Efektรญvne vyuลพitie cestnej infraลกtruktรบry
Vย sรบฤasnosti poฤet vozidiel na cestnรฝch komunikรกciรกch neustรกle narastรก, ฤo mรก vplyv na zvyลกujรบci sa poฤet kongesciรญ aย stรบpajรบcu nehodovosลฅ sย negatรญvnymi nรกsledkami na majetku, ลพivotnom prostredรญ aย ฤพudskรฝch ลพivotoch. To vลกetko sa ฤalej premieta do zvyลกovania nรกkladov na prepravu tovaru aย osรดb aย kapacitne napฤบลa vybudovanรบ infraลกtruktรบru, preto treba optimalizovaลฅ jej vyuลพitie.
Zavรกdzanie inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmovJednou zย moลพnostรญ, ako predรญsลฅ kritickรฝm situรกciรกm, ktorรฉ mรดลพu viesลฅ kย tragickรฝm nehodรกm sย ohrozenรญm ลพivotov รบฤastnรญkov cestnej premรกvky (najmรค vย blรญzkosti veฤพkรฝch miest aย najฤastejลกie za nepriaznivรฝch poveternostnรฝch podmienok), aย zvรฝลกiลฅ kapacitu cestnej siete, je zavedenie inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov (ITS). Vฤaka nim sa zvyลกujรบ prepravnรฉ vรฝkony, stรบpa bezpeฤnosลฅ aย zvyลกuje sa aj psychickรก pohoda cestujรบcich.
Jadrom inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov sรบ informรกcie, ktorรฉ treba zbieraลฅ, spracรบvaลฅ, integrovaลฅ aย poskytovaลฅ. Na รบspeลกnรฉ aplikovanie ITS sa musรญ vytvoriลฅ infraลกtruktรบra, ktorej podstatnou ฤasลฅou sรบ akฤnรฉ ฤleny aย senzory. Senzory merajรบ dopravnรฉ, poveternostnรฉ aย inรฉ parametre, akฤnรฉ ฤleny pรดsobia na รบฤastnรญkov cestnej premรกvky aย ovplyvลujรบ ich sprรกvanie. Medzi akฤnรฉ ฤleny zaraฤujeme naprรญklad svetelnรฉ nรกvestidlรก, premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie, informaฤnรฉ tabule ฤi blikaฤe. Medzi senzory patria naprรญklad dopravnรฉ detektory, videodetekฤnรฉ systรฉmy ฤi ekologickรฝ monitoring. Najpouลพรญvanejลกie dopravnรฉ detektory sรบ indukฤnรฉ sluฤky vo vozovke sย vรกhovรฝmi senzormi, vhodnรฉ sรบ vลกak aj nedeลกtruktรญvne senzory ako radar alebo laser.
Slovensko je vย procese zavรกdzania inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov eลกte stรกle vย poฤiatoฤnej fรกze. Chรฝba tu strategickรฝ plรกn zavรกdzania ITS (jednotnรก platforma), zbierania dopravnรฝch รบdajov, komplexnรฉho spracovania zozbieranรฝch รบdajov centrรกlnym poฤรญtaฤovรฝm systรฉmom, aย najmรค vyuลพรญvania zรญskanรฝch informรกciรญ buฤ vย reรกlnom ฤase na riadenie dopravnej prevรกdzky, alebo na efektรญvne plรกnovanie vรฝstavby cestnej infraลกtruktรบry, vybavenie aย rekonลกtrukcie existujรบcich cestnรฝch komunikรกciรญ.
Problematika ลฅaลพkej dopravy
Na nehodovosลฅ mรก okrem zlyhania ฤพudskรฉho faktora vplyv aj stav vozidiel aย samotnรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ, ktorรฉ vย sรบฤasnosti na niektorรฝch รบsekoch pripomรญnajรบ viac tankodrรณmy ako cesty pre motorovรฉ vozidlรก. Preฤo sa teda stav ciest vย poslednom ฤase tak vรฝrazne zhorลกil? Nemalรฝ podiel na vzrastajรบcej doprave mรก nรกkladnรก aย kamiรณnovรก doprava, ktorรก hlavne opotrebรบva vozovky. Nรกkladnรก doprava sa stala vย porovnanรญ so ลพelezniฤnou dodรกvateฤพsky obฤพรบbenou vzhฤพadom na jej lepลกiu adresnosลฅ. Nie vลกetky ลฅaลพkรฉ vozidlรก vลกak opotrebรบvajรบ vozovku rovnakou mierou. Rozdiely vย opotrebovanรญ vozoviek sรบ ovplyvnenรฉ odliลกnรฝm zaลฅaลพenรญm na nรกpravu aย koleso, poฤtom aย rozmiestnenรญm nรกprav, typom odpruลพenia, pneumatikami aย ฤalลกรญmi faktormi. Preลฅaลพovanie vozidiel nie je vลพdy len nรกhodnรฝm javom. Kรฝm vลกak prevรกdzkovateฤพovi kamiรณnovej dopravy so zvyลกovanรญm prepravovanรฉho nรกkladu aย poฤtu kilometrov narastรก รบspora jeho finanฤnรฝch nรกkladov, prevรกdzkovateฤพovi cestnej komunikรกcie narastajรบ vย podstatne vyลกลกej miere vรฝdavky na รบdrลพbu aย opravy poลกkodenej cesty.
Vozidlรก sรบ prostriedkom, ktorรฝ priamo vplรฝva na poลกkodzovanie vozovky. Mateยญriรกl vozovky sa unavuje, takลพe nรกsledne vznikajรบ trhliny aย praskliny aย trvale sa deformujรบ vลกetky vrstvy vozovky, t. j. tvoria sa koฤพaje. Dominantnรฝm faktorom pri vzniku koฤพajรญ aย ฤalลกรญch nerovnostรญ vย jazdnom pruhu je celkovรก hmotnosลฅ vozidla, aย najmรค zaลฅaลพenie jednotlivรฝch nรกprav. Tie spรดsobujรบ elastickรฉ deformรกcie vozovky. Na รบnavu vozovky vลกak vplรฝva aj manรฉvrovanie nรกkladnรฝch vozidiel (akcelerรกcia aย brzdenie), keฤ vznikรก doฤasnรก zmena zaลฅaลพenia medzi nรกpravami. Vย prรญpade akcelerรกcie vozidla sa zvyลกuje zaลฅaลพenie zadnรฝch nรกprav, kde sa krรกtkodobรฉ preลฅaลพenie rozkladรก na viac nรกprav aย dopad na vozovku je zanedbateฤพnรฝ. Vย prรญpade brzdenia je vลกak efekt opaฤnรฝ. Krรกtkodobรฝm preลฅaลพenรญm prednรฝch nรกprav sa asfaltovรฉ vozovky poลกkodzujรบ, priฤom efekt poลกkodenia sa zvyลกuje oย viac ako 100 percent vย zรกvislosti od intenzity brzdenia. Vplyv vozidiel je navyลกe umocnenรฝ poveternostnรฝmi vplyvmi. Asfaltovรฉ materiรกly sรบ citlivรฉ na teplotu. Pri vysokรฝch teplotรกch sรบ nรกchylnejลกie na vznik koฤพajรญ, pri nรญzkych teplotรกch na vznik primรกrnych trhlรญn.
Zaลฅaลพenie spรดsobenรฉ dopravou nรกsledne spรดsobuje vย okolรญ primรกrnych trhlรญn sekundรกrne trhliny, kde sa vย dรดsledku vypadnutia asfaltu objavujรบ diery aย vรฝtlky. Vลกetky tieto fakty potvrdzujรบ nevyhnutnosลฅ zavedenia kontroly vozidiel aย snahu vylรบฤiลฅ takรบto dopravu zย dopravnej siete. Sย tรฝmto cieฤพom sa uลพ realizujรบ pevnรฉ ฤi mobilnรฉ kontrolnรฉ stanoviลกtia.
