dopravu vbratislave treba riesit komplexne
Galรฉria(2)

Dopravu vย Bratislave treba rieลกiลฅ komplexne

Partneri sekcie:

Investรญcie do kvalitnej dopravnej infraลกtruktรบry vย Bratislave boli dlhรฉ roky veฤพmi nรญzke aย zriedkavรฉ. Vรฝsledkom sรบ kaลพdodennรฉ kolรณny aย nepripravenosลฅ mesta na stรบpajรบci poฤet รกut. Nรกdeje momentรกlne smerujรบ kย novรฉmu รบzemnรฉmu plรกnu, ktorรฉho sรบฤasลฅou je aj vypracovanie podkladov na zavedenie aย prevรกdzku integrovanรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu. Oย ลˆom aย oย ฤalลกรญch rieลกeniach sรบฤasnej neudrลพateฤพnej situรกcie sme sa porozprรกvali sย hlavnรฝm dopravnรฝm inลพinierom Bratislavy Ing. Tiborom Schlosserom, CSc.ย 

dopravu v bratislave treba riesit komplexne 5451 big image
Rieลกenie dopravy vย meste nie je zรกleลพitosลฅ jednรฉho roka. ฤŒo je vลกak vaลกou prioritou do konca roka 2012?
Strategickรฉ rieลกenie dopravy ako komplexnรฉho systรฉmu zahล•ลˆa viacerรฉ druhy dopravy. Za jeden rok vieme zย hฤพadiska legislatรญvy zadefinovaลฅ to, ฤo nemรกme aย ฤo by sme chceli dosiahnuลฅ poฤas ฤalลกรญch rokov. Tento proces sme rozbehli aย vnรญmam ako pozitรญvum, ลพe mestskรฉ zastupiteฤพstvo nรกs zaviazalo vypracovanรญm novรฉho รบzemnรฉho plรกnu, ktorรฉho vรฝsledok vลกak moลพno oฤakรกvaลฅ do 5 aลพ 8ย rokov. Jednรฝm zย hlavnรฝch podkladov รบzemnรฉho plรกnu je รบzemnรฝ generel dopravy, ktorรฉho cieฤพom je vย analytickej ฤasti podrobne zmapovaลฅ sรบฤasnรฝ stav. Za poslednรฝch 20,ย moลพno 30 rokov sa do dopravy neinvestovalo aย dopravnรฉ aj prepravnรฉ sluลพby degradujรบ. Staฤรญ sa pozrieลฅ, ako vyzerรก uliฤnรก sieลฅ โ€“ plรกtame uลพ zaplรกtanรฉ. Doteraz neexistovala ani kvalitnรก aย ฤitateฤพnรก dotaฤnรก politika, ani systรฉm, ktorรฝm by sa rozvรญjala aย udrลพiavala zรกkladnรก fyzickรก infraลกtruktรบra.

Nemyslรญm si vลกak, ลพe je sprรกvne pozeraลฅ sa do minulosti, skรดr potrebujeme veฤพmi rรฝchlo zmapovaลฅ to, ฤo je, aย nastaviลฅ ฤalลกie kroky rozvoja mesta. รšzemnรฝ generel dopravy chceme definovaลฅ vย ฤasovom horizonte 30ย rokov.

Jednรฝm zo zรกkladnรฝch atribรบtov je deฤพba prepravnej prรกce. Tรก je vย meste definovanรก vรฝkonom peลกej dopravy, cyklistickej dopravy, ktorรก zaฤรญna byลฅ veฤพmi zaujรญmavou tรฉmou, individuรกlnej automobilovej dopravy, ktorรก je neskutoฤne dravรก, aย verejnej hromadnej dopravy, ktorรก musรญ byลฅ takisto systรฉmovo dotovanรก, no nie je. Keฤ som nastรบpil do รบradu aย hฤพadali sme finanฤnรฉ moลพnosti, bol som prekvapenรฝ, ลพe Eurรณpska รบnia mรก desiatky projektov orientovanรฝch na verejnรบ hromadnรบ dopravu, na ktorรฉ sa dotรกcie neฤerpajรบ. Problรฉm vลกak je, ลพe pred Bruselom mesto vystupovaลฅ nemรดลพe, partnerom je ลกtรกt. Ten musรญ definovaลฅ stratรฉgiu, ako sa bude rozvรญjaลฅ aย dotovaลฅ verejnรก sluลพba. Aย my na ministerstve dopravy nemรกme ani odbor verejnej dopravy.

