doc. ing. pavel pavlasek phd. chceme mat cesty 21. storocia
Galรฉria(5)

Doc. Ing. Pavel Pavlรกsek, PhD.: Chceme maลฅ cesty 21. storoฤia

Partneri sekcie:

Jeho profesionรกlna drรกha sa pohybovala vลพdy โ€“ aj keฤ necielene โ€“ vย cestรกrskej oblasti. Je hrdรฝ na to, ลพe je cestรกrom. Cestรกri podฤพa neho hรฝbu ekonomikou, ale aj spรกjajรบ. Vย sรบฤasnosti pรดsobรญ ako docent na Katedre mechatroniky aย elektroniky Elektrotechnickej fakulty ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline. Vย oktรณbri 2010 bol vymenovanรฝ za generรกlneho riaditeฤพa Slovenskej sprรกvy ciest. Doc. Ing. Pavel Pavlรกsek, PhD.

02 pavel pavlasek cadca big image
04 pavel pavlasek 419 big image
03 pavel pavlasek 016 big image
doc ing pavel pavlasek phd chceme mat cesty 21 storocia 5225 big image
Ako ste sa stali cestรกrom?
Cestรกri sรบ stav, cรญtia sa veฤพmi hrdรญ, majรบ svoje spolky, zรกujmy, zรกujmovรฉ aj lobistickรฉ skupiny. Cesta vลกak nie je len betรณn alebo asfalt, ale vลกetko, ฤo sย ลˆou sรบvisรญ โ€“ pracujรบ na nej vodรกri, elektrikรกri, tรญ, ฤo riadia dopravu, normotvorcovia atฤ. Vย roku 1976 som skonฤil Slovenskรบ vysokรบ ลกkolu technickรบ (dnes STU) vย Bratislave aย prvรฝkrรกt som sa zamestnal vo fabrike, ktorรก sa venovala okrem inรฉho aj vรฝrobe svietidiel. Mojรญm prvรฝm projektom bol cestรกrsky projekt, vย ktorom som navrhol svietidlo na most vย Prahe. Vย tom ฤase to bola pre mladรฉho inลพiniera vรฝznamnรก รบloha, kde som si musel preveriลฅ navrhovanie cesty od vรญzie po realizรกciu, pretoลพe vรฝstupom bol prototyp novรฉho svietidla, ktorรฝ sa vย katalรณgu nenachรกdzal. Vย tomto zamestnanรญ som sa zรบฤastnil aj na projekte hromadnรฉho diaฤพkovรฉho ovlรกdania, t. j. spรญnania spotrebiฤov podฤพa potreby, aj zย hฤพadiska รบspornรฉho riadenia osvetฤพovania.

Nรกsledne som preลกiel na ลฝilinskรบ univerzitu vย ลฝiline, vย tom ฤase to bola Vysokรก ลกkola dopravy aย spojov. Uฤil som mnoho cestรกrov, ktorรญ dnes pracujรบ vย Slovenskej sprรกve ciest (SSC) aj Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS) aย vย ฤalลกรญch cestรกrskych organizรกciรกch. Poslednรฝch 10 rokov som ฤlenom Komisie dopravy ลฝilinskรฉho samosprรกvneho kraja, ktorรฝ spravuje cesty II. aย III. triedy. ฤŒo sa tรฝka ฤalลกieho profesionรกlneho postupu, vรฝraznรฝ zvrat nastal vย roku 2010, keฤ sme sa sย ministrom dopravy Jรกnom Figeฤพom zhodli na tom, ลพe SSC aย cesty I. triedy nie sรบ vย dobrom stave aย po krรกtkych diskusiรกch som dostal ponuku nastรบpiลฅ na pozรญciu generรกlneho riaditeฤพa SSC so spoloฤnรฝm zรกmerom zrealizovaลฅ ฤo najefektรญvnejลกiu fรบziu SSC aย NDS. Sรกm som presvedฤenรฝ oย tom, ลพe diaฤพnice, rรฝchlostnรฉ cesty aj cesty I. triedy by mali maลฅ jednรฉho sprรกvcu. ฤŽalลกรญm zรกmerom bolo vyrieลกenie financovania sprรกvy aย รบdrลพby ciest I. triedy. Existuje dlhodobรฝ narastajรบci nepomer medzi ich potrebami aย moลพnosลฅami. Poลพiadavky sรบ viazanรฉ na cestnรฝ zรกkon aย vyhlรกลกky, na zรกklade ktorรฝch musia byลฅ cesty vย zimnom aj letnom obdobรญ vย primeranom stave, bez vรฝtlkov, sย vodorovnรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm atฤ. Na druhej strane je tu zรกkon oย ลกtรกtnom rozpoฤte, na zรกklade ktorรฉho SSC dostane objem prostriedkov absolรบtne nedostaฤujรบci na to, aby sa tieto ฤinnosti dlhodobo vykonรกvali. Cesty sa nedajรบ udrลพaลฅ vย stave, vย akom by mali byลฅ podฤพa zรกkona.

