Eลกte raz o Starom moste cez Dunaj v Bratislave, ale nielen o ลom
V jรบli tohto roka som sa z televรญzie dozvedel, ลพe bol danรฝ do prevรกdzky Starรฝ most v Bratislave. Po dlhรฝch 10 rokoch od zaฤiatku projektovรฝch prรกc zaฤal most koneฤne opรคลฅ slรบลพiลฅ verejnosti.
Ako zodpovednรฝ projektant Starรฉho mosta aj ako hlavnรฝ inลพinier celej stavby โNosnรฝ systรฉm MHD v Bratislaveโ som bol pri vลกetkรฝch stupลoch projektovej dokumentรกcie stavby aj pri jej realizรกcii. Na tejto strastiplnej ceste som viackrรกt strรกcal nรกdej , ลพe sa po tomto moste niekedy prejdem. O to vรคฤลกia je moja radosลฅ, ลพe sa to podarilo. O Starom moste vyลกlo v poslednรฝch mesiacoch v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, ale aj v inรฝch profesijnรฝch ลพurnรกloch viacero ฤlรกnkov. Nebudem teda opakovaลฅ uลพ zverejnenรฉ fakty. Tento prรญspevok je skรดr zameranรฝ na rekapitulรกciu vรฝvoja nรกzorov na koncepciu tohto diela, na zdรดvodnenie, preฤo novรฉ dielo, ktorรฉ dnes uลพ โtrรณniโ v Bratislave nad Dunajom, je to najlepลกie z mnohรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ โboli v hreโ. A spomeniem aj zopรกr premeลกkanรฝch ลกancรญ tejto stavby.
Starรฝ most โ akรฝ mohol byลฅ
Ak mรก ฤlovek to ลกลฅastie, ลพe sa stane projektantom mosta cez Dunaj v hlavnom meste Slovenska, najprv ho pochytรญ eufรณria. Ale postupne prichรกdzajรบ aj obavy. Umiestniลฅ novรฉ stavebnรฉ dielo do najkrajลกieho profilu mesta, do profilu, kde dominuje hrad, Dรณm sv. Martina, ale aj uลพ existujรบce mosty, to je รบloha, ktorรก spรดsobรญ nejednu bezsennรบ noc. Urbanizmom tohto priestoru som sa zaoberal uลพ pรกr rokov predtรฝm, keฤ som projektoval Most Apollo. Uลพ nรกvrh Apolla zohฤพadลoval vzรกcny rytmus bratislavskรฝch mostov cez Dunaj โ medzi tvarovo striedmejลกie mosty Prรญstavnรฝ, Starรฝ a Lafranconi sรบ vsunutรฉ tvarovo atraktรญvne mosty โ Most SNP s vรฝลกkovou dominantou, pylรณnom, pri pravom brehu a Most Apollo s vรฝลกkovou dominantou, oblรบkom, bliลพลกie k ฤพavรฉmu brehu. Paradoxne, dokonalรบ harmรณniu tohto priestoru ruลกรญ iba krรกsny Most SNP โ jeho ลกikmรฝ pylรณn totiลพ neharmonizuje so zvislou veลพou Dรณmu.
Majรบc na pamรคti, ลพe by bolo hriechom naruลกiลฅ tรบto rokmi zaลพitรบ panorรกmu mesta, koncepcia vลกetkรฝch variantov Starรฉho mosta zohฤพadลovala to, aby nekonkurovala svojim susedom โ Mostu SNP a Mostu Apollo. To znamenรก, ลพe konลกtrukฤnรฉ rieลกenie Starรฉho mosta nesmelo maลฅ vรฝลกkovรบ dominantu. To vลกak vzhฤพadom na ฤalej opรญsanรฉ okrajovรฉ podmienky nebolo jednoduchรฉ. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie mosta bola tvrdo obmedzenรก zhora aj zdola. Zhora ju obmedzoval sklon nivelety, keฤลพe elektriฤka sa musรญ na most vyลกplhaลฅ zo ล afรกrikovho nรกmestia, zdola konลกtrukciu mosta obmedzoval zase plavebnรฝ gabarit na Dunaji. Takลพe v kritickom mieste ostali na konลกtrukciu mosta iba cca 3 m. A s takou vรฝลกkou sa 100-metrovรฝ plavebnรฝ gabarit premostiลฅ nedรก. Takลพe bolo predsa len nutnรฉ pomรดcลฅ si konลกtrukฤnรฝm prvkom nad niveletou. Umiestnenie takรฉhoto prvku nad vozovku znaฤne obmedzovali neลกtandardnรฉ podmienky na รบลพitkovรฉ parametre mosta. Most totiลพ musel previesลฅ cez Dunaj okrem 2-koฤพajovej elektriฤky, chodcov a cyklistov aj obojstrannรฉ 2-pruhovรฉ cestnรฉ komunikรกcie. Za tรฝchto okolnostรญ bolo moลพnรฉ umiestniลฅ nad vozovku nosnรฉ prvky mosta iba do osi mosta alebo po okrajoch mosta. Ak by vลกak boli umiestnenรฉ po okrajoch, โnezmestiliโ by sa uลพ na existujรบce pรดvodnรฉ piliere Starรฉho mosta (zachovaลฅ pamiatkovo chrรกnenรบ ฤasลฅ spodnej stavby pรดvodnรฉho mosta bola podmienka v podkladoch verejnej sรบลฅaลพe). Summa summarum, hornรฝ nosnรฝ prvok mosta bolo moลพnรฉ umiestniลฅ iba do osi mosta! A to pri ลกรญrke mosta 35 m a bez moลพnosti pouลพiลฅ vysokรฝ pylรณn nedovoฤพovalo siahnuลฅ po nijakom ลกtandardnom konลกtrukฤnom systรฉme.