Kto je teda zodpovednรฝ za rieลกenie dopravnรฝch projektov?
Vย krรญzovรฝch situรกciรกch sa vลพdy nรกjdu ฤพudia, ktorรญ to vedia zmanaลพovaลฅ, aย na ministerstve dopravy existuje odbor zaoberajรบci sa projektmi Eurรณpskej รบnie. Momentรกlne veฤพmi dobre spolupracujeme, avลกak ministerstvo len zabezpeฤuje procesy, vฤaka ktorรฝm moลพno zรญskaลฅ peniaze. Mesto musรญ preukรกzaลฅ, na akรฉ vรฝkony vo verejnej doprave peniaze potrebuje aย ลพe ich vie oprรกvnene vyuลพiลฅ.

Vย akom ลกtรกdiu je momentรกlne prรญprava mestskรฝch dopravnรฝch projektov?
Prรกve prebieha oficiรกlne vypรญsanie verejnej sรบลฅaลพe na รšzemnรฝ generel dopravy hlavnรฉho mesta Bratislavy. Sรบฤasne nรกs mestskรฉ zastupiteฤพstvo poverilo vypracovanรญm ล tรบdie realizovateฤพnosti integrovanรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu na รบzemรญ mesta aย vย jeho regiรณne. Vย nej chceme definovaลฅ priority rozvoja integrovanej koฤพajovej dopravy aย spojiลฅ tak kvalitu elektriฤkovej aย ลพelezniฤnej dopravy na รบzemรญ Bratislavy. Zรกsadnรฝm problรฉmom sรบ vลกak dva rรดzne rozchody, preto sa tento systรฉm bude rozvรญjaลฅ pomocou ลกpeciรกlnych vozidlovรฝch parkov. ล peciรกlne vozidlรก alebo takzvanรฉ tram-trainy sรบ podobnรฉ elektriฤke, no vedia prechรกdzaลฅ zย mestskej elektriฤkovej drรกhy do ลพelezniฤnej.

Eurรณpska รบnia sรญce definovala, ฤo mieni podporovaลฅ, ale nie je jednoznaฤne potvrdenรฉ, ลพe to budรบ len mestskรฉ koฤพajovรฉ systรฉmy. Aj zย tohto dรดvodu sa zameriavame na integrovanรบ dopravu. Mesto spolupracuje vย preprave osรดb aย poskytovanรญ sluลพieb so svojรญm zรกzemรญm, preto musรญme hฤพadaลฅ spoloฤnรฉ projekty aย sย ministerstvom komunikovaลฅ oย preukazovanรญ ich efektรญvnosti.

Na ktorรฝch miestach by sa nachรกdzali ลกpeciรกlne vozidlovรฉ parky?
Jednou zย moลพnostรญ je zapojenie elektriฤkovej drรกhy do ลพelezniฤnej vย Janรญkovom dvore, ฤiลพe na juhu mesta. Sย Bruselom mรกme vyrokovanรบ moลพnosลฅ projektovaลฅ aย realizovaลฅ รบsek Hlavnรก stanica โ€“ Janรญkov dvor. Vychรกdzame zย filozofie, ลพe integrovanou koฤพajovou dopravou vieme zabezpeฤiลฅ nielen mesto aย zรกzemie, ale aj cezhraniฤnรบ spoluprรกcu. To znamenรก, ลพe tรฝmito spojmi dokรกลพeme prejsลฅ aลพ do Maฤarska. Brusel cezhraniฤnรฉ projekty podporuje, aย keฤลพe vieme jednoznaฤne preukรกzaลฅ, ลพe spoj bude existovaลฅ, dostali sme moลพnosลฅ sa oย financie uchรกdzaลฅ. Vรฝhodou je aj to, ลพe vย roku 2008 bol zruลกenรฝ jedinรฝ ลพelezniฤnรฝ spoj Gyล‘r โ€“ Bratislava. Aj keฤ sa mรกlo vyuลพรญval, musรญme vytvoriลฅ takรบ ponuku, aby ฤพudia nielen pricestovali vlakom, ale pokraฤovali ฤalej do petrลพalskej stanice aย pomocou tram-trainov sa dostali priamo do centra mesta. Pre mesto je to veฤพmi atraktรญvna prรญleลพitosลฅ.

Koฤพko ฤasu si vyลพiada realizรกcia tohto projektu?ย 
Ak chceme ฤerpaลฅ peniaze do konca finanฤnรฉho obdobia, ฤiลพe do konca roka 2015, musรญme spรคtne urฤiลฅ termรญny aย plniลฅ ich. Zaujรญmavรก pri tomto projekte je inลพinierska ฤinnosลฅ, ktorou na zรกklade naลกich zรกkonov vieme aย musรญme paralelne robiลฅ viacero prรกc aย dotiahnuลฅ projekt do cieฤพa. Kedysi sa pripravoval ako mestskรฝ projekt, ktorรฝ nevyลพadoval takรบ prรญsnu administratรญvu, priฤom sa predpokladalo, ลพe mesto ho samo vyfinancuje. Existovala aj alternatรญva, ลพe mesto zafinancuje rekonลกtrukciu Starรฉho mosta aย ลกtรกt by prispel na ฤasลฅ od Bosรกkovej ulice. Teraz sme zย mestskรฉho projektu urobili medzinรกrodnรฝ aย musรญme naskoฤiลฅ na vlak legislatรญvy aย administratรญvy, ktorรฉho koneฤnรฝ termรญn je marec 2012. Vtedy chceme spolu sย ministerstvom dopravy predloลพiลฅ do Bruselu ลพiadosลฅ na schvรกlenie peลˆazรญ, ktorรก bude zahล•ลˆaลฅ aj projekt ลพelezniฤnej trate BA Filiรกlka โ€“ BA Predmestie. Dovtedy musรญme pripraviลฅ projektovรบ dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie, priฤom jej sรบฤasลฅou bude viacpรกsovรก koฤพaj โ€“ duรกlny rozchod, ktorรก vย sebe bude maลฅ ลกtyri koฤพajnice, zย toho dve na rozchod 1 000 mm (klasickรก elektriฤka) aย na rozchod 1 435 m (tram-train). Do konca marca treba stihnรบลฅ aj ลกtรกtnu expertรญzu aย zmenu รบzemnรฉho plรกnu.

Predpokladรกm, ลพe tento projekt je takรฝ spoloฤensky zaujรญmavรฝ, ลพe sa vย podrobnostiach nebude rozdeฤพovaลฅ aย tento termรญn stihneme. Zย Eurรณpskej รบnie mรดลพeme zรญskaลฅ 100 miliรณnov eur, zrekonลกtruovaลฅ Starรฝ most aย koneฤne prejsลฅ elektriฤkou na druhรฝ breh Dunaja. Mesto by sa malo podieฤพaลฅ pribliลพne 29ย miliรณnmi eur. Keฤ si ale predstavรญme, ลพe tรฝch 100 miliรณnov eur by sme naลˆ nikdy nemali, uvaลพovaลฅ, ลพe do toho nepรดjdeme, je chyba.

Brusel by nรกm mal projekt do troch mesiacov schvรกliลฅ, ale vย tomto ฤase uลพ budeme ฤalej pracovaลฅ na dokumentรกcii na vรฝber zhotovovateฤพa aย pripravovaลฅ verejnรบ sรบลฅaลพ. Predpokladรกme, ลพe Starรฝ most dokรกลพeme demontovaลฅ na jeseลˆ 2012. Samozrejme, musรญme rรกtaลฅ aj sย brzdiacimi procesmi, ak sa budรบ sรบลฅaลพiaci odvolรกvaลฅ, ฤo je vย sรบฤasnosti na Slovensku ลกpecifickรก hra. Musรญme vลกak rozmรฝลกฤพaลฅ vย pozitรญvnych postupoch. Ak by sa to podarilo, na jeseลˆ 2014 by sme mali stavbu hotovรบ aย mohli by sme ju sprevรกdzkovaลฅ.

ฤŒo ak sa tento termรญn nestihne?
Vย tom prรญpade most mรดลพeme demontovaลฅ zase aลพ oย rok neskรดr โ€“ na jeseลˆ 2013 aย stavbu dokonฤiลฅ do roku 2015. Mรกme teda dostatoฤnรบ ฤasovรบ rezervu aj na takรฝto krรญzovรฝ manaลพment.

Sฤพubujete si od zavedenia integrovanej dopravy potlaฤenie individuรกlnej automobilovej dopravy?
Jednoznaฤne, zย celej dopravno-inลพinierskej analรฝzy, ktorรก vychรกdza zย podrobnรฉho rozboru dopravy Petrลพalky, je zrejmรฉ, ลพe vย beลพnej ลกpiฤkovej hodine by sme elektriฤkou dokรกzali prepraviลฅ pribliลพne 5 200 aลพ 5 500 ฤพudรญ. Keฤ bude existovaลฅ spojenie po Janรญkov dvor, maximรกlna ลกpiฤkovรก hodina vychรกdza na viac ako 8 000 ฤพudรญ vย jednom smere. To je dostatoฤnรฝ objem na to, aby sme vedeli tento systรฉm rozvรญjaลฅ. Celรฝ prepoฤet je zaujรญmavรฝ tรฝm, ลพe analรฝza zatiaฤพ nepoฤรญta sย prelinkovanรญm autobusov, kย ฤomu urฤite dรดjde. Je vysokรก pravdepodobnosลฅ, ลพe poฤet prepravovanรฝch ฤพudรญ vย ลกpiฤkovej hodine bude rรกsลฅ. Atraktivita je jednoznaฤne vย tom, ลพe zย Petrลพalky sa bude daลฅ dostaลฅ do kaลพdej radiรกly bez prestupu.

Ak ale budeme zvyลกovaลฅ ponuku vo verejnej hromadnej doprave, vย inรฝch druhoch dopravy musรญme urobiลฅ administratรญvne kroky, ktorรฉ ju zvรฝhodnia. Keฤ teda chceme hovoriลฅ oย integrovanej doprave ako takej, budรบci rok by sme pristรบpili kย odvรกลพnemu kroku, ktorรฝ mรก veฤพa miest vo svete uลพ za sebou, aย to kย spoplatneniu verejnรฉho priestoru pre individuรกlnu dopravu. Kaลพdรฝ, kto bude chcieลฅ parkovaลฅ na inom mieste, ako bรฝva, bude musieลฅ platiลฅ. Cena parkovnรฉho bude takรก veฤพkรก, ลพe sa omnoho viac oplatรญ kรบpiลฅ si jednorazovรฝ lรญstok na mestskรบ hromadnรบ dopravu. Vย statickej doprave bude vลกetko orientovanรฉ tak, aby sa preferovalo krรกtkodobรฉ parkovanie. Pri potrebe parkovaลฅ dlhลกie ako dve hodiny bude spoplatnenie takรฉ vysokรฉ, ลพe vodiฤi radลกej auto odstavia inde aย pรดjdu verejnou hromadnou dopravou.ย ย 

Mรกte vย tom podporu?
Vychรกdza to zo stratรฉgie, ktorรบ urฤitรฝm spรดsobom definujeme aย vypracovรกvajรบ nรกm ju svetovรญ experti vฤaka Rozvojovรฉmu programu OSN (UNDP). Mojou รบlohou bude robiลฅ styฤnรฉho dรดstojnรญka medzi mestskรฝmi ฤasลฅami, kde potrebujeme zรญskaลฅ podporu, aย keฤ bude vรคฤลกinovรฝ nรกzor kladnรฝ, pรดjdeme sย tรฝm do mestskรฉho zastupiteฤพstva. Ak nie, mรกme moลพnosลฅ druhรฉho kola aย budem pracovaลฅ sย novรฝmi argumentmi. Inak mรกme len tรบ moลพnosลฅ, ลพe zostaneme vย tomto stave, ktorรฝ moลพno deklarovaลฅ ako neporiadok, aย mesto bude degradovaลฅ. Ak to nechceme, vลกetko nieฤo stojรญ aย urฤitรฝm spรดsobom bolรญ.

Akรฉho priestoru by sa tรฝkalo spoplatnenie parkovania?
Celรฉho mesta vrรกtane okrajovรฝch ฤastรญ.

Budรบ sa teda musieลฅ okolo Bratislavy vybudovaลฅ zรกchytnรฉ parkoviskรก?
Priestory na veฤพkรฉ zรกchytnรฉ parkoviskรก Park and Ride bude definovaลฅ รบzemnรฝ generel dopravy vย ฤasti venovanej statickej doprave. Nie je to vลกak zรกleลพitosลฅ na jeden rok aย nevyhneme sa krรญzovรฝm situรกciรกm, keฤ bude zavedenรฉ rieลกenie statickej dopravy, aย zรกchytnรฉ parkoviskรก eลกte nebudรบ existovaลฅ. Problรฉm je vย tom, ลพe vลกetky priestory, ktorรฉ boli kedysi definovanรฉ ako parkoviskรก, mesto predalo. Je to naprรญklad objekt obchodnรฉho centra Polus, ktorรฉ predtรฝm slรบลพilo ลกportovรฉmu zรกzemiu Tehelnรฉho poฤพa, ale sรบฤasne ako zรกchytnรฉ parkovisko. Mesto malo vtedy ลพiadaลฅ investora, aby ihneฤ vybudoval novรบ plochu vย zรกzemรญ, naprรญklad pri Zlatรฝch pieskoch, kde to bolo moลพnรฉ. Aj tento priestor vลกak neskรดr zastaval ฤalลกรญ developer. Aย kam aลพ chceme รญsลฅ? Cena, ktorรบ za takรฉto รบzemia mesto dostalo, sa teraz niekoฤพkokrรกt predraลพรญ, pretoลพe budeme musieลฅ tieto parkoviskรก nanovo vybudovaลฅ.

Nieฤo vลกak zachytรกvame na severozรกpade, kde investor vybuduje parkovisko pri Lamaฤske brรกne. Na juhu od ล amorรญna nie je zatiaฤพ niฤ, pretoลพe sa na to nikto komplexne nepozeral. Ak sa rozลกรญri cesta I/63 do ล amorรญna, obidva jazdnรฉ pruhy smerom do mesta budรบ vyhradenรฉ len na individuรกlnu hromadnรบ dopravu. Opรคลฅ tรฝm veฤพa nezmenรญme, pretoลพe saturรกcia je tu takรก veฤพkรก, ลพe autรก nebudรบ stรกลฅ vย jednom rade, ale vo dvoch. Plรกnovanรฝ novรฝ jazdnรฝ pruh by mal slรบลพiลฅ len prรญmestskej autobusovej doprave, ฤo by nepriamo vyvolรกvalo moลพnosลฅ nechaลฅ autรก doma aย vyuลพรญvaลฅ verejnรบ hromadnรบ dopravu. ฤŒo vลกak popoludnรญ…?

Nezabrรกnia zรกchytnรฉ parkoviskรก rozลกirovaniu mesta?
Na to takisto odpovie generel dopravy aย stratรฉgia rozvoja mesta, kde sa tieto รบzemia budรบ nanovo analyzovaลฅ aย opรคลฅ urฤitรฝm spรดsobom fixovaลฅ. Rozvojovรฉ รบzemie mesta je vลกak pre investorov veฤพmi zaujรญmavรฉ aj preto, ลพe sme blรญzko kย Viedni. Na zรกklade rozhodnutรญ svetovรฝch ekonรณmov je toto รบzemie pre budรบcnosลฅ Eurรณpy neskutoฤne vรฝznamnรฉ, preto musรญ Bratislava pripraviลฅ takรฉ zรกzemie, ktorรฉ by sa mohlo kontinuรกlne rozvรญjaลฅ. Nie vลกak systรฉmom, na ktorรฝ sme boli zvyknutรญ doteraz. Najsmutnejลกie je, ลพe aj keฤ sme boli pouฤenรญ zo zlej urbanizรกcie Bratislavy, obce okolo nej vo veฤพkom predรกvali pozemky, ktorรฉ neboli viazanรฉ na komplexnรฝ ลพivot tรฝchto ฤพudรญ. Uลพ sa nachรกdzame vย stave, keฤ mnoho ฤพudรญ svoje 10-roฤnรฉ domy sย malรฝmi parcelami predรกva, pretoลพe pochopili, ลพe maลฅ vlastnรฝ dom bez sluลพieb aย kvalitnej infraลกtruktรบry nemรก vรฝznam. Bratislavu ฤakรก problรฉm nรกvratu tรฝch, ktorรญ koncom 90. rokov minulรฉho storoฤia odiลกli za รบzemie mesta.

Kaลพdรบ bielu zรณnu rozvoja mesta treba rieลกiลฅ komplexne, nielen monofunkฤne, ako je to naprรญklad vย prรญpade okolia Mlynskรฝch nรญv (Apollo BC). Zahltilo okolie (druhรบ stranu Prievozskej ulice) statickou dopravou, ktorรก je neudrลพateฤพnรก pre rezidentov. Podobne je to vย prรญpade monofunkฤnej vรฝstavby Troch veลพรญ. Celรก filozofia investiฤnej vรฝstavby musรญ maลฅ inรฉ parametre โ€“ nestaฤรญ len draho predaลฅ โ€žholรฉ stenyโ€œ, ale poskytnรบลฅ ich sย kvalitnou dopravnou sluลพbou aย zรกzemรญm. Stratรฉgia sa vลกak uย investorov veฤพmi ลฅaลพko menรญ, pretoลพe boli zvyknutรญ na zlatรฉ ฤasy, ktorรฉ uลพ jednoducho vyprลกali.

Neudrลพateฤพnosลฅ situรกcie by pomohli vyrieลกiลฅ pripravovanรก rรฝchlostnรก cesta R7 aย takzvanรฝ nultรฝ obchvat Bratislavy. Vย akom ลกtรกdiu sa nachรกdza ich prรญprava?

Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ objednala komplexnรบ technickรบ ลกtรบdiu R7 aย vย รบzemnom plรกne ju mรกme definovanรบ. Jej trasa pravdepodobne zostane na zรกpadnej strane Slovnaftu. Podrobne sa vลกak musรญ naprojektovaลฅ kriลพovatka Ketelec, teda jej napojenie na diaฤพnicu D4. Pozitรญvne je to, ลพe vย rรกmci prรญpravy R7 sa ลกtuduje aj Prรญstavnรฝ most, cez ktorรฝ denne prejde viac ako 110-tisรญc vozidiel, priฤom tรกto intenzita sa rozลกรญrila takmer aลพ po Zlatรฉ piesky. Roฤnรฉ prรญrastky sรบ naฤalej veฤพkรฉ aย treba to rieลกiลฅ.

Problรฉm diaฤพnice D4 je vย tom, ลพe by sa nemala rozdeฤพovaลฅ na juลพnรบ aย severnรบ ฤasลฅ, ale pripravovaลฅ aย realizovaลฅ kontinuรกlne ako celok. Ak sa totiลพ autรก budรบ vracaลฅ zรกpadnรฝm smerom spรคลฅ na D4, ihneฤ skolabuje most Lafranconi aj tunel Sitina aย aj Prรญstavnรฝ most. Keby sa diaฤพnica D4 realizovala sรบฤasne do roku 2020, otvorila by nรกm moลพnosลฅ rozvรญjaลฅ mesto severozรกpadnรฝm smerom. To zohrรกva veฤพkรบ รบlohu vย partnerstve Bratislavy aย Viedne, ktorรก sa bude rozvรญjaลฅ severovรฝchodnรฝm smerom. Ekvivalentom kย tomuto rozvoju je ฤalลกie โ€žbiele miestoโ€œ โ€“ Vajnory, aย teda severovรฝchodnรก moลพnosลฅ rozvoja mesta. Tretia os rozvoja je juh Petrลพalky po Jarovce. Diaฤพnica D4 by teda nemala slรบลพiลฅ len vย zmysle odvedenia dopravy zย Prรญstavnรฉho mosta, ale ak sa bude stavaลฅ ako celok, mรก veฤพkรฝ vรฝznam zย hฤพadiska rozvoja mesta.

Akรฉ by bolo jej financovanie?
Je tu moลพnosลฅ financovania zย eurofondov, no existuje jednoduchรก ekonomickรก ลกtรบdia spred niekoฤพkรฝch rokov, vย ktorej sa preukรกzalo, ลพe diaฤพnica D4 aj so zรกzemiami jednotlivรฝch radiรกl vytvรกrajรบcich zรกkladnรบ sieลฅ Bratislavy by bola zย dlhodobรฉho horizontu 40ย rokov รบspeลกnou nรกvratnou investรญciou. Sย vรฝstavbou D4 aย rehabilitรกciou kaลพdej osi by iลกlo asi oย 155 km ciest, ktorรฉ by patrili jednรฉmu prevรกdzkovateฤพovi. Vย ฤase pred krรญzou toto zadanie vychรกdzalo veฤพmi zaujรญmavo aย je zrejmรฉ, ลพe ak by sa prostrednรญctvom PPP projektu stavala len juลพnรก ฤasลฅ diaฤพnice, oย PPP projekt severnej ฤasti sย tunelom nikto nebude maลฅ zรกujem.

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie