Estakรกda Podzรกvoz na diaฤพnici D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec v km 39,600
V sรบฤasnosti prebieha vรฝstavba รบseku diaฤพnice D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec, ktorรฉho sรบฤasลฅou je aj objekt 205-00 Estakรกda Podzรกvoz v km 39,600 D3. Most prevรกdza diaฤพnicu D3 v intravilรกne mesta ฤadca ponad elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, cestu I. triedy, miestne komunikรกcie a vodnรฉ toky. S celkovou dฤบลพkou ฤพavรฉho mosta 803,0 m a pravรฉho mosta 832,0 m ide o najdlhลกรญ mostnรฝ objekt na budovanom รบseku diaฤพnice D3.
Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie sa realizuje ฤiastoฤne technolรณgiou letmej betonรกลพe (komora) a ฤiastoฤne betonรกลพou na pevnej skruลพi (dvojtrรกm). ฤlรกnok sa zameriava na nรกvrh technickรฉho rieลกenia mostnรฉho objektu. Diaฤพnica D3 budovanรก v regiรณne Kysรบc, ktorej sรบฤasลฅou je aktuรกlne budovanรฝ รบsek ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec s dฤบลพkou 5,673 km, odฤพahฤรญ dopravu v meste ฤadca, zabezpeฤรญ vnรบtroลกtรกtnu prepravu, ako aj medziลกtรกtne spojenie so susednou ฤeskou republikou a Poฤพskom. Mostnรฝ objekt 205-00 Estakรกda Podzรกvoz v km 39,600 D3 je situovanรฝ v intravilรกne a katastri mesta ฤadca, v lokalite Podzรกvoz. Prevaลพnรก ฤasลฅ estakรกdy je umiestnenรก na รบzemรญ rovinatรฉho charakteru, koncovรฉ oblasti sรบ vsadenรฉ do svahovitรฉho terรฉnu.
Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je 14,5โฏm. รzemie v mieste mosta je zastavanรฉ โ od individuรกlnej rodinnej vรฝstavby aลพ po vรคฤลกie vรฝrobnรฉ celky s budovami dielnรญ a skladov. Vรฝstavba mosta si vyลพiadala demolรกcie vybranรฝch existujรบcich objektov. V zรกujmovej oblasti sa vyskytuje veฤพkรฉ mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ si vyลพadujรบ preklรกdky, a ktorรฉ vรฝrazne ovplyvลujรบ priebeh realizรกcie mostnรฉho objektu. Na vรฝstavbu รบseku D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec vybral investor (Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.,) vo verejnej sรบลฅaลพi dodรกvateฤพa Zdruลพenie ฤadca, Bukov (STRABAG โ PORR โ HOCHTIEF). Zhotoviteฤพom mosta 205-00 je spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o. Realizรกcia sa uskutoฤลuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC. Vรฝstavba diaฤพniฤnรฉho รบseku sa zaฤala v decembri 2016, predpokladanรฝ dรกtum ukonฤenia je v decembri 2020. Realizรกcia mosta prebieha podฤพa dokumentรกcie DRS, ktorรบ spracovรกva projektovรก kancelรกria Valbek, s. r. o., Bratislava.
Charakteristika mostnรฉho objektu
Mostnรฝ objekt prevรกdza ลกtvorpruhovรบ, smerovo rozdelenรบ diaฤพnicu kategรณrie D24,5/80 cez รบdolie riek ฤierลanka a ฤadeฤanka, ponad cestu I/11, ลพelezniฤnรบ elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, miestne komunikรกcie a poฤพnรฉ cesty. Estakรกdu tvoria samostatnรฉ sรบbeลพnรฉ mosty (ฤพavรฝ a pravรฝ most) pre kaลพdรฝ dopravnรฝ smer diaฤพnice, voฤพnรก ลกรญrka na moste je 2 ร 11,25 m, dฤบลพka premostenia je 753,5 m (ฤฝM) a 761,86 m (PM). Vรฝลกkovo sa most nachรกdza na zaฤiatku vo vrcholovom oblรบku, zvyลกok vedie v priamej s klesanรญm ku koncu mosta v sklone 0,93 %. Smerovo vedie estakรกda na zaฤiatku v pravotoฤivom oblรบku, nรกsledne prechรกdza do ฤพavotoฤivรฉho oblรบka. Vzhฤพadom na smerovรฉ vedenie sa prieฤny sklon na moste niekoฤพkokrรกt preklรกpa v rozsahu od -2,5 do 3,0 %. Nosnรก konลกtrukcia (dvojtrรกm, komora) je navrhnutรก ako spojitรฝ viacpoฤพovรฝ nosnรญk z predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu. Rozpรคtia polรญ nosnej konลกtrukcie sรบ pri ฤพavom moste 33 + 3 ร 44 + 52,3 + 3 ร 74,95 + 52,3 + 5 ร 45 + 36 m a pri pravom moste 33 + 4 ร 40 + 54 + 2 ร 74,95 + 60 + 6 ร 45 + 37 m. Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery. ฤฝavรฝ most mรก dve opory a ลกtrnรกsลฅ pilierov. Pravรฝ most mรก dve opory a pรคtnรกsลฅ pilierov. Most je zaloลพenรฝ hฤบbkovo.
