image 100581 25 v3
Galรฉria(10)

Estakรกda Podzรกvoz na diaฤพnici D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec v km 39,600

Partneri sekcie:

V sรบฤasnosti prebieha vรฝstavba รบseku diaฤพnice D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec, ktorรฉho sรบฤasลฅou je aj objekt 205-00 Estakรกda Podzรกvoz v km 39,600 D3. Most prevรกdza diaฤพnicu D3 v intravilรกne mesta ฤŒadca ponad elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, cestu I. triedy, miestne komunikรกcie a vodnรฉ toky. S celkovou dฤบลพkou ฤพavรฉho mosta 803,0 m a pravรฉho mosta 832,0 m ide o najdlhลกรญ mostnรฝ objekt na budovanom รบseku diaฤพnice D3.  

Obr 8 DJI 0014
Obr 9 DJI 0024
Obr 3 IMG 1912
Obr 4 IMG 2220
Obr 7 1
Pozdlzak L most NEW
Pozdlzak P most NEW
Obr 1 Rez dvojtram

Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie sa realizuje ฤiastoฤne technolรณgiou letmej betonรกลพe (komora) a ฤiastoฤne betonรกลพou na pevnej skruลพi (dvojtrรกm). ฤŒlรกnok sa zameriava na nรกvrh technickรฉho rieลกenia mostnรฉho objektu. Diaฤพnica D3 budovanรก v regiรณne Kysรบc, ktorej sรบฤasลฅou je aktuรกlne budovanรฝ รบsek ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec s dฤบลพkou 5,673 km, odฤพahฤรญ dopravu v meste ฤŒadca, zabezpeฤรญ vnรบtroลกtรกtnu prepravu, ako aj medziลกtรกtne spojenie so susednou ฤŒeskou republikou a Poฤพskom. Mostnรฝ objekt 205-00 Estakรกda Podzรกvoz v km 39,600 D3 je situovanรฝ v intravilรกne a katastri mesta ฤŒadca, v lokalite Podzรกvoz. Prevaลพnรก ฤasลฅ estakรกdy je umiestnenรก na รบzemรญ rovinatรฉho charakteru, koncovรฉ oblasti sรบ vsadenรฉ do svahovitรฉho terรฉnu.

Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je 14,5โ€ฏm. รšzemie v mieste mosta je zastavanรฉ โ€“ od individuรกlnej rodinnej vรฝstavby aลพ po vรคฤลกie vรฝrobnรฉ celky s budovami dielnรญ a skladov. Vรฝstavba mosta si vyลพiadala demolรกcie vybranรฝch existujรบcich objektov. V zรกujmovej oblasti sa vyskytuje veฤพkรฉ mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ si vyลพadujรบ preklรกdky, a ktorรฉ vรฝrazne ovplyvลˆujรบ priebeh realizรกcie mostnรฉho objektu. Na vรฝstavbu รบseku D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec vybral investor (Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.,) vo verejnej sรบลฅaลพi dodรกvateฤพa Zdruลพenie ฤŒadca, Bukov (STRABAG โ€“ PORR โ€“ HOCHTIEF). Zhotoviteฤพom mosta 205-00 je spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o. Realizรกcia sa uskutoฤลˆuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC. Vรฝstavba diaฤพniฤnรฉho รบseku sa zaฤala v decembri 2016, predpokladanรฝ dรกtum ukonฤenia je v decembri 2020. Realizรกcia mosta prebieha podฤพa dokumentรกcie DRS, ktorรบ spracovรกva projektovรก kancelรกria Valbek, s. r. o., Bratislava.

