Dunaj je druhou najdlhลกou eurรณpskou riekou teฤรบcou krajinami strednej a juhovรฝchodnej Eurรณpy

Dunaj ako medzinรกrodnรก vodnรก cesta

Partneri sekcie:

Dunaj je druhou najdlhลกou eurรณpskou riekou teฤรบcou krajinami strednej aย juhovรฝchodnej Eurรณpy. Zย hฤพadiska plavby predstavuje jednu zย najdรดleลพitejลกรญch eurรณpskych vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch ciest, aย to najmรค po otvorenรญ prieplavu medzi Dunajom aย Mohanom (Main-Donau Kanal) vย septembri 1992, ktorรฝ umoลพnil nรกkladnรบ iย osobnรบ prepravu tlaฤnรฝmi ฤlnmi alebo motorovรฝmi loฤami nielen medzi podunajskรฝmi ลกtรกtmi, ale aj do aย zo ลกtรกtov zรกpadnej Eurรณpy. Dunajskรก vodnรก cesta sa tak stala dรดleลพitou sรบฤasลฅou siete TEN-T.

Dunajskรก vodnรก cesta ako vodnรก cesta medzinรกrodnรฉho vรฝznamu by mala podฤพa medzinรกrodnej klasifikรกcie vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch ciest zabezpeฤiลฅ poลพadovanรบ dopravnรบ vรฝkonnosลฅ, ฤo pri sรบฤasnรฝch pomeroch nie je moลพnรฉ zย dรดvodu problรฉmovรฉho zabezpeฤenia poลพadovanรฝch parametrov plavebnej drรกhy poฤas celรฉho plavebnรฉho obdobia.

Zย technickรฉho aย nautickรฉho hฤพadiska je dunajskรก vodnรก cesta splavnรก pre lode aย lodnรฉ zostavy vย klasifikaฤnรฝch triedach Vb aลพ VII. Tieto triedy definujรบ ลกรญrku lodรญ (zostรกv) od 11 aลพ do 34,2 m, dฤบลพku lodรญ aลพ do 270 m, ponor aลพ 3,5 m aย podjazdnรบ vรฝลกku pod mostmi pri najvyลกลกej plavebnej hladine vyลกลกiu ako 5,25 m.

Prekรกลพkou celoroฤnรฉho vyuลพitia aย spoฤพahlivej lodnej prevรกdzky na Dunaji sรบ tzv. รบzke miesta (ako naprรญklad brodovรฉ รบseky) spรดsobenรฉ nรญzkym vodnรฝm stavom, nedostatoฤnรฉ podjazdnรฉ vรฝลกky pod mostmi aย obmedzenรฉ plavebnรฉ ลกรญrky na vodnej ceste.

Vย aktuรกlnom programovom obdobรญ 2014ย โ€“ 2020 si Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby Slovenskej republiky kladie za cieฤพ eliminovaลฅ takรฉto รบzke miesta na celom รบseku Dunaja pretekajรบcom Slovenskom aย dosiahnuลฅ tak spoฤพahlivรบ aย uลพรญvateฤพsky priateฤพskรบ infraลกtruktรบru vodnej dopravy na tejto rieke.

Prostriedkom na rieลกenie tohto cieฤพa sa stal OP Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII 2014 โ€“ 2020) aย Nรกstroj na prepรกjanie Eurรณpy (CEF), zย ktorรฝch mรดลพe Slovenskรก republika ฤerpaลฅ na podporu vodnej dopravy prostriedky vย kumulatรญvnej hodnote presahujรบcej 300ย miliรณnov eur.

Zย tรฝchto prostriedkov sa podporia projekty modernizรกcie verejnรฝch prรญstavov Slovenskej republiky, signรกlneho znaฤenia vodnej cesty aย plavebnรฝch komรดr vodnรฉho diela Gabฤรญkovo, ktorรฉ zabezpeฤia bezpeฤnรบ plavbu pre plavidlรก aย posรกdky na vodnej ceste Dunaj.

ฤŽalej to budรบ projekty zabezpeฤujรบce poลพadovanรฉ parametre plavebnej drรกhy formou odstraลˆovania sedimentov ukladajรบcich sa na dne rieky ฤi budovanรญm smernรฝch vodnรฝch stavieb. ฤŽalej uvรกdzame struฤnรฝ nรกฤrt najdรดleลพitejลกรญch pripravovanรฝch projektov.

Modernizรกcia vytyฤovacej techniky aย plavebnรฉho znaฤenia na vodnej ceste medzinรกrodnรฉho vรฝznamu Dunaj
Projekt je zameranรฝ na modernizรกciu vytyฤovacej techniky aย plavebnรฉho znaฤenia na vodnej ceste medzinรกrodnรฉho vรฝznamu Dunaj vย รบseku od ลกtรกtnej hranice Slovenska sย Rakรบskom (r. km 1880,26) po ลกtรกtnu hranicu Slovenska sย Maฤarskom (r. km 1708,20), aย to na รบฤely zvรฝลกenia bezpeฤnosti plavby plavidiel, posรกdok aย vย neposlednom rade ochrany ลพivotnรฉho prostredia vย dotknutej oblasti.

Slovenskรฝ vodohospodรกrsky podnik, ลกtรกtny podnik, ako zodpovednรฝ rieลกiteฤพ projektu zhodnotรญ stav existujรบcich plavebnรฝch znakov, pouลพรญvanej techniky aย technolรณgiรญ aย navrhne modernรฉ rieลกenia znaฤenia vodnej cesty, aย to okrem inรฉho formou klasickรฝch, inteligentnรฝch aย virtuรกlnych bรณjรญ, ako aj ich integrรกcie do systรฉmu rieฤnych informaฤnรฝch sluลพieb poskytovanรฝch uลพรญvateฤพom vodnej cesty Dunaj.

Zmena rรฝchlosti prรบdenia vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov โ€“ predprojektovรก aย projektovรก dokumentรกcia
Predmetom projektu je nรกvrh technickรฉho rieลกenia zabezpeฤujรบceho zvรฝลกenie rรฝchlosti prรบdenia vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov sย cieฤพom zamedziลฅ jej zanรกลกaniu aย zvรฝลกiลฅ tak bezpeฤnosลฅ vodnej dopravy, ako aj vytvoriลฅ predpoklady na zatraktรญvnenie tohto spรดsobu prepravy pre prepravcov aย operรกtorov. Technickรฉ rieลกenie bude vypracovanรฉ vย troch variantoch, zย ktorรฝch sa vyberie najvhodnejลกรญ.

Vย rรกmci realizรกcie projektu sa vypracuje ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti na zmenu rรฝchlosti prรบdenia vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov vrรกtane vypracovania EIA aย posรบdenia vย zmysle rรกmcovej smernice oย vodรกch aย CBA, nรกsledne sa vypracuje dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru aย dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie.

Na zรกklade vรฝsledkov sa vypracuje realizaฤnรก projektovรก dokumentรกcia, ktorรก bude podkladom na zabezpeฤenie vydania stavebnรฉho povolenia. Po รบspeลกnom ukonฤenรญ tรฝchto aktivรญt prebehne obstarรกvanie dodรกvateฤพa na realizรกciu stavby.

Realizรกciou projektu sa dosiahne zabezpeฤenie parametrov plavebnej drรกhy vodnej cesty Dunaj vย predmetnom รบseku, ฤรญm sa zabrรกni usadzovaniu plavenรญn aย splavenรญn vย plavebnej drรกhe aย zรกroveลˆ sa zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ plavby aย pohybu plavidiel vย dolnej ฤasti zdrลพe Hruลกov.

Z hฤพadiska plavby predstavuje Dunaj jednu z najdรดleลพitejลกรญch eurรณpskych vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch ciest
Z hฤพadiska plavby predstavuje Dunaj jednu z najdรดleลพitejลกรญch eurรณpskych vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch ciest |

Pravidelnรก osobnรก vodnรก doprava po Dunaji โ€“ DUNAJBUS

Veฤพkรฝ poฤet osรดb dochรกdza za prรกcou autami ฤi autobusmi, ฤo spรดsobuje na eurรณpskych mestskรฝch komunikรกciรกch vytvรกranie zรบลพenรฝch miest, preลฅaลพenรญ aย zdrลพanรญ. Vย SR sa tรกto situรกcia prejavuje najmรค vย hlavnom meste SR Bratislave aย jeho prรญmestskรฝch ฤastiach.

Jednรฝm zย najkritickejลกรญch รบsekov je รบsek medzi ล amorรญnom aย Bratislavou, kde sa cez pracovnรฝ tรฝลพdeลˆ pohybuje pribliลพne 20 000 automobilov denne. Vย rannรฝch ฤi poobedลˆajลกรญch hodinรกch tak vznikajรบ rozsiahle dopravnรฉ zรกpchy, ktorรฉ spรดsobujรบ pravidelne dvoj- aลพ trojhodinovรฉ zdrลพanie, priฤom takรฝto poฤet รกut mรก zรกroveลˆ mimoriadne negatรญvny vplyv na ลพivotnรฉ prostredie.

Cieฤพom projektu je zaviesลฅ osobnรบ lodnรบ dopravu po Dunaji prostrednรญctvom novej ฤasovo รบspornej pravidelnej linky verejnej osobnej vodnej dopravy, ktorรก bude efektรญvne napojenรก na ฤalลกรญ systรฉm dopravnej obsluhy mesta.

Kย nespornรฝm vรฝhodรกm zavedenia tejto formy verejnej dopravy patrรญ znรญลพenie dopravnรฉho preลฅaลพenia na vstupe do hlavnรฉho mesta SR Bratislavy, ako aj na hlavnรฝch ลฅahoch mestom prostrednรญctvom presunu ฤasti migrujรบceho obyvateฤพstva zย individuรกlnej automobilovej dopravy na novรบ verejnรบ osobnรบ vodnรบ dopravu, ako aj znรญลพenie negatรญvnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie aย zdravie obyvateฤพov dotknutรฝch oblastรญ regiรณnu prostrednรญctvom znรญลพenia mnoลพstva individuรกlnej automobilovej dopravy na vstupe do hlavnรฉho mesta SR Bratislavy, ako aj na hlavnรฝch ลฅahoch mestom.

Preverenie moลพnostรญ aย realizovateฤพnosti pravidelnej osobnej lodnej prepravy, vyuลพรญvajรบcej vodnรบ cestu Dunaj vย Bratislave aย vย jej prรญmestskรฝch ฤastiach, mรก vzhฤพadom na aktuรกlne politiky Eurรณpskej รบnie aย osvedฤenรบ prax eurรณpskych miest prevรกdzkujรบcich รบspeลกne verejnรบ lodnรบ prepravu aย vyuลพรญvajรบcich nespochybniteฤพnรฉ vรฝhody osobnej lodnej prepravy ako integrovanej sรบฤasti dopravnรฝch systรฉmov, vysokรฝ potenciรกl rieลกiลฅ vyลกลกie uvedenรฉ problรฉmy aย navrhnรบลฅ ekonomicky, sociรกlne aย technicky realizovateฤพnรฉ vรฝchodiskรก.

Jeden z plรกnovanรฝch projektov poฤรญta s vybudovanรญm zรกzemia pre plavidlรก vo verejnom prรญstave v Bratislave
Jeden z plรกnovanรฝch projektov poฤรญta s vybudovanรญm zรกzemia pre plavidlรก vo verejnom prรญstave v Bratislave |

Vybudovanie zรกzemia pre plavidlรก

Projekt vybudovania zรกzemia pre plavidlรก vo verejnom prรญstave vย Bratislave rieลกi otรกzku nakladania sย odpadmi, ktorรฉ vznikajรบ prevรกdzkou plavidiel (odฤerpรกvanie fekรกlnych vรดd, drenรกลพnych vรดd, zber pouลพitรฉho oleja, zber komunรกlneho odpadu, zber aย odstraลˆovanie nebezpeฤnรฉho odpadu aย inรฉ), รบpravu (ฤistenie/spracovanie) odpadu, jeho odvoz, resp. vypรบลกลฅanie vyฤistenej odpadovej vody aย zรกroveลˆ rieลกi moลพnosลฅ zรกsobovania plavidiel prevรกdzkovรฝmi kvapalinami. Prvรฝm krokom je identifikรกcia najvรฝhodnejลกรญch technolรณgiรญ pre verejnรฝ prรญstav vย Bratislave aย variantnรฝch rieลกenรญ technologickรฉho celku.

ล tรบdia realizovateฤพnosti, I. fรกza

Prvรก fรกza rieลกi technickรฉ opatrenia na zabezpeฤenie poลพadovanรฝch parametrov plavebnej drรกhy vodnej cesty Dunaj vย r. km 1880,26 โ€“ r. km 1708,20. Predmetom ลกtรบdie je vyhodnotiลฅ sรบฤasnรฝ stav splavnosti aย nรกsledne navrhnรบลฅ technickรฉ opatrenia na zlepลกenie parametrov plavebnej drรกhy medzinรกrodnej vodnej cesty Dunaj. Cieฤพom opatrenรญ je dosiahnuลฅ parametre (ลกรญrku, hฤบbku, podjazdnรบ vรฝลกku) vย zmysle odporรบฤanรญ Dunajskej komisie aย dohody AGN (dohoda oย hlavnรฝch vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch cestรกch medzinรกrodnรฉho vรฝznamu).

Modernizรกcia plavebnรฝch komรดr Vodnรฉho diela Gabฤรญkovo

Strategickรฝm cieฤพom projektu je zvรฝลกiลฅ efektivitu, spoฤพahlivosลฅ, aย teda aj konkurencieschopnosลฅ vodnej dopravy vย rรกmci Dunajskej vodnej cesty, ktorรก je sรบฤasลฅou transeurรณpskej dopravnej siete TEN-T. Cieฤพom je okrem inรฉho posilniลฅ udrลพateฤพnosลฅ vodnej dopravy medzi SR aย ostatnรฝmi ลกtรกtmi na Dunajskej vodnej ceste aย vย sรบlade sย politikou Eurรณpskej รบnie podporiลฅ tento ekonomicky aย environmentรกlne ลกetrnรฝ dopravnรฝ mรณd, ktorรฝ ako jedinรฝ disponuje dostatoฤne voฤพnou kapacitou.

Zรกroveลˆ sa prostrednรญctvom zรกmeru ลกtรบdie podporรญ poลพiadavka na dokonฤenie vรฝstavby zรกkladnej siete TEN-T do roku 2030 aย sรบhrnnej siete najneskรดr do roku 2050, plynรบca zย nariadenia EP aย Rady (Eรš) ฤ. 1315/2013 zย 11. decembra 2013 oย usmerneniach รšnie pre rozvoj transeurรณpskej dopravnej siete aย oย zruลกenรญ rozhodnutia ฤ. 661/2010/Eรš.

Hlavnรฝm cieฤพom je zvรฝลกiลฅ prevรกdzkovรบ schopnosลฅ aย spoฤพahlivosลฅ plavebnรฝch komรดr Vodnรฉho diela Gabฤรญkovo, zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ plavby cez plavebnรฉ komory, ako aj zvรฝลกiลฅ rรฝchlosลฅ aย bezpeฤnosลฅ preplavovacieho cyklu.

Na Vodnom diele Gabฤรญkovo sa plรกnuje modernizรกcia plavebnรฝch komรดr
Na Vodnom diele Gabฤรญkovo sa plรกnuje modernizรกcia plavebnรฝch komรดr |

FAIRway Danube

Projekt, na ktorom participuje ลกesลฅ zo siedmich podunajskรฝch krajรญn, mรก za cieฤพ implementovaลฅ Hlavnรฝ plรกn rehabilitรกcie aย รบdrลพby plavebnej drรกhy na Dunaji aย jeho splavnรฝch prรญtokov (Fairway Rehabilitation and Maintenance Master Plan for the Danube and its navigable tributaries). Plรกn nastavil spoloฤnรบ iniciatรญvu sย cieฤพom vyrieลกiลฅ problematickรฉ miesta vย koridore Rรฝn โ€“ Dunaj.

Vย rรกmci projektu FAIRway Danube sa pomocou novej technolรณgie na meranie aย vytyฤovanie plavebnej drรกhy aย za pouลพitia harmonizovanรฉho prรญstupu kย spracovaniu zรญskanรฝch dรกt nastavia nรกslednรฉ kroky na zlepลกenie podmienok plavby na medzinรกrodnej vodnej ceste Dunaj.

Zรกver

Vย sรบฤasnom programovom obdobรญ sa ministerstvo aย jeho partneri sรบstredia na vypracovanie potrebnรฝch dokumentรกciรญ, ktorรฉ budรบ vย sรบlade sย potrebami nรกkladnej dopravy aย poลพiadavkou zachovaลฅ, prรญpadne zlepลกiลฅ stav ลพivotnรฉho prostredia vย povodรญ rieky Dunaj ako zรกkladnรฉho predpokladu na vstup do realizaฤnej fรกzy projektov.

Text: Ivan Magรกt
Foto: Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby SR
Ivan Magรกt pรดsobรญ na Sekcii riadenia projektov Ministerstva dopravy aย vรฝstavby SR.
ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.
Najฤรญtanejลกie