Pohฤพad na stavenisko od stredu mosta smerom k opore 1L, 1P
Zakladanie
Inลพinierskogeologickรฝm prieskumom sa overil charakter kvartรฉrnych zemรญn a predkvartรฉrnych paleogรฉnnych hornรญn. Kvartรฉr tvoria vrstvy humusovitej hliny na povrchu, navรกลพky, prevaลพne รญlovitรฝ ลกtrk (G5/GC) a prรญpadne ลกtrk s prรญmesou jemnozrnnej zeminy (G3/G-F). Predkvartรฉrne podloลพie tvoria paleogรฉnne รญlovce s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou R6 a silne zvetranรฉ รญlovce R5 do hฤบbky 9,2 aลพ 15,0 m. Hlbลกie sรบ รญlovce, prevaลพne navetranรฉ (R4), s vรฝskytom pieskovcov strednej aลพ vysokej pevnosti (R3, R2). V mieste stavby estakรกdy Podzรกvoz sa podฤพa mapy zosuvov nevyskytujรบ aktรญvne zosuvnรฉ svahy, ktorรฉ by ovplyvลovali zakladanie mosta. Na zรกklade korรณzneho prieskumu treba na mostnom objekte previesลฅ zรกkladnรฉ ochrannรฉ opatrenia na obmedzenie vplyvu bludnรฝch prรบdov (stupeล ฤ. 4). Zรกujmovรฉ รบzemie je zaradenรฉ na zรกklade mapy zdrojovรฝch oblastรญ seizmickรฉho rizika Slovenska do oblasti 1. Tejto oblasti zodpovedรก zรกkladnรฉ referenฤnรฉ ลกpiฤkovรฉ seizmickรฉ zrรฝchlenie agR = 0,04 g = 0,4 m/s2. Hodnota nรกvrhovรฉho zrรฝchlenia sa stanovila na ag = 0,052 g.
Krajnรฉ opory a piliere sรบ zaloลพenรฉ hฤบbkovo (pilรณty s priemerom 1 180 mm). Pod oporami 1L, 1P, 16L sa realizuje trinรกsลฅ pilรณt a pod oporou 17P ลกestnรกsลฅ pilรณt. Pod piliermi dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je osem pilรณt a pod piliermi komorovej nosnej konลกtrukcie sa navrhlo ลกestnรกsลฅ pilรณt. Krรญdla za krajnou oporou 1L a 1P sรบ zaloลพenรฉ ploลกne na ลกtrkopieskovom vankรบลกi. Pilรณty sรบ opretรฉ do รบrovne skalnรฝch hornรญn triedy R3-R2, alebo sรบ votknutรฉ v horninรกch R4. Dฤบลพka pilรณt sa lรญลกi v zรกvislosti od rozhodujรบceho zaลฅaลพenia a geologickรฉho profilu pod piliermi od 10 do 18 m. Na overenie predpokladov sa na stavbe vykonรกvajรบ zaลฅaลพovacie skรบลกky pilรณt. Pilรณty sa realizujรบ z betรณnu Cโฏ25/30.
Pohฤพad na stavenisko od stredu mosta smerom k opore 16L, 17P
Spodnรก stavba
Krajnรฉ masรญvne opory (1L, 1P, 16L, 17P) zo ลพelezobetรณnu tvorรญ รบloลพnรฝ prah, driek, zรกklady a nadvรคzujรบce pozdฤบลพne krรญdla. Celkovรก vรฝลกka opรดr vrรกtane zรกkladov a zรกvernรฝch mรบrikov je 8,11 ~ 11,55 m. Krajnรฉ opory sรบ z betรณnu Cโฏ30/37. Dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (2L โ 5L, 10L โ 15L a 2P โ 6P, 10P โ 16P) s dvojicou stojok v prieฤnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad. Pรดdorysnรฝ tvar pilierov je osemuholnรญk vpรญsanรฝ do obdฤบลพnika s rozmermi 1,5 ร 2,2 m. Osovรก vzdialenosลฅ pilierov v prieฤnom smere mosta je 6,1 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov sa menรญ vzhฤพadom na ฤlenitosลฅ terรฉnu pod mostom od 9,84 do 13,0 m. Komorovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (6L โ 9L a 7P โ 9P) s dvojicou stojok v pozdฤบลพnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad. Pรดdorysnรฝ tvar stojok pilierov je obdฤบลพnik s rozmermi 7,4 ร 0,9 m. Osovรก vzdialenosลฅ stojok pilierov v pozdฤบลพnom smere mosta je 3,7 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov sa menรญ od 11,55 do 13,80 m. Pri pilieroch je pouลพitรฝ betรณn Cโฏ30/37, v okolรญ ciest s posypom solรญ je navrhnutรฝ betรณn Cโฏ35/45. V mieste komorovej konลกtrukcie sรบ piliere rรกmovo spojenรฉ s nosnou konลกtrukciou, dvojtrรกmovรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu pomocou dvojice hrncovรฝch loลพรญsk.
Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรบ konลกtrukciu ฤพavรฉho mosta z predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu s pรคtnรกstimi poฤพami tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok s dฤบลพkou 757,45 m. Podobne aj pravรฝ most so ลกestnรกstimi poฤพami tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok s dฤบลพkou 765,9 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,4 m, pri oboch mostoch je konลกtantnรก. Na zaฤiatku mosta medzi piliermi 1L aลพ 5L (178,3 m), 1P aลพ 6P (208,0 m) a v koncovej oblasti mosta medzi piliermi 10L aลพ 16L (274,3 m) a 10P aลพ 17P (328,0 m) sa dvojtrรกmovรก konลกtrukcia buduje technolรณgiou betonรกลพe na pevnej skruลพi. Uprostred mosta nad piliermi 6L, 7L, 8L, 9L (304,85 m) a 7P, 8P, 9P (229,9 m) sa komorovรก konลกtrukcia buduje technolรณgiou letmej betonรกลพe. Na predopnutie konลกtrukcie sa pouลพijรบ predpรญnacie kรกble so sรบdrลพnosลฅou (systรฉm dodรกvateฤพa VSL SYSTรMY /CZ/). Ide o 19-lanovรฉ, resp. 15-lanovรฉ predpรญnacie jednotky z lรกn ร15,7 mm z ocele St 1640/1860. Betรณn je navrhnutรฝ triedy C 35/45, betonรกrska vรฝstuลพ z materiรกlu B500B.