Charakteristika mostnรฉho objektu

Mostnรฝ objekt prevรกdza ลกtvorpruhovรบ, smerovo rozdelenรบ diaฤพnicu kategรณrie D24,5/80 cez รบdolie riek ฤŒierลˆanka a ฤŒadeฤanka, ponad cestu I/11, ลพelezniฤnรบ elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, miestne komunikรกcie a poฤพnรฉ cesty. Estakรกdu tvoria samostatnรฉ sรบbeลพnรฉ mosty (ฤพavรฝ a pravรฝ most) pre kaลพdรฝ dopravnรฝ smer diaฤพnice, voฤพnรก ลกรญrka na moste je 2 ร— 11,25 m, dฤบลพka premostenia je 753,5 m (ฤฝM) a 761,86 m (PM). Vรฝลกkovo sa most nachรกdza na zaฤiatku vo vrcholovom oblรบku, zvyลกok vedie v priamej s klesanรญm ku koncu mosta v sklone 0,93 %. Smerovo vedie estakรกda na zaฤiatku v pravotoฤivom oblรบku, nรกsledne prechรกdza do ฤพavotoฤivรฉho oblรบka. Vzhฤพadom na smerovรฉ vedenie sa prieฤny sklon na moste niekoฤพkokrรกt preklรกpa v rozsahu od -2,5 do 3,0 %. Nosnรก konลกtrukcia (dvojtrรกm, komora) je navrhnutรก ako spojitรฝ viacpoฤพovรฝ nosnรญk z predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu. Rozpรคtia polรญ nosnej konลกtrukcie sรบ pri ฤพavom moste 33 + 3 ร— 44 + 52,3 + 3 ร— 74,95 + 52,3 + 5 ร— 45 + 36 m a pri pravom moste 33 + 4 ร— 40 + 54 + 2 ร— 74,95 + 60 + 6 ร— 45 + 37 m. Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery. ฤฝavรฝ most mรก dve opory a ลกtrnรกsลฅ pilierov. Pravรฝ most mรก dve opory a pรคtnรกsลฅ pilierov. Most je zaloลพenรฝ hฤบbkovo.

Pohฤพad na stavenisko od stredu mosta smerom k opore 1L, 1P

Pohฤพad na stavenisko od stredu mosta smerom k opore 1L, 1P

Zakladanie

Inลพinierskogeologickรฝm prieskumom sa overil charakter kvartรฉrnych zemรญn a predkvartรฉrnych paleogรฉnnych hornรญn. Kvartรฉr tvoria vrstvy humusovitej hliny na povrchu, navรกลพky, prevaลพne รญlovitรฝ ลกtrk (G5/GC) a prรญpadne ลกtrk s prรญmesou jemnozrnnej zeminy (G3/G-F). Predkvartรฉrne podloลพie tvoria paleogรฉnne รญlovce s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou R6 a silne zvetranรฉ รญlovce R5 do hฤบbky 9,2 aลพ 15,0 m. Hlbลกie sรบ รญlovce, prevaลพne navetranรฉ (R4), s vรฝskytom pieskovcov strednej aลพ vysokej pevnosti (R3, R2). V mieste stavby estakรกdy Podzรกvoz sa podฤพa mapy zosuvov nevyskytujรบ aktรญvne zosuvnรฉ svahy, ktorรฉ by ovplyvลˆovali zakladanie mosta. Na zรกklade korรณzneho prieskumu treba na mostnom objekte previesลฅ zรกkladnรฉ ochrannรฉ opatrenia na obmedzenie vplyvu bludnรฝch prรบdov (stupeลˆ ฤ. 4). Zรกujmovรฉ รบzemie je zaradenรฉ na zรกklade mapy zdrojovรฝch oblastรญ seizmickรฉho rizika Slovenska do oblasti 1. Tejto oblasti zodpovedรก zรกkladnรฉ referenฤnรฉ ลกpiฤkovรฉ seizmickรฉ zrรฝchlenie agR = 0,04 g = 0,4 m/s2. Hodnota nรกvrhovรฉho zrรฝchlenia sa stanovila na ag = 0,052 g.

Krajnรฉ opory a piliere sรบ zaloลพenรฉ hฤบbkovo (pilรณty s priemerom 1 180 mm). Pod oporami 1L, 1P, 16L sa realizuje trinรกsลฅ pilรณt a pod oporou 17P ลกestnรกsลฅ pilรณt. Pod piliermi dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je osem pilรณt a pod piliermi komorovej nosnej konลกtrukcie sa navrhlo ลกestnรกsลฅ pilรณt. Krรญdla za krajnou oporou 1L a 1P sรบ zaloลพenรฉ ploลกne na ลกtrkopieskovom vankรบลกi. Pilรณty sรบ opretรฉ do รบrovne skalnรฝch hornรญn triedy R3-R2, alebo sรบ votknutรฉ v horninรกch R4. Dฤบลพka pilรณt sa lรญลกi v zรกvislosti od rozhodujรบceho zaลฅaลพenia a geologickรฉho profilu pod piliermi od 10 do 18 m. Na overenie predpokladov sa na stavbe vykonรกvajรบ zaลฅaลพovacie skรบลกky pilรณt. Pilรณty sa realizujรบ z betรณnu Cโ€ฏ25/30.

Pohฤพad na stavenisko od stredu mosta smerom k opore 16L, 17P

Pohฤพad na stavenisko od stredu mosta smerom k opore 16L, 17P

Spodnรก stavba

Krajnรฉ masรญvne opory (1L, 1P, 16L, 17P) zo ลพelezobetรณnu tvorรญ รบloลพnรฝ prah, driek, zรกklady a nadvรคzujรบce pozdฤบลพne krรญdla. Celkovรก vรฝลกka opรดr vrรกtane zรกkladov a zรกvernรฝch mรบrikov je 8,11 ~ 11,55 m. Krajnรฉ opory sรบ z betรณnu Cโ€ฏ30/37. Dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (2L โ€“ 5L, 10L โ€“ 15L a 2P โ€“ 6P, 10P โ€“ 16P) s dvojicou stojok v prieฤnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad. Pรดdorysnรฝ tvar pilierov je osemuholnรญk vpรญsanรฝ do obdฤบลพnika s rozmermi 1,5 ร— 2,2 m. Osovรก vzdialenosลฅ pilierov v prieฤnom smere mosta je 6,1 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov sa menรญ vzhฤพadom na ฤlenitosลฅ terรฉnu pod mostom od 9,84 do 13,0 m. Komorovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (6L โ€“ 9L a 7P โ€“ 9P) s dvojicou stojok v pozdฤบลพnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad. Pรดdorysnรฝ tvar stojok pilierov je obdฤบลพnik s rozmermi 7,4 ร— 0,9 m. Osovรก vzdialenosลฅ stojok pilierov v pozdฤบลพnom smere mosta je 3,7 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov sa menรญ od 11,55 do 13,80 m. Pri pilieroch je pouลพitรฝ betรณn Cโ€ฏ30/37, v okolรญ ciest s posypom solรญ je navrhnutรฝ betรณn Cโ€ฏ35/45. V mieste komorovej konลกtrukcie sรบ piliere rรกmovo spojenรฉ s nosnou konลกtrukciou, dvojtrรกmovรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu pomocou dvojice hrncovรฝch loลพรญsk.

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรบ konลกtrukciu ฤพavรฉho mosta z predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu s pรคtnรกstimi poฤพami tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok s dฤบลพkou 757,45 m. Podobne aj pravรฝ most so ลกestnรกstimi poฤพami tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok s dฤบลพkou 765,9 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,4 m, pri oboch mostoch je konลกtantnรก. Na zaฤiatku mosta medzi piliermi 1L aลพ 5L (178,3 m), 1P aลพ 6P (208,0 m) a v koncovej oblasti mosta medzi piliermi 10L aลพ 16L (274,3 m) a 10P aลพ 17P (328,0 m) sa dvojtrรกmovรก konลกtrukcia buduje technolรณgiou betonรกลพe na pevnej skruลพi. Uprostred mosta nad piliermi 6L, 7L, 8L, 9L (304,85 m) a 7P, 8P, 9P (229,9 m) sa komorovรก konลกtrukcia buduje technolรณgiou letmej betonรกลพe. Na predopnutie konลกtrukcie sa pouลพijรบ predpรญnacie kรกble so sรบdrลพnosลฅou (systรฉm dodรกvateฤพa VSL SYSTร‰MY /CZ/). Ide o 19-lanovรฉ, resp. 15-lanovรฉ predpรญnacie jednotky z lรกn ร˜15,7 mm z ocele St 1640/1860. Betรณn je navrhnutรฝ triedy C 35/45, betonรกrska vรฝstuลพ z materiรกlu B500B.

Pozdฤบลพny rez ฤพavým mostom

Pozdฤบลพny rez ฤพavรฝm mostom

 

Pozdฤบลพny rez pravým mostom

Pozdฤบลพny rez pravรฝm mostom

 

Dvojtrรกmovรก konลกtrukcia

V prieฤnom smere tvoria nosnรบ konลกtrukciu ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta dva trรกmy s konลกtantnou vรฝลกkou 2,5 m s mierne ลกikmรฝmi stenami, so ลกรญrkou trรกmu 1 200 mm pri spodnom povrchu. Trรกmy sรบ spojenรฉ hornou doskou s hrรบbkou od 370 mm vo votknutรญ po 280 mm v strede dosky. Na trรกmy nadvรคzujรบ konzoly s vyloลพenรญm 3,15 m (vonkajลกia strana mosta) a 2,85 m (v SDP). Ich hrรบbka vo votknutรญ do trรกmov je 450 mm, na konci 250โ€ฏmm. Vzdialenosลฅ trรกmov v prieฤnom smere je konลกtantnรก, na รบrovni 6,1 m. Na koncoch nosnej konลกtrukcie (nad krajnรฝmi oporami) sรบ medzi trรกmami koncovรฉ prieฤniky so ลกรญrkou 2,0 m a konลกtantnou vรฝลกkou 1,85 m. Nad piliermi prieฤniky nie sรบ navrhnutรฉ. V oblasti medzi piliermi 5L โ€“ 6L, 6P โ€“ 7P a 9L โ€“ 10L, 9P โ€“ 10P dochรกdza k plynulรฉmu nรกbehu prierezu komory na dvojtrรกm nosnej konลกtrukcie (vytratenรญm spodnej dosky komory a rozลกรญrenรญm stien komory na trรกmy). Predopnutie dvojtrรกmovej konลกtrukcie je navrhnutรฉ zdvรญhanรฝmi 19-lanovรฝmi kรกblami, priฤom v kaลพdom trรกme je ich osem (spolu je v priereze ลกestnรกsลฅ kรกblov). V pracovnรฝch ลกkรกrach medzi jednotlivรฝmi betonรกลพnymi dielmi sa kotvรญ (spojkuje) vลพdy 50โ€ฏ% kรกblov a 50โ€ฏ% plynule prechรกdza do ฤalลกej etapy.

Piliere – dvojtrám

Piliere โ€“ dvojtrรกm

 

Vzorový prieฤny rez dvojtrámovou nosnou konštrukciou

Vzorovรฝ prieฤny rez dvojtrรกmovou nosnou konลกtrukciou

 