Vย ฤom vidรญte rieลกenie tohto problรฉmu?
Vย januรกri tohto roka navลกtรญvil minister dopravy so svojimi pracovnรญkmi Slovenskรบ sprรกvu ciest, kde som ako vย tom ฤase vymenovanรฝ generรกlny riaditeฤพ prezentoval svoju niekoฤพkomesaฤnรบ skรบsenosลฅ. ฤŒo sa tรฝka stavu ciest I. triedy, mรกme vyลกe 1 000 km vย nevyhovujรบcom alebo zlom stave aย viac ako 100 mostov vo veฤพmi zlom, ba aลพ havarijnom stave.

Vรฝsledkom nรกvลกtevy bol Projekt obnovy ciest I. triedy aย mostov na cestรกch I. triedy, zahล•ลˆajรบci pribliลพne 40 mostov aย 570 km ciest. Ide oย masรญvnu obnovu, modernizรกciu aย rekonลกtrukciu. Ministerstvo dopravy tento projekt presadzuje ako prioritnรฝ aย financovanie je kombinovanรฉ prostrednรญctvom eurofondov so spoluรบฤasลฅou ลกtรกtu. Sรบฤasne sme pracovali na projekte obnovy ciest I. triedy vย rozsahu 100 km, ktorรฝ by sa mal zrealizovaลฅ do konca prรกzdnin. Zย toho 75 km ciest sa nachรกdza na vรฝchodnom Slovensku, ostatnรฉ na strednom aย zรกpadnom Slovensku. Prioritne sme sa zamerali na Preลกovskรฝ kraj. Vย porovnanรญ sย odhadovanรฝmi predpokladanรฝmi cenami sme vย sรบลฅaลพi zรญskali lepลกie podmienky. Ak sa na to pozrieme zย inรฉho hฤพadiska, zvรฝลกila sa aj konjunktรบra stavebnรฝch prรกc, zamestnanosลฅ, ekonomickรฉ aktivity aย ฤalลกie dosahy na ลพivoty ฤพudรญ.

Na akรฉ ฤasovรฉ obdobie sรบ naplรกnovanรฉ zvyลกnรฉ rekonลกtrukcie?
Spomรญnanรฝch 570 km sรบ cesty I. triedy, na ktorรฝch existujรบ dopravnรฉ rizikรก, ฤi uลพ zย hฤพadiska povrchu ciest aย dopravnรฉho znaฤenia, alebo rizikรก spรดsobenรฉ nedostatoฤnรฝm systรฉmom odvรกdzania vรดd aย podobne. Sme limitovanรญ aj tรฝm, ลพe na cestรกch treba robiลฅ, keฤ sรบ dobrรฉ poveternostnรฉ podmienky. Pritom tu ide oย sรบvislรบ obnovu, nielen oย opravu vรฝtlkov, ktorรฉ je veฤพmi drahรฉ aย neรบฤinnรฉ. Vฤaka obnove na dlhลกie obdobie eliminujeme potrebu nรกroฤnejลกej รบdrลพby. Vybranรฝch 570 km ciest by sme chceli opraviลฅ do dvoch rokov (2011 โ€“ 2012). ฤŒo sa tรฝka rekonลกtrukcie mostov, ฤasลฅ by sa mala zrealizovaลฅ vย tomto roku โ€“ pribliลพne 15 aลพ 20 mostov, vย roku 2012 by sme mali vรคฤลกinu zย vybranรฝch 40 mostov dokonฤiลฅ. Na rok 2013 predpokladรกme ukonฤenie tรฝch mostov, ktorรฝch rekonลกtrukcia je nรกroฤnejลกia. Ak budรบ vลกetky procesy fungovaลฅ tak, ako majรบ, vรคฤลกinu ciest I. triedy vย zlom alebo veฤพmi zlom stave by sa takto podarilo opraviลฅ, udrลพaลฅ aย modernizovaลฅ. Je to aj otรกzka spoloฤnej vรดle, spolufinancovania, ลกtรกtneho rozpoฤtu aย priorรญt. Nielen politickรฝch, ale aj priorรญt obฤanov Slovenska, pretoลพe chceme rozvรญjaลฅ cestovnรฝ ruch, aย ak po dobrej ceste nedostaneme nรกvลกtevnรญkov alebo domรกceho cestujรบceho, ลฅaลพko budeme modelovaลฅ zlepลกenie stavu na Slovensku.

Generรกlnym riaditeฤพom SSC ste sa stali sย cieฤพom zrealizovaลฅ fรบziu Slovenskej sprรกvy ciest sย Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou. Vย akom ลกtรกdiu sรบ prรญpravy tohto kroku?
Existujรบ rรดzne pracovnรฉ nรกvrhy, ktorรฉ nie sรบ novรฉ aย pripravujรบ sa uลพ od rozdelenia tรฝchto dvoch spoloฤnostรญ. Vย sรบฤasnosti nie sรบ vyrieลกenรฉ otรกzky, akรฝ model spravovania ลกtรกt zvolรญ aย akรฝm spรดsobom sa vloลพรญ majetok SSC aย NDS. Predstava je takรก, ลพe by iลกlo oย obchodnรบ spoloฤnosลฅ so 100-percentnou รบฤasลฅou ลกtรกtu. Odpadol by tak limit ลกtรกtneho rozpoฤtu ako jedinรฉho zdroja financovania ciest I. triedy. ฤŒo sa tรฝka termรญnu fรบzie, ten je na rozhodnutรญ ลกtรกtu.

Slovenskรก sprรกva ciest sa borรญ sย rรดznymi problรฉmami sรบvisiacimi sย jej financovanรญm zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. ฤŒo by mohla tรกto fรบzia vyrieลกiลฅ?
Je toho veฤพa, naprรญklad sfunkฤnenie sluลพieb zย hฤพadiska zimnej รบdrลพby aย รบdrลพby ciest I.ย triedy. SSC mรก vย sprรกve asi 3 500 km ciest, mnoลพstvo mostov, cestnรฝch objektov aย je paradoxnรฉ, ลพe nemรก vlastnรบ รบdrลพbu. Tรบ nakupuje vย malom rozsahu od NDS aย vo veฤพkom od reยญgionรกlnych sluลพieb samosprรกvnych krajov. Niekde sรบ to akciovรฉ spoloฤnosti, inde prรญspevkovรฉ organizรกcie. SSC by mohla maลฅ moลพnosลฅ vรคฤลกieho vรฝberu, aย nie iba povinnosลฅ obstarรกvaลฅ uย vopred urฤenรฉho dodรกvateฤพa, ako je to vย sรบฤasnosti. Je to relatรญvne vazalskรก pozรญcia, vย ktorej dostรกvate od ลกtรกtu peniaze aย sรบฤasne ich vydรกvate za nรกkup toho, ฤo musรญte urobiลฅ. Stรกva sa, ลพe SSC nie je schopnรก uhrรกdzaลฅ faktรบry dodรกvateฤพom vย riadnom ฤase. Vย zime zvyฤajne sneลพรญ aย viac sa udrลพiava. SSC ako rozpoฤtovรก organizรกcia je vลกak viazanรก na ฤerpanie jednej dvanรกstiny rozpoฤtu, aย keby ju vyฤerpala, uลพ nemรก na vรฝplaty zamestnancov. Rozpoฤtovรฉ pravidlรก jej teda nepomรกhajรบ.

