Etapizรกcia vรฝstavby diaฤพniฤnรฝch tunelov โ minulosลฅ a sรบฤasnosลฅ
Aj po dvoch desaลฅroฤiach modernej tunelovej vรฝstavby na Slovensku je etapizรกcia vรฝstavby diaฤพniฤnรฝch tunelov stรกle aktuรกlnou tรฉmou โ najmรค vzhฤพadom na vysokรบ nรกkladovรบ nรกroฤnosลฅ tunelovej vรฝstavby. Etapizรกcia predstavuje stratรฉgiu, pri ktorej sa vybuduje jedna z dvoch tunelovรฝch rรบr, ktorรก slรบลพi dovtedy, kรฝm sa intenzita dopravy nepriblรญลพi kapacite jednej rรบry a netreba vybudovaลฅ druhรบ rรบru.
Uลพ od prvรฝch รบvah o etapizรกcii vรฝstavby tunelov vลกak bolo zrejmรฉ, ลพe nรกkladovรก รบspora pri prvej rรบre nedosiahne 50 %, ale bude vรฝrazne niลพลกia, a to nielen o tzv. vopred vynaloลพenรฉ nรกklady, ale aj o stratenรฉ nรกklady, ฤiลพe tie, ktorรฉ by nebolo treba vynaloลพiลฅ pri sรบฤasnej vรฝstavbe oboch tunelovรฝch rรบr.
Etapizรกcia vรฝstavby tunelov v zahraniฤรญ
Typickรฝm predstaviteฤพom alpskรฝch krajรญn, v ktorรฝch sa etapizรกcia vรฝstavby cestnรฝch a diaฤพniฤnรฝch tunelov vo vรฝraznej miere pouลพรญvala, je Rakรบsko. V 70. a 80. rokoch dvadsiateho storoฤia sa vybudovalo niekoฤพko diaฤพniฤnรฝch tunelov dlhลกรญch ako 5 km s jednou tunelovou rรบrou, ktorรฉ sa potom dve aลพ tri dekรกdy vyuลพรญvali na obojsmernรบ premรกvku (tab. 1). Treba poznamenaลฅ, ลพe akcelerรกcii vรฝstavby druhรฝch tunelovรฝch rรบr pomohli aj okolnosti opรญsanรฉ ฤalej, tรฝkajรบce sa zabezpeฤenia poลพadovanej miery bezpeฤnosti prevรกdzky v tuneloch.
Tab. 1 Vybranรฉ rakรบske diaฤพniฤnรฉ tunely s etapizovanou vรฝstavbou tunelovรฝch rรบr
Opaฤnรฝm prรญkladom je rakรบsky diaฤพniฤnรฝ tunel Arlberg s jednou obojsmernou tunelovou rรบrou s dฤบลพkou 15,5 km, kde sa s vรฝstavbou druhej tunelovej rรบry zatiaฤพ nepoฤรญta, najmรค vzhฤพadom na extrรฉmne vysokรฉ nรกklady a relatรญvne nรญzku intenzitu dopravy. Implementujรบ sa vลกak ลกpecifickรฉ opatrenia zvyลกujรบce bezpeฤnosลฅ, napr. prepojenie s pribliลพne paralelnรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom prostrednรญctvom dodatoฤne vybudovanรฝch prieฤnych prepojenรญ [3].
Obojsmernรฝmi zostรกvajรบ aj ฤalลกie extrรฉmne dlhรฉ eurรณpske tunely, akรฝmi sรบ nรณrsky Laerdal (24,5 km), ลกvajฤiarsky St. Gotthard (16,9โฏkm) a francรบzsko-taliansky Mt. Blanc (11,6 km). Vรฝstavba druhej tunelovej rรบry sa z tejto trojice pripravuje len pri tuneli St. Gotthard. So zaฤiatkom prรกc sa poฤรญta po roku 2020.
Etapizรกcia vรฝstavby tunelov na Slovensku
V prvej fรกze tunelovej vรฝstavby v 90. rokoch minulรฉho storoฤia sa aj na Slovensku aplikovala stratรฉgia etapizรกcie, ktorรก bola uvedenรก do ลพivota na prvรฝch modernรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch Branisko (v prevรกdzke od roku 2003) a Horelica (v prevรกdzke od roku 2004). Oba tunely majรบ zรกroveล na celej dฤบลพke vybudovanรบ paralelnรบ รบnikovรบ ลกtรดlลu, ktorรก slรบลพi ako chrรกnenรก รบnikovรก cesta. Okrem tunelov Branisko (obr. 1) a Horelica (obr. 2) sa v tomto obdobรญ pripravovala aj vรฝstavba ฤalลกรญch diaฤพniฤnรฝch tunelov s predpokladanou etapizรกciou vรฝstavby.
Obr. 1 Tunel Branisko โ vรฝchodnรฝ portรกl
Tunely Viลกลovรฉ (7,5 km) a Ovฤiarsko (2,3 km) na diaฤพnici D1 sa mali pรดvodne vybudovaลฅ s jednou tunelovou rรบrou a paralelnou รบnikovou ลกtรดlลou, ktorรก sa budovala ako prvรก a slรบลพila ako prieskumnรก ลกtรดlลa na vรฝstavbu samotnรฉho tunela. Dรดvody na realizรกciu prieskumnรฝch ลกtรดlnรญ a ich moลพnรฉ budรบce vyuลพitie sa podrobne analyzovali v prรญspevku v ฤasopise Tunel [1].
Obr. 2 Tunel Horelica โ zรกpadnรฝ portรกl
Zmena prรญstupu v 21. storoฤรญ
Zvyลกujรบce sa dopravnรฉ zaลฅaลพenie, zvyลกujรบci sa podiel poฤtu nรกkladnรฝch vozidiel a nedostatoฤnรก pozornosลฅ venovanรก prevรกdzkovej bezpeฤnosti vyรบstili na prelome tisรญcroฤรญ do niekoฤพkรฝch katastrofรกlnych poลพiarov v eurรณpskych cestnรฝch tuneloch. Poลพiare v tuneloch Mt. Blanc (1999), Tauern (1999) a St. Gotthard (2001) si vyลพiadali nemalรบ daล v podobe stratenรฝch ฤพudskรฝch ลพivotov, mnoลพstva zranenรฝch a materiรกlnych ลกkรดd.
Jednรฝm z opatrenรญ po vyhodnotenรญ prรญฤin uvedenej sรฉrie poลพiarov bolo prijatie eurรณpskej smernice definujรบcej minimรกlne poลพiadavky na bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov [2]. Tรกto smernica sa nรกsledne implementovala do slovenskรฉho prรกvneho poriadku ako Nariadenie vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. [4]. Povinnosti ฤlenskรฝch ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie sa vo vzลฅahu k plneniu poลพiadaviek smernice formulovali takto:
- ฤlenskรฉ ลกtรกty boli do 30. aprรญla 2007 povinnรฉ predloลพiลฅ komisii sprรกvu o tom, ako plรกnujรบ splniลฅ poลพiadavky tejto smernice, o plรกnovanรฝch opatreniach a prรญpadne o dรดsledkoch otvorenia a uzavretia hlavnรฝch prรญstupovรฝch ciest k tunelom.
- Modernizรกcia tunelov sa mala vykonaลฅ podฤพa ฤasovรฉho plรกnu a dokonฤiลฅ do 30.โฏaprรญla 2014.
- Keฤ celkovรก dฤบลพka tunelovรฝch rรบr vydelenรก celkovou dฤบลพkou ฤasti transeurรณpskej cestnej siete umiestnenej na รบzemรญ ฤlenskรฝch ลกtรกtov presahuje eurรณpsky priemer, mohli tieto ลกtรกty predฤบลพiลฅ obdobie stanovenรฉ v predoลกlom odseku o pรคลฅ rokov (to platรญ napr. pre Taliansko a Rakรบsko).
Jednou z otรกzok, ktorรบ smernica rieลกila, bolo aj rozhodnutie o vรฝstavbe jednej alebo dvoch tunelovรฝch rรบr. Hlavnรฝm kritรฉriom bola pritom prognรณzovanรก intenzita dopravy. Ak prognรณza na 15 rokov presahuje 10โฏ000 vozidiel denne v jednom smere, v ฤase prekroฤenia tejto hodnoty musรญ byลฅ k dispozรญcii tunel s dvoma rรบrami s jednosmernou premรกvkou.
