Efektรญvne vyuลพitie cestnej infraลกtruktรบry
Galรฉria(3)

Efektรญvne vyuลพitie cestnej infraลกtruktรบry

Partneri sekcie:

Vย sรบฤasnosti poฤet vozidiel na cestnรฝch komunikรกciรกch neustรกle narastรก, ฤo mรก vplyv na zvyลกujรบci sa poฤet kongesciรญ aย stรบpajรบcu nehodovosลฅ sย negatรญvnymi nรกsledkami na majetku, ลพivotnom prostredรญ aย ฤพudskรฝch ลพivotoch. To vลกetko sa ฤalej premieta do zvyลกovania nรกkladov na prepravu tovaru aย osรดb aย kapacitne napฤบลˆa vybudovanรบ infraลกtruktรบru, preto treba optimalizovaลฅ jej vyuลพitie.

Zavรกdzanie inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov
Jednou zย moลพnostรญ, ako predรญsลฅ kritickรฝm situรกciรกm, ktorรฉ mรดลพu viesลฅ kย tragickรฝm nehodรกm sย ohrozenรญm ลพivotov รบฤastnรญkov cestnej premรกvky (najmรค vย blรญzkosti veฤพkรฝch miest aย najฤastejลกie za nepriaznivรฝch poveternostnรฝch podmienok), aย zvรฝลกiลฅ kapacitu cestnej siete, je zavedenie inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov (ITS). Vฤaka nim sa zvyลกujรบ prepravnรฉ vรฝkony, stรบpa bezpeฤnosลฅ aย zvyลกuje sa aj psychickรก pohoda cestujรบcich.

Jadrom inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov sรบ informรกcie, ktorรฉ treba zbieraลฅ, spracรบvaลฅ, integrovaลฅ aย poskytovaลฅ. Na รบspeลกnรฉ aplikovanie ITS sa musรญ vytvoriลฅ infraลกtruktรบra, ktorej podstatnou ฤasลฅou sรบ akฤnรฉ ฤleny aย senzory. Senzory merajรบ dopravnรฉ, poveternostnรฉ aย inรฉ parametre, akฤnรฉ ฤleny pรดsobia na รบฤastnรญkov cestnej premรกvky aย ovplyvลˆujรบ ich sprรกvanie. Medzi akฤnรฉ ฤleny zaraฤujeme naprรญklad svetelnรฉ nรกvestidlรก, premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie, informaฤnรฉ tabule ฤi blikaฤe. Medzi senzory patria naprรญklad dopravnรฉ detektory, videodetekฤnรฉ systรฉmy ฤi ekologickรฝ monitoring. Najpouลพรญvanejลกie dopravnรฉ detektory sรบ indukฤnรฉ sluฤky vo vozovke sย vรกhovรฝmi senzormi, vhodnรฉ sรบ vลกak aj nedeลกtruktรญvne senzory ako radar alebo laser.

Slovensko je vย procese zavรกdzania inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov eลกte stรกle vย poฤiatoฤnej fรกze. Chรฝba tu strategickรฝ plรกn zavรกdzania ITS (jednotnรก platforma), zbierania dopravnรฝch รบdajov, komplexnรฉho spracovania zozbieranรฝch รบdajov centrรกlnym poฤรญtaฤovรฝm systรฉmom, aย najmรค vyuลพรญvania zรญskanรฝch informรกciรญ buฤ vย reรกlnom ฤase na riadenie dopravnej prevรกdzky, alebo na efektรญvne plรกnovanie vรฝstavby cestnej infraลกtruktรบry, vybavenie aย rekonลกtrukcie existujรบcich cestnรฝch komunikรกciรญ.