Komorovรก konลกtrukcia

Prieฤny rez nosnej konลกtrukcie oboch mostov je jednokomorovรฝ. Vรฝลกka prierezu sa menรญ โ€“ v strede rozpรคtia mรก 2,5 m, smerom nad piliere sa nรกbehom zvรคฤลกuje na 4,5 m. Komora (dolnej dosky) mรก po celej dฤบลพke konลกtantnรบ ลกรญrku 7,4 m. Steny komory sรบ zvislรฉ, ich hrรบbka je 0,5 m v poli a 0,8 m nad piliermi. Hrรบbka dolnej dosky je 0,45 m v poli a 0,7 m nad piliermi. Nadvรคzujรบce konzoly majรบ vyloลพenie a hrรบbku rovnakรบ ako prierez dvojtrรกmu. Nad piliermi je vytvorenรฝ prierez nadpodperovรฉho prieฤnika. Komorovรก konลกtrukcia je po dฤบลพke rozdelenรก na jednotlivรฉ vahadlรก letmej betonรกลพe (4 ks pri ฤฝM + 3 ks pri PM = 7ks) s dฤบลพkou 70,0 m (bez spojovacรญch lamiel). Kaลพdรฉ vahadlo tvorรญ zรกrodok s dฤบลพkou 15,5 m a obojstrannรฉ lamely s dฤบลพkou 3,25 + 4,0 + 4 ร— 5,0 m smerom od zรกrodku symetricky na obidve strany. Spojovacie (uzavieracie) lamely vahadiel vychรกdzajรบ na dฤบลพku pribliลพne 5,0 m. Komorovรก konลกtrukcia sa bude poฤas letmej betonรกลพe ลกtรกdiovo napรญnaลฅ vahadlovรฝmi 15-lanovรฝmi kรกblami, ktorรฉ vedรบ priamo v hornej doske a sรบ kotvenรฉ postupne na konci jednotlivรฝch lamiel. Po zmonolitnenรญ vahadiel letmej betonรกลพe so susednรฝmi poฤพami sa napnรบ zdvรญhanรฉ 19-lanovรฉ kรกble spojitosti vedenรฉ v stenรกch a dolnรฉ 19-lanovรฉ kรกble vedenรฉ v poliach v spodnej doske komory.

Pilier – komora

Pilier โ€“ komora

 

Vzorový prieฤny rez komorovou nosnou konštrukciou

Vzorovรฝ prieฤny rez komorovou nosnou konลกtrukciou

Statickรก analรฝza

Statickรก analรฝza mosta bola vykonanรก metรณdou FEA v programe Midas Civil na modeli, ktorรฝ zohฤพadลˆuje ฤasovรฉ รบฤinky a reรกlny postup vรฝstavby konลกtrukcie pri nรกvrhu predpรคtia. Vzhฤพadom na rozdielne okrajovรฉ parametre (rozpรคtia polรญ, poฤet polรญ, postup a ฤasy vรฝstavby) sa ฤพavรฝ aj pravรฝ most modelovali a overovali samostatne. Model na globรกlnu analรฝzu ฤพavรฉho, resp. pravรฉho mosta sa vytvoril pomocou prรบtovรฝch prvkov. Nosnรก konลกtrukcia sa prepojila v modeli s piliermi a oporami tak, aby sa reลกpektovali predpokladanรฉ posuny loลพรญsk, resp. bola tuho spojenรก s piliermi vahadiel. Piliere sa modelovali pomocou prรบtov a boli pripojenรฉ na rovinnรฉ prvky zรกkladu. Pod zรกkladmi sa doplnili pilรณty s navrhovanou dฤบลพkou. Na zรกklade IGP a nรกvrhu zakladania sa v analรฝze zohฤพadnili tuhosti jednotlivรฝch vrstiev podloลพia pomocou pruลพรญn prรญsluลกnej tuhosti. Tรฝmto spรดsobom sa namodelovalo reรกlne sprรกvanie konลกtrukcie v danom geologickom prostredรญ.

Na overenie รบฤinkov vyplรฝvajรบcich zo smerovรฉho vedenia trasy sa vytvoril samostatnรฝ โ€žzakrivenรฝโ€œ model. Vplyv prieฤneho roznosu a ลกmykovรฉho ochabnutia sa zรญskal z doskovo-stenovรฉho modelu. Konลกtrukcia mosta bola vystavenรก vลกetkรฝm stรกlym zaลฅaลพeniam, zaลฅaลพeniam od dopravy (LM1 a LM3), รบฤinkom od nerovnomernรฉho sadnutia podpier, รบฤinkom zloลพiek teploty, zaลฅaลพeniu od vetra, nรกrazom vozidiel do pilierov, zaลฅaลพeniam od technolรณgie vรฝstavby mosta, รบฤinkom rozopierania vahadiel a seizmickรฉmu zaลฅaลพeniu. Vykonala sa ฤasovรก analรฝza nosnej konลกtrukcie, z ktorej sa zรญskali reologickรฉ รบฤinky betรณnu a straty predpรญnacej sily v ฤase. Nosnรก konลกtrukcia sa posรบdila v etape uvedenia mosta do prevรกdzky a na konci ลพivotnosti mosta. Zรกroveลˆ sa overili jednotlivรฉ fรกzy vรฝstavby.

Globálny statický model

Globรกlny statickรฝ model

Mostnรฉ prรญsluลกenstvo

Mostnรฝ zvrลกok tvoria celomonolitickรฉ rรญmsy, do ktorรฝch sa v strednom deliacom pรกse osadรญ oceฤพovรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo s รบrovลˆou zachytenia H2. Na vonkajลกรญch chodnรญkovรฝch rรญmsach je zรกbradฤพovรฉ zvodidlo s รบrovลˆou zachytenia H3, po okrajoch sรบ protihlukovรฉ steny s vรฝลกkou 4,0 m. Na moste bude dvojvrstvovรก asfaltovรก vozovka s celkovou hrรบbkou 90 mm. Voda z mosta je odvedenรก mostnรฝmi odvodลˆovaฤmi, ktorรฉ sรบ zaรบstenรฉ do zbernรฉho pozdฤบลพneho potrubia, ฤalej v prechodovรฝch oblastiach mosta je potrubie zvedenรฉ do kanalizรกcie diaฤพnice. Na vyrovnanie dilataฤnรฝch rozdielov sรบ navrhnutรฉ mostnรฉ zรกvery schopnรฉ preniesลฅ celkovรฝ posun 485 mm (opora 1L a 1P), 650 mm (opora 16L a 17P). Komory nosnรฝch konลกtrukciรญ sรบ vybavenรฉ osvetlenรญm, pozdฤบลพ mosta vedรบ inลพinierske siete diaฤพnice.

Vzhฤพadom na ochranu proti รบฤinkom bludnรฝch prรบdov sรบ navrhnutรฉ rieลกenia s cieฤพom redukovaลฅ bludnรฝ prรบd vstupujรบci do mostnej konลกtrukcie a prostrednรญctvom vykonanรฝch opatrenรญ zabezpeฤiลฅ, aby prechรกdzal spodnou stavbou a nosnou konลกtrukciou riadene, tzn. vodiฤmi prvej triedy a tak, aby pokiaฤพ moลพno, nedochรกdzalo k vรฝstupu bludnรฉho prรบdu z vodivรฝch ฤastรญ (vรฝstuลพe) do betรณnu v prรบdovรฝch hustotรกch poลกkodzujรบcich vรฝstuลพ. Z tรฝchto dรดvodov je pri ลพelezobetรณnovรฝch ฤastiach (pilรณty, zรกklady, piliere, nosnรก konลกtrukcia, rรญmsy) navrhnutรฉ pospรกjanie vรฝstuลพe vhodnรฝm zvรกranรญm. ฤŽalej sรบ v spodnej a hornej konลกtrukcii navrhnutรฉ vรฝvody z vรฝstuลพe na meranie vplyvu bludnรฝch prรบdov a na zabezpeฤenie poลพiadaviek na prรญsluลกenstvo mosta.

Vรฝstavba estakรกdy

Estakรกda Podzรกvoz je z pohฤพadu vรฝstavby nรกroฤnรก v tom, ลพe sa realizuje v intravilรกne mesta v bezprostrednej blรญzkosti rodinnรฝch domov a sรบkromnรฝch parciel, takลพe je z tohto dรดvodu v niektorรฝch miestach k dispozรญcii na manipulรกciu len trvalรฝ zรกber stavby. Zรกroveลˆ most kriลพuje frekventovanรบ elektrifikovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ, cestu I. triedy, miestne komunikรกcie a vodnรฉ toky, priฤom kaลพdรฉ z tรฝchto preklenutรญ si vyลพaduje osobitnรฝ prรญstup pri projektovanรญ samotnej mostnej konลกtrukcie, nรกvrhu podpernej skruลพe, technolรณgii letmej betonรกลพe a debnenia. Komplikรกcie (nielen samotnรฉmu projektovaniu, ale aj z hฤพadiska dlhodobรฉho plรกnovania nasadenia technolรณgiรญ, mechanizmov ฤi pracovnรญkov) spรดsobujรบ aj sรบvisiace objekty, hlavne inลพinierske siete, ktorรฝch preklรกdky a realizรกcia sa operatรญvne rieลกia poฤas vรฝstavby a nekoreลกpondujรบ s rรฝchlosลฅou a postupom realizรกcie mosta. Zรกroveลˆ sa pracuje v sลฅaลพenรฝch podmienkach v ochrannรฝch pรกsmach VVN a ลฝSR a pri ceste I. triedy s veฤพkou intenzitou dopravy. S ohฤพadom na plรกnovanie celej stavby existujรบ uzlovรฉ body, v ktorรฝch dochรกdza k stretu viacerรฝch stavebnรฝch objektov a preklรกdok inลพinierskych sietรญ a v ktorรฝch treba presne dodrลพaลฅ plรกn organizรกcie a harmonogram vรฝstavby. V prรญpade, ลพe sa nieฤo nezrealizuje podฤพa harmonogramu, mรดลพe to spรดsobiลฅ niekoฤพkomesaฤnรฉ zdrลพanie ฤalลกรญch stavebnรฝch prรกc a zvรฝลกenie celkovรฝch nรกkladov na vรฝstavbu.

 

Betonรกลพ na pevnej skruลพi

Betonรกลพ na pevnej skruลพi sa zaฤรญna betonรกลพnymi dielmi od pilierov 5L, 6P, 10L a 10P smerom ku krajnรฝm oporรกm 1L, 1P a 16L a 17P. Dฤบลพka betonรกลพnych dielov je od 28,0 po 74,0 m. Poฤas vรฝstavby bude nosnรก konลกtrukcia na pilieroch 5L, 6P, 10L a 10P doฤasne fixovanรก dovtedy, kรฝm nedรดjde k zmonolitneniu s komorovou nosnou konลกtrukciou. Podpernรบ skruลพ dodรกva spoloฤnosลฅ SAFE Slovakia, s. r. o., a debnenie ULMA Construction SK, s. r. o.

 

Letmรก betonรกลพ

Vรฝstavba komorovej nosnej konลกtrukcie sa zaฤne na ฤพavom moste, ฤomu sa prispรดsobรญ doฤasnรก poloha trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR. Letmรก betonรกลพ bude postupovaลฅ vahadlami 8L, 9L, 7L a 6L. Po preloลพenรญ trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR do polohy na vรฝstavbu pravej konลกtrukcie sa bude pokraฤovaลฅ vahadlami 8P, 7P a 9P. Pri zmonolitลˆovanรญ sa bude vykonรกvaลฅ vzรกjomnรฉ rozopieranie koncov jednotlivรฝch vahadiel hydraulikou s cieฤพom znรญลพiลฅ vodorovnรฉ รบฤinky na piliere. Letmรก betonรกลพ sa bude realizovaลฅ s nasadenรญm dvoch pรกrov betonรกลพnych vozรญkov. Hmotnosลฅ samotnรฉho betonรกลพneho vozรญka je 60 t a drevenรฉho debnenia 20 t, hmotnosลฅ lamiel je 91 aลพ 125 t. Betonรกลพne vozรญky vrรกtane debnenia dodรกva spoloฤnosลฅ ULMA Construction SK, s. r. o.

