Doc. Ing. Pavel Pavlรกsek, PhD.: Chceme maลฅ cesty 21. storoฤia
Jeho profesionรกlna drรกha sa pohybovala vลพdy โ aj keฤ necielene โ vย cestรกrskej oblasti. Je hrdรฝ na to, ลพe je cestรกrom. Cestรกri podฤพa neho hรฝbu ekonomikou, ale aj spรกjajรบ. Vย sรบฤasnosti pรดsobรญ ako docent na Katedre mechatroniky aย elektroniky Elektrotechnickej fakulty ลฝilinskej univerzity vย ลฝiline. Vย oktรณbri 2010 bol vymenovanรฝ za generรกlneho riaditeฤพa Slovenskej sprรกvy ciest. Doc. Ing. Pavel Pavlรกsek, PhD.
Ako ste sa stali cestรกrom?Cestรกri sรบ stav, cรญtia sa veฤพmi hrdรญ, majรบ svoje spolky, zรกujmy, zรกujmovรฉ aj lobistickรฉ skupiny. Cesta vลกak nie je len betรณn alebo asfalt, ale vลกetko, ฤo sย ลou sรบvisรญ โ pracujรบ na nej vodรกri, elektrikรกri, tรญ, ฤo riadia dopravu, normotvorcovia atฤ. Vย roku 1976 som skonฤil Slovenskรบ vysokรบ ลกkolu technickรบ (dnes STU) vย Bratislave aย prvรฝkrรกt som sa zamestnal vo fabrike, ktorรก sa venovala okrem inรฉho aj vรฝrobe svietidiel. Mojรญm prvรฝm projektom bol cestรกrsky projekt, vย ktorom som navrhol svietidlo na most vย Prahe. Vย tom ฤase to bola pre mladรฉho inลพiniera vรฝznamnรก รบloha, kde som si musel preveriลฅ navrhovanie cesty od vรญzie po realizรกciu, pretoลพe vรฝstupom bol prototyp novรฉho svietidla, ktorรฝ sa vย katalรณgu nenachรกdzal. Vย tomto zamestnanรญ som sa zรบฤastnil aj na projekte hromadnรฉho diaฤพkovรฉho ovlรกdania, t. j. spรญnania spotrebiฤov podฤพa potreby, aj zย hฤพadiska รบspornรฉho riadenia osvetฤพovania.
Nรกsledne som preลกiel na ลฝilinskรบ univerzitu vย ลฝiline, vย tom ฤase to bola Vysokรก ลกkola dopravy aย spojov. Uฤil som mnoho cestรกrov, ktorรญ dnes pracujรบ vย Slovenskej sprรกve ciest (SSC) aj Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS) aย vย ฤalลกรญch cestรกrskych organizรกciรกch. Poslednรฝch 10 rokov som ฤlenom Komisie dopravy ลฝilinskรฉho samosprรกvneho kraja, ktorรฝ spravuje cesty II. aย III. triedy. ฤo sa tรฝka ฤalลกieho profesionรกlneho postupu, vรฝraznรฝ zvrat nastal vย roku 2010, keฤ sme sa sย ministrom dopravy Jรกnom Figeฤพom zhodli na tom, ลพe SSC aย cesty I. triedy nie sรบ vย dobrom stave aย po krรกtkych diskusiรกch som dostal ponuku nastรบpiลฅ na pozรญciu generรกlneho riaditeฤพa SSC so spoloฤnรฝm zรกmerom zrealizovaลฅ ฤo najefektรญvnejลกiu fรบziu SSC aย NDS. Sรกm som presvedฤenรฝ oย tom, ลพe diaฤพnice, rรฝchlostnรฉ cesty aj cesty I. triedy by mali maลฅ jednรฉho sprรกvcu. ฤalลกรญm zรกmerom bolo vyrieลกenie financovania sprรกvy aย รบdrลพby ciest I. triedy. Existuje dlhodobรฝ narastajรบci nepomer medzi ich potrebami aย moลพnosลฅami. Poลพiadavky sรบ viazanรฉ na cestnรฝ zรกkon aย vyhlรกลกky, na zรกklade ktorรฝch musia byลฅ cesty vย zimnom aj letnom obdobรญ vย primeranom stave, bez vรฝtlkov, sย vodorovnรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm atฤ. Na druhej strane je tu zรกkon oย ลกtรกtnom rozpoฤte, na zรกklade ktorรฉho SSC dostane objem prostriedkov absolรบtne nedostaฤujรบci na to, aby sa tieto ฤinnosti dlhodobo vykonรกvali. Cesty sa nedajรบ udrลพaลฅ vย stave, vย akom by mali byลฅ podฤพa zรกkona.
