Cyklolรกvka Huลกtรกk: Novรก vstupnรก brรกna do Banskej Bystrice
Cyklolรกvka nad rรฝchlostnou cestou R1 svojรญm tvarom a architektonickรฝm rieลกenรญm pรบta pozornosลฅ nielen pri pohฤพade zo zeme, ale aj pri prejazde. Tรบto jedineฤnรบ konลกtrukciu tvorรญ oceฤพovรก dvojkomorovรก ortotropnรก mostovka, excentricky zavesenรก na ลกikmom pylรณne pomocou oceฤพovรฝch zรกvesov.
Autorom nรกvrhu cyklolรกvky je Stanislav Brtรกล zo spoloฤnosti Link projekt, ktorรก vypracovala aj projekt DSP na รบrovni DRS a VTD. Podrobnรบ dokumentรกciu oceฤพovej konลกtrukcie vypracovala spoloฤnosลฅ STAT-KON. Vรฝrobcom oceฤพovej konลกtrukcie a generรกlnym dodรกvateฤพom celej stavby je spoloฤnosลฅ INGSTEEL.
Informรกcie oย projekte
Novovybudovanรก lรกvka pre cyklistov a chodcov ponad rรฝchlostnรบ cestu R1 v Banskej Bystrici je sรบฤasลฅou mestskej cyklotrasy Huลกtรกk โ Krรกฤพovรก, vetva B. Lรกvka je navrhnutรก ako spojitรก nosnรญkovรก konลกtrukcia so siedmimi poฤพami, priฤom hlavnรฉ pole nad rรฝchlostnou cestou R1 je zavesenรฉ na jednom ลกikmom pylรณne a jednostrannรฝch zรกvesoch umiestnenรฝch na vonkajลกej hrane hlavnรฉho poฤพa.
Rozpรคtia lรกvky meranรฉ v jej osi sรบ 13,060 + 24,686 + 22,899 + 76,300 + 22,264 + 24,686 + 13,060 m. Celkovรก dฤบลพka lรกvky je 196,955 m. Prierez nosnรญka je oceฤพovรก dvojkomorovรก konลกtrukcia s vรฝลกkou 0,75 m. Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ opory, ลกesลฅ medziฤพahlรฝch oceฤพovรฝch pilierov, zรกklad pylรณnu a dva kotviace bloky pre stabilizaฤnรฉ lanรก. Lรกvka je zaloลพenรก pomocou vลtanรฝch pilรณt s priemerom 0,90 m.
Kotevnรฉ bloky stabilizaฤnรฝch kรกblov sรบ doplnenรฉ trvalรฝmi zemnรฝmi kotvami. Hornรฝ povrch konลกtrukcie mรก prieฤny sklon 1,5 %. Hlavnรฝ nosnรญk tvorรญ zvรกranรก uzavretรก dvojitรก komora nepravidelnรฉho lichobeลพnรญkovรฉho tvaru s premenlivou ลกรญrkou. Zรกkladnรฝ tvar pozostรกva z hornej pรกsnice, vodorovnej dolnej pรกsnice, zo ลกikmรฝch stien a zvislรฉho stฤบpika, ktorรฝ rozdeฤพuje profil na dve komory.
Komory sรบ neprieleznรฉ. V koncovรฝch ฤastiach je hlavnรฝ nosnรญk ukotvenรฝ k zรกkladom opรดr pomocou ลกtvorice masรญvnych pylรณnov. Pylรณny sรบ uzavretรฉ zvarence, v spodnej ฤasti sรบ navrhnutรฉ kotevnรฉ dosky na uloลพenie a ukotvenie k zรกkladom pomocou vloลพenรฝch kotevnรฝch skrutiek.
Komora hlavnรฉho nosnรญka je v miestach napojenia podpier vystuลพenรก diafragmami. Podperovรฉ prieฤniky tvorรญ v spodnej ฤasti dvojstennรฝ uzavretรฝ profil, ktorรฝ prechรกdza v hornej ฤasti do tvaru ลกtandardnej diafragmy. Spodnรก pรกsnica je spoloฤnรก so spodnou pรกsnicou hlavnรฉho nosnรญka a je lokรกlne vystuลพenรก.
