image 98788 25 v1
Galรฉria(5)

Etapizรกcia vรฝstavby diaฤพniฤnรฝch tunelov โ€“ minulosลฅ a sรบฤasnosลฅ

Partneri sekcie:

Aj po dvoch desaลฅroฤiach modernej tunelovej vรฝstavby na Slovensku je etapizรกcia vรฝstavby diaฤพniฤnรฝch tunelov stรกle aktuรกlnou tรฉmou โ€“ najmรค vzhฤพadom na vysokรบ nรกkladovรบ nรกroฤnosลฅ tunelovej vรฝstavby. Etapizรกcia predstavuje stratรฉgiu, pri ktorej sa vybuduje jedna z dvoch tunelovรฝch rรบr, ktorรก slรบลพi dovtedy, kรฝm sa intenzita dopravy nepriblรญลพi kapacite jednej rรบry a netreba vybudovaลฅ druhรบ rรบru. 

1 Branisko
2 Horelica
3 Visnove
tab

Uลพ od prvรฝch รบvah o etapizรกcii vรฝstavby tunelov vลกak bolo zrejmรฉ, ลพe nรกkladovรก รบspora pri prvej rรบre nedosiahne 50 %, ale bude vรฝrazne niลพลกia, a to nielen o tzv. vopred vynaloลพenรฉ nรกklady, ale aj o stratenรฉ nรกklady, ฤiลพe tie, ktorรฉ by nebolo treba vynaloลพiลฅ pri sรบฤasnej vรฝstavbe oboch tunelovรฝch rรบr.

Etapizรกcia vรฝstavby tunelov v zahraniฤรญ

Typickรฝm predstaviteฤพom alpskรฝch krajรญn, v ktorรฝch sa etapizรกcia vรฝstavby cestnรฝch a diaฤพniฤnรฝch tunelov vo vรฝraznej miere pouลพรญvala, je Rakรบsko. V 70. a 80. rokoch dvadsiateho storoฤia sa vybudovalo niekoฤพko diaฤพniฤnรฝch tunelov dlhลกรญch ako 5 km s jednou tunelovou rรบrou, ktorรฉ sa potom dve aลพ tri dekรกdy vyuลพรญvali na obojsmernรบ premรกvku (tab. 1). Treba poznamenaลฅ, ลพe akcelerรกcii vรฝstavby druhรฝch tunelovรฝch rรบr pomohli aj okolnosti opรญsanรฉ ฤalej, tรฝkajรบce sa zabezpeฤenia poลพadovanej miery bezpeฤnosti prevรกdzky v tuneloch.

Tab. 1 Vybranรฉ rakรบske diaฤพniฤnรฉ tunely s etapizovanou vรฝstavbou tunelovรฝch rรบr

Tab. 1 Vybrané rakúske diaฤพniฤné tunely s etapizovanou výstavbou tunelových rúr

Opaฤnรฝm prรญkladom je rakรบsky diaฤพniฤnรฝ tunel Arlberg s jednou obojsmernou tunelovou rรบrou s dฤบลพkou 15,5 km, kde sa s vรฝstavbou druhej tunelovej rรบry zatiaฤพ nepoฤรญta, najmรค vzhฤพadom na extrรฉmne vysokรฉ nรกklady a relatรญvne nรญzku intenzitu dopravy. Implementujรบ sa vลกak ลกpecifickรฉ opatrenia zvyลกujรบce bezpeฤnosลฅ, napr. prepojenie s pribliลพne paralelnรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom prostrednรญctvom dodatoฤne vybudovanรฝch prieฤnych prepojenรญ [3].

Obojsmernรฝmi zostรกvajรบ aj ฤalลกie extrรฉmne dlhรฉ eurรณpske tunely, akรฝmi sรบ nรณrsky Laerdal (24,5 km), ลกvajฤiarsky St. Gotthard (16,9โ€ฏkm) a francรบzsko-taliansky Mt. Blanc (11,6 km). Vรฝstavba druhej tunelovej rรบry sa z tejto trojice pripravuje len pri tuneli St. Gotthard. So zaฤiatkom prรกc sa poฤรญta po roku 2020.

Etapizรกcia vรฝstavby tunelov na Slovensku

V prvej fรกze tunelovej vรฝstavby v 90. rokoch minulรฉho storoฤia sa aj na Slovensku aplikovala stratรฉgia etapizรกcie, ktorรก bola uvedenรก do ลพivota na prvรฝch modernรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch Branisko (v prevรกdzke od roku 2003) a Horelica (v prevรกdzke od roku 2004). Oba tunely majรบ zรกroveลˆ na celej dฤบลพke vybudovanรบ paralelnรบ รบnikovรบ ลกtรดlลˆu, ktorรก slรบลพi ako chrรกnenรก รบnikovรก cesta. Okrem tunelov Branisko (obr. 1) a Horelica (obr. 2) sa v tomto obdobรญ pripravovala aj vรฝstavba ฤalลกรญch diaฤพniฤnรฝch tunelov s predpokladanou etapizรกciou vรฝstavby.

Obr. 1 Tunel Branisko – východný portál

Obr. 1 Tunel Branisko โ€“ vรฝchodnรฝ portรกl

Tunely Viลกลˆovรฉ (7,5 km) a Ovฤiarsko (2,3 km) na diaฤพnici D1 sa mali pรดvodne vybudovaลฅ s jednou tunelovou rรบrou a paralelnou รบnikovou ลกtรดlลˆou, ktorรก sa budovala ako prvรก a slรบลพila ako prieskumnรก ลกtรดlลˆa na vรฝstavbu samotnรฉho tunela. Dรดvody na realizรกciu prieskumnรฝch ลกtรดlnรญ a ich moลพnรฉ budรบce vyuลพitie sa podrobne analyzovali v prรญspevku v ฤasopise Tunel [1].

Obr. 2 Tunel Horelica – západný portál

Obr. 2 Tunel Horelica โ€“ zรกpadnรฝ portรกl

Zmena prรญstupu v 21. storoฤรญ

Zvyลกujรบce sa dopravnรฉ zaลฅaลพenie, zvyลกujรบci sa podiel poฤtu nรกkladnรฝch vozidiel a nedostatoฤnรก pozornosลฅ venovanรก prevรกdzkovej bezpeฤnosti vyรบstili na prelome tisรญcroฤรญ do niekoฤพkรฝch katastrofรกlnych poลพiarov v eurรณpskych cestnรฝch tuneloch. Poลพiare v tuneloch Mt. Blanc (1999), Tauern (1999) a St. Gotthard (2001) si vyลพiadali nemalรบ daลˆ v podobe stratenรฝch ฤพudskรฝch ลพivotov, mnoลพstva zranenรฝch a materiรกlnych ลกkรดd.

Jednรฝm z opatrenรญ po vyhodnotenรญ prรญฤin uvedenej sรฉrie poลพiarov bolo prijatie eurรณpskej smernice definujรบcej minimรกlne poลพiadavky na bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov [2]. Tรกto smernica sa nรกsledne implementovala do slovenskรฉho prรกvneho poriadku ako Nariadenie vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. [4]. Povinnosti ฤlenskรฝch ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie sa vo vzลฅahu k plneniu poลพiadaviek smernice formulovali takto:

  • ฤŒlenskรฉ ลกtรกty boli do 30. aprรญla 2007 povinnรฉ predloลพiลฅ komisii sprรกvu o tom, ako plรกnujรบ splniลฅ poลพiadavky tejto smernice, o plรกnovanรฝch opatreniach a prรญpadne o dรดsledkoch otvorenia a uzavretia hlavnรฝch prรญstupovรฝch ciest k tunelom.
  • Modernizรกcia tunelov sa mala vykonaลฅ podฤพa ฤasovรฉho plรกnu a dokonฤiลฅ do 30.โ€ฏaprรญla 2014.
  • Keฤ celkovรก dฤบลพka tunelovรฝch rรบr vydelenรก celkovou dฤบลพkou ฤasti transeurรณpskej cestnej siete umiestnenej na รบzemรญ ฤlenskรฝch ลกtรกtov presahuje eurรณpsky priemer, mohli tieto ลกtรกty predฤบลพiลฅ obdobie stanovenรฉ v predoลกlom odseku o pรคลฅ rokov (to platรญ napr. pre Taliansko a Rakรบsko).

Jednou z otรกzok, ktorรบ smernica rieลกila, bolo aj rozhodnutie o vรฝstavbe jednej alebo dvoch tunelovรฝch rรบr. Hlavnรฝm kritรฉriom bola pritom prognรณzovanรก intenzita dopravy. Ak prognรณza na 15 rokov presahuje 10โ€ฏ000 vozidiel denne v jednom smere, v ฤase prekroฤenia tejto hodnoty musรญ byลฅ k dispozรญcii tunel s dvoma rรบrami s jednosmernou premรกvkou.

Obr. 3 Východný portál tunela Višลˆové s odvodลˆovacou štôlลˆou v strede medzi tunelovými rúrami

Obr. 3 Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Viลกลˆovรฉ s odvodลˆovacou ลกtรดlลˆou v strede medzi tunelovรฝmi rรบrami

Uvedenรก poลพiadavka sa na Slovensku uviedla do praxe zmenou rieลกenia diaฤพniฤnรฝch tunelov Viลกลˆovรฉ a Ovฤiarsko, ktorรฉ sa na zรกklade aktualizรกcie dopravnรฝch prognรณz zaฤali pripravovaลฅ ako tunely s dvoma rรบrami. Prieskumnรฉ ลกtรดlne vybudovanรฉ v profile budรบcej tunelovej rรบry sa mali poฤas razenia rรบr odstrรกniลฅ, ฤo sa pri vรฝstavbe tunela Ovฤiarsko aj uskutoฤnilo. Odliลกne sa rieลกila otรกzka prieskumnej ลกtรดlne pri tuneli Viลกลˆovรฉ โ€“ v tomto prรญpade sa bude ลกtรดlลˆa vyuลพรญvaลฅ poฤas prevรกdzky tunela ako odvodลˆovacia ลกtรดlลˆa (obr. 3).

Diaฤพniฤnรฉ tunely s jednou rรบrou v sรบฤasnosti

Ako sme uลพ uviedli, prognรณza intenzity dopravy je pri rozhodovanรญ o poฤte rรบr kฤพรบฤovรฝm parametrom. Vychรกdzajรบc z tohto faktu sa pri prรญprave sรบลฅaลพnรฝch podkladov na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ rozhodlo o vybudovanรญ tunelov Poฤพana a Svrฤinovec len s jednou tunelovou rรบrou a s paralelnou รบnikovou ลกtรดlลˆou aj napriek tomu, ลพe oba tunely sa pรดvodne pripravovali projektovo s dvoma tunelovรฝmi rรบrami.

V ostatnom ฤase sa problรฉm poฤtu rรบr rieลกil aj pri prรญprave vรฝstavby rรฝchlostnej cesty R2 na รบseku Roลพลˆava โ€“ Jablonov nad Turลˆou, ktorรฉho sรบฤasลฅou je tunel Soroลกka s dฤบลพkou 4,3 km. Rozhodovacia analรฝza pre tunel zahล•ลˆala porovnanie silnรฝch a slabรฝch strรกnok oboch variantov na zรกklade prevรกdzkovรฝch, konลกtrukฤnรฝch, environmentรกlnych a finanฤnรฝch hฤพadรญsk. Najvรคฤลกรญ dรดraz sa klรกdol na prevรกdzkovรฉ hฤพadiskรก, ktorรฉ obsahovali kritรฉriรก sรบvisiace s dopravou (kapacita, kvalita dopravy, vhodnosลฅ na prepravu nebezpeฤnรฝch nรกkladov, vhodnosลฅ na prepravu nadrozmernรฝch nรกkladov), dostupnosลฅou (zraniteฤพnosลฅ ku katastrofรกm spรดsobenรฝm ฤlovekom, dopravnรฉ obmedzenia v dรดsledku nehรดd a mimoriadnych udalostรญ, dopravnรฉ obmedzenia z dรดvodu รบdrลพby), bezpeฤnosลฅou (nebezpeฤenstvo uลพรญvateฤพov tunela, predpoklady na zรกsah v nรบdzovej situรกcii) a รบdrลพbou (poลพiadavky na รบdrลพbu, vykonรกvanie รบdrลพby).

