Obr. 6 Celkovรฝ pohฤพad dvojtrรกm na podpernej skruลพi
Galรฉria(15)

Estakรกda Podzรกvoz na diaฤพnici D3

Partneri sekcie:

Na novobudovanom, vย sรบฤasnosti rozostavanom รบseku diaฤพnice D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec je najdlhลกรญm mostom SO 205-00 Estakรกda Podzรกvoz. Celkovรก dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 803,0 m, celkovรก dฤบลพka pravรฉho mosta je 832,0 m sย maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 74,95 m. Spodnรก stavba je zaloลพenรก hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie pozostรกva zย dvoch technolรณgiรญ โ€“ letmej betonรกลพe (komora) aย betonรกลพe na pevnej skruลพi (dvojtrรกm). Most prevรกdza diaฤพnicu D3 vย intravilรกne mesta ฤŒadca ponad elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, cestu I. triedy I/11, miestne komunikรกcie aย vodnรฉ toky ฤŒadeฤanka aย ฤŒierลˆanka.

รšsek ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec zlepลกรญ vnรบtroลกtรกtnu prepravu, medziลกtรกtne prepojenie so susediacou ฤŒeskou republikou aย Poฤพskom, sย urฤitosลฅou odฤพahฤรญ dopravu vย meste ฤŒadca. Mostnรฝ objekt je situovanรฝ vย katastri mesta ฤŒadca vย lokalite Podzรกvoz.

Prevaลพnรก ฤasลฅ estakรกdy je umiestnenรก na รบzemรญ rovinatรฉho charakteru, aลพ na koncovรฉ oblasti, ktorรฉ sรบ vsadenรฉ do svahovitรฉho terรฉnu. Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je 14,5 m. รšzemie vย mieste mosta je zastavanรฉ โ€“ od individuรกlnej rodinnej vรฝstavby aลพ po vรคฤลกie vรฝrobnรฉ celky sย budovami dielnรญ aย skladov.

Vรฝstavba mosta si vyลพiadala demolรกcie niektorรฝch existujรบcich objektov. Zรกroveลˆ sa vย mieste vรฝstavby mosta vyskytuje 42 objektov inลพinierskych sietรญ aย sรบvisiacich objektov, ktorรฉ si vyลพiadali aย eลกte budรบ vyลพadovaลฅ preklรกdky, ktorรฉ vรฝraznรฝm spรดsobom ovplyvลˆujรบ postup realizรกcie objektu.

Investor, Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., si vybral na vรฝstavbu รบseku D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec vo verejnej sรบลฅaลพi dodรกvateฤพa Zdruลพenie ฤŒadca, Bukov sย vedรบcim ฤlenom zdruลพenia spoloฤnosลฅou STRABAG, s.ย r. o., aย ฤlenmi zdruลพenia PORR, s.ย r.ย o., aย HOCHTIEF, s. r. o.

Obr. 1 Vzorovรฝ prieฤny rez dvojtrรกmovou nosnou konลกtrukciou
Obr. 1 Vzorovรฝ prieฤny rez dvojtrรกmovou nosnou konลกtrukciou |

Pre zhotoviteฤพa objektu STRABAG, s. r.ย o., vypracovala realizaฤnรบ dokumentรกciu spoloฤnosลฅ VALBEK, s.ย r.ย o. Realizรกcia sa uskutoฤลˆuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho Fidicu. Stavba diaฤพniฤnรฉho รบseku sa zaฤala vย decembri 2016, predpokladanรฝ dรกtum ukonฤenia je december 2020.

Mostnรฝ objekt prevรกdza ลกtvorpruhovรบ smerovo rozdelenรบ diaฤพnicu kategรณrie D24,5/80 cez รบdolie riek ฤŒierลˆanka aย ฤŒadeฤanka, ponad cestu I/11, ลพelezniฤnรบ elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, miestne komunikรกcie aย poฤพnรฉ cesty.

Estakรกdu tvoria dva samostatnรฉ sรบbeลพnรฉ mosty vย rรกmci kaลพdรฉho dopravnรฉho smeru diaฤพnice, voฤพnรก ลกรญrka na moste je 2ย ร— 11,25 m, dฤบลพka premostenia ฤพavรฉho mosta je 753,5 m aย pravรฉho mosta 761,86 m. Vรฝลกkovo sa most nachรกdza na zaฤiatku vo vrcholovom oblรบku, zvyลกok vedie vย priamej sย klesanรญm ku koncu mosta vย sklone 0,93ย %.

Smerovo vedie na zaฤiatku vย pravotoฤivom oblรบku, nรกsledne prechรกdza do ฤพavotoฤivรฉho oblรบka. Sย ohฤพadom na smerovรฉ vedenie sa prieฤny sklon na moste niekoฤพkokrรกt preklรกpa vย rozsahu od -2,5 do 3,0 %. Nosnรก konลกtrukcia (dvojtrรกm, komora, obr. 1 aย 2) je navrhnutรก ako spojitรฝ viacpoฤพovรฝ nosnรญk zย predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu.

Rozpรคtia polรญ nosnej konลกtrukcie pri ฤพavom moste sรบ 33 + 3 ร— 44 + 52,3 + 3 ร— 74,95 + 52,3 + 5 ร— 45 + 36 m aย pri pravom moste 33 + 4 ร— 40 + 54 + 2 ร— 74,95 + 60 + 6 ร— 45 + 37 m. Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory aย medziฤพahlรฉ podpery. ฤฝavรฝ most mรก dve opory aย ลกtrnรกsลฅ pilierov. Pravรฝ most mรก dve opory aย pรคtnรกsลฅ pilierov.

Obr. 2 Vzorovรฝ prieฤny rez komorovou nosnou konลกtrukciou
Obr. 2 Vzorovรฝ prieฤny rez komorovou nosnou konลกtrukciou |

Zakladanie aย spodnรก stavba

Inลพinierskogeologickรฝm prieskumom sa overil charakter kvartรฉrnych zemรญn aย predkvartรฉrnych paleogรฉnnych hornรญn. Vย mieste stavby sa podฤพa mapy zosuvov nevyskytujรบ ลพiadne aktรญvne zosuvnรฉ svahy, ktorรฉ by ovplyvลˆovali zakladanie mosta. Na zรกklade korรณzneho prieskumu treba na mostnom objekte realizovaลฅ zรกkladnรฉ ochrannรฉ opatrenia na obmedzenie vplyvu bludnรฝch prรบdov (stupeลˆ ฤ. 4).

Zaloลพenie krajnรฝch opรดr aย pilierov je hฤบbkovรฉ (pilรณty sย priemerom 1โ€ฏ180 mm). Pod oporami 1L, 1P, 16L sa realizuje trinรกsลฅ pilรณt, pod oporou 17P ลกestnรกsลฅ pilรณt. Pod piliermi dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je osem pilรณt. Pod piliermi komorovej nosnej konลกtrukcie sa realizovalo ลกestnรกsลฅ pilรณt. Krรญdla za krajnou oporou 1L aย 1P sรบ zaloลพenรฉ ploลกne na ลกtrkopieskovom vankรบลกi.

Pilรณty sรบ opretรฉ do รบrovne skalnรฝch hornรญn triedy R3-R2 alebo votknutรฉ vย horninรกch R4. Dฤบลพka pilรณt je vย zรกvislosti od rozhodujรบceho zaลฅaลพenia aย geologickรฉho profilu pod piliermi rรดzna โ€“ od 10 do 18 m. Pilรณty sa realizujรบ zย betรณnu C25/30.

Obr. 3 ล peciรกlne zaloลพenie piliera 7P
Obr. 3 ล peciรกlne zaloลพenie piliera 7P |

Krajnรฉ opory (1L, 1P, 16L, 17P) zo ลพelezobetรณnu tvorรญ รบloลพnรฝ prah, driek, zรกklady aย nadvรคzujรบce pozdฤบลพne krรญdla. Celkovรก vรฝลกka opรดr vrรกtane zรกkladov aย zรกvernรฝch mรบrikov je 8,11 ~ 11,55 m. Krajnรฉ opory sรบ zย betรณnu C30/37. Dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (2L โ€“ 5L, 10L โ€“ 15L aย 2P โ€“ 6P, 10Pย โ€“ 16P) sย dvojicou stojok vย prieฤnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad.

Pรดdorysnรฝ tvar pilierov je osemuholnรญk vpรญsanรฝ do obdฤบลพnika sย rozmermi 1,5 ร— 2,2 m. Osovรก vzdialenosลฅ pilierov vย prieฤnom smere mosta je 6,1 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov sa vzhฤพadom na ฤlenitosลฅ terรฉnu pod mostom menรญ pribliลพne od 9,84 do 13,0 m.

Komorovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (6L โ€“ 9L aย 7P โ€“ 9P) sย dvojicou stojok vย pozdฤบลพnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad. Pรดdorysnรฝ tvar stojok pilierov je obdฤบลพnik sย rozmermi 7,4 ร— 0,9 m. Osovรก vzdialenosลฅ stojok pilierov vย pozdฤบลพnom smere mosta je 3,7 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov je premennรก, od 11,55 do 13,80 m.

Pri pilieroch je pouลพitรฝ betรณn C30/37, vย miestach moลพnรฉho styku sย posypovรฝmi soฤพami je navrhnutรฝ betรณn C35/45. Vย mieste komorovej konลกtrukcie sรบ piliere rรกmovo spojenรฉ sย nosnou konลกtrukciou, dvojtrรกmovรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu pomocou dvojice hrncovรฝch loลพรญsk.

Obr. 4 Armatรบra zรกkladov 2P 2L
Obr. 4 Armatรบra zรกkladov 2P 2L |
Obr. 1 Vzorovรฝ prieฤny rez dvojtrรกmovou nosnou konลกtrukciou
Obr. 2 Vzorovรฝ prieฤny rez komorovou nosnou konลกtrukciou
Obr. 3 ล peciรกlne zaloลพenie piliera 7P
Obr. 4 Armatรบra zรกkladov 2P 2L
Obr. 5 Letmรก betonรกลพ celkovรฝ pohฤพad
Obr. 6 Celkovรฝ pohฤพad dvojtrรกm na podpernej skruลพi
Obr. 7 Pozdฤบลพny rez ฤพavรฝm mostom
Obr. 8 Pozdฤบลพny rez pravรฝm mostom

Nosnรก konลกtrukcia aย prรญsluลกenstvo

Nosnรก konลกtrukcia ฤพavรฉho mosta pozostรกva zย pรคtnรกstich polรญ aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok sย dฤบลพkou 757,45 m. Pravรฝ most pozostรกva zo ลกestnรกstich polรญ aย pรดsobรญ takisto ako jeden dilataฤnรฝ celok sย dฤบลพkou 765,9 m. Nosnรก konลกtrukcia pri oboch mostoch mรก konลกtantnรบ ลกรญrku 13,4 m. Ako sme uลพ uviedli, objekt sa buduje dvomi technolรณgiami.

Prvou je technolรณgia betonรกลพe na pevnej skruลพi (dvojtrรกmovรก konลกtrukcia) medzi piliermi 1L โ€“ 5L (178,3 m), 1P โ€“ 6P (208,0 m), 10L โ€“ 16L (274,3 m) aย 10Pย โ€“ 17P (328,0 m). Nad piliermi 6L, 7L, 8L, 9L (304,85 m) aย 7P, 8P, 9P (229,9 m) sa buduje komorovรก konลกtrukcia, aย to technolรณgiou letmej betonรกลพe. Navrhnutรฝ je betรณn triedy C35/45.

Obr. 5 Letmรก betonรกลพ celkovรฝ pohฤพad
Obr. 5 Letmรก betonรกลพ celkovรฝ pohฤพad |

Konลกtrukcia dvojtrรกmu

Vย prieฤnom smere tvoria NK ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta dva trรกmy sย konลกtantnou vรฝลกkou 2,5 m, sย mierne ลกikmรฝmi stenami aย so ลกรญrkou trรกmu pri spodnom povrchu 1 200 mm. Trรกmy sรบ spojenรฉ hornou doskou sย hrรบbkou od 370 mm vo votknutรญ po 280 mm vย strede dosky.

Na trรกmy nadvรคzujรบ konzoly sย vyloลพenรญm 3,15 m (vonkajลกia strana mosta) aย 2,85ย m (vย SDP). Ich hrรบbka vo votknutรญ do trรกmov je 450 mm, na konci 250 mm. Vzdialenosลฅ trรกmov vย prieฤnom smere je konลกtantnรก, 6,1ย m. Na koncoch nosnej konลกtrukcie (nad krajnรฝmi oporami) majรบ koncovรฉ prieฤniky medzi trรกmami ลกรญrku 2,0 m aย konลกtantnรบ vรฝลกku 1,85ย m.

Nad piliermi prieฤniky nie sรบ. Vย oblasti medzi piliermi 5L โ€“ 6L, 6P โ€“ 7P aย 9L โ€“ 10L, 9P โ€“ 10P dochรกdza kย plynulรฉmu nรกbehu prierezu komory na dvojtrรกm nosnej konลกtrukcie (vytratenรญm spodnej dosky komory aย rozลกรญrenรญm stien komory na trรกmy).

