Most tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok s hornou konลกtrukciou votknutou do koncovรฝch opรดr a zavesenou na medziฤพahlรฝch pilieroch. Konลกtrukcia je pรดdorysne zakrivenรก so ลกpirรกlovรฝmi rampami.

Cyklolรกvka Huลกtรกk: Novรก vstupnรก brรกna do Banskej Bystrice

Partneri sekcie:

Cyklolรกvka nad rรฝchlostnou cestou R1 svojรญm tvarom a architektonickรฝm rieลกenรญm pรบta pozornosลฅ nielen pri pohฤพade zo zeme, ale aj pri prejazde. Tรบto jedineฤnรบ konลกtrukciu tvorรญ oceฤพovรก dvojkomorovรก ortotropnรก mostovka, excentricky zavesenรก na ลกikmom pylรณne pomocou oceฤพovรฝch zรกvesov.

Autorom nรกvrhu cyklolรกvky je Stanislav Brtรกลˆ zo spoloฤnosti Link projekt, ktorรก vypracovala aj projekt DSP na รบrovni DRS a VTD. Podrobnรบ dokumentรกciu oceฤพovej konลกtrukcie vypracovala spoloฤnosลฅ STAT-KON. Vรฝrobcom oceฤพovej konลกtrukcie a generรกlnym dodรกvateฤพom celej stavby je spoloฤnosลฅ INGSTEEL.

Informรกcie oย projekte

Novovybudovanรก lรกvka pre cyklistov a chodcov ponad rรฝchlostnรบ cestu R1 v Banskej Bystrici je sรบฤasลฅou mestskej cyklotrasy Huลกtรกk โˆ’ Krรกฤพovรก, vetva B. Lรกvka je navrhnutรก ako spojitรก nosnรญkovรก konลกtrukcia so siedmimi poฤพami, priฤom hlavnรฉ pole nad rรฝchlostnou cestou R1 je zavesenรฉ na jednom ลกikmom pylรณne a jednostrannรฝch zรกvesoch umiestnenรฝch na vonkajลกej hrane hlavnรฉho poฤพa.

Rozpรคtia lรกvky meranรฉ v jej osi sรบ 13,060 + 24,686 + 22,899 + 76,300 + 22,264 + 24,686 + 13,060 m. Celkovรก dฤบลพka lรกvky je 196,955 m. Prierez nosnรญka je oceฤพovรก dvojkomorovรก konลกtrukcia s vรฝลกkou 0,75 m. Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ opory, ลกesลฅ medziฤพahlรฝch oceฤพovรฝch pilierov, zรกklad pylรณnu a dva kotviace bloky pre stabilizaฤnรฉ lanรก. Lรกvka je zaloลพenรก pomocou vล•tanรฝch pilรณt s priemerom 0,90 m.

Kotevnรฉ bloky stabilizaฤnรฝch kรกblov sรบ doplnenรฉ trvalรฝmi zemnรฝmi kotvami. Hornรฝ povrch konลกtrukcie mรก prieฤny sklon 1,5 %. Hlavnรฝ nosnรญk tvorรญ zvรกranรก uzavretรก dvojitรก komora nepravidelnรฉho lichobeลพnรญkovรฉho tvaru s premenlivou ลกรญrkou. Zรกkladnรฝ tvar pozostรกva z hornej pรกsnice, vodorovnej dolnej pรกsnice, zo ลกikmรฝch stien a zvislรฉho stฤบpika, ktorรฝ rozdeฤพuje profil na dve komory.

Hlavnรฝ nosnรญk je zavesenรฝ excentricky na uzavretom lanovom systรฉme Radaelli. Zรกbradlie je vysokรฉ 1,3 ma pozostรกva z rรบrok z nehrdzavejรบcej ocele so sieลฅovinou Carlstahl takisto z nehrdzavejรบcej ocele. Zรกkladnรก voฤพnรก ลกรญrka mosta je 3,0 m, na rampรกch je vozovka rozลกรญrenรก na 3,5 m.
Hlavnรฝ nosnรญk je zavesenรฝ excentricky na uzavretom lanovom systรฉme Radaelli. Zรกbradlie je vysokรฉ 1,3 m a pozostรกva z rรบrok z nehrdzavejรบcej ocele so sieลฅovinou Carlstahl takisto z nehrdzavejรบcej ocele. Zรกkladnรก voฤพnรก ลกรญrka mosta je 3,0 m, na rampรกch je vozovka rozลกรญrenรก na 3,5 m. | Zdroj: INGSTEEL, spol. s r. o.

Komory sรบ neprieleznรฉ. V koncovรฝch ฤastiach je hlavnรฝ nosnรญk ukotvenรฝ k zรกkladom opรดr pomocou ลกtvorice masรญvnych pylรณnov. Pylรณny sรบ uzavretรฉ zvarence, v spodnej ฤasti sรบ navrhnutรฉ kotevnรฉ dosky na uloลพenie a ukotvenie k zรกkladom pomocou vloลพenรฝch kotevnรฝch skrutiek.

Komora hlavnรฉho nosnรญka je v miestach napojenia podpier vystuลพenรก diafragmami. Podperovรฉ prieฤniky tvorรญ v spodnej ฤasti dvojstennรฝ uzavretรฝ profil, ktorรฝ prechรกdza v hornej ฤasti do tvaru ลกtandardnej diafragmy. Spodnรก pรกsnica je spoloฤnรก so spodnou pรกsnicou hlavnรฉho nosnรญka a je lokรกlne vystuลพenรก.

Oceฤพovรฉ piliere krรญลพovรฉho prierezu sรบ zvรกranรฉ. Rozmery prierezu sa menia po vรฝลกke pilierov tak, ลพe prierez sa smerom zdola nahor zvรคฤลกuje aลพ do polovice vรฝลกky a potom sa opรคลฅ zmenลกuje na pรดvodnรฝ prierez. Celkovo majรบ piliere sรบdkovitรฝ obrys s plynulรฝm zakrivenรญm.

Driek pylรณnu tvorรญ v strednej ฤasti valcovanรก rรบra s priemerom 610 mm. Pylรณn sa v hornej a dolnej ฤasti kรณnicky zuลพuje. Tieto ฤasti sรบ tvorenรฉ plechmi ohnutรฝmi do kuลพeฤพovitรฉho tvaru s pozdฤบลพnym zvarom. Na ลพiadosลฅ projektanta boli vลกetky pohฤพadovรฉ zvary na trรกme a spodnej konลกtrukcii zrealizovanรฉ ako zabrรบsenรฉ do roviny.

Na zavesenie hlavnรฉho poฤพa mosta sa pouลพili systรฉmovรฉ uzavretรฉ lanรก od spoloฤnosti Redaelli, ktorรก dodala aj svorky na uchytenie zรกvesov na visutรฉ lanรก vyrobenรฉ na zรกkazku podฤพa ลกpecifikรกciรญ projektanta. Visutรฉ lanรก majรบ priemer 60 mm, zรกvesy (okrem dvoch najkratลกรญch na oboch stranรกch, ktorรฉ sรบ vyrobenรฉ z kruhovej ocele) majรบ priemer 24 mm a stabilizaฤnรฉ lanรก 48 mm.

Na povrchu mostovky je pouลพitรก celoploลกnรก pochรดdzna izolรกcia na bรกze kombinรกcie epoxidu a polyuretรกnu s hrรบbkou 6 mm. Protiลกmykovรก รบprava povrchu mostovky je zabezpeฤenรก zapracovanรญm kremiฤitรฉho piesku do vrchnej vrstvy izolรกcie. Na oboch stranรกch lรกvky je navrhnutรฉ oceฤพovรฉ zรกbradlie vysokรฉ 1,3 m.

Hornรฉ a dolnรฉ madlo zรกbradlia je vyrobenรฉ z rรบrok z nehrdzavejรบcej ocele. V spodnom madle zรกbradlia je inลกtalovanรฉ osvetlenie lรกvky z bodovรฝch LED svietidiel. Vรฝplลˆ zรกbradlia tvorรญ pletivo systรฉmu Carlstahl z nehrdzavejรบcej ocele s okami 60 ร— 104 mm a hrรบbkou lana 2 mm.

V รบseku medzi piliermi 4 a 5 je v spodnej ฤasti po oboch stranรกch zรกbradlia a do vรฝลกky 300 mm nad povrchom lรกvky pridanรก vรฝplลˆ z plnรฉho oceฤพovรฉho plechu, ktorรฝ je sรบฤasลฅou oceฤพovej nosnej konลกtrukcie. Podฤพa statickรฉho vรฝpoฤtu sa predpokladalo, ลพe v nosnรญku bude treba inลกtalovaลฅ tlmiฤe vertikรกlnych vibrรกciรญ, aby sa zabezpeฤil komfort uลพรญvateฤพov lรกvky.

Dynamickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka tieto predpoklady potvrdila, preto sa pred aplikรกciou pochรดdznej izolรกcie nainลกtalovali dva ladenรฉ hmotnostnรฉ tlmiฤe vibrรกciรญ (TMD). Celkovรก hmotnosลฅ oceฤพovej konลกtrukcie je pribliลพne 287 t (lรกvka) + 4,3 t (piliere a pylรณn), priฤom na vรฝrobu sa pouลพila najmรค oceฤพ S355J2+N alebo S355NL.

IFC model mostnรฉho trรกmu mosta โˆ’ trรกm je vo zvratnej polohe.
IFC model mostnรฉho trรกmu mosta โˆ’ trรกm je vo zvratnej polohe. | Zdroj: INGSTEEL, spol. s r. o.

Vรฝroba konลกtrukcie

Dielenskรก dokumentรกcia bola vypracovanรก v programe Tekla Structures. Vzhฤพadom na tvar konลกtrukcie bolo spracovanie dokumentรกcie a prรญprava podkladov pre vรฝrobu veฤพmi nรกroฤnรฉ. Konลกtrukcia je zakrivenรก nielen v pรดdoryse a vo vrcholovej krivke, resp. v nรกbehu a spรกdoch, ale v jednotlivรฝch ฤastiach bolo treba zohฤพadniลฅ aj jej vรฝลกkovรฉ usporiadanie a boฤnรฝ sklon samotnej mostovky.

Podkladom na prรญpravu dielenskรฝch vรฝkresov boli nielen 2D vรฝkresy od projektanta, ale aj 3D konลกtrukฤnรฝ model pripravenรฝ v programe Rhino. Dokonale hladkรฉ telesรก so zbortenรฝmi plochami bolo treba nahradiลฅ skutoฤnรฝmi doskami a vรฝsledky modelovania prezentovaลฅ tak, aby sa konลกtrukcia dala vyrobiลฅ.

Okrem ลกtandardnรฉho vรฝstupu pre vรฝrobu vo forme vรฝkresov, zostรกv a NC sรบborov sa na komunikรกciu s dodรกvateฤพom a konลกtruktรฉrom pouลพรญvali pre jednotlivรฉ ฤasti konลกtrukcie sรบbory IFC. Zakrivenรฉ objekty museli byลฅ na vรฝkresoch v reรกlnej aj rozvinutej podobe.

Vzhฤพadom na vรฝrobnรฉ moลพnosti valcovania plechov boli 3D zloลพitรฉ plochy โ€žaproximovanรฉโ€œ k najbliลพลกiemu tvaru, konkrรฉtne na ฤasลฅ plรกลกลฅa zrezanรฉho kuลพeฤพa. Pribliลพne 60 % vลกetkรฝch plechov plรกลกลฅa mostnรฉho nosnรญka bolo vyvalcovanรฝch do tohto โ€žaproximovanรฉhoโ€œ tvaru.

Montรกลพ pozdฤบลพnych rebier a prieฤnych profilov nosnรญka
Montรกลพ pozdฤบลพnych rebier a prieฤnych profilov nosnรญka | Zdroj: INGSTEEL, spol. s r. o.

Pre kaลพdรฝ kus plechu, ktorรฝ bol vyvalcovanรฝ, boli navrhnutรฉ, plazmou vyrezanรฉ a riadne oznaฤenรฉ kontrolnรฉ ลกablรณny, vลพdy pre pรคtu a hlavu danรฉho skruลพovanรฉho plechu. Tรฝm sa zabezpeฤilo, ลพe vลกetky plechy boli vyvalcovanรฉ do poลพadovanรฉho tvaru. Vzhฤพadom na rozmery, hmotnosลฅ a najmรค tvar mostnรฝch trรกmov nebolo moลพnรฉ jednotlivรฉ diely vo vรฝrobe navzรกjom odlรญcovaลฅ.

Aby sa zachovali poลพadovanรฉ rozmerovรฉ tolerancie a koreลˆovรก medzera budรบcich montรกลพnych zvarovรฝch spojov, kaลพdรฝ diel sa vyrรกbal v negatรญvnom kopyte. Negatรญvne kopyto malo spodnรฝ roznรกลกacรญ rรกm vo vodorovnej rovine a pomocou kolmo navarenรฝch vรฝrezov z plechu s hrรบbkou 10 mm na roznรกลกacom rรกme v poลพadovanom kroku a polohe vytvorilo budรบci pรดdorysnรฝ, pozdฤบลพny a prieฤny tvar mostovky v skutoฤnom sklone.

Prieฤny tvar na zaฤiatku aย konci dielu sa kontroloval pomocou koncovรฝch plechov sย hrรบbkou 20 mm, na ktorรฝch sa na vypaฤพovacom stroji vyryl vonkajลกรญ prieฤny obrys mosta vย danom mieste โˆ’ vย mieste budรบceho montรกลพneho zvaru. Technologickรฝ prรญdavok zabezpeฤovala koncovรก ฤelnรก doska nastavenรก +50 mm vย osi dฤบลพky trรกmu mosta, takลพe diely boli vyrobenรฉ oย 50 mm dlhลกie, ako bola projektovanรก strednรก dฤบลพka.

Mostovkovรฉ plechy mali najmenej zakrivenรฉ plechy, preto boli nosnรญky mosta zloลพenรฉ mostovkou nadol, t. j. vย obrรกtenej polohe. Rovnakรฝ postup skladania nosnรญka si vyลพadoval najprv zloลพenie dosiek mostovky, potom osadenie pozdฤบลพnych vรฝstuh aย nรกsledne prieฤnych diafragiem (tie urฤovali prieฤny tvar nosnรญka โˆ’ skelet). Vย tomto kroku sa zvarili vลกetky vnรบtornรฉ zvary nosnรญka, aลพ potom sa pripevnili boฤnรฉ dosky nosnรญka aย nakoniec sa osadilo dno mostovky zvรกranรฉ zย vonkajลกej strany plnรฝm prievarom.

Koneฤnรฉmu skrรกteniu trรกmu mosta po zavarenรญ (skrรกtenie ฤela) na poลพadovanรบ dฤบลพku pri referenฤnej teplote predchรกdzalo kontrolnรฉ meranie geodetom, stรกle vย obrรกtenej polohe vย kopyte. Kontrolnรฉ meranie vรฝrobku, orysovanie a odrezanie techologickรฉho prรญdavku trรกmu mosta sa vykonalo podฤพa presnej polohy ฤela kopyta.

V podstate sa orezala budรบca hrana zvaru o โˆ’50 mm (pรดvodnรฝ teoretickรฝ prรญdavok) vzhฤพadom na nezmenenรบ polohu ฤelnej dosky (pozn.: diel sa v dรดsledku zvรกrania rozmerovo zmenลกil o 6 aลพ 11 mm v zรกvislosti od tvaru a miesta merania). Po geodetickom meranรญ boli na mieru vyfrรฉzovanรฉ podkladovรฉ dosky pre loลพiskรก kyvnรฝch podpier, ktorรฉ boli v obrรกtenej polohe zavarenรฉ s dielenskรฝm kรบtovรฝm zvarom v polohe PB.

Prvรฝ dielec po aplikรกcii finรกlneho nรกterovรฉho systรฉmu
Prvรฝ dielec po aplikรกcii finรกlneho nรกterovรฉho systรฉmu | Zdroj: INGSTEEL, spol. s r. o.

