Obr. 1 Pohlaฤ na sprevรกdzkovanรฉ tunely pri vjazdovom kyลกickom portรกli
Galรฉria(6)

Ejpovickรฉ tunely

Partneri sekcie:

Na konci minulรฉho roka boli uvedenรฉ do skรบลกobnej prevรกdzky dva Ejpovickรฉ tunely. Ako prvรฝ bol dลˆa 15. 11. 2018 sprevรกdzkovanรฝ juลพnรฝ tunel, ktorรฝm o 16.20 h preลกiel vรดbec prvรฝ nรกkladnรฝ vlak. Severnรฝ tunel sa svojho sprevรกdzkovania doฤkal o necelรฝ mesiac neskรดr, konkrรฉtne 7. 12. 2018. Sieลฅ ลพelezniฤnรฝch drรกh SลฝDC (Sprรกva ลพelezniฤnรญ dopravnรญ cesty) sa tak rozrรกstla o dva tunelovรฉ tubusy s dฤบลพkou presahujรบcou v sรบฤte 8 000 m โ€“ ide tak o najdlhลกie ลพelezniฤnรฉ tunely na รบzemรญ ฤŒR.

Charakteristika projektu

Ejpovickรฉ tunely sรบ dvojicou paralelne vedenรฝch jednokoฤพajnรฝch tunelovรฝch rรบr podchรกdzajรบcich dvojicu vrchov โ€“ Homolku a Chlum. Ich dฤบลพka je 4 150 m (juลพnรฝ tunel โ€“ Ejpovickรฝ I.), resp. 4 174,4 m (severnรฝ tunel โ€“ Ejpovickรฝ II.), priฤom oba tunely sรบ vzรกjomne prepojenรฉ รดsmimi spojovacรญmi chodbami, tzv. prepojkami.

Tunely sรบ navrhnutรฉ na konลกtrukฤnรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h (vรฝhฤพadovo aลพ na 200 km/h). Z tejto poลพiadavky vyplรฝva aj ich prieฤny profil, ktorรฉho svetlรฝ priemer je 8 700 mm. Ostenie tvoria prefabrikovanรฉ segmenty z betรณnu triedy C 45/55 s rozptรฝlenou vรฝstuลพou. Vonkajลกรญ profil prstencov je 9 500 mm.

Tunely sรบ takmer na celej svojej dฤบลพke razenรฉ pomocou technolรณgie TBM, iba v portรกlovรฝch ฤastiach sรบ hฤบbenรฉ. Prepojky boli razenรฉ podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy a majรบ charakter spojovacรญch chodieb s vnรบtornรฝmi technologickรฝmi miestnosลฅami.

Prepojky ฤ. 1, 4 a 7 sรบ navyลกe doplnenรฉ technologickรฝmi chodbami, ktorรฉ sรบ situovanรฉ kolmo na hlavnรบ trasu prepojky. Ostenie prepojok je dvojplรกลกลฅovรฉ โ€“ primรกrne ostenie tvoria horninovรฉ svornรญky, oceฤพovรฉ priehradovรฉ rรกmy, striekanรฝ betรณn a vรฝstuลพnรฉ siete, definitรญvne ostenie je z monolitickรฉho ลพelezobetรณnu. Medziฤพahlรก izolรกcia je fรณliovรก.

Vรฝnimku v tomto nรกvrhu tvorรญ prepojka ฤ.โ€ฏ8, ktorej definitรญvne ostenie vrchnej klenby je zo striekanรฉho drรดtobetรณnu a medziฤพahlรก izolรกcia je striekanรก. Geologickรฝ profil pod vrchom Homolka tvorili predovลกetkรฝm bridlice s rรดznym stupลˆom zvetrania, naopak, dominujรบcim horninovรฝm typom pod vrchom Chlum boli pevnรฉ skalnรฉ horniny โ€“ spility (obr. 3).

Obr. 1 Pohlaฤ na sprevรกdzkovanรฉ tunely pri vjazdovom kyลกickom portรกli
Obr. 2 Pohlaฤ na zmontovanรฝ tunelovacรญ stroj pripravenรฝ na razenie juลพnรฉho tunela
Obr. 3 Pozdฤบลพny rez tunelmi s predpokladanou geolรณgiou
Obr. 4 Porovnanie mesaฤnรฝch vรฝkonov razenia juลพnรฉho JTT a severnรฉho tunela STT
Tab. 1 Zรกkladnรฉ parametre tunelovacieho stroja Herrenknecht S 799

Vรฝroba a montรกลพ tunelovacieho stroja

Tunelovacรญ stroj je kฤพรบฤovรฝm prvkom celej metรณdy razenia pomocou TBM, takลพe musรญ ฤo najlepลกie pasovaลฅ do geologickรฝch podmienok razenรฉho diela. Akรกkoฤพvek chyba v nรกvrhu a konลกtrukcii stroja sa ihneฤ premieta do celรฉho priebehu razenia, pretoลพe prestavba ฤi vรฝmena tunelovacieho stroja v podzemรญ je veฤพmi komplikovanรก a finanฤne aj ฤasovo nรกroฤnรก.

Tunelovacรญ stroj na razenie Ejpovickรฝch tunelov vyrobila nemeckรก firma Herrenknecht pod sรฉriovรฝm oznaฤenรญm S-799. Z dรดvodu rozmanitรฉho geologickรฉho prostredia iลกlo o tzv. hybridnรฝ tunelovacรญ stroj, ktorรฝ bol schopnรฝ raziลฅ ako v zeminovom reลพime, tak aj v skalnom reลพime.

Nasadenie tunelovacieho stroja na razenie juลพnรฉho tunela sa pritom z dรดvodu rozsiahleho zรกchrannรฉho archeologickรฉho prieskumu zastavilo na obdobie pribliลพne desiatich mesiacov. S prepravou tunelovacieho stroja na stavbu sa tak zaฤalo aลพ na jeseลˆ 2014.

Rozmernรฉ a hmotnรฉ diely boli prevezenรฉ pomocou lodnej dopravy, ostatnรฉ diely sa doviezli kamiรณnovou dopravou. Spolu s dopravovanรญm dielov prebiehala aj montรกลพ stroja. Po dokonฤenรญ montรกลพรญ (obr. 2) bolo nevyhnutnรฉ tunelovacรญ stroj opรคtovne podrobiลฅ prevรกdzkovรฝm skรบลกkam, ktorรฝmi sa preukรกzala jeho pripravenosลฅ na zaฤatie razenia.

Priebeh razenia TBM

Razenie juลพnรฉho tunela

S razenรญm juลพnej tunelovej rรบry sa zaฤalo na prelome januรกra a februรกra 2015 z vjazdovรฉho portรกlu pri obci Kyลกice. V prostredรญ bridlรญc, t. j. pod vrchom Homolka a ฤiastoฤne pod vrchom Chlum, razil tunelovacรญ stroj v zeminovom reลพime, v prostredรญ tvrdรฝch spilitov vrchu Chlum v skalnom reลพime.

Uลพ od poฤiatku sa raziฤi stretรกvali s geologickรฝmi podmienkami, ktorรฉ boli komplikovanejลกie, neลพ akรฉ sa predpokladali podฤพa zadรกvacej dokumentรกcie. Horninovรฉ prostredie malo omnoho vyลกลกรญ stupeลˆ abrazivity, vyznaฤovalo sa vysokรฝmi prรญtokmi podzemnej vody (v maximรกch aลพ 28 l/s) a ako celok bolo mรกlo stabilnรฉ s vysokou priepustnosลฅou. Vลกetky tieto skutoฤnosti spรดsobovali oproti predpokladom spomalenie razenia.

