Dopravu vย Bratislave treba rieลกiลฅ komplexne
Investรญcie do kvalitnej dopravnej infraลกtruktรบry vย Bratislave boli dlhรฉ roky veฤพmi nรญzke aย zriedkavรฉ. Vรฝsledkom sรบ kaลพdodennรฉ kolรณny aย nepripravenosลฅ mesta na stรบpajรบci poฤet รกut. Nรกdeje momentรกlne smerujรบ kย novรฉmu รบzemnรฉmu plรกnu, ktorรฉho sรบฤasลฅou je aj vypracovanie podkladov na zavedenie aย prevรกdzku integrovanรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu. Oย ลom aย oย ฤalลกรญch rieลกeniach sรบฤasnej neudrลพateฤพnej situรกcie sme sa porozprรกvali sย hlavnรฝm dopravnรฝm inลพinierom Bratislavy Ing. Tiborom Schlosserom, CSc.ย
Rieลกenie dopravy vย meste nie je zรกleลพitosลฅ jednรฉho roka. ฤo je vลกak vaลกou prioritou do konca roka 2012?Strategickรฉ rieลกenie dopravy ako komplexnรฉho systรฉmu zahลลa viacerรฉ druhy dopravy. Za jeden rok vieme zย hฤพadiska legislatรญvy zadefinovaลฅ to, ฤo nemรกme aย ฤo by sme chceli dosiahnuลฅ poฤas ฤalลกรญch rokov. Tento proces sme rozbehli aย vnรญmam ako pozitรญvum, ลพe mestskรฉ zastupiteฤพstvo nรกs zaviazalo vypracovanรญm novรฉho รบzemnรฉho plรกnu, ktorรฉho vรฝsledok vลกak moลพno oฤakรกvaลฅ do 5 aลพ 8ย rokov. Jednรฝm zย hlavnรฝch podkladov รบzemnรฉho plรกnu je รบzemnรฝ generel dopravy, ktorรฉho cieฤพom je vย analytickej ฤasti podrobne zmapovaลฅ sรบฤasnรฝ stav. Za poslednรฝch 20,ย moลพno 30 rokov sa do dopravy neinvestovalo aย dopravnรฉ aj prepravnรฉ sluลพby degradujรบ. Staฤรญ sa pozrieลฅ, ako vyzerรก uliฤnรก sieลฅ โ plรกtame uลพ zaplรกtanรฉ. Doteraz neexistovala ani kvalitnรก aย ฤitateฤพnรก dotaฤnรก politika, ani systรฉm, ktorรฝm by sa rozvรญjala aย udrลพiavala zรกkladnรก fyzickรก infraลกtruktรบra.
Nemyslรญm si vลกak, ลพe je sprรกvne pozeraลฅ sa do minulosti, skรดr potrebujeme veฤพmi rรฝchlo zmapovaลฅ to, ฤo je, aย nastaviลฅ ฤalลกie kroky rozvoja mesta. รzemnรฝ generel dopravy chceme definovaลฅ vย ฤasovom horizonte 30ย rokov.
Jednรฝm zo zรกkladnรฝch atribรบtov je deฤพba prepravnej prรกce. Tรก je vย meste definovanรก vรฝkonom peลกej dopravy, cyklistickej dopravy, ktorรก zaฤรญna byลฅ veฤพmi zaujรญmavou tรฉmou, individuรกlnej automobilovej dopravy, ktorรก je neskutoฤne dravรก, aย verejnej hromadnej dopravy, ktorรก musรญ byลฅ takisto systรฉmovo dotovanรก, no nie je. Keฤ som nastรบpil do รบradu aย hฤพadali sme finanฤnรฉ moลพnosti, bol som prekvapenรฝ, ลพe Eurรณpska รบnia mรก desiatky projektov orientovanรฝch na verejnรบ hromadnรบ dopravu, na ktorรฉ sa dotรกcie neฤerpajรบ. Problรฉm vลกak je, ลพe pred Bruselom mesto vystupovaลฅ nemรดลพe, partnerom je ลกtรกt. Ten musรญ definovaลฅ stratรฉgiu, ako sa bude rozvรญjaลฅ aย dotovaลฅ verejnรก sluลพba. Aย my na ministerstve dopravy nemรกme ani odbor verejnej dopravy.
