image 98133 25 v1
Galรฉria(6)

D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno), tunel Povaลพskรฝ Chlmec

Partneri sekcie:

Najvรคฤลกรญ stavebnรฝ boom z hฤพadiska budovania novรฝch รบsekov diaฤพnic, resp. rรฝchlostnรฝch ciest, je v sรบฤasnosti nepochybne v ลฝilinskom kraji. V okolรญ mesta ลฝilina sa aktuรกlne realizujรบ dva รบseky diaฤพnice D1, a to D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka a D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala, a jeden รบsek diaฤพnice D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno). Prรกve poslednรฝ uvedenรฝ je pred svojรญm โ€žfinรกleโ€œ. Investor stavby (NDS, a. s.) a zhotoviteฤพ zastรบpenรฝ zdruลพenรญm firiem EUROVIA SK, a. s., HOCHTIEF CZ, a.s., a SMS, a. s., budรบ maลฅ byลฅ na ฤo hrdรญ. Celรฝ projekt je financovanรฝ z fondov Eรš.

03 1
01
02
04
05

Navrhovanรฝ รบsek diaฤพnice D3 je sรบฤasลฅou Multimodรกlneho koridoru ฤ. VI. a Transยญeurรณpskej magistrรกly v smere sever โ€“ juh, ktorรฉho รบฤelom je previesลฅ tranzitnรบ osobnรบ a nรกkladnรบ dopravnรบ premรกvku cez รบzemie Slovenska. Diaฤพniฤnรฝ obchvat ลฝiliny je pokraฤovanรญm โ€žskladaฤkyโ€œ ลฅahu D3 smerom k poฤพskรฝm hraniciam. Stavba diaฤพnice D3 obchรกdza ลฝilinu najskรดr ponad priehradu po estakรกde, za ktorou vchรกdza do tunela. Na dฤบลพke pribliลพne ลกtyri kilometre sa tak strieda nรกroฤnรฉ premostenie s piliermi vo vode a tunel. Po dobudovanรญ uลกetria motoristi takmer ลกtyri minรบty jazdy mimo ลฝiliny.

Stavebnรก ฤasลฅ tunela Povaลพskรฝ Chlmec

Od novembra 2017 sa teda do prevรกdzky dostรกva ฤalลกรญ, 2,2 km dlhรฝ tunel Povaลพskรฝ Chlmec. Do tunela sa plynulo prechรกdza z mostnej estakรกdy nad Hriฤovskou priehradou na zรกpadnom portรกli, po vรฝchode z tunela sa motoristi dostanรบ zase na most cez rieku Kysuca a napoja sa na sรบฤasnรบ komunikรกciu I/11.

Celรฝ projekt sa realizuje v zmysle zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC (โ€žNaprojektuj a postavโ€œ), ktorรฉ dรกvajรบ zhotoviteฤพovi moลพnosลฅ optimalizovaลฅ navrhnutรฉ technickรฉ rieลกenie. V tomto prรญpade priniesla optimalizรกcia รบpravu tvaru prieฤneho rezu tunela s cieฤพom minimalizovaลฅ plochu vรฝrubu a skrรกtenie hฤบbenรฝch รบsekov tunela na obidvoch portรกloch aj v strednej stavebnej jame.

Realizรกtor stavby mal na vybudovanie tunela 36 mesiacov. Pรดvodnรฝ ฤas vรฝstavby sa vลกak z dรดvodu nepredvรญdateฤพnรฝch skutoฤnostรญ na stavbe predฤบลพil o ลกtyri mesiace. Za toto obdobie sa musel tunel naprojektovaลฅ, vyraziลฅ, musel sa vybudovaลฅ zรกpadnรฝ a vรฝchodnรฝ portรกl, stredovรก jama, musela sa zabudovaลฅ technolรณgia a tunel sa musรญ uviesลฅ do prevรกdzky. To vลกetko si, samozrejme, vyลพadovalo potrebnรฉ sรบhlasy a povolenia. Technickรฉ rieลกenie muselo byลฅ zรกroveลˆ dokonale prekonzultovanรฉ zhotoviteฤพom a jeho partnermi a vyhodnotenรฉ z hฤพadiska nรกkladov, ฤasu nevyhnutnรฉho na realizรกciu diela, logistiku dopravy, materiรกlu, nasadenia mechanizรกcie, techniky a ฤพudรญ. Zรกroveลˆ sa musela reลกpektovaลฅ skutoฤnosลฅ, ลพe v rovnakom ฤase sa v blรญzkom okolรญ razia aj ฤalลกie tunely.

Tunel kategรณrie 2T-8 so ลกรญrkou vozovky medzi obrubnรญkmi 8 m a vรฝลกkou prejazdnรฉho prierezu 4,8 m podฤพa STN 737507 sa skladรก z dvoch tunelovรฝch rรบr, kaลพdรก z nich mรก dva jazdnรฉ pruhy v jednom smere. Z hฤพadiska zaistenia bezpeฤnosti bude maลฅ tunel dva odstavnรฉ zรกlivy a osem prieฤnych prepojenรญ. Vzhฤพadom na zazmluvnenรฝ ฤas vรฝstavby a mรญฤพniky v zmysle harmonogramu prรกc mal zhotoviteฤพom prostrednรญctvom svojho ฤlena/garanta spoloฤnosti HOCHTIEF CZ, a. s., vyraziลฅ tunel so sรบhrnnou dฤบลพkou oboch rรบr 4,3 km za 14 mesiacov. To je priemerne pribliลพne 300 m vyrazenรฉho tunela za mesiac, ฤo sa aj reรกlne podarilo. Spoloฤnosลฅ HOCHTIEF CZ, a. s., zabezpeฤovala projekt aj realizรกciu vlastnรฝmi kapacitami. To znamenรก, ลพe nasadila vlastnรบ projekฤnรบ skupinu, ฤo u zhotoviteฤพov nie je beลพnรฉ.

Vodiaci pásik na vozovke

Vodiaci pรกsik na vozovke

 

Razenie

Zhotoviteฤพ razil tunel pomocou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) s horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na celej dฤบลพke. Tรกto metรณda sa vyznaฤuje cyklickรฝm razenรญm s rozpojovanรญm vrtno-trhacรญch prรกc. Ide o observaฤnรบ metรณdu, ktorรก umoลพลˆuje operatรญvne reagovaลฅ postupom razenia a spรดsobom zaistenia stability vรฝrubu na skutoฤne zastihnutรฉ geotechnickรฉ podmienky. Aplikovanie tejto metรณdy dovolilo zhotoviteฤพovi raziลฅ tunel sรบฤasne aลพ v ลกiestich ฤelbรกch, ฤo je pri tuneli s takouto dฤบลพkou skutoฤne rarita a predstavuje jedineฤnรฝ projekt prebiehajรบci na Slovensku aj v ฤŒesku v tomto ฤase. Na tento รบฤel sa vyuลพil priestor stredovรฉho portรกlu, kde sa tunel budoval na รบseku pribliลพne 40 m v otvorenom vรฝkope a z tohto priestoru razil zhotoviteฤพ naraz ลกtyri ฤelby. ฤŽalลกie dve ฤelby sa razili zo zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr z vรฝchodnรฉho portรกlu.

Vรฝznamnรฝm ลกpecifikom tohto tunela bolo nasadenie veฤพkรฉho mnoลพstva kapacรญt poฤas razenia (strojovรฝch kapacรญt alebo pracovnรญkov) v rรกmci malรฉho priestoru, ฤoho vรฝsledkom je, ลพe uลพ onedlho, pribliลพne iba po 2,5 roku od zaฤiatku budovania tunela, bude maลฅ ลกirokรก verejnosลฅ moลพnosลฅ plne ho uลพรญvaลฅ.

Hฤบbenรฉ รบseky sรบ navrhnutรฉ nielen v oblasti vรฝchodnรฉho a zรกpadnรฉho portรกlu, ale aj v strednej stavebnej jame, kde kvalita horninovรฉho masรญvu a vรฝลกka nadloลพia neumoลพnila tunel raziลฅ. Razenรฉ รบseky predstavujรบ v juลพnej tunelovej rรบre 97 % a v severnej tunelovej rรบre 98 % z celkovej dฤบลพky. Trasa tunela vลกak prechรกdza aj รบzemรญm, kde, naopak, malรก vรฝลกka nadloลพia viedla k razeniu pod zastropenรญm znรกmym aj pod nรกzvom โ€žkorytnaฤkaโ€œ. Tรกto konลกtrukcia sa pouลพila na zรกpadnom portรกli na juลพnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 37,5 m a na severnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 50 m. V strednej stavebnej jame bola nasadenรก na zaฤatie razenia v severnej tunelovej rรบre smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu, priฤom dฤบลพka รบseku razenรฉho pod โ€žkorytnaฤkouโ€œ je 34,5 m. Pre zhotoviteฤพa bola dobrรก sprรกva, ลพe razenie prebiehalo v priaznivejลกรญch geotechnickรฝch podmienkach v porovnanรญ s pรดvodnรฝm zadanรญm a vรฝsledkami geotechnickรฝch monitoringov.

Prechodné prieฤne prepojenie s technologickou miestnosลฅou

Prechodnรฉ prieฤne prepojenie s technologickou miestnosลฅou

Prvรฉ dve ฤelby sa razili zo zรกpadnรฉho portรกlu, kde sa razili obe rรบry smerom na vรฝchod. ฤŽalลกie ลกtyri ฤelby sa razili zo strednej hฤบbenej ฤasti tunela. Razilo sa sรบฤasne v severnom aj juลพnom tuneli, zรกpadnรฝm aj vรฝchodnรฝm smerom. Po prerazenรญ severnรฉho a juลพnรฉho tunela zo zรกpadu sa kapacita zo zรกpadnรฉho portรกlu presunula na vรฝchodnรฝ portรกl a razilo sa zรกpadnรฝm smerom naproti raลพbรกm zo stredovรฉho portรกlu vรฝchodnรฝm smerom. V obdobรญ sรบbeลพnรฉho razenia v ลกiestich ฤelbรกch poฤas nepretrลพitej prevรกdzky (24/7) bolo do stavby zapojenรฝch aลพ 200 robotnรญkov, ฤo je skutoฤne pozoruhodnรฉ ฤรญslo. Dรดleลพitรฝ bol preto sprรกvny manaลพment a koordinรกcia prรกc a dรดkladnรฉ dodrลพiavanie bezpeฤnosti pri prรกci.

Razenie tunela prebiehalo v geologicky premennom prostredรญ โ€“ od zvetranรฝch pieskovcov aลพ po veฤพmi pevnรฉ zlepence. Na rozpojovanie horniny sa pouลพili z 90 % vrtno-trhacie prรกce. Zvyลกok sa realizoval mechanickรฝm rozpojovanรญm tunelovรฝmi bagrami. Po rozpojenรญ a odลฅaลพenรญ nasledovalo vystuลพovanie, resp. budovanie primรกrneho ostenia. ฤŒo sa tรฝka konลกtrukcie razenรฝch tunelovรฝch rรบr a razenรฝch prieฤnych prepojenรญ, tรบ tvorilo dvojvrstvovรฉ ostenie (primรกrne a sekundรกrne) s medziฤพahlou drenรกลพnou a ochrannou vrstvou geotextรญlie a ploลกnou hydroizolรกciou (hydroizolaฤnou fรณliou). Pri NRTM s dvojplรกลกลฅovรฝm ostenรญm bolo pred betonรกลพou definitรญvneho ostenia nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie a zaistiลฅ odvedenie podzemnej vody k portรกlom pomocou boฤnรฝch tunelovรฝch drenรกลพรญ. Zaujรญmavosลฅou pri vรฝstavbe tunela, ktorรบ je dobrรฉ v tejto sรบvislosti takisto spomenรบลฅ, je aj realizรกcia betonรกลพe definitรญvneho ostenia a hydroizolรกcie v ฤase, keฤ sa eลกte realizovalo samotnรฉ razenie.

 

Definitรญvne ostenie

Po vyrazenรญ tunela Povaลพskรฝ Chlmec vyhodnotil projektant vรฝsledky geotechnickรฉho monitoringu a horninovรฝ masรญv v razenej ฤasti tunela rozdelil z hฤพadiska dimenzovania definitรญvneho ostenia do troch geotechnickรฝch typov. V najhorลกรญch podmienkach, predovลกetkรฝm v oblasti zรกpadnรฉho a vรฝchodnรฉho portรกlu alebo v mieste tektonickej poruchy medzi strednou stavebnou jamou a vรฝchodnรฝm portรกlom, sa pouลพila ลฅaลพkรก vรฝstuลพ. V lepลกรญch geotechnickรฝch podmienkach sa pouลพila ฤพahkรก vรฝstuลพ, v mieste dobrรฝch geotechnickรฝch podmienok sa pouลพilo nevystuลพenรฉ definitรญvne ostenie โ€“ v juลพnej tunelovej rรบre na 59,5 % celej razenej dฤบลพky a v severnej tunelovej rรบre na 60,2 % razenej dฤบลพky.

Bez ohฤพadu na geotechnickรฉ podmienky sa vลพdy vystuลพili bloky betonรกลพe v mieste napojenia tunelovรฝch prepojenรญ a v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov. Z hฤพadiska konลกtrukฤnรฉho rieลกenia moลพno monolitickรฉ ostenie tunela Povaลพskรฝ Chlmec rozdeliลฅ na ostenie hฤบbenรฝch รบsekov tunela a na ostenie รบsekov razenรฝch pomocou NRTM alebo pod klenbovรฝm zastropenรญm (โ€žkorytnaฤkaโ€œ) s rรดznymi zรกkladnรฝmi hrรบbkami ostenia. Rรฝchlosลฅ betonรกลพe definitรญvneho ostenia sa pohybovala ลกtyri aลพ pรคลฅ blokov za tรฝลพdeลˆ (1 blok = 12,5 m), ฤo predstavuje 50 aลพ 62,5 m tunela.

Prezentovanรฉ skutoฤnosti z vรฝstavby tunela Povaลพskรฝ Chlmec ukazujรบ, ลพe iลกlo o zaujรญmavรฝ, hoci nรกroฤnรฝ projekt s pouลพitรญm modernรฝch metรณd razenia po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch dostupnรฝch geologickรฝch a geotechnickรฝch faktov a informรกciรญ. Okrem toho, ลพe sa mรดลพeme teลกiลฅ na peknรฉ dielo, je vรฝbornou sprรกvou aj to, ลพe ani pri takomto nรกroฤnom spรดsobe vรฝstavby, ku ktorรฉmu razenie tunela nepochybne patrรญ, sa nevyskytli ลพiadne vรกลพne รบrazy, a to aj vฤaka striktnej kontrole dodrลพiavania bezpeฤnosti prรกce na stavbe.

Vลกetky stavebnรฉ prรกce sรบ aktuรกlne ukonฤenรฉ, zhotoviteฤพ dolaฤuje osadzovanie technolรณgie, aby boli spolu s ostatnรฝmi ฤasลฅami stavby D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno) pripravenรฉ na odovzdanie.

ฤŒistiaci výklenok (boฤná drenáลพ)

ฤŒistiaci vรฝklenok (boฤnรก drenรกลพ)

Technolรณgia tunela Povaลพskรฝ Chlmec

โ€žCievnym systรฉmomโ€œ tunela Povaลพskรฝ Chlmec, ktorรฝ bude otvorenรฝ pre verejnosลฅ koncom roka 2017 v rรกmci Projektu 20140267 Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov ) โ€“ ลฝilina ( Brodno), je technolรณgia zabezpeฤujรบca prevรกdzkovanie jednรฉho z najbezpeฤnejลกรญch tunelov v Eurรณpe. Tento tunel s dฤบลพkou 2,25 km bude ลกtvrtรฝm slovenskรฝm diaฤพniฤnรฝm tunelom s povolenou prepravou nebezpeฤnรฝch nรกkladov podฤพa medzinรกrodnej dohody ADR. Autonรณmny systรฉm detekcie ADR zabezpeฤuje automatickรฉ rozpoznanie prepravovanรฝch nebezpeฤnรฝch nรกkladov a vyhodnocuje, ฤi auto opustilo tunel.

