Experimentรกlna analรฝza 100 rokov starรฉho priehradovรฉho mostnรฉho nosnรญka typu Visintini
V sรบฤasnosti ubehlo od zaฤiatku rozmachu ลพelezobetรณnovรฉho mostnรฉho staviteฤพstva uลพ viac ako jedno storoฤie, takลพe sa veฤพmi ฤasto stretรกvame s poลพiadavkami na stanovenie zostatkovej ลพivotnosti existujรบcich mostov a na moลพnosti ich rekonลกtrukcie. ลฝiaฤพ, nie vลพdy moลพno zachovaลฅ pรดvodnรบ konลกtrukciu mosta, a to najmรค z dรดvodu zvรฝลกenรฝch poลพiadaviek na zaลฅaลพiteฤพnosลฅ ฤi ลกรญrkovรฉ usporiadanie.
Z obdobia zaฤiatku 20. storoฤia sa v strednej Eurรณpe zachovalo uลพ len veฤพmi mรกlo mostov a eลกte menej je medzi nimi takรฝch, ktorรฝch konลกtrukciu tvoria priehradovรฉ nosnรญky. Jeden takรฝto raritnรฝ most, tvorenรฝ ลพelezobetรณnovรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi typu Visintini, sa nachรกdzal v maฤarskom okrese Nรฝiregyhรกza.
Most uลพ nevyhovoval dneลกnรฝm poลพiadavkรกm a musel byลฅ kompletne prestavanรฝ. Jeden z jeho nosnรญkov sa vลกak podarilo v rรกmci spoluprรกce s Maฤarskom previezลฅ do Technickรฉho a skรบลกobnรฉho รบstavu stavebnรฉho v Bratislave a podrobiลฅ experimentรกlnej analรฝze. Most, ktorรฉho sรบฤasลฅou bol skรบmanรฝ nosnรญk, bol postavenรฝ niekedy v obdobรญ rokov 1910 a 1919 na ceste tretej triedy nad riekou รrpatak pri obci Nyรญrszลlลs, kde slรบลพil na dopravu aลพ do roku 2012. Vรฝsledky experimentรกlnych meranรญ poskytujรบ hodnotnรฝ sรบhrn poznatkov o fyzikรกlnom a chemickom stave ojedinelรฉho, pribliลพne 100 rokov starรฉho ลพelezobetรณnovรฉho priehradovรฉho mostnรฉho nosnรญka typu Visintini.
Trochu z histรณrie
Prvรฉ patenty tรฝkajรบce sa betรณnu vystuลพenรฉho oceฤพovรฝmi prรบtmi pochรกdzajรบ z 50. a 60. rokov 19. storoฤia, priฤom prvรฝ ลพelezobetรณnovรฝ most sveta bol postavenรฝ v roku 1875 J. Monierom, ktorรฝ predtรฝm vlastnil patent na vรฝrobu kvetinรกฤov vystuลพenรฝch drรดtovรฝm pletivom. Po prvom patