image 84543 25 v1
Galรฉria(9)

Eลกte raz o Starom moste cez Dunaj v Bratislave, ale nielen o ลˆom

Partneri sekcie:

V jรบli tohto roka som sa z televรญzie dozvedel, ลพe bol danรฝ do prevรกdzky Starรฝ most v Bratislave. Po dlhรฝch 10 rokoch od zaฤiatku projektovรฝch prรกc zaฤal most koneฤne opรคลฅ slรบลพiลฅ verejnosti.

1 Variant Perforovane rebro
2 Variant Grafity
3 Variant Extradosed
4 Stary most   vyhliadkove terasy
5 Novy Stary most
6 Estakada Artmedia
7 Stary mostr   galeria a restauracia
8 Chodnik pri Mytnom domceku

Ako zodpovednรฝ projektant Starรฉho mosta aj ako hlavnรฝ inลพinier celej stavby โ€žNosnรฝ systรฉm MHD v Bratislaveโ€œ som bol pri vลกetkรฝch stupลˆoch projektovej dokumentรกcie stavby aj pri jej realizรกcii. Na tejto strastiplnej ceste som viackrรกt strรกcal nรกdej , ลพe sa po tomto moste niekedy prejdem. O to vรคฤลกia je moja radosลฅ, ลพe sa to podarilo. O Starom moste vyลกlo v poslednรฝch mesiacoch v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, ale aj v inรฝch profesijnรฝch ลพurnรกloch viacero ฤlรกnkov. Nebudem teda opakovaลฅ uลพ zverejnenรฉ fakty. Tento prรญspevok je skรดr zameranรฝ na rekapitulรกciu vรฝvoja nรกzorov na koncepciu tohto diela, na zdรดvodnenie, preฤo novรฉ dielo, ktorรฉ dnes uลพ โ€žtrรณniโ€œ v Bratislave nad Dunajom, je to najlepลกie z mnohรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ โ€žboli v hreโ€œ. A spomeniem aj zopรกr premeลกkanรฝch ลกancรญ tejto stavby.

Starรฝ most โ€“ akรฝ mohol byลฅ

Ak mรก ฤlovek to ลกลฅastie, ลพe sa stane projektantom mosta cez Dunaj v hlavnom meste Slovenska, najprv ho pochytรญ eufรณria. Ale postupne prichรกdzajรบ aj obavy. Umiestniลฅ novรฉ stavebnรฉ dielo do najkrajลกieho profilu mesta, do profilu, kde dominuje hrad, Dรณm sv. Martina, ale aj uลพ existujรบce mosty, to je รบloha, ktorรก spรดsobรญ nejednu bezsennรบ noc. Urbanizmom tohto priestoru som sa zaoberal uลพ pรกr rokov predtรฝm, keฤ som projektoval Most Apollo. Uลพ nรกvrh Apolla zohฤพadลˆoval vzรกcny rytmus bratislavskรฝch mostov cez Dunaj โ€“ medzi tvarovo striedmejลกie mosty Prรญstavnรฝ, Starรฝ a Lafranconi sรบ vsunutรฉ tvarovo atraktรญvne mosty โ€“ Most SNP s vรฝลกkovou dominantou, pylรณnom, pri pravom brehu a Most Apollo s vรฝลกkovou dominantou, oblรบkom, bliลพลกie k ฤพavรฉmu brehu. Paradoxne, dokonalรบ harmรณniu tohto priestoru ruลกรญ iba krรกsny Most SNP โ€“ jeho ลกikmรฝ pylรณn totiลพ neharmonizuje so zvislou veลพou Dรณmu.
Majรบc na pamรคti, ลพe by bolo hriechom naruลกiลฅ tรบto rokmi zaลพitรบ panorรกmu mesta, koncepcia vลกetkรฝch variantov Starรฉho mosta zohฤพadลˆovala to, aby nekonkurovala svojim susedom โ€“ Mostu SNP a Mostu Apollo. To znamenรก, ลพe konลกtrukฤnรฉ rieลกenie Starรฉho mosta nesmelo maลฅ vรฝลกkovรบ dominantu. To vลกak vzhฤพadom na ฤalej opรญsanรฉ okrajovรฉ podmienky nebolo jednoduchรฉ. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie mosta bola tvrdo obmedzenรก zhora aj zdola. Zhora ju obmedzoval sklon nivelety, keฤลพe elektriฤka sa musรญ na most vyลกplhaลฅ zo ล afรกrikovho nรกmestia, zdola konลกtrukciu mosta obmedzoval zase plavebnรฝ gabarit na Dunaji. Takลพe v kritickom mieste ostali na konลกtrukciu mosta iba cca 3 m. A s takou vรฝลกkou sa 100-metrovรฝ plavebnรฝ gabarit premostiลฅ nedรก. Takลพe bolo predsa len nutnรฉ pomรดcลฅ si konลกtrukฤnรฝm prvkom nad niveletou. Umiestnenie takรฉhoto prvku nad vozovku znaฤne obmedzovali neลกtandardnรฉ podmienky na รบลพitkovรฉ parametre mosta. Most totiลพ musel previesลฅ cez Dunaj okrem 2-koฤพajovej elektriฤky, chodcov a cyklistov aj obojstrannรฉ 2-pruhovรฉ cestnรฉ komunikรกcie. Za tรฝchto okolnostรญ bolo moลพnรฉ umiestniลฅ nad vozovku nosnรฉ prvky mosta iba do osi mosta alebo po okrajoch mosta. Ak by vลกak boli umiestnenรฉ po okrajoch, โ€žnezmestiliโ€œ by sa uลพ na existujรบce pรดvodnรฉ piliere Starรฉho mosta (zachovaลฅ pamiatkovo chrรกnenรบ ฤasลฅ spodnej stavby pรดvodnรฉho mosta bola podmienka v podkladoch verejnej sรบลฅaลพe). Summa summarum, hornรฝ nosnรฝ prvok mosta bolo moลพnรฉ umiestniลฅ iba do osi mosta! A to pri ลกรญrke mosta 35 m a bez moลพnosti pouลพiลฅ vysokรฝ pylรณn nedovoฤพovalo siahnuลฅ po nijakom ลกtandardnom konลกtrukฤnom systรฉme.

O to รบsmevnejลกie vyznieval za tรฝchto okolnostรญ tvrdรฝ tlak zo strany architektov (a pod ich vplyvom aj zo strany primรกtora), aby sa konลกtrukcia mosta podobala na pรดvodnรฝ most Frantiลกka Jozefa spred 100 rokov (priehradovรก sรบstava, prostรฉ nosnรญky, 2 samostatnรฉ mosty vedฤพa seba). Hoci tรก poลพiadavka bola absurdnรก, musel som v รบvode vynaloลพiลฅ veฤพa รบsilia, aby som dokรกzal, ลพe โ€žnevstรบpiลก 2-krรกt do tej istej riekyโ€œ a ลพe je nezmysel napodobลˆovaลฅ na novom moste konลกtrukฤnรฉ rieลกenia spred 100 rokov. Architekti sa vลกak ฤalej domรกhali โ€žnejakejโ€œ priehradovej sรบstavy.

Naลกลฅastie, argumenty zabrali aspoลˆ u primรกtora, a tak sme mu predloลพili 9 variantov novรฉho Starรฉho mosta s 2 zรกkladnรฝmi konลกtrukฤnรฝmi koncepciami. Mostovku v rรดznych tvarovรฝch obmenรกch tvoril 1 centrรกlne umiernenรฝ torzne odolnรฝ oceฤพovรฝ komorovรฝ nosnรญk, ktorรฉho hornรก ฤasลฅ vo forme parapetu preฤnievala nad vozovku. Vozovkovรบ ฤasลฅ podopierali obojstrannรฉ extrรฉmne dlhรฉ konzoly a ortotropnรก oceฤพovรก mostovka. Nadvozovkovรฝ centrickรฝ nosnรฝ prvok tvorili tvarovo rรดzne obmeny rebrovรฉho nosnรญka alebo kรกblovรฝ systรฉm s nรญzkymi pylรณnmi rรดzneho tvaru.

Ako je vลกeobecne znรกme, v SMS hlasovanรญ si Bratislavฤania vybrali variant โ€žPerforovanรฉ rebroโ€œ tesne pred variantom โ€žGrafitiโ€œ.

Variant โ€žPerforovanรฉ rebroโ€œ bol originรกlny konลกtrukฤnรฝ systรฉm futuristickรฉho vzhฤพadu, ktorรฝ upรบtal architektov z Rakรบska, ล panielska aj z Moskvy.

ลฝiaฤพ, slovenskรฝch architektov nie. Tรญ stรกle poลพadovali napodobeninu pรดvodnรฉho mosta. Peknรฉ inลพinierske rieลกenie โ€“ variant โ€žExtradosedโ€œ, ktorรฉ som presadzoval ja, tieลพ neuspelo.

Podrobnรฝ opis uvedenรฝch variantov mosta bol uverejnenรฝ v ฤ. 3/2008 Inลพinierskych stavieb.

Na zรกklade vรฝsledku โ€žฤพudovรฉho hlasovaniaโ€œ rozhodlo hlavnรฉ mesto, ลพe Starรฝ most bude obnovenรฝ vo variante โ€žPerforovanรฉ rebroโ€œ. Nรกsledne sa projektovรฉ prรกce rozbehli v plnom tempe. V auguste 2008 vลกak vo vysokom stupni rozpracovanosti projektovรฝch prรกc, 8 mesiacov pred plรกnovanรฝm zaฤiatkom stavebnรฝch prรกc, primรกtor hlavnรฉho mesta projektovรฉ prรกce zastavil s tรฝm, ลพe na projekt mosta bude vyhlรกsenรก architektonickรก sรบลฅaลพ. Dodnes vyhlรกsenรก nebola.

Potom sa dlho niฤ nedialo, ale v roku 2009 si primรกtor ฤŽurkovskรฝ spomenul, ลพe mรก obnovu Starรฉho mosta vo svojom volebnom programe. A tak sa โ€žveci zaฤali znovu hรฝbaลฅโ€œ. ลฝiaฤพ, financie rezervovanรฉ v mestskom rozpoฤte na tรบto stavbu sa kamsi rozplynuli. A tak projektant dostal novรบ รบlohu โ€“ hฤพadaลฅ รบspornรฉ rieลกenie obnovy mosta aj za cenu, ลพe na ลˆom nebudรบ cestnรฉ pruhy. Vtedy som si spomenul na variant, ktorรฝm som sa zaoberal uลพ v ลกtรบdii tejto stavby โ€“ vyuลพiลฅ na obnovu priehradovรฉ nosรญky ลพelezniฤnej ฤasti pรดvodnรฉho Starรฉho mosta. Ako dopadla tรกto etapa โ€žhistรณrieโ€œ projektu mosta, to sa mรดลพe ฤitateฤพ dozvedieลฅ z ฤ. 1/2010 Inลพinierskych stavieb.

V oktรณbri 2011 sa stalo to, v ฤo uลพ zainteresovanรญ v tejto stavbe ani nedรบfali. Mesto Bratislava sa stalo oprรกvnenรฝm ลพiadateฤพom o nenรกvratnรฝ finanฤnรฝ prรญspevok na stavbu โ€žNosnรฝ systรฉm MHD…โ€œ z Kohรฉzneho fondu Eurรณpskej รบnie. V tom ฤase uลพ bola vypracovanรก dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie variantu mosta z ocele pรดvodnรฉho Starรฉho mosta. Ako projektant tohto mosta som si uvedomoval nedostatky tejto koncepcie, z ktorรฝch najpodstatnejลกรญm bola obmedzenรก ลพivotnosลฅ โ€žstarejโ€œ ocele. Z uvedenรฝch dรดvodov som navrhol investorovi stavby, aby sme zmenili koncepciu mosta tak, aby celรก jeho nosnรก konลกtrukcia bola z novej ocele. Investor stavby METRO Bratislava reagoval na nรกvrh opatrne. Obรกval sa totiลพ opรคtovnej aktivizรกcie architektov, ktorรก by mohla nabรบraลฅ uลพ aj tak napรคtรฝ ฤasovรฝ harmonogram ลพiadostรญ o financovanie stavby z Kohรฉzneho fondu (ako sa ukรกzalo, obavy investora neboli neoprรกvnenรฉ). Primรกtor mesta Milan Ftรกฤnik sa vลกak stotoลพnil s argumentรกciou projektanta.

A tak sme predloลพili investorovi tri novรฉ koncepcie rieลกenia โ€“ modifikovanรฉ varianty. โ€žPerforovanรฉ rebroโ€œ a โ€žExtradosedโ€œa novรฝ variant โ€žPriehradovรก sรบstavaโ€œ. Samozrejme, varianty โ€ž Perforovanรฉ rebroโ€œ aj โ€žExtradosedโ€œ vyhovovali viac mรดjmu projektantskรฉmu vkusu. A vzhฤพadom na vรฝลกkovo nevรฝraznรฉ hlavnรฉ nosnรฉ prvky by sa ani jedno, ani druhรฉ rieลกenie pravdepodobne โ€žnebiloโ€œ s uลพ existujรบcimi dominantami tohto priestoru. Aj keฤ sme urobili viacero vizualizรกciรญ tรฝchto variantov osadenรฝch do fotografiรญ, malรฉ pochybnosti som predsa len mal, ฤi nebudรบ ruลกivรฉ v panorรกme mesta. Avลกak jedine v prรญpade priehradovรฉho variantu som mal istotu, ลพe nenaruลกรญ to, na ฤo uลพ boli oko a duลกa Bratislavฤana po desaลฅroฤia zvyknutรฉ. A netajรญm, jednรฝm z dรดvodov tohto nรกvrhu bolo aj presvedฤenie, ลพe toto rieลกenie koneฤne vnesie zmier do mnohoroฤnรฝch sporov s architektmi.

