Obr. 1 Pohฤพad na kriลพovatku Preลกov, zรกpad

Diaฤพniฤnรฝ extradosovรฝ most ako dominanta mostov kriลพovatky Preลกov, zรกpad

Partneri sekcie:

Kriลพovatka Preลกov, zรกpad zabezpeฤuje mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenie a vzรกjomnรฉ prepojenie diaฤพnice D1, rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov, severnรฝ obchvat, cesty I/18, cesty II/546 a komunikaฤnรฉho systรฉmu mesta Preลกov.

Prvรก ฤasลฅ kriลพovatky bola realizovanรก v rรกmci stavby D1 Preลกov โ€“ Svinia, keฤ sa zrealizovali tri premostenia. V rรกmci stavby D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh sa vybudovalo ฤalลกรญch osem mostov. Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok a vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ.

Dominantu kriลพovatky tvorรญ extradosovรฝ most, ktorรฝ premosลฅuje vetvy diaฤพniฤnej kriลพovatky a ktorรฝ je predopnutรฝ kรกblami typu extradosed (ED) vo svojich dvoch najvรคฤลกรญch poliach.

Mostnรฝ objekt je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ, s dฤบลพkou 563 m a s rozpรคtiami polรญ 27 aลพ 74 m. Tvoria ho dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako dvojkomรดrkovรฉ so ลกikmรฝmi vonkajลกรญmi stenami.

Zรกkladnรฉ informรกcie o stavbe

S vรฝstavbou รบtvarovej kriลพovatky Preลกov, zรกpad sa zaฤalo eลกte v roku 2008, keฤ bola v rรกmci stavby D1 Preลกov โ€“ Svinia postavenรก jej prvรก etapa. Kriลพovatka vtedy zabezpeฤovala napojenie diaฤพnice D1 na cestu I. triedy, ฤรญm sa mesto Preลกov napojilo na diaฤพniฤnรบ sieลฅ zo zรกpadu. Napojenie sa rieลกilo dvomi vetvami, na ktorรฝch boli vybudovanรฉ tri mosty. Za zmienku stojรญ najmรค most 215-00 na vetve ฤ. 2, ktorรก zabezpeฤuje napojenie cesty I/18 v smere z Preลกova do

Popradu na diaฤพnicu D1 a premosลฅuje okruลพnรบ kriลพovatku. Mostnรฝ objekt tvorรญ dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukciou z predpรคtรฉho betรณnu s externรฝmi predpรญnacรญmi kรกblami, ktorรฉ vedรบ 1,7 m pod spodnรฝm okrajom nosnej konลกtrukcie v strede kaลพdรฉho poฤพa.

Takรฉto rieลกenie umoลพnil fakt, ลพe mostnรฝ objekt sa nachรกdza v dostatoฤnej vรฝลกke nad terรฉnom (cca 15 โ€“ 16 m) a nad premosลฅovanou okruลพnou kriลพovatkou. Vedenรญm voฤพnรฝch kรกblov cez oceฤพovรฉ deviรกtory v strede polรญ mosta sa zvyลกuje ich zdvihovรก รบฤinnosลฅ, ฤo umoลพnilo znรญลพiลฅ vรฝลกku prierezu a rovnako efektรญvnejลกie navrhnรบลฅ predpรญnaciu vรฝstuลพ.

Obr. 2 Pohฤพad na mostnรฝ objekt 215-00 po dobudovanรญ 1. etapy kriลพovatky
Obr. 2 Pohฤพad na mostnรฝ objekt 215-00 po dobudovanรญ 1. etapy kriลพovatky | Zdroj: Archรญv autorov

Objekt je desaลฅpoฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 29,0 + 8 ร— 35,0 + 29,0 m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 347 m. Mostnรฝ objekt je do veฤพkej miery pohฤพadovo exponovanรฝ, keฤลพe je viditeฤพnรฝ takmer zo vลกetkรฝch ฤastรญ kriลพovatky. Trojuholnรญkovรฝ motรญv, ktorรฝ ponรบka tรกto vzperadlovรก sรบstava, je pouลพitรฝ aj v ฤalลกรญch konลกtrukฤnรฝch ฤastiach mosta.

S vรฝstavbou diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh sa zaฤalo v roku 2017, na jeseลˆ v roku 2021 bola odovzdanรก do uลพรญvania. V rรกmci tejto stavby sa v kriลพovatke Preลกov, zรกpad postavilo osem mostov. Spolu sa tak v kriลพovatke nachรกdza jedenรกsลฅ mostnรฝch objektov. Mosty zabezpeฤujรบ krรญลพenie a vzรกjomnรฉ prepojenie vetiev kriลพovatky v troch vรฝลกkovรฝch รบrovniach.

Pri potrebe premostenia mnoลพstva prekรกลพok a vzรกjomnรฝch kriลพovanรญ vetiev sa vytvoril priestor na vznik zaujรญmavรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ. Dominantu kriลพovatky tvorรญ diaฤพniฤnรฝ most 201, ktorรฉho nosnรก konลกtrukcia je zavesenรก na predpรญnacรญch kรกbloch typu extradosed.

Tomuto mostu sa budeme podrobnejลกie venovaลฅ v ฤalลกej ฤasti prรญspevku. Druhรฝm najvรคฤลกรญm mostom kriลพovatky na vetve spรกjajรบcej diaฤพnicu D1 s rรฝchlostnou cestou R4 je most 208, ktorรฉho externรฉ predpรญnacie kรกble vedรบ v strede troch najdlhลกรญch polรญ mimo prierezu nosnej konลกtrukcie pod jej spodnou hranou.

Takto tento most konลกtrukฤne nadvรคzuje na uลพ jestvujรบci most 215 nad okruลพnou kriลพovatkou, ktorรฝ je takisto tvorenรฝ vzperadlovou sรบstavou. Mostnรฝ objekt je pรดdorysne rozvetvenรฝ โ€“ k mostu na vetve ฤ. 8 (dvanรกsลฅpoฤพovรฝ most s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 530 m) sa pripรกja most na vetve ฤ. 10 (trojpoฤพovรฝ most s dฤบลพkou 101 m).

Most na vetve ฤ. 8 mรก dvanรกsลฅ polรญ s rozpรคtiami 29,0 aลพ 65,0 m. Nosnรก konลกtrukcia mostnรฉho objektu je navrhnutรก ako dvojtrรกmovรก s obojstrannรฝmi konzolami, monolitickรก, spojitรก, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu.

Obr. 3 Situรกcia kriลพovatky Preลกov, zรกpad
Obr. 3 Situรกcia kriลพovatky Preลกov, zรกpad | Zdroj: Archรญv autorov

Na zachovanie rovnakรฉho typu nosnej konลกtrukcie pri pomerne veฤพkom rozptyle rozpรคtรญ polรญ je dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia v troch najdlhลกรญch poliach vzopretรก externe vedenรฝmi voฤพnรฝmi kรกblami. Externรฉ kรกble vedรบ cez oceฤพovรฝ deviรกtor v strede polรญ 2,5 m pod spodnรฝm okrajom nosnej konลกtrukcie a pรดsobia ako vzperadlovรก sรบstava.

Vรฝลกka dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je 2,30 m, pri podperรกch v najdlhลกรญch poliach sa menรญ nรกbehmi na 3,10 m. Na zvรฝลกenie tuhosti v krรบtenรญ je nad tรฝmito podperami navrhnutรฉ uzavretie dvojtrรกmovรฉho prieฤneho rezu spodnou doskou.

Pestrosลฅ konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ mostov v tejto kriลพovatke potvrdzuje aj mostnรฝ objekt 213. Je navrhnutรฝ ako trojpoฤพovรฝ most a vzhฤพadom na vรฝลกkovรฉ obmedzenia je v prieฤnom smere parapetnรฝ, s nosnou konลกtrukciou integrovanou do spodnej stavby.

Trojpoฤพovรก nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu, s celkovou dฤบลพkou 59,0 m. V prieฤnom smere tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu dvojica parapetnรฝch nosnรญkov s jednostrannou (pravostrannou) konzolou pre peลกiu dopravu.

Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie (parapetnรฝch nosnรญkov) je premennรก, od 1,45 m v poli aลพ po 2,15 m nad podperami. Hrรบbka dosky medzi parapetnรฝmi nosnรญkmi je 0,40 m, pri parapetnรฝch nosnรญkoch sa zvรคฤลกuje na 0,55 m.