Pozdฤบลพny rez ฤพavรฝm mostom
Pozdฤบลพny rez pravรฝm mostom
Dvojtrรกmovรก konลกtrukcia
V prieฤnom smere tvoria nosnรบ konลกtrukciu ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta dva trรกmy s konลกtantnou vรฝลกkou 2,5 m s mierne ลกikmรฝmi stenami, so ลกรญrkou trรกmu 1 200 mm pri spodnom povrchu. Trรกmy sรบ spojenรฉ hornou doskou s hrรบbkou od 370 mm vo votknutรญ po 280 mm v strede dosky. Na trรกmy nadvรคzujรบ konzoly s vyloลพenรญm 3,15 m (vonkajลกia strana mosta) a 2,85 m (v SDP). Ich hrรบbka vo votknutรญ do trรกmov je 450 mm, na konci 250โฏmm. Vzdialenosลฅ trรกmov v prieฤnom smere je konลกtantnรก, na รบrovni 6,1 m. Na koncoch nosnej konลกtrukcie (nad krajnรฝmi oporami) sรบ medzi trรกmami koncovรฉ prieฤniky so ลกรญrkou 2,0 m a konลกtantnou vรฝลกkou 1,85 m. Nad piliermi prieฤniky nie sรบ navrhnutรฉ. V oblasti medzi piliermi 5L โ 6L, 6P โ 7P a 9L โ 10L, 9P โ 10P dochรกdza k plynulรฉmu nรกbehu prierezu komory na dvojtrรกm nosnej konลกtrukcie (vytratenรญm spodnej dosky komory a rozลกรญrenรญm stien komory na trรกmy). Predopnutie dvojtrรกmovej konลกtrukcie je navrhnutรฉ zdvรญhanรฝmi 19-lanovรฝmi kรกblami, priฤom v kaลพdom trรกme je ich osem (spolu je v priereze ลกestnรกsลฅ kรกblov). V pracovnรฝch ลกkรกrach medzi jednotlivรฝmi betonรกลพnymi dielmi sa kotvรญ (spojkuje) vลพdy 50โฏ% kรกblov a 50โฏ% plynule prechรกdza do ฤalลกej etapy.
Piliere โ dvojtrรกm
Vzorovรฝ prieฤny rez dvojtrรกmovou nosnou konลกtrukciou
Komorovรก konลกtrukcia
Prieฤny rez nosnej konลกtrukcie oboch mostov je jednokomorovรฝ. Vรฝลกka prierezu sa menรญ โ v strede rozpรคtia mรก 2,5 m, smerom nad piliere sa nรกbehom zvรคฤลกuje na 4,5 m. Komora (dolnej dosky) mรก po celej dฤบลพke konลกtantnรบ ลกรญrku 7,4 m. Steny komory sรบ zvislรฉ, ich hrรบbka je 0,5 m v poli a 0,8 m nad piliermi. Hrรบbka dolnej dosky je 0,45 m v poli a 0,7 m nad piliermi. Nadvรคzujรบce konzoly majรบ vyloลพenie a hrรบbku rovnakรบ ako prierez dvojtrรกmu. Nad piliermi je vytvorenรฝ prierez nadpodperovรฉho prieฤnika. Komorovรก konลกtrukcia je po dฤบลพke rozdelenรก na jednotlivรฉ vahadlรก letmej betonรกลพe (4 ks pri ฤฝM + 3 ks pri PM = 7ks) s dฤบลพkou 70,0 m (bez spojovacรญch lamiel). Kaลพdรฉ vahadlo tvorรญ zรกrodok s dฤบลพkou 15,5 m a obojstrannรฉ lamely s dฤบลพkou 3,25 + 4,0 + 4 ร 5,0 m smerom od zรกrodku symetricky na obidve strany. Spojovacie (uzavieracie) lamely vahadiel vychรกdzajรบ na dฤบลพku pribliลพne 5,0 m. Komorovรก konลกtrukcia sa bude poฤas letmej betonรกลพe ลกtรกdiovo napรญnaลฅ vahadlovรฝmi 15-lanovรฝmi kรกblami, ktorรฉ vedรบ priamo v hornej doske a sรบ kotvenรฉ postupne na konci jednotlivรฝch lamiel. Po zmonolitnenรญ vahadiel letmej betonรกลพe so susednรฝmi poฤพami sa napnรบ zdvรญhanรฉ 19-lanovรฉ kรกble spojitosti vedenรฉ v stenรกch a dolnรฉ 19-lanovรฉ kรกble vedenรฉ v poliach v spodnej doske komory.
Pilier โ komora
Vzorovรฝ prieฤny rez komorovou nosnou konลกtrukciou
Statickรก analรฝza
Statickรก analรฝza mosta bola vykonanรก metรณdou FEA v programe Midas Civil na modeli, ktorรฝ zohฤพadลuje ฤasovรฉ รบฤinky a reรกlny postup vรฝstavby konลกtrukcie pri nรกvrhu predpรคtia. Vzhฤพadom na rozdielne okrajovรฉ parametre (rozpรคtia polรญ, poฤet polรญ, postup a ฤasy vรฝstavby) sa ฤพavรฝ aj pravรฝ most modelovali a overovali samostatne. Model na globรกlnu analรฝzu ฤพavรฉho, resp. pravรฉho mosta sa vytvoril pomocou prรบtovรฝch prvkov. Nosnรก konลกtrukcia sa prepojila v modeli s piliermi a oporami tak, aby sa reลกpektovali predpokladanรฉ posuny loลพรญsk, resp. bola tuho spojenรก s piliermi vahadiel. Piliere sa modelovali pomocou prรบtov a boli pripojenรฉ na rovinnรฉ prvky zรกkladu. Pod zรกkladmi sa doplnili pilรณty s navrhovanou dฤบลพkou. Na zรกklade IGP a nรกvrhu zakladania sa v analรฝze zohฤพadnili tuhosti jednotlivรฝch vrstiev podloลพia pomocou pruลพรญn prรญsluลกnej tuhosti. Tรฝmto spรดsobom sa namodelovalo reรกlne sprรกvanie konลกtrukcie v danom geologickom prostredรญ.
Na overenie รบฤinkov vyplรฝvajรบcich zo smerovรฉho vedenia trasy sa vytvoril samostatnรฝ โzakrivenรฝโ model. Vplyv prieฤneho roznosu a ลกmykovรฉho ochabnutia sa zรญskal z doskovo-stenovรฉho modelu. Konลกtrukcia mosta bola vystavenรก vลกetkรฝm stรกlym zaลฅaลพeniam, zaลฅaลพeniam od dopravy (LM1 a LM3), รบฤinkom od nerovnomernรฉho sadnutia podpier, รบฤinkom zloลพiek teploty, zaลฅaลพeniu od vetra, nรกrazom vozidiel do pilierov, zaลฅaลพeniam od technolรณgie vรฝstavby mosta, รบฤinkom rozopierania vahadiel a seizmickรฉmu zaลฅaลพeniu. Vykonala sa ฤasovรก analรฝza nosnej konลกtrukcie, z ktorej sa zรญskali reologickรฉ รบฤinky betรณnu a straty predpรญnacej sily v ฤase. Nosnรก konลกtrukcia sa posรบdila v etape uvedenia mosta do prevรกdzky a na konci ลพivotnosti mosta. Zรกroveล sa overili jednotlivรฉ fรกzy vรฝstavby.
Globรกlny statickรฝ model
Mostnรฉ prรญsluลกenstvo
Mostnรฝ zvrลกok tvoria celomonolitickรฉ rรญmsy, do ktorรฝch sa v strednom deliacom pรกse osadรญ oceฤพovรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo s รบrovลou zachytenia H2. Na vonkajลกรญch chodnรญkovรฝch rรญmsach je zรกbradฤพovรฉ zvodidlo s รบrovลou zachytenia H3, po okrajoch sรบ protihlukovรฉ steny s vรฝลกkou 4,0 m. Na moste bude dvojvrstvovรก asfaltovรก vozovka s celkovou hrรบbkou 90 mm. Voda z mosta je odvedenรก mostnรฝmi odvodลovaฤmi, ktorรฉ sรบ zaรบstenรฉ do zbernรฉho pozdฤบลพneho potrubia, ฤalej v prechodovรฝch oblastiach mosta je potrubie zvedenรฉ do kanalizรกcie diaฤพnice. Na vyrovnanie dilataฤnรฝch rozdielov sรบ navrhnutรฉ mostnรฉ zรกvery schopnรฉ preniesลฅ celkovรฝ posun 485 mm (opora 1L a 1P), 650 mm (opora 16L a 17P). Komory nosnรฝch konลกtrukciรญ sรบ vybavenรฉ osvetlenรญm, pozdฤบลพ mosta vedรบ inลพinierske siete diaฤพnice.
Vzhฤพadom na ochranu proti รบฤinkom bludnรฝch prรบdov sรบ navrhnutรฉ rieลกenia s cieฤพom redukovaลฅ bludnรฝ prรบd vstupujรบci do mostnej konลกtrukcie a prostrednรญctvom vykonanรฝch opatrenรญ zabezpeฤiลฅ, aby prechรกdzal spodnou stavbou a nosnou konลกtrukciou riadene, tzn. vodiฤmi prvej triedy a tak, aby pokiaฤพ moลพno, nedochรกdzalo k vรฝstupu bludnรฉho prรบdu z vodivรฝch ฤastรญ (vรฝstuลพe) do betรณnu v prรบdovรฝch hustotรกch poลกkodzujรบcich vรฝstuลพ. Z tรฝchto dรดvodov je pri ลพelezobetรณnovรฝch ฤastiach (pilรณty, zรกklady, piliere, nosnรก konลกtrukcia, rรญmsy) navrhnutรฉ pospรกjanie vรฝstuลพe vhodnรฝm zvรกranรญm. ฤalej sรบ v spodnej a hornej konลกtrukcii navrhnutรฉ vรฝvody z vรฝstuลพe na meranie vplyvu bludnรฝch prรบdov a na zabezpeฤenie poลพiadaviek na prรญsluลกenstvo mosta.
Vรฝstavba estakรกdy
Estakรกda Podzรกvoz je z pohฤพadu vรฝstavby nรกroฤnรก v tom, ลพe sa realizuje v intravilรกne mesta v bezprostrednej blรญzkosti rodinnรฝch domov a sรบkromnรฝch parciel, takลพe je z tohto dรดvodu v niektorรฝch miestach k dispozรญcii na manipulรกciu len trvalรฝ zรกber stavby. Zรกroveล most kriลพuje frekventovanรบ elektrifikovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ, cestu I. triedy, miestne komunikรกcie a vodnรฉ toky, priฤom kaลพdรฉ z tรฝchto preklenutรญ si vyลพaduje osobitnรฝ prรญstup pri projektovanรญ samotnej mostnej konลกtrukcie, nรกvrhu podpernej skruลพe, technolรณgii letmej betonรกลพe a debnenia. Komplikรกcie (nielen samotnรฉmu projektovaniu, ale aj z hฤพadiska dlhodobรฉho plรกnovania nasadenia technolรณgiรญ, mechanizmov ฤi pracovnรญkov) spรดsobujรบ aj sรบvisiace objekty, hlavne inลพinierske siete, ktorรฝch preklรกdky a realizรกcia sa operatรญvne rieลกia poฤas vรฝstavby a nekoreลกpondujรบ s rรฝchlosลฅou a postupom realizรกcie mosta. Zรกroveล sa pracuje v sลฅaลพenรฝch podmienkach v ochrannรฝch pรกsmach VVN a ลฝSR a pri ceste I. triedy s veฤพkou intenzitou dopravy. S ohฤพadom na plรกnovanie celej stavby existujรบ uzlovรฉ body, v ktorรฝch dochรกdza k stretu viacerรฝch stavebnรฝch objektov a preklรกdok inลพinierskych sietรญ a v ktorรฝch treba presne dodrลพaลฅ plรกn organizรกcie a harmonogram vรฝstavby. V prรญpade, ลพe sa nieฤo nezrealizuje podฤพa harmonogramu, mรดลพe to spรดsobiลฅ niekoฤพkomesaฤnรฉ zdrลพanie ฤalลกรญch stavebnรฝch prรกc a zvรฝลกenie celkovรฝch nรกkladov na vรฝstavbu.
Betonรกลพ na pevnej skruลพi
Betonรกลพ na pevnej skruลพi sa zaฤรญna betonรกลพnymi dielmi od pilierov 5L, 6P, 10L a 10P smerom ku krajnรฝm oporรกm 1L, 1P a 16L a 17P. Dฤบลพka betonรกลพnych dielov je od 28,0 po 74,0 m. Poฤas vรฝstavby bude nosnรก konลกtrukcia na pilieroch 5L, 6P, 10L a 10P doฤasne fixovanรก dovtedy, kรฝm nedรดjde k zmonolitneniu s komorovou nosnou konลกtrukciou. Podpernรบ skruลพ dodรกva spoloฤnosลฅ SAFE Slovakia, s. r. o., a debnenie ULMA Construction SK, s. r. o.
Letmรก betonรกลพ
Vรฝstavba komorovej nosnej konลกtrukcie sa zaฤne na ฤพavom moste, ฤomu sa prispรดsobรญ doฤasnรก poloha trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR. Letmรก betonรกลพ bude postupovaลฅ vahadlami 8L, 9L, 7L a 6L. Po preloลพenรญ trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR do polohy na vรฝstavbu pravej konลกtrukcie sa bude pokraฤovaลฅ vahadlami 8P, 7P a 9P. Pri zmonolitลovanรญ sa bude vykonรกvaลฅ vzรกjomnรฉ rozopieranie koncov jednotlivรฝch vahadiel hydraulikou s cieฤพom znรญลพiลฅ vodorovnรฉ รบฤinky na piliere. Letmรก betonรกลพ sa bude realizovaลฅ s nasadenรญm dvoch pรกrov betonรกลพnych vozรญkov. Hmotnosลฅ samotnรฉho betonรกลพneho vozรญka je 60 t a drevenรฉho debnenia 20 t, hmotnosลฅ lamiel je 91 aลพ 125 t. Betonรกลพne vozรญky vrรกtane debnenia dodรกva spoloฤnosลฅ ULMA Construction SK, s. r. o.
Model BIM
Okrem zmluvnรฝch nรกleลพitostรญ sa projektant v spoluprรกci so zhotoviteฤพom venuje v rรกmci projektovej ฤinnosti aj spracovaniu BIM modelu na zรญskanie zruฤnostรญ a skรบsenostรญ, ktorรฉ budรบ prรญnosom v budรบcnosti. Model estakรกdy sa vytvรกra na zรกklade aktuรกlne realizovanรฝch prvkov mostnej konลกtrukcie s doplnenรญm o niektorรฉ sรบvisiace objekty, inลพinierske siete a pod. Aby bol model vyuลพiteฤพnรฝ, treba most vymodelovanรฝ v 3D rozdeliลฅ na konลกtrukฤnรฉ prvky a konลกtrukฤnรฉ ฤasti, a nรกsledne dopracovaลฅ do takzvanรฉho BIM 5D modelu, kde budรบ obsiahnutรฉ informรกcie a vlastnosti o prvkoch a komponentoch mosta, ktorรฉ umoลพnia vytvoriลฅ harmonogram a ocenenie stavby. Takรฝto model by mohol v prรญpade zavedenia do praxe obsahovaลฅ informรกcie, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ na realizรกciu stavby. Zรกroveล by to umoลพnilo investorovi a zhotoviteฤพovi sledovaลฅ v ฤase postup vรฝstavby a prepojenie na finanฤnรฉ nรกklady v danom ฤasovom รบseku. BIM model vytvorenรฝ ako skutoฤnรฉ vyhotovenie stavby by mohol nรกsledne slรบลพiลฅ na รบdrลพbu a sledovanie mosta.
Zรกver
Vรฝstavba estakรกdy sa zaฤala v jรบli 2017 zakladanรญm dvojtrรกmovรฝch pilierov. Aktuรกlne prebiehajรบ stavebnรฉ prรกce pozdฤบลพ celรฉho mosta, zakladanie a realizรกcia komorovรฝch, ako aj dvojtrรกmovรฝch pilierov a krajnรฝch opรดr. Zรกroveล sa realizuje prvรฝ betonรกลพny diel dvojtrรกmu na ฤพavom moste a vykonรกvajรบ sa prรญpravnรฉ prรกce na zรกrodok vahadla 8L. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia vรฝstavby mostnรฉho objektu je oktรณber 2020.
Flyover Podzรกvoz on the D3 highway ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec in km 39,600
Currently, the section of the highway D3โฏฤadca, Bukov โ Svrฤinovec, part of which is also the object 205-00 Flyover Podzรกvoz is being built. Brigde transfers highway D3 in the intravilan of the town ฤadca, above electrified railway ลฝSR, 1st class road, local roads and water streams. With total length of the left bridge 803,0โฏm and the right bridge 832,0โฏm it is the longest bridge construction in the section of highway. The construction of the superstructure is executed partly with the technology of the cantilever casting method for the box cross-section and partly on a scaffolding for the TT prestressed beam. This article focus on technical solution of the bridge construcion.
TEXT: Ing. Tatiana Bacรญkovรก, Ing. Juraj Dolnรกk, PhD.
FOTO A OBRรZKY: Valbek, s. r. o.
Tatiana Bacรญkovรก a Juraj Dolnรกk pรดsobia v spoloฤnosti Valbek, s. r. o.
Literatรบra
1. Dokumentรกcia DRS: Valbek, s. r. o., 2017, 2018.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2018.