Detektor vozidiel Measure-in-Motionยฎ poฤas jazdy bez obmedzenia rรฝchlosti zaznamenรกva prejazd vozidiel sย moลพnosลฅou preddefinovanรฉho vรฝberu preลฅaลพenรฝch aย nadmerne vysokรฝch vozidiel vo vลกetkรฝch jazdnรฝch pruhoch diaฤพnice vrรกtane merania rรฝchlosti. Informรกcie o prejazde jednotlivรฝch vozidielย sa poskytujรบ vo forme dรกtovรฉho sรบboru alebo โ v prรญpade vybavenia meracieho stanoviลกลฅa kamerovรฝm systรฉmom โ ak ide o kritickรฉ vozidlo aj vo forme obrรกzku s doplnenรฝmi identifikaฤnรฝmi รบdajmi โ dรกtumom a ฤasom prejazdu vozidla, evidenฤnรฝm ฤรญslom vozidla a informรกciou o prekroฤenom parametri (hmotnosลฅ, rozmer, prรญpadne rรฝchlosลฅ).
Pojmom vรกลพnica sa oznaฤuje meracie stanoviลกte systรฉmu dynamickรฉho vรกลพenia Measure in Motionยฎ doplnenรฉ kamerovรฝm systรฉmom na rozpoznanie EฤV vozidla a prรญsluลกnou odstavnou plochou na statickรฉ zvรกลพenie vozidla prรญsluลกnรญkom polรญcie. O vozidle s prekroฤenรฝm parametrom dostane informรกciu prรญsluลกnรญk polรญcie prostrednรญctvom wifi signรกlu na tablet PC. Vozidlo sa nรกsledne odklonรญ na odstavnรบ plochu, kde prebehne presnรฉ meranie na statickej kalibrovanej vรกhe. Z nameranรฝch รบdajov sa vystavรญ vรกลพny list a v prรญpade prekroฤenia povolenรฝch hodnรดt je vodiฤ sankcionovanรฝ. V sรบฤasnosti sรบ takรฉto vรกลพnice zriadenรฉ na diaฤพnici D1 medzi Preลกovom a Koลกicami, diaฤพnici D1 v blรญzkosti Novรฉho Mesta nad Vรกhom, v Uฤพanke v blรญzkosti horskรฉho priechodu Donovaly, v Krajnej Poฤพane a Liptovskej osade.
Pravidelnou kontrolou zaลฅaลพenosti vozidiel sa mรดลพe zistiลฅ stav, ktorรฝ ovplyvลuje zniลพovanie รบnosnosti vozoviek aย skracovanie ลพivotnosti. Na zรกklade tรฝchto รบdajov potom moลพno navrhnรบลฅ opatrenia na zabrรกnenie vzniku aย ลกรญrenia porรบch zย dรดvodu preลฅaลพenosti vozidiel. Vรฝsledky zย merania hmotnosti vozidiel sa dajรบ priamo vyuลพiลฅ pri hospodรกrenรญ sย cestnou vozovkou nielen zย hฤพadiska overovania sprรกvnosti konลกtrukcie, ale aj zย hฤพadiska opatrenรญ na plรกnovanie cyklu oprรกv.