O to รบsmevnejลกie vyznieval za tรฝchto okolnostรญ tvrdรฝ tlak zo strany architektov (a pod ich vplyvom aj zo strany primรกtora), aby sa konลกtrukcia mosta podobala na pรดvodnรฝ most Frantiลกka Jozefa spred 100 rokov (priehradovรก sรบstava, prostรฉ nosnรญky, 2 samostatnรฉ mosty vedฤพa seba). Hoci tรก poลพiadavka bola absurdnรก, musel som v รบvode vynaloลพiลฅ veฤพa รบsilia, aby som dokรกzal, ลพe โnevstรบpiลก 2-krรกt do tej istej riekyโ a ลพe je nezmysel napodobลovaลฅ na novom moste konลกtrukฤnรฉ rieลกenia spred 100 rokov. Architekti sa vลกak ฤalej domรกhali โnejakejโ priehradovej sรบstavy.
Naลกลฅastie, argumenty zabrali aspoล u primรกtora, a tak sme mu predloลพili 9 variantov novรฉho Starรฉho mosta s 2 zรกkladnรฝmi konลกtrukฤnรฝmi koncepciami. Mostovku v rรดznych tvarovรฝch obmenรกch tvoril 1 centrรกlne umiernenรฝ torzne odolnรฝ oceฤพovรฝ komorovรฝ nosnรญk, ktorรฉho hornรก ฤasลฅ vo forme parapetu preฤnievala nad vozovku. Vozovkovรบ ฤasลฅ podopierali obojstrannรฉ extrรฉmne dlhรฉ konzoly a ortotropnรก oceฤพovรก mostovka. Nadvozovkovรฝ centrickรฝ nosnรฝ prvok tvorili tvarovo rรดzne obmeny rebrovรฉho nosnรญka alebo kรกblovรฝ systรฉm s nรญzkymi pylรณnmi rรดzneho tvaru.
Ako je vลกeobecne znรกme, v SMS hlasovanรญ si Bratislavฤania vybrali variant โPerforovanรฉ rebroโ tesne pred variantom โGrafitiโ.
Variant โPerforovanรฉ rebroโ bol originรกlny konลกtrukฤnรฝ systรฉm futuristickรฉho vzhฤพadu, ktorรฝ upรบtal architektov z Rakรบska, ล panielska aj z Moskvy.
ลฝiaฤพ, slovenskรฝch architektov nie. Tรญ stรกle poลพadovali napodobeninu pรดvodnรฉho mosta. Peknรฉ inลพinierske rieลกenie โ variant โExtradosedโ, ktorรฉ som presadzoval ja, tieลพ neuspelo.
Podrobnรฝ opis uvedenรฝch variantov mosta bol uverejnenรฝ v ฤ. 3/2008 Inลพinierskych stavieb.
Na zรกklade vรฝsledku โฤพudovรฉho hlasovaniaโ rozhodlo hlavnรฉ mesto, ลพe Starรฝ most bude obnovenรฝ vo variante โPerforovanรฉ rebroโ. Nรกsledne sa projektovรฉ prรกce rozbehli v plnom tempe. V auguste 2008 vลกak vo vysokom stupni rozpracovanosti projektovรฝch prรกc, 8 mesiacov pred plรกnovanรฝm zaฤiatkom stavebnรฝch prรกc, primรกtor hlavnรฉho mesta projektovรฉ prรกce zastavil s tรฝm, ลพe na projekt mosta bude vyhlรกsenรก architektonickรก sรบลฅaลพ. Dodnes vyhlรกsenรก nebola.
