Spojenie ocele a betรณnu je efektรญvnym rieลกenรญm pre realizรกciu parkovacรญch domov
Vhodnรฉ rieลกenie na nรกvrh a vรฝstavbu parkovacรญch plรดch predstavujรบ spriahnutรฉ stavebnรฉ konลกtrukcie vytvorenรฉ z oceฤพovรฝch nosnรญkov a stฤบpov, ktorรฉ sa po zmontovanรญ zalievajรบ betรณnom.
Parkovanie sa stรกva jednรฝm z najvรคฤลกรญch problรฉmov statickej dopravy a to nielen na mestskรฝch sรญdliskรกch, ale aj v zรณnach administratรญvy, obchodu a sluลพieb. Vลกetky dopravnรฉ prostriedky si vyลพadujรบ miesta na zaparkovanie, keฤลพe na nich trรกvia aลพ 90 % celkovรฉho ฤasu. Na jednu domรกcnosลฅ dnes v mnohรฝch prรญpadoch pripadajรบ aj viac ako dva osobnรฉ automobily.
To mรก za nรกsledok nedostatok parkovacรญch miest, ktorรฝ sa uลพ pre mnohรฉ samosprรกvy stรกva prioritnรฝm problรฉmom vyลพadujรบcim si rรฝchle a efektรญvne rieลกenie. Parkoviskรก v zastavanรฝch oblastiach musia spฤบลaลฅ potreby uลพรญvateฤพov, prevรกdzkovateฤพov aj samotnรฝch miest a obcรญ, priฤom by mali byลฅ zmysluplnรฉ, ekonomicky efektรญvne a zรกroveล trvalo udrลพateฤพnรฉ.
Pri rozลกirovanรญ kapacรญt na bezpeฤnรฉ a รบspornรฉ โodloลพenieโ dopravnรฝch prostriedkov rastie vรฝznam ลกpeciรกlnych stavebnรฝch konลกtrukciรญ, ktorรฉ dostupnรฝ priestor umoลพnia efektรญvne vyuลพiลฅ na zaparkovanie maximรกlneho moลพnรฉho poฤtu automobilov. ฤi uลพ je to parkovanie v podzemรญ novostavieb urฤenรฝch pre administratรญvu alebo na bรฝvanie, na strechรกch budov ฤi v dedikovanรฝch parkovacรญch domoch, vลกade platรญ poลพiadavka na ฤo najefektรญvnejลกie vyuลพitie plochy.
Kaลพdรฝ stฤบp v nรกvrhu konลกtrukcie zaberie najmenej jedno parkovacie miesto na kaลพdom podlaลพรญ. Investor si dokรกลพe rรฝchlo spoฤรญtaลฅ, ฤo to znamenรก pre ekonomiku celรฉho projektu. Z pohฤพadu uลพรญvateฤพa sรบ prebytoฤnรฉ stฤบpy na parkoviskรกch takisto problรฉmom, keฤลพe komplikujรบ vjazd a vรฝjazd na parkovacie miesta a obmedzujรบ pohodlie pri vystupovanรญ z auta ฤi vykladanรญ nรกkupov.
Okrem poฤtu parkovacรญch miest je potrebnรฉ pri vรฝbere vhodnรฉho konลกtrukฤnรฉho systรฉmu prihliadaลฅ aj na zvyลกujรบce sa nรกroky na poลพiarnu ochranu, najmรค v podzemnรฝch garรกลพach. Je potrebnรฉ dbaลฅ aj na nรกvrh bezbariรฉrovรฝch rieลกenรญ. Jednou z odpovedรญ na vลกetky tieto vรฝzvy sรบ spriahnutรฉ stavebnรฉ konลกtrukcie vytvorenรฉ z oceฤพovรฝch nosnรญkov a stฤบpov, ktorรฉ sa po zmontovanรญ zalievajรบ betรณnom.
Dajรบ sa pouลพiลฅ v podzemnรฝch parkoviskรกch, v parkovacรญch domoch aj na strechรกch ฤi terasรกch urฤenรฝch na parkovanie. Z hฤพadiska statika kombinujรบ vลกetky vรฝhody ocele a betรณnu, z hฤพadiska stavebnรญka umoลพลujรบ rรฝchlu a efektรญvnu manipulรกciu a montรกลพ, z hฤพadiska investora zรกsadnรฝm spรดsobom zrรฝchฤพujรบ proces vรฝstavby a z hฤพadiska uลพรญvateฤพa prinรกลกajรบ otvorenรฉ priestory, v ktorรฝch sa bezproblรฉmovo parkuje.
Spojenie ocele a betรณnu
Vertikรกlne prvky konลกtrukcie โ teda spriahnutรฉ stฤบpy โ sรบ postavenรฉ mimo parkovacรญch plรดch a vozoviek. Rozpon nosnรฝch prvkov mรดลพe byลฅ vฤaka vyuลพitiu spriahnutรฝch nosnรญkov v kombinรกcii s vhodnou stropnou konลกtrukciou podstatne vyลกลกรญ ako pri klasickom type vรฝstavby. Oceฤพovรฉ nosnรญky zรกroveล umoลพลujรบ inลกtalรกciu stropnรฝch systรฉmov tak, ลพe po dokonฤenรญ nezasahujรบ do svetlej vรฝลกky jednotlivรฝch podlaลพรญ ลพiadne prievlaky, nosnรญky sรบ โskrytรฉโ v strope.
Vฤaka nรญzkej konลกtrukฤnej vรฝลกke jednotlivรฝch podlaลพรญ sa vฤaka tรฝmto nosnรญkom zniลพuje o pribliลพne 12 % aj celkovรก vรฝลกka budovy, ฤo je vรฝhodnรฉ pri obmedzeniach vyplรฝvajรบcich naprรญklad z รบzemnรฉho plรกnu. Optimรกlny pomer medzi vytvorenou plochou a skutoฤnou รบลพitkovou plochou na parkovanie sa dosahuje bezprievlakovรฝm a bezkonzolovรฝm uloลพenรญm spriahnutรฝch nosnรญkov na รบrovni stropu na podperรกch.
Na spriahnutรฉ obvodovรฉ nosnรญky moลพno upevniลฅ akรฝkoฤพvek variant obvodovรฉho plรกลกลฅa. Poลพiadavky na protipoลพiarnu ochranu sa dajรบ konลกtrukฤne rieลกiลฅ a integrovaลฅ do nosnรญkov a spriahnutรฝch stฤบpov uลพ poฤas ich vรฝroby. Veฤพkou vรฝhodou tohto rieลกenia, ktorรฉ predstavuje spojenie ocele a betรณnu, je moลพnosลฅ vytvรกraลฅ veฤพkรฉ rozpรคtia a vฤaka tomu navrhovaลฅ otvorenรฝ priestor.
IKEA Parkovacรญ dom, Bratislava
Nosnรญky DELTABEAMยฎ sa pouลพili v podzemnej ฤasti parkovacieho domu. Limitujรบcim faktorom pri vรฝstavbe bola v tomto prรญpade hladina podzemnej vody. Vรฝhody spriahnutรฝch nosnรญkov sa prejavili v znรญลพenรญ celkovej konลกtrukฤnej vรฝลกky a hmotnosti konลกtrukcie, ฤรญm sa dosiahli vรฝraznรฉ รบspory pri vรฝkopovรฝch prรกcach a objeme betonรกrskych prรกc pri zakladanรญ stavby.
Spriahnutรฉ nosnรญky kombinovateฤพnรฉ s rรดznymi typmi stropnรฝch konลกtrukciรญ
Systรฉm umoลพลuje pouลพitie viacerรฝch typov stropnรฝch systรฉmov. Na Slovensku je najbeลพnejลกia kombinรกcia spriahnutรฝch nosnรญkov s dutinovรฝmi alebo ligrรกnovรฝmi panelmi. V Nemecku sa naprรญklad teลกia veฤพkej obฤพube drevobetรณnovรฉ panely. Pouลพitie dreva, ktorรฉ prirodzene viaลพe z prostredia CO2, zniลพuje celkovรบ uhlรญkovรบ stopu stavebnรฉho projektu a robรญ z tohto rieลกenia ekologickรบ alternatรญvu k zauลพรญvanรฝm typom vรฝstavby.
Kombinรกciou ocele, dreva a betรณnu sa vytvรกra skutoฤne hybridnรฉ stavebnรฉ dielo a bilancia CO2 takejto budovy je trvalo udrลพateฤพnรก. Preฤnievajรบca spodnรก pรกsnica oceฤพovรฝch nosnรญkov v tvare pรญsmena delta umoลพลuje osadenie stropnรฉho systรฉmu tak, ลพe je zospodu hladkรฝ a bez viditeฤพnรฝch prievlakov.
To zjednoduลกuje inลกtalรกciu rozvodov HVAC a zniลพuje konลกtrukฤnรบ vรฝลกku jednotlivรฝch podlaลพรญ spolu so zachovanรญm svetlej vรฝลกky. Pri parkovacรญch domoch to konkrรฉtne znamenรก skrรกtenie nรกjazdovรฝch rรกmp medzi podlaลพiami, ฤo opรคลฅ zvyลกuje poฤet vytvorenรฝch parkovacรญch miest. Pojazdnรบ plochu moลพno voliลฅ flexibilne podฤพa konkrรฉtnych potrieb a poลพiadaviek projektu.
Assay Office, Sheffield, Veฤพkรก Britรกnia
Rieลกenia Peikko sa ukรกzali ako ideรกlne aj pri vรฝstavbe parkovacieho domu Assay Office v britskom Sheffielde, kde pre novostavby platia prรญsne vรฝลกkovรฉ obmedzenia. Peikko vyrobilo pre tento projekt s piatimi podlaลพiami 1 400 metrov nosnรญkov DELTABEAMยฎ vo svojej fabrike na Slovensku. Vฤaka znรญลพeniu konลกtrukฤnej vรฝลกky sa podarilo uลกetriลฅ 5 % celkovรฝch nรกkladov na vรฝstavbu.
Spriahnutรฉ nosnรญky a dutinovรฉ prefabrikovanรฉ panely
V tomto variante sa pouลพรญvajรบ dutinovรฉ prefabrikovanรฉ panely navrhnutรฉ na dlhลกรญ smer nosnรฉho systรฉmu, priฤom nosnรญky sรบ v kratลกom smere. Ukladajรบ sa na okrajovรฉ spriahnutรฉ nosnรญky. To umoลพลuje navrhovaลฅ parkovacie miesta a vozovky bez pouลพitia obmedzujรบcich stฤบpov v stavbe.
Spodnรก strana stropu je rovnรก, bez vyฤnievajรบcich nosnรฝch prvkov. Silnou strรกnkou tohto rieลกenia je moลพnosลฅ vytvรกraลฅ rozpon nosnรฝch prvkov podฤพa poลพiadaviek projektu.
Parkovacรญ dom BTK, Bratislava-Patrรณnka
Vzhฤพadom na obmedzenรฝ rozmer stavebnรฉho pozemku poลพadoval developer ฤo najniลพลกie montรกลพne hmotnosti konลกtrukฤnรฝch prvkov a ฤo najtenลกie stropy, pretoลพe kaลพdรฝ centimeter hrรบbky stropu znamenal predฤบลพenie nรกjazdovej rampy a znรญลพenie poฤtu parkovacรญch miest. Veฤพkou vรฝhodou prefabrikovanรฉho rieลกenia s pouลพitรญm nosnรญkov DELTABEAMยฎ bola aj rรฝchlosลฅ vรฝstavby.
Spriahnutรฉ nosnรญky a filigrรกnovรฉ panely
Predpรคtรฉ prefabrikรกty sรบ navrhnutรฉ v kratลกom smere nosnรฉho systรฉmu, ukladajรบ sa na nosnรญky, ktorรฉ sรบ dlhลกie.ย Systรฉm spรกja technolรณgiu predpรคtia a nosnosti spriahnutรฝch prvkov, z ฤoho vyplรฝva nรญzka hmotnosลฅ vรฝslednej konลกtrukcie. Ide o pomerne inovatรญvnu technolรณgiu, ktorรก umoลพลuje mimoriadne malรฉ hrรบbky stropov.ย
Parkhaus am Klinikum, Bad Hersfeld, Nemecko
Po necelรฝch dvoch rokoch vรฝstavby otvorili v auguste 2017 pri nemocnici v stredonemeckom meste Bad Hersfeld parkovacรญ dom postavenรฝ s pouลพitรญm rieลกenรญ Peikko. Poskytuje 215 parkovacรญch miest pre pacientov, ich prรญbuznรฝch a personรกl. Z parkovacieho domu vedie na kliniku bezbariรฉrovรฝ prรญstup.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly 02/2021.