Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh
Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh vytvorรญ podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Preลกov s cieฤพom zlepลกiลฅ ลพivotnรฉ prostredie a zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ obyvateฤพov tohto mesta, ako aj poskytnรบลฅ vyลกลกรญ dopravnรฝ komfort uลพรญvateฤพom komunikรกcie.
Spoloฤnosลฅ GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., pรดsobรญ na Slovensku od roku 2003 a vรฝznamnou mierou sa podieฤพa na vรฝstavbe diaฤพniฤnรฝch รบsekov na celom รบzemรญ naลกej republiky. Ponรบka komplexnรฉ geodetickรฉ sluลพby, priฤom ลกpecifickou oblasลฅou sรบ geodetickรฉ prรกce pri vรฝstavbe mostov, v ktorej mรก bohatรฉ skรบsenosti s rรดznymi typmi a postupmi ich vรฝstavby.
Spoloฤnosลฅ mรก za sebou rad รบspeลกnรฝch projektov a naฤalej sa rozvรญja po strรกnke technologickรฉho a prรญstrojovรฉho vybavenia v odbore geodรฉzie a fotogrametrie.
Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh
Diaฤพnica D1 bude tvoriลฅ zรกpadnรฝ obchvat mesta Preลกov. Jej trasa prechรกdza tunelom v celkovej dฤบลพke 2,2 km a na komunikaฤnรฝ systรฉm je napojenรก v dvoch mimoรบrovลovรฝch kriลพovatkรกch. Funkciou novรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku, dlhรฉho 7,87 km, bude zabezpeฤiลฅ rรฝchle, kapacitnรฉ a bezpeฤnรฉ cestnรฉ napojenie.
รsek diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh je priamym pokraฤovanรญm รบseku D1 Svinia โ Preลกov, zรกpad, ktorรฝ je v sรบฤasnosti uลพ v prevรกdzke. Severnรฝ obchvat mesta Preลกov bude tvoriลฅ rรฝchlostnรก cesta R4, ktorรก je so zรกpadnรฝm obchvatom (D1) prepojenรก v mimoรบrovลovej kriลพovatke Preลกov, zรกpad s hlavnou funkciou previesลฅ predovลกetkรฝm tranzitnรบ dopravu mimo obรฝvanรฉho รบzemia mesta.
Vzhฤพadom na to je tรกto kriลพovatka navrhnutรก tak, aby prepรกjala vลกetky smery a kategรณrie ciest. V mimoรบrovลovej kriลพovatke Preลกov, juh je navrhovanรก diaฤพnica napojenรก na existujรบcu diaฤพnicu D1 Preลกov โ Budimรญr.
Rozdelenie realizovanรฝch mostov na stavbe podฤพa typu nosnej konลกtrukcie (NK)
Z celkovรฉho poฤtu 18 mostnรฝch objektov sa naลกa firma podieฤพala geodetickรฝmi ฤinnosลฅami na realizรกcii 6 mostnรฝch objektov. Nosnรฉ konลกtrukcie tรฝchto mostov sa budovali dvomi technologickรฝmi postupmi. Vรฝstavba NK na jednotlivรฝch stavebnรฝch objektoch (SO) sa realizovala na priestorovej skruลพi a pomocou letmej betonรกลพe.
GaK ฤinnosti na mostnรฝch objektoch
Prรญpravnรก fรกza spoฤรญva v kontrole prevzatej projektovej dokumentรกcie a vzลฅaลพnej, resp. vytyฤovacej siete. Nรกsledne sa realizuje vytรฝฤenie trvalรฝch a doฤasnรฝch zรกberov obvodu stavby. Pred vรฝkopovรฝmi prรกcami prebehne vytรฝฤenie priestorovej polohy SO a existujรบcich inลพinierskych sietรญ. Vytรฝฤenie podrobnรฝch bodov jednotlivรฝch stavebnรฝch prvkov, rektifikรกcia debnenia a kontrolnรฉ merania pred betonรกลพou sรบ sรบฤasลฅou realizaฤnej fรกzy.
Po realizรกcii kaลพdej ฤasti stavby sa vykonรกva porealizaฤnรฉ zameranie, z ktorรฉho sa vyhotovujรบ geodetickรฉ protokoly. Tie slรบลพia na kontrolu geometrickej kvality zrealizovanej ฤasti stavby v porovnanรญ s projektovou dokumentรกciou a ako podpornรฝ dokument pre zhotoviteฤพa na fakturรกciu zabudovanรฉho mnoลพstva materiรกlu.
Zรกvereฤnรก dokumentaฤnรก fรกza spoฤรญva v spracovanรญ dokumentรกcie skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby (DSVS) pre kaลพdรฝ SO osobitne. Jej sรบฤasลฅou je aj prรญloha vytyฤovacieho protokolu priestorovej polohy stavebnรฉho objektu a geodetickรฉho protokolu z merania posunov a deformรกciรญ.
Tieto dokumenty sรบ potrebnรฉ na preberacie konanie stavebnรฉho objektu. DSVS zรกroveล slรบลพi ako podklad na spracovanie komplexnรฉho mapovรฉho diela zรกkladnej mapy diaฤพnice (ZMD).
Geodetickรฉ prรกce pri realizรกcii nosnej konลกtrukcie technolรณgiou letmej betonรกลพe SO 203-00
Letmรก betonรกลพ predstavuje technolรณgiu zhotovovania mostnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ, pri ktorรฝch je obmedzenรฉ, resp. รบplne vylรบฤenรฉ pouลพitie podpernรฝch systรฉmov. Tento spรดsob vรฝstavby NK mostnรฝch objektov sa vyuลพรญva predovลกetkรฝm pri mostoch cez hlbokรฉ รบdolia alebo v neprรญstupnom terรฉne. Technolรณgiou letmej betonรกลพe sa buduje NK po jednotlivรฝch ฤastiach, tzv. lamelรกch. Lamely sa betรณnujรบ v rรกmci debnenia pripevnenรฉho na ลกpeciรกlnej pohyblivej oceฤพovej konลกtrukcii โ betonรกลพnom vozรญku.
Zรกkladnรฝm princรญpom betรณnovania letmo je, ลพe sa na konce hotovej mostnej konลกtrukcie, zรกrodku pri pilieri, pripevnรญ betonรกลพny vozรญk, ktorรฝ nesie posuvnรฉ leลกenie aj debnenie na vybetรณnovanie ฤalลกej ฤasti mostnej konลกtrukcie oznaฤovanej ako lamela. Po zatvrdnutรญ betรณnu sa novรก lamela pripรญna pomocou predpรคtรฝch kรกblov k predchรกdzajรบcej ฤasti mostnej konลกtrukcie.
Geodetickรฉ ฤinnosti poฤas jednej etapy zabetรณnovania lamely pri letmej betonรกลพi mรดลพeme rozdeliลฅ do etรกp:
1. pred betonรกลพou lamely,
2. po betonรกลพi lamely (zameranie kontrolnรฝch bodov na NK, posunov a deformรกciรญ).
Pred betonรกลพou lamely je potrebnรฉ pri meraฤskรฝch prรกcach poฤas vรฝstavby dbaลฅ na kontrolu bodov urฤujรบcich geometrickรฉ parametre nosnej konลกtrukcie. Meranรฉ hodnoty je potrebnรฉ porovnรกvaลฅ s projektovanรฝmi hodnotami a vyhodnocovaลฅ v kontrolnรฝch geodetickรฝch protokoloch. Nosnรก konลกtrukcia mosta s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom sa vyrรกba po jednotlivรฝch taktoch, ktorรฝch geometrickรฉ parametre boli geodetickรฝm zameranรญm nastavenรฉ do projektovanej polohy.