Treba spomenรบลฅ aj ฤalลกie veci, ako sรบ systรฉmy dopravnรฝch organizรกciรญ, informaฤnรฉ aย komunikaฤnรฉ technolรณgie, ktorรฉ by zabezpeฤili plynulรฉ riadenie dopravy. Ak ideme vyลกลกie, je to takzvanรฝ nรกrodnรฝ systรฉm dopravnรฝch informรกciรญ, ktorรฝ by informoval vodiฤov oย moลพnosti pretrasovaลฅ cestu. Cesty potrebujรบ nielen asfalt aย betรณn, ale aj technolรณgie, ktorรฉ pomรดลพu kย vzniku inteligentnej dopravnej sieti. Bol by som rรกd, keby naลกe cesty boli cestami 21. storoฤia.

Okrem spomรญnanรฉho projektu obnovy ciest I. triedy SSC rozbehla veฤพkรบ investiฤnรบ akciu sย vybudovanรญm obchvatov Galanty, ฤŒadce, Preลกova aย Trenฤianskeho mosta.
Snaลพรญme sa, aby bola nรกkladnรก doprava odklonenรก mimo centier miest, naprรญklad obchvatom vย ฤŒadci. Okrem toho sa usilujeme aj oย vytvorenie moลพnosti tvorby pracovnรฝch miest. Vo finรกle mรกme dlho oฤakรกvanรฉ rieลกenie kruhovej kriลพovatky vย Dubnici nad Vรกhom. Jej vybudovanรญm sa vytvorรญ aj pripojenie kย priemyselnej zรณne, kde sa uลพ teraz finalizuje fabrika sย 300 aลพ 400 pracovnรฝmi prรญleลพitosลฅami. Takรฝto รบฤinok vidรญme aj vย Galante, kde sa nachรกdza jeden zย najvรคฤลกรญch vรฝrobcov veฤพkoploลกnรฝch LCD, priฤom prรกve toto pripojenie umoลพลˆuje nezaลฅaลพovaลฅ ostatnรบ dopravu.

Prejdime teraz kย vaลกim zรกujmom. ฤŒomu sa venujete vo voฤพnom ฤase?
Mรกm dva konรญฤky zย mladosti โ€“ vรฝtvarnรฉ umenie aย futbal. Hrรกval som dorasteneckรบ ligu aย neskรดr aj vyลกลกie sรบลฅaลพe. Vย sรบฤasnosti hrรกvam skรดr relaxaฤne, naposledy som sa zรบฤastnil na turnaji SSC. Okrem toho veฤพmi rรกd chodรญm sย manลพelkou do hรดr na turistiku aย dlhรฉ prechรกdzky. Vย poslednom ฤase viac bicyklujem aย jazdรญm na kolieskovรฝch korฤuliach. Je to celkom prรญjemnรฉ, zatiaฤพ bez vรคฤลกieho รบrazu. Mojou zรกkladnou vรกลกลˆou je vลกak moja rodina. Teลกรญme sa, lebo ลพivot je oย radosti. Medzi moje zรกฤพuby patrรญ aj ฤรญtanie dobrรฝch knรญh aย na to potrebujem pokoj, aby som vnรญmal aย rozumel tomu, ฤo ฤรญtam. To sa mi niekedy nedarรญ uย ลกtudentov, ktorรญ skรดr reagujรบ na pohyblivรฉ obrรกzky ako na pรญsanรฝ text, ale to je spรดsobenรฉ generaฤnรฝm vnรญmanรญm aย poznรกvanรญm sveta. Na Slovensku nie je zย mรดjho pohฤพadu รบฤinnรฝ vzdelรกvacรญ systรฉm. Poteลกil by som sa, keby niektorรญ zย mojich absolventov viac objavovali, mali ฤo najviac novรฝch myลกlienok, nรกpadov, aby na Slovensku vygenerovali ฤo najviac รบplne novรฝch vรฝrobkov, strojov aย technolรณgiรญ, pretoลพe mรกme mรกlo originรกlov. Aย na to potrebujeme dobrรบ rodinu, dobrรบ vรฝchovu aย dobrรบ ลกkolu. Vย opaฤnom prรญpade sa moลพno strรกca aj zmysel samostatnรฉho bytia, lebo sme tu na to, aby sme objavovali.

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
FOTO: archรญv Pavla Pavlรกska

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie