Ejpovickรฉ tunely
Na konci minulรฉho roka boli uvedenรฉ do skรบลกobnej prevรกdzky dva Ejpovickรฉ tunely. Ako prvรฝ bol dลa 15. 11. 2018 sprevรกdzkovanรฝ juลพnรฝ tunel, ktorรฝm o 16.20 h preลกiel vรดbec prvรฝ nรกkladnรฝ vlak. Severnรฝ tunel sa svojho sprevรกdzkovania doฤkal o necelรฝ mesiac neskรดr, konkrรฉtne 7. 12. 2018. Sieลฅ ลพelezniฤnรฝch drรกh SลฝDC (Sprรกva ลพelezniฤnรญ dopravnรญ cesty) sa tak rozrรกstla o dva tunelovรฉ tubusy s dฤบลพkou presahujรบcou v sรบฤte 8 000 m โ ide tak o najdlhลกie ลพelezniฤnรฉ tunely na รบzemรญ ฤR.
Charakteristika projektu
Ejpovickรฉ tunely sรบ dvojicou paralelne vedenรฝch jednokoฤพajnรฝch tunelovรฝch rรบr podchรกdzajรบcich dvojicu vrchov โ Homolku a Chlum. Ich dฤบลพka je 4 150 m (juลพnรฝ tunel โ Ejpovickรฝ I.), resp. 4 174,4 m (severnรฝ tunel โ Ejpovickรฝ II.), priฤom oba tunely sรบ vzรกjomne prepojenรฉ รดsmimi spojovacรญmi chodbami, tzv. prepojkami.
Tunely sรบ navrhnutรฉ na konลกtrukฤnรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h (vรฝhฤพadovo aลพ na 200 km/h). Z tejto poลพiadavky vyplรฝva aj ich prieฤny profil, ktorรฉho svetlรฝ priemer je 8 700 mm. Ostenie tvoria prefabrikovanรฉ segmenty z betรณnu triedy C 45/55 s rozptรฝlenou vรฝstuลพou. Vonkajลกรญ profil prstencov je 9 500 mm.
Tunely sรบ takmer na celej svojej dฤบลพke razenรฉ pomocou technolรณgie TBM, iba v portรกlovรฝch ฤastiach sรบ hฤบbenรฉ. Prepojky boli razenรฉ podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy a majรบ charakter spojovacรญch chodieb s vnรบtornรฝmi technologickรฝmi miestnosลฅami.
Prepojky ฤ. 1, 4 a 7 sรบ navyลกe doplnenรฉ technologickรฝmi chodbami, ktorรฉ sรบ situovanรฉ kolmo na hlavnรบ trasu prepojky. Ostenie prepojok je dvojplรกลกลฅovรฉ โ primรกrne ostenie tvoria horninovรฉ svornรญky, oceฤพovรฉ priehradovรฉ rรกmy, striekanรฝ betรณn a vรฝstuลพnรฉ siete, definitรญvne ostenie je z monolitickรฉho ลพelezobetรณnu. Medziฤพahlรก izolรกcia je fรณliovรก.
Vรฝnimku v tomto nรกvrhu tvorรญ prepojka ฤ.โฏ8, ktorej definitรญvne ostenie vrchnej klenby je zo striekanรฉho drรดtobetรณnu a medziฤพahlรก izolรกcia je striekanรก. Geologickรฝ profil pod vrchom Homolka tvorili predovลกetkรฝm bridlice s rรดznym stupลom zvetrania, naopak, dominujรบcim horninovรฝm typom pod vrchom Chlum boli pevnรฉ skalnรฉ horniny โ spility (obr. 3).
Vรฝroba a montรกลพ tunelovacieho stroja
Tunelovacรญ stroj je kฤพรบฤovรฝm prvkom celej metรณdy razenia pomocou TBM, takลพe musรญ ฤo najlepลกie pasovaลฅ do geologickรฝch podmienok razenรฉho diela. Akรกkoฤพvek chyba v nรกvrhu a konลกtrukcii stroja sa ihneฤ premieta do celรฉho priebehu razenia, pretoลพe prestavba ฤi vรฝmena tunelovacieho stroja v podzemรญ je veฤพmi komplikovanรก a finanฤne aj ฤasovo nรกroฤnรก.
Tunelovacรญ stroj na razenie Ejpovickรฝch tunelov vyrobila nemeckรก firma Herrenknecht pod sรฉriovรฝm oznaฤenรญm S-799. Z dรดvodu rozmanitรฉho geologickรฉho prostredia iลกlo o tzv. hybridnรฝ tunelovacรญ stroj, ktorรฝ bol schopnรฝ raziลฅ ako v zeminovom reลพime, tak aj v skalnom reลพime.
Nasadenie tunelovacieho stroja na razenie juลพnรฉho tunela sa pritom z dรดvodu rozsiahleho zรกchrannรฉho archeologickรฉho prieskumu zastavilo na obdobie pribliลพne desiatich mesiacov. S prepravou tunelovacieho stroja na stavbu sa tak zaฤalo aลพ na jeseล 2014.
Rozmernรฉ a hmotnรฉ diely boli prevezenรฉ pomocou lodnej dopravy, ostatnรฉ diely sa doviezli kamiรณnovou dopravou. Spolu s dopravovanรญm dielov prebiehala aj montรกลพ stroja. Po dokonฤenรญ montรกลพรญ (obr. 2) bolo nevyhnutnรฉ tunelovacรญ stroj opรคtovne podrobiลฅ prevรกdzkovรฝm skรบลกkam, ktorรฝmi sa preukรกzala jeho pripravenosลฅ na zaฤatie razenia.
Priebeh razenia TBM
Razenie juลพnรฉho tunela
S razenรญm juลพnej tunelovej rรบry sa zaฤalo na prelome januรกra a februรกra 2015 z vjazdovรฉho portรกlu pri obci Kyลกice. V prostredรญ bridlรญc, t. j. pod vrchom Homolka a ฤiastoฤne pod vrchom Chlum, razil tunelovacรญ stroj v zeminovom reลพime, v prostredรญ tvrdรฝch spilitov vrchu Chlum v skalnom reลพime.
Uลพ od poฤiatku sa raziฤi stretรกvali s geologickรฝmi podmienkami, ktorรฉ boli komplikovanejลกie, neลพ akรฉ sa predpokladali podฤพa zadรกvacej dokumentรกcie. Horninovรฉ prostredie malo omnoho vyลกลกรญ stupeล abrazivity, vyznaฤovalo sa vysokรฝmi prรญtokmi podzemnej vody (v maximรกch aลพ 28 l/s) a ako celok bolo mรกlo stabilnรฉ s vysokou priepustnosลฅou. Vลกetky tieto skutoฤnosti spรดsobovali oproti predpokladom spomalenie razenia.
Takรฉto podmienky vรฝrazne komplikujรบ razenie a nรบtia zhotoviteฤพa postupovaลฅ veฤพmi opatrne, ฤo prinรกลกa vo vรฝsledku ฤasovรฉ zdrลพanie oproti pรดvodne plรกnovanรฝm postupom. Aj napriek tomu, ลพe sa podarilo dosiahnuลฅ รบctyhodnรฉ dennรฉ (32 m) aj mesaฤnรฉ (526 m) maximรก, trvalo razenie juลพnej tunelovej rรบry spolu 16 mesiacov (obr. 4).
Treba vลกak spomenรบลฅ, ลพe navzdory ฤasovรฉmu zdrลพaniu sa metรณda mechanizovanรฉho tunelovania ukรกzala ako vhodnรฉ rieลกenie, pretoลพe obstรกla aj pri komplikovanej geolรณgii, a to najmรค z pohฤพadu minimalizรกcie sadania povrchu a ฤalลกรญch moลพnรฝch negatรญvnych vplyvov razenia na okolie.
Razenie juลพnรฉho Ejpovickรฉho tunela ukรกzalo zhotoviteฤพovi mnoลพstvo รบskalรญ, ktorรฉ v sebe skrรฝvalo horninovรฉ prostredie. Zhotoviteฤพ na to reagoval uลพ v priebehu razenia, avลกak v prรญpade technolรณgie mechanizovanรฉho tunelovania mal v tomto ohฤพade obmedzenรฉ moลพnosti. Na uลพ nasadenom tunelovacom stroji nie je moลพnรฉ realizovaลฅ prรญliลก veฤพa zmien โ a ak รกno, nemรดลพe รญsลฅ o zรกsadnรฉ zmeny.
Zhotoviteฤพ preto smeroval svoje รบsilie k prรญprave opatrenรญ, ktorรฉ mohol realizovaลฅ v obdobรญ medzi skonฤenรญm razenia prvรฉho tunela a zaฤatรญm razenia druhรฉho. V tomto obdobรญ bol stroj ฤiastoฤne zdemontovanรฝ, po ฤastiach prevezenรฝ a nรกsledne opรคลฅ zmontovanรฝ na razenie severnej tunelovej rรบry z vjazdovรฉho portรกlu.