Betonรกลพ na pevnej skruลพi sa zaฤรญna betonรกลพnymi dielmi od pilierov 5L, 6P aย 10L, 10P smerom ku krajnรฝm oporรกm 1L, 1P aย 16L, 17P. Dฤบลพka betonรกลพnych dielov je od 28,0 po 74,0 m. Poฤas vรฝstavby bude nosnรก konลกtrukcia na pilieroch 5L, 6P aย 10L, 10P doฤasne fixovanรก aลพ dovtedy, kรฝm nedรดjde kย zmonolitneniu sย komorovou nosnou konลกtrukciou.

Obr. 6 Celkovรฝ pohฤพad dvojtrรกm na podpernej skruลพi
Obr. 6 Celkovรฝ pohฤพad dvojtrรกm na podpernej skruลพi |

Komorovรก konลกtrukcia

Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou oboch mostov je jednokomorovรฝ. Vรฝลกka prierezu sa menรญ โ€“ od 2,5 m vย strede rozpรคtia sa smerom nad piliere zvรคฤลกuje nรกbehom na 4,5ย m, ลกรญrka komory (dolnej dosky) 7,4 m je po celej dฤบลพke konลกtantnรก.

Steny komory sรบ zvislรฉ, ich hrรบbka je 0,5 m vย poli aย 0,8 m nad piliermi. Hrรบbka dolnej dosky je vย poli 0,45ย m aย nad piliermi 0,7 m. Nadvรคzujรบce konzoly majรบ vyloลพenie aย hrรบbku rovnakรบ ako prierez dvojtrรกmu. Nad piliermi je vytvorenรฝ prierez nadpodperovรฉho prieฤnika.

Komorovรก konลกtrukcia je po dฤบลพke rozdelenรก na jednotlivรฉ vahadlรก letmej betonรกลพe (4 ฤฝM + 3 PM = 7ย ks) sย dฤบลพkou 70,0ย m (bez spojovacรญch lamiel). Kaลพdรฉ vahadlo tvorรญ zรกrodok sย dฤบลพkou 15,5 m aย obojstrannรฉ lamely, ktorรฉ majรบ smerom od zรกrodku symetricky na obidve strany dฤบลพku 3,25 + 4,0 + 4 ร— 5,0 m.

Pri spojovacรญch lamelรกch vahadiel vychรกdza dฤบลพka pribliลพne na 5,0 m. Vรฝstavba komorovej nosnej konลกtrukcie sa zaฤne na ฤพavom moste, ฤomu sa prispรดsobรญ doฤasnรก poloha trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR. Letmรก betonรกลพ bude postupovaลฅ vahadlami 8L, 9L, 7L aย 6L.

Po preloลพenรญ trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR do polohy na vรฝstavbu pravej konลกtrukcie sa bude pokraฤovaลฅ vahadlami 8P, 7P aย 9P, ktorรฉ sa budรบ realizovaลฅ sย nasadenรญm dvoch pรกrov betonรกลพnych vozรญkov. Hmotnosลฅ samotnรฉho betonรกลพneho vozรญka je 60 t aย drevenรฉho debnenia 20 t. Hmotnosลฅ lamiel je 91 aลพ 125 t.

Obr. 7 Pozdฤบลพny rez ฤพavรฝm mostom
Obr. 7 Pozdฤบลพny rez ฤพavรฝm mostom |
Obr. 8 Pozdฤบลพny rez pravรฝm mostom
Obr. 8 Pozdฤบลพny rez pravรฝm mostom |

Prรญsluลกenstvo

Mostnรฝ zvrลกok tvoria celomonolitickรฉ rรญmsy, do ktorรฝch sa vย strednom deliacom pรกse osadรญ oceฤพovรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลˆou zachytenia H2. Na vonkajลกรญch chodnรญkovรฝch rรญmsach je zรกbradฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลˆou zachytenia H3, po okrajoch sรบ protihlukovรฉ steny sย vรฝลกkou 4,0 m.

Na moste bude dvojvrstvovรก asfaltovรก vozovka sย celkovou hrรบbkou 90 mm. Voda zย mosta je odvedenรก mostnรฝmi odvodลˆovaฤmi, ktorรฉ sรบ zaรบstenรฉ do zbernรฉho pozdฤบลพneho potrubia. ฤŽalej, vย prechodovรฝch oblastiach mosta, je potrubie zvedenรฉ do kanalizรกcie diaฤพnice.

Na vyrovnanie dilataฤnรฝch rozdielov sรบ navrhnutรฉ mostnรฉ zรกvery schopnรฉ preniesลฅ celkovรฝ posun 485ย mm (opora 1L aย 1P), resp.ย 650ย mm (opora 16L aย 17P). Komory nosnรฝch konลกtrukciรญ sรบ vybavenรฉ osvetlenรญm, inลพinierske siete diaฤพnice vedรบ pozdฤบลพ mosta.

Obr. 9 Pohฤพad na pracovnรฝ takt dvojtrรกmu 14L 15L
Obr. 9 Pohฤพad na pracovnรฝ takt dvojtrรกmu 14L 15L |

Postup vรฝstavby

Nรกroฤnosลฅ vรฝstavby estakรกdy spoฤรญva vย tom, ลพe sa realizuje vย katastri mesta vย bezprostrednej blรญzkosti rodinnรฝch domov aย sรบkromnรฝch firiem. Zย tohto dรดvodu je vย niektorรฝch miestach kย dispozรญcii na manipulรกciu len trvalรฝ zรกber stavby, ktorรฝ je zย pohฤพadu rozsahu vรฝstavby veฤพmi obmedzujรบci.

Stavebnรฉ prรกce musia zรกroveลˆ prebiehaลฅ spรดsobom, ktorรฝ minimalizuje zรกsahy do okolitรฉho prostredia. Most kriลพuje frekventovanรบ elektrifikovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ, cestu I. triedy I/11, miestne komunikรกcie aย vodnรฉ toky.

Ak sa kย tomu pridajรบ eลกte spomรญnanรฉ sรบvisiace preloลพky inลพinierskych sietรญ rรดzneho rozsahu aย typu (VN, VVN, plynovody, vodovody, kanalizรกcie aย podobne), vรฝsledkom je, ลพe sa poฤas vรฝstavby, hlavne vย prvรฝch mesiacoch, niekoฤพkokrรกt upravoval postup vรฝstavby aย aj samotnรฝ technologickรฝ postup, ktorรฝ zย dรดvodu tรฝchto obmedzenรญ รบplne nekoreลกpondoval sย prvotnรฝm postupom pripravenรฝm eลกte pred zaฤiatkom vรฝstavby.

Zรกroveลˆ sa pracuje za sลฅaลพenรฝch podmienok vย ochrannรฝch pรกsmach VVN aย ลฝSR, vzhฤพadom na to bolo nevyhnutnรฉ vytvoriลฅ tzv. nulovรฉ pole, aย pri ceste I. triedy sย veฤพkou intenzitou dopravy, ฤo nรกroฤnosลฅ eลกte zvyลกuje. Postupom prรกc vรฝstavby celรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku sa vลกak tieto obmedzenia darรญ postupne rieลกiลฅ, takลพe je stรกle menej kolรญznych miest aย obmedzenรญ, ktorรฉ limitujรบ pracovnรฉ postupy.

Obr. 10 Betonรกลพ dvojtrรกmu takt 2P 3P
Obr. 10 Betonรกลพ dvojtrรกmu takt 2P 3P |

Zรกver

Vรฝstavba estakรกdy sa zaฤala vย jรบli 2017 zakladanรญm dvojtrรกmovรฝch pilierov. Vย rรกmci aktuรกlnej rozpracovanosti objektu je zhotovenรก pribliลพne polovica dvojtrรกmovej konลกtrukcie na ฤพavom aj pravom moste. ฤŒo sa tรฝka komorovej konลกtrukcie (letmรก betonรกลพ), je zhotovenรฉ jedno vahadlo (nad pilierom 8L), ฤalลกie je pred dokonฤenรญm (nad pilierom 9L).

Zรกroveลˆ sรบ zhotovenรฉ celรฉ zรกrodky vahadiel nad piliermi 9P aย 7L aย ฤalลกรญ zรกrodok, nad pilierom 6L, je pred dokonฤenรญm. Vo veฤพkom rozsahu prebieha zhotovenie podloลพia pod pevnรบ skruลพ โ€“ vย podstate pod celรฉ pripravovanรฉ ฤasti ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta tak, aby sa zachovala kontinuita taktovania vรฝstavby dvojtrรกmu. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia vรฝstavby mostnรฉho objektu je pred zรกverom roka 2020.

Text: Ing. Ladislav Chudรญk
Foto: STRABAG, s. r. o.

Ladislav Chudรญk pรดsobรญ vย spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.

Najฤรญtanejลกie