Vย ฤom vidรญte rieลกenie tohto problรฉmu?
Vย januรกri tohto roka navลกtรญvil minister dopravy so svojimi pracovnรญkmi Slovenskรบ sprรกvu ciest, kde som ako vย tom ฤase vymenovanรฝ generรกlny riaditeฤพ prezentoval svoju niekoฤพkomesaฤnรบ skรบsenosลฅ. ฤo sa tรฝka stavu ciest I. triedy, mรกme vyลกe 1 000 km vย nevyhovujรบcom alebo zlom stave aย viac ako 100 mostov vo veฤพmi zlom, ba aลพ havarijnom stave.
Vรฝsledkom nรกvลกtevy bol Projekt obnovy ciest I. triedy aย mostov na cestรกch I. triedy, zahลลajรบci pribliลพne 40 mostov aย 570 km ciest. Ide oย masรญvnu obnovu, modernizรกciu aย rekonลกtrukciu. Ministerstvo dopravy tento projekt presadzuje ako prioritnรฝ aย financovanie je kombinovanรฉ prostrednรญctvom eurofondov so spoluรบฤasลฅou ลกtรกtu. Sรบฤasne sme pracovali na projekte obnovy ciest I. triedy vย rozsahu 100 km, ktorรฝ by sa mal zrealizovaลฅ do konca prรกzdnin. Zย toho 75 km ciest sa nachรกdza na vรฝchodnom Slovensku, ostatnรฉ na strednom aย zรกpadnom Slovensku. Prioritne sme sa zamerali na Preลกovskรฝ kraj. Vย porovnanรญ sย odhadovanรฝmi predpokladanรฝmi cenami sme vย sรบลฅaลพi zรญskali lepลกie podmienky. Ak sa na to pozrieme zย inรฉho hฤพadiska, zvรฝลกila sa aj konjunktรบra stavebnรฝch prรกc, zamestnanosลฅ, ekonomickรฉ aktivity aย ฤalลกie dosahy na ลพivoty ฤพudรญ.
Na akรฉ ฤasovรฉ obdobie sรบ naplรกnovanรฉ zvyลกnรฉ rekonลกtrukcie?
Spomรญnanรฝch 570 km sรบ cesty I. triedy, na ktorรฝch existujรบ dopravnรฉ rizikรก, ฤi uลพ zย hฤพadiska povrchu ciest aย dopravnรฉho znaฤenia, alebo rizikรก spรดsobenรฉ nedostatoฤnรฝm systรฉmom odvรกdzania vรดd aย podobne. Sme limitovanรญ aj tรฝm, ลพe na cestรกch treba robiลฅ, keฤ sรบ dobrรฉ poveternostnรฉ podmienky. Pritom tu ide oย sรบvislรบ obnovu, nielen oย opravu vรฝtlkov, ktorรฉ je veฤพmi drahรฉ aย neรบฤinnรฉ. Vฤaka obnove na dlhลกie obdobie eliminujeme potrebu nรกroฤnejลกej รบdrลพby. Vybranรฝch 570 km ciest by sme chceli opraviลฅ do dvoch rokov (2011 โ 2012). ฤo sa tรฝka rekonลกtrukcie mostov, ฤasลฅ by sa mala zrealizovaลฅ vย tomto roku โ pribliลพne 15 aลพ 20 mostov, vย roku 2012 by sme mali vรคฤลกinu zย vybranรฝch 40 mostov dokonฤiลฅ. Na rok 2013 predpokladรกme ukonฤenie tรฝch mostov, ktorรฝch rekonลกtrukcia je nรกroฤnejลกia. Ak budรบ vลกetky procesy fungovaลฅ tak, ako majรบ, vรคฤลกinu ciest I. triedy vย zlom alebo veฤพmi zlom stave by sa takto podarilo opraviลฅ, udrลพaลฅ aย modernizovaลฅ. Je to aj otรกzka spoloฤnej vรดle, spolufinancovania, ลกtรกtneho rozpoฤtu aย priorรญt. Nielen politickรฝch, ale aj priorรญt obฤanov Slovenska, pretoลพe chceme rozvรญjaลฅ cestovnรฝ ruch, aย ak po dobrej ceste nedostaneme nรกvลกtevnรญkov alebo domรกceho cestujรบceho, ลฅaลพko budeme modelovaลฅ zlepลกenie stavu na Slovensku.
Generรกlnym riaditeฤพom SSC ste sa stali sย cieฤพom zrealizovaลฅ fรบziu Slovenskej sprรกvy ciest sย Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou. Vย akom ลกtรกdiu sรบ prรญpravy tohto kroku?
Existujรบ rรดzne pracovnรฉ nรกvrhy, ktorรฉ nie sรบ novรฉ aย pripravujรบ sa uลพ od rozdelenia tรฝchto dvoch spoloฤnostรญ. Vย sรบฤasnosti nie sรบ vyrieลกenรฉ otรกzky, akรฝ model spravovania ลกtรกt zvolรญ aย akรฝm spรดsobom sa vloลพรญ majetok SSC aย NDS. Predstava je takรก, ลพe by iลกlo oย obchodnรบ spoloฤnosลฅ so 100-percentnou รบฤasลฅou ลกtรกtu. Odpadol by tak limit ลกtรกtneho rozpoฤtu ako jedinรฉho zdroja financovania ciest I. triedy. ฤo sa tรฝka termรญnu fรบzie, ten je na rozhodnutรญ ลกtรกtu.
Slovenskรก sprรกva ciest sa borรญ sย rรดznymi problรฉmami sรบvisiacimi sย jej financovanรญm zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. ฤo by mohla tรกto fรบzia vyrieลกiลฅ?
Je toho veฤพa, naprรญklad sfunkฤnenie sluลพieb zย hฤพadiska zimnej รบdrลพby aย รบdrลพby ciest I.ย triedy. SSC mรก vย sprรกve asi 3 500 km ciest, mnoลพstvo mostov, cestnรฝch objektov aย je paradoxnรฉ, ลพe nemรก vlastnรบ รบdrลพbu. Tรบ nakupuje vย malom rozsahu od NDS aย vo veฤพkom od reยญgionรกlnych sluลพieb samosprรกvnych krajov. Niekde sรบ to akciovรฉ spoloฤnosti, inde prรญspevkovรฉ organizรกcie. SSC by mohla maลฅ moลพnosลฅ vรคฤลกieho vรฝberu, aย nie iba povinnosลฅ obstarรกvaลฅ uย vopred urฤenรฉho dodรกvateฤพa, ako je to vย sรบฤasnosti. Je to relatรญvne vazalskรก pozรญcia, vย ktorej dostรกvate od ลกtรกtu peniaze aย sรบฤasne ich vydรกvate za nรกkup toho, ฤo musรญte urobiลฅ. Stรกva sa, ลพe SSC nie je schopnรก uhrรกdzaลฅ faktรบry dodรกvateฤพom vย riadnom ฤase. Vย zime zvyฤajne sneลพรญ aย viac sa udrลพiava. SSC ako rozpoฤtovรก organizรกcia je vลกak viazanรก na ฤerpanie jednej dvanรกstiny rozpoฤtu, aย keby ju vyฤerpala, uลพ nemรก na vรฝplaty zamestnancov. Rozpoฤtovรฉ pravidlรก jej teda nepomรกhajรบ.
Treba spomenรบลฅ aj ฤalลกie veci, ako sรบ systรฉmy dopravnรฝch organizรกciรญ, informaฤnรฉ aย komunikaฤnรฉ technolรณgie, ktorรฉ by zabezpeฤili plynulรฉ riadenie dopravy. Ak ideme vyลกลกie, je to takzvanรฝ nรกrodnรฝ systรฉm dopravnรฝch informรกciรญ, ktorรฝ by informoval vodiฤov oย moลพnosti pretrasovaลฅ cestu. Cesty potrebujรบ nielen asfalt aย betรณn, ale aj technolรณgie, ktorรฉ pomรดลพu kย vzniku inteligentnej dopravnej sieti. Bol by som rรกd, keby naลกe cesty boli cestami 21. storoฤia.
Okrem spomรญnanรฉho projektu obnovy ciest I. triedy SSC rozbehla veฤพkรบ investiฤnรบ akciu sย vybudovanรญm obchvatov Galanty, ฤadce, Preลกova aย Trenฤianskeho mosta.
Snaลพรญme sa, aby bola nรกkladnรก doprava odklonenรก mimo centier miest, naprรญklad obchvatom vย ฤadci. Okrem toho sa usilujeme aj oย vytvorenie moลพnosti tvorby pracovnรฝch miest. Vo finรกle mรกme dlho oฤakรกvanรฉ rieลกenie kruhovej kriลพovatky vย Dubnici nad Vรกhom. Jej vybudovanรญm sa vytvorรญ aj pripojenie kย priemyselnej zรณne, kde sa uลพ teraz finalizuje fabrika sย 300 aลพ 400 pracovnรฝmi prรญleลพitosลฅami. Takรฝto รบฤinok vidรญme aj vย Galante, kde sa nachรกdza jeden zย najvรคฤลกรญch vรฝrobcov veฤพkoploลกnรฝch LCD, priฤom prรกve toto pripojenie umoลพลuje nezaลฅaลพovaลฅ ostatnรบ dopravu.
Prejdime teraz kย vaลกim zรกujmom. ฤomu sa venujete vo voฤพnom ฤase?
Mรกm dva konรญฤky zย mladosti โ vรฝtvarnรฉ umenie aย futbal. Hrรกval som dorasteneckรบ ligu aย neskรดr aj vyลกลกie sรบลฅaลพe. Vย sรบฤasnosti hrรกvam skรดr relaxaฤne, naposledy som sa zรบฤastnil na turnaji SSC. Okrem toho veฤพmi rรกd chodรญm sย manลพelkou do hรดr na turistiku aย dlhรฉ prechรกdzky. Vย poslednom ฤase viac bicyklujem aย jazdรญm na kolieskovรฝch korฤuliach. Je to celkom prรญjemnรฉ, zatiaฤพ bez vรคฤลกieho รบrazu. Mojou zรกkladnou vรกลกลou je vลกak moja rodina. Teลกรญme sa, lebo ลพivot je oย radosti. Medzi moje zรกฤพuby patrรญ aj ฤรญtanie dobrรฝch knรญh aย na to potrebujem pokoj, aby som vnรญmal aย rozumel tomu, ฤo ฤรญtam. To sa mi niekedy nedarรญ uย ลกtudentov, ktorรญ skรดr reagujรบ na pohyblivรฉ obrรกzky ako na pรญsanรฝ text, ale to je spรดsobenรฉ generaฤnรฝm vnรญmanรญm aย poznรกvanรญm sveta. Na Slovensku nie je zย mรดjho pohฤพadu รบฤinnรฝ vzdelรกvacรญ systรฉm. Poteลกil by som sa, keby niektorรญ zย mojich absolventov viac objavovali, mali ฤo najviac novรฝch myลกlienok, nรกpadov, aby na Slovensku vygenerovali ฤo najviac รบplne novรฝch vรฝrobkov, strojov aย technolรณgiรญ, pretoลพe mรกme mรกlo originรกlov. Aย na to potrebujeme dobrรบ rodinu, dobrรบ vรฝchovu aย dobrรบ ลกkolu. Vย opaฤnom prรญpade sa moลพno strรกca aj zmysel samostatnรฉho bytia, lebo sme tu na to, aby sme objavovali.
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
FOTO: archรญv Pavla Pavlรกska
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.