Razenie severnรฉho tunela
Pri razenรญ severnรฉho tunela, ktorรฉ sa zaฤalo na konci septembra 2016, sa vรฝrazne zhodnocovali technickรฉ rieลกenia a opatrenia, ktorรฉ zhotoviteฤพ navrhol a zrealizoval na zรกklade skรบsenostรญ z razenia juลพnรฉho tunela. Do prvej skupiny opatrenรญ, ktorรฉ zhotoviteฤพ uskutoฤnil pri razenรญ severnรฉho tunela, patrila รบprava samotnรฉho horninovรฉho prostredia.
Keฤยญลพe prvรฝ รบsek (cca 250 m) razenia prebiehal v ฤiastoฤne nรญzkom nadloลพรญ s vรฝdatnรฝmi prรญtokmi podzemnej vody, navyลกe v prostredรญ s krรกtkodobou stabilitou, padlo rozhodnutie o odvodnenรญ tejto ฤasti horninovรฉho prostredia cez uลพ vyrazenรบ juลพnรบ tunelovรบ rรบru a ฤerpanรญm vody cez vrty z dodatoฤnรฉho prieskumu na povrchu.
Veฤพkรฉ komplikรกcie pri razenรญ spรดsobovala vysokรก abrazivita prostredia, vplyvom ktorej sa oproti predpokladom omnoho rรฝchlejลกie, a preto aj ฤastejลกie opotrebovรกvali reznรฉ nรกstroje. V prostredรญ s obmedzenou stabilitou vรฝrubu je vลกak veฤพmi nรกroฤnรฉ nรกjsลฅ vhodnรฉ miesto, kde by bolo moลพnรฉ zastaviลฅ, vyprรกzdniลฅ odลฅaลพovaciu komoru a vstรบpiลฅ do tohto priestoru, aby sa vymenili reznรฉ nรกstroje.
Z tohto dรดvodu sa pristรบpilo k opatreniam v podobe zlepลกenia horninovรฉho prostredia na vopred naplรกnovanรฝch miestach โ zastรกvkach na kontrolu a na vรฝmenu reznรฝch nรกstrojov (v juลพnom tuneli sa realizovali spolu ลกtyri zastรกvky, v severnom tunel ich bolo sedem).
Zlepลกenie sa robilo pomocou monolitickรฝch podzemnรฝch stien, ktorรฉ mali dฤบลพku 15 m, ลกรญrku lamely 1,2 m, priฤom sa vลพdy realizovali tri lamely v tesnej blรญzkosti za sebou, a to do hฤบbky polovice profilu reznej hlavy. Technickรฉ vylepลกenia sa realizovali aj na samotnom tunelovacom stroji.
Medzi najvรฝraznejลกie patrรญ vopred odskรบลกanรฝ a namontovanรฝ systรฉm zariadenรญ s automatickรฝm dรกvkovanรญm ลกpeciรกlneho polymรฉru viaลพuceho vodu, po pridanรญ ktorรฉho sa z tekutej rรบbaniny stala rรบbanina s kaลกovitou konzistenciou.
Vลกetky prijatรฉ opatrenia prispeli v koneฤnom dรดsledku k rรฝchlejลกiemu priebehu razenia druhรฉho tunela oproti tomu prvรฉmu. Severnรฝ tunel sa podarilo vyraziลฅ nakoniec pribliลพne o ลกtyri mesiace skรดr ako juลพnรฝ tunel (obr. 4). Zรกroveล s tรฝm sa dosiahol rekordnรฝ dennรฝ vรฝkon 38 m a nekalendรกrny mesaฤnรฝ vรฝkon 702 m.
Zรกver
Ejpovickรฉ tunely sรบ v rรกmci ฤeskej republiky vรฝnimoฤnรฉ v mnohรฝch smeroch. Iลกlo predovลกetkรฝm o technolรณgiu ich razenia pomocou tunelovacieho stroja a pouลพitie pevnej jazdnej drรกhy ako ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, ktorรฝ je z hฤพadiska รบdrลพby a moลพnรฉho zรกsahu zรกchrannรฝch zloลพiek v prรญpade mimoriadnej udalosti urฤite lepลกรญm variantom ako klasickรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok zo ลกtrku.
Foto a obrรกzky: Metrostav a. s.
Vรกclav Andฤl, Petr Hybskรฝ a ล tefan Ivor pรดsobia v spoloฤnosti Metrostav a. s. ล tefan Ivor je vedรบci projektu Ejpovickรฝch tunelov.
Literatรบra
- IVOR, ล .; โ HYBSKร, P.: Vรฝstavba dvojice Ejpovickรฝch tunelลฏ. In: Stavebnictvรญ 7/2018. (Reference pro ฤlรกnek).
- IVOR, ล . โ HYBSKร, P.: Ejpovickรฉ tunely โ prลฏbฤh vรฝstavby. In: Silnice โ ลพeleznice 1/2019 (Reference pro ฤlรกnek).
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 1/2019.