 

Kamerovรฝ systรฉm

Inteligentnรฝ kamerovรฝ systรฉm so softvรฉrovou analytickou nadstavbou v rรกmci uzatvorenรฉho televรญzneho okruhu zabezpeฤรญ detekciu vลกetkรฝch neลกtandardnรฝch udalostรญ, ako sรบ naprรญklad nรกhle spomalenie ฤi zastavenie vozidla, vozidlo v protismere, prekรกลพka (vypadnutรฝ nรกklad) na vozovke, chodec (zviera) v tuneli a neposlednom rade aj vytvรกrajรบca sa kongescia.

V tuneli je umiestnenรฝch takmer 60 kamier. V priestoroch portรกlov sรบ umiestnenรฉ ลกpeยญciรกlne kamery detekcie ADR, kamery s infra prisvietenรญm, ako aj otoฤnรฉ kamery s moลพnosลฅou zoomu. ฤŽalลกie kamery sรบ sรบฤasลฅou Informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice (ISD) a sรบ umiestnenรฉ na mostoch nad Vรกhom a Kysucou.

 

รšnikovรก cesta a signalizรกcie

Pre prรญpady mimoriadnej udalosti (nehoda, poลพiar), keฤ nie je moลพnรฉ pokraฤovaลฅ v ceste a je nevyhnutnรฉ opustiลฅ vozidlo, je kaลพdรฝch 300 m umiestnenรฝ รบnikovรฝ vรฝchod do prieฤneho prepojenia a nรกsledne do druhej tunelovej rรบry, ฤรญm je vytvorenรก chrรกnenรก รบnikovรก cesta.

Osoby budรบ navigovanรฉ tunelovรฝm rozhlasom a hlรกsenรญm do rรกdiovรฉho vysielania v autรกch. Vizuรกlne bude na moลพnรฉ nebezpeฤenstvo upozorลˆovaลฅ blikanie vodiaceho osvetlenia umiestnenรฉho na obrubnรญkoch chodnรญkov, ako aj integrovanรฉ poลพiarne osvetlenie na podsvietenรฝch znaฤkรกch nad chodnรญkmi, ktorรฉ zรกroveลˆ signalizujรบ najbliลพลกรญ smer a vzdialenosลฅ k รบnikovรฉmu vรฝchodu. Tieto znaฤky sรบ umiestnenรฉ kaลพdรฝch 25 m na vnรบtornej (pravej) strane tunelovej rรบry, spolu ich je v celom tuneli takmer 190.

รšnikovรฉ vรฝchody do prieฤnych prepojenรญ sรบ po bokoch na stenรกch osvetlenรฉ zelenรฝm vertikรกlnym LED pรกsom. V prieฤnom prepojenรญ sa bude pri incidente aktivovaลฅ osvetlenie a vetranie z nezasiahnutej tunelovej rรบry. Na nรบdzovรบ komunikรกciu je inลกtalovanรฝch 38 SOS hlรกsok, ktorรฉ sรบ rozmiestnenรฉ v tuneli (kaลพdรฝch 150 m), ako aj v priestore pred portรกlom tunela.

Bezpeฤnostné núdzové osvetlenie v tuneli

Bezpeฤnostnรฉ nรบdzovรฉ osvetlenie v tuneli

 

Vetranie, osvetlenie, znaฤenie

V tuneli je umiestnenรฝch 22 prรบdovรฝch ventilรกtorov, ktorรฉ sรบ riadenรฉ automaticky v zรกvislosti od potreby zabezpeฤiลฅ ฤerstvรฝ vzduch pri beลพnej prevรกdzke alebo v prรญpade incidentu.

Pre komfort vodiฤov je v tuneli inลกtalovanรฝ rรกdiovรฝ systรฉm, ktorรฝ umoลพnรญ prรญjem FM rรกdia, ako aj signรกlu mobilnรฝch operรกtorov. Zรกroveลˆ umoลพnรญ zabezpeฤiลฅ komunikรกciu โ€“ prevรกdzkovateฤพovi pri servise alebo zรกchrannรฝm zloลพkรกm pri nรบdzovom zรกsahu.

Osvetlenie tunela je inลกtalovanรฉ pod stropom v osi tunelovej rรบry a jeho automatickรก regulรกcia je zabezpeฤenรก riadenรญm od informรกcie, ktorรบ poskytujรบ jasomery inลกtalovanรฉ na portรกloch zvonku a zvnรบtra pri vjazde do tunela. Regulรกcia adaptaฤnรฉho osvetlenia zaistรญ bezpeฤnรฝ prechod medzi intenzitou osvetlenia vonku a vnรบtri tunela. V tuneli je inลกtalovanรฉ aj osvetlenie nรบdzovรฝch zรกlivov a poลพiarne (nรบdzovรฉ) osvetlenie so zabezpeฤenรญm trvalej svietivosti pri incidente.

Inลกtalovanรก technolรณgia umoลพnรญ vodiฤom plynulรฝ a bezpeฤnรฝ prejazd zรกkladnou maximรกlnou rรฝchlosลฅou 100 km/h. Vyhotovenie premennรฝch dopravnรฝch znaฤiek umoลพลˆuje zobrazovaลฅ potrebnรฉ symboly v zรกvislosti od nastavenรฉho dopravnรฉho stavu. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky sรบ inลกtalovanรฉ aj na priฤพahlรฝch mostoch, na diaฤพnici D3 a na odboฤke k tunelu.

Vzduchotechnika (dvojica ventilátorov)

Vzduchotechnika (dvojica ventilรกtorov)

 

Merania

Meranie fyzikรกlnych veliฤรญn (koncentrรกcia COx, NOx, priehฤพadnosลฅ tunela (opacita), rรฝchlosลฅ a smer prรบdenia vzduchu a jeho teplota, vรฝskyt hmly pred portรกlmi, dym ฤi oheลˆ v tuneli a ฤalลกie) zabezpeฤujรบ ลกpeciรกlne meracie zariadenia. Meranรฉ veliฤiny vyhodnocuje Centrรกlny riadiaci systรฉm (CRS), ktorรฝ monitorujรบ operรกtori tunela v nepretrลพitej prevรกdzke.

 

Napรกjanie elektrickou energiou

Napรกjanie elektrickou energiou je rieลกenรฉ nezรกvisle z dvoch VN liniek. Automatizovanรฝ systรฉm zรกskoku umoลพลˆuje nepretrลพitรฉ napรกjanie tunela aj v prรญpade รบplnรฉho vรฝpadku napรกjania na vรฝchodnom ฤi zรกpadnom portรกli alebo uplatnenie zรกloลพnรฉho zdroja na bezpeฤnรฉ uzatvorenie tunela v prรญpade รบplnรฉho dlhodobรฉho vรฝpadku oboch zdrojov napรกjania. Kabelรกลพ a vลกetky ฤasti technolรณgie spฤบลˆajรบ najprรญsnejลกie poลพiadavky na kvalitu v zmysle poลพiadavky funkฤnej a poลพiarnej odolnosti, deklarovanรฉ vรฝrobcami komponentov vลกetkรฝch kritickรฝch systรฉmov v podobe vyhlรกsenรญ o parametroch. Technologickรฉ komponenty sรบ zhotovenรฉ z materiรกlov, ktorรฉ spฤบลˆajรบ prรญsne poลพiadavky zรกkona o stavebnรฝch vรฝrobkoch a predpรญsanej projektovej dokumentรกcie.

 

ฤŽalลกie technolรณgie

V tuneli sรบ inลกtalovanรฉ aj ฤalลกie technolรณgie ako dispeฤerskรฝ telefรณn, elektrickรฝ poลพiarny systรฉm, elektronickรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm, samozhรกลกacรญ automatickรฝ systรฉm, meranie a regulรกcia vodnรฉho a odpadovรฉho hospodรกrstva ฤi riadenie klimatizรกcie a klapiek technologickรฝch objektov a ohrevu poลพiarneho vodovodu. Uzemลˆovacia sรบstava zohฤพadnila poลพiadavky na minimalizรกciu bludnรฝch prรบdov a ich vplyvu na funkฤnosลฅ systรฉmov.

 

Prevรกdzkovo-technologickรฝ objekt

โ€žMozogโ€œ celej technolรณgie je v prevรกdzkovom technologickom objekte (PTO). Hlavnรฝ je na zรกpadnom portรกli, rovnocennรฝ zรกloลพnรฝ na vรฝchodnom portรกli. Technolรณgia je inลกtalovanรก aj v technologickรฝch miestnostiach v prieฤnych prepojeniach, kde je cez kรกblovรฉ ลกachty v chodnรญku, ako aj v ostenรญ nosnej รบloลพnej konลกtrukcie pod stropom vedenรฉ a sรบstredenรฉ napรกjanie technolรณgie, ako aj komunikรกcia a vรฝmena informรกciรญ medzi centrom technolรณgie v PTO a jednotlivรฝmi technologickรฝmi celkami v tuneli. Na prenos signรกlov a na prepojenie do integrovanรฉho operรกtorskรฉho pracoviska v Povaลพskej Bystrici je okrem priemyselnej zbernice vyuลพitรก aj optickรก kabelรกลพ v tuneli.

 

Centrรกlny riadiaci systรฉm

Riadenie tunela zabezpeฤuje centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ umoลพลˆuje automatickรฉ riadenie v zรกvislosti od zvolenรฉho dopravnรฉho stavu. Operรกtorom umoลพลˆuje komfortne sledovaลฅ dopravu, vyhodnocovaลฅ kritickรฉ hodnoty fyzikรกlnych veliฤรญn a v prรญpade mimoriadnej udalosti prejesลฅ do predschvรกlenรฝch scenรกrov reakcie technolรณgie. Vลกetky stavy napรกjania, istiacich prvkov a akยญฤnรฝch ฤlenov sa snรญmajรบ, priฤom informรกcie sa prenรกลกajรบ do CRS na รบฤely riadenia a analรฝzy kritickรฝch situรกciรญ. CRS umoลพลˆuje vizualizรกciu, vyhodnocovanie, kontrolu a archivรกciu vลกetkรฝch stavov technolรณgie. Prรญstup do CRS je zabezpeฤenรฝ na zรกklade autentifikรกcie a pridelenรฝch oprรกvnenรญ lokรกlne na PTO alebo diaฤพkovo z integrovanรฉho operรกtorskรฉho pracoviska.

Vลกetky uvedenรฉ technologickรฉ systรฉmy umoลพnia vzdialenรฉmu integrovanรฉmu operรกtorskรฉmu pracovisku v SSรšD Povaลพskรก Bystrica monitorovaลฅ a riadiลฅ dopravu a technolรณgiu a v prรญpade incidentu alebo mimoriadnej udalosti efektรญvne a okamลพite reagovaลฅ na danรบ situรกciu, resp. v prรญpade potreby iniciovaลฅ prรญsluลกnรฝ dopravnรฝ stav alebo aลพ bezpeฤne uzatvoriลฅ tunel.

 

TEXT: Ing. Miroslav ล irilla, Ing. Peter Schmidt
FOTO: NDS, a. s.

Miroslav ล irilla je vedรบci oddelenia tunelov na investiฤnom รบseku NDS, a. s., Peter Schmidt je bezpeฤnostnรฝ technik pre tunely v NDS, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby 6/2017.

Najฤรญtanejลกie