Kto je teda zodpovednรฝ za rieลกenie dopravnรฝch projektov?
Vย krรญzovรฝch situรกciรกch sa vลพdy nรกjdu ฤพudia, ktorรญ to vedia zmanaลพovaลฅ, aย na ministerstve dopravy existuje odbor zaoberajรบci sa projektmi Eurรณpskej รบnie. Momentรกlne veฤพmi dobre spolupracujeme, avลกak ministerstvo len zabezpeฤuje procesy, vฤaka ktorรฝm moลพno zรญskaลฅ peniaze. Mesto musรญ preukรกzaลฅ, na akรฉ vรฝkony vo verejnej doprave peniaze potrebuje aย ลพe ich vie oprรกvnene vyuลพiลฅ.
Vย akom ลกtรกdiu je momentรกlne prรญprava mestskรฝch dopravnรฝch projektov?
Prรกve prebieha oficiรกlne vypรญsanie verejnej sรบลฅaลพe na รzemnรฝ generel dopravy hlavnรฉho mesta Bratislavy. Sรบฤasne nรกs mestskรฉ zastupiteฤพstvo poverilo vypracovanรญm ล tรบdie realizovateฤพnosti integrovanรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu na รบzemรญ mesta aย vย jeho regiรณne. Vย nej chceme definovaลฅ priority rozvoja integrovanej koฤพajovej dopravy aย spojiลฅ tak kvalitu elektriฤkovej aย ลพelezniฤnej dopravy na รบzemรญ Bratislavy. Zรกsadnรฝm problรฉmom sรบ vลกak dva rรดzne rozchody, preto sa tento systรฉm bude rozvรญjaลฅ pomocou ลกpeciรกlnych vozidlovรฝch parkov. ล peciรกlne vozidlรก alebo takzvanรฉ tram-trainy sรบ podobnรฉ elektriฤke, no vedia prechรกdzaลฅ zย mestskej elektriฤkovej drรกhy do ลพelezniฤnej.
Eurรณpska รบnia sรญce definovala, ฤo mieni podporovaลฅ, ale nie je jednoznaฤne potvrdenรฉ, ลพe to budรบ len mestskรฉ koฤพajovรฉ systรฉmy. Aj zย tohto dรดvodu sa zameriavame na integrovanรบ dopravu. Mesto spolupracuje vย preprave osรดb aย poskytovanรญ sluลพieb so svojรญm zรกzemรญm, preto musรญme hฤพadaลฅ spoloฤnรฉ projekty aย sย ministerstvom komunikovaลฅ oย preukazovanรญ ich efektรญvnosti.
Na ktorรฝch miestach by sa nachรกdzali ลกpeciรกlne vozidlovรฉ parky?
Jednou zย moลพnostรญ je zapojenie elektriฤkovej drรกhy do ลพelezniฤnej vย Janรญkovom dvore, ฤiลพe na juhu mesta. Sย Bruselom mรกme vyrokovanรบ moลพnosลฅ projektovaลฅ aย realizovaลฅ รบsek Hlavnรก stanica โ Janรญkov dvor. Vychรกdzame zย filozofie, ลพe integrovanou koฤพajovou dopravou vieme zabezpeฤiลฅ nielen mesto aย zรกzemie, ale aj cezhraniฤnรบ spoluprรกcu. To znamenรก, ลพe tรฝmito spojmi dokรกลพeme prejsลฅ aลพ do Maฤarska. Brusel cezhraniฤnรฉ projekty podporuje, aย keฤลพe vieme jednoznaฤne preukรกzaลฅ, ลพe spoj bude existovaลฅ, dostali sme moลพnosลฅ sa oย financie uchรกdzaลฅ. Vรฝhodou je aj to, ลพe vย roku 2008 bol zruลกenรฝ jedinรฝ ลพelezniฤnรฝ spoj Gyลr โ Bratislava. Aj keฤ sa mรกlo vyuลพรญval, musรญme vytvoriลฅ takรบ ponuku, aby ฤพudia nielen pricestovali vlakom, ale pokraฤovali ฤalej do petrลพalskej stanice aย pomocou tram-trainov sa dostali priamo do centra mesta. Pre mesto je to veฤพmi atraktรญvna prรญleลพitosลฅ.
