Doprava aย bรฝvanie โ spojenรฉ nรกdoby
Bratislava sa rozrastรก pomerne rรฝchlo. Hlavnรฝm dรดvodom je skutoฤnosลฅ, ลพe vย hlavnom meste sa vย sรบฤasnosti vย porovnanรญ so zvyลกkom Slovenska sรบstreฤuje veฤพkรก ฤasลฅ ekonomickej aktivity obyvateฤพstva. Mladรญ ฤพudia zo vลกetkรฝch kรบtov naลกej krajiny sa osamostatลujรบ od rodiฤov aย cestujรบ do Bratislavy za lepลกรญmi prรญleลพitosลฅami zamestnaลฅ sa alebo eลกte lepลกie โ nรกjsลฅ prรกcu vo svojom vyลกtudovanom odbore. Prirodzenรก migrรกcia mรก vลกak aj svoje tienistรฉ strรกnky, keฤลพe zvyลกuje nรกroky ฤพudรญ na bรฝvanie, aย teda aj poลพiadavky na ich dopravnรบ obsluhu vย rรกmci mesta ฤi medzi okolitรฝmi obcami aย centrom.
Satelity aย ich dopravnรฉ napojenieVย ฤase konjunktรบry sa apetรญt po bytoch zasycoval sย veฤพkรฝm nasadenรญm aย novรฉ developerskรฉ projekty rรกstli ako huby po daลพdi, mnohรฉ vย atraktรญvnych ฤastiach mesta. Priestor na vytvรกranie bytov aย domov sa vลกak pod vplyvom stavebnรฉho boomu pomaly, ale isto zaฤal zuลพovaลฅ aย vย sรบฤasnosti uลพ ponรบka veฤพmi obmedzenรฉ moลพnosti. Preto vznikajรบ menลกie alebo vรคฤลกie projekty aj vย priฤพahlรฝch oblastiach Bratislavy.
Samozrejme, presรบvanie bytovej funkcie do okrajovรฝch ฤastรญ prinรกลกa so sebou ฤalลกie nรกroky na dopravnรบ infraลกtruktรบru โ ฤi uลพ osobnรบ, nรกkladnรบ, alebo verejnรบ. Takรฉto projekty si vyลพadujรบ budovanie adekvรกtnej obฤianskej vybavenosti, ktorรก sa zasa, celkom prirodzene, spรกja sย potrebou zabezpeฤiลฅ podmienky na pravidelnรฉ zรกsobovanie tรฝchto obytnรฝch zรณn.
Vย rรกmci Bratislavy aย jej ลกirลกieho okolia moลพno zย hฤพadiska vรฝstavby povaลพovaลฅ za zaujรญmavรฉ lokality obce smerom na Senec (ฤierna Voda, Ivanka pri Dunaji, Slovenskรฝ Grob, Chorvรกtsky Grob), okolie Senca, ale aj smerom na juh Slovenska. ลฝiaฤพ, ideรกlna situรกcia je iba vย lokalitรกch smerom na Maฤarsko aย Rakรบsko, ak teda budeme vย ลกirลกom zmysle povaลพovaลฅ aj prihraniฤnรฉ oblasti tรฝchto krajรญn za priฤพahlรฉ oblasti Bratislavy. Lokalita ฤiernej Vody by mala byลฅ vย budรบcnosti vyrieลกenรก oveฤพa lepลกie, pretoลพe jeden zย developerov sa zaviazal dostavaลฅ cestnรบ infraลกtruktรบru. Toto mรดลพe byลฅ rieลกenรญm aj do budรบcnosti. Veฤพkรญ developeri, respektรญve skรดr niekoฤพko stredne veฤพkรฝch, by vย rรกmci spoluprรกce sย mestom mohlo participovaลฅ na dotvรกranรญ cestnej infraลกtruktรบry. Samozrejme, najvรคฤลกia ฤasลฅ zodpovednosti stรกle ostรกva na samosprรกve, rieลกenie dopravy aย rovnako aj MHD by vลกak malo patriลฅ medzi jej hlavnรฉ priority.
Situรกcia sย presรบvanรญm vรฝstavby do okolitรฝch ฤastรญ mesta vลกak nie je neลกtandardnรก. Veฤพkรฉ eurรณpske mestรก uลพ majรบ skรบsenosti sย podobnรฝm urbanistickรฝm vรฝvojom. Mnohรฉ vลกak tomuto trendu dokรกzali prispรดsobiลฅ svoju dopravnรบ infraลกtruktรบru, aย najmรค sluลพby hromadnej dopravy. Dostaลฅ sa zo satelitu do mesta nie je pre obyvateฤพov problรฉm. Ak sa prepravujรบ svojรญm vlastnรฝm autom, zvyฤajne ho mรดลพu nechaลฅ na zรกchytnom parkovisku aย na cestu do centra vyuลพiลฅ prostriedok verejnej dopravy. Takรฝto spรดsob dopravnรฉho zabezpeฤenia je nielen efektรญvny zย ฤasovรฉho hฤพadiska, ale aj ลกetrnรฝ kย ลพivotnรฉmu prostrediu.
Mimo mesta โ lacnejลกie, noย komplikovanejลกie
Podฤพa naลกich skรบsenostรญ sa najviac nรกvลกtevnรญkov Galรฉrie Novostavieb uvaลพujรบcich oย kรบpe nehnuteฤพnosti zameriava na byty. Pribliลพne tretina nรกvลกtevnรญkov vลกak rozmรฝลกฤพa nad kรบpou uลพ postavenรฉho rodinnรฉho domu aย asi pรคtina sa zaujรญma oย kรบpu pozemku so zรกmerom nรกslednej vรฝstavby. Platรญ pravidlo, ลพe bรฝvanie mimo mesta je vย mnohรฝch prรญpadoch lacnejลกie ako bรฝvanie priamo vย meste. To by mala byลฅ prรญleลพitosลฅ pre mladรฝch ludรญ, ktorรญ sa chcรบ osamostatniลฅ aย ลพiลฅ vo vlastnej domรกcnosti ฤi zaloลพiลฅ si rodinu.
Akรก je vลกak realita? Aby mohla rodina plnohodnotne fungovaลฅ, potrebuje maลฅ kย dispozรญcii dve autรก, ktorรฝmi by sa dali zvlรกdnuลฅ potrebnรฉ presuny do mesta. Pre ฤพudรญ, ktorรญ rieลกia svoje prvรฉ bรฝvanie alebo novรฉ zรกzemie pre rodinu, vลกak nรกkup auta mรดลพe byลฅ vรฝraznรฝm problรฉmom. Nehovoriac oย tom, ลพe ak sรบ vย rodine ลพijรบcej vย odฤพahlej ฤasti Bratislavy alebo prรญmestskej obci vรคฤลกie deti, ktorรฉ by za beลพnรฝch okolnostรญ dokรกzali absolvovaลฅ cestu do ลกkoly aย na krรบลพky samostatne, musia rodiฤia zabezpeฤovaลฅ svojim potomkom odvoz. Sย tรฝmto problรฉmom sa stretรกvame pomerne ฤasto. Nรกvลกtevnรญka veฤพakrรกt zaujme projekt, ba aj cena sa mu zdรก atraktรญvna, ale keฤ si nรกsledne uvedomรญ nedostatky dopravnรฉho napojenia, je po prvotnom nadลกenรญ. Poฤรบvame argumenty oย zรกpchach ฤi oย tom, ลพe majรบ dospievajรบce deti, ktorรฉ sรบ uลพ takmer samostatnรฉ, ale rodiฤia ich nemรดลพu voziลฅ niekoฤพkokrรกt denne tam, kam potrebujรบ.
Vo vลกeobecnosti teda atraktivitu projektov obmedzujรบ dva zรกkladnรฉ faktory โ chรฝbajรบce lepลกie komunikaฤnรฉ napojenie aย spoฤพahlivejลกรญ systรฉm verejnej dopravy. Mesto Bratislava nemรก vyrieลกenรบ koncepciu MHD. Priฤพahlรฉ ฤasti sรบ odkรกzanรฉ na autobusy sย malou pravidelnosลฅou. Ideรกlnym rieลกenรญm by bolo metro alebo nezรกvislรก elektriฤka, ktorรฉ mรดลพu vyrieลกiลฅ rad problรฉmov sรบvisiacich nielen sย dopravou, ale aj sย osรญdlovanรญm okolitรฝch oblastรญ. Rieลกenie dopravy je vย koneฤnom dรดsledku veฤพmi dรดleลพitรฉ najmรค pre samotnรบ ekonomiku mesta aย jeho ฤalลกรญ rozvoj.
Boris ล koda
Foto: Dano Veselskรฝ
Autor je partnerom vย Galรฉrii Novostavieb.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.