Degradรกcia ciest na รบrovni ciest I. triedy
Na bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky mรก nepochybnรฝ vplyv kvalita povrchu vozoviek. Prakticky celรบ cestnรบ sieลฅ Slovenskej republiky, aลพ na malรฉ vรฝnimky, tvoria asfaltovรฉ vozovky. Vย sรบฤasnosti je vรฝstavba vozoviek โ podobne ako ฤalลกie oblasti spoloฤenskรฉho ลพivota โ poznaฤenรก nedostatkom finanฤnรฝch prostriedkov. Vhodnรฝmi opatreniami moลพno tieto nepriaznivรฉ javy minimalizovaลฅ, ฤรญm sa prispeje kย zvรฝลกeniu bezpeฤnosti, ลพivotnosti aย prevรกdzkovej spรดsobilosti asfaltovรฝch krytov vozoviek.
Cestnรฉ komunikรกcie ako sรบฤasลฅ dopravnej infraลกtruktรบry musia spฤบลaลฅ podmienky, ktorรฉ sa na ne kladรบ tak, aby zabezpeฤili poลพadovanรฉ dopravnรฉ nรกroky vย prรญsluลกnej kvalite. Veฤพmi vรฝznamnou sรบฤasลฅou cestnรฝch komunikรกciรญ je zย hฤพadiska roznรกลกania dopravnรฉho zaลฅaลพenia konลกtrukcia vozovky. Vplyvom dopravnej prevรกdzky, klimatickรฝch podmienok aย podmienok vย podloลพรญ sa postupom ฤasu zaฤรญnajรบ na vozovkรกch objavovaลฅ poruchy.Poruchy na asfaltovรฝch vozovkรกch
Porucha je vลกeobecne definovanรก ako nepriaznivรก zmena beลพnรฉho stavu. Pri vozovkรกch sa pod poruchou rozumie zhorลกenie stavu vozovky zย hฤพadiska prevรกdzkovej spรดsobilosti alebo prevรกdzkovej vรฝkonnosti. Stanovenie prรญฤiny vzniku poruchy aย jej nรกslednรฉ odstrรกnenie je veฤพmi vรฝznamnรก รบloha, ktorรบ je nevyhnutnรฉ rieลกiลฅ na vozovkรกch vลกeobecne. Zรกvaลพnosลฅ aย rozsah poruchy vย kaลพdom prรญpade negatรญvne ovplyvลuje bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, zniลพuje jazdnรบ rรฝchlosลฅ, vplรฝva na plynulosลฅ aย hospodรกrnosลฅ cestnej premรกvky.
Poruchy na asfaltovรฝch vozovkรกch aย ich vรฝvoj sรบ vย znaฤnej miere zรกvislรฉ od neustรกle sa zvyลกujรบceho dopravnรฉho zaลฅaลพenia aย od koneฤnรฉho konลกtrukฤnรฉho rieลกenia vozovky. Kaลพdรฝ materiรกl podlieha รบฤinkom zaลฅaลพenia aย teplotnรฝch zmien urฤitรฉmu stupลu poลกkodenia aย poruลกenia. Poลกkodenie aย poruลกenie konลกtrukcie vozovky sa vyskytuje zรกkonite, ale pritom nรกhodne. Kvalitatรญvny, ako aj kvantitatรญvny vรฝvoj porรบch aย rรฝchlosลฅ ich vรฝvoja moลพno ovplyvniลฅ vรฝberom materiรกlov.
Aj keฤ sรบ poruchy na asfaltovรฝch vozovkรกch logickรฝm dรดsledkom neustรกle sa zvyลกujรบceho dopravnรฉho zaลฅaลพenia, musia sa pritom zohฤพadลovaลฅ klimatickรฉ aย hydroekologickรฉ zmeny vย konkrรฉtnej lokalite. Vรฝznamnรบ รบlohu pri tvorbe trvalรฝch deformรกciรญ zohrรกva konลกtrukcia vozovky, ako aj รบnava aย korรณzia materiรกlov vย jej jednotlivรฝch vrstvรกch. Medzi vรฝznamnรฉ poruchy asfaltovรฝch vozoviek patria deformรกcie krytu โ vyjazdenรฉ koฤพaje, pozdฤบลพne vlny aย nepravidelnรฉ hrbole.