Problematika ลฅaลพkej dopravy
Na nehodovosลฅ mรก okrem zlyhania ฤพudskรฉho faktora vplyv aj stav vozidiel aย samotnรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ, ktorรฉ vย sรบฤasnosti na niektorรฝch รบsekoch pripomรญnajรบ viac tankodrรณmy ako cesty pre motorovรฉ vozidlรก. Preฤo sa teda stav ciest vย poslednom ฤase tak vรฝrazne zhorลกil? Nemalรฝ podiel na vzrastajรบcej doprave mรก nรกkladnรก aย kamiรณnovรก doprava, ktorรก hlavne opotrebรบva vozovky. Nรกkladnรก doprava sa stala vย porovnanรญ so ลพelezniฤnou dodรกvateฤพsky obฤพรบbenou vzhฤพadom na jej lepลกiu adresnosลฅ. Nie vลกetky ลฅaลพkรฉ vozidlรก vลกak opotrebรบvajรบ vozovku rovnakou mierou. Rozdiely vย opotrebovanรญ vozoviek sรบ ovplyvnenรฉ odliลกnรฝm zaลฅaลพenรญm na nรกpravu aย koleso, poฤtom aย rozmiestnenรญm nรกprav, typom odpruลพenia, pneumatikami aย ฤalลกรญmi faktormi. Preลฅaลพovanie vozidiel nie je vลพdy len nรกhodnรฝm javom. Kรฝm vลกak prevรกdzkovateฤพovi kamiรณnovej dopravy so zvyลกovanรญm prepravovanรฉho nรกkladu aย poฤtu kilometrov narastรก รบspora jeho finanฤnรฝch nรกkladov, prevรกdzkovateฤพovi cestnej komunikรกcie narastajรบ vย podstatne vyลกลกej miere vรฝdavky na รบdrลพbu aย opravy poลกkodenej cesty.

Vozidlรก sรบ prostriedkom, ktorรฝ priamo vplรฝva na poลกkodzovanie vozovky. Mateยญriรกl vozovky sa unavuje, takลพe nรกsledne vznikajรบ trhliny aย praskliny aย trvale sa deformujรบ vลกetky vrstvy vozovky, t. j. tvoria sa koฤพaje. Dominantnรฝm faktorom pri vzniku koฤพajรญ aย ฤalลกรญch nerovnostรญ vย jazdnom pruhu je celkovรก hmotnosลฅ vozidla, aย najmรค zaลฅaลพenie jednotlivรฝch nรกprav. Tie spรดsobujรบ elastickรฉ deformรกcie vozovky. Na รบnavu vozovky vลกak vplรฝva aj manรฉvrovanie nรกkladnรฝch vozidiel (akcelerรกcia aย brzdenie), keฤ vznikรก doฤasnรก zmena zaลฅaลพenia medzi nรกpravami. Vย prรญpade akcelerรกcie vozidla sa zvyลกuje zaลฅaลพenie zadnรฝch nรกprav, kde sa krรกtkodobรฉ preลฅaลพenie rozkladรก na viac nรกprav aย dopad na vozovku je zanedbateฤพnรฝ. Vย prรญpade brzdenia je vลกak efekt opaฤnรฝ. Krรกtkodobรฝm preลฅaลพenรญm prednรฝch nรกprav sa asfaltovรฉ vozovky poลกkodzujรบ, priฤom efekt poลกkodenia sa zvyลกuje oย viac ako 100 percent vย zรกvislosti od intenzity brzdenia. Vplyv vozidiel je navyลกe umocnenรฝ poveternostnรฝmi vplyvmi. Asfaltovรฉ materiรกly sรบ citlivรฉ na teplotu. Pri vysokรฝch teplotรกch sรบ nรกchylnejลกie na vznik koฤพajรญ, pri nรญzkych teplotรกch na vznik primรกrnych trhlรญn.

Zaลฅaลพenie spรดsobenรฉ dopravou nรกsledne spรดsobuje vย okolรญ primรกrnych trhlรญn sekundรกrne trhliny, kde sa vย dรดsledku vypadnutia asfaltu objavujรบ diery aย vรฝtlky. Vลกetky tieto fakty potvrdzujรบ nevyhnutnosลฅ zavedenia kontroly vozidiel aย snahu vylรบฤiลฅ takรบto dopravu zย dopravnej siete. Sย tรฝmto cieฤพom sa uลพ realizujรบ pevnรฉ ฤi mobilnรฉ kontrolnรฉ stanoviลกtia.

