D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno), tunel Povaลพskรฝ Chlmec
Najvรคฤลกรญ stavebnรฝ boom z hฤพadiska budovania novรฝch รบsekov diaฤพnic, resp. rรฝchlostnรฝch ciest, je v sรบฤasnosti nepochybne v ลฝilinskom kraji. V okolรญ mesta ลฝilina sa aktuรกlne realizujรบ dva รบseky diaฤพnice D1, a to D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka a D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala, a jeden รบsek diaฤพnice D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno). Prรกve poslednรฝ uvedenรฝ je pred svojรญm โfinรกleโ. Investor stavby (NDS, a. s.) a zhotoviteฤพ zastรบpenรฝ zdruลพenรญm firiem EUROVIA SK, a. s., HOCHTIEF CZ, a.s., a SMS, a. s., budรบ maลฅ byลฅ na ฤo hrdรญ. Celรฝ projekt je financovanรฝ z fondov Eร.
Navrhovanรฝ รบsek diaฤพnice D3 je sรบฤasลฅou Multimodรกlneho koridoru ฤ. VI. a Transยญeurรณpskej magistrรกly v smere sever โ juh, ktorรฉho รบฤelom je previesลฅ tranzitnรบ osobnรบ a nรกkladnรบ dopravnรบ premรกvku cez รบzemie Slovenska. Diaฤพniฤnรฝ obchvat ลฝiliny je pokraฤovanรญm โskladaฤkyโ ลฅahu D3 smerom k poฤพskรฝm hraniciam. Stavba diaฤพnice D3 obchรกdza ลฝilinu najskรดr ponad priehradu po estakรกde, za ktorou vchรกdza do tunela. Na dฤบลพke pribliลพne ลกtyri kilometre sa tak strieda nรกroฤnรฉ premostenie s piliermi vo vode a tunel. Po dobudovanรญ uลกetria motoristi takmer ลกtyri minรบty jazdy mimo ลฝiliny.
Stavebnรก ฤasลฅ tunela Povaลพskรฝ Chlmec
Od novembra 2017 sa teda do prevรกdzky dostรกva ฤalลกรญ, 2,2 km dlhรฝ tunel Povaลพskรฝ Chlmec. Do tunela sa plynulo prechรกdza z mostnej estakรกdy nad Hriฤovskou priehradou na zรกpadnom portรกli, po vรฝchode z tunela sa motoristi dostanรบ zase na most cez rieku Kysuca a napoja sa na sรบฤasnรบ komunikรกciu I/11.
Celรฝ projekt sa realizuje v zmysle zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC (โNaprojektuj a postavโ), ktorรฉ dรกvajรบ zhotoviteฤพovi moลพnosลฅ optimalizovaลฅ navrhnutรฉ technickรฉ rieลกenie. V tomto prรญpade priniesla optimalizรกcia รบpravu tvaru prieฤneho rezu tunela s cieฤพom minimalizovaลฅ plochu vรฝrubu a skrรกtenie hฤบbenรฝch รบsekov tunela na obidvoch portรกloch aj v strednej stavebnej jame.
Realizรกtor stavby mal na vybudovanie tunela 36 mesiacov. Pรดvodnรฝ ฤas vรฝstavby sa vลกak z dรดvodu nepredvรญdateฤพnรฝch skutoฤnostรญ na stavbe predฤบลพil o ลกtyri mesiace. Za toto obdobie sa musel tunel naprojektovaลฅ, vyraziลฅ, musel sa vybudovaลฅ zรกpadnรฝ a vรฝchodnรฝ portรกl, stredovรก jama, musela sa zabudovaลฅ technolรณgia a tunel sa musรญ uviesลฅ do prevรกdzky. To vลกetko si, samozrejme, vyลพadovalo potrebnรฉ sรบhlasy a povolenia. Technickรฉ rieลกenie muselo byลฅ zรกroveล dokonale prekonzultovanรฉ zhotoviteฤพom a jeho partnermi a vyhodnotenรฉ z hฤพadiska nรกkladov, ฤasu nevyhnutnรฉho na realizรกciu diela, logistiku dopravy, materiรกlu, nasadenia mechanizรกcie, techniky a ฤพudรญ. Zรกroveล sa musela reลกpektovaลฅ skutoฤnosลฅ, ลพe v rovnakom ฤase sa v blรญzkom okolรญ razia aj ฤalลกie tunely.
Tunel kategรณrie 2T-8 so ลกรญrkou vozovky medzi obrubnรญkmi 8 m a vรฝลกkou prejazdnรฉho prierezu 4,8 m podฤพa STN 737507 sa skladรก z dvoch tunelovรฝch rรบr, kaลพdรก z nich mรก dva jazdnรฉ pruhy v jednom smere. Z hฤพadiska zaistenia bezpeฤnosti bude maลฅ tunel dva odstavnรฉ zรกlivy a osem prieฤnych prepojenรญ. Vzhฤพadom na zazmluvnenรฝ ฤas vรฝstavby a mรญฤพniky v zmysle harmonogramu prรกc mal zhotoviteฤพom prostrednรญctvom svojho ฤlena/garanta spoloฤnosti HOCHTIEF CZ, a. s., vyraziลฅ tunel so sรบhrnnou dฤบลพkou oboch rรบr 4,3 km za 14 mesiacov. To je priemerne pribliลพne 300 m vyrazenรฉho tunela za mesiac, ฤo sa aj reรกlne podarilo. Spoloฤnosลฅ HOCHTIEF CZ, a. s., zabezpeฤovala projekt aj realizรกciu vlastnรฝmi kapacitami. To znamenรก, ลพe nasadila vlastnรบ projekฤnรบ skupinu, ฤo u zhotoviteฤพov nie je beลพnรฉ.
Vodiaci pรกsik na vozovke
Razenie
Zhotoviteฤพ razil tunel pomocou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) s horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na celej dฤบลพke. Tรกto metรณda sa vyznaฤuje cyklickรฝm razenรญm s rozpojovanรญm vrtno-trhacรญch prรกc. Ide o observaฤnรบ metรณdu, ktorรก umoลพลuje operatรญvne reagovaลฅ postupom razenia a spรดsobom zaistenia stability vรฝrubu na skutoฤne zastihnutรฉ geotechnickรฉ podmienky. Aplikovanie tejto metรณdy dovolilo zhotoviteฤพovi raziลฅ tunel sรบฤasne aลพ v ลกiestich ฤelbรกch, ฤo je pri tuneli s takouto dฤบลพkou skutoฤne rarita a predstavuje jedineฤnรฝ projekt prebiehajรบci na Slovensku aj v ฤesku v tomto ฤase. Na tento รบฤel sa vyuลพil priestor stredovรฉho portรกlu, kde sa tunel budoval na รบseku pribliลพne 40 m v otvorenom vรฝkope a z tohto priestoru razil zhotoviteฤพ naraz ลกtyri ฤelby. ฤalลกie dve ฤelby sa razili zo zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr z vรฝchodnรฉho portรกlu.
Vรฝznamnรฝm ลกpecifikom tohto tunela bolo nasadenie veฤพkรฉho mnoลพstva kapacรญt poฤas razenia (strojovรฝch kapacรญt alebo pracovnรญkov) v rรกmci malรฉho priestoru, ฤoho vรฝsledkom je, ลพe uลพ onedlho, pribliลพne iba po 2,5 roku od zaฤiatku budovania tunela, bude maลฅ ลกirokรก verejnosลฅ moลพnosลฅ plne ho uลพรญvaลฅ.
Hฤบbenรฉ รบseky sรบ navrhnutรฉ nielen v oblasti vรฝchodnรฉho a zรกpadnรฉho portรกlu, ale aj v strednej stavebnej jame, kde kvalita horninovรฉho masรญvu a vรฝลกka nadloลพia neumoลพnila tunel raziลฅ. Razenรฉ รบseky predstavujรบ v juลพnej tunelovej rรบre 97 % a v severnej tunelovej rรบre 98 % z celkovej dฤบลพky. Trasa tunela vลกak prechรกdza aj รบzemรญm, kde, naopak, malรก vรฝลกka nadloลพia viedla k razeniu pod zastropenรญm znรกmym aj pod nรกzvom โkorytnaฤkaโ. Tรกto konลกtrukcia sa pouลพila na zรกpadnom portรกli na juลพnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 37,5 m a na severnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 50 m. V strednej stavebnej jame bola nasadenรก na zaฤatie razenia v severnej tunelovej rรบre smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu, priฤom dฤบลพka รบseku razenรฉho pod โkorytnaฤkouโ je 34,5 m. Pre zhotoviteฤพa bola dobrรก sprรกva, ลพe razenie prebiehalo v priaznivejลกรญch geotechnickรฝch podmienkach v porovnanรญ s pรดvodnรฝm zadanรญm a vรฝsledkami geotechnickรฝch monitoringov.
Prechodnรฉ prieฤne prepojenie s technologickou miestnosลฅou
Prvรฉ dve ฤelby sa razili zo zรกpadnรฉho portรกlu, kde sa razili obe rรบry smerom na vรฝchod. ฤalลกie ลกtyri ฤelby sa razili zo strednej hฤบbenej ฤasti tunela. Razilo sa sรบฤasne v severnom aj juลพnom tuneli, zรกpadnรฝm aj vรฝchodnรฝm smerom. Po prerazenรญ severnรฉho a juลพnรฉho tunela zo zรกpadu sa kapacita zo zรกpadnรฉho portรกlu presunula na vรฝchodnรฝ portรกl a razilo sa zรกpadnรฝm smerom naproti raลพbรกm zo stredovรฉho portรกlu vรฝchodnรฝm smerom. V obdobรญ sรบbeลพnรฉho razenia v ลกiestich ฤelbรกch poฤas nepretrลพitej prevรกdzky (24/7) bolo do stavby zapojenรฝch aลพ 200 robotnรญkov, ฤo je skutoฤne pozoruhodnรฉ ฤรญslo. Dรดleลพitรฝ bol preto sprรกvny manaลพment a koordinรกcia prรกc a dรดkladnรฉ dodrลพiavanie bezpeฤnosti pri prรกci.
Razenie tunela prebiehalo v geologicky premennom prostredรญ โ od zvetranรฝch pieskovcov aลพ po veฤพmi pevnรฉ zlepence. Na rozpojovanie horniny sa pouลพili z 90 % vrtno-trhacie prรกce. Zvyลกok sa realizoval mechanickรฝm rozpojovanรญm tunelovรฝmi bagrami. Po rozpojenรญ a odลฅaลพenรญ nasledovalo vystuลพovanie, resp. budovanie primรกrneho ostenia. ฤo sa tรฝka konลกtrukcie razenรฝch tunelovรฝch rรบr a razenรฝch prieฤnych prepojenรญ, tรบ tvorilo dvojvrstvovรฉ ostenie (primรกrne a sekundรกrne) s medziฤพahlou drenรกลพnou a ochrannou vrstvou geotextรญlie a ploลกnou hydroizolรกciou (hydroizolaฤnou fรณliou). Pri NRTM s dvojplรกลกลฅovรฝm ostenรญm bolo pred betonรกลพou definitรญvneho ostenia nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie a zaistiลฅ odvedenie podzemnej vody k portรกlom pomocou boฤnรฝch tunelovรฝch drenรกลพรญ. Zaujรญmavosลฅou pri vรฝstavbe tunela, ktorรบ je dobrรฉ v tejto sรบvislosti takisto spomenรบลฅ, je aj realizรกcia betonรกลพe definitรญvneho ostenia a hydroizolรกcie v ฤase, keฤ sa eลกte realizovalo samotnรฉ razenie.
