Kriลพovatka Preลกov, zรกpad pred รบplnรฝm dokonฤenรญm
Galรฉria(6)

Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh

Partneri sekcie:

Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh vytvorรญ podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Preลกov s cieฤพom zlepลกiลฅ ลพivotnรฉ prostredie a zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ obyvateฤพov tohto mesta, ako aj poskytnรบลฅ vyลกลกรญ dopravnรฝ komfort uลพรญvateฤพom komunikรกcie.

Spoloฤnosลฅ GEFOS SLOVAKIA, s. r. o., pรดsobรญ na Slovensku od roku 2003 a vรฝznamnou mierou sa podieฤพa na vรฝstavbe diaฤพniฤnรฝch รบsekov na celom รบzemรญ naลกej republiky. Ponรบka komplexnรฉ geodetickรฉ sluลพby, priฤom ลกpecifickou oblasลฅou sรบ geodetickรฉ prรกce pri vรฝstavbe mostov, v ktorej mรก bohatรฉ skรบsenosti s rรดznymi typmi a postupmi ich vรฝstavby.

Spoloฤnosลฅ mรก za sebou rad รบspeลกnรฝch projektov a naฤalej sa rozvรญja po strรกnke technologickรฉho a prรญstrojovรฉho vybavenia v odbore geodรฉzie a fotogrametrie.

Mostnรฝ objekt SO 203-00 โ€“ letmรก betonรกลพ
Pohฤพad na rozostavanรฝ mostnรฝ objekt SO 203-00
Kriลพovatka Preลกov, zรกpad pred รบplnรฝm dokonฤenรญm
Pohฤพad na mostnรฝ objekt SO 203-00
Mostnรฝ objekt 208-00 โ€“ priestorovรก skruลพ

Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh

Diaฤพnica D1 bude tvoriลฅ zรกpadnรฝ obchvat mesta Preลกov. Jej trasa prechรกdza tunelom v celkovej dฤบลพke 2,2 km a na komunikaฤnรฝ systรฉm je napojenรก v dvoch mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatkรกch. Funkciou novรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku, dlhรฉho 7,87 km, bude zabezpeฤiลฅ rรฝchle, kapacitnรฉ a bezpeฤnรฉ cestnรฉ napojenie.

รšsek diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh je priamym pokraฤovanรญm รบseku D1 Svinia โ€“ Preลกov, zรกpad, ktorรฝ je v sรบฤasnosti uลพ v prevรกdzke. Severnรฝ obchvat mesta Preลกov bude tvoriลฅ rรฝchlostnรก cesta R4, ktorรก je so zรกpadnรฝm obchvatom (D1) prepojenรก v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Preลกov, zรกpad s hlavnou funkciou previesลฅ predovลกetkรฝm tranzitnรบ dopravu mimo obรฝvanรฉho รบzemia mesta.

Vzhฤพadom na to je tรกto kriลพovatka navrhnutรก tak, aby prepรกjala vลกetky smery a kategรณrie ciest. V mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Preลกov, juh je navrhovanรก diaฤพnica napojenรก na existujรบcu diaฤพnicu D1 Preลกov โ€“ Budimรญr.

Rozdelenie realizovanรฝch mostov na stavbe podฤพa typu nosnej konลกtrukcie (NK)

Z celkovรฉho poฤtu 18 mostnรฝch objektov sa naลกa firma podieฤพala geodetickรฝmi ฤinnosลฅami na realizรกcii 6 mostnรฝch objektov. Nosnรฉ konลกtrukcie tรฝchto mostov sa budovali dvomi technologickรฝmi postupmi. Vรฝstavba NK na jednotlivรฝch stavebnรฝch objektoch (SO) sa realizovala na priestorovej skruลพi a pomocou letmej betonรกลพe.

GaK ฤinnosti na mostnรฝch objektoch

Prรญpravnรก fรกza spoฤรญva v kontrole prevzatej projektovej dokumentรกcie a vzลฅaลพnej, resp. vytyฤovacej siete. Nรกsledne sa realizuje vytรฝฤenie trvalรฝch a doฤasnรฝch zรกberov obvodu stavby. Pred vรฝkopovรฝmi prรกcami prebehne vytรฝฤenie priestorovej polohy SO a existujรบcich inลพinierskych sietรญ. Vytรฝฤenie podrobnรฝch bodov jednotlivรฝch stavebnรฝch prvkov, rektifikรกcia debnenia a kontrolnรฉ merania pred betonรกลพou sรบ sรบฤasลฅou realizaฤnej fรกzy.