Potom sa dlho niฤ nedialo, ale v roku 2009 si primรกtor ฤurkovskรฝ spomenul, ลพe mรก obnovu Starรฉho mosta vo svojom volebnom programe. A tak sa โveci zaฤali znovu hรฝbaลฅโ. ลฝiaฤพ, financie rezervovanรฉ v mestskom rozpoฤte na tรบto stavbu sa kamsi rozplynuli. A tak projektant dostal novรบ รบlohu โ hฤพadaลฅ รบspornรฉ rieลกenie obnovy mosta aj za cenu, ลพe na ลom nebudรบ cestnรฉ pruhy. Vtedy som si spomenul na variant, ktorรฝm som sa zaoberal uลพ v ลกtรบdii tejto stavby โ vyuลพiลฅ na obnovu priehradovรฉ nosรญky ลพelezniฤnej ฤasti pรดvodnรฉho Starรฉho mosta. Ako dopadla tรกto etapa โhistรณrieโ projektu mosta, to sa mรดลพe ฤitateฤพ dozvedieลฅ z ฤ. 1/2010 Inลพinierskych stavieb.
V oktรณbri 2011 sa stalo to, v ฤo uลพ zainteresovanรญ v tejto stavbe ani nedรบfali. Mesto Bratislava sa stalo oprรกvnenรฝm ลพiadateฤพom o nenรกvratnรฝ finanฤnรฝ prรญspevok na stavbu โNosnรฝ systรฉm MHD…โ z Kohรฉzneho fondu Eurรณpskej รบnie. V tom ฤase uลพ bola vypracovanรก dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie variantu mosta z ocele pรดvodnรฉho Starรฉho mosta. Ako projektant tohto mosta som si uvedomoval nedostatky tejto koncepcie, z ktorรฝch najpodstatnejลกรญm bola obmedzenรก ลพivotnosลฅ โstarejโ ocele. Z uvedenรฝch dรดvodov som navrhol investorovi stavby, aby sme zmenili koncepciu mosta tak, aby celรก jeho nosnรก konลกtrukcia bola z novej ocele. Investor stavby METRO Bratislava reagoval na nรกvrh opatrne. Obรกval sa totiลพ opรคtovnej aktivizรกcie architektov, ktorรก by mohla nabรบraลฅ uลพ aj tak napรคtรฝ ฤasovรฝ harmonogram ลพiadostรญ o financovanie stavby z Kohรฉzneho fondu (ako sa ukรกzalo, obavy investora neboli neoprรกvnenรฉ). Primรกtor mesta Milan Ftรกฤnik sa vลกak stotoลพnil s argumentรกciou projektanta.
A tak sme predloลพili investorovi tri novรฉ koncepcie rieลกenia โ modifikovanรฉ varianty. โPerforovanรฉ rebroโ a โExtradosedโa novรฝ variant โPriehradovรก sรบstavaโ. Samozrejme, varianty โ Perforovanรฉ rebroโ aj โExtradosedโ vyhovovali viac mรดjmu projektantskรฉmu vkusu. A vzhฤพadom na vรฝลกkovo nevรฝraznรฉ hlavnรฉ nosnรฉ prvky by sa ani jedno, ani druhรฉ rieลกenie pravdepodobne โnebiloโ s uลพ existujรบcimi dominantami tohto priestoru. Aj keฤ sme urobili viacero vizualizรกciรญ tรฝchto variantov osadenรฝch do fotografiรญ, malรฉ pochybnosti som predsa len mal, ฤi nebudรบ ruลกivรฉ v panorรกme mesta. Avลกak jedine v prรญpade priehradovรฉho variantu som mal istotu, ลพe nenaruลกรญ to, na ฤo uลพ boli oko a duลกa Bratislavฤana po desaลฅroฤia zvyknutรฉ. A netajรญm, jednรฝm z dรดvodov tohto nรกvrhu bolo aj presvedฤenie, ลพe toto rieลกenie koneฤne vnesie zmier do mnohoroฤnรฝch sporov s architektmi.
Bol som naivnรฝ. Viacerรญ z tรฝch, ktorรญ zanovito poลพadovali priehradovinu a boli aj pri vรฝbere tohto variantu, dnes, keฤ je most postavenรฝ, mudrujรบ: โMalo tam byลฅ nieฤo modernejลกie!โ
Opis nรกslednรฉho smutno-veselรฉho obdobia sporov o vรฝslednรบ koncepciu Starรฉho mosta s hlavnou architektkou a ลou prizvanou skupinou architektov teraz vynechajme. Rozhodujรบce bolo, ลพe mestskรฉ zastupiteฤพstvo na svojom zasadnutรญ 29. 3. 2012 odsรบhlasilo novรบ koncepciu mosta vo variante โPriehradovรก sรบstavaโ. Nรกsledne projektant v rekordne krรกtkom ฤase vypracoval zmenenรบ dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie a dokumentรกciu na vรฝber zhotoviteฤพa. Po รบspeลกnom absolvovanรญ stavebnรฉho konania aj verejnej sรบลฅaลพe na zhotoviteฤพa bol vyhlรกsenรฝ vรญลฅaz verejnej sรบลฅaลพe na realizรกciu stavby โZdruลพenie MHD โ Starรฝ mostโ. Stavba โNosnรฝ systรฉm MHDโ sa zaฤala v jรบli 2013 a trochu neลกtandardnรฝm spรดsobom ju zhotoviteฤพ odovzdal hlavnรฉmu mestu v decembri 2015. V rรกmci tejto stavby bol vybudovanรฝ aj jej dominantnรฝ objekt โ Starรฝ most. Aj keฤ si na tento most mรดลพe dnes uลพ kaลพdรฝ siahnuลฅ, povedzme si predsa, akรฝ most to vlastne โvyrรกstolโ nad Dunajom.
Starรฝ most โ preฤo je takรฝ, akรฝ je
Aj keฤ je to rekonลกtrukcia pรดvodnรฉho Starรฉho mosta, pri ktorej musela byลฅ zachovanรก vรคฤลกina pamiatkovo chrรกnenรฝch pilierov vybudovanรฝch eลกte pred vyลกe 100 rokmi, ide o รบplne inรฝ most ako pรดvodnรฝ Starรฝ most. Novรฝ Starรฝ most mรก vรฝrazne vรคฤลกie rozpรคtie hlavnรฉho poฤพa neลพ pรดvodnรฝ most, vรฝrazne vรคฤลกiu ลกรญrku, veฤพkorysรฉ chodnรญky, je spojitรฝ a zvรกranรฝ. Je to v kaลพdom ohฤพade modernรฝ most. Predpokladรกm vลกak, ลพe pouลพitรญm tvarovo konzervatรญvnej priamopรกsovej rombickej priehradovej sรบstavy sa predovลกetkรฝm pri pohฤพadoch z nรกbreลพia vytvorรญ pocit, ลพe nad Dunajom je โmladลกรญ bratโ Starรฉho mosta. Nรกvrh tรฝm vyลกiel v รบstrety nostalgickรฉmu vzลฅahu Bratislavฤanov k pรดvodnรฉmu mostu. Novรฝ Starรฝ most nechce dominovaลฅ, pretoลพe dominรกnt je v tomto priestore uลพ dosลฅ. A tento zรกmerne konzervatรญvny vzhฤพad mosta nekonfliktne zapadรก medzi susednรฉ tvarovo extravagantnejลกie mosty โ Most SNP a Most Apollo.
Konลกtrukฤnรฝ systรฉm tohto mosta je jedineฤnรฝ, nebol zatiaฤพ pouลพitรฝ na ลพiadnom inom mieste. Jeho nรกvrh bola nรกroฤnรก รบloha. Modul sรบstavy sa musel prispรดsobiลฅ rรดznym rozpรคtiam polรญ a jeho geometria musela zohฤพadniลฅ zรกmer projektanta, aby nad lรญniou zรกbradlia preฤnievala ฤasลฅ konลกtrukcie, ktorรก mรก ฤistรฝ geometrickรฝ tvar (kosodฤบลพnik). Opakovanie tohto tvarovรฉho motรญvu aj v inรฝch ฤastiach mosta a dรดslednรฉ pouลพรญvanie jednรฉho typu prierezu (H-profil) pri vรคฤลกine prvkov oceฤพovej konลกtrukcie vytvorilo atmosfรฉru tvarovรฉho poriadku a solรญdnosti konลกtrukcie.
Rozpรคtia polรญ mosta boli upravenรฉ tak, aby vyhoveli poลพiadavke na regulรกrne rozmery plavebnรฉho gabaritu 100 ร 10 m. Dosiahlo sa to odstrรกnenรญm pรดvodnรฝch pilierov 3 a 4 (boli v najhorลกom technickom stave), ktorรฉ boli nahradenรฉ pilierom 34.
Rozpรคtia polรญ sรบ 32,24 + 106,68 + 137,16 + 75,60 + 75,92 + 32,24 m, celkovรก dฤบลพka mosta je 465,00 m.
Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvoria 2 spojitรฉ oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky, prieฤniky mosta pod vozovkou aj chodnรญkovou ฤasลฅou tvoria tieลพ oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky. Mostovku koฤพajovej ฤasti tvorรญ spriahnutรก oceฤพovo-betรณnovรก doska s oceฤพovรฝmi pozdฤบลพnikmi pod koฤพajnicami.
Most mรก po oboch stranรกch veฤพkorysรฉ chodnรญky ลกirokรฉ 5,50 m (chodci i cyklisti) a vyhliadkovรฉ terasy s laviฤkami a zeleลou.
Na vรฝstavbu novรฉho piliera 34 sa pouลพili ลพulovรฉ kvรกdre z pรดvodnรฝch pilierov 3 a 4, ฤo zabezpeฤilo pohฤพadovรบ jednotnosลฅ povrchov vลกetkรฝch pilierov. Na ostatnรฝch pamiatkovo chrรกnenรฝch pilieroch bol zachovanรฝ tvar pรดvodnej spodnej ฤasti (bola zachovanรก aj prevaลพnรก ฤasลฅ pรดvodnรฉho kamennรฉho obkladu). Hornรก ฤasลฅ pilierov bola obloลพenรก inรฝm materiรกlom ako spodnรก, ฤรญm sa zvรฝraznila pamiatkovo chrรกnenรก ฤasลฅ pilierov.
Zakladanie novรฉho piliera 34 bolo technicky veฤพmi nรกroฤnรฉ a realizovalo sa technolรณgiou โtryskovรก injektรกลพโ. Ale technickรฝm unikรกtom bola rekonลกtrukcia zรกkladu piliera 5, v prรญpade ktorรฉho bolo nutnรฉ zopnรบลฅ do funkฤne jednotnรฉho telesa vyลกe 100 rokov starรฝ zรกklad s novรฝm zรกkladom. Podrobnejลกรญ popis zakladania mosta bol uverejnenรฝ v ฤ.3/2016 Inลพinierskych stavieb.
Snรกฤ najnรกroฤnejลกou fรกzou realizรกcie mosta bola montรกลพ jeho oceฤพovej konลกtrukcie. Bolo to vtipnรฉ inลพinierske rieลกenie, ale od nรกpadu eลกte v DSP aลพ po realizรกciu bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ mnoho neลกtandardnรฝch รบloh, kรฝm sa konลกtrukcia mosta bezpeฤne dostala nad Dunaj. Jedinรฝm nedostatkom tejto etapy stavby bolo to, ลพe tejto unikรกtnej a technicky veฤพmi nรกroฤnej operรกcii urobil zhotoviteฤพ veฤพmi chabรบ reklamu.
Vรฝslednรก รบprava povrchu oceฤพovej konลกtrukcie bola na vizualizรกciรกch overovanรก v rรดznych farbรกch. ฤervenรก, modrรก, ลพltรก a zelenรก farba boli prรญliลก dominujรบce, sivรฝ povrch zase nevรฝraznรฝ, fรกdny. Som presvedฤenรฝ, ลพe zvolenรก farebnรก kombinรกcia zelenรก + svetlosivรก je ลกลฅastnรฝm rieลกenรญm. Hoci presadiลฅ takรบto neลกtandardnรบ povrchovรบ รบpravu nebola jednoduchรก รบloha โ vรฝrazne totiลพ zvรฝลกila prรกcnosลฅ realizรกcie poslednej vrstvy farebnรฉho nรกteru.
Noฤnรฉ osvetlenie, ฤiลพe iluminรกcia, mosta je to, ฤรญm vrcholรญ รบsilie projektanta o dosiahnutie dobrรฉho vรฝslednรฉho vizuรกlneho dojmu z mostnรฉho diela. Iluminรกcia hlavnรฝch nosnรญkov, chodnรญkov a koฤพajovรฉho priestoru je v zรกsade urobenรก v sรบlade s projektom a dosiahol sa tรฝm oฤakรกvanรฝ iluminaฤnรฝ efekt. Iluminรกcia podhฤพadu mosta nie je urobenรก v sรบlade s projektom a iluminaฤnรฝ efekt je nevรฝraznรฝ a tรฝm znehodnotenรฝ. Napriek viacerรฝm mojim upozorneniam na tรบto skutoฤnosลฅ nedoลกlo k nรกprave v tejto veci a znehodnotil sa tรฝm noฤnรฝ dizajn diela.