Definitรญvne ostenie
Po vyrazenรญ tunela Povaลพskรฝ Chlmec vyhodnotil projektant vรฝsledky geotechnickรฉho monitoringu a horninovรฝ masรญv v razenej ฤasti tunela rozdelil z hฤพadiska dimenzovania definitรญvneho ostenia do troch geotechnickรฝch typov. V najhorลกรญch podmienkach, predovลกetkรฝm v oblasti zรกpadnรฉho a vรฝchodnรฉho portรกlu alebo v mieste tektonickej poruchy medzi strednou stavebnou jamou a vรฝchodnรฝm portรกlom, sa pouลพila ลฅaลพkรก vรฝstuลพ. V lepลกรญch geotechnickรฝch podmienkach sa pouลพila ฤพahkรก vรฝstuลพ, v mieste dobrรฝch geotechnickรฝch podmienok sa pouลพilo nevystuลพenรฉ definitรญvne ostenie โ v juลพnej tunelovej rรบre na 59,5 % celej razenej dฤบลพky a v severnej tunelovej rรบre na 60,2 % razenej dฤบลพky.
Bez ohฤพadu na geotechnickรฉ podmienky sa vลพdy vystuลพili bloky betonรกลพe v mieste napojenia tunelovรฝch prepojenรญ a v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov. Z hฤพadiska konลกtrukฤnรฉho rieลกenia moลพno monolitickรฉ ostenie tunela Povaลพskรฝ Chlmec rozdeliลฅ na ostenie hฤบbenรฝch รบsekov tunela a na ostenie รบsekov razenรฝch pomocou NRTM alebo pod klenbovรฝm zastropenรญm (โkorytnaฤkaโ) s rรดznymi zรกkladnรฝmi hrรบbkami ostenia. Rรฝchlosลฅ betonรกลพe definitรญvneho ostenia sa pohybovala ลกtyri aลพ pรคลฅ blokov za tรฝลพdeล (1 blok = 12,5 m), ฤo predstavuje 50 aลพ 62,5 m tunela.
Prezentovanรฉ skutoฤnosti z vรฝstavby tunela Povaลพskรฝ Chlmec ukazujรบ, ลพe iลกlo o zaujรญmavรฝ, hoci nรกroฤnรฝ projekt s pouลพitรญm modernรฝch metรณd razenia po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch dostupnรฝch geologickรฝch a geotechnickรฝch faktov a informรกciรญ. Okrem toho, ลพe sa mรดลพeme teลกiลฅ na peknรฉ dielo, je vรฝbornou sprรกvou aj to, ลพe ani pri takomto nรกroฤnom spรดsobe vรฝstavby, ku ktorรฉmu razenie tunela nepochybne patrรญ, sa nevyskytli ลพiadne vรกลพne รบrazy, a to aj vฤaka striktnej kontrole dodrลพiavania bezpeฤnosti prรกce na stavbe.
Vลกetky stavebnรฉ prรกce sรบ aktuรกlne ukonฤenรฉ, zhotoviteฤพ dolaฤuje osadzovanie technolรณgie, aby boli spolu s ostatnรฝmi ฤasลฅami stavby D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno) pripravenรฉ na odovzdanie.
ฤistiaci vรฝklenok (boฤnรก drenรกลพ)
Technolรณgia tunela Povaลพskรฝ Chlmec
โCievnym systรฉmomโ tunela Povaลพskรฝ Chlmec, ktorรฝ bude otvorenรฝ pre verejnosลฅ koncom roka 2017 v rรกmci Projektu 20140267 Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov ) โ ลฝilina ( Brodno), je technolรณgia zabezpeฤujรบca prevรกdzkovanie jednรฉho z najbezpeฤnejลกรญch tunelov v Eurรณpe. Tento tunel s dฤบลพkou 2,25 km bude ลกtvrtรฝm slovenskรฝm diaฤพniฤnรฝm tunelom s povolenou prepravou nebezpeฤnรฝch nรกkladov podฤพa medzinรกrodnej dohody ADR. Autonรณmny systรฉm detekcie ADR zabezpeฤuje automatickรฉ rozpoznanie prepravovanรฝch nebezpeฤnรฝch nรกkladov a vyhodnocuje, ฤi auto opustilo tunel.
Kamerovรฝ systรฉm
Inteligentnรฝ kamerovรฝ systรฉm so softvรฉrovou analytickou nadstavbou v rรกmci uzatvorenรฉho televรญzneho okruhu zabezpeฤรญ detekciu vลกetkรฝch neลกtandardnรฝch udalostรญ, ako sรบ naprรญklad nรกhle spomalenie ฤi zastavenie vozidla, vozidlo v protismere, prekรกลพka (vypadnutรฝ nรกklad) na vozovke, chodec (zviera) v tuneli a neposlednom rade aj vytvรกrajรบca sa kongescia.
V tuneli je umiestnenรฝch takmer 60 kamier. V priestoroch portรกlov sรบ umiestnenรฉ ลกpeยญciรกlne kamery detekcie ADR, kamery s infra prisvietenรญm, ako aj otoฤnรฉ kamery s moลพnosลฅou zoomu. ฤalลกie kamery sรบ sรบฤasลฅou Informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnice (ISD) a sรบ umiestnenรฉ na mostoch nad Vรกhom a Kysucou.
รnikovรก cesta a signalizรกcie
Pre prรญpady mimoriadnej udalosti (nehoda, poลพiar), keฤ nie je moลพnรฉ pokraฤovaลฅ v ceste a je nevyhnutnรฉ opustiลฅ vozidlo, je kaลพdรฝch 300 m umiestnenรฝ รบnikovรฝ vรฝchod do prieฤneho prepojenia a nรกsledne do druhej tunelovej rรบry, ฤรญm je vytvorenรก chrรกnenรก รบnikovรก cesta.
Osoby budรบ navigovanรฉ tunelovรฝm rozhlasom a hlรกsenรญm do rรกdiovรฉho vysielania v autรกch. Vizuรกlne bude na moลพnรฉ nebezpeฤenstvo upozorลovaลฅ blikanie vodiaceho osvetlenia umiestnenรฉho na obrubnรญkoch chodnรญkov, ako aj integrovanรฉ poลพiarne osvetlenie na podsvietenรฝch znaฤkรกch nad chodnรญkmi, ktorรฉ zรกroveล signalizujรบ najbliลพลกรญ smer a vzdialenosลฅ k รบnikovรฉmu vรฝchodu. Tieto znaฤky sรบ umiestnenรฉ kaลพdรฝch 25 m na vnรบtornej (pravej) strane tunelovej rรบry, spolu ich je v celom tuneli takmer 190.
รnikovรฉ vรฝchody do prieฤnych prepojenรญ sรบ po bokoch na stenรกch osvetlenรฉ zelenรฝm vertikรกlnym LED pรกsom. V prieฤnom prepojenรญ sa bude pri incidente aktivovaลฅ osvetlenie a vetranie z nezasiahnutej tunelovej rรบry. Na nรบdzovรบ komunikรกciu je inลกtalovanรฝch 38 SOS hlรกsok, ktorรฉ sรบ rozmiestnenรฉ v tuneli (kaลพdรฝch 150 m), ako aj v priestore pred portรกlom tunela.
Bezpeฤnostnรฉ nรบdzovรฉ osvetlenie v tuneli
Vetranie, osvetlenie, znaฤenie
V tuneli je umiestnenรฝch 22 prรบdovรฝch ventilรกtorov, ktorรฉ sรบ riadenรฉ automaticky v zรกvislosti od potreby zabezpeฤiลฅ ฤerstvรฝ vzduch pri beลพnej prevรกdzke alebo v prรญpade incidentu.
Pre komfort vodiฤov je v tuneli inลกtalovanรฝ rรกdiovรฝ systรฉm, ktorรฝ umoลพnรญ prรญjem FM rรกdia, ako aj signรกlu mobilnรฝch operรกtorov. Zรกroveล umoลพnรญ zabezpeฤiลฅ komunikรกciu โ prevรกdzkovateฤพovi pri servise alebo zรกchrannรฝm zloลพkรกm pri nรบdzovom zรกsahu.
Osvetlenie tunela je inลกtalovanรฉ pod stropom v osi tunelovej rรบry a jeho automatickรก regulรกcia je zabezpeฤenรก riadenรญm od informรกcie, ktorรบ poskytujรบ jasomery inลกtalovanรฉ na portรกloch zvonku a zvnรบtra pri vjazde do tunela. Regulรกcia adaptaฤnรฉho osvetlenia zaistรญ bezpeฤnรฝ prechod medzi intenzitou osvetlenia vonku a vnรบtri tunela. V tuneli je inลกtalovanรฉ aj osvetlenie nรบdzovรฝch zรกlivov a poลพiarne (nรบdzovรฉ) osvetlenie so zabezpeฤenรญm trvalej svietivosti pri incidente.
Inลกtalovanรก technolรณgia umoลพnรญ vodiฤom plynulรฝ a bezpeฤnรฝ prejazd zรกkladnou maximรกlnou rรฝchlosลฅou 100 km/h. Vyhotovenie premennรฝch dopravnรฝch znaฤiek umoลพลuje zobrazovaลฅ potrebnรฉ symboly v zรกvislosti od nastavenรฉho dopravnรฉho stavu. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky sรบ inลกtalovanรฉ aj na priฤพahlรฝch mostoch, na diaฤพnici D3 a na odboฤke k tunelu.
Vzduchotechnika (dvojica ventilรกtorov)
Merania
Meranie fyzikรกlnych veliฤรญn (koncentrรกcia COx, NOx, priehฤพadnosลฅ tunela (opacita), rรฝchlosลฅ a smer prรบdenia vzduchu a jeho teplota, vรฝskyt hmly pred portรกlmi, dym ฤi oheล v tuneli a ฤalลกie) zabezpeฤujรบ ลกpeciรกlne meracie zariadenia. Meranรฉ veliฤiny vyhodnocuje Centrรกlny riadiaci systรฉm (CRS), ktorรฝ monitorujรบ operรกtori tunela v nepretrลพitej prevรกdzke.
Napรกjanie elektrickou energiou
Napรกjanie elektrickou energiou je rieลกenรฉ nezรกvisle z dvoch VN liniek. Automatizovanรฝ systรฉm zรกskoku umoลพลuje nepretrลพitรฉ napรกjanie tunela aj v prรญpade รบplnรฉho vรฝpadku napรกjania na vรฝchodnom ฤi zรกpadnom portรกli alebo uplatnenie zรกloลพnรฉho zdroja na bezpeฤnรฉ uzatvorenie tunela v prรญpade รบplnรฉho dlhodobรฉho vรฝpadku oboch zdrojov napรกjania. Kabelรกลพ a vลกetky ฤasti technolรณgie spฤบลajรบ najprรญsnejลกie poลพiadavky na kvalitu v zmysle poลพiadavky funkฤnej a poลพiarnej odolnosti, deklarovanรฉ vรฝrobcami komponentov vลกetkรฝch kritickรฝch systรฉmov v podobe vyhlรกsenรญ o parametroch. Technologickรฉ komponenty sรบ zhotovenรฉ z materiรกlov, ktorรฉ spฤบลajรบ prรญsne poลพiadavky zรกkona o stavebnรฝch vรฝrobkoch a predpรญsanej projektovej dokumentรกcie.
ฤalลกie technolรณgie
V tuneli sรบ inลกtalovanรฉ aj ฤalลกie technolรณgie ako dispeฤerskรฝ telefรณn, elektrickรฝ poลพiarny systรฉm, elektronickรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm, samozhรกลกacรญ automatickรฝ systรฉm, meranie a regulรกcia vodnรฉho a odpadovรฉho hospodรกrstva ฤi riadenie klimatizรกcie a klapiek technologickรฝch objektov a ohrevu poลพiarneho vodovodu. Uzemลovacia sรบstava zohฤพadnila poลพiadavky na minimalizรกciu bludnรฝch prรบdov a ich vplyvu na funkฤnosลฅ systรฉmov.
Prevรกdzkovo-technologickรฝ objekt
โMozogโ celej technolรณgie je v prevรกdzkovom technologickom objekte (PTO). Hlavnรฝ je na zรกpadnom portรกli, rovnocennรฝ zรกloลพnรฝ na vรฝchodnom portรกli. Technolรณgia je inลกtalovanรก aj v technologickรฝch miestnostiach v prieฤnych prepojeniach, kde je cez kรกblovรฉ ลกachty v chodnรญku, ako aj v ostenรญ nosnej รบloลพnej konลกtrukcie pod stropom vedenรฉ a sรบstredenรฉ napรกjanie technolรณgie, ako aj komunikรกcia a vรฝmena informรกciรญ medzi centrom technolรณgie v PTO a jednotlivรฝmi technologickรฝmi celkami v tuneli. Na prenos signรกlov a na prepojenie do integrovanรฉho operรกtorskรฉho pracoviska v Povaลพskej Bystrici je okrem priemyselnej zbernice vyuลพitรก aj optickรก kabelรกลพ v tuneli.
Centrรกlny riadiaci systรฉm
Riadenie tunela zabezpeฤuje centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ umoลพลuje automatickรฉ riadenie v zรกvislosti od zvolenรฉho dopravnรฉho stavu. Operรกtorom umoลพลuje komfortne sledovaลฅ dopravu, vyhodnocovaลฅ kritickรฉ hodnoty fyzikรกlnych veliฤรญn a v prรญpade mimoriadnej udalosti prejesลฅ do predschvรกlenรฝch scenรกrov reakcie technolรณgie. Vลกetky stavy napรกjania, istiacich prvkov a akยญฤnรฝch ฤlenov sa snรญmajรบ, priฤom informรกcie sa prenรกลกajรบ do CRS na รบฤely riadenia a analรฝzy kritickรฝch situรกciรญ. CRS umoลพลuje vizualizรกciu, vyhodnocovanie, kontrolu a archivรกciu vลกetkรฝch stavov technolรณgie. Prรญstup do CRS je zabezpeฤenรฝ na zรกklade autentifikรกcie a pridelenรฝch oprรกvnenรญ lokรกlne na PTO alebo diaฤพkovo z integrovanรฉho operรกtorskรฉho pracoviska.
Vลกetky uvedenรฉ technologickรฉ systรฉmy umoลพnia vzdialenรฉmu integrovanรฉmu operรกtorskรฉmu pracovisku v SSรD Povaลพskรก Bystrica monitorovaลฅ a riadiลฅ dopravu a technolรณgiu a v prรญpade incidentu alebo mimoriadnej udalosti efektรญvne a okamลพite reagovaลฅ na danรบ situรกciu, resp. v prรญpade potreby iniciovaลฅ prรญsluลกnรฝ dopravnรฝ stav alebo aลพ bezpeฤne uzatvoriลฅ tunel.
TEXT: Ing. Miroslav ล irilla, Ing. Peter Schmidt
FOTO: NDS, a. s.
Miroslav ล irilla je vedรบci oddelenia tunelov na investiฤnom รบseku NDS, a. s., Peter Schmidt je bezpeฤnostnรฝ technik pre tunely v NDS, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby 6/2017.