Po realizรกcii kaลพdej ฤasti stavby sa vykonรกva porealizaฤnรฉ zameranie, z ktorรฉho sa vyhotovujรบ geodetickรฉ protokoly. Tie slรบลพia na kontrolu geometrickej kvality zrealizovanej ฤasti stavby v porovnanรญ s projektovou dokumentรกciou a ako podpornรฝ dokument pre zhotoviteฤพa na fakturรกciu zabudovanรฉho mnoลพstva materiรกlu.

Zรกvereฤnรก dokumentaฤnรก fรกza spoฤรญva v spracovanรญ dokumentรกcie skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby (DSVS) pre kaลพdรฝ SO osobitne. Jej sรบฤasลฅou je aj prรญloha vytyฤovacieho protokolu priestorovej polohy stavebnรฉho objektu a geodetickรฉho protokolu z merania posunov a deformรกciรญ.

Tieto dokumenty sรบ potrebnรฉ na preberacie konanie stavebnรฉho objektu. DSVS zรกroveลˆ slรบลพi ako podklad na spracovanie komplexnรฉho mapovรฉho diela zรกkladnej mapy diaฤพnice (ZMD).

Geodetickรฉ prรกce pri realizรกcii nosnej konลกtrukcie technolรณgiou letmej betonรกลพe SO 203-00

Letmรก betonรกลพ predstavuje technolรณgiu zhotovovania mostnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ, pri ktorรฝch je obmedzenรฉ, resp. รบplne vylรบฤenรฉ pouลพitie podpernรฝch systรฉmov. Tento spรดsob vรฝstavby NK mostnรฝch objektov sa vyuลพรญva predovลกetkรฝm pri mostoch cez hlbokรฉ รบdolia alebo v neprรญstupnom terรฉne. Technolรณgiou letmej betonรกลพe sa buduje NK po jednotlivรฝch ฤastiach, tzv. lamelรกch. Lamely sa betรณnujรบ v rรกmci debnenia pripevnenรฉho na ลกpeciรกlnej pohyblivej oceฤพovej konลกtrukcii โ€“ betonรกลพnom vozรญku.

Zรกkladnรฝm princรญpom betรณnovania letmo je, ลพe sa na konce hotovej mostnej konลกtrukcie, zรกrodku pri pilieri, pripevnรญ betonรกลพny vozรญk, ktorรฝ nesie posuvnรฉ leลกenie aj debnenie na vybetรณnovanie ฤalลกej ฤasti mostnej konลกtrukcie oznaฤovanej ako lamela. Po zatvrdnutรญ betรณnu sa novรก lamela pripรญna pomocou predpรคtรฝch kรกblov k predchรกdzajรบcej ฤasti mostnej konลกtrukcie.

Geodetickรฉ ฤinnosti poฤas jednej etapy zabetรณnovania lamely pri letmej betonรกลพi mรดลพeme rozdeliลฅ do etรกp:

1. pred betonรกลพou lamely,
2. po betonรกลพi lamely (zameranie kontrolnรฝch bodov na NK, posunov a deformรกciรญ).

Pred betonรกลพou lamely je potrebnรฉ pri meraฤskรฝch prรกcach poฤas vรฝstavby dbaลฅ na kontrolu bodov urฤujรบcich geometrickรฉ parametre nosnej konลกtrukcie. Meranรฉ hodnoty je potrebnรฉ porovnรกvaลฅ s projektovanรฝmi hodnotami a vyhodnocovaลฅ v kontrolnรฝch geodetickรฝch protokoloch. Nosnรก konลกtrukcia mosta s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom sa vyrรกba po jednotlivรฝch taktoch, ktorรฝch geometrickรฉ parametre boli geodetickรฝm zameranรญm nastavenรฉ do projektovanej polohy.

Po betonรกลพi lamely sa geodet podieฤพa svojou ฤinnosลฅou na jej porealizaฤnom zameranรญ a vyhodnotenรญ nameranรฝch รบdajov. Nรกsledne je na zodpovednom projektantovi SO, aby vyhodnotil deformaฤnรฉ รบฤinky, ktorรฉ nastali poฤas betonรกลพe, a prรญpadne upravil projekt debnenia ฤalลกej ฤasti NK. Vysokรฉ nรกroky sa kladรบ na presnosลฅ tvaru a priestorovรฉho zhotovenia debnenia, ktorรฉ ovplyvลˆuje tvar celej NK. Priฤom prรญpadnรฉ deformรกcie by mohli komplikovaลฅ prepojenie spojovacรญch lamiel.

Spodnรก stavba musรญ byลฅ poฤas celรฉho budovania NK polohovo aj vรฝลกkovo stabilnรก, preto sa poฤas vรฝstavby jej deformรกcie a poklesy monitorujรบ. Hlavnรฉ ฤinnosti po vรฝsuve debnenia lamely predstavujรบ:

  • zameranie vลกetkรฝch dostupnรฝch kontrolnรฝch bodov na NK s vyhodnotenรญm stavu NK po betonรกลพi a vรฝsuve,
  • monitoring deformรกciรญ spodnej stavby meranรญm zvislรฝch posunov a nรกklonov pilierov.

Elaborรกty s vyhodnotenรฝmi vรฝsledkami nameranรฝch รบdajov sa flexibilne odovzdรกvajรบ a posielajรบ na posรบdenie zodpovednรฉmu projektantovi a zhotoviteฤพovi stavby. Na zรกklade meranรญ sรบ v danom ฤase zrejmรฉ smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ pomery umiestnenia NK voฤi projektu. Moลพno posรบdiลฅ predpoklady so skutoฤnรฝmi hodnotami nรกklonov a zvislรฝch posunov spodnej stavby.

Zรกver

Geodetickรฉ prรกce na realizรกcii mostov na tomto รบseku D1 boli pre naลกu spoloฤnosลฅ ฤalลกou zaujรญmavou skรบsenosลฅou a obohatenรญm. Most SO 203-00 nad Malkovskรฝm potokom patrรญ nepochybne medzi najzaujรญmavejลกie objekty v rรกmci celej stavby รบseku D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh, a to aj z dรดvodu vyuลพitia technolรณgie letmej betonรกลพe.

Vรฝstavba mostov touto technolรณgiou zรกvisรญ od mnoลพstva pomocnรฝch oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ, ktorรฉ umoลพลˆujรบ jej realizรกciu a vysunutie debnenia do definitรญvnej polohy. Poฤas vรฝstavby sa ฤasto pracuje v rรดznych klimatickรฝch podmienkach a vo veฤพkรฝch vรฝลกkach. Preto netreba zabรบdaลฅ ani na vplyv teploty ovzduลกia na vรฝsledky meranรญ.

Prรกce vo vรฝลกkach si vyลพadujรบ aj ลกkolenia o bezpeฤnosti a ochrane zdravia pri prรกci a zmysel pre opatrnosลฅ pri vรฝkone vลกetkรฝch ฤinnostรญ. Tรกto metรณda si vลกak nachรกdza vฤaka odbornosti a skรบsenosti firiem pรดsobiacich na naลกom trhu uplatnenie. Svojou efektรญvnosลฅou prispieva k vhodnรฉmu rieลกeniu stavieb v nรกroฤnรฝch terรฉnnych podmienkach.

V neposlednom rade by sme sa chceli poฤakovaลฅ spoloฤnosti EUROVIA CS za รบstretovรบ komunikรกciu, odbornรฝ prรญstup a flexibilnรบ spoluprรกcu. Vybudovanรญm tohto รบseku diaฤพnice D1 sa skvalitnia podmienky pre medzinรกrodnรบ a vnรบtroลกtรกtnu dopravu a zlepลกรญ sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.

Po spustenรญ รบseku diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh do prevรกdzky sa oฤakรกva podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy v meste Preลกov, ฤo prinesie jeho obyvateฤพom lepลกie a bezpeฤnejลกie ลพivotnรฉ podmienky.

Ing. Martin Jenฤa

Autor pรดsobรญ ako geodet v spoloฤnosti GEFOS SLOVAKIA, s. r. o.ย 

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2021.

Najฤรญtanejลกie