Developeri počítajú s elektromobilitou, štát by mal byť rýchlejší pri vytváraní vhodných podmienok
Klienti developerských spoločností majú veľký záujem o elektromobilitu, ktorá na Slovensku nie je však vo všeobecnosti veľmi rozšírená. Rezort dopravy pracuje na zmene európskej smernice o energetickej hospodárnosti budov, ktorá sa dotýka tejto témy.
Pri záväzku, že po roku 2035 nebudú v EÚ v predaji autá so spaľovacími motormi, to znamená okrem predaja elektromobilov aj vytvorenie potrebnej energetickej infraštruktúry a počtu nabíjacích bodov, aby vodiči aj prevádzkovatelia veľkých obchodných centier, kancelárskych budov či obyvatelia moderných rezidenčných štvrtí mali vytvorené potrebné zázemie.
Plán obnovy, ktorý vláda prijala v roku 2021, vyčlenil 51 miliónov eur na podporu tejto infraštruktúry pre elektromobility. Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) počas januárovej výročnej tlačovej konferencie konštatoval, že ročne sa u nás zaregistruje iba niekoľko stoviek elektromobilov, čo je na európske pomery veľmi málo.
Pokiaľ ide o predaj nízkoemisných vozidiel (elektromobilov a plug-in hybridov) ani v tejto oblasti nie je Slovensko na popredných priečkach európskeho rebríčka. Práve naopak, v roku 2022 na Slovensku podiel iba 3,7 percenta.
Najviac infraštruktúry je v Bratislavskom kraji
Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo začiatkom roka 2023 na Slovensku k dispozícii 1 483 verejných nabíjacích bodov v celkovo 629 lokalitách. Nabíjacie lokality sú relatívne rovnomerne rozložené po celom Slovensku.
V pokrytí infraštruktúrou trošku vyčnieva Bratislavský kraj (22 % všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasledujú Prešovský a Košický samosprávny kraj (oba po 14 %), Nitriansky a Trenčiansky kraj (oba po 11 %), Žilinský a Banskobystrický (oba po 10 %). Najmenší podiel nabíjacích lokalít je v Trnavskom samosprávnom kraji (9 %).
SEVA očakáva, že v najbližších týždňoch odštartuje podpora pre výstavbu nabíjačiek pre mestá v objeme 10 miliónov eur, ktorá bude financovaná z plánu obnovy a vyhlasovať ju bude Ministerstvo hospodárstva SR. V prvom štvrťroku sa ďalej otvorí podobná schéma v objeme vyše 6 miliónov pre podnikateľské subjekty. Patrik Križanský, riaditeľ SEVA, verí, že ešte tento rok sa začne aj výstavba vyše 230 ultrarýchlych nabíjacích bodov na diaľniciach, čo by plán obnovy mal podporiť ďalšími 30 miliónmi eur.
Rezort dopravy pripravuje zmeny na zvýšenie inštalácie nabíjacích bodov
Pavol Prepiak, výkonný viceprezident ZAP SR, v rozhovore pre ASB povedal, že sú v kontakte s ministerstvami dopravy, hospodárstva a financií, no výsledky nie sú ideálne. ASB položil otázku rezortu dopravy, či pripravuje vyhlášku, ktorá by upravovala podmienky/požiadavky pre elektromobily v rezidenčných a administratívnych projektoch.
Rezort dopravy aktuálne pracuje na zmene európskej smernice o energetickej hospodárnosti budov, ktorú následne transponuje do slovenskej legislatívy. Konkrétne ide o úpravu časti smernice, ktorá sa týka infraštruktúry pre udržateľnú mobilitu. Zmena smernice sa bude napríklad týkať požiadaviek na zvýšenie inštalácie nabíjacích bodov alebo kabeláže v budovách alebo parkoviskách patriacich k budove.
„V praxi to znamená, že nové budovy, ale aj tie, ktoré sa budú obnovovať a majú určitý počet parkovacích miest (v súčasnosti – ak má 10 a viac parkovacích miest, po novom – ak ich má 5), musia mať predpripravenú infraštruktúru (kabeláž) na neskoršie pripojenie pre elektrické vozidlá,“ priblížil zmenu rezort dopravy.