Takรฉto podmienky vรฝrazne komplikujรบ razenie a nรบtia zhotoviteฤพa postupovaลฅ veฤพmi opatrne, ฤo prinรกลกa vo vรฝsledku ฤasovรฉ zdrลพanie oproti pรดvodne plรกnovanรฝm postupom. Aj napriek tomu, ลพe sa podarilo dosiahnuลฅ รบctyhodnรฉ dennรฉ (32 m) aj mesaฤnรฉ (526 m) maximรก, trvalo razenie juลพnej tunelovej rรบry spolu 16 mesiacov (obr. 4).

Treba vลกak spomenรบลฅ, ลพe navzdory ฤasovรฉmu zdrลพaniu sa metรณda mechanizovanรฉho tunelovania ukรกzala ako vhodnรฉ rieลกenie, pretoลพe obstรกla aj pri komplikovanej geolรณgii, a to najmรค z pohฤพadu minimalizรกcie sadania povrchu a ฤalลกรญch moลพnรฝch negatรญvnych vplyvov razenia na okolie.

Razenie juลพnรฉho Ejpovickรฉho tunela ukรกzalo zhotoviteฤพovi mnoลพstvo รบskalรญ, ktorรฉ v sebe skrรฝvalo horninovรฉ prostredie. Zhotoviteฤพ na to reagoval uลพ v priebehu razenia, avลกak v prรญpade technolรณgie mechanizovanรฉho tunelovania mal v tomto ohฤพade obmedzenรฉ moลพnosti. Na uลพ nasadenom tunelovacom stroji nie je moลพnรฉ realizovaลฅ prรญliลก veฤพa zmien โ€“ a ak รกno, nemรดลพe รญsลฅ o zรกsadnรฉ zmeny.

Zhotoviteฤพ preto smeroval svoje รบsilie k prรญprave opatrenรญ, ktorรฉ mohol realizovaลฅ v obdobรญ medzi skonฤenรญm razenia prvรฉho tunela a zaฤatรญm razenia druhรฉho. V tomto obdobรญ bol stroj ฤiastoฤne zdemontovanรฝ, po ฤastiach prevezenรฝ a nรกsledne opรคลฅ zmontovanรฝ na razenie severnej tunelovej rรบry z vjazdovรฉho portรกlu.

Obr. 2 Pohlaฤ na zmontovanรฝ tunelovacรญ stroj pripravenรฝ na razenie juลพnรฉho tunela
Obr. 2 Pohlaฤ na zmontovanรฝ tunelovacรญ stroj pripravenรฝ na razenie juลพnรฉho tunela |

Razenie severnรฉho tunela

Pri razenรญ severnรฉho tunela, ktorรฉ sa zaฤalo na konci septembra 2016, sa vรฝrazne zhodnocovali technickรฉ rieลกenia a opatrenia, ktorรฉ zhotoviteฤพ navrhol a zrealizoval na zรกklade skรบsenostรญ z razenia juลพnรฉho tunela. Do prvej skupiny opatrenรญ, ktorรฉ zhotoviteฤพ uskutoฤnil pri razenรญ severnรฉho tunela, patrila รบprava samotnรฉho horninovรฉho prostredia.

Keฤยญลพe prvรฝ รบsek (cca 250 m) razenia prebiehal v ฤiastoฤne nรญzkom nadloลพรญ s vรฝdatnรฝmi prรญtokmi podzemnej vody, navyลกe v prostredรญ s krรกtkodobou stabilitou, padlo rozhodnutie o odvodnenรญ tejto ฤasti horninovรฉho prostredia cez uลพ vyrazenรบ juลพnรบ tunelovรบ rรบru a ฤerpanรญm vody cez vrty z dodatoฤnรฉho prieskumu na povrchu.

Veฤพkรฉ komplikรกcie pri razenรญ spรดsobovala vysokรก abrazivita prostredia, vplyvom ktorej sa oproti predpokladom omnoho rรฝchlejลกie, a preto aj ฤastejลกie opotrebovรกvali reznรฉ nรกstroje. V prostredรญ s obmedzenou stabilitou vรฝrubu je vลกak veฤพmi nรกroฤnรฉ nรกjsลฅ vhodnรฉ miesto, kde by bolo moลพnรฉ zastaviลฅ, vyprรกzdniลฅ odลฅaลพovaciu komoru a vstรบpiลฅ do tohto priestoru, aby sa vymenili reznรฉ nรกstroje.

Z tohto dรดvodu sa pristรบpilo k opatreniam v podobe zlepลกenia horninovรฉho prostredia na vopred naplรกnovanรฝch miestach โ€“ zastรกvkach na kontrolu a na vรฝmenu reznรฝch nรกstrojov (v juลพnom tuneli sa realizovali spolu ลกtyri zastรกvky, v severnom tunel ich bolo sedem).

Zlepลกenie sa robilo pomocou monolitickรฝch podzemnรฝch stien, ktorรฉ mali dฤบลพku 15 m, ลกรญrku lamely 1,2 m, priฤom sa vลพdy realizovali tri lamely v tesnej blรญzkosti za sebou, a to do hฤบbky polovice profilu reznej hlavy. Technickรฉ vylepลกenia sa realizovali aj na samotnom tunelovacom stroji.

Medzi najvรฝraznejลกie patrรญ vopred odskรบลกanรฝ a namontovanรฝ systรฉm zariadenรญ s automatickรฝm dรกvkovanรญm ลกpeciรกlneho polymรฉru viaลพuceho vodu, po pridanรญ ktorรฉho sa z tekutej rรบbaniny stala rรบbanina s kaลกovitou konzistenciou.

Vลกetky prijatรฉ opatrenia prispeli v koneฤnom dรดsledku k rรฝchlejลกiemu priebehu razenia druhรฉho tunela oproti tomu prvรฉmu. Severnรฝ tunel sa podarilo vyraziลฅ nakoniec pribliลพne o ลกtyri mesiace skรดr ako juลพnรฝ tunel (obr. 4). Zรกroveลˆ s tรฝm sa dosiahol rekordnรฝ dennรฝ vรฝkon 38 m a nekalendรกrny mesaฤnรฝ vรฝkon 702 m.

Zรกver

Ejpovickรฉ tunely sรบ v rรกmci ฤŒeskej republiky vรฝnimoฤnรฉ v mnohรฝch smeroch. Iลกlo predovลกetkรฝm o technolรณgiu ich razenia pomocou tunelovacieho stroja a pouลพitie pevnej jazdnej drรกhy ako ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, ktorรฝ je z hฤพadiska รบdrลพby a moลพnรฉho zรกsahu zรกchrannรฝch zloลพiek v prรญpade mimoriadnej udalosti urฤite lepลกรญm variantom ako klasickรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok zo ลกtrku.

Text: Vรกclav Andฤ›l, Petr Hybskรฝ, ล tefan Ivor
Foto a obrรกzky: Metrostav a. s.

Vรกclav Andฤ›l, Petr Hybskรฝ a ล tefan Ivor pรดsobia v spoloฤnosti Metrostav a. s. ล tefan Ivor je vedรบci projektu Ejpovickรฝch tunelov.

Literatรบra

  1. IVOR, ล .; โ€“ HYBSKร, P.: Vรฝstavba dvojice Ejpovickรฝch tunelลฏ. In: Stavebnictvรญ 7/2018. (Reference pro ฤlรกnek).
  2. IVOR, ล . โ€“ HYBSKร, P.: Ejpovickรฉ tunely โ€“ prลฏbฤ›h vรฝstavby. In: Silnice โ€“ ลพeleznice 1/2019 (Reference pro ฤlรกnek).

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 1/2019.

Najฤรญtanejลกie