Obr. 4 Pohฤพad na mostnรฝ objekt 208-00 a mostnรฝ objekt 213-00 (v pozadรญ most 201)
Obr. 4 Pohฤพad na mostnรฝ objekt 208-00 a mostnรฝ objekt 213-00 (v pozadรญ most 201) | Zdroj: Archรญv autorov

Most na diaฤพnici D1 nad vetvami kriลพovatky

Mostnรฝ objekt tvorรญ svojou polohou v najvyลกลกej รบrovni kriลพovatky, rozmermi a konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm dominantnรฝ prvok kriลพovatky. Zรกroveลˆ je to najdlhลกรญ most v kriลพovatke. Pod nรญm sa nachรกdzajรบ mostnรฉ objekty na vetvรกch mimoรบrovลˆovej kriลพovatky Preลกov, zรกpad.

Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 550 m. Most je dvanรกsลฅpoฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 27 aลพ 74 m. Mostnรฝ objekt tvoria dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako dvojkomรดrkovรฉ so ลกikmรฝmi vonkajลกรญmi stenami.

ล รญrka vozovky medzi obrubami (dopravnรฝ priestor) je 11,75 m (pravรฝ most), resp. 12,05 m (ฤพavรฝ most). Rรญmsy majรบ ลกรญrku 0,8 m a chodnรญkovรฉ dosky 1,60 m so sluลพobnรฝmi chodnรญkmi so ลกรญrkou 0,75 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 2,3 m a ลกรญrka 13,85 m (ฤพavรก), resp. 13,55 m (pravรก). Obidve nosnรฉ konลกtrukcie sรบ samostatne predopnutรฉ kombinรกciou internรฝch predpรญnacรญch kรกblov, externรฝch predpรญnacรญch kรกblov vedenรฝch v komรดrkach nosnej konลกtrukcie a predpรญnacรญch kรกblov typu extradosed.

Obr. 5 Prieฤny a pozdฤบลพny rez mostnรฝm objektom 201-00
Obr. 5 Prieฤny a pozdฤบลพny rez mostnรฝm objektom 201-00 | Zdroj: Archรญv autorov

V hlavnรฝch poliach ฤ. 7 a 8 je situovanรฝ najvรคฤลกรญ poฤet vetiev kriลพovatky. Vรฝลกkovo a smerovo sรบ vedenรฉ tak, ลพe je nutnรฉ premostiลฅ ich dvomi poฤพami s dฤบลพkou 74 m pri vรฝลกke nosnej konลกtrukcie max. 2,3 m. Most premosลฅuje v predmetnรฝch poliach tieto prekรกลพky pomocou externรฝch predpรญnacรญch kรกblov typu extradosed.

ED kรกble sรบ deviovanรฉ na pylรณne ฤ. 8 vo vรฝลกke cca 10 m nad รบrovลˆou nosnej konลกtrukcie a vedรบ po vonkajลกรญch stranรกch pravej a ฤพavej nosnej konลกtrukcie. Prevedenie ED kรกblov cez pylรณn je zabezpeฤenรฉ prostrednรญctvom oceฤพovรฝch sediel, do ktorรฝch sรบ tieto kรกble kotvenรฉ.

Oceฤพovรฉ sedlรก bolo potrebnรฉ osadiลฅ do pilierov s veฤพkou presnosลฅou tak, aby sa v ฤo najvรคฤลกej miere eliminovala prรญpadnรก excentricita vo vedenรญ kรกblov, ktorรฉ sรบ vedenรฉ do nosnej konลกtrukcie z vonkajลกej strany pri oboch nosnรฝch konลกtrukciรกch.

Kรกble sรบ do nosnej konลกtrukcie kotvenรฉ prostrednรญctvom ลกikmรฝch rebier. Rebrรก sรบ naลกikmenรฉ voฤi osi nosnej konลกtrukcii na 50 gon tak, aby bol zabezpeฤenรฝ plynulรฝ prenos sรญl z ED kรกblov do nosnej konลกtrukcie. Rebrรก sรบ zรกroveลˆ prieฤne predopnutรฉ.

Obr. 6 Pohฤพad na dokonฤenรฝ mostnรฝ objekt 201-00
Obr. 6 Pohฤพad na dokonฤenรฝ mostnรฝ objekt 201-00 | Zdroj: Archรญv autorov

Do ED kรกblov bolo potrebnรฉ vnรกลกaลฅ predpรญnaciu silu postupne tak, aby boli jednotlivรฉ kรกble predopnutรฉ v koneฤnom dรดsledku rovnakou predpรญnacou silou a aby predpรญnacia sila z jednรฉho kรกbla neeliminovala predpรคtie v druhom kรกbli

Predpรคtie z ED kรกblov, ktorรฉ je do nosnej konลกtrukcie vnesenรฉ prostrednรญctvom prieฤneho predpรคtia, je ฤalej distribuovanรฉ do prierezu pomocou internej predpรญnacej vรฝstuลพe. Tรบ tvoria 15-, 19- a 27-lanovรฉ kรกble Ls15,7/1860 MPa s predpรญnacรญm napรคtรญm 1 440 MPa.

Voฤพnรฉ kรกble sรบ navrhnutรฉ z 19 lรกn Ls15,7/1860 MPa s predpรญnacรญm napรคtรญm 1 200 MPa. Kรกble typu extradosed tvorรญ 27 lรกn Ls15,7/1860 MPa s predpรญnacรญm napรคtรญm 1 100 MPa. Nosnรก konลกtrukcia sa budovala v siedmich etapรกch na podpernej skruลพi. V prvej etape sa vybudovali dve 74-metrovรฉ polia v strede mosta s previsnutรฝmi koncami. V tejto etape bola nosnรก konลกtrukcia predopnutรก internรฝmi predpรญnacรญmi kรกblami a kรกblami typu extradosed.

Obr. 1 Pohฤพad na kriลพovatku Preลกov, zรกpad
Obr. 1 Pohฤพad na kriลพovatku Preลกov, zรกpad | Zdroj: Archรญv autorov

V ฤalลกรญch etapรกch pokraฤovala vรฝstavba nosnej konลกtrukcie symetricky od stredu mosta na kaลพdรบ stranu systรฉmom pole โ€“ konzola. Po dostavanรญ celej nosnej konลกtrukcie boli predopnutรฉ voฤพnรฉ kรกble vedenรฉ v komorรกch nosnej konลกtrukcie. Mostnรฝ objekt je iluminovanรฝ. Spodnรก stavba pozostรกva z dvoch krajnรฝch opรดr a z jedenรกstich medziฤพahlรฝch podpier.

Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Medziฤพahlรฉ podpery sรบ navrhnutรฉ ako stฤบpovรฉ, v hornej ฤasti rozvetvenรฉ Podpera ฤ. 8, ktorรก je spoloฤnรก pre ฤพavรบ aj pravรบ nosnรบ konลกtrukciu, tvorรญ vฤaka svojmu tvaru (pรญsmeno W) a rozmerom vรฝraznรฝ vizuรกlny prvok nielen mostnรฉho objektu, ale aj celej kriลพovatky. Je vysokรก takmer 30 m a v jej hornej ฤasti sรบ cez ลˆu deviovanรฉ kรกble typu extradosed. Je votknutรก do rozmernej zรกkladovej dosky, zaloลพenej hlbinne rovnako ako na podperรกch.

Zรกver

Kriลพovatka Preลกov, zรกpad zohrรกva po dobudovanรญ kฤพรบฤovรบ รบlohu pri dopravnom napojenรญ mesta Preลกov na diaฤพnicu D1. Vzhฤพadom na svoju rozlohu, mnoลพstvo krรญลพenรญ a prepojenรญ cestnรฝch komunikรกciรญ tvorรญ prirodzenรบ dominantu predmetnรฉho รบseku diaฤพnice aj priฤพahlรฉho รบzemia.

Napriek mnoลพstvu rรดznych typov mostnรฝch konลกtrukciรญ sme sa snaลพili o zachovanie spoloฤnรฝch tvarovรฝch zรกsad tak, aby si kaลพdรฝ mostnรฝ objekt zachoval svoju jedineฤnosลฅ, ale zรกroveลˆ pรดsobil v harmรณnii s ostatnรฝmi mostnรฝmi objektmi.

Spoloฤnรฝ trojuholnรญkovรฝ motรญv sa v rรดznych podobรกch objavuje hlavne na prvkoch spodnej stavby, nosnej konลกtrukcie, ale aj ostatnรฉho vybavenia. Verรญme, ลพe mostnรฉ objekty v kriลพovatke vytvorili harmonickรฉ a trvalรฉ dielo, ktorรฉ kladne prijme nielen ลกirลกia verejnosลฅ, ale aj odbornรญci.

Juraj Kopฤรกk, Vladimรญr Suchรกr