Doprava aย bรฝvanie โ€“ spojenรฉ nรกdoby
Galรฉria(4)

Doprava aย bรฝvanie โ€“ spojenรฉ nรกdoby

Partneri sekcie:

Bratislava sa rozrastรก pomerne rรฝchlo. Hlavnรฝm dรดvodom je skutoฤnosลฅ, ลพe vย hlavnom meste sa vย sรบฤasnosti vย porovnanรญ so zvyลกkom Slovenska sรบstreฤuje veฤพkรก ฤasลฅ ekonomickej aktivity obyvateฤพstva. Mladรญ ฤพudia zo vลกetkรฝch kรบtov naลกej krajiny sa osamostatลˆujรบ od rodiฤov aย cestujรบ do Bratislavy za lepลกรญmi prรญleลพitosลฅami zamestnaลฅ sa alebo eลกte lepลกie โ€“ nรกjsลฅ prรกcu vo svojom vyลกtudovanom odbore. Prirodzenรก migrรกcia mรก vลกak aj svoje tienistรฉ strรกnky, keฤลพe zvyลกuje nรกroky ฤพudรญ na bรฝvanie, aย teda aj poลพiadavky na ich dopravnรบ obsluhu vย rรกmci mesta ฤi medzi okolitรฝmi obcami aย centrom.

Ilustraฤnรฝ obrรกzok
Satelity aย ich dopravnรฉ napojenie
Vย ฤase konjunktรบry sa apetรญt po bytoch zasycoval sย veฤพkรฝm nasadenรญm aย novรฉ developerskรฉ projekty rรกstli ako huby po daลพdi, mnohรฉ vย atraktรญvnych ฤastiach mesta. Priestor na vytvรกranie bytov aย domov sa vลกak pod vplyvom stavebnรฉho boomu pomaly, ale isto zaฤal zuลพovaลฅ aย vย sรบฤasnosti uลพ ponรบka veฤพmi obmedzenรฉ moลพnosti. Preto vznikajรบ menลกie alebo vรคฤลกie projekty aj vย priฤพahlรฝch oblastiach Bratislavy.

Samozrejme, presรบvanie bytovej funkcie do okrajovรฝch ฤastรญ prinรกลกa so sebou ฤalลกie nรกroky na dopravnรบ infraลกtruktรบru โ€“ ฤi uลพ osobnรบ, nรกkladnรบ, alebo verejnรบ. Takรฉto projekty si vyลพadujรบ budovanie adekvรกtnej obฤianskej vybavenosti, ktorรก sa zasa, celkom prirodzene, spรกja sย potrebou zabezpeฤiลฅ podmienky na pravidelnรฉ zรกsobovanie tรฝchto obytnรฝch zรณn.

Vย rรกmci Bratislavy aย jej ลกirลกieho okolia moลพno zย hฤพadiska vรฝstavby povaลพovaลฅ za zaujรญmavรฉ lokality obce smerom na Senec (ฤŒierna Voda, Ivanka pri Dunaji, Slovenskรฝ Grob, Chorvรกtsky Grob), okolie Senca, ale aj smerom na juh Slovenska. ลฝiaฤพ, ideรกlna situรกcia je iba vย lokalitรกch smerom na Maฤarsko aย Rakรบsko, ak teda budeme vย ลกirลกom zmysle povaลพovaลฅ aj prihraniฤnรฉ oblasti tรฝchto krajรญn za priฤพahlรฉ oblasti Bratislavy. Lokalita ฤŒiernej Vody by mala byลฅ vย budรบcnosti vyrieลกenรก oveฤพa lepลกie, pretoลพe jeden zย developerov sa zaviazal dostavaลฅ cestnรบ infraลกtruktรบru. Toto mรดลพe byลฅ rieลกenรญm aj do budรบcnosti. Veฤพkรญ developeri, respektรญve skรดr niekoฤพko stredne veฤพkรฝch, by vย rรกmci spoluprรกce sย mestom mohlo participovaลฅ na dotvรกranรญ cestnej infraลกtruktรบry. Samozrejme, najvรคฤลกia ฤasลฅ zodpovednosti stรกle ostรกva na samosprรกve, rieลกenie dopravy aย rovnako aj MHD by vลกak malo patriลฅ medzi jej hlavnรฉ priority.

