Efektívna prefabrikácia otvára dispozíciu parkovacieho domu
Zmenou pôvodne navrhovanej monolitickej železobetónovej konštrukcie, na poloprefabrikovanú konštrukciu parkovacieho domu v Banskej Bystrici sme dosiahli otvorenie dispozície napriek veľkým rozponom.
S neustále narastajúcim počtom dopravných prostriedkov súvisí zahusťovanie dopravy a nedostatok parkovacích státí. V Banskej Bystrici aktuálne vyrastá nový parkovací dom s obchodno-administratívnymi priestormi. Efektívne využitie mestského pozemku prinesie čoskoro nové možnosti parkovania priamo v centre mesta.
Jednoduchšie parkovanie vďaka zmene konštrukčného riešenia
Pôvodný návrh objektu počítal s monolitickou železobetónovou konštrukciou. V rastri stĺpov 8,0 m × 7,5 m, ktorý je rozpätiami typický práve pre parkovacie objekty z monolitického železobetónu, bolo možné klasické umiestnenie maximálne troch parkovacích miest medzi dvomi stĺpmi.
Na základe požiadavky investora však prišlo k zmenám v projekte celého objektu na poloprefabrikovanú konštrukciu. Železobetónovú stropnú konštrukciu nahradil strop pozostávajúci z oceľobetónových spriahnutých nosníkov DELTABEAM® v kombinácii s predpätými dutinovými panelmi.
Pôvodný projekt zahŕňal 224 stĺpov, no prepočítaním a zmenou objektu na poloprefabrikovaný bolo vo výsledku potrebných o 31 stĺpov menej, čo okrem vítanej finančnej úspory znamená prevzdušnenie priestorov a zvýšenie manipulačného a dopravného pohodlia návštevníkov.
Monolitická železobetónová doska bola ponechaná len tam, kde z technologického hľadiska nebolo možné použiť stropné panely. Prostredníctvom týchto funkčných zmien sa stĺpový raster zmenil na 8,0 m × 12,0 m. Otvorila sa celá dispozícia jednotlivých podlaží, čo umožnilo efektívnejšie využitie priestoru a tým komfortnejšie parkovanie.
Nové možnosti parkovania v centre Banskej Bystrice
Objekt parkovacieho domu v Banskej Bystrici sa stavia na mieste bývalého parkoviska v centre mesta. Spolu poskytne až 210 parkovacích státí vrátane miest vyhradených na nabíjanie elektromobilov. Okrem parkovania tento objekt ponúka aj 1 800 m² obchodno-administratívnych priestorov.
Budova parkovacieho domu pozostáva z piatich nadzemných podlaží s celkovými pôdorysnými rozmermi nosnej konštrukcie 57,4 m × 52,8 m. Nosná konštrukcia s nepravidelným pôdorysom je rozdelená na dva objekty. Na 1. až 2. NP sa nachádza priestor vymedzený na parkovacie státia, pričom v oblúkovom výbežku na severozápadnej strane objektu sú situované obchodno-administratívne priestory. Od 3. NP sa parkovacie priestory nachádzajú na celej ploche pôdorysu.
Optimálne konštrukčné riešenie na mieru
Každý nosník bol navrhnutý individuálne s cieľom maximálneho a bezpečného využitia. V oblasti stropu garáže na 1. NP boli použité nosníky na prenos zaťaženia od horných troch podlaží. Vďaka prechodovej stropnej doske bolo možné otvoriť dispozíciu v predajni na prízemí objektu. Na 2. až 4. NP v garážovej časti boli sekundárne nosníky použité na stuženie stavby vyplývajúce z globálneho modelu.
Stropy bez viditeľných prievlakov
Stropné konštrukcie bolo možné navrhnúť ako bezprievlakové stropné dosky. Oceľové nosníky DELTABEAM® s výškou 265 mm boli po celej svojej výške schované v stropnej konštrukcii tvorenej predpätými stropnými panelmi s rovnakou výškou. Výsledkom bola tenká stropná konštrukcia s rovným podhľadom, s ktorým sa spája mnoho výhod, napríklad jednoduché vedenie inštalácií pod stropom, jednoduché debnenie v časti monolitickej stropnej dosky či väčšia svetlá výška jednotlivých podlaží.
Pôsobivé detaily technického riešenia od spoločnosti Peikko
Architekta v tomto projekte zaujme tvar severozápadnej časti budovy, kde bolo potrebné navrhnúť špeciálne nosníky, ktoré zároveň vytvárajú oblúkový okraj stropnej dosky. Tieto nosníky majú na jednej strane vyloženú spodnú pásnicu, ktorej úlohou je vytvoriť skryté debnenie stropnej dosky do požadovaného tvaru, čo umožnilo zaoblenie fasády a prinieslo vizuálne zaujímavý prvok, ktorý spolu so zasklením vytvára moderný objekt v centre.
Vzhľadom na jeden nepriebežný stĺp medzi prvým podlažím a ostatnými nadzemnými podlažiami v administratívnej časti bolo potrebné navrhnúť nosník, ktorý prenesie prislúchajúce zaťaženie vo forme koncentrovanej sily do najbližších podpier. Pre výšku stropnej konštrukcie bol tento nosník priznaný pod stropom, avšak v porovnaní s riešením železobetónového nosníka zostáva stále ušetrená značná časť svetlej výšky v danom podlaží.
Zaujímavým detailom je riešenie otvorov v blízkosti nosníkov. V prípade, keď nebolo možné použiť výmenu pre stropné panely na vytvorenie otvoru v stropnej doske, boli navrhnuté špeciálne zdvojené nosníky.
Návrh aj pravidelné návštevy počas výstavby
So stavebnými prácami na hornej stavbe objektu sa začalo v júli 2023. Súčasťou Peikko riešenia nie je len samotná fáza projektovania, ale aj neustála komunikácia a podpora počas výstavby. Nosníky boli na stavbe ukladané v jednotlivých fázach podľa výkresov kladenia nosníkov. Do úvahy bolo potrebné vziať aj fakt, že niektoré nosníky boli spájané do línie gerbovými spojmi.
Prefabrikované konštrukčné systémy sa opäť čoraz viac dostávajú do popredia, a to vďaka mnohým výhodám. Výsledkom ich použitia je rýchlejší a udržateľnejší spôsob návrhu nosných konštrukcií a samotnej výstavby. Efektívne navrhovanie konštrukcií nepravidelných tvarov a rôznych detailov vyvracia predstavu spájajúcu prefabrikáciu s uniformitou. Dôkazom toho je aj objekt parkovacieho domu v Banskej Bystrici, ktorý bude dokončený v tomto roku.
Generálny zhotoviteľ HORNEX, a.s
Architekt AMŠ Partners, spol. s r.o, Ing. arch. Marian Šovčík, CSc.
Rozloha 5 400 m²
Počet parkovacích miest 210
Dokončenie 2024