Elektriฤka v Petrลพalke โ kde sa nachรกdzame
Elektriฤkovรฉ spojenie do Petrลพalky, presnejลกie povedanรฉ na zaฤiatok Petrลพalky, funguje bez problรฉmov uลพ viac ako 18 mesiacov. Ak sa dnes poprechรกdzate v okolรญ koneฤnej zastรกvky na Jungmanovej, zistรญte, ลพe niฤ nenasvedฤuje tomu, ลพeby traลฅ v blรญzkej budรบcnosti pokraฤovala ฤalej. ฤo treba urobiลฅ, aby sa v okolรญ Chorvรกtskeho ramena rozbehla zase naplno vรฝstavba a aby obyvatelia Petrลพalky zรญskali pocit, ลพe sa na zlepลกenie ich situรกcie v doprave opรคลฅ nieฤo robรญ? Kde sa dnes nachรกdzame v celom procese?
Kedy sa to zaฤalo
Projektovรก prรญprava petrลพalskej elektriฤky prebieha v nadvรคznosti na rozhodnutie, ลพe na druhรฝ breh Dunaja metro nepovedie, uลพ od roku 2006. Projekty sa pripravovali na rรดzne varianty โ zapustenรฝ, polozapustenรฝ, povrchovรฝ. Podpรญsalo sa memorandum medzi mestom a ลพeleznicami na spoloฤnรบ vรฝstavbu pre elektriฤky aj vlakovรบ dopravu. Schvรกlil sa postup vรฝstavby s dvomi rozchodmi โ 1 000 mm pre elektriฤky a 1 435 mm pre ลพeleznicu. Rieลกilo sa finanฤnรฉ krytie na prรญpravu aj vรฝstavbu. Reรกlne kontรบry zaฤal celรฝ projekt naberaลฅ na jeseล v roku 2013, keฤ sa zaฤalo so samotnou vรฝstavbou a projekty uloลพenรฉ dosiaฤพ v zรกsuvke sa zaฤali meniลฅ na skutoฤnosลฅ.
Rozdelenie stavby na dve etapy
Pรดvodne sa stavba petrลพalskej elektriฤky pripravovala ako jeden celok od ล tรบrovej ulice v Starom Meste po obratisko v Janรญkovom dvore. Sรบฤasลฅou stavby bolo napojenie na jestvujรบcu elektriฤkovรบ sieลฅ, rekonลกtrukcia Starรฉho mosta, prepojenie so ลพeleznicou v duรกlnom rozchode tram-train, vybudovanie prestupnej stanice Janรญkov dvor s napojenรญm na jestvujรบcu traลฅ ลพeleznรญc v smere do Rusoviec a na stanicu Petrลพalka. Popri celej trati mala byลฅ postavenรก ลกtvorpruhovรก obsluลพnรก komunikรกcia, ktorรก mala tvoriลฅ s elektriฤkou hlavnรบ dopravnรบ tepnu Petrลพalky.
Nรกvrh prestupnej stanice Janรญkov dvor 1 (2012, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)
Vลกetky lรญniovรฉ stavby sรบ nรกroฤnรฉ z finanฤnรฉho hฤพadiska. Ich realizรกcia si vyลพaduje reรกlne vysokรฉ nรกklady a v prรญpade vรฝstavby petrลพalskej elektriฤky si mesto Bratislava ฤi mestskรก ฤasลฅ Petrลพalka nemรดลพu dovoliลฅ financovaลฅ ju z vlastnรฝch zdrojov. Najschodnejลกou moลพnosลฅou tak bolo vyuลพiลฅ finanฤnรบ pomoc Eurรณpskej รบnie cez jej operaฤnรฉ programy. Tรฝm vลกak do rozhodovacieho procesu o celej stavbe pribudla novรก strana. Je logickรฉ, ลพe ten, kto poskytuje financie, chce o nich rozhodovaลฅ, maลฅ ich pod kontrolou, riadiลฅ ich a urฤovaลฅ, na ฤo sa mรดลพu a majรบ pouลพiลฅ.
Nรกvrh prestupnej stanice Janรญkov dvor 2 (2012, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)
Z finanฤnรฝch mechanizmov tak vyลกla podmienka, ktorรก urฤila pouลพitie finanฤnรฉho objemu na stavbu ako celok pribliลพne na รบrovni 70 miliรณnov eur. Aby sa mohla postaviลฅ celรก traลฅ aลพ do Janรญkovho dvora, musela sa stavba podฤพa odhadovanรฝch nรกkladov na realizรกciu, ktorรฉ boli znaฤne vyลกลกie ako 70 miliรณnov, rozdeliลฅ na dve ฤasti. Na kaลพdรบ ฤasลฅ sa tak nรกsledne ลพiadalo schvรกlenie 70 miliรณnov eur osobitne. Stavba Nosnรฝ systรฉm MHD, Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกmestie sa tak rozdelila na prvรบ ฤasลฅ Bosรกkova โ ล afรกrikovo nรกmestie a druhรบ ฤasลฅ Bosรกkova โ Janรญkov dvor.
Prvรก etapa:
Bosรกkova โ ล afรกrikovo nรกmestie
Tak, ako uvรกdzame v รบvode tohto ฤlรกnku, stavba prvej etapy uลพ prevรกลพa cestujรบcich na pravรฝ breh Dunaja druhรฝ rok. Dฤบลพka zrealizovanรฉho รบseku je pribliลพne 2,4 km, postavil sa novรฝ Starรฝ most, vybudoval sa duรกlny rozchod, dokonฤila sa roky rozostavanรก estakรกda nad Einsteinovou ulicou. Celรฉ dielo stรกlo 70,58 miliรณna eur.
Druhรก etapa:
Bosรกkova โ Janรญkov dvor
Druhรก etapa sa dnes nachรกdza stรกle vo fรกze projektovej prรญpravy. To, ฤo bolo pre tรบto ฤasลฅ uลพ raz naprojektovanรฉ v roku 2012, sa vลกak na zรกklade poลพiadaviek financujรบcej strany znaฤne obmenilo. Dvomi zรกsadnรฝmi zmenami bolo vypustenie ลกtvorprรบdovej komunikรกcie popri trati a zruลกenie duรกlneho rozchodu tram-train. Zรกroveล bolo potrebnรฉ dodrลพaลฅ finanฤnรฉ nรกklady na realizรกciu na รบrovni 70 miliรณnov eur.
V akรฝch krokoch by mala prebiehaลฅ projektovรก prรญprava, som pรญsal obลกรญrnejลกie v ฤlรกnku โSpackanรก elektriฤkaโ alebo Od myลกlienky ku kolaudรกcii v kapitole Projektovรก prรญprava v ฤasopise Inลพinierske stavby ฤ. 2/2017. My sa dnes nachรกdzame v kroku 4 โ spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia (DรR) โ รบzemnรฉ rozhodnutie, resp. sme vo fรกze, keฤ sa zaฤali prรกce na zรญskanie รบzemnรฉho rozhodnutia. Do tohto stavu sme sa dostali od vstupnej porady a prvej ฤiarky na projekte za 26 mesiacov.
ฤรญm sme preลกli
V novembri v roku 2015 sa zaฤali projektovรฉ prรกce na prรญprave podkladov pre proces posudzovania vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie. Vychรกdzalo sa z pรดvodne navrhnutej dokumentรกcie a zo zรกverov vรญลฅaznรฉho sรบลฅaลพnรฉho nรกvrhu realizovanej sรบลฅaลพe nรกvrhov, ktorรบ organizoval magistrรกt hlavnรฉho mesta. Spracovali sa dva varianty.
V rรกmci variantu A sa poลพadovalo vylรบฤiลฅ rozchod trate 1โฏ435โฏmm, vypustiลฅ halu รบdrลพby tram-train, zjednoduลกiลฅ depo, vypustiลฅ napojenie trate na ลพelezniฤnรบ traลฅ Rusovce โ Petrลพalka, vypustiลฅ obratisko Bosรกkova a rieลกiลฅ moลพnรฉ mimoรบrovลovรฉ krรญลพenia trate s cestnรฝmi komunikรกciami.
V rรกmci variantu B sa poฤรญtalo s vypustenรญm obratiska Bosรกkova, vylรบฤenรญm rozchodu 1 435 mm, zruลกenรญm depa a nahradenรญm krytรฝm stรกtรญm a halou s dennou รบdrลพbou na rozchod 1 000 mm, vypustenรญm prepojenia obratiska na smer Kitsee, vypustenรญm prepojenia na ลพelezniฤnรบ traลฅ Rusovce โ Petrลพalka, zjednoduลกenรญm kriลพovania ulรญc Jantรกrovรก cesta โ Rusovskรก cesta, vypustenรญm sรบbeลพnรฝch komunikรกciรญ Romanova a Kutlรญkova, upravenรญm smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia trasy kopรญrovanรญm sรบฤasnรฉho terรฉnu s moลพnรฝm mimoรบrovลovรฝm rieลกenรญm kriลพovatky Jantรกrovรก cesta โ Kutlรญkova ulica.
Pรดvodnรฝ nรกvrh mimoรบrovลovรฉho rieลกenia kriลพovatky Kutlรญkova โ Jantรกrovรก cesta (2015, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)
Na zรกklade takto postavenรฝch podkladov sa spracoval a na konci januรกra 2016 vydal zรกmer EIA. Sprรกvne konanie vo veci posudzovania predpokladanรฝch vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie sa zaฤalo dลa 8. 2. 2016 โ doruฤenรญm zรกmeru navrhovateฤพom na Okresnรฝ รบrad Bratislava, odbor starostlivosti o ลพivotnรฉ prostredie, oddelenie ochrany prรญrody a vybranรฝch zloลพiek ลพivotnรฉho prostredia. Do 21 dnรญ od tohto dรกtumu sa mohla k zรกmeru vyjadriลฅ pรญsomne verejnosลฅ. K zรกmeru priลกlo 138 pripomienok od 28 prรกvnickรฝch ฤi fyzickรฝch subjektov. Keฤ sa vลกetky doruฤenรฉ pripomienky spracovali do prehฤพadnej tabuฤพkovej formy, bolo zaujรญmavรฉ zistenie, koฤพkokrรกt sa niektorรฉ z nich doslovne opakujรบ.
Totoลพnรฉ pripomienky zaslali Cyklokoalรญcia, OZ Nรกdej pre Sad Janka Krรกฤพa, OZ Petrลพalskรฉ ihriskรก, OZ BROZ a OZ Za zeleล Petrลพalky. Moลพno zo strany OZ-tiek prevlรกda nรกzor, ลพe v jednote a mnoลพstve je sila, no ak zvรกลพime to, ลพe kaลพdou jednou pripomienkou sa musรญ niekto zaoberaลฅ, treba povedaลฅ, ลพe ฤas odbornรญkov sa dรก vyuลพiลฅ aj lepลกie ako odpovedanรญm na 5-krรกt sa opakujรบce pripomienky.
Na zรกklade doruฤenรฝch pripomienok preruลกil okresnรฝ รบrad 29. 3. 2016 zisลฅovacie konanie a vyลพiadal si od spracovateฤพa zรกmeru doplลujรบce informรกcie. Vลกetkรฝmi pripomienkami sa zaoberala komisia zloลพenรก zo zรกstupcov investora, ministerstva dopravy a vรฝstavby, zรกstupcov Jaspers, spracovateฤพa zรกmeru a projektanta. Doplลujรบce informรกcie boli v stanovenej lehote do 60 dnรญ doloลพenรฉ. Dลa 11. 5. 2016 vydal okresnรฝ รบrad rozhodnutie o tom, ลพe navrhovanรก ฤinnosลฅ sa bude posudzovaลฅ podฤพa zรกkona ฤ. 24/2006 Z. z. o posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie. Dลa 26. 5. 2016 sa uskutoฤnilo prerokovanie a urฤenie rozsahu hodnotenia navrhovanej ฤinnosti.
Zastรกvka Veฤพkรฝ Draลพdiak (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)
Poฤas leta 2016 sa v urฤenom rozsahu spracovรกvala sprรกva o hodnotenรญ vplyvov ฤinnosti na ลพivotnรฉ prostredie, ktorรก bola na okresnรฝ รบrad predloลพenรก v novembri 2016. Dลa 14. 12. 2016 bolo k tejto sprรกve zvolanรฉ verejnรฉ prerokovanie projektu do Zichyho palรกca za รบฤasti primรกtora. Bolo tak umoลพnenรฉ, aby sa odbornรก aj laickรก verejnosลฅ, ako aj zรกstupcovia zdruลพenรญ opรฝtali na ideovรฉ a technickรฉ rieลกenia pripravovanรฉho projektu vo vzลฅahu k ลพivotnรฉmu prostrediu aj samotnej realizรกcii. Nรกsledne bolo moลพnรฉ do 30. 12. 2016 zaslaลฅ na okresnรฝ รบrad pripomienky. Moลพnosลฅ podaลฅ pripomienky vyuลพilo 11 fyzickรฝch ฤi prรกvnickรฝch subjektov. Po zapracovanรญ vลกetkรฝch pripomienok, podnetov a poลพiadaviek doruฤil navrhovateฤพ 12. 5. 2017 odbornรฝ posudok k navrhovanej ฤinnosti.
Okresnรฝ รบrad Bratislava, odbor starostlivosti o ลพivotnรฉ prostredie, oddelenie ochrany prรญrody a vybranรฝch zloลพiek ลพivotnรฉho prostredia, vydal ako prรญsluลกnรฝ orgรกn ลกtรกtnej sprรกvy zรกvereฤnรฉ stanovisko 27. 6. 2017. K nemu sa opรคลฅ mohli vyjadriลฅ รบฤastnรญci celรฉho procesu, resp. podaลฅ odvolanie do 15 dnรญ odo dลa jeho oznรกmenia. Aj keฤ po dรดkladnej a ฤasovo nรกroฤnej prรญprave vลกetkรฝch podkladov, preลกtudovanรญ, prerokovanรญ a posudzovanรญ vลกetkรฝch pripomienok a ich zapracovanรญ do posudku sa oฤakรกvalo, ลพe sa proces podarรญ รบspeลกne uzavrieลฅ, jedno jedinรฉ odvolanie celรฝ proces natiahlo.
Zastรกvka Zrkadlovรฝ hรกj (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)
Na zรกklade odvolania sa ฤalลกรญ postup dostal na Okresnรฝ รบrad Bratislava, odbor opravnรฝch prostriedkov, ktorรฝ rozhodoval o opodstatnenosti odvolania. Rozhodnutie bolo vydanรฉ 21. 11. 2017, ฤo je necelรฝch pรคลฅ mesiacov od vydania zรกvereฤnรฉho stanoviska. Na mieste je otรกzka, preฤo to trvalo tak dlho. Predsa celรฝ projekt nosnรฉho systรฉmu zรกvisรญ od financovania z Eurรณpskej รบnie a ฤas na vyuลพitie tรฝchto financiรญ je limitovanรฝ. Opodstatnenรฝm dรดvodom boli personรกlne zmeny na samotnom okresnom รบrade a moลพno aj obava rieลกiลฅ takรบ nรกroฤnรบ problematiku. Otรกzkou mรดลพe byลฅ aj to, ฤi vลกetci kompetentnรญ urobili pre รบspech projektu vลกetko, ฤo mohli. ฤas vลกak uลพ ubehol a prรกvoplatnosลฅ rozhodnutia stihla nabehnรบลฅ eลกte v zรกvere roka, 27. 12. 2017.