รฤelom zelene na vyhliadkovรฝch terasรกch bola snaha o kultivรกciu tohto priestoru, ale mรก tieลพ vytvรกraลฅ optickรบ a aj psychologickรบ bariรฉru medzi chodcami a ฤพuฤmi sediacimi na laviฤkรกch. Podฤพa projektu mala byลฅ tรกto bariรฉra vytvorenรก z trvรกcnej krรญkovej zelene vysokej cca 1 m. Mali sa striedaลฅ krรญky s listami zelenej a ลพltej farby. Do predmetnรฉho priestoru vลกak vysadili inรฝ typ vegetรกcie, s inou vรฝลกkou, jednotnou farbou listov a menลกou odolnosลฅou proti klimatickรฝm podmienkam. Opรคลฅ iลกlo o ignorovanie projektu a znehodnotenie vizรกลพe diela.
Zรกkladnรฝ nedostatok realizovanej koncepcie mosta, chรฝbajรบce cestnรฉ pruhy (spรดsobenรฝ obmedzeniami ฤerpania Kohรฉzneho fondu), nรกvrh rieลกi tak, ลพe vedฤพa mosta sa vytvoril koridor na budรบci cestnรฝ most.
Estakรกda Artmedia
Trochu v tieni novรฉho Starรฉho mosta je estakรกda โArtmediaโ. A neoprรกvnene. Nosnรก konลกtrukcia estakรกdy je ลกirokรก aลพ 15 m a jej spodnรก hrana je iba cca 4,5.m nad terรฉnom. ล tandardnรฉ konลกtrukฤnรฉ rieลกenia (plnรก doska alebo dvojtrรกm) by spรดsobili, ลพe tento objekt by pรดsobil ลฅaลพko, mohutne. Pouลพitie vรฝraznรฉho rebrovania v prieฤnom smere s โodvรกลพnymiโ konzolami rozฤlenilo a tรฝm opticky odฤพahฤilo podhฤพad nosnej konลกtrukcie. Subtรญlne a tvarovo zaujรญmavรฉ podpery โprevzduลกลujรบโ priestor pod mostom. Toto zaujรญmavรฉ rieลกenie mosta eลกte viac vynikne, keฤ sa stane sรบฤasลฅou novobudovanรฉho Celomestskรฉho centra Petrลพalka.
Starรฝ most a premeลกkanรฉ ลกance
Popri uลพ spomรญnanej ฤพahostajnosti ฤi zlomyseฤพnosti mestskรฝch inลกtitรบciรญ a stavebnรฉho dozoru pri iluminรกcii ฤi vegetรกcii na moste, popri niektorรฝch detailoch โodflรกknutรฝchโ zo strany zhotoviteฤพa sรบ tu premeลกkanรฉ ลกance aj zo strany projektantov.
Projekty stavby pripravovali tri projektovรฉ firmy, a keฤลพe sa ich prรกce prelรญnali, bol u vedรบceho ฤlena zdruลพenia projektantov menovanรฝ koordinรกtor, ktorรฝ mal zabezpeฤiลฅ zosรบladenie projektovรฝch prรกc. ลฝiaฤพ, ani pri tรฝch prvkoch stavby, ktorรฉ sรบ najviac viditeฤพnรฉ, koordinรกtor niฤ neskoordinoval. Rรดzne vรฝplne zรกbradlรญ, rรดzna farba chodnรญkov, stฤบp v strede cyklistickej trasy, to je lajdรกctvo, ktorรฉ by sa na takejto stavbe nemalo vyskytovaลฅ.
Na obnovenom Starom moste sรบ umiestnenรฉ veฤพkorysรฉ peลกie trasy. V krรกtkom ฤase by mali byลฅ skompletizovanรฉ aj nรกbreลพnรฉ peลกie zรณny na ฤพavom brehu Dunaja. Projekt preto navrhol rieลกiลฅ spojenie tรฝchto dvoch v budรบcnosti najfrekventovanejลกรญch peลกรญch zรณn schodiskami a rampami popri Mรฝtnom domฤeku. Tento priestor bol zvรคฤลกenรฝ aj o terasy, ktorรฉ umoลพลovali rozลกรญriลฅ priestor umeleckej galรฉrie Mรฝtneho domฤeka. Jedinรฝm problรฉmom bolo to, ลพe malรก ฤasลฅ tejto peลกej zรณny kriลพuje sรบkromnรฝ pozemok (cca 10 % plochy tohto prepojenia).
Magistrรกt hlavnรฉho mesta a investor METRO
vลกak neboli schopnรญ (predovลกetkรฝm preto, ลพe vyvinuli minimum รบsilia) za 2 roky dorieลกiลฅ vรฝkup predmetnej plochy. V priebehu tรฝchto 2 rokov som viacnรกsobne na tento problรฉm upozorลoval METRO, hlavnรฝch dopravnรฝch inลพinierov, hlavnรบ architektku aj primรกtora. Nedoฤkal som sa ลพiadnej odpovede. Vรฝsledkom je vลกak skutoฤnosลฅ, ลพe hoci boli na tento objekt v rรกmci stavby rezervovanรฉ financie, chodnรญky pri Mรฝtnom domฤeku sa nerealizovali.
ลฝelezniฤnรก ฤasลฅ oceฤพovej konลกtrukcie pรดvodnรฉho Starรฉho mosta bola krรกsna nitovanรก konลกtrukcia so vzorovรฝmi prรญkladmi rieลกenia detailov. Jednoducho skvelรก ukรกลพka projektantskej aj remeselnej zruฤnosti z doby jej realizรกcie. Architekt Peter Bauer, s ktorรฝm som v รบvode projektu spolupracoval, priลกiel s myลกlienkou zachovaลฅ ฤasลฅ oceฤพovej konลกtrukcie cestnรฉho mosta a umiestniลฅ ju nad parkovisko pri Mรฝtnom domฤeku, obaliลฅ ju sklom a vyuลพiลฅ ako galรฉriu. V tejto etape prรกc nebol tento nรกpad prijatรฝ, ale spomenul som si naล vo finรกlnej etape a v modifikovanej podobe som ho opรคลฅ โoลพivilโ. Navrhol som zachovaลฅ 75-metrovรฉ pole ลพelezniฤnej ฤasti mosta, obaliลฅ ho priehฤพadnรฝm polykarbonรกtom, rozdeliลฅ na 2 poschodia (hore galรฉria, dole reลกtaurรกcia) a umiestniลฅ v zรณne pripravovanรฉho Celomestskรฉho centra Petrลพalka v inundaฤnom รบzemรญ medzi hrรกdzou a brehom Dunaja. Predstava, ลพe na terase tejto reลกtaurรกcie nad rozbรบrenรฝmi vodami Dunaja sa popรญja kรกva bola neodolateฤพnรก.
V etape realizรกcie stavby bolo potrebnรฉ nรกjsลฅ 100-tisรญc eur na demontรกลพ tohto poฤพa a jeho premiestnenie na doฤasnรบ sklรกdku. Oboznรกmil som s nรกvrhom METRO, hlavnรบ architektku, starostu Petrลพalky aj primรกtora. Ale rรฝchlo som pochopil, ลพe โtade cesta nevedieโ. Uลพ pri รบsilรญ o chodnรญky pri Mรฝtnom domฤeku som zistil, ลพe na tรฝchto รบrovniach Magistrรกtu sรบ vo vรคฤลกej obฤพube vzneลกenรฉ reฤi o โverejnom priestoreโ, ฤiny vytvรกrajรบce verejnรฝ priestor sรบ vลกak minimรกlne. A tak som skรบลกal ลกลฅastie s Bratislavskรฝm okrรกลกฤพovacรญm spolkom aj s ฤalลกรญmi spolkami, ktorรฉ majรบ viac peลazรญ. Vลกade som sa stretol s reakciou โzaujรญmavรฉโ, ale tรฝm sa ich aktivita skonฤila. Najฤalej to pokroฤilo s architektmi pracujรบcimi na projekte Celomestskรฉho centra, avลกak aj tรกto aktivita sa pre nezรกujem materskej J&T skonฤila neรบspechom. โTiekli mi slzyโ, keฤ sa zaฤala rozpaฤพovaลฅ tรกto krรกsna ฤasลฅ mosta. Dnes je uลพ v ลกrote. Ale ฤo sa nepodarilo zachrรกniลฅ pre nezรกujem Bratislavฤanov, to sa podarilo v mojej rodnej obci. ฤasลฅ z oceฤพovej konลกtrukcie Starรฉho mosta je uลพ premiestnenรก na vรฝchodnรฉ Slovensko a โpostavรญmโ z nej most v obci Kladzany. Takลพe aspoล jedna vyuลพitรก ลกanca!
Zรกver
Kaลพdรก mostnรก stavba cez takรฝ tok, ako je Dunaj, si vyลพaduje od โzรบฤastnenรฉhoโ profesijnรฝ kumลกt, obetavosลฅ a zanietenie pre vec, pokoru pred nรกroฤnosลฅou รบlohy a รบctu k prรกci inรฝch. Stretol som na stavbe skvelรฝch ฤพudรญ a bez ich vedomostรญ, skรบsenostรญ a oduลกevnenia by nad Dunajom dnes nestรกl novรฝ most. Skvelรฝ finiลก stavebnรฝch prรกc v podanรญ pracovnรญkov slovenskej aj ฤeskej Eurovie a Stavieb mostov, vลพdy profesionรกlne odvedenรก prรกca zvรกraฤov Hutnรฝch montรกลพรญ, perfektnรฉ zvlรกdnutie vรฝsuvu nosnej konลกtrukcie pracovnรญkmi Doprastavu, neลกtandardnรฝ technickรฝ โbonbรณnikโ pri zosilลovanรญ zรกkladu piliera 5 realizovanรฝ ลกpecialistami firmy Keller a v neposlednom rade aj unikรกtna metรณda monitoringu oceฤพovej konลกtrukcie v podanรญ firmy SYLEX โ vลกetky tieto profesionรกlne vรฝkony boli ozdobou โhistรณrieโ realizรกcie tohto diela.
A keฤลพe stavby vznikajรบ v hlavรกch projektantov, nemรดลพem zabudnรบลฅ na unikรกtnu, takmer 10 rokov trvajรบcu spoluprรกcu kolegov z projektovรฉho zdruลพenia, ktorรฉ tvorili firmy Alfa 04, Reming Consult a PIO Keramoprojekt. Vo finiลกi projektovรฝch prรกc โ v realizaฤnej dokumentรกcii โ vรฝborne zvlรกdol projekt demontรกลพe pรดvodnej oceฤพovej konลกtrukcie LKM Consult, u kolegov z firmy SHP Brno si najviac vรกลพim zvlรกdnutie statickรฉho vรฝpoฤtu vรฝsuvu oceฤพovej konลกtrukcie a to, ลพe โto vydrลพalโ aj spodnรฝ pรกs hlavnรฝch nosnรญkov pri mimostyฤnรญkovom zaลฅaลพenรญ.
O to sรบ รบsmevnejลกie opakovanรฉ dehonestujรบce exhibรญcie v tlaฤi od ฤพudรญ, predovลกetkรฝm mladรฝch architektov, ktorรญ eลกte โnepreloลพili ani latu cez potokโ. O to je smutnejลกie, ลพe tรญ, ktorรญ mali byลฅ motorom tejto stavby a garantami jej kvality, jej nedali to, ฤo by si zaslรบลพila, ลพe ignorovali upozornenia na jej nedostatky a ลพe robili kompromisy aj pri problรฉmoch, ktorรฉ si kompromis nezaslรบลพili, a prejavovali minimum reลกpektu k tรฝm, v ktorรฝch hlavรกch toto dielo vzniklo a ktorรญ dali tejto stavbe 10 rokov ลพivota. (Vynechanie projektovรฝch firiem z pamรคtnej tabule stavby alebo nepozvanie autora mosta na otvorenie mosta sรบ iba malรฉ ukรกลพky ich neรบcty k projektantskej profesii.)
Avลกak novรฉmu Starรฉmu mostu, ktorรฝ sa uลพ dnes skvie nad Dunajom, sรบ ฤพahostajnรฉ ฤพudskรฉ โmalostiโ. Preล je dรดleลพitรฉ, ฤi ho Bratislavฤania prรญjmu โza svojโ! A z doterajลกรญch nรกhodne vypoฤutรฝch reakciรญ chodcov ฤi oddychujรบcich na terasรกch alebo z internetovej komunikรกcie som nadobudol presvedฤenie, ลพe to bude najnavลกtevovanejลกรญ a moลพno aj najobฤพรบbenejลกรญ most v Bratislave.
Takลพe dlhรฝ bezproblรฉmovรฝ โลพivot,โ novรฝ Starรฝ most!
Text a foto: Ing. Miroslav Maลฅaลกฤรญk, M.M.s.r.o.
Vizualizรกcie: Ing. Jaroslav Baron, MODELBARON