Chronolรณgia vรฝstavby tunela Sitina
Galรฉria(3)

Chronolรณgia vรฝstavby tunela Sitina

Partneri sekcie:

Bratislavskรฝ tunel Sitina slรกvnostne otvoria 23. jรบna a bude celรฝ deลˆ vรฝnimoฤne sprรญstupnenรฝ aj pre verejnosลฅ. Diaฤพniฤnรฝ tunel budovali 3,5 roka a stรกl 4,5 miliardy Sk. Meria 1 440 metrov a je sรบฤasลฅou รบseku Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ grunty. Tvoria ho dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry, v ฤase spustenia do prevรกdzky sa oฤakรกva vyลฅaลพenosลฅ 20 000 vozidiel za 24 hodรญn v oboch smeroch. Oficiรกlna kolaudรกcia je plรกnovanรก od 11. do 16. jรบna.

S tunelom sรบvisia ฤalลกie stavby v jeho okolรญ, ktorรฉ by mali byลฅ vybudovanรฉ do konca septembra. Tunel Sitina sa nachรกdza na diaฤพnici D2. Tvoria ho dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก s dvoma jazdnรฝmi pruhmi. Je sรบฤasลฅou รบseku Lamaฤskรก cesta-Starรฉ grunty. V kaลพdej tunelovej rรบre je jeden nรบdzovรฝ zรกliv. Rรบry sรบ prepojenรฉ รบnikovรฝmi chodbami na piatich miestach. ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi je 7,5 metra, po oboch stranรกch sรบ chodnรญky 1 meter ลกirokรฉ.
Histรณria vรฝstavby tunela:

rok 1995-1996 – zaฤiatok projektovej prรญpravy ฤasti diaฤพnice Lamaฤskรก cesta-Starรฉ grunty v Bratislave ลกtรบdiou trasy a vรฝberom optimรกlneho variantu v procese EIA. Nรกroฤnรบ projektovรบ dokumentรกciu takmer 7 rokov tvoril Dopravoprojekt Bratislava, a. s., v spoluprรกci s investorom novej diaฤพnice Slovenskou sprรกvou ciest (SSC).
ย ย 
rok 1998-1999 – projektovรก prรญprava pokraฤovala spracovanรญm Dokumentรกcie pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR) a Dokumentรกcie pre vydanie stavebnรฉho povolenia (DSP).
ย 
rok 2002 – realizovalo sa vรฝberovรฉ konanie na zhotoviteฤพa stavby. Spomedzi troch sรบลฅaลพiacich vybrala prรญsluลกnรก komisia napokon japonsko-ฤeskรฉ konzorcium Taisei Corporation โ€“ Skanska DS, a. s.

2. jรบna 2003 – poloลพenรญm zรกkladnรฉho kameลˆa sa v Mlynskej doline v Bratislave zaฤala vรฝstavba diaฤพniฤnรฉho รบseku D2 Lamaฤskรก cesta – Starรฉ grunty, ktorรฉho takmer 60 % prรกc predstavuje unikรกtny tunel Sitina. Stavba novรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku bude maลฅ 3,3 km, z toho tunelom pรดjde 1,4 km. Stavba obsahuje 10 mostnรฝch objektov. Pretoลพe bude jeho trasa prechรกdzaลฅ cez sรบฤasnรฝ vstup do ZOO, sรบฤasลฅou stavby je aj novรฝ vstup do ZOO, a to od ulice Starรฉ grunty.

30. oktรณbra 2003 – zaฤiatok razenia tunela od juhovรฝchodnรฉho portรกlu.
4. decembra 2003 – metropolita Slovenska arcibiskup Jรกn Sokol posvรคtil diaฤพniฤnรฝ tunel Sitina. Tunel pri tejto prรญleลพitosti pomenovali podฤพa dรกvnej tradรญcie po manลพelke primรกtora Bratislavy Frantiลกke ฤŽurkovskej – Tunel Frantiลกka. Krstnรก matka tunela potom v stene pravej tunelovej rรบry odhalila soลกku patrรณnky banรญkov Svรคtej Barbory, ktorรบ arcibiskup Sokol tieลพ posvรคtil a poprosil patrรณnku o ochranu ฤพudรญ, ktorรญ na tuneli pracujรบ.
ย ย 
leto 2004 – zaฤiatok razenia tunela od severozรกpadnรฉho portรกlu.

7. novembra 2004 โ€“ razenie pribliลพne 1,5 km dlhรฉho bratislavskรฉho tunela Sitina spomalili zloลพitรฉ geologickรฉ podmienky. Problรฉmy raziฤom spรดsobila znaฤne tektonicky naruลกenรก hornina. Pretoลพe hrozil zรกval, museli boky tunela spevลˆovaลฅ striekanรฝm betรณnom.

10. marca 2005 – za รบฤasti predsedu vlรกdy SR Mikulรกลกa Dzurindu slรกvnostne prerazili budovanรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel Sitina, ktorรฝ spojรญ hlavnรฉ tranzitnรฉ tepny mesta Bratislavy.

27. jรบla 2005 – konzorcium zloลพenรฉ z japonskej firmy Taisei Corporation a ฤeskej spoloฤnosti Eltodo EG zรญskalo ฤasลฅ zรกkazky na poslednom nedostavanom รบseku diaฤพnice D2 Lamaฤskรก cesta – Starรฉ grunty, ktorรก vedie z ฤŒeska cez Bratislavu do Maฤarska. Iลกlo o dodรกvku technolรณgie pre tunel Sitina v Bratislave v dฤบลพke 1 470 metrov.

8. novembra 2005 – v bratislavskom tuneli Sitina dokonฤili vozovku. Jej cementovobetรณnovรฝ povrch je oproti tradiฤnรฉmu asfaltu odolnรฝ proti zaลฅaลพeniu pri kaลพdej teplote. Netvoria sa na ลˆom nebezpeฤnรฉ koฤพaje, je nehorฤพavรฝ, mรก dlhรบ ลพivotnosลฅ.

5. jรบna 2006 โ€“ diaฤพniฤnรฝm tunelom Sitina v oboch smeroch autom po prvรฝ raz preลกiel minister dopravy pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR Pavol Prokopoviฤ v rรกmci kontrolnรฉho dลˆa na stavbe juลพnรฉho diaฤพniฤnรฉho obchvatu Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ grunty v Bratislave.

19. aprรญla 2007 – dodรกvateฤพskรฉ konzorcium tunela Sitina ลพiadalo od Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS) niekoฤพko sto miliรณnov korรบn navyลกe a hrozilo ลพalobou. Konzorcium sa cรญtilo byลฅ poลกkodenรฉ prudkรฝm posilnenรญm koruny, pretoลพe v zmluve nie je zadefinovanรฝ fixnรฝ vรฝmennรฝ kurz koruny voฤi euru. Druhรฝm problรฉmom zostalo navรฝลกenie objemu prรกc na stavbe.

20. aprรญla 2007 – inลกtalรกcia a รบspeลกnรฉ skรบลกky technologickรฝch zariadenรญ v bratislavskom tuneli Sitina boli ukonฤenรฉ. Technolรณgia odvetrania stavby spฤบลˆala najprรญsnejลกie bezpeฤnostnรฉ kritรฉriรก.

28. – 29. aprรญla 2007 – Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS) vykonala skรบลกky dopravnรฝch stavov tunela Sitina v Bratislave. Skรบลกala stavy tunela v sรบvislosti s jeho blรญลพiacim sa odovzdanรญm do prevรกdzky.

Zdroj: TASR

Najฤรญtanejลกie