Po ukonฤenรญ procesu EIA bolo moลพnรฉ dokonฤiลฅ v zmysle odbornรฉho posudku a zรกvereฤnรฉho stanoviska dokumentรกciu stavebnรฉho zรกmeru verejnej prรกce, na zรกklade ktorej ministerstvo dopravy a vรฝstavby vykonรก ลกtรกtnu expertรญzu a vydรก expertรญzny posudok. Ak posudzovanรฝ zรกmer vyhovie poลพadovanรฝm hฤพadiskรกm definovanรฝm v zรกkone ฤ. 254/1998 Z. z. o verejnรฝch prรกcach v zmysle zmeny zรกkona ฤ. 260/2007 Z. z., ministerstvo vyhotovรญ protokol o vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy. Protokol je zรกvรคznรฝm podkladom na ฤalลกie etapy prรญpravy a uskutoฤลovania verejnรฝch prรกc.
Na zรกklade zรกvereฤnรฉho stanoviska EIA, resp. na zรกklade z neho vyplรฝvajรบcich opatrenรญ a podmienok na prรญpravu a realizรกciu navrhovanej ฤinnosti, sa mohlo ukonฤiลฅ spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia. V ฤase pรญsania tohto ฤlรกnku sa rozbehla inลพinierska ฤinnosลฅ na zรญskavanie podkladov na zaฤatie รบzemnรฉho konania.
ฤo nรกs ฤakรก
Po zhromaลพdenรญ vลกetkรฝch podkladov a vyjadrenรญ sa k รบzemnรฉmu konaniu, ktorรฉ urฤรญ podmienky umiestnenia navrhovanej stavby, prebehne proces, ktorรฉho vรฝsledkom by malo byลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie. Je to ฤalลกรญ z procesov, ku ktorรฉmu sa mรดลพu vyjadriลฅ nielen majitelia pozemkov dotknutรฝch stavbou, mรดลพe sa umelo a ลกkodlivo naลฅahovaลฅ. Po zรญskanรญ รบzemnรฉho rozhodnutia potrebuje investor stavby uลพ len poslednรฉ rozhodnutie, po ktorom mรดลพe zaฤaลฅ stavaลฅ. Stavebnรฉ povolenie. ฤi sa pri tejto potrebnej stavbe mestskรฉho vรฝznamu doฤkรกme stavebnรฉho povolenia v ฤase, keฤ bude maลฅ magistrรกt zabezpeฤenรฉ financovanie, je vลกak otรกzne.
ล tรบdia stvรกrnenia elektriฤkovej zastรกvky (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)
Zรกver
Celรฝ proces EIA trval viac ako dva roky, ฤalลกie dva roky na zรญskanie stavebnรฉho povolenia uลพ nie sรบ k dispozรญcii. A to eลกte nikto netuลกรญ, ฤo sa udeje po novembrovรฝch komunรกlnych voฤพbรกch. Chceme veriลฅ, ลพe petrลพalskรก elektriฤka sa blรญลพi k zdarnรฉmu koncu. Chceme veriลฅ, ลพe tรญ, ฤo mรกme za sebou hodiny prรกce nad koฤพajami na pravom brehu Dunaja, nepรญลกeme len ฤalลกiu kapitolu zabudnutej histรณrie.
Tram railway in Petrลพalka โ where are we
Tram railway in Petrลพalka has been divided into two parts. First part has been working for the second year already and it has been transporting passengers to the right shore of Danube river. Although the second part, the more important part when it comes to Petrลพalka itself, still has to wait for a redevelopment. Up to this date we have only completed first steps in preparation. Assessment of the effects on our environment by the EIA lasted more than two years. It is questionable if this process must take this long and if it is even set correctly. But we have to carry on and the next thing awaiting us is acquisition of zoning decision.
TEXT: Ing. Jรกn Kuลกnรญr
Jรกn Kuลกnรญr je technickรฝ riaditeฤพ v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2018.