Detektor vozidiel Measure-in-Motionยฎ poฤas jazdy bez obmedzenia rรฝchlosti zaznamenรกva prejazd vozidiel sย moลพnosลฅou preddefinovanรฉho vรฝberu preลฅaลพenรฝch aย nadmerne vysokรฝch vozidiel vo vลกetkรฝch jazdnรฝch pruhoch diaฤพnice vrรกtane merania rรฝchlosti. Informรกcie o prejazde jednotlivรฝch vozidielย  sa poskytujรบ vo forme dรกtovรฉho sรบboru alebo โ€“ v prรญpade vybavenia meracieho stanoviลกลฅa kamerovรฝm systรฉmom โ€“ ak ide o kritickรฉ vozidlo aj vo forme obrรกzku s doplnenรฝmi identifikaฤnรฝmi รบdajmi โ€“ dรกtumom a ฤasom prejazdu vozidla, evidenฤnรฝm ฤรญslom vozidla a informรกciou o prekroฤenom parametri (hmotnosลฅ, rozmer, prรญpadne rรฝchlosลฅ).

Pojmom vรกลพnica sa oznaฤuje meracie stanoviลกte systรฉmu dynamickรฉho vรกลพenia Measure in Motionยฎ doplnenรฉ kamerovรฝm systรฉmom na rozpoznanie EฤŒV vozidla a prรญsluลกnou odstavnou plochou na statickรฉ zvรกลพenie vozidla prรญsluลกnรญkom polรญcie. O vozidle s prekroฤenรฝm parametrom dostane informรกciu prรญsluลกnรญk polรญcie prostrednรญctvom wifi signรกlu na tablet PC. Vozidlo sa nรกsledne odklonรญ na odstavnรบ plochu, kde prebehne presnรฉ meranie na statickej kalibrovanej vรกhe. Z nameranรฝch รบdajov sa vystavรญ vรกลพny list a v prรญpade prekroฤenia povolenรฝch hodnรดt je vodiฤ sankcionovanรฝ. V sรบฤasnosti sรบ takรฉto vรกลพnice zriadenรฉ na diaฤพnici D1 medzi Preลกovom a Koลกicami, diaฤพnici D1 v blรญzkosti Novรฉho Mesta nad Vรกhom, v Uฤพanke v blรญzkosti horskรฉho priechodu Donovaly, v Krajnej Poฤพane a Liptovskej osade.

Pravidelnou kontrolou zaลฅaลพenosti vozidiel sa mรดลพe zistiลฅ stav, ktorรฝ ovplyvลˆuje zniลพovanie รบnosnosti vozoviek aย skracovanie ลพivotnosti. Na zรกklade tรฝchto รบdajov potom moลพno navrhnรบลฅ opatrenia na zabrรกnenie vzniku aย ลกรญrenia porรบch zย dรดvodu preลฅaลพenosti vozidiel. Vรฝsledky zย merania hmotnosti vozidiel sa dajรบ priamo vyuลพiลฅ pri hospodรกrenรญ sย cestnou vozovkou nielen zย hฤพadiska overovania sprรกvnosti konลกtrukcie, ale aj zย hฤพadiska opatrenรญ na plรกnovanie cyklu oprรกv.

Váลพnica Petrovany,cestná infraštruktúra

Potrebnรก legislatรญva
Napriek tomu, ลพe na Slovensku je inลกtalovanรฝch niekoฤพko systรฉmov Measure-in-Motionยฎ, nie je legislatรญvne povolenรฉ vyvodzovaลฅ na zรกklade vรฝsledkov dynamickรฉho vรกลพenia represie voฤi prepravcom. Pokuty mรดลพu udeฤพovaลฅ len prรญsluลกnรญci polรญcie po zvรกลพenรญ vozidla na statickej vรกhe. Zastavovaลฅ kaลพdรฉ nรกkladnรฉ vozidlo na prevรกลพenie statickou vรกhou je vลกak neลกetrnรฉ nielen kย vozovke, ale aj kย ลพivotnรฉmu prostrediu, preto sa vย sรบฤasnosti vyuลพรญva systรฉm Measure-in-Motionยฎ sย prรญsluลกnou odstavnou plochou. Na ลˆu sa preลฅaลพenรฉ vozidlo naviguje premennรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm. Prรญsluลกnรญk polรญcie vykonรก vรกลพenie vozidla aย vystavรญ vรกลพny list, na zรกklade ktorรฉho je stanovenรก vรฝลกka pokuty. Tento postup mรก svoje tienistรฉ strรกnky aย jednou zย nich je frekvencia takรฝchto meranรญ. Aby bolo pokutovanie vodiฤov efektรญvne, musรญ sa vรกลพenie vykonรกvaลฅ permanentne, aย nie len niekoฤพkokrรกt do mesiaca, keฤ vodiฤi na zรกklade informรกciรญ, ktorรฉ si medzi sebou odovzdรกvajรบ, preฤkajรบ ฤas vรกลพenia na odpoฤรญvadlรกch aย na cestu sa vydajรบ aลพ po skonฤenรญ merania. Druhou podstatnou nevรฝhodou sรบฤasnรฉho spรดsobu je, ลพe prรญsluลกnรญci polรญcie nemajรบ prรกvomoc vyzvaลฅ vodiฤa, aby prebytoฤnรฝ nรกklad preloลพil na ฤalลกie vozidlo aย aลพ potom opustil miesto merania. Pokutovanรฉ vozidlo teda prejde po slovenskรฝch cestรกch eลกte niekoฤพko stoviek kilometrov aย ฤalej niฤรญ vozovku. Konaลฅ treba rรฝchlo, aย najmรค vย zรกujme รบฤastnรญkov cestnej premรกvky, ktorรญ sรบ dennodenne vystavovanรญ nebezpeฤenstvu hroziacemu vzhฤพadom na nekvalitnรฉ cestnรฉ komunikรกcie, respektรญve majetkovej ujme vzniknutej pri poลกkodenรญ vozidla.

Neinvazรญvna forma merania dopravnรฝch parametrov
Neinvazรญvnou formou zรญskavania dopravnรฝch รบdajov potrebnรฝch najmรค na riadenie dopravnรฉho prรบdu je pouลพitie bezkontaktnรฝch radarovรฝch detektorov, laserovรฝch skenerov alebo kamerovรฉho systรฉmu vย zรกvislosti od poลพiadaviek na vรฝstupnรฉ รบdaje. Najkomplexnejลกie dopravnรฉ รบdaje oย vozidle sa dajรบ zรญskaลฅ laserovรฝmi skenermi (3D model vozidla zย detailnou klasifikรกciou). Vย prรญpade, ลพe treba monitorovaลฅ vลกeobecnรฉ vlastnosti dopravnรฉho prรบdu, vhodnรฝ je aj radar alebo kamera sย moลพnosลฅou poฤรญtania vozidiel.

Podฤพa inลกtitรบcie Central Weighing, zaoberajรบcej sa problematikou vรกลพenia vozidiel aย ich vplyvu na vozovku, jeden kamiรณn sย hmotnosลฅou 38 000 kg opotrebuje vozovku rovnako ako 35 000 osobnรฝch vozidiel. (World Highways, oktรณber 2007)

Riadenie dopravnรฉho prรบdu
Vย sรบฤasnosti je na diaฤพniฤnรฝch aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรกch sย vysokou hustotou premรกvky veฤพmi vรฝznamnรฝ podiel dopravnรฝch nehรดd spรดsobenรฝch nestabilitami dopravnรฉho prรบdu, ktorรฉ vย sรบvislosti sย vysokou rรฝchlosลฅou vozidiel majรบ fatรกlne nรกsledky. Najฤastejลกรญ spรดsob zvรฝลกenia priepustnosti tรฝchto komunikรกciรญ aย zรกroveลˆ zvรฝลกenia bezpeฤnosti je systรฉm lรญniovรฉho riadenia dopravy. Je zaloลพenรฝ na pouลพitรญ premennรฉho dopravnรฉho znaฤenia, ktorรฝ ovplyvลˆuje dopravnรฝ prรบd tak, aby sa zvรฝลกila plynulosลฅ, bezpeฤnosลฅ aย kapacita komunikรกciรญ. Regulรกcia sa vykonรกva pomocou premennรฝch symbolov dopravnรฝch znaฤiek (povolenรก rรฝchlosลฅ, zรกkaz vjazdu nรกkladnรฝch vozidiel aย obmedzenie jazdy vย jazdnรฝch pruhoch). Nemenej dรดleลพitรฉ sรบ informรกcie poskytovanรฉ รบฤastnรญkom cestnej premรกvky prostrednรญctvom varovnรฝch symbolov na dopravnรฝch znaฤkรกch (Nebezpeฤenstvo ลกmyku, Prรกca na ceste, Inรฉ nebezpeฤenstvo, Kolรณna, Poฤพadovica, Hmla, Nehoda), ktorรฉ dopฤบลˆajรบ zรกkazovรฉ znaฤky aย informujรบ oย hroziacom nebezpeฤenstve.

Nevyhnutnรฝm podkladom na riadenie dopravy sรบ dopravnรฉ dรกta zรญskanรฉ zย poฤetnรฝch dopravnรฝch detektorov, ktorรฉ sprostredkรบvajรบ obraz oย sprรกvanรญ dopravy vย mieste vyลพadujรบcom riadenie dopravnรฉho prรบdu. Keฤลพe nie je moลพnรฉ zaistiลฅ zber dopravnรฝch dรกt zย kaลพdรฉho miesta riadenej komunikรกcie, musรญ byลฅ tento systรฉm riadenia zaloลพenรฝ na dopravnom modeli vyuลพรญvajรบcom algoritmy vrรกtane predikcie. Vstupnรฝmi dรกtami na hodnotenie dopravy sรบ najmรค intenzita, rรฝchlosลฅ aย skladba dopravnรฉho prรบdu. Detekovanรฉ dรกta sa vyhodnocujรบ tak, aby nielen poskytli informรกcie oย aktuรกlnej intenzite, ale aj predikovali vznik nรกrazovรฝch vฤบn ฤi identifikovali nehodu.

Zรกver
Okrem toho, ลพe vย sรบฤasnosti treba stavaลฅ novรฉ veฤพkokapacitnรฉ cestnรฉ komunikรกcie, treba chrรกniลฅ aย vedieลฅ efektรญvne vyuลพรญvaลฅ aj tie starรฉ. Nielenลพe to prinรกลกa finanฤnรบ รบsporu, ale prispieva to aj kย bezpeฤnosti aย plynulosti dopravy. Vย sรบฤasnosti je na Slovensku inลกtalovanรฝch viac ako 40 automatickรฝch sฤรญtaฤov dopravy sย vรกลพenรญm, ich vyuลพitie na spomรญnanรฝ รบฤel vลกak akosi absentuje, aลพ na niekoฤพko vรฝnimiek, keฤ dynamickรฉ vรกลพenie slรบลพi na predselekciu preลฅaลพenรฝch vozidiel aย nรกslednรฉ sankcionovanie. Zรกroveลˆ chรฝba informovanie vodiฤov prostrednรญctvom premennรฝch informaฤnรฝch tabรบฤพ aย riadenie dopravnรฉho prรบdu vย รบsekoch nรกchylnรฝch na vznik kongesciรญ. Predstavme si situรกciu na diaฤพnici D1 vย รบseku Trnava โ€“ Bratislava, kde vodiฤ uลพ stojaci vย kolรณne nevie, preฤo vย tej kolรณne stojรญ, nevie, ako dlho mu bude trvaลฅ prejazd, nedostal vฤas informรกciu oย kolรณne, aby mohol pouลพiลฅ alternatรญvnu cestu, aย dopravnรฝ prรบd nebol vopred riadenรฝ smerovo aย rรฝchlostne tak, aby bol prejazd napriek znรญลพenej rรฝchlosti plynulรฝ. Otรกzkou na zรกver ostรกva, ฤi sa technologickรฉ zariadenia na slovenskรฝch cestรกch vyuลพรญvajรบ v plnom rozsahu na รบฤel, na ktorรฝ sรบ urฤenรฉ.

TEXT: Ing. Anna Cerovskรก
FOTO: BETAMONT

Anna Cerovskรก pracuje ako systรฉmovรก inลพinierka pre riadiace dopravnรฉ systรฉmy vย spoloฤnosti BETAMONT, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ bol v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie