Environmentรกlne technolรณgie vย cestnom staviteฤพstve aย ich aktuรกlnosลฅ

Environmentรกlne technolรณgie vย cestnom staviteฤพstve aย ich aktuรกlnosลฅ

Partneri sekcie:

Rozvinutรก cestnรก infraลกtruktรบra je veฤพmi vรฝznamnรฝm faktorom, ktorรฝ ovplyvลˆuje aย podmieลˆuje rozvoj hospodรกrstva. Rozvoj cestnรฉho staviteฤพstva musรญ vลกak reลกpektovaลฅ ochranu ลพivotnรฉho prostredia, musรญ byลฅ kontrolovanรฝ aย jeho rozvoj trvalo udrลพateฤพnรฝ. Ide oย rozvoj, ktorรฝ sรบฤasnรฝm aย budรบcim generรกciรกm zachovรกva uspokojovanie zรกkladnรฝch ลพivotnรฝch potrieb aย reลกpektuje prirodzenรฉ funkcie ekosystรฉmov.

Vย tejto sรบvislosti mรดลพeme povedaลฅ, ลพe rozvoj cestnรฉho staviteฤพstva bude sรบvisieลฅ sย pouลพรญvanรญm environmentรกlnych technolรณgiรญ, ktorรฉ budรบ zameranรฉ na:

  • opรคtovnรฉ pouลพรญvanie cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov,
  • recyklovanie materiรกlov aย pouลพรญvanie vedฤพajลกรญch priemyselnรฝch produktov,
  • pouลพรญvanie novรฝch spojรญv,
  • vyuลพรญvanie energeticky menej nรกroฤnรฝch technolรณgiรญ pri stavbe aย obnove,
  • pouลพรญvanie konลกtrukciรญ sย dlhลกou ลพivotnosลฅou aย menลกรญmi nรกrokmi na รบdrลพbu aย obnovu cestnรฝch komunikรกciรญ.

ย 
Technolรณgie recyklovania vย cestnom staviteฤพstve
Recyklovanie aย opรคtovnรฉ pouลพitie cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov sรบ dva rozdielne technologickรฉ postupy. Opรคtovnรฉ pouลพitie cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov chรกpeme ako proces, pri ktorom sa vybรบranรฝ materiรกl bez ฤalลกej รบpravy opรคtovne zabuduje do konลกtrukcie vozovky, priฤom sa zachovajรบ jeho pรดvodnรฉ vlastnosti. Pri recyklรกcii ide oย รบpravu vlastnostรญ materiรกlov zo starรฝch vozoviek, naprรญklad drvenรญm, triedenรญm, dopฤบลˆanรญm nestmelenรฝch materiรกlov aย pridรกvanรญm regenerujรบcich lรกtok do zmesรญ sย organickรฝm spojivom, pridรกvanรญm rรดznych druhov anorganickรฝch spojรญv, ako sรบ cement, vรกpno alebo popolฤek. Jej vรฝsledkom je teda รบspora materiรกlov, energie aย pohonnรฝch lรกtok, celkovรฝch nรกkladov, ale najmรค ochrana ลพivotnรฉho prostredia.

Vลกetky materiรกly alebo stavebnรฉ zmesi zabudovanรฉ vย jednotlivรฝch vrstvรกch vozoviek sรบ recyklovateฤพnรฉ aย na zรกklade laboratรณrnych prรกc, rozborov aย skรบลกok ich moลพno zabudovaลฅ do prรญsluลกnรฝch vrstiev vozoviek pri splnenรญ vyลพadovanรฝch pevnostnรฝch aย deformaฤnรฝch parametrov. Druh pouลพรญvanรฝch spojรญv na recyklovanie materiรกlov zo starรฝch vozoviek rozhoduje oย pouลพรญvanej technolรณgii, ako aj oย moลพnosti pouลพรญvania technolรณgie vรฝroby na mieste alebo vo vรฝrobnom centre.

Na overenie vlastnostรญ cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov stmelenรฝch spojivom sa vyuลพรญvajรบ rรดzne skรบลกobnรฉ metรณdy aย postupy. Dรดleลพitรฝm poznatkom oย odfrรฉzovanรฝch materiรกloch je rozbor ich fyzikรกlno-mechanickรฝch vlastnostรญ. Potrebujeme poznaลฅ ich zrnitosลฅ, kvalitu kamennej kostry, homogenitu materiรกlu, mnoลพstvo aย kvalitu spojiva, ak sa vย zmesi nachรกdza. Stavebnรฉ materiรกly, ktorรฉ ovplyvลˆujรบ kvalitu koneฤnรฉho produktu, sรบ spojivรก, kamenivo aย prostredie, vย ktorom sa tieto stavebnรฉ materiรกly pouลพijรบ.
ย 
Technolรณgie opรคtovnรฉho spracovania materiรกlov zo starรฝch vozoviek

  • technolรณgie opรคtovnรฉho spracovania pรดvodnรฝch asfaltovรฝch zmesรญ (spracovanie asfaltovรฝch zmesรญ za tepla vย obaฤพovacรญch sรบpravรกch, spracovanie asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za tepla aย spracovanie asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za studena),
  • technolรณgie opรคtovnรฉho spracovania stavebnรฝch zmesรญ stmelenรฝch hydraulickรฝm spojivom (cementovรก stabilizรกcia, kamenivo stmelenรฉ cementom),
  • technolรณgie opรคtovnรฉho spracovania nestmelenรฝch kamennรฝch zmesรญ zo spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev (ลกtrkodrvina, ลกtrkopiesok),
  • technolรณgie opรคtovnรฉho spracovania nestmelenรฝch kamennรฝch zmesรญ spolu sย rozpojenรฝmi, pรดvodnรฝmi zmesami stmelenรฝmi hydraulickรฝm spojivom.

Na technolรณgie tรฝkajรบce sa stmelenรฝch alebo nestmelenรฝch podkladovรฝch vrstiev vozovky (druhรก, tretia aย ลกtvrtรก technolรณgia), sa pouลพije frรฉzovacie zariadenie aย spracรบvajรบ sa na mieste alebo vย mieลกacom centre, vย oboch prรญpadoch za studena.

Recyklรกcia za tepla na mieste mรก pozitรญvny vplyv na ลพivotnรฉ prostredie, pretoลพe vลกetky pรดvodnรฉ materiรกly mรดลพu byลฅ vyuลพitรฉ aลพ na 100 percent, ลกetria sa surovinovรฉ zdroje aย odstraลˆuje problรฉm so skladovanรญm vyfrรฉzovanรฉho materiรกlu (zaberanie pรดdy). Okolie stavby nie je praลกnรฉ, pretoลพe asfaltovรก zmes je rozpojenรก aย spracรบva sa vย celku, bez potreby drvenia. Vย porovnanรญ sย klasickรฝm frรฉzovanรญm za studena aย nasledovnom ฤistenรญ povrchu tu nevznikรก prach. Vย procese opravy nevznikรก odpad aย sรบ preukรกzateฤพnรฉ ฤalลกie technickรฉ, technologickรฉ aย ekonomickรฉ prednosti.

Pri recyklรกcii za studena na mieste takisto moลพno vย porovnanรญ sย klasickou vรฝmenou aย stavbou novรฝch podkladovรฝch vrstiev vyuลพiลฅ materiรกl pรดvodnej konลกtrukcie vozovky. Pre vybรบranรฉ pรดvodnรฉ materiรกly nie sรบ potrebnรฉ skladovacie priestory aย ลกetrรญ sa spotreba novรฝch stavebnรฝch materiรกlov, t. j. ลกetria sa aj prรญrodnรฉ zdroje. Spรดsob dรกvkovania spojiva zaruฤuje jeho rovnomernรฉ rozloลพenie vย zmesi aย pรดvodnรก vozovka mรดลพe byลฅ recyklovanรก do poลพadovanej hฤบbky bez poruลกenia niลพลกรญch vrstiev. Prednosลฅou je aj niลพลกia cena aย skrรกtenรฝ ฤas vรฝstavby. Okolie komunikรกcie nie je zaลฅaลพenรฉ vย sรบvislosti sย odvozom aย dovozom stavebnรฝch materiรกlov hlukom, vibrรกciami, exhalรกtmi aย prachom ฤi blatom.

Recyklรกcia sรบvisรญ aj sย  technickรฝmi, ekonomickรฝmi aย ekologickรฝmi otรกzkami. Napriek jej nespornรฝm vรฝhodรกm vรคฤลกina prekรกลพok vyuลพรญvania recyklovania na Slovensku nie je technickรฉho charakteru. Prvou prekรกลพkou je nezรกujem, resp. opatrnosลฅ investorov. Sย tรฝm sรบvisรญ nedostatoฤnรก informovanosลฅ aย vรฝchova zรกkaznรญkov aย nedostatok domรกcich referenciรญ zย pozorovania รบsekov vozoviek rehabilitovanรฝch touto technolรณgiou. ฤŽalej je to chรฝbajรบca legislatรญva, predpisy oย odpadoch aย zaradenie tรฝchto materiรกlov do skupรญn podฤพa technicko-kvalitatรญvnych podmienok (TKP). Sprรกvcovia cestnรฝch komunikรกciรญ nemajรบ dostatok financiรญ na opravy vozoviek, aย tรฝm sa odstraลˆujรบ len dรดsledky, nie prรญฤiny porรบch. ฤŽalลกou prekรกลพkou je nedostatok predpisov aย vhodnรฝch skรบลกobnรฝch metรณd pre alternatรญvne materiรกly aย obava oย kvalitu. Sย ekonomikou sรบvisia aj vย rozpoฤtovรฝch programoch chรฝbajรบce poloลพky sย finanฤnรฝm ohodnotenรญm jednotlivรฝch prรกc aย postupov.

Vรฝhฤพad do budรบcnosti aย prรญnos kย trvalo udrลพateฤพnรฉmu rozvoju je aktuรกlnou otรกzkou pouลพรญvania environmentรกlnych technolรณgiรญ vย cestnom staviteฤพstve. Vฤaka rozลกรญreniu technolรณgie recyklรกcie aย pouลพitia priemyselnรฝch odpadov vย cestnom staviteฤพstve bude ลพivotnรฉ prostredie oย nieฤo zdravลกie. Vรฝznamnรบ รบlohu pri rieลกenรญ sรบฤasnej situรกcie by mohlo zohraลฅ aj novoustanovenรฉ Eurรณpske zdruลพenie kvality pre recyklรกciu (European Quality Association for Recycling, e.V.) aย jeho aktivity na eurรณpskej รบrovni.

Medzi technolรณgie vhodnรฉ na predฤบลพenie ลพivotnosti vozoviek aย rieลกenie oprรกv nehodovรฝch รบsekov patria emulznรฉ mikrokoberce aย emulznรฉ nรกtery. Tieto technolรณgie za studena slรบลพia nielen na minimalizovanie negatรญvnych vplyvov klimatickรฝch podmienok, na plynulosลฅ aย bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, opravy aย รบdrลพby pozemnรฝch komunikรกciรญ, ale aj na zaistenie prevรกdzkovej spรดsobilosti vozoviek. ล tatistickรฉ รบdaje svedฤia oย nedostatoฤnom vyuลพรญvanรญ technolรณgiรญ za studena aj napriek ich nespornรฝm vรฝhodรกm.

Emulznรฝ mikrokoberec je modernรก technolรณgia urฤenรก najmรค na รบdrลพbu vozoviek sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ ich prevรกdzkovรบ spรดsobilosลฅ aย ลพivotnosลฅ. Menej sa vyuลพรญva kombinรกcia emulznรฝch mikrokobercov sย asfaltobetรณnovรฝmi vrstvami na รบpravu aย zosilnenie podkladu. Zmes je zloลพenรก zย modifikovanej kationaktรญvnej asfaltovej emulzie, kameniva vhodnรฉho mineralogickรฉho zloลพenia, cementu, stabilizรกtora prรญpadne inรฝch prรญsad.

Kย modernรฝm, progresรญvnym aย vysoko produktรญvnym technolรณgiรกm na opravy aย sรบvislรบ รบdrลพbu ciest patria aj technolรณgie vรฝroby za studena, vฤaka ktorรฝm sa dosahuje รบฤinnรฉ uzavretie povrchu ciest proti vnikaniu vody do konลกtrukcie vozovky, vysokรก drsnosลฅ sย jej relatรญvne malรฝm รบbytkom, pomerne rรฝchle odvedenie vody zย povrchu vozovky, aย tรฝm obmedzenie vรฝskytu akvaplaningu, zniลพovanie spotreby soฤพnรฝch roztokov vย zimnej รบdrลพbe, obmedzenie tvorby nรกmrazy na povrchu vozoviek, rรฝchla realizรกcia obnovy povrchovรฝch vlastnostรญ, krรกtke obmedzenie verejnej dopravy pri ich realizรกcii aย minimalizรกcia prรญpravnรฝch prรกc, osobitne vย intravilรกne miest aย obcรญ. Pouลพitรญm modifikovanรฝch asfaltovรฝch emulziรญ sa zvyลกuje teplotnรก odolnosลฅ รบpravy aย obmedzuje sa degradรกcia zvyลกnรฉho modifikovanรฉho asfaltu.

Novรก generรกcia spojรญv pre dopravnรฉ stavby
Vย sรบฤasnosti je jasnรฉ, ลพe svetovรฉ zรกsoby ropy ako zรกkladnej suroviny na vรฝrobu asfaltov nie sรบ neobmedzenรฉ aย rieลกenie treba hฤพadaลฅ vo vรฝrobe alternatรญvnych spojรญv. Takรฝto zรกmer malo aย mรก aj viacero vรฝskumnรฝch aย vรฝvojovรฝch centier vย Eurรณpe. Jednรฝm zย vรฝsledkov francรบzskeho vรฝskumu je vรฝroba spojiva na bรกze materiรกlov rastlinnรฉho pรดvodu nazvanรฉho Vรฉgรฉcol. Je to spojivo, ktorรฉ neobsahuje petrochemickรฉ derivรกty. Mรดลพe sa pouลพiลฅ na vรฝrobu zmesรญ, ktorรฉ vย podstate nahrรกdzajรบ asfaltovรฉ zmesi na stavbu vrstiev cestnรฝch vozoviek, chodnรญkov aย rozliฤnรฝch dopravnรฝch plรดch. Tieto zmesi majรบ dobrรบ spracovateฤพnosลฅ aj dobrรฉ fyzikรกlnoโ€“mechanickรฉ vlastnosti, okrem inรฉho odolnosลฅ proti vyjazฤovaniu koฤพajรญ. Nemajรบ ฤiernu farbu, ale mierne sfarbenie do ลพlta aย mรดลพu sa rรดznymi pigmentmi upravovaลฅ.

Vรฉgรฉcol sa pouลพije pri vรฝrobe rรดznych typov zmesรญ urฤenรฝch na obrusnรฉ vrstvy, prevaลพne pre zmesi vyrรกbanรฉ za horรบca. Vรคฤลกinou sa do tรฝchto zmesรญ nepridรกvajรบ farebnรฉ pigmenty, ฤo umoลพลˆuje vyuลพรญvaลฅ prรญrodnรฉ odtiene pouลพitรฉho kameniva vย sรบlade sย architektonickรฝmi poลพiadavkami. Zmesi majรบ veฤพmi dobrรฉ mechanickรฉ vlastnosti. Vฤaka nรญzkej poฤiatoฤnej viskozite umoลพลˆuje toto spojivo vรฝrobu zmesi pri teplotรกch 110ย โ€“ย 130ย ยฐC, ฤรญm vznikajรบ รบspory energiรญ aย znรญลพenie emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov. Zmesi sa vyrรกbajรบ na beลพnรฝch obaฤพovaฤkรกch podobne ako tradiฤnรฉ asfaltovรฉ zmesi. Teplota pri obaฤพovanรญ je vลกak asi oย 40ย ยฐC niลพลกia ako pri beลพnรฝch cestnรฝch asfaltoch. Vlastnosti spojiva Vรฉgรฉcol sa lรญลกia od tradiฤnรฝch asfaltov. Po poloลพenรญ aย zhutnenรญ zmesi dochรกdza kย polymerizรกciรญ spojiva. Hodnoty modulov tuhosti aย odolnosti proti รบnave sรบ vย porovnanรญ sย podobnรฝmi zmesami sย modifikovanรฝm asfaltom vyลกลกie. Navyลกe vย priebehu roka dochรกdza kย ฤalลกiemu nรกrastu tรฝchto parametrov. Vรฉgรฉcol sa vyuลพรญva aj vo forme emulziรญ na rozliฤnรฉ povrchovรฉ รบpravy spevnenรฝch plรดch aย pozemnรฝch komunikรกciรญ.

Podobnรฉ vizuรกlne efekty ako so spojivom Vรฉgรฉcol moลพno dosiahnuลฅ aj pri zmesiach so spojivom Bituclair. Je to priehฤพadnรฉ spojivo syntetickรฉho pรดvodu sย mierne tmavลกรญm zafarbenรญm. Na rozdiel od Vรฉgรฉcolu sa Bituclair mieลกa aย spracรบva pri podobnรฝch teplotรกch ako beลพnรฉ cestnรฉ asfalty.

Energeticky รบspornรฉ aย environmentรกlne asfaltovรฉ zmesi
Vรฝstavba aย รบdrลพba cestnรฝch komunikรกciรญ mรก vplyv na okolie aย ลพivotnรฉ prostredie, vย ktorom sรบ tieto komunikรกcie situovanรฉ. Vย prรญpade asfaltovรฝch zmesรญ je vplyv viazanรฝ na vysokรบ teplotu potrebnรบ pri ich vรฝrobe, ฤo je 160 aลพ 180 ยฐC. Teplota je dรดleลพitรก na znรญลพenie viskozity asfaltu aย eliminรกciu vody zย povrchu kameniva. Vย poslednom obdobรญ sledujeme aj nรกrast priemernรฝch teplรดt vzduchu, priฤom asfaltovรฉ zmesi sa stรกvajรบ plastickรฉ. Aby mohli odolรกvaลฅ namรกhaniu, ktorรฉ vyplรฝva zo zvรฝลกenรฉho klimatickรฉho zaลฅaลพenia, ako aj zย nรกrastu dopravy, treba ich modifikovaลฅ. Dรดsledkom je prechod pri vรฝrobe zmesรญ na tvrdรฉ asfalty alebo na polymรฉrmi modifikovanรฉ asfalty, ktorรฝch viskozita si vลกak vyลพaduje vyลกลกiu manipulaฤnรบ teplotu.

Vรฝskumnรฉ prรกce vย rรดznych inลกtitรบciรกch vย Eurรณpe sรบ zameranรฉ na znรญลพenie teploty pri vรฝrobe ลกtandardnรฝch asfaltovรฝch zmesรญ. Vรฝsledkom sรบ viacerรฉ technolรณgie, pri ktorรฝch je moลพnรฉ znรญลพiลฅ teplotu pri vรฝrobe oย pribliลพne 40 ยฐC, priฤom sa zachovรกva spracovateฤพnosลฅ zmesi, ktorรก zaruฤuje รบฤinnosลฅ zhutลˆovania aj vzhฤพad povrchu.
Environmentรกlnymi technolรณgiami sa zniลพuje teplota pri vรฝrobe aย poloลพenรญ zmesi aลพ oย 40 ยฐC. Tieto technolรณgie ovplyvลˆujรบ reolรณgiu spojiva, nevyลพadujรบ novรฉ vรฝrobnรฉ prostriedky, priฤom vรฝslednรฝ produkt je ekvivalentnรฝ klasickรฝm asfaltovรฝm zmesiam. Podrobnรฝm skรบmanรญm rรดznych zrealizovanรฝch stavieb sa preukรกzal energetickรฝ prรญnos overovanรฝch technolรณgiรญ. Miera zhutnenia, rovinatosลฅ aย priฤพnavosลฅ tรฝchto nรญzkoteplotnรฝch zmesรญ na komunikรกciรกch sย vysokรฝm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm potvrdzujรบ vhodnosลฅ tรฝchto postupov.

Technolรณgie energeticky รบspornรฝch asfaltovรฝch zmesรญ sa mรดลพu aplikovaลฅ aj sย recyklovanรฝm kamenivom aย mรดลพu sa pouลพiลฅ jednak na beลพnรฉ asfaltovรฉ vrstvy, jednak na veฤพmi tenkรฉ รบpravy sย modifikovanรฝm spojivom alebo zmesi sย vysokรฝm modulom. Zย hฤพadiska ochrany ลพivotnรฉho prostredia realizรกcia tรฝchto asfaltovรฝch zmesรญ vedie kย poklesu plynnรฝch emisiรญ, zniลพovaniu emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov rรกdovo aลพ oย 18 aลพ 20 percent, aย to vย dรดsledku preverenรฉho aย potvrdenรฉho znรญลพenia spotreby energie.

