image 98925 25 v5
Galรฉria(7)

Elektriฤka v Petrลพalke โ€“ kde sa nachรกdzame

Partneri sekcie:

Elektriฤkovรฉ spojenie do Petrลพalky, presnejลกie povedanรฉ na zaฤiatok Petrลพalky, funguje bez problรฉmov uลพ viac ako 18 mesiacov. Ak sa dnes poprechรกdzate v okolรญ koneฤnej zastรกvky na Jungmanovej, zistรญte, ลพe niฤ nenasvedฤuje tomu, ลพeby traลฅ v blรญzkej budรบcnosti pokraฤovala ฤalej. ฤŒo treba urobiลฅ, aby sa v okolรญ Chorvรกtskeho ramena rozbehla zase naplno vรฝstavba a aby obyvatelia Petrลพalky zรญskali pocit, ลพe sa na zlepลกenie ich situรกcie v doprave opรคลฅ nieฤo robรญ? Kde sa dnes nachรกdzame v celom procese?

Obr.1 Janikov dvor 2012
Obr.2 Janikov dvor 2012
Obr.3 Povodny navrh mimour krizenia
Obr.4 Zastavka Velkk Drazdiak
Obr.5 Zastavka Zrkadlovy Haj
Obr.6 Zastavka studia

Kedy sa to zaฤalo

Projektovรก prรญprava petrลพalskej elektriฤky prebieha v nadvรคznosti na rozhodnutie, ลพe na druhรฝ breh Dunaja metro nepovedie, uลพ od roku 2006. Projekty sa pripravovali na rรดzne varianty โ€“ zapustenรฝ, polozapustenรฝ, povrchovรฝ. Podpรญsalo sa memorandum medzi mestom a ลพeleznicami na spoloฤnรบ vรฝstavbu pre elektriฤky aj vlakovรบ dopravu. Schvรกlil sa postup vรฝstavby s dvomi rozchodmi โ€“ 1 000 mm pre elektriฤky a 1 435 mm pre ลพeleznicu. Rieลกilo sa finanฤnรฉ krytie na prรญpravu aj vรฝstavbu. Reรกlne kontรบry zaฤal celรฝ projekt naberaลฅ na jeseลˆ v roku 2013, keฤ sa zaฤalo so samotnou vรฝstavbou a projekty uloลพenรฉ dosiaฤพ v zรกsuvke sa zaฤali meniลฅ na skutoฤnosลฅ.

Rozdelenie stavby na dve etapy

Pรดvodne sa stavba petrลพalskej elektriฤky pripravovala ako jeden celok od ล tรบrovej ulice v Starom Meste po obratisko v Janรญkovom dvore. Sรบฤasลฅou stavby bolo napojenie na jestvujรบcu elektriฤkovรบ sieลฅ, rekonลกtrukcia Starรฉho mosta, prepojenie so ลพeleznicou v duรกlnom rozchode tram-train, vybudovanie prestupnej stanice Janรญkov dvor s napojenรญm na jestvujรบcu traลฅ ลพeleznรญc v smere do Rusoviec a na stanicu Petrลพalka. Popri celej trati mala byลฅ postavenรก ลกtvorpruhovรก obsluลพnรก komunikรกcia, ktorรก mala tvoriลฅ s elektriฤkou hlavnรบ dopravnรบ tepnu Petrลพalky.

Návrh prestupnej stanice Janíkov dvor 1 (2012, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Nรกvrh prestupnej stanice Janรญkov dvor 1 (2012, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Vลกetky lรญniovรฉ stavby sรบ nรกroฤnรฉ z finanฤnรฉho hฤพadiska. Ich realizรกcia si vyลพaduje reรกlne vysokรฉ nรกklady a v prรญpade vรฝstavby petrลพalskej elektriฤky si mesto Bratislava ฤi mestskรก ฤasลฅ Petrลพalka nemรดลพu dovoliลฅ financovaลฅ ju z vlastnรฝch zdrojov. Najschodnejลกou moลพnosลฅou tak bolo vyuลพiลฅ finanฤnรบ pomoc Eurรณpskej รบnie cez jej operaฤnรฉ programy. Tรฝm vลกak do rozhodovacieho procesu o celej stavbe pribudla novรก strana. Je logickรฉ, ลพe ten, kto poskytuje financie, chce o nich rozhodovaลฅ, maลฅ ich pod kontrolou, riadiลฅ ich a urฤovaลฅ, na ฤo sa mรดลพu a majรบ pouลพiลฅ.

Návrh prestupnej stanice Janíkov dvor 2 (2012, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Nรกvrh prestupnej stanice Janรญkov dvor 2 (2012, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Z finanฤnรฝch mechanizmov tak vyลกla podmienka, ktorรก urฤila pouลพitie finanฤnรฉho objemu na stavbu ako celok pribliลพne na รบrovni 70 miliรณnov eur. Aby sa mohla postaviลฅ celรก traลฅ aลพ do Janรญkovho dvora, musela sa stavba podฤพa odhadovanรฝch nรกkladov na realizรกciu, ktorรฉ boli znaฤne vyลกลกie ako 70 miliรณnov, rozdeliลฅ na dve ฤasti. Na kaลพdรบ ฤasลฅ sa tak nรกsledne ลพiadalo schvรกlenie 70 miliรณnov eur osobitne. Stavba Nosnรฝ systรฉm MHD, Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie sa tak rozdelila na prvรบ ฤasลฅ Bosรกkova โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie a druhรบ ฤasลฅ Bosรกkova โ€“ Janรญkov dvor.

Prvรก etapa:
Bosรกkova โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie

Tak, ako uvรกdzame v รบvode tohto ฤlรกnku, stavba prvej etapy uลพ prevรกลพa cestujรบcich na pravรฝ breh Dunaja druhรฝ rok. Dฤบลพka zrealizovanรฉho รบseku je pribliลพne 2,4 km, postavil sa novรฝ Starรฝ most, vybudoval sa duรกlny rozchod, dokonฤila sa roky rozostavanรก estakรกda nad Einsteinovou ulicou. Celรฉ dielo stรกlo 70,58 miliรณna eur.

Druhรก etapa:
Bosรกkova โ€“ Janรญkov dvor

Druhรก etapa sa dnes nachรกdza stรกle vo fรกze projektovej prรญpravy. To, ฤo bolo pre tรบto ฤasลฅ uลพ raz naprojektovanรฉ v roku 2012, sa vลกak na zรกklade poลพiadaviek financujรบcej strany znaฤne obmenilo. Dvomi zรกsadnรฝmi zmenami bolo vypustenie ลกtvorprรบdovej komunikรกcie popri trati a zruลกenie duรกlneho rozchodu tram-train. Zรกroveลˆ bolo potrebnรฉ dodrลพaลฅ finanฤnรฉ nรกklady na realizรกciu na รบrovni 70 miliรณnov eur.

V akรฝch krokoch by mala prebiehaลฅ projektovรก prรญprava, som pรญsal obลกรญrnejลกie v ฤlรกnku โ€žSpackanรก elektriฤkaโ€œ alebo Od myลกlienky ku kolaudรกcii v kapitole Projektovรก prรญprava v ฤasopise Inลพinierske stavby ฤ. 2/2017. My sa dnes nachรกdzame v kroku 4 โ€“ spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia (DรšR) โ†’ รบzemnรฉ rozhodnutie, resp. sme vo fรกze, keฤ sa zaฤali prรกce na zรญskanie รบzemnรฉho rozhodnutia. Do tohto stavu sme sa dostali od vstupnej porady a prvej ฤiarky na projekte za 26 mesiacov.

ฤŒรญm sme preลกli

V novembri v roku 2015 sa zaฤali projektovรฉ prรกce na prรญprave podkladov pre proces posudzovania vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie. Vychรกdzalo sa z pรดvodne navrhnutej dokumentรกcie a zo zรกverov vรญลฅaznรฉho sรบลฅaลพnรฉho nรกvrhu realizovanej sรบลฅaลพe nรกvrhov, ktorรบ organizoval magistrรกt hlavnรฉho mesta. Spracovali sa dva varianty.

V rรกmci variantu A sa poลพadovalo vylรบฤiลฅ rozchod trate 1โ€ฏ435โ€ฏmm, vypustiลฅ halu รบdrลพby tram-train, zjednoduลกiลฅ depo, vypustiลฅ napojenie trate na ลพelezniฤnรบ traลฅ Rusovce โ€“ Petrลพalka, vypustiลฅ obratisko Bosรกkova a rieลกiลฅ moลพnรฉ mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenia trate s cestnรฝmi komunikรกciami.

V rรกmci variantu B sa poฤรญtalo s vypustenรญm obratiska Bosรกkova, vylรบฤenรญm rozchodu 1 435 mm, zruลกenรญm depa a nahradenรญm krytรฝm stรกtรญm a halou s dennou รบdrลพbou na rozchod 1 000 mm, vypustenรญm prepojenia obratiska na smer Kitsee, vypustenรญm prepojenia na ลพelezniฤnรบ traลฅ Rusovce โ€“ Petrลพalka, zjednoduลกenรญm kriลพovania ulรญc Jantรกrovรก cesta โ€“ Rusovskรก cesta, vypustenรญm sรบbeลพnรฝch komunikรกciรญ Romanova a Kutlรญkova, upravenรญm smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia trasy kopรญrovanรญm sรบฤasnรฉho terรฉnu s moลพnรฝm mimoรบrovลˆovรฝm rieลกenรญm kriลพovatky Jantรกrovรก cesta โ€“ Kutlรญkova ulica.

Pôvodný návrh mimoúrovลˆového riešenia kriลพovatky Kutlíkova – Jantárová cesta (2015, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Pรดvodnรฝ nรกvrh mimoรบrovลˆovรฉho rieลกenia kriลพovatky Kutlรญkova โ€“ Jantรกrovรก cesta (2015, K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Na zรกklade takto postavenรฝch podkladov sa spracoval a na konci januรกra 2016 vydal zรกmer EIA. Sprรกvne konanie vo veci posudzovania predpokladanรฝch vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie sa zaฤalo dลˆa 8. 2. 2016 โ€“ doruฤenรญm zรกmeru navrhovateฤพom na Okresnรฝ รบrad Bratislava, odbor starostlivosti o ลพivotnรฉ prostredie, oddelenie ochrany prรญrody a vybranรฝch zloลพiek ลพivotnรฉho prostredia. Do 21 dnรญ od tohto dรกtumu sa mohla k zรกmeru vyjadriลฅ pรญsomne verejnosลฅ. K zรกmeru priลกlo 138 pripomienok od 28 prรกvnickรฝch ฤi fyzickรฝch subjektov. Keฤ sa vลกetky doruฤenรฉ pripomienky spracovali do prehฤพadnej tabuฤพkovej formy, bolo zaujรญmavรฉ zistenie, koฤพkokrรกt sa niektorรฉ z nich doslovne opakujรบ.

Totoลพnรฉ pripomienky zaslali Cyklokoalรญcia, OZ Nรกdej pre Sad Janka Krรกฤพa, OZ Petrลพalskรฉ ihriskรก, OZ BROZ a OZ Za zeleลˆ Petrลพalky. Moลพno zo strany OZ-tiek prevlรกda nรกzor, ลพe v jednote a mnoลพstve je sila, no ak zvรกลพime to, ลพe kaลพdou jednou pripomienkou sa musรญ niekto zaoberaลฅ, treba povedaลฅ, ลพe ฤas odbornรญkov sa dรก vyuลพiลฅ aj lepลกie ako odpovedanรญm na 5-krรกt sa opakujรบce pripomienky.

Na zรกklade doruฤenรฝch pripomienok preruลกil okresnรฝ รบrad 29. 3. 2016 zisลฅovacie konanie a vyลพiadal si od spracovateฤพa zรกmeru doplลˆujรบce informรกcie. Vลกetkรฝmi pripomienkami sa zaoberala komisia zloลพenรก zo zรกstupcov investora, ministerstva dopravy a vรฝstavby, zรกstupcov Jaspers, spracovateฤพa zรกmeru a projektanta. Doplลˆujรบce informรกcie boli v stanovenej lehote do 60 dnรญ doloลพenรฉ. Dลˆa 11. 5. 2016 vydal okresnรฝ รบrad rozhodnutie o tom, ลพe navrhovanรก ฤinnosลฅ sa bude posudzovaลฅ podฤพa zรกkona ฤ. 24/2006 Z. z. o posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie. Dลˆa 26. 5. 2016 sa uskutoฤnilo prerokovanie a urฤenie rozsahu hodnotenia navrhovanej ฤinnosti.

Zastávka Veฤพký Draลพdiak (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Zastรกvka Veฤพkรฝ Draลพdiak (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Poฤas leta 2016 sa v urฤenom rozsahu spracovรกvala sprรกva o hodnotenรญ vplyvov ฤinnosti na ลพivotnรฉ prostredie, ktorรก bola na okresnรฝ รบrad predloลพenรก v novembri 2016. Dลˆa 14. 12. 2016 bolo k tejto sprรกve zvolanรฉ verejnรฉ prerokovanie projektu do Zichyho palรกca za รบฤasti primรกtora. Bolo tak umoลพnenรฉ, aby sa odbornรก aj laickรก verejnosลฅ, ako aj zรกstupcovia zdruลพenรญ opรฝtali na ideovรฉ a technickรฉ rieลกenia pripravovanรฉho projektu vo vzลฅahu k ลพivotnรฉmu prostrediu aj samotnej realizรกcii. Nรกsledne bolo moลพnรฉ do 30. 12. 2016 zaslaลฅ na okresnรฝ รบrad pripomienky. Moลพnosลฅ podaลฅ pripomienky vyuลพilo 11 fyzickรฝch ฤi prรกvnickรฝch subjektov. Po zapracovanรญ vลกetkรฝch pripomienok, podnetov a poลพiadaviek doruฤil navrhovateฤพ 12. 5. 2017 odbornรฝ posudok k navrhovanej ฤinnosti.

Okresnรฝ รบrad Bratislava, odbor starostlivosti o ลพivotnรฉ prostredie, oddelenie ochrany prรญrody a vybranรฝch zloลพiek ลพivotnรฉho prostredia, vydal ako prรญsluลกnรฝ orgรกn ลกtรกtnej sprรกvy zรกvereฤnรฉ stanovisko 27. 6. 2017. K nemu sa opรคลฅ mohli vyjadriลฅ รบฤastnรญci celรฉho procesu, resp. podaลฅ odvolanie do 15 dnรญ odo dลˆa jeho oznรกmenia. Aj keฤ po dรดkladnej a ฤasovo nรกroฤnej prรญprave vลกetkรฝch podkladov, preลกtudovanรญ, prerokovanรญ a posudzovanรญ vลกetkรฝch pripomienok a ich zapracovanรญ do posudku sa oฤakรกvalo, ลพe sa proces podarรญ รบspeลกne uzavrieลฅ, jedno jedinรฉ odvolanie celรฝ proces natiahlo.

Zastávka Zrkadlový háj (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Zastรกvka Zrkadlovรฝ hรกj (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Na zรกklade odvolania sa ฤalลกรญ postup dostal na Okresnรฝ รบrad Bratislava, odbor opravnรฝch prostriedkov, ktorรฝ rozhodoval o opodstatnenosti odvolania. Rozhodnutie bolo vydanรฉ 21. 11. 2017, ฤo je necelรฝch pรคลฅ mesiacov od vydania zรกvereฤnรฉho stanoviska. Na mieste je otรกzka, preฤo to trvalo tak dlho. Predsa celรฝ projekt nosnรฉho systรฉmu zรกvisรญ od financovania z Eurรณpskej รบnie a ฤas na vyuลพitie tรฝchto financiรญ je limitovanรฝ. Opodstatnenรฝm dรดvodom boli personรกlne zmeny na samotnom okresnom รบrade a moลพno aj obava rieลกiลฅ takรบ nรกroฤnรบ problematiku. Otรกzkou mรดลพe byลฅ aj to, ฤi vลกetci kompetentnรญ urobili pre รบspech projektu vลกetko, ฤo mohli. ฤŒas vลกak uลพ ubehol a prรกvoplatnosลฅ rozhodnutia stihla nabehnรบลฅ eลกte v zรกvere roka, 27. 12. 2017.

Po ukonฤenรญ procesu EIA bolo moลพnรฉ dokonฤiลฅ v zmysle odbornรฉho posudku a zรกvereฤnรฉho stanoviska dokumentรกciu stavebnรฉho zรกmeru verejnej prรกce, na zรกklade ktorej ministerstvo dopravy a vรฝstavby vykonรก ลกtรกtnu expertรญzu a vydรก expertรญzny posudok. Ak posudzovanรฝ zรกmer vyhovie poลพadovanรฝm hฤพadiskรกm definovanรฝm v zรกkone ฤ. 254/1998 Z. z. o verejnรฝch prรกcach v zmysle zmeny zรกkona ฤ. 260/2007 Z. z., ministerstvo vyhotovรญ protokol o vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy. Protokol je zรกvรคznรฝm podkladom na ฤalลกie etapy prรญpravy a uskutoฤลˆovania verejnรฝch prรกc.

Na zรกklade zรกvereฤnรฉho stanoviska EIA, resp. na zรกklade z neho vyplรฝvajรบcich opatrenรญ a podmienok na prรญpravu a realizรกciu navrhovanej ฤinnosti, sa mohlo ukonฤiลฅ spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia. V ฤase pรญsania tohto ฤlรกnku sa rozbehla inลพinierska ฤinnosลฅ na zรญskavanie podkladov na zaฤatie รบzemnรฉho konania.

ฤŒo nรกs ฤakรก

Po zhromaลพdenรญ vลกetkรฝch podkladov a vyjadrenรญ sa k รบzemnรฉmu konaniu, ktorรฉ urฤรญ podmienky umiestnenia navrhovanej stavby, prebehne proces, ktorรฉho vรฝsledkom by malo byลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie. Je to ฤalลกรญ z procesov, ku ktorรฉmu sa mรดลพu vyjadriลฅ nielen majitelia pozemkov dotknutรฝch stavbou, mรดลพe sa umelo a ลกkodlivo naลฅahovaลฅ. Po zรญskanรญ รบzemnรฉho rozhodnutia potrebuje investor stavby uลพ len poslednรฉ rozhodnutie, po ktorom mรดลพe zaฤaลฅ stavaลฅ. Stavebnรฉ povolenie. ฤŒi sa pri tejto potrebnej stavbe mestskรฉho vรฝznamu doฤkรกme stavebnรฉho povolenia v ฤase, keฤ bude maลฅ magistrรกt zabezpeฤenรฉ financovanie, je vลกak otรกzne.

Štúdia stvárnenia elektriฤkovej zastávky (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

ล tรบdia stvรกrnenia elektriฤkovej zastรกvky (K. Loj, REMING CONSULT a. s.)

Zรกver

Celรฝ proces EIA trval viac ako dva roky, ฤalลกie dva roky na zรญskanie stavebnรฉho povolenia uลพ nie sรบ k dispozรญcii. A to eลกte nikto netuลกรญ, ฤo sa udeje po novembrovรฝch komunรกlnych voฤพbรกch. Chceme veriลฅ, ลพe petrลพalskรก elektriฤka sa blรญลพi k zdarnรฉmu koncu. Chceme veriลฅ, ลพe tรญ, ฤo mรกme za sebou hodiny prรกce nad koฤพajami na pravom brehu Dunaja, nepรญลกeme len ฤalลกiu kapitolu zabudnutej histรณrie.

Tram railway in Petrลพalka โ€“ where are we

Tram railway in Petrลพalka has been divided into two parts. First part has been working for the second year already and it has been transporting passengers to the right shore of Danube river. Although the second part, the more important part when it comes to Petrลพalka itself, still has to wait for a redevelopment. Up to this date we have only completed first steps in preparation. Assessment of the effects on our environment by the EIA lasted more than two years. It is questionable if this process must take this long and if it is even set correctly. But we have to carry on and the next thing awaiting us is acquisition of zoning decision.

 

TEXT: Ing. Jรกn Kuลกnรญr

Jรกn Kuลกnรญr je technickรฝ riaditeฤพ v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2018.

Najฤรญtanejลกie