Prehฤพad stavu ciest na zรกklade hlavnรฝch prehliadok vย klasickej 5-stupลovej klasifikรกcii stavu povrchov ciest vย ฤlenenรญ na jednotlivรฉ IVSC
Prรญฤiny vzniku trhlรญn aย deformรกciรญ
Napriek tomu, ลพe asfalt sa povaลพuje za vynikajรบci stavebnรฝ materiรกl vhodnรฝ predovลกetkรฝm na vรฝstavbu ciest aย diaฤพnic, mรก aj jednu negatรญvnu vlastnosลฅ โ vyznaฤuje sa nรญzkou pevnosลฅou vย ลฅahu. Zย tohto dรดvodu sa najmรค pri extrรฉmne zaลฅaลพenรฝch รบsekoch komunikรกciรญ stretรกvame sย trhlinami aย trvalรฝmi deformรกciami vย podkladovรฝch aย krytovรฝch vrstvรกch vozoviek.
Prรญฤiny vzniku trhlรญn aย trvalรฝch deformรกciรญ mรดลพu byลฅ rรดzne:
- vย podkladovรฝch vrstvรกch stmelenรฝch cementom vznikajรบ vplyvom hydratรกcie zmraลกลฅovacie trhliny, ktorรฉ sa pรดsobenรญm ลฅaลพkej dopravy kopรญrujรบ do asfaltovรฝch vrstiev,
- pri prekrรฝvanรญ starรฝch krytov vozoviek zย betรณnovรฝch panelov novรฝm asfaltovรฝm krytom vznikajรบ naย mieste spojov tรฝchto panelov tzv. reflexnรฉ trhliny,
- na miestach otvorenรฝch porรบch vย starรฝch nosnรฝch vrstvรกch prekrytรฝch novou asfaltovou vrstvou mรดลพu vznikaลฅ pรดsobenรญm cyklickรฉho dopravnรฉho zaลฅaลพenia reflexnรฉ trhliny,
- pri rozลกirovanรญ ciest ฤasto vznikajรบ pozdฤบลพne trhliny, aย to na mieste napรกjania starej vozovky na jej rozลกรญrenรบ ฤasลฅ,
- trhliny mรดลพu vzniknรบลฅ aj na okrajoch dodatoฤnรฝch vรฝkopov vย konลกtrukcii cestnej komunikรกcie,
- na prรญjazdoch ku kriลพovatkรกm aย vzostupnรฝch rampรกch vyznaฤujรบcich sa pomalou hustou dopravou mรดลพu vzniknรบลฅ tzv. tokovรฉ vyjazdenia.
รloha Slovenskej sprรกvy ciest
Slovenskรก sprรกva ciest (SSC) je rozpoฤtovou organizรกciou zriadenou okrem inรฉho aj sย cieฤพom sprรกvy ciest vo vlastnรญctve ลกtรกtu na รบrovni ciest I. triedy. SSC prostrednรญctvom organizaฤnรฝch zloลพiek Investiฤnรก vรฝstavba aย sprรกva ciest (IVSC) so sรญdlami vย Bratislave, Banskej Bystrici, Koลกiciach aย vย ลฝiline spravuje cesty I. triedy vย รบzemne prรญsluลกnom samosprรกvnom kraji. Pre kaลพdรฝ rozpoฤtovรฝ rok SSC uzatvรกra so zriaฤovateฤพom kontrakt, vย ktorom sa stanovรญ objem finanฤnรฝch prostriedkov urฤenรฝch na รบdrลพbu aย opravu ciest. Tento objem je osobitne urฤenรฝ pre kaลพdรบ IVSC. Ich rozpoฤet je rozrรกtanรฝ do deviatich analytickรฝch skupรญn na zรกklade spracovanรฉho plรกnu รบdrลพby, napriek tomu vลกak neumoลพลuje zabezpeฤiลฅ poลพadovanรฝ ลกtandard รบdrลพby. Do roku 2004 boli รบdrลพba aย opravy ciest dotovanรฉ na รบkor ciest II. aย III. triedy, od roku 2004 doลกlo kย rozdeleniu financovania. Preto sa znรญลพil objem finanฤnรฝch prostriedkov.
Hlavnรฝmi prรญฤinami degradรกciรญ vozoviek ciest I. triedy na zรกklade uvedenรฉho sรบ:
- absencia cyklickosti rehabilitรกciรญ krytov vozoviek, ฤi uลพ ide oย sรบvislรบ รบdrลพbu (mikrokoberce aย nรกtery), alebo opravy,
- absencia odvodลovacรญch zariadenรญ โ niektorรฉ รบseky ciest boli vย minulosti provizรณrne rozลกรญrenรฉ na รบkor priekop, nedostatoฤnรฉ financovanie beลพnej รบdrลพby โ ฤistenie odvodลovacรญch zariadenรญ (cyklickosลฅ ฤistenia viac ako raz za 4 roky),
- neรบnosnรฉ nรกsypy aย podloลพia vozoviek โ tie sa vย minulosti nedimenzovali na zaลฅaลพenie, ktorรฉ prebieha vย sรบฤasnosti; poslednรฉ rekonลกtrukcie vรคฤลกiny ciest sa vykonali pred viac ako 30 rokmi, niekde je to aj 50 rokov,
- preลฅaลพovanie ciest kamiรณnovou dopravou โ od vstupu do schengenskรฉho priestoru vย roku 2005 do roku 2009 SSC nevykonรกvala vรกลพenie,
- absencia diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorรฉ by mali preniesลฅ vรคฤลกinu prepravnรฝch kapacรญt.
Pri navrhovanรญ opravy alebo รบdrลพby ฤพubovoฤพnej poruchy na asfaltovรฝch vozovkรกch je dรดleลพitรฉ minimรกlne zachovaลฅ, resp. zlepลกiลฅ prevรกdzkovรบ spรดsobilosลฅ vozovky pri minimรกlnych dosahoch na ลพivotnรฉ prostredie. Vย zรกvislosti od hฤบbky pozdฤบลพnych koฤพajรญ aย diagยญnostiยญkovaniaยญ prรญฤiny vzniku, ฤi porucha vznikla vย dรดsledku zmien vย kryte vozovky, alebo vย podkladovรฝch vrstvรกch, sa nรกvrh opravy prispรดsobuje.
Pri poruchรกch krytu vozovky bez deformรกcie podkladovรฝch vrstiev sa po odfrรฉzovanรญ poruลกenรฝch vrstiev krytu navrhujรบ รบpravy zย asfaltovรฉho betรณnu, zย tenkรฝch asfaltovรฝch kobercov alebo zย emulznรฝch kalovรฝch zรกkrytov tak, aby navrhnutรก รบprava spฤบลala podmienky na prรญsluลกnรฉ zatriedenie podฤพa dopravnรฉho zaลฅaลพenia.
Vย sรบฤasnosti sa pri oprave uplatลujรบ technolรณgie aย pracovnรฉ postupy vyuลพรญvajรบce recyklovanรฉ materiรกly, ฤi uลพ ide oย spracovanie na mieste, alebo vย obaฤพovaฤkรกch, technolรณgie spracovania za tepla alebo za studena.
Ing.ย Imrich Molnรกr
Foto: Slovenskรก sprรกva ciest
Imrich Molnรกr pracuje na odbore prรญpravy, vรฝstavby, sprรกvy aย รบdrลพby Slovenskej sprรกvy ciest vย Bratislave.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.