Sย ฤinnosลฅami spojenรฝmi so stavbou, รบdrลพbou aย obnovou cestnรฝch komunikรกciรญ sรบvisia negatรญvne vplyvy na รบzemie, obyvateฤพov aย uลพรญvateฤพov komunikรกciรญ. Medzi rieลกenia, ktorรฉ mรดลพu tieto negatรญvne vplyvy zmierniลฅ, moลพno zaฤleniลฅ:

  • obmedzenie zneฤistenia prostredia โ€“ retenฤnรฉ vodnรฉ nรกdrลพe, pouลพitie lapaฤov prachu, meracie zariadenia na kontrolu emisiรญ, monitorovanie rizรญk zneฤistenia, kontrolovanie aย manipulรกcia sย nebezpeฤnรฝmi materiรกlmi, recyklรกcia,
  • zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy โ€“ informaฤnรฉ kampane pre verejnosลฅ, policajnรฝ dohฤพad, radary, premostenie aย priechody pre peลกรญch, vhodnรฉ osvetlenie prรกc vย noci aย dopravnรฉ znaฤenie,
  • znรญลพenie hluku โ€“ smernice stanovujรบce maximรกlne hladiny hluku, skrรกtenie ฤasu vรฝstavby pomocou vhodnรฝch technolรณgiรญ, prรญplatky alebo pokuty spojenรฉ sย urรฝchlenรญm alebo prieลฅahmi pri vรฝstavbe,
  • znรญลพenie vibrรกciรญ โ€“ vรฝber vhodnรฝch prostriedkov na dopravu materiรกlu, prispรดsobenie stavebnรฝch technolรณgiรญ, kontrola rรฝchlosti vozidiel, finanฤnรฉ kompenzรกcie na inลกtalรกciu dodatoฤnรฝch zariadenรญ zvukovรฝch izolรกciรญ,
  • udrลพanie mobility โ€“ podpora verejnej prepravy, alternatรญvne prostriedky prevozu stavebnรฝch materiรกlov, menลกie obmedzovanie uลพรญvateฤพov.


Vozovky na veฤพkรฉ zaลฅaลพenie aย dlhรบ ลพivotnosลฅ

Vย poslednรฝch rokoch mรดลพeme na naลกich cestรกch sledovaลฅ zvรฝลกenรบ intenzitu premรกvky aย zvรฝลกenรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie. Cestnรฉ komunikรกcie vลกak vย minulosti neboli navrhovanรฉ na takรบ ลฅaลพkรบ kamiรณnovรบ dopravu, akรก je dnes. Je teda aktuรกlna otรกzka, akรฉ novรฉ rieลกenia hฤพadaลฅ vo vรฝstavbe pozemnรฝch komunikรกciรญ. Moลพnรฝm rieลกenรญm je prรกve vรฝstavba cementobetรณnovรฝch vozoviek.

Vย poslednom obdobรญ sa veฤพa diskutovalo oย pouลพitรญ tรฝchto vozoviek na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch. Veฤพmi ฤastรฝ je aj argument, ลพe vรฝstavba cementobetรณnovรฝch vozoviek je drahลกia ako vรฝstavba vozoviek sย asfaltobetรณnovรฝm krytom. Pred rozhodnutรญm je vลกak nutnรฉ porovnaลฅ vรฝhody aj nevรฝhody jednotlivรฝch technickรฝch rieลกenรญ od vรฝstavby aลพ po รบdrลพbu. Kritรฉriรก na rozhodovanie dnes zahล•ลˆajรบ nรกklady na celรฝ ลพivotnรฝ cyklus.

Cementobetรณnovรฉ vozovky sa vyuลพรญvajรบ hlavne zย dรดvodu vysokej odolnosti proti nadmernรฉmu zaลฅaลพeniu aย sรบ nevyhnutnรฉ na frekventovanรฝch aย najviac vyลฅaลพenรฝch รบsekoch cestnรฝch komunikรกciรญ. รšspeลกne sa pouลพรญvajรบ na letiskovรฉ aย odstavnรฉ plochy, parkoviskรก aย plochy mestskรฝch aglomerรกciรญ vrรกtane kriลพovatiek aย zastรกvok mestskej hromadnej dopravy.

Medzi tri zรกkladnรฉ vรฝhody cementobetรณnovรฝch krytov oproti inรฝm technickรฝm rieลกeniam patrรญ:

  • ekonomickรก efektรญvnosลฅ โ€“ ลพivotnosลฅ 40 rokov, celkovรฉ nรกklady poฤas 20 rokov vyuลพรญvania sรบ aลพ oย 60 percent niลพลกie ako na asfaltovรฉ vozovky, vรฝroba materiรกlu sa pokryje zย domรกcich surovรญn,
  • ochrana ลพivotnรฉho prostredia โ€“ zย betรณnu sa nevylรบhujรบ lรกtky nebezpeฤnรฉ pre ลพivotnรฉ prostredie, naopak pri kontakte asfaltu sย vodnรฝm prostredรญm aย pรดsobenรญm vysokรฝch teplรดt mรดลพe nastaลฅ uvoฤพลˆovanie toxickรฝch lรกtok; betรณn, ktorรฝ sa vyrรกba zย cementu, je recyklovateฤพnรฝ, vyrรกba sa zย domรกcich surovรญn aย pri zimnej รบdrลพbe vozoviek je potrebnรฉ menลกie mnoลพstvo posypovรฝch materiรกlov aย soli,
  • vรฝhody pre uลพรญvateฤพov โ€“ zabezpeฤenie plynulej premรกvky na komunikรกciรกch, bezpeฤnosลฅ, lepลกia viditeฤพnosลฅ, naprรญklad vย tuneloch sa zniลพujรบ aj nรกklady na osvetlenie. Vย mestskรฝch oblastiach dokรกลพu betรณnovรฉ vozovky spolu so stromami znรญลพiลฅ letnรฉ teploty aลพ oย 10 stupลˆov. Vย neposlednom rade je to variabilita tรฝchto vozoviek aย nehorฤพavosลฅ betรณnu.

Sย otรกzkou environmentรกlnych technolรณgii sรบvisรญ aj recyklovanie cementobetรณnovรฝch vozoviek. Materiรกl zย cementobetรณnovej vozovky urฤenรฝ na opรคtovnรฉ pouลพitie na inom mieste, ako je miesto vรฝskytu, moลพno zรญskaลฅ bรบranรญm baranidlami, zรกvesnรฝmi zรกvaลพiami, strojom alebo studenou frรฉzou. Zรญskanรฝ materiรกl sa ฤalej upravuje drvenรญm, ktorรฉ mรดลพe byลฅ jednostupลˆovรฉ alebo dvojstupลˆovรฉ. Recyklovanรฝ materiรกl upravenรฝ drvenรญm moลพno pouลพiลฅ na ochrannรฉ aย podkladovรฉ vrstvy vozoviek.
ย 
Zรกver
Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe dneลกnรก situรกcia vย oblasti stavby aย รบdrลพby vozoviek nie je jednoduchรก aย ovplyvลˆuje ju rad faktorov. Medzi hlavnรฉ patria zvyลกujรบce sa dopravnรฉ zaลฅaลพenie, problรฉmy sย ropou aย moลพnosลฅami ฤalลกieho pouลพรญvania asfaltov, zmeny klimatickรฝch podmienok aย vย neposlednom rade prevzatie eurรณpskych noriem aย sย tรฝm sรบvisiace problรฉmy kvality. Na zรกklade toho je nutnรฉ zaoberaลฅ sa otรกzkami zvyลกovania ลพivotnosti, najmรค vrstiev krytu vozovky, celkovรฝch nรกkladov aย energetickej nรกroฤnosti, zlepลกovanรญm povrchovรฝch vlastnostรญ, hlavne drsnosti aย redukovania hluฤnosti.

Cieฤพom tohto prรญspevku nie je vyvolaลฅ polemiku oย menej alebo viac vรฝhodnรฝch technolรณgiรกch, ale potvrdiลฅ aktuรกlnosลฅ pouลพรญvania environmentรกlnych technolรณgiรญ. Trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj aย ochrana ลพivotnรฉho prostredia sรบ stรกle aktuรกlne problรฉmy, ktorรฉ sรบvisia sย pouลพรญvanรญm environmentรกlnych technolรณgiรญ vย cestnom staviteฤพstve. Ich rieลกenie je veฤพmi nรกstojฤivรฉ.

Ing. Peter Gรกbor, PhD., Stavebnรก fakulta STU v Bratislave
Recenzoval: prof. Ing. Ivan Gschwendt, DrSc., Stavebnรก fakulta STU v Bratislave

Tento prรญspevok bol vypracovanรฝ vย rรกmci vedeckรฉho projektu VEGA 1/0580/09 Priestorovo aย energeticky รบspornรฉ dopravnรฉ stavby.

Literatรบra
[1] Asfaltovรฉ zmesi vย Eurรณpe 2008. Zbornรญk z konferencie. Praha: 2008.
[2] Asfaltovรฉ vozovky 2007. Zbornรญk z konferencie. ฤŒeskรฉ Budฤ›jovice: 2007.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v kniลพnej publikรกcii Stavebnรญcka roฤenka 2010.

Najฤรญtanejลกie