Koฤพko ฤasu si vyลพiada realizรกcia tohto projektu?ย
Ak chceme ฤerpaลฅ peniaze do konca finanฤnรฉho obdobia, ฤiลพe do konca roka 2015, musรญme spรคtne urฤiลฅ termรญny aย plniลฅ ich. Zaujรญmavรก pri tomto projekte je inลพinierska ฤinnosลฅ, ktorou na zรกklade naลกich zรกkonov vieme aย musรญme paralelne robiลฅ viacero prรกc aย dotiahnuลฅ projekt do cieฤพa. Kedysi sa pripravoval ako mestskรฝ projekt, ktorรฝ nevyลพadoval takรบ prรญsnu administratรญvu, priฤom sa predpokladalo, ลพe mesto ho samo vyfinancuje. Existovala aj alternatรญva, ลพe mesto zafinancuje rekonลกtrukciu Starรฉho mosta aย ลกtรกt by prispel na ฤasลฅ od Bosรกkovej ulice. Teraz sme zย mestskรฉho projektu urobili medzinรกrodnรฝ aย musรญme naskoฤiลฅ na vlak legislatรญvy aย administratรญvy, ktorรฉho koneฤnรฝ termรญn je marec 2012. Vtedy chceme spolu sย ministerstvom dopravy predloลพiลฅ do Bruselu ลพiadosลฅ na schvรกlenie peลazรญ, ktorรก bude zahลลaลฅ aj projekt ลพelezniฤnej trate BA Filiรกlka โ BA Predmestie. Dovtedy musรญme pripraviลฅ projektovรบ dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie, priฤom jej sรบฤasลฅou bude viacpรกsovรก koฤพaj โ duรกlny rozchod, ktorรก vย sebe bude maลฅ ลกtyri koฤพajnice, zย toho dve na rozchod 1 000 mm (klasickรก elektriฤka) aย na rozchod 1 435 m (tram-train). Do konca marca treba stihnรบลฅ aj ลกtรกtnu expertรญzu aย zmenu รบzemnรฉho plรกnu.
Predpokladรกm, ลพe tento projekt je takรฝ spoloฤensky zaujรญmavรฝ, ลพe sa vย podrobnostiach nebude rozdeฤพovaลฅ aย tento termรญn stihneme. Zย Eurรณpskej รบnie mรดลพeme zรญskaลฅ 100 miliรณnov eur, zrekonลกtruovaลฅ Starรฝ most aย koneฤne prejsลฅ elektriฤkou na druhรฝ breh Dunaja. Mesto by sa malo podieฤพaลฅ pribliลพne 29ย miliรณnmi eur. Keฤ si ale predstavรญme, ลพe tรฝch 100 miliรณnov eur by sme naล nikdy nemali, uvaลพovaลฅ, ลพe do toho nepรดjdeme, je chyba.
Brusel by nรกm mal projekt do troch mesiacov schvรกliลฅ, ale vย tomto ฤase uลพ budeme ฤalej pracovaลฅ na dokumentรกcii na vรฝber zhotovovateฤพa aย pripravovaลฅ verejnรบ sรบลฅaลพ. Predpokladรกme, ลพe Starรฝ most dokรกลพeme demontovaลฅ na jeseล 2012. Samozrejme, musรญme rรกtaลฅ aj sย brzdiacimi procesmi, ak sa budรบ sรบลฅaลพiaci odvolรกvaลฅ, ฤo je vย sรบฤasnosti na Slovensku ลกpecifickรก hra. Musรญme vลกak rozmรฝลกฤพaลฅ vย pozitรญvnych postupoch. Ak by sa to podarilo, na jeseล 2014 by sme mali stavbu hotovรบ aย mohli by sme ju sprevรกdzkovaลฅ.
ฤo ak sa tento termรญn nestihne?
Vย tom prรญpade most mรดลพeme demontovaลฅ zase aลพ oย rok neskรดr โ na jeseล 2013 aย stavbu dokonฤiลฅ do roku 2015. Mรกme teda dostatoฤnรบ ฤasovรบ rezervu aj na takรฝto krรญzovรฝ manaลพment.
Sฤพubujete si od zavedenia integrovanej dopravy potlaฤenie individuรกlnej automobilovej dopravy?
Jednoznaฤne, zย celej dopravno-inลพinierskej analรฝzy, ktorรก vychรกdza zย podrobnรฉho rozboru dopravy Petrลพalky, je zrejmรฉ, ลพe vย beลพnej ลกpiฤkovej hodine by sme elektriฤkou dokรกzali prepraviลฅ pribliลพne 5 200 aลพ 5 500 ฤพudรญ. Keฤ bude existovaลฅ spojenie po Janรญkov dvor, maximรกlna ลกpiฤkovรก hodina vychรกdza na viac ako 8 000 ฤพudรญ vย jednom smere. To je dostatoฤnรฝ objem na to, aby sme vedeli tento systรฉm rozvรญjaลฅ. Celรฝ prepoฤet je zaujรญmavรฝ tรฝm, ลพe analรฝza zatiaฤพ nepoฤรญta sย prelinkovanรญm autobusov, kย ฤomu urฤite dรดjde. Je vysokรก pravdepodobnosลฅ, ลพe poฤet prepravovanรฝch ฤพudรญ vย ลกpiฤkovej hodine bude rรกsลฅ. Atraktivita je jednoznaฤne vย tom, ลพe zย Petrลพalky sa bude daลฅ dostaลฅ do kaลพdej radiรกly bez prestupu.
Ak ale budeme zvyลกovaลฅ ponuku vo verejnej hromadnej doprave, vย inรฝch druhoch dopravy musรญme urobiลฅ administratรญvne kroky, ktorรฉ ju zvรฝhodnia. Keฤ teda chceme hovoriลฅ oย integrovanej doprave ako takej, budรบci rok by sme pristรบpili kย odvรกลพnemu kroku, ktorรฝ mรก veฤพa miest vo svete uลพ za sebou, aย to kย spoplatneniu verejnรฉho priestoru pre individuรกlnu dopravu. Kaลพdรฝ, kto bude chcieลฅ parkovaลฅ na inom mieste, ako bรฝva, bude musieลฅ platiลฅ. Cena parkovnรฉho bude takรก veฤพkรก, ลพe sa omnoho viac oplatรญ kรบpiลฅ si jednorazovรฝ lรญstok na mestskรบ hromadnรบ dopravu. Vย statickej doprave bude vลกetko orientovanรฉ tak, aby sa preferovalo krรกtkodobรฉ parkovanie. Pri potrebe parkovaลฅ dlhลกie ako dve hodiny bude spoplatnenie takรฉ vysokรฉ, ลพe vodiฤi radลกej auto odstavia inde aย pรดjdu verejnou hromadnou dopravou.ย ย
Mรกte vย tom podporu?
Vychรกdza to zo stratรฉgie, ktorรบ urฤitรฝm spรดsobom definujeme aย vypracovรกvajรบ nรกm ju svetovรญ experti vฤaka Rozvojovรฉmu programu OSN (UNDP). Mojou รบlohou bude robiลฅ styฤnรฉho dรดstojnรญka medzi mestskรฝmi ฤasลฅami, kde potrebujeme zรญskaลฅ podporu, aย keฤ bude vรคฤลกinovรฝ nรกzor kladnรฝ, pรดjdeme sย tรฝm do mestskรฉho zastupiteฤพstva. Ak nie, mรกme moลพnosลฅ druhรฉho kola aย budem pracovaลฅ sย novรฝmi argumentmi. Inak mรกme len tรบ moลพnosลฅ, ลพe zostaneme vย tomto stave, ktorรฝ moลพno deklarovaลฅ ako neporiadok, aย mesto bude degradovaลฅ. Ak to nechceme, vลกetko nieฤo stojรญ aย urฤitรฝm spรดsobom bolรญ.
Akรฉho priestoru by sa tรฝkalo spoplatnenie parkovania?
Celรฉho mesta vrรกtane okrajovรฝch ฤastรญ.
Budรบ sa teda musieลฅ okolo Bratislavy vybudovaลฅ zรกchytnรฉ parkoviskรก?
Priestory na veฤพkรฉ zรกchytnรฉ parkoviskรก Park and Ride bude definovaลฅ รบzemnรฝ generel dopravy vย ฤasti venovanej statickej doprave. Nie je to vลกak zรกleลพitosลฅ na jeden rok aย nevyhneme sa krรญzovรฝm situรกciรกm, keฤ bude zavedenรฉ rieลกenie statickej dopravy, aย zรกchytnรฉ parkoviskรก eลกte nebudรบ existovaลฅ. Problรฉm je vย tom, ลพe vลกetky priestory, ktorรฉ boli kedysi definovanรฉ ako parkoviskรก, mesto predalo. Je to naprรญklad objekt obchodnรฉho centra Polus, ktorรฉ predtรฝm slรบลพilo ลกportovรฉmu zรกzemiu Tehelnรฉho poฤพa, ale sรบฤasne ako zรกchytnรฉ parkovisko. Mesto malo vtedy ลพiadaลฅ investora, aby ihneฤ vybudoval novรบ plochu vย zรกzemรญ, naprรญklad pri Zlatรฝch pieskoch, kde to bolo moลพnรฉ. Aj tento priestor vลกak neskรดr zastaval ฤalลกรญ developer. Aย kam aลพ chceme รญsลฅ? Cena, ktorรบ za takรฉto รบzemia mesto dostalo, sa teraz niekoฤพkokrรกt predraลพรญ, pretoลพe budeme musieลฅ tieto parkoviskรก nanovo vybudovaลฅ.
Nieฤo vลกak zachytรกvame na severozรกpade, kde investor vybuduje parkovisko pri Lamaฤske brรกne. Na juhu od ล amorรญna nie je zatiaฤพ niฤ, pretoลพe sa na to nikto komplexne nepozeral. Ak sa rozลกรญri cesta I/63 do ล amorรญna, obidva jazdnรฉ pruhy smerom do mesta budรบ vyhradenรฉ len na individuรกlnu hromadnรบ dopravu. Opรคลฅ tรฝm veฤพa nezmenรญme, pretoลพe saturรกcia je tu takรก veฤพkรก, ลพe autรก nebudรบ stรกลฅ vย jednom rade, ale vo dvoch. Plรกnovanรฝ novรฝ jazdnรฝ pruh by mal slรบลพiลฅ len prรญmestskej autobusovej doprave, ฤo by nepriamo vyvolรกvalo moลพnosลฅ nechaลฅ autรก doma aย vyuลพรญvaลฅ verejnรบ hromadnรบ dopravu. ฤo vลกak popoludnรญ…?
Nezabrรกnia zรกchytnรฉ parkoviskรก rozลกirovaniu mesta?
Na to takisto odpovie generel dopravy aย stratรฉgia rozvoja mesta, kde sa tieto รบzemia budรบ nanovo analyzovaลฅ aย opรคลฅ urฤitรฝm spรดsobom fixovaลฅ. Rozvojovรฉ รบzemie mesta je vลกak pre investorov veฤพmi zaujรญmavรฉ aj preto, ลพe sme blรญzko kย Viedni. Na zรกklade rozhodnutรญ svetovรฝch ekonรณmov je toto รบzemie pre budรบcnosลฅ Eurรณpy neskutoฤne vรฝznamnรฉ, preto musรญ Bratislava pripraviลฅ takรฉ zรกzemie, ktorรฉ by sa mohlo kontinuรกlne rozvรญjaลฅ. Nie vลกak systรฉmom, na ktorรฝ sme boli zvyknutรญ doteraz. Najsmutnejลกie je, ลพe aj keฤ sme boli pouฤenรญ zo zlej urbanizรกcie Bratislavy, obce okolo nej vo veฤพkom predรกvali pozemky, ktorรฉ neboli viazanรฉ na komplexnรฝ ลพivot tรฝchto ฤพudรญ. Uลพ sa nachรกdzame vย stave, keฤ mnoho ฤพudรญ svoje 10-roฤnรฉ domy sย malรฝmi parcelami predรกva, pretoลพe pochopili, ลพe maลฅ vlastnรฝ dom bez sluลพieb aย kvalitnej infraลกtruktรบry nemรก vรฝznam. Bratislavu ฤakรก problรฉm nรกvratu tรฝch, ktorรญ koncom 90. rokov minulรฉho storoฤia odiลกli za รบzemie mesta.
Kaลพdรบ bielu zรณnu rozvoja mesta treba rieลกiลฅ komplexne, nielen monofunkฤne, ako je to naprรญklad vย prรญpade okolia Mlynskรฝch nรญv (Apollo BC). Zahltilo okolie (druhรบ stranu Prievozskej ulice) statickou dopravou, ktorรก je neudrลพateฤพnรก pre rezidentov. Podobne je to vย prรญpade monofunkฤnej vรฝstavby Troch veลพรญ. Celรก filozofia investiฤnej vรฝstavby musรญ maลฅ inรฉ parametre โ nestaฤรญ len draho predaลฅ โholรฉ stenyโ, ale poskytnรบลฅ ich sย kvalitnou dopravnou sluลพbou aย zรกzemรญm. Stratรฉgia sa vลกak uย investorov veฤพmi ลฅaลพko menรญ, pretoลพe boli zvyknutรญ na zlatรฉ ฤasy, ktorรฉ uลพ jednoducho vyprลกali.
Neudrลพateฤพnosลฅ situรกcie by pomohli vyrieลกiลฅ pripravovanรก rรฝchlostnรก cesta R7 aย takzvanรฝ nultรฝ obchvat Bratislavy. Vย akom ลกtรกdiu sa nachรกdza ich prรญprava?
Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ objednala komplexnรบ technickรบ ลกtรบdiu R7 aย vย รบzemnom plรกne ju mรกme definovanรบ. Jej trasa pravdepodobne zostane na zรกpadnej strane Slovnaftu. Podrobne sa vลกak musรญ naprojektovaลฅ kriลพovatka Ketelec, teda jej napojenie na diaฤพnicu D4. Pozitรญvne je to, ลพe vย rรกmci prรญpravy R7 sa ลกtuduje aj Prรญstavnรฝ most, cez ktorรฝ denne prejde viac ako 110-tisรญc vozidiel, priฤom tรกto intenzita sa rozลกรญrila takmer aลพ po Zlatรฉ piesky. Roฤnรฉ prรญrastky sรบ naฤalej veฤพkรฉ aย treba to rieลกiลฅ.
Problรฉm diaฤพnice D4 je vย tom, ลพe by sa nemala rozdeฤพovaลฅ na juลพnรบ aย severnรบ ฤasลฅ, ale pripravovaลฅ aย realizovaลฅ kontinuรกlne ako celok. Ak sa totiลพ autรก budรบ vracaลฅ zรกpadnรฝm smerom spรคลฅ na D4, ihneฤ skolabuje most Lafranconi aj tunel Sitina aย aj Prรญstavnรฝ most. Keby sa diaฤพnica D4 realizovala sรบฤasne do roku 2020, otvorila by nรกm moลพnosลฅ rozvรญjaลฅ mesto severozรกpadnรฝm smerom. To zohrรกva veฤพkรบ รบlohu vย partnerstve Bratislavy aย Viedne, ktorรก sa bude rozvรญjaลฅ severovรฝchodnรฝm smerom. Ekvivalentom kย tomuto rozvoju je ฤalลกie โbiele miestoโ โ Vajnory, aย teda severovรฝchodnรก moลพnosลฅ rozvoja mesta. Tretia os rozvoja je juh Petrลพalky po Jarovce. Diaฤพnica D4 by teda nemala slรบลพiลฅ len vย zmysle odvedenia dopravy zย Prรญstavnรฉho mosta, ale ak sa bude stavaลฅ ako celok, mรก veฤพkรฝ vรฝznam zย hฤพadiska rozvoja mesta.
Akรฉ by bolo jej financovanie?
Je tu moลพnosลฅ financovania zย eurofondov, no existuje jednoduchรก ekonomickรก ลกtรบdia spred niekoฤพkรฝch rokov, vย ktorej sa preukรกzalo, ลพe diaฤพnica D4 aj so zรกzemiami jednotlivรฝch radiรกl vytvรกrajรบcich zรกkladnรบ sieลฅ Bratislavy by bola zย dlhodobรฉho horizontu 40ย rokov รบspeลกnou nรกvratnou investรญciou. Sย vรฝstavbou D4 aย rehabilitรกciou kaลพdej osi by iลกlo asi oย 155 km ciest, ktorรฉ by patrili jednรฉmu prevรกdzkovateฤพovi. Vย ฤase pred krรญzou toto zadanie vychรกdzalo veฤพmi zaujรญmavo aย je zrejmรฉ, ลพe ak by sa prostrednรญctvom PPP projektu stavala len juลพnรก ฤasลฅ diaฤพnice, oย PPP projekt severnej ฤasti sย tunelom nikto nebude maลฅ zรกujem.
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.