Obr. 3 Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Viลกลovรฉ s odvodลovacou ลกtรดlลou v strede medzi tunelovรฝmi rรบrami
Uvedenรก poลพiadavka sa na Slovensku uviedla do praxe zmenou rieลกenia diaฤพniฤnรฝch tunelov Viลกลovรฉ a Ovฤiarsko, ktorรฉ sa na zรกklade aktualizรกcie dopravnรฝch prognรณz zaฤali pripravovaลฅ ako tunely s dvoma rรบrami. Prieskumnรฉ ลกtรดlne vybudovanรฉ v profile budรบcej tunelovej rรบry sa mali poฤas razenia rรบr odstrรกniลฅ, ฤo sa pri vรฝstavbe tunela Ovฤiarsko aj uskutoฤnilo. Odliลกne sa rieลกila otรกzka prieskumnej ลกtรดlne pri tuneli Viลกลovรฉ โ v tomto prรญpade sa bude ลกtรดlลa vyuลพรญvaลฅ poฤas prevรกdzky tunela ako odvodลovacia ลกtรดlลa (obr. 3).
Diaฤพniฤnรฉ tunely s jednou rรบrou v sรบฤasnosti
Ako sme uลพ uviedli, prognรณza intenzity dopravy je pri rozhodovanรญ o poฤte rรบr kฤพรบฤovรฝm parametrom. Vychรกdzajรบc z tohto faktu sa pri prรญprave sรบลฅaลพnรฝch podkladov na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ rozhodlo o vybudovanรญ tunelov Poฤพana a Svrฤinovec len s jednou tunelovou rรบrou a s paralelnou รบnikovou ลกtรดlลou aj napriek tomu, ลพe oba tunely sa pรดvodne pripravovali projektovo s dvoma tunelovรฝmi rรบrami.
V ostatnom ฤase sa problรฉm poฤtu rรบr rieลกil aj pri prรญprave vรฝstavby rรฝchlostnej cesty R2 na รบseku Roลพลava โ Jablonov nad Turลou, ktorรฉho sรบฤasลฅou je tunel Soroลกka s dฤบลพkou 4,3 km. Rozhodovacia analรฝza pre tunel zahลลala porovnanie silnรฝch a slabรฝch strรกnok oboch variantov na zรกklade prevรกdzkovรฝch, konลกtrukฤnรฝch, environmentรกlnych a finanฤnรฝch hฤพadรญsk. Najvรคฤลกรญ dรดraz sa klรกdol na prevรกdzkovรฉ hฤพadiskรก, ktorรฉ obsahovali kritรฉriรก sรบvisiace s dopravou (kapacita, kvalita dopravy, vhodnosลฅ na prepravu nebezpeฤnรฝch nรกkladov, vhodnosลฅ na prepravu nadrozmernรฝch nรกkladov), dostupnosลฅou (zraniteฤพnosลฅ ku katastrofรกm spรดsobenรฝm ฤlovekom, dopravnรฉ obmedzenia v dรดsledku nehรดd a mimoriadnych udalostรญ, dopravnรฉ obmedzenia z dรดvodu รบdrลพby), bezpeฤnosลฅou (nebezpeฤenstvo uลพรญvateฤพov tunela, predpoklady na zรกsah v nรบdzovej situรกcii) a รบdrลพbou (poลพiadavky na รบdrลพbu, vykonรกvanie รบdrลพby).
Odhad nรกkladov na vรฝstavbu potvrdil oฤakรกvanรบ skutoฤnosลฅ, ลพe stavebnรฉ nรกklady na variant s jednou rรบrou a รบnikovou ลกtรดlลou presiahli 75 % nรกkladov na vรฝstavbu dvoch rรบr. Tento podiel je pri cestnom tuneli s dฤบลพkou vรคฤลกou ako 4 km zjavne vรฝraznejลกรญ ako pri krรกtkych tuneloch, a to najmรค vzhฤพadom na vyลกลกie nรกklady na stavebnรบ ฤasลฅ sรบvisiacu s vetranรญm jednej tunelovej rรบry s obojsmernou premรกvkou. Nรกkladovรฉ aspekty nรกsledne vstupovali do nรกkladovo-vรฝnosovej analรฝzy, pri ktorej sa jednotlivรฝm kritรฉriรกm priraฤovala rรดzna dรดleลพitosลฅ. Vรฝstupom bol podiel nรกkladov a vรฝnosov pri jednotlivรฝch porovnรกvanรฝch variantoch.
Okrem porovnania zรกkladnรฝch variantov s vybudovanรญm jednej rรบry a รบnikovej ลกtรดlne, resp. s vybudovanรญm dvoch rรบr, sa skรบmal aj tretรญ variant s vyrazenรญm รบnikovej ลกtรดlne v plnom profile budรบcej tunelovej rรบry, s jej vybavenรญm a pouลพรญvanรญm na nรบdzovรฝ รบnik. Tento variant zรญskal v porovnanรญ so zรกkladnรฝmi variantmi vรฝrazne najhorลกie hodnotenie vzhฤพadom na relatรญvne vysokรฉ nรกklady a zรกroveล niลพลกiu kvalitu poskytovanรฝch benefitov.
Zรกver
Dostavba siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest zostรกva pre Slovenskรบ republiku strategickou prioritou. Vzhฤพadom na vysokรบ nรกkladovรบ nรกroฤnosลฅ tejto dostavby je logickรฉ, ลพe sa v procese projektovej prรญpravy musia preskรบmaลฅ vลกetky moลพnosti redukcie nรกkladov. Hoci rieลกenie s jednou tunelovou rรบrou prinรกลกa niลพลกรญ prevรกdzkovรฝ komfort a niลพลกiu รบroveล bezpeฤnosti, je niekedy nevyhnutnรฉ ho prijaลฅ. Vybudovanie novej rรฝchlostnej komunikรกcie s jednou obojsmerne prevรกdzkovanou tunelovou rรบrou je z hฤพadiska bezpeฤnosti stรกle lepลกรญm rieลกenรญm neลพ nevybudovanie ลพiadnej rรฝchlostnej komunikรกcie a vedenie dopravy po existujรบcich komunikรกciรกch s nepriaznivรฝmi smerovรฝmi aj vรฝลกkovรฝmi parametrami.
Okrem budรบceho rozhodovania o poฤte rรบr pri ฤalลกรญch pripravovanรฝch tunelovรฝch stavbรกch stojรญ pred diaฤพniฤnรฝm investorom aj ฤalลกรญ otรกznik, a to, kedy sa dobudujรบ druhรฉ rรบry existujรบcich jednorรบrovรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov. Hlavnรฝmi adeptmi na takรฉto rozhodnutie sรบ tunely Branisko a Horelica.
The construction of motorway tunnels in the stages – past and present
Even after two decades of modern tunnel construction in Slovakia, the construction of motorway tunnels in the stages is still a topical issue, especially given the high cost of tunnels. Construction in stages represents a strategy for building the first of two tunnel tubes, which serves as long as the traffic intensity does not match the capacity of one tube and a second tube needs to be built.
TEXT: Ing. Miloslav Frankovskรฝ
FOTO: Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia
Miloslav Frankovskรฝ pรดsobรญ v projektovej a inลพinierskej spoloฤnosti Terraprojekt, a. s., Bratislava ako predseda predstavenstva a riaditeฤพ. Od roku 2014 je predsedom Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie.
Literatรบra
- Frankovskรฝ, J. et al.: Prieskumnรฉ ลกtรดlne pre slovenskรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely, Tunel 03/1997.
- Directive 2004/54/EC of the European Parliament and of the Council on minimum safety requirements for tunnels in the Trans-European Road Network.
- Wehr, H. โ Neumann, Ch.: Upgrading Of Safety Measures In The Arlberg Railway Tunnel. Tunnel management International, Vol. 7, Issue 2, 2004.
- Nariadenie vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. o minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely v cestnej sieti.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2017.