Bol som naivnรฝ. Viacerรญ z tรฝch, ktorรญ zanovito poลพadovali priehradovinu a boli aj pri vรฝbere tohto variantu, dnes, keฤ je most postavenรฝ, mudrujรบ: โ€žMalo tam byลฅ nieฤo modernejลกie!โ€œ
Opis nรกslednรฉho smutno-veselรฉho obdobia sporov o vรฝslednรบ koncepciu Starรฉho mosta s hlavnou architektkou a ลˆou prizvanou skupinou architektov teraz vynechajme. Rozhodujรบce bolo, ลพe mestskรฉ zastupiteฤพstvo na svojom zasadnutรญ 29. 3. 2012 odsรบhlasilo novรบ koncepciu mosta vo variante โ€žPriehradovรก sรบstavaโ€œ. Nรกsledne projektant v rekordne krรกtkom ฤase vypracoval zmenenรบ dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie a dokumentรกciu na vรฝber zhotoviteฤพa. Po รบspeลกnom absolvovanรญ stavebnรฉho konania aj verejnej sรบลฅaลพe na zhotoviteฤพa bol vyhlรกsenรฝ vรญลฅaz verejnej sรบลฅaลพe na realizรกciu stavby โ€žZdruลพenie MHD โ€“ Starรฝ mostโ€œ. Stavba โ€žNosnรฝ systรฉm MHDโ€œ sa zaฤala v jรบli 2013 a trochu neลกtandardnรฝm spรดsobom ju zhotoviteฤพ odovzdal hlavnรฉmu mestu v decembri 2015. V rรกmci tejto stavby bol vybudovanรฝ aj jej dominantnรฝ objekt โ€“ Starรฝ most. Aj keฤ si na tento most mรดลพe dnes uลพ kaลพdรฝ siahnuลฅ, povedzme si predsa, akรฝ most to vlastne โ€žvyrรกstolโ€œ nad Dunajom.

Starรฝ most โ€“ preฤo je takรฝ, akรฝ je

Aj keฤ je to rekonลกtrukcia pรดvodnรฉho Starรฉho mosta, pri ktorej musela byลฅ zachovanรก vรคฤลกina pamiatkovo chrรกnenรฝch pilierov vybudovanรฝch eลกte pred vyลกe 100 rokmi, ide o รบplne inรฝ most ako pรดvodnรฝ Starรฝ most. Novรฝ Starรฝ most mรก vรฝrazne vรคฤลกie rozpรคtie hlavnรฉho poฤพa neลพ pรดvodnรฝ most, vรฝrazne vรคฤลกiu ลกรญrku, veฤพkorysรฉ chodnรญky, je spojitรฝ a zvรกranรฝ. Je to v kaลพdom ohฤพade modernรฝ most. Predpokladรกm vลกak, ลพe pouลพitรญm tvarovo konzervatรญvnej priamopรกsovej rombickej priehradovej sรบstavy sa predovลกetkรฝm pri pohฤพadoch z nรกbreลพia vytvorรญ pocit, ลพe nad Dunajom je โ€žmladลกรญ bratโ€œ Starรฉho mosta. Nรกvrh tรฝm vyลกiel v รบstrety nostalgickรฉmu vzลฅahu Bratislavฤanov k pรดvodnรฉmu mostu. Novรฝ Starรฝ most nechce dominovaลฅ, pretoลพe dominรกnt je v tomto priestore uลพ dosลฅ. A tento zรกmerne konzervatรญvny vzhฤพad mosta nekonfliktne zapadรก medzi susednรฉ tvarovo extravagantnejลกie mosty โ€“ Most SNP a Most Apollo.

Konลกtrukฤnรฝ systรฉm tohto mosta je jedineฤnรฝ, nebol zatiaฤพ pouลพitรฝ na ลพiadnom inom mieste. Jeho nรกvrh bola nรกroฤnรก รบloha. Modul sรบstavy sa musel prispรดsobiลฅ rรดznym rozpรคtiam polรญ a jeho geometria musela zohฤพadniลฅ zรกmer projektanta, aby nad lรญniou zรกbradlia preฤnievala ฤasลฅ konลกtrukcie, ktorรก mรก ฤistรฝ geometrickรฝ tvar (kosodฤบลพnik). Opakovanie tohto tvarovรฉho motรญvu aj v inรฝch ฤastiach mosta a dรดslednรฉ pouลพรญvanie jednรฉho typu prierezu (H-profil) pri vรคฤลกine prvkov oceฤพovej konลกtrukcie vytvorilo atmosfรฉru tvarovรฉho poriadku a solรญdnosti konลกtrukcie.

Rozpรคtia polรญ mosta boli upravenรฉ tak, aby vyhoveli poลพiadavke na regulรกrne rozmery plavebnรฉho gabaritu 100 ร— 10 m. Dosiahlo sa to odstrรกnenรญm pรดvodnรฝch pilierov 3 a 4 (boli v najhorลกom technickom stave), ktorรฉ boli nahradenรฉ pilierom 34.
Rozpรคtia polรญ sรบ 32,24 + 106,68 + 137,16 + 75,60 + 75,92 + 32,24 m, celkovรก dฤบลพka mosta je 465,00 m.
Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvoria 2 spojitรฉ oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky, prieฤniky mosta pod vozovkou aj chodnรญkovou ฤasลฅou tvoria tieลพ oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky. Mostovku koฤพajovej ฤasti tvorรญ spriahnutรก oceฤพovo-betรณnovรก doska s oceฤพovรฝmi pozdฤบลพnikmi pod koฤพajnicami.
Most mรก po oboch stranรกch veฤพkorysรฉ chodnรญky ลกirokรฉ 5,50 m (chodci i cyklisti) a vyhliadkovรฉ terasy s laviฤkami a zeleลˆou.
Na vรฝstavbu novรฉho piliera 34 sa pouลพili ลพulovรฉ kvรกdre z pรดvodnรฝch pilierov 3 a 4, ฤo zabezpeฤilo pohฤพadovรบ jednotnosลฅ povrchov vลกetkรฝch pilierov. Na ostatnรฝch pamiatkovo chrรกnenรฝch pilieroch bol zachovanรฝ tvar pรดvodnej spodnej ฤasti (bola zachovanรก aj prevaลพnรก ฤasลฅ pรดvodnรฉho kamennรฉho obkladu). Hornรก ฤasลฅ pilierov bola obloลพenรก inรฝm materiรกlom ako spodnรก, ฤรญm sa zvรฝraznila pamiatkovo chrรกnenรก ฤasลฅ pilierov.

Zakladanie novรฉho piliera 34 bolo technicky veฤพmi nรกroฤnรฉ a realizovalo sa technolรณgiou โ€žtryskovรก injektรกลพโ€œ. Ale technickรฝm unikรกtom bola rekonลกtrukcia zรกkladu piliera 5, v prรญpade ktorรฉho bolo nutnรฉ zopnรบลฅ do funkฤne jednotnรฉho telesa vyลกe 100 rokov starรฝ zรกklad s novรฝm zรกkladom. Podrobnejลกรญ popis zakladania mosta bol uverejnenรฝ v ฤ.3/2016 Inลพinierskych stavieb.

Snรกฤ najnรกroฤnejลกou fรกzou realizรกcie mosta bola montรกลพ jeho oceฤพovej konลกtrukcie. Bolo to vtipnรฉ inลพinierske rieลกenie, ale od nรกpadu eลกte v DSP aลพ po realizรกciu bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ mnoho neลกtandardnรฝch รบloh, kรฝm sa konลกtrukcia mosta bezpeฤne dostala nad Dunaj. Jedinรฝm nedostatkom tejto etapy stavby bolo to, ลพe tejto unikรกtnej a technicky veฤพmi nรกroฤnej operรกcii urobil zhotoviteฤพ veฤพmi chabรบ reklamu.

Vรฝslednรก รบprava povrchu oceฤพovej konลกtrukcie bola na vizualizรกciรกch overovanรก v rรดznych farbรกch. ฤŒervenรก, modrรก, ลพltรก a zelenรก farba boli prรญliลก dominujรบce, sivรฝ povrch zase nevรฝraznรฝ, fรกdny. Som presvedฤenรฝ, ลพe zvolenรก farebnรก kombinรกcia zelenรก + svetlosivรก je ลกลฅastnรฝm rieลกenรญm. Hoci presadiลฅ takรบto neลกtandardnรบ povrchovรบ รบpravu nebola jednoduchรก รบloha โ€“ vรฝrazne totiลพ zvรฝลกila prรกcnosลฅ realizรกcie poslednej vrstvy farebnรฉho nรกteru.
Noฤnรฉ osvetlenie, ฤiลพe iluminรกcia, mosta je to, ฤรญm vrcholรญ รบsilie projektanta o dosiahnutie dobrรฉho vรฝslednรฉho vizuรกlneho dojmu z mostnรฉho diela. Iluminรกcia hlavnรฝch nosnรญkov, chodnรญkov a koฤพajovรฉho priestoru je v zรกsade urobenรก v sรบlade s projektom a dosiahol sa tรฝm oฤakรกvanรฝ iluminaฤnรฝ efekt. Iluminรกcia podhฤพadu mosta nie je urobenรก v sรบlade s projektom a iluminaฤnรฝ efekt je nevรฝraznรฝ a tรฝm znehodnotenรฝ. Napriek viacerรฝm mojim upozorneniam na tรบto skutoฤnosลฅ nedoลกlo k nรกprave v tejto veci a znehodnotil sa tรฝm noฤnรฝ dizajn diela.

รšฤelom zelene na vyhliadkovรฝch terasรกch bola snaha o kultivรกciu tohto priestoru, ale mรก tieลพ vytvรกraลฅ optickรบ a aj psychologickรบ bariรฉru medzi chodcami a ฤพuฤmi sediacimi na laviฤkรกch. Podฤพa projektu mala byลฅ tรกto bariรฉra vytvorenรก z trvรกcnej krรญkovej zelene vysokej cca 1 m. Mali sa striedaลฅ krรญky s listami zelenej a ลพltej farby. Do predmetnรฉho priestoru vลกak vysadili inรฝ typ vegetรกcie, s inou vรฝลกkou, jednotnou farbou listov a menลกou odolnosลฅou proti klimatickรฝm podmienkam. Opรคลฅ iลกlo o ignorovanie projektu a znehodnotenie vizรกลพe diela.
Zรกkladnรฝ nedostatok realizovanej koncepcie mosta, chรฝbajรบce cestnรฉ pruhy (spรดsobenรฝ obmedzeniami ฤerpania Kohรฉzneho fondu), nรกvrh rieลกi tak, ลพe vedฤพa mosta sa vytvoril koridor na budรบci cestnรฝ most.

Estakรกda Artmedia

Trochu v tieni novรฉho Starรฉho mosta je estakรกda โ€žArtmediaโ€œ. A neoprรกvnene. Nosnรก konลกtrukcia estakรกdy je ลกirokรก aลพ 15 m a jej spodnรก hrana je iba cca 4,5.m nad terรฉnom. ล tandardnรฉ konลกtrukฤnรฉ rieลกenia (plnรก doska alebo dvojtrรกm) by spรดsobili, ลพe tento objekt by pรดsobil ลฅaลพko, mohutne. Pouลพitie vรฝraznรฉho rebrovania v prieฤnom smere s โ€žodvรกลพnymiโ€œ konzolami rozฤlenilo a tรฝm opticky odฤพahฤilo podhฤพad nosnej konลกtrukcie. Subtรญlne a tvarovo zaujรญmavรฉ podpery โ€žprevzduลกลˆujรบโ€œ priestor pod mostom. Toto zaujรญmavรฉ rieลกenie mosta eลกte viac vynikne, keฤ sa stane sรบฤasลฅou novobudovanรฉho Celomestskรฉho centra Petrลพalka.

Starรฝ most a premeลกkanรฉ ลกance

Popri uลพ spomรญnanej ฤพahostajnosti ฤi zlomyseฤพnosti mestskรฝch inลกtitรบciรญ a stavebnรฉho dozoru pri iluminรกcii ฤi vegetรกcii na moste, popri niektorรฝch detailoch โ€žodflรกknutรฝchโ€œ zo strany zhotoviteฤพa sรบ tu premeลกkanรฉ ลกance aj zo strany projektantov.

Projekty stavby pripravovali tri projektovรฉ firmy, a keฤลพe sa ich prรกce prelรญnali, bol u vedรบceho ฤlena zdruลพenia projektantov menovanรฝ koordinรกtor, ktorรฝ mal zabezpeฤiลฅ zosรบladenie projektovรฝch prรกc. ลฝiaฤพ, ani pri tรฝch prvkoch stavby, ktorรฉ sรบ najviac viditeฤพnรฉ, koordinรกtor niฤ neskoordinoval. Rรดzne vรฝplne zรกbradlรญ, rรดzna farba chodnรญkov, stฤบp v strede cyklistickej trasy, to je lajdรกctvo, ktorรฉ by sa na takejto stavbe nemalo vyskytovaลฅ.

Na obnovenom Starom moste sรบ umiestnenรฉ veฤพkorysรฉ peลกie trasy. V krรกtkom ฤase by mali byลฅ skompletizovanรฉ aj nรกbreลพnรฉ peลกie zรณny na ฤพavom brehu Dunaja. Projekt preto navrhol rieลกiลฅ spojenie tรฝchto dvoch v budรบcnosti najfrekventovanejลกรญch peลกรญch zรณn schodiskami a rampami popri Mรฝtnom domฤeku. Tento priestor bol zvรคฤลกenรฝ aj o terasy, ktorรฉ umoลพลˆovali rozลกรญriลฅ priestor umeleckej galรฉrie Mรฝtneho domฤeka. Jedinรฝm problรฉmom bolo to, ลพe malรก ฤasลฅ tejto peลกej zรณny kriลพuje sรบkromnรฝ pozemok (cca 10 % plochy tohto prepojenia).

Magistrรกt hlavnรฉho mesta a investor METRO

vลกak neboli schopnรญ (predovลกetkรฝm preto, ลพe vyvinuli minimum รบsilia) za 2 roky dorieลกiลฅ vรฝkup predmetnej plochy. V priebehu tรฝchto 2 rokov som viacnรกsobne na tento problรฉm upozorลˆoval METRO, hlavnรฝch dopravnรฝch inลพinierov, hlavnรบ architektku aj primรกtora. Nedoฤkal som sa ลพiadnej odpovede. Vรฝsledkom je vลกak skutoฤnosลฅ, ลพe hoci boli na tento objekt v rรกmci stavby rezervovanรฉ financie, chodnรญky pri Mรฝtnom domฤeku sa nerealizovali.

ลฝelezniฤnรก ฤasลฅ oceฤพovej konลกtrukcie pรดvodnรฉho Starรฉho mosta bola krรกsna nitovanรก konลกtrukcia so vzorovรฝmi prรญkladmi rieลกenia detailov. Jednoducho skvelรก ukรกลพka projektantskej aj remeselnej zruฤnosti z doby jej realizรกcie. Architekt Peter Bauer, s ktorรฝm som v รบvode projektu spolupracoval, priลกiel s myลกlienkou zachovaลฅ ฤasลฅ oceฤพovej konลกtrukcie cestnรฉho mosta a umiestniลฅ ju nad parkovisko pri Mรฝtnom domฤeku, obaliลฅ ju sklom a vyuลพiลฅ ako galรฉriu. V tejto etape prรกc nebol tento nรกpad prijatรฝ, ale spomenul som si naลˆ vo finรกlnej etape a v modifikovanej podobe som ho opรคลฅ โ€žoลพivilโ€œ. Navrhol som zachovaลฅ 75-metrovรฉ pole ลพelezniฤnej ฤasti mosta, obaliลฅ ho priehฤพadnรฝm polykarbonรกtom, rozdeliลฅ na 2 poschodia (hore galรฉria, dole reลกtaurรกcia) a umiestniลฅ v zรณne pripravovanรฉho Celomestskรฉho centra Petrลพalka v inundaฤnom รบzemรญ medzi hrรกdzou a brehom Dunaja. Predstava, ลพe na terase tejto reลกtaurรกcie nad rozbรบrenรฝmi vodami Dunaja sa popรญja kรกva bola neodolateฤพnรก.

V etape realizรกcie stavby bolo potrebnรฉ nรกjsลฅ 100-tisรญc eur na demontรกลพ tohto poฤพa a jeho premiestnenie na doฤasnรบ sklรกdku. Oboznรกmil som s nรกvrhom METRO, hlavnรบ architektku, starostu Petrลพalky aj primรกtora. Ale rรฝchlo som pochopil, ลพe โ€žtade cesta nevedieโ€œ. Uลพ pri รบsilรญ o chodnรญky pri Mรฝtnom domฤeku som zistil, ลพe na tรฝchto รบrovniach Magistrรกtu sรบ vo vรคฤลกej obฤพube vzneลกenรฉ reฤi o โ€žverejnom priestoreโ€œ, ฤiny vytvรกrajรบce verejnรฝ priestor sรบ vลกak minimรกlne. A tak som skรบลกal ลกลฅastie s Bratislavskรฝm okrรกลกฤพovacรญm spolkom aj s ฤalลกรญmi spolkami, ktorรฉ majรบ viac peลˆazรญ. Vลกade som sa stretol s reakciou โ€žzaujรญmavรฉโ€œ, ale tรฝm sa ich aktivita skonฤila. Najฤalej to pokroฤilo s architektmi pracujรบcimi na projekte Celomestskรฉho centra, avลกak aj tรกto aktivita sa pre nezรกujem materskej J&T skonฤila neรบspechom. โ€žTiekli mi slzyโ€œ, keฤ sa zaฤala rozpaฤพovaลฅ tรกto krรกsna ฤasลฅ mosta. Dnes je uลพ v ลกrote. Ale ฤo sa nepodarilo zachrรกniลฅ pre nezรกujem Bratislavฤanov, to sa podarilo v mojej rodnej obci. ฤŒasลฅ z oceฤพovej konลกtrukcie Starรฉho mosta je uลพ premiestnenรก na vรฝchodnรฉ Slovensko a โ€žpostavรญmโ€œ z nej most v obci Kladzany. Takลพe aspoลˆ jedna vyuลพitรก ลกanca!

Zรกver

Kaลพdรก mostnรก stavba cez takรฝ tok, ako je Dunaj, si vyลพaduje od โ€žzรบฤastnenรฉhoโ€œ profesijnรฝ kumลกt, obetavosลฅ a zanietenie pre vec, pokoru pred nรกroฤnosลฅou รบlohy a รบctu k prรกci inรฝch. Stretol som na stavbe skvelรฝch ฤพudรญ a bez ich vedomostรญ, skรบsenostรญ a oduลกevnenia by nad Dunajom dnes nestรกl novรฝ most. Skvelรฝ finiลก stavebnรฝch prรกc v podanรญ pracovnรญkov slovenskej aj ฤeskej Eurovie a Stavieb mostov, vลพdy profesionรกlne odvedenรก prรกca zvรกraฤov Hutnรฝch montรกลพรญ, perfektnรฉ zvlรกdnutie vรฝsuvu nosnej konลกtrukcie pracovnรญkmi Doprastavu, neลกtandardnรฝ technickรฝ โ€žbonbรณnikโ€œ pri zosilลˆovanรญ zรกkladu piliera 5 realizovanรฝ ลกpecialistami firmy Keller a v neposlednom rade aj unikรกtna metรณda monitoringu oceฤพovej konลกtrukcie v podanรญ firmy SYLEX โ€“ vลกetky tieto profesionรกlne vรฝkony boli ozdobou โ€žhistรณrieโ€œ realizรกcie tohto diela.

A keฤลพe stavby vznikajรบ v hlavรกch projektantov, nemรดลพem zabudnรบลฅ na unikรกtnu, takmer 10 rokov trvajรบcu spoluprรกcu kolegov z projektovรฉho zdruลพenia, ktorรฉ tvorili firmy Alfa 04, Reming Consult a PIO Keramoprojekt. Vo finiลกi projektovรฝch prรกc โ€“ v realizaฤnej dokumentรกcii โ€“ vรฝborne zvlรกdol projekt demontรกลพe pรดvodnej oceฤพovej konลกtrukcie LKM Consult, u kolegov z firmy SHP Brno si najviac vรกลพim zvlรกdnutie statickรฉho vรฝpoฤtu vรฝsuvu oceฤพovej konลกtrukcie a to, ลพe โ€žto vydrลพalโ€œ aj spodnรฝ pรกs hlavnรฝch nosnรญkov pri mimostyฤnรญkovom zaลฅaลพenรญ.

O to sรบ รบsmevnejลกie opakovanรฉ dehonestujรบce exhibรญcie v tlaฤi od ฤพudรญ, predovลกetkรฝm mladรฝch architektov, ktorรญ eลกte โ€žnepreloลพili ani latu cez potokโ€œ. O to je smutnejลกie, ลพe tรญ, ktorรญ mali byลฅ motorom tejto stavby a garantami jej kvality, jej nedali to, ฤo by si zaslรบลพila, ลพe ignorovali upozornenia na jej nedostatky a ลพe robili kompromisy aj pri problรฉmoch, ktorรฉ si kompromis nezaslรบลพili, a prejavovali minimum reลกpektu k tรฝm, v ktorรฝch hlavรกch toto dielo vzniklo a ktorรญ dali tejto stavbe 10 rokov ลพivota. (Vynechanie projektovรฝch firiem z pamรคtnej tabule stavby alebo nepozvanie autora mosta na otvorenie mosta sรบ iba malรฉ ukรกลพky ich neรบcty k projektantskej profesii.)

Avลกak novรฉmu Starรฉmu mostu, ktorรฝ sa uลพ dnes skvie nad Dunajom, sรบ ฤพahostajnรฉ ฤพudskรฉ โ€žmalostiโ€œ. Preลˆ je dรดleลพitรฉ, ฤi ho Bratislavฤania prรญjmu โ€žza svojโ€œ! A z doterajลกรญch nรกhodne vypoฤutรฝch reakciรญ chodcov ฤi oddychujรบcich na terasรกch alebo z internetovej komunikรกcie som nadobudol presvedฤenie, ลพe to bude najnavลกtevovanejลกรญ a moลพno aj najobฤพรบbenejลกรญ most v Bratislave.
Takลพe dlhรฝ bezproblรฉmovรฝ โ€žลพivot,โ€œ novรฝ Starรฝ most!

Text a foto: Ing. Miroslav Maลฅaลกฤรญk, M.M.s.r.o.
Vizualizรกcie: Ing. Jaroslav Baron, MODELBARON

Najฤรญtanejลกie