Situรกcia sย presรบvanรญm vรฝstavby do okolitรฝch ฤastรญ mesta vลกak nie je neลกtandardnรก. Veฤพkรฉ eurรณpske mestรก uลพ majรบ skรบsenosti sย podobnรฝm urbanistickรฝm vรฝvojom. Mnohรฉ vลกak tomuto trendu dokรกzali prispรดsobiลฅ svoju dopravnรบ infraลกtruktรบru, aย najmรค sluลพby hromadnej dopravy. Dostaลฅ sa zo satelitu do mesta nie je pre obyvateฤพov problรฉm. Ak sa prepravujรบ svojรญm vlastnรฝm autom, zvyฤajne ho mรดลพu nechaลฅ na zรกchytnom parkovisku aย na cestu do centra vyuลพiลฅ prostriedok verejnej dopravy. Takรฝto spรดsob dopravnรฉho zabezpeฤenia je nielen efektรญvny zย ฤasovรฉho hฤพadiska, ale aj ลกetrnรฝ kย ลพivotnรฉmu prostrediu.

Mimo mesta โ€“ lacnejลกie, noย komplikovanejลกie
Podฤพa naลกich skรบsenostรญ sa najviac nรกvลกtevnรญkov Galรฉrie Novostavieb uvaลพujรบcich oย kรบpe nehnuteฤพnosti zameriava na byty. Pribliลพne tretina nรกvลกtevnรญkov vลกak rozmรฝลกฤพa nad kรบpou uลพ postavenรฉho rodinnรฉho domu aย asi pรคtina sa zaujรญma oย kรบpu pozemku so zรกmerom nรกslednej vรฝstavby. Platรญ pravidlo, ลพe bรฝvanie mimo mesta je vย mnohรฝch prรญpadoch lacnejลกie ako bรฝvanie priamo vย meste. To by mala byลฅ prรญleลพitosลฅ pre mladรฝch ludรญ, ktorรญ sa chcรบ osamostatniลฅ aย ลพiลฅ vo vlastnej domรกcnosti ฤi zaloลพiลฅ si rodinu.

Akรก je vลกak realita? Aby mohla rodina plnohodnotne fungovaลฅ, potrebuje maลฅ kย dispozรญcii dve autรก, ktorรฝmi by sa dali zvlรกdnuลฅ potrebnรฉ presuny do mesta. Pre ฤพudรญ, ktorรญ rieลกia svoje prvรฉ bรฝvanie alebo novรฉ zรกzemie pre rodinu, vลกak nรกkup auta mรดลพe byลฅ vรฝraznรฝm problรฉmom. Nehovoriac oย tom, ลพe ak sรบ vย rodine ลพijรบcej vย odฤพahlej ฤasti Bratislavy alebo prรญmestskej obci vรคฤลกie deti, ktorรฉ by za beลพnรฝch okolnostรญ dokรกzali absolvovaลฅ cestu do ลกkoly aย na krรบลพky samostatne, musia rodiฤia zabezpeฤovaลฅ svojim potomkom odvoz. Sย tรฝmto problรฉmom sa stretรกvame pomerne ฤasto. Nรกvลกtevnรญka veฤพakrรกt zaujme projekt, ba aj cena sa mu zdรก atraktรญvna, ale keฤ si nรกsledne uvedomรญ nedostatky dopravnรฉho napojenia, je po prvotnom nadลกenรญ. Poฤรบvame argumenty oย zรกpchach ฤi oย tom, ลพe majรบ dospievajรบce deti, ktorรฉ sรบ uลพ takmer samostatnรฉ, ale rodiฤia ich nemรดลพu voziลฅ niekoฤพkokrรกt denne tam, kam potrebujรบ.

Vo vลกeobecnosti teda atraktivitu projektov obmedzujรบ dva zรกkladnรฉ faktory โ€“ chรฝbajรบce lepลกie komunikaฤnรฉ napojenie aย spoฤพahlivejลกรญ systรฉm verejnej dopravy. Mesto Bratislava nemรก vyrieลกenรบ koncepciu MHD. Priฤพahlรฉ ฤasti sรบ odkรกzanรฉ na autobusy sย malou pravidelnosลฅou. Ideรกlnym rieลกenรญm by bolo metro alebo nezรกvislรก elektriฤka, ktorรฉ mรดลพu vyrieลกiลฅ rad problรฉmov sรบvisiacich nielen sย dopravou, ale aj sย osรญdlovanรญm okolitรฝch oblastรญ. Rieลกenie dopravy je vย koneฤnom dรดsledku veฤพmi dรดleลพitรฉ najmรค pre samotnรบ ekonomiku mesta aย jeho ฤalลกรญ rozvoj.

Boris ล koda
Foto: Dano Veselskรฝ

Autor je partnerom vย Galรฉrii Novostavieb.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie