Diaฤพniฤnรฝ extradosovรฝ most ako dominanta mostov kriลพovatky Preลกov, zรกpad
Kriลพovatka Preลกov, zรกpad zabezpeฤuje mimoรบrovลovรฉ krรญลพenie a vzรกjomnรฉ prepojenie diaฤพnice D1, rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov, severnรฝ obchvat, cesty I/18, cesty II/546 a komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta Preลกov.
Prvรก ฤasลฅ kriลพovatky bola realizovanรก v rรกmci stavby D1 Preลกov โ Svinia, keฤ sa zrealizovali tri premostenia. V rรกmci stavby D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh sa vybudovalo ฤalลกรญch osem mostov. Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok a vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ.
Dominantu kriลพovatky tvorรญ extradosovรฝ most, ktorรฝ premosลฅuje vetvy diaฤพniฤnej kriลพovatky a ktorรฝ je predopnutรฝ kรกblami typu extradosed (ED) vo svojich dvoch najvรคฤลกรญch poliach.
Mostnรฝ objekt je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ, s dฤบลพkou 563 m a s rozpรคtiami polรญ 27 aลพ 74 m. Tvoria ho dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako dvojkomรดrkovรฉ so ลกikmรฝmi vonkajลกรญmi stenami.
Zรกkladnรฉ informรกcie o stavbe
S vรฝstavbou รบtvarovej kriลพovatky Preลกov, zรกpad sa zaฤalo eลกte v roku 2008, keฤ bola v rรกmci stavby D1 Preลกov โ Svinia postavenรก jej prvรก etapa. Kriลพovatka vtedy zabezpeฤovala napojenie diaฤพnice D1 na cestu I. triedy, ฤรญm sa mesto Preลกov napojilo na diaฤพniฤnรบ sieลฅ zo zรกpadu. Napojenie sa rieลกilo dvomi vetvami, na ktorรฝch boli vybudovanรฉ tri mosty. Za zmienku stojรญ najmรค most 215-00 na vetve ฤ. 2, ktorรก zabezpeฤuje napojenie cesty I/18 v smere z Preลกova do
Popradu na diaฤพnicu D1 a premosลฅuje okruลพnรบ kriลพovatku. Mostnรฝ objekt tvorรญ dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukciou z predpรคtรฉho betรณnu s externรฝmi predpรญnacรญmi kรกblami, ktorรฉ vedรบ 1,7 m pod spodnรฝm okrajom nosnej konลกtrukcie v strede kaลพdรฉho poฤพa.
Takรฉto rieลกenie umoลพnil fakt, ลพe mostnรฝ objekt sa nachรกdza v dostatoฤnej vรฝลกke nad terรฉnom (cca 15 โ 16 m) a nad premosลฅovanou okruลพnou kriลพovatkou. Vedenรญm voฤพnรฝch kรกblov cez oceฤพovรฉ deviรกtory v strede polรญ mosta sa zvyลกuje ich zdvihovรก รบฤinnosลฅ, ฤo umoลพnilo znรญลพiลฅ vรฝลกku prierezu a rovnako efektรญvnejลกie navrhnรบลฅ predpรญnaciu vรฝstuลพ.
Objekt je desaลฅpoฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 29,0 + 8 ร 35,0 + 29,0 m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 347 m. Mostnรฝ objekt je do veฤพkej miery pohฤพadovo exponovanรฝ, keฤลพe je viditeฤพnรฝ takmer zo vลกetkรฝch ฤastรญ kriลพovatky. Trojuholnรญkovรฝ motรญv, ktorรฝ ponรบka tรกto vzperadlovรก sรบstava, je pouลพitรฝ aj v ฤalลกรญch konลกtrukฤnรฝch ฤastiach mosta.
S vรฝstavbou diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh sa zaฤalo v roku 2017, na jeseล v roku 2021 bola odovzdanรก do uลพรญvania. V rรกmci tejto stavby sa v kriลพovatke Preลกov, zรกpad postavilo osem mostov. Spolu sa tak v kriลพovatke nachรกdza jedenรกsลฅ mostnรฝch objektov. Mosty zabezpeฤujรบ krรญลพenie a vzรกjomnรฉ prepojenie vetiev kriลพovatky v troch vรฝลกkovรฝch รบrovniach.
Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok a vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ. Dominantu kriลพovatky tvorรญ diaฤพniฤnรฝ most 201, ktorรฉho nosnรก konลกtrukcia je zavesenรก na predpรญnacรญch kรกbloch typu extradosed.
Tomuto mostu sa budeme podrobnejลกie venovaลฅ v ฤalลกej ฤasti prรญspevku. Druhรฝm najvรคฤลกรญm mostom kriลพovatky na vetve spรกjajรบcej diaฤพnicu D1 s rรฝchlostnou cestou R4 je most 208, ktorรฉho externรฉ predpรญnacie kรกble vedรบ v strede troch najdlhลกรญch polรญ mimo prierezu nosnej konลกtrukcie pod jej spodnou hranou.
Takto tento most konลกtrukฤne nadvรคzuje na uลพ jestvujรบci most 215 nad okruลพnou kriลพovatkou, ktorรฝ je takisto tvorenรฝ vzperadlovou sรบstavou. Mostnรฝ objekt je pรดdorysne rozvetvenรฝ โ k mostu na vetve ฤ. 8 (dvanรกsลฅpoฤพovรฝ most s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 530 m) sa pripรกja most na vetve ฤ. 10 (trojpoฤพovรฝ most s dฤบลพkou 101 m).
Most na vetve ฤ. 8 mรก dvanรกsลฅ polรญ s rozpรคtiami 29,0 aลพ 65,0 m. Nosnรก konลกtrukcia mostnรฉho objektu je navrhnutรก ako dvojtrรกmovรก s obojstrannรฝmi konzolami, monolitickรก, spojitรก, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu.
Na zachovanie rovnakรฉho typu nosnej konลกtrukcie pri pomerne veฤพkom rozptyle rozpรคtรญ polรญ je dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia v troch najdlhลกรญch poliach vzopretรก externe vedenรฝmi voฤพnรฝmi kรกblami. Externรฉ kรกble vedรบ cez oceฤพovรฝ deviรกtor v strede polรญ 2,5 m pod spodnรฝm okrajom nosnej konลกtrukcie a pรดsobia ako vzperadlovรก sรบstava.
Vรฝลกka dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je 2,30 m, pri podperรกch v najdlhลกรญch poliach sa menรญ nรกbehmi na 3,10 m. Na zvรฝลกenie tuhosti v krรบtenรญ je nad tรฝmito podperami navrhnutรฉ uzavretie dvojtrรกmovรฉho prieฤneho rezu spodnou doskou.
Pestrosลฅ konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ mostov v tejto kriลพovatke potvrdzuje aj mostnรฝ objekt 213. Je navrhnutรฝ ako trojpoฤพovรฝ most a vzhฤพadom na vรฝลกkovรฉ obmedzenia je v prieฤnom smere parapetnรฝ, s nosnou konลกtrukciou integrovanou do spodnej stavby.
Trojpoฤพovรก nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu, s celkovou dฤบลพkou 59,0 m. V prieฤnom smere tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu dvojica parapetnรฝch nosnรญkov s jednostrannou (pravostrannou) konzolou pre peลกiu dopravu.
Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie (parapetnรฝch nosnรญkov) je premennรก, od 1,45 m v poli aลพ po 2,15 m nad podperami. Hrรบbka dosky medzi parapetnรฝmi nosnรญkmi je 0,40 m, pri parapetnรฝch nosnรญkoch sa zvรคฤลกuje na 0,55 m.
Most na diaฤพnici D1 nad vetvami kriลพovatky
Mostnรฝ objekt tvorรญ svojou polohou v najvyลกลกej รบrovni kriลพovatky, rozmermi a konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm dominantnรฝ prvok kriลพovatky. Zรกroveล je to najdlhลกรญ most v kriลพovatke. Pod nรญm sa nachรกdzajรบ mostnรฉ objekty na vetvรกch mimoรบrovลovej kriลพovatky Preลกov, zรกpad.
Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 550 m. Most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 27 aลพ 74 m. Mostnรฝ objekt tvoria dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako dvojkomรดrkovรฉ so ลกikmรฝmi vonkajลกรญmi stenami.
ล รญrka vozovky medzi obrubami (dopravnรฝ priestor) je 11,75 m (pravรฝ most), resp. 12,05 m (ฤพavรฝ most). Rรญmsy majรบ ลกรญrku 0,8 m a chodnรญkovรฉ dosky 1,60 m so sluลพobnรฝmi chodnรญkmi so ลกรญrkou 0,75 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 2,3 m a ลกรญrka 13,85 m (ฤพavรก), resp. 13,55 m (pravรก). Obidve nosnรฉ konลกtrukcie sรบ samostatne predopnutรฉ kombinรกciou internรฝch predpรญnacรญch kรกblov, externรฝch predpรญnacรญch kรกblov vedenรฝch v komรดrkach nosnej konลกtrukcie a predpรญnacรญch kรกblov typu extradosed.
V hlavnรฝch poliach ฤ. 7 a 8 je situovanรฝ najvรคฤลกรญ poฤet vetiev kriลพovatky. Vรฝลกkovo a smerovo sรบ vedenรฉ tak, ลพe je nutnรฉ premostiลฅ ich dvomi poฤพami s dฤบลพkou 74 m pri vรฝลกke nosnej konลกtrukcie max. 2,3 m. Most premosลฅuje v predmetnรฝch poliach tieto prekรกลพky pomocou externรฝch predpรญnacรญch kรกblov typu extradosed.
ED kรกble sรบ deviovanรฉ na pylรณne ฤ. 8 vo vรฝลกke cca 10 m nad รบrovลou nosnej konลกtrukcie a vedรบ po vonkajลกรญch stranรกch pravej a ฤพavej nosnej konลกtrukcie. Prevedenie ED kรกblov cez pylรณn je zabezpeฤenรฉ prostrednรญctvom oceฤพovรฝch sediel, do ktorรฝch sรบ tieto kรกble kotvenรฉ.
Oceฤพovรฉ sedlรก bolo potrebnรฉ osadiลฅ do pilierov s veฤพkou presnosลฅou tak, aby sa v ฤo najvรคฤลกej miere eliminovala prรญpadnรก excentricita vo vedenรญ kรกblov, ktorรฉ sรบ vedenรฉ do nosnej konลกtrukcie z vonkajลกej strany pri oboch nosnรฝch konลกtrukciรกch.
Kรกble sรบ do nosnej konลกtrukcie kotvenรฉ prostrednรญctvom ลกikmรฝch rebier. Rebrรก sรบ naลกikmenรฉ voฤi osi nosnej konลกtrukcii na 50 gon tak, aby bol zabezpeฤenรฝ plynulรฝ prenos sรญl z ED kรกblov do nosnej konลกtrukcie. Rebrรก sรบ zรกroveล prieฤne predopnutรฉ.
Do ED kรกblov bolo potrebnรฉ vnรกลกaลฅ predpรญnaciu silu postupne tak, aby boli jednotlivรฉ kรกble predopnutรฉ v koneฤnom dรดsledku rovnakou predpรญnacou silou a aby predpรญnacia sila z jednรฉho kรกbla neeliminovala predpรคtie v druhom kรกbli
Predpรคtie z ED kรกblov, ktorรฉ je do nosnej konลกtrukcie vnesenรฉ prostrednรญctvom prieฤneho predpรคtia, je ฤalej distribuovanรฉ do prierezu pomocou internej predpรญnacej vรฝstuลพe. Tรบ tvoria 15-, 19- a 27-lanovรฉ kรกble Ls15,7/1860 MPa s predpรญnacรญm napรคtรญm 1 440 MPa.
Voฤพnรฉ kรกble sรบ navrhnutรฉ z 19 lรกn Ls15,7/1860 MPa s predpรญnacรญm napรคtรญm 1 200 MPa. Kรกble typu extradosed tvorรญ 27 lรกn Ls15,7/1860 MPa s predpรญnacรญm napรคtรญm 1 100 MPa. Nosnรก konลกtrukcia sa budovala v siedmich etapรกch na podpernej skruลพi. V prvej etape sa vybudovali dve 74-metrovรฉ polia v strede mosta s previsnutรฝmi koncami. V tejto etape bola nosnรก konลกtrukcia predopnutรก internรฝmi predpรญnacรญmi kรกblami a kรกblami typu extradosed.
V ฤalลกรญch etapรกch pokraฤovala vรฝstavba nosnej konลกtrukcie symetricky od stredu mosta na kaลพdรบ stranu systรฉmom pole โ konzola. Po dostavanรญ celej nosnej konลกtrukcie boli predopnutรฉ voฤพnรฉ kรกble vedenรฉ v komorรกch nosnej konลกtrukcie. Mostnรฝ objekt je iluminovanรฝ. Spodnรก stavba pozostรกva z dvoch krajnรฝch opรดr a z jedenรกstich medziฤพahlรฝch podpier.
Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Medziฤพahlรฉ podpery sรบ navrhnutรฉ ako stฤบpovรฉ, v hornej ฤasti rozvetvenรฉ Podpera ฤ. 8, ktorรก je spoloฤnรก pre ฤพavรบ aj pravรบ nosnรบ konลกtrukciu, tvorรญ vฤaka svojmu tvaru (pรญsmeno W) a rozmerom vรฝraznรฝ vizuรกlny prvok nielen mostnรฉho objektu, ale aj celej kriลพovatky. Je vysokรก takmer 30 m a v jej hornej ฤasti sรบ cez ลu deviovanรฉ kรกble typu extradosed. Je votknutรก do rozmernej zรกkladovej dosky, zaloลพenej hlbinne rovnako ako na podperรกch.
Zรกver
Kriลพovatka Preลกov, zรกpad zohrรกva po dobudovanรญ kฤพรบฤovรบ รบlohu pri dopravnom napojenรญ mesta Preลกov na diaฤพnicu D1. Vzhฤพadom na svoju rozlohu, mnoลพstvo krรญลพenรญ a prepojenรญ cestnรฝch komunikรกciรญ tvorรญ prirodzenรบ dominantu predmetnรฉho รบseku diaฤพnice aj priฤพahlรฉho รบzemia.
Napriek mnoลพstvu rรดznych typov mostnรฝch konลกtrukciรญ sme sa snaลพili o zachovanie spoloฤnรฝch tvarovรฝch zรกsad tak, aby si kaลพdรฝ mostnรฝ objekt zachoval svoju jedineฤnosลฅ, ale zรกroveล pรดsobil v harmรณnii s ostatnรฝmi mostnรฝmi objektmi.
Spoloฤnรฝ trojuholnรญkovรฝ motรญv sa v rรดznych podobรกch objavuje hlavne na prvkoch spodnej stavby, nosnej konลกtrukcie, ale aj ostatnรฉho vybavenia. Verรญme, ลพe mostnรฉ objekty v kriลพovatke vytvorili harmonickรฉ a trvalรฉ dielo, ktorรฉ kladne prijme nielen ลกirลกia verejnosลฅ, ale aj odbornรญci.