Oceฤพovรฉ piliere krรญลพovรฉho prierezu sรบ zvรกranรฉ. Rozmery prierezu sa menia po vรฝลกke pilierov tak, ลพe prierez sa smerom zdola nahor zvรคฤลกuje aลพ do polovice vรฝลกky a potom sa opรคลฅ zmenลกuje na pรดvodnรฝ prierez. Celkovo majรบ piliere sรบdkovitรฝ obrys s plynulรฝm zakrivenรญm.
Driek pylรณnu tvorรญ v strednej ฤasti valcovanรก rรบra s priemerom 610 mm. Pylรณn sa v hornej a dolnej ฤasti kรณnicky zuลพuje. Tieto ฤasti sรบ tvorenรฉ plechmi ohnutรฝmi do kuลพeฤพovitรฉho tvaru s pozdฤบลพnym zvarom. Na ลพiadosลฅ projektanta boli vลกetky pohฤพadovรฉ zvary na trรกme a spodnej konลกtrukcii zrealizovanรฉ ako zabrรบsenรฉ do roviny.
Na zavesenie hlavnรฉho poฤพa mosta sa pouลพili systรฉmovรฉ uzavretรฉ lanรก od spoloฤnosti Redaelli, ktorรก dodala aj svorky na uchytenie zรกvesov na visutรฉ lanรก vyrobenรฉ na zรกkazku podฤพa ลกpecifikรกciรญ projektanta. Visutรฉ lanรก majรบ priemer 60 mm, zรกvesy (okrem dvoch najkratลกรญch na oboch stranรกch, ktorรฉ sรบ vyrobenรฉ z kruhovej ocele) majรบ priemer 24 mm a stabilizaฤnรฉ lanรก 48 mm.
Na povrchu mostovky je pouลพitรก celoploลกnรก pochรดdzna izolรกcia na bรกze kombinรกcie epoxidu a polyuretรกnu s hrรบbkou 6 mm. Protiลกmykovรก รบprava povrchu mostovky je zabezpeฤenรก zapracovanรญm kremiฤitรฉho piesku do vrchnej vrstvy izolรกcie. Na oboch stranรกch lรกvky je navrhnutรฉ oceฤพovรฉ zรกbradlie vysokรฉ 1,3 m.
Hornรฉ a dolnรฉ madlo zรกbradlia je vyrobenรฉ z rรบrok z nehrdzavejรบcej ocele. V spodnom madle zรกbradlia je inลกtalovanรฉ osvetlenie lรกvky z bodovรฝch LED svietidiel. Vรฝplล zรกbradlia tvorรญ pletivo systรฉmu Carlstahl z nehrdzavejรบcej ocele s okami 60 ร 104 mm a hrรบbkou lana 2 mm.
V รบseku medzi piliermi 4 a 5 je v spodnej ฤasti po oboch stranรกch zรกbradlia a do vรฝลกky 300 mm nad povrchom lรกvky pridanรก vรฝplล z plnรฉho oceฤพovรฉho plechu, ktorรฝ je sรบฤasลฅou oceฤพovej nosnej konลกtrukcie. Podฤพa statickรฉho vรฝpoฤtu sa predpokladalo, ลพe v nosnรญku bude treba inลกtalovaลฅ tlmiฤe vertikรกlnych vibrรกciรญ, aby sa zabezpeฤil komfort uลพรญvateฤพov lรกvky.
Dynamickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka tieto predpoklady potvrdila, preto sa pred aplikรกciou pochรดdznej izolรกcie nainลกtalovali dva ladenรฉ hmotnostnรฉ tlmiฤe vibrรกciรญ (TMD). Celkovรก hmotnosลฅ oceฤพovej konลกtrukcie je pribliลพne 287 t (lรกvka) + 4,3 t (piliere a pylรณn), priฤom na vรฝrobu sa pouลพila najmรค oceฤพ S355J2+N alebo S355NL.
Vรฝroba konลกtrukcie
Dielenskรก dokumentรกcia bola vypracovanรก v programe Tekla Structures. Vzhฤพadom na tvar konลกtrukcie bolo spracovanie dokumentรกcie a prรญprava podkladov pre vรฝrobu veฤพmi nรกroฤnรฉ. Konลกtrukcia je zakrivenรก nielen v pรดdoryse a vo vrcholovej krivke, resp. v nรกbehu a spรกdoch, ale v jednotlivรฝch ฤastiach bolo treba zohฤพadniลฅ aj jej vรฝลกkovรฉ usporiadanie a boฤnรฝ sklon samotnej mostovky.
Podkladom na prรญpravu dielenskรฝch vรฝkresov boli nielen 2D vรฝkresy od projektanta, ale aj 3D konลกtrukฤnรฝ model pripravenรฝ v programe Rhino. Dokonale hladkรฉ telesรก so zbortenรฝmi plochami bolo treba nahradiลฅ skutoฤnรฝmi doskami a vรฝsledky modelovania prezentovaลฅ tak, aby sa konลกtrukcia dala vyrobiลฅ.
Okrem ลกtandardnรฉho vรฝstupu pre vรฝrobu vo forme vรฝkresov, zostรกv a NC sรบborov sa na komunikรกciu s dodรกvateฤพom a konลกtruktรฉrom pouลพรญvali pre jednotlivรฉ ฤasti konลกtrukcie sรบbory IFC. Zakrivenรฉ objekty museli byลฅ na vรฝkresoch v reรกlnej aj rozvinutej podobe.
Vzhฤพadom na vรฝrobnรฉ moลพnosti valcovania plechov boli 3D zloลพitรฉ plochy โaproximovanรฉโ k najbliลพลกiemu tvaru, konkrรฉtne na ฤasลฅ plรกลกลฅa zrezanรฉho kuลพeฤพa. Pribliลพne 60 % vลกetkรฝch plechov plรกลกลฅa mostnรฉho nosnรญka bolo vyvalcovanรฝch do tohto โaproximovanรฉhoโ tvaru.
Pre kaลพdรฝ kus plechu, ktorรฝ bol vyvalcovanรฝ, boli navrhnutรฉ, plazmou vyrezanรฉ a riadne oznaฤenรฉ kontrolnรฉ ลกablรณny, vลพdy pre pรคtu a hlavu danรฉho skruลพovanรฉho plechu. Tรฝm sa zabezpeฤilo, ลพe vลกetky plechy boli vyvalcovanรฉ do poลพadovanรฉho tvaru. Vzhฤพadom na rozmery, hmotnosลฅ a najmรค tvar mostnรฝch trรกmov nebolo moลพnรฉ jednotlivรฉ diely vo vรฝrobe navzรกjom odlรญcovaลฅ.
Aby sa zachovali poลพadovanรฉ rozmerovรฉ tolerancie a koreลovรก medzera budรบcich montรกลพnych zvarovรฝch spojov, kaลพdรฝ diel sa vyrรกbal v negatรญvnom kopyte. Negatรญvne kopyto malo spodnรฝ roznรกลกacรญ rรกm vo vodorovnej rovine a pomocou kolmo navarenรฝch vรฝrezov z plechu s hrรบbkou 10 mm na roznรกลกacom rรกme v poลพadovanom kroku a polohe vytvorilo budรบci pรดdorysnรฝ, pozdฤบลพny a prieฤny tvar mostovky v skutoฤnom sklone.
Prieฤny tvar na zaฤiatku aย konci dielu sa kontroloval pomocou koncovรฝch plechov sย hrรบbkou 20 mm, na ktorรฝch sa na vypaฤพovacom stroji vyryl vonkajลกรญ prieฤny obrys mosta vย danom mieste โ vย mieste budรบceho montรกลพneho zvaru. Technologickรฝ prรญdavok zabezpeฤovala koncovรก ฤelnรก doska nastavenรก +50 mm vย osi dฤบลพky trรกmu mosta, takลพe diely boli vyrobenรฉ oย 50 mm dlhลกie, ako bola projektovanรก strednรก dฤบลพka.
Mostovkovรฉ plechy mali najmenej zakrivenรฉ plechy, preto boli nosnรญky mosta zloลพenรฉ mostovkou nadol, t. j. vย obrรกtenej polohe. Rovnakรฝ postup skladania nosnรญka si vyลพadoval najprv zloลพenie dosiek mostovky, potom osadenie pozdฤบลพnych vรฝstuh aย nรกsledne prieฤnych diafragiem (tie urฤovali prieฤny tvar nosnรญka โ skelet). Vย tomto kroku sa zvarili vลกetky vnรบtornรฉ zvary nosnรญka, aลพ potom sa pripevnili boฤnรฉ dosky nosnรญka aย nakoniec sa osadilo dno mostovky zvรกranรฉ zย vonkajลกej strany plnรฝm prievarom.
Koneฤnรฉmu skrรกteniu trรกmu mosta po zavarenรญ (skrรกtenie ฤela) na poลพadovanรบ dฤบลพku pri referenฤnej teplote predchรกdzalo kontrolnรฉ meranie geodetom, stรกle vย obrรกtenej polohe vย kopyte. Kontrolnรฉ meranie vรฝrobku, orysovanie a odrezanie techologickรฉho prรญdavku trรกmu mosta sa vykonalo podฤพa presnej polohy ฤela kopyta.
V podstate sa orezala budรบca hrana zvaru o โ50 mm (pรดvodnรฝ teoretickรฝ prรญdavok) vzhฤพadom na nezmenenรบ polohu ฤelnej dosky (pozn.: diel sa v dรดsledku zvรกrania rozmerovo zmenลกil o 6 aลพ 11 mm v zรกvislosti od tvaru a miesta merania). Po geodetickom meranรญ boli na mieru vyfrรฉzovanรฉ podkladovรฉ dosky pre loลพiskรก kyvnรฝch podpier, ktorรฉ boli v obrรกtenej polohe zavarenรฉ s dielenskรฝm kรบtovรฝm zvarom v polohe PB.
S cieฤพom eliminovaลฅ manipulรกciu a otรกฤanie zloลพitรฝch tvarovรฝch komponentov mostnรฉho trรกmu v procese vรฝroby sa most zvรกral v obrรกtenej polohe, t. j. รบplne uzavretรฝ zo spodnej strany mosta, a zvary sa brรบsili na hladkรฝ prechod. Na hotovรฝch zvaroch sa vykonali predpรญsanรฉ povrchovรฉ a objemovรฉ NDT skรบลกky.
Nรกsledne bol dielec zloลพenรฝ z kopyta. Vลกetky zostรกvajรบce nosnรฉ zvary, odkvapovรฝ plech a ลพฤพab mostovky boli vyhotovenรฉ a vybrรบsenรฉ na hladkรฝ prechod uลพ v prepravnej alebo montรกลพnej polohe โ diel bol voฤพne umiestnenรฝ mimo prรญpravku. Po zรกvereฤnej NDT kontrole bol diel uvoฤพnenรฝ na kompletnรฉ otryskanie a natretie trojvrstvovรฝm nรกterovรฝm systรฉmom.
Mostnรฉ diely sa prepravovali vlastnou dopravou. Vzhฤพadom na celkovรบ ลกรญrku transportu (aลพ 4 980 mm) noฤnรฉ nadrozmernรฉ transporty vลพdy sprevรกdzali tri sprievodnรฉ vozidlรก. Poลพiadavkou stavby bolo, aby sa kontinuรกlne kaลพdรบ noc po sebe priviezol jeden montรกลพny diel trรกmu mosta. Vzhฤพadom na uzรกvery ciest, obmedzenรฝ manipulaฤnรฝ priestor a ฤas montรกลพe iลกlo o presne naplรกnovanรฉ dodรกvky s vyklรกdkou a montรกลพou just-in-time z nรกvesu ลฅahaฤa priamo do montรกลพnej polohy.
Montรกลพ oceฤพovej konลกtrukcie
Pred samotnou montรกลพou OK sa skontrolovala poloha a ฤistota รบloลพnรฝch prahov, doฤasnรฝch podpier, hydraulickรฝch lisov, ploลกรญn pre montรกลพ a zvรกranie na doฤasnรฝch podperรกch a dodanej konลกtrukcii na nรกkladnรฝch vozidlรกch. Jednotlivรฉ komponenty sa zloลพili z nรกkladnรฝch vozidiel a rozmiestnili na vykonanie montรกลพe.
Celkovo bola mostnรก konลกtrukcia s mostovkou rozdelenรก na 15 dielcov podฤพa moลพnosti vรฝroby a prepravy tรฝchto ฤastรญ. Pracovne boli dielce oznaฤenรฉ ako MD1 aลพ MD15 zo strany od Tesca po stranu pri Hrone. Montรกลพ piatich dielcov mostovky sa uskutoฤnila zo strany Tesca vnรบtri oplotenรฉho areรกlu spoloฤnosti Ingsteel pomocou ลพeriavu s nosnosลฅou 150 ton.
Najprv sa pripravili doฤasnรฉ podpery a nainลกtalovali sa kyvnรฉ stojky, ktorรฉ sa zabezpeฤili proti preklopeniu. Potom sa MD1 namontoval tak, aby sedel na opornom pilieri 1 a na druhej strane na doฤasnej podpere. Zatiaฤพ eลกte nebol pevne ukotvenรฝ, len maticami na vnรบtornej strane podpery.
Potom sa namontoval MD2 na provizรณrne podpery a napasoval na kyvnรบ stojku. Obe ฤasti boli geodetom vyrovnanรฉ pomocou lisov. Po osadenรญ, vyrovnanรญ a zmeranรญ MD1 โ MD5 sa mohlo zaฤaลฅ zvรกraลฅ. Vzhฤพadom na nepriaznivรฉ poveternostnรฉ podmienky (dรกลพฤ) bolo treba postaviลฅ prรญstreลกok na ochranu poฤas zvรกrania. Zvรกranie sa vykonรกvalo elektrรณdou aj rรบrkovรฝm drรดtom.
Kaลพdรฝ styk si vyลพadoval 12 aลพ 14 dnรญ zvรกrania. Rovnakรฝ postup sa opakoval aj od strany Hrona.ย Montรกลพ prvkov MD10, MD9 a MD8 sa vykonรกvala so ลพeriavom s nosnosลฅou 400 ton, ktorรฝ bol postavenรฝ pri pylรณne. Pre montรกลพ MD10, MD9 a pylรณnu bolo treba uzavrieลฅ Zvolenskรบ cestu.
Pre montรกลพ MD8 bola nutnรก uzรกvierka R1 v smere na Banskรบ Bystricu. Dielce mostovky v oblasti R1 a pripรกjacej Zvolenskej cesty boli opรคลฅ umiestnenรฉ na doฤasnรฝch podperรกch. Montรกลพ prebiehala za รบฤasti geodeta a diely boli ihneฤ ฤo najviac vyrovnanรฉ.
ฤalลกie presnรฉ vyrovnanie bolo moลพnรฉ pomocou lisov. Montรกลพ prvkov MD6 a MD7 sa vykonรกvala z pozรญcie 200-tonovรฝch a 400-tonovรฝch ลพeriavov na strane Tesca. Pre montรกลพ prvku MD7 bola potrebnรก uzรกvera R1 v smere na Zvolen. Prvok MD6 bol na jednej strane vybavenรฝ surovรฝm koncom, ktorรฝ bol po geodetickom zameranรญ vลกetkรฝch ostatnรฝch prvkov upravenรฝ vo vรฝrobe podฤพa skutoฤnosti.
Montรกลพ prvku MD6 bola koneฤnรก a opรคลฅ nasledovalo zvรกranie. Po dokonฤenรญ mostovkovej ฤasti bol nainลกtalovanรฝ pylรณn, ktorรฝ bol proti prevrรกteniu stabilizovanรฝ dvoma hlavnรฝmi doฤasnรฝmi vzperami. Nรกslednรบ montรกลพ a napรญnanie lanovรฉho systรฉmu vykonala spoloฤnosลฅ Doprastav.
Po predopnutรญ lanovรฉho systรฉmu podฤพa geodetickรฝch bodov bolo moลพnรฉ vykonaลฅ postupnรฉ spรบลกลฅanie mosta za รบฤasti geodeta a projektanta. Spรบลกลฅanie sa vykonรกvalo v krokoch po 50 mm vรฝลกky aลพ po koneฤnรฉ spustenie. Po รบspeลกnom spustenรญ bolo moลพnรฉ pokraฤovaลฅ v ฤalลกรญch prรกcach.
Najprv sa nainลกtaloval nosnรฝ systรฉm zรกbradlia zo ลพiarovo pozinkovanรฝch stฤบpikov, z madla z nehrdzavejรบcej ocele a z vodiacich tyฤรญ z nehrdzavejรบcej ocele. Nasledovali postupnรฉ opravy nรกterov na zmontovanej, vyrovnanej, zvarenej a zameranej konลกtrukcii.
Spoloฤnosลฅ San-Dil potom vykonala povrchovรบ ochranu mostovky. Nasledovalo vykonanie dynamickรฝch a statickรฝch skรบลกok. Na zรกklade ich vรฝsledkov boli upravenรฉ tlmiฤe, ktorรฉ namontovala spoloฤnosลฅ KGF Hydraulika, s. r. o.
TEXT: Ing. Richard Klimeckรฝ,
Ing. Marcel Vanko, Ing. Peter Volner
FOTO: INGSTEEL, spol. sย r. o.
Richard Klimeckรฝ, Marcel Vanko aย Peter Volner pรดsobia vย spoloฤnosti INGSTEEL, spol. sย r. o.