S cieฤพom eliminovaลฅ manipulรกciu a otรกฤanie zloลพitรฝch tvarovรฝch komponentov mostnรฉho trรกmu v procese vรฝroby sa most zvรกral v obrรกtenej polohe, t. j. รบplne uzavretรฝ zo spodnej strany mosta, a zvary sa brรบsili na hladkรฝ prechod. Na hotovรฝch zvaroch sa vykonali predpรญsanรฉ povrchovรฉ a objemovรฉ NDT skรบลกky.

Nรกsledne bol dielec zloลพenรฝ z kopyta. Vลกetky zostรกvajรบce nosnรฉ zvary, odkvapovรฝ plech a ลพฤพab mostovky boli vyhotovenรฉ a vybrรบsenรฉ na hladkรฝ prechod uลพ v prepravnej alebo montรกลพnej polohe โˆ’ diel bol voฤพne umiestnenรฝ mimo prรญpravku. Po zรกvereฤnej NDT kontrole bol diel uvoฤพnenรฝ na kompletnรฉ otryskanie a natretie trojvrstvovรฝm nรกterovรฝm systรฉmom.

Mostnรฉ diely sa prepravovali vlastnou dopravou. Vzhฤพadom na celkovรบ ลกรญrku transportu (aลพ 4 980 mm) noฤnรฉ nadrozmernรฉ transporty vลพdy sprevรกdzali tri sprievodnรฉ vozidlรก. Poลพiadavkou stavby bolo, aby sa kontinuรกlne kaลพdรบ noc po sebe priviezol jeden montรกลพny diel trรกmu mosta. Vzhฤพadom na uzรกvery ciest, obmedzenรฝ manipulaฤnรฝ priestor a ฤas montรกลพe iลกlo o presne naplรกnovanรฉ dodรกvky s vyklรกdkou a montรกลพou just-in-time z nรกvesu ลฅahaฤa priamo do montรกลพnej polohy.

Montรกลพ MD9 poฤas uzรกvery Zvolenskej cesty
Montรกลพ MD9 poฤas uzรกvery Zvolenskej cesty | Zdroj: INGSTEEL, spol. s r. o.

Montรกลพ oceฤพovej konลกtrukcie

Pred samotnou montรกลพou OK sa skontrolovala poloha a ฤistota รบloลพnรฝch prahov, doฤasnรฝch podpier, hydraulickรฝch lisov, ploลกรญn pre montรกลพ a zvรกranie na doฤasnรฝch podperรกch a dodanej konลกtrukcii na nรกkladnรฝch vozidlรกch. Jednotlivรฉ komponenty sa zloลพili z nรกkladnรฝch vozidiel a rozmiestnili na vykonanie montรกลพe.

Celkovo bola mostnรก konลกtrukcia s mostovkou rozdelenรก na 15 dielcov podฤพa moลพnosti vรฝroby a prepravy tรฝchto ฤastรญ. Pracovne boli dielce oznaฤenรฉ ako MD1 aลพ MD15 zo strany od Tesca po stranu pri Hrone. Montรกลพ piatich dielcov mostovky sa uskutoฤnila zo strany Tesca vnรบtri oplotenรฉho areรกlu spoloฤnosti Ingsteel pomocou ลพeriavu s nosnosลฅou 150 ton.

Najprv sa pripravili doฤasnรฉ podpery a nainลกtalovali sa kyvnรฉ stojky, ktorรฉ sa zabezpeฤili proti preklopeniu. Potom sa MD1 namontoval tak, aby sedel na opornom pilieri 1 a na druhej strane na doฤasnej podpere. Zatiaฤพ eลกte nebol pevne ukotvenรฝ, len maticami na vnรบtornej strane podpery.

Potom sa namontoval MD2 na provizรณrne podpery a napasoval na kyvnรบ stojku. Obe ฤasti boli geodetom vyrovnanรฉ pomocou lisov. Po osadenรญ, vyrovnanรญ a zmeranรญ MD1 โˆ’ MD5 sa mohlo zaฤaลฅ zvรกraลฅ. Vzhฤพadom na nepriaznivรฉ poveternostnรฉ podmienky (dรกลพฤ) bolo treba postaviลฅ prรญstreลกok na ochranu poฤas zvรกrania. Zvรกranie sa vykonรกvalo elektrรณdou aj rรบrkovรฝm drรดtom.

Zdvรญhanie dielca MD8 nad R1 smerom na Banskรบ Bystricu
Zdvรญhanie dielca MD8 nad R1 smerom na Banskรบ Bystricu | Zdroj: INGSTEEL, spol. s r. o.

Kaลพdรฝ styk si vyลพadoval 12 aลพ 14 dnรญ zvรกrania. Rovnakรฝ postup sa opakoval aj od strany Hrona.ย  Montรกลพ prvkov MD10, MD9 a MD8 sa vykonรกvala so ลพeriavom s nosnosลฅou 400 ton, ktorรฝ bol postavenรฝ pri pylรณne. Pre montรกลพ MD10, MD9 a pylรณnu bolo treba uzavrieลฅ Zvolenskรบ cestu.

Pre montรกลพ MD8 bola nutnรก uzรกvierka R1 v smere na Banskรบ Bystricu. Dielce mostovky v oblasti R1 a pripรกjacej Zvolenskej cesty boli opรคลฅ umiestnenรฉ na doฤasnรฝch podperรกch. Montรกลพ prebiehala za รบฤasti geodeta a diely boli ihneฤ ฤo najviac vyrovnanรฉ.

ฤŽalลกie presnรฉ vyrovnanie bolo moลพnรฉ pomocou lisov. Montรกลพ prvkov MD6 a MD7 sa vykonรกvala z pozรญcie 200-tonovรฝch a 400-tonovรฝch ลพeriavov na strane Tesca. Pre montรกลพ prvku MD7 bola potrebnรก uzรกvera R1 v smere na Zvolen. Prvok MD6 bol na jednej strane vybavenรฝ surovรฝm koncom, ktorรฝ bol po geodetickom zameranรญ vลกetkรฝch ostatnรฝch prvkov upravenรฝ vo vรฝrobe podฤพa skutoฤnosti.

Montรกลพ prvku MD6 bola koneฤnรก a opรคลฅ nasledovalo zvรกranie. Po dokonฤenรญ mostovkovej ฤasti bol nainลกtalovanรฝ pylรณn, ktorรฝ bol proti prevrรกteniu stabilizovanรฝ dvoma hlavnรฝmi doฤasnรฝmi vzperami. Nรกslednรบ montรกลพ a napรญnanie lanovรฉho systรฉmu vykonala spoloฤnosลฅ Doprastav.

Po predopnutรญ lanovรฉho systรฉmu podฤพa geodetickรฝch bodov bolo moลพnรฉ vykonaลฅ postupnรฉ spรบลกลฅanie mosta za รบฤasti geodeta a projektanta. Spรบลกลฅanie sa vykonรกvalo v krokoch po 50 mm vรฝลกky aลพ po koneฤnรฉ spustenie. Po รบspeลกnom spustenรญ bolo moลพnรฉ pokraฤovaลฅ v ฤalลกรญch prรกcach.

Najprv sa nainลกtaloval nosnรฝ systรฉm zรกbradlia zo ลพiarovo pozinkovanรฝch stฤบpikov, z madla z nehrdzavejรบcej ocele a z vodiacich tyฤรญ z nehrdzavejรบcej ocele. Nasledovali postupnรฉ opravy nรกterov na zmontovanej, vyrovnanej, zvarenej a zameranej konลกtrukcii.

Spoloฤnosลฅ San-Dil potom vykonala povrchovรบ ochranu mostovky. Nasledovalo vykonanie dynamickรฝch a statickรฝch skรบลกok. Na zรกklade ich vรฝsledkov boli upravenรฉ tlmiฤe, ktorรฉ namontovala spoloฤnosลฅ KGF Hydraulika, s. r. o.

TEXT: Ing. Richard Klimeckรฝ,
Ing. Marcel Vanko, Ing. Peter Volner
FOTO: INGSTEEL, spol. sย r. o.

Richard Klimeckรฝ, Marcel Vanko aย Peter Volner pรดsobia vย spoloฤnosti INGSTEEL, spol. sย r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 3/2024

Najฤรญtanejลกie