Odhad nรกkladov na vรฝstavbu potvrdil oฤakรกvanรบ skutoฤnosลฅ, ลพe stavebnรฉ nรกklady na variant s jednou rรบrou a รบnikovou ลกtรดlลˆou presiahli 75 % nรกkladov na vรฝstavbu dvoch rรบr. Tento podiel je pri cestnom tuneli s dฤบลพkou vรคฤลกou ako 4 km zjavne vรฝraznejลกรญ ako pri krรกtkych tuneloch, a to najmรค vzhฤพadom na vyลกลกie nรกklady na stavebnรบ ฤasลฅ sรบvisiacu s vetranรญm jednej tunelovej rรบry s obojsmernou premรกvkou. Nรกkladovรฉ aspekty nรกsledne vstupovali do nรกkladovo-vรฝnosovej analรฝzy, pri ktorej sa jednotlivรฝm kritรฉriรกm priraฤovala rรดzna dรดleลพitosลฅ. Vรฝstupom bol podiel nรกkladov a vรฝnosov pri jednotlivรฝch porovnรกvanรฝch variantoch.

Okrem porovnania zรกkladnรฝch variantov s vybudovanรญm jednej rรบry a รบnikovej ลกtรดlne, resp. s vybudovanรญm dvoch rรบr, sa skรบmal aj tretรญ variant s vyrazenรญm รบnikovej ลกtรดlne v plnom profile budรบcej tunelovej rรบry, s jej vybavenรญm a pouลพรญvanรญm na nรบdzovรฝ รบnik. Tento variant zรญskal v porovnanรญ so zรกkladnรฝmi variantmi vรฝrazne najhorลกie hodnotenie vzhฤพadom na relatรญvne vysokรฉ nรกklady a zรกroveลˆ niลพลกiu kvalitu poskytovanรฝch benefitov.

Zรกver

Dostavba siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest zostรกva pre Slovenskรบ republiku strategickou prioritou. Vzhฤพadom na vysokรบ nรกkladovรบ nรกroฤnosลฅ tejto dostavby je logickรฉ, ลพe sa v procese projektovej prรญpravy musia preskรบmaลฅ vลกetky moลพnosti redukcie nรกkladov. Hoci rieลกenie s jednou tunelovou rรบrou prinรกลกa niลพลกรญ prevรกdzkovรฝ komfort a niลพลกiu รบroveลˆ bezpeฤnosti, je niekedy nevyhnutnรฉ ho prijaลฅ. Vybudovanie novej rรฝchlostnej komunikรกcie s jednou obojsmerne prevรกdzkovanou tunelovou rรบrou je z hฤพadiska bezpeฤnosti stรกle lepลกรญm rieลกenรญm neลพ nevybudovanie ลพiadnej rรฝchlostnej komunikรกcie a vedenie dopravy po existujรบcich komunikรกciรกch s nepriaznivรฝmi smerovรฝmi aj vรฝลกkovรฝmi parametrami.

Okrem budรบceho rozhodovania o poฤte rรบr pri ฤalลกรญch pripravovanรฝch tunelovรฝch stavbรกch stojรญ pred diaฤพniฤnรฝm investorom aj ฤalลกรญ otรกznik, a to, kedy sa dobudujรบ druhรฉ rรบry existujรบcich jednorรบrovรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov. Hlavnรฝmi adeptmi na takรฉto rozhodnutie sรบ tunely Branisko a Horelica.

The construction of motorway tunnels in the stages – past and present

Even after two decades of modern tunnel construction in Slovakia, the construction of motorway tunnels in the stages is still a topical issue, especially given the high cost of tunnels. Construction in stages represents a strategy for building the first of two tunnel tubes, which serves as long as the traffic intensity does not match the capacity of one tube and a second tube needs to be built.

 

TEXT: Ing. Miloslav Frankovskรฝ
FOTO: Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia

Miloslav Frankovskรฝ pรดsobรญ v projektovej a inลพinierskej spoloฤnosti Terraprojekt, a. s., Bratislava ako predseda predstavenstva a riaditeฤพ. Od roku 2014 je predsedom Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie.

Literatรบra

  1. Frankovskรฝ, J. et al.: Prieskumnรฉ ลกtรดlne pre slovenskรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely, Tunel 03/1997.
  2. Directive 2004/54/EC of the European Parliament and of the Council on minimum safety requirements for tunnels in the Trans-European Road Network.
  3. Wehr, H. โ€“ Neumann, Ch.: Upgrading Of Safety Measures In The Arlberg Railway Tunnel. Tunnel management International, Vol. 7, Issue 2, 2004.
  4. Nariadenie vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. o minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely v cestnej sieti.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2017.

Najฤรญtanejลกie