Potrebnรก legislatรญva
Napriek tomu, ลพe na Slovensku je inลกtalovanรฝch niekoฤพko systรฉmov Measure-in-Motionยฎ, nie je legislatรญvne povolenรฉ vyvodzovaลฅ na zรกklade vรฝsledkov dynamickรฉho vรกลพenia represie voฤi prepravcom. Pokuty mรดลพu udeฤพovaลฅ len prรญsluลกnรญci polรญcie po zvรกลพenรญ vozidla na statickej vรกhe. Zastavovaลฅ kaลพdรฉ nรกkladnรฉ vozidlo na prevรกลพenie statickou vรกhou je vลกak neลกetrnรฉ nielen kย vozovke, ale aj kย ลพivotnรฉmu prostrediu, preto sa vย sรบฤasnosti vyuลพรญva systรฉm Measure-in-Motionยฎ sย prรญsluลกnou odstavnou plochou. Na ลu sa preลฅaลพenรฉ vozidlo naviguje premennรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm. Prรญsluลกnรญk polรญcie vykonรก vรกลพenie vozidla aย vystavรญ vรกลพny list, na zรกklade ktorรฉho je stanovenรก vรฝลกka pokuty. Tento postup mรก svoje tienistรฉ strรกnky aย jednou zย nich je frekvencia takรฝchto meranรญ. Aby bolo pokutovanie vodiฤov efektรญvne, musรญ sa vรกลพenie vykonรกvaลฅ permanentne, aย nie len niekoฤพkokrรกt do mesiaca, keฤ vodiฤi na zรกklade informรกciรญ, ktorรฉ si medzi sebou odovzdรกvajรบ, preฤkajรบ ฤas vรกลพenia na odpoฤรญvadlรกch aย na cestu sa vydajรบ aลพ po skonฤenรญ merania. Druhou podstatnou nevรฝhodou sรบฤasnรฉho spรดsobu je, ลพe prรญsluลกnรญci polรญcie nemajรบ prรกvomoc vyzvaลฅ vodiฤa, aby prebytoฤnรฝ nรกklad preloลพil na ฤalลกie vozidlo aย aลพ potom opustil miesto merania. Pokutovanรฉ vozidlo teda prejde po slovenskรฝch cestรกch eลกte niekoฤพko stoviek kilometrov aย ฤalej niฤรญ vozovku. Konaลฅ treba rรฝchlo, aย najmรค vย zรกujme รบฤastnรญkov cestnej premรกvky, ktorรญ sรบ dennodenne vystavovanรญ nebezpeฤenstvu hroziacemu vzhฤพadom na nekvalitnรฉ cestnรฉ komunikรกcie, respektรญve majetkovej ujme vzniknutej pri poลกkodenรญ vozidla.
Neinvazรญvna forma merania dopravnรฝch parametrov
Neinvazรญvnou formou zรญskavania dopravnรฝch รบdajov potrebnรฝch najmรค na riadenie dopravnรฉho prรบdu je pouลพitie bezkontaktnรฝch radarovรฝch detektorov, laserovรฝch skenerov alebo kamerovรฉho systรฉmu vย zรกvislosti od poลพiadaviek na vรฝstupnรฉ รบdaje. Najkomplexnejลกie dopravnรฉ รบdaje oย vozidle sa dajรบ zรญskaลฅ laserovรฝmi skenermi (3D model vozidla zย detailnou klasifikรกciou). Vย prรญpade, ลพe treba monitorovaลฅ vลกeobecnรฉ vlastnosti dopravnรฉho prรบdu, vhodnรฝ je aj radar alebo kamera sย moลพnosลฅou poฤรญtania vozidiel.
Podฤพa inลกtitรบcie Central Weighing, zaoberajรบcej sa problematikou vรกลพenia vozidiel aย ich vplyvu na vozovku, jeden kamiรณn sย hmotnosลฅou 38 000 kg opotrebuje vozovku rovnako ako 35 000 osobnรฝch vozidiel. (World Highways, oktรณber 2007) |
Riadenie dopravnรฉho prรบdu
Vย sรบฤasnosti je na diaฤพniฤnรฝch aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรกch sย vysokou hustotou premรกvky veฤพmi vรฝznamnรฝ podiel dopravnรฝch nehรดd spรดsobenรฝch nestabilitami dopravnรฉho prรบdu, ktorรฉ vย sรบvislosti sย vysokou rรฝchlosลฅou vozidiel majรบ fatรกlne nรกsledky. Najฤastejลกรญ spรดsob zvรฝลกenia priepustnosti tรฝchto komunikรกciรญ aย zรกroveล zvรฝลกenia bezpeฤnosti je systรฉm lรญniovรฉho riadenia dopravy. Je zaloลพenรฝ na pouลพitรญ premennรฉho dopravnรฉho znaฤenia, ktorรฝ ovplyvลuje dopravnรฝ prรบd tak, aby sa zvรฝลกila plynulosลฅ, bezpeฤnosลฅ aย kapacita komunikรกciรญ. Regulรกcia sa vykonรกva pomocou premennรฝch symbolov dopravnรฝch znaฤiek (povolenรก rรฝchlosลฅ, zรกkaz vjazdu nรกkladnรฝch vozidiel aย obmedzenie jazdy vย jazdnรฝch pruhoch). Nemenej dรดleลพitรฉ sรบ informรกcie poskytovanรฉ รบฤastnรญkom cestnej premรกvky prostrednรญctvom varovnรฝch symbolov na dopravnรฝch znaฤkรกch (Nebezpeฤenstvo ลกmyku, Prรกca na ceste, Inรฉ nebezpeฤenstvo, Kolรณna, Poฤพadovica, Hmla, Nehoda), ktorรฉ dopฤบลajรบ zรกkazovรฉ znaฤky aย informujรบ oย hroziacom nebezpeฤenstve.
Nevyhnutnรฝm podkladom na riadenie dopravy sรบ dopravnรฉ dรกta zรญskanรฉ zย poฤetnรฝch dopravnรฝch detektorov, ktorรฉ sprostredkรบvajรบ obraz oย sprรกvanรญ dopravy vย mieste vyลพadujรบcom riadenie dopravnรฉho prรบdu. Keฤลพe nie je moลพnรฉ zaistiลฅ zber dopravnรฝch dรกt zย kaลพdรฉho miesta riadenej komunikรกcie, musรญ byลฅ tento systรฉm riadenia zaloลพenรฝ na dopravnom modeli vyuลพรญvajรบcom algoritmy vrรกtane predikcie. Vstupnรฝmi dรกtami na hodnotenie dopravy sรบ najmรค intenzita, rรฝchlosลฅ aย skladba dopravnรฉho prรบdu. Detekovanรฉ dรกta sa vyhodnocujรบ tak, aby nielen poskytli informรกcie oย aktuรกlnej intenzite, ale aj predikovali vznik nรกrazovรฝch vฤบn ฤi identifikovali nehodu.
Zรกver
Okrem toho, ลพe vย sรบฤasnosti treba stavaลฅ novรฉ veฤพkokapacitnรฉ cestnรฉ komunikรกcie, treba chrรกniลฅ aย vedieลฅ efektรญvne vyuลพรญvaลฅ aj tie starรฉ. Nielenลพe to prinรกลกa finanฤnรบ รบsporu, ale prispieva to aj kย bezpeฤnosti aย plynulosti dopravy. Vย sรบฤasnosti je na Slovensku inลกtalovanรฝch viac ako 40 automatickรฝch sฤรญtaฤov dopravy sย vรกลพenรญm, ich vyuลพitie na spomรญnanรฝ รบฤel vลกak akosi absentuje, aลพ na niekoฤพko vรฝnimiek, keฤ dynamickรฉ vรกลพenie slรบลพi na predselekciu preลฅaลพenรฝch vozidiel aย nรกslednรฉ sankcionovanie. Zรกroveล chรฝba informovanie vodiฤov prostrednรญctvom premennรฝch informaฤnรฝch tabรบฤพ aย riadenie dopravnรฉho prรบdu vย รบsekoch nรกchylnรฝch na vznik kongesciรญ. Predstavme si situรกciu na diaฤพnici D1 vย รบseku Trnava โ Bratislava, kde vodiฤ uลพ stojaci vย kolรณne nevie, preฤo vย tej kolรณne stojรญ, nevie, ako dlho mu bude trvaลฅ prejazd, nedostal vฤas informรกciu oย kolรณne, aby mohol pouลพiลฅ alternatรญvnu cestu, aย dopravnรฝ prรบd nebol vopred riadenรฝ smerovo aย rรฝchlostne tak, aby bol prejazd napriek znรญลพenej rรฝchlosti plynulรฝ. Otรกzkou na zรกver ostรกva, ฤi sa technologickรฉ zariadenia na slovenskรฝch cestรกch vyuลพรญvajรบ v plnom rozsahu na รบฤel, na ktorรฝ sรบ urฤenรฉ.
TEXT: Ing. Anna Cerovskรก
FOTO: BETAMONT
Anna Cerovskรก pracuje ako systรฉmovรก inลพinierka pre riadiace dopravnรฉ systรฉmy vย spoloฤnosti BETAMONT, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ bol v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.