Po betonรกลพi lamely sa geodet podieฤพa svojou ฤinnosลฅou na jej porealizaฤnom zameranรญ a vyhodnotenรญ nameranรฝch รบdajov. Nรกsledne je na zodpovednom projektantovi SO, aby vyhodnotil deformaฤnรฉ รบฤinky, ktorรฉ nastali poฤas betonรกลพe, a prรญpadne upravil projekt debnenia ฤalลกej ฤasti NK. Vysokรฉ nรกroky sa kladรบ na presnosลฅ tvaru a priestorovรฉho zhotovenia debnenia, ktorรฉ ovplyvลuje tvar celej NK. Priฤom prรญpadnรฉ deformรกcie by mohli komplikovaลฅ prepojenie spojovacรญch lamiel.
Spodnรก stavba musรญ byลฅ poฤas celรฉho budovania NK polohovo aj vรฝลกkovo stabilnรก, preto sa poฤas vรฝstavby jej deformรกcie a poklesy monitorujรบ. Hlavnรฉ ฤinnosti po vรฝsuve debnenia lamely predstavujรบ:
- zameranie vลกetkรฝch dostupnรฝch kontrolnรฝch bodov na NK s vyhodnotenรญm stavu NK po betonรกลพi a vรฝsuve,
- monitoring deformรกciรญ spodnej stavby meranรญm zvislรฝch posunov a nรกklonov pilierov.
Elaborรกty s vyhodnotenรฝmi vรฝsledkami nameranรฝch รบdajov sa flexibilne odovzdรกvajรบ a posielajรบ na posรบdenie zodpovednรฉmu projektantovi a zhotoviteฤพovi stavby. Na zรกklade meranรญ sรบ v danom ฤase zrejmรฉ smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ pomery umiestnenia NK voฤi projektu. Moลพno posรบdiลฅ predpoklady so skutoฤnรฝmi hodnotami nรกklonov a zvislรฝch posunov spodnej stavby.
Zรกver
Geodetickรฉ prรกce na realizรกcii mostov na tomto รบseku D1 boli pre naลกu spoloฤnosลฅ ฤalลกou zaujรญmavou skรบsenosลฅou a obohatenรญm. Most SO 203-00 nad Malkovskรฝm potokom patrรญ nepochybne medzi najzaujรญmavejลกie objekty v rรกmci celej stavby รบseku D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh, a to aj z dรดvodu vyuลพitia technolรณgie letmej betonรกลพe.
Vรฝstavba mostov touto technolรณgiou zรกvisรญ od mnoลพstva pomocnรฝch oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ, ktorรฉ umoลพลujรบ jej realizรกciu a vysunutie debnenia do definitรญvnej polohy. Poฤas vรฝstavby sa ฤasto pracuje v rรดznych klimatickรฝch podmienkach a vo veฤพkรฝch vรฝลกkach. Preto netreba zabรบdaลฅ ani na vplyv teploty ovzduลกia na vรฝsledky meranรญ.
Prรกce vo vรฝลกkach si vyลพadujรบ aj ลกkolenia o bezpeฤnosti a ochrane zdravia pri prรกci a zmysel pre opatrnosลฅ pri vรฝkone vลกetkรฝch ฤinnostรญ. Tรกto metรณda si vลกak nachรกdza vฤaka odbornosti a skรบsenosti firiem pรดsobiacich na naลกom trhu uplatnenie. Svojou efektรญvnosลฅou prispieva k vhodnรฉmu rieลกeniu stavieb v nรกroฤnรฝch terรฉnnych podmienkach.
V neposlednom rade by sme sa chceli poฤakovaลฅ spoloฤnosti EUROVIA CS za รบstretovรบ komunikรกciu, odbornรฝ prรญstup a flexibilnรบ spoluprรกcu. Vybudovanรญm tohto รบseku diaฤพnice D1 sa skvalitnia podmienky pre medzinรกrodnรบ a vnรบtroลกtรกtnu dopravu a zlepลกรญ sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.
Po spustenรญ รบseku diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh do prevรกdzky sa oฤakรกva podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy v meste Preลกov, ฤo prinesie jeho obyvateฤพom lepลกie a bezpeฤnejลกie ลพivotnรฉ podmienky.
Autor pรดsobรญ ako geodet v spoloฤnosti GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.ย
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2021.