Model BIM

Okrem zmluvnรฝch nรกleลพitostรญ sa projektant v spoluprรกci so zhotoviteฤพom venuje v rรกmci projektovej ฤinnosti aj spracovaniu BIM modelu na zรญskanie zruฤnostรญ a skรบsenostรญ, ktorรฉ budรบ prรญnosom v budรบcnosti. Model estakรกdy sa vytvรกra na zรกklade aktuรกlne realizovanรฝch prvkov mostnej konลกtrukcie s doplnenรญm o niektorรฉ sรบvisiace objekty, inลพinierske siete a pod. Aby bol model vyuลพiteฤพnรฝ, treba most vymodelovanรฝ v 3D rozdeliลฅ na konลกtrukฤnรฉ prvky a konลกtrukฤnรฉ ฤasti, a nรกsledne dopracovaลฅ do takzvanรฉho BIM 5D modelu, kde budรบ obsiahnutรฉ informรกcie a vlastnosti o prvkoch a komponentoch mosta, ktorรฉ umoลพnia vytvoriลฅ harmonogram a ocenenie stavby. Takรฝto model by mohol v prรญpade zavedenia do praxe obsahovaลฅ informรกcie, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ na realizรกciu stavby. Zรกroveลˆ by to umoลพnilo investorovi a zhotoviteฤพovi sledovaลฅ v ฤase postup vรฝstavby a prepojenie na finanฤnรฉ nรกklady v danom ฤasovom รบseku. BIM model vytvorenรฝ ako skutoฤnรฉ vyhotovenie stavby by mohol nรกsledne slรบลพiลฅ na รบdrลพbu a sledovanie mosta.

Zรกver

Vรฝstavba estakรกdy sa zaฤala v jรบli 2017 zakladanรญm dvojtrรกmovรฝch pilierov. Aktuรกlne prebiehajรบ stavebnรฉ prรกce pozdฤบลพ celรฉho mosta, zakladanie a realizรกcia komorovรฝch, ako aj dvojtrรกmovรฝch pilierov a krajnรฝch opรดr. Zรกroveลˆ sa realizuje prvรฝ betonรกลพny diel dvojtrรกmu na ฤพavom moste a vykonรกvajรบ sa prรญpravnรฉ prรกce na zรกrodok vahadla 8L. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia vรฝstavby mostnรฉho objektu je oktรณber 2020.

Flyover Podzรกvoz on the D3 highway ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec in km 39,600

Currently, the section of the highway D3โ€ฏฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec, part of which is also the object 205-00 Flyover Podzรกvoz is being built. Brigde transfers highway D3 in the intravilan of the town ฤŒadca, above electrified railway ลฝSR, 1st class road, local roads and water streams. With total length of the left bridge 803,0โ€ฏm and the right bridge 832,0โ€ฏm it is the longest bridge construction in the section of highway. The construction of the superstructure is executed partly with the technology of the cantilever casting method for the box cross-section and partly on a scaffolding for the TT prestressed beam. This article focus on technical solution of the bridge construcion.

 

TEXT: Ing. Tatiana Bacรญkovรก, Ing. Juraj Dolnรกk, PhD.
FOTO A OBRรZKY: Valbek, s. r. o.

Tatiana Bacรญkovรก a Juraj Dolnรกk pรดsobia v spoloฤnosti Valbek, s. r. o.

Literatรบra
1. Dokumentรกcia DRS: Valbek, s. r. o., 2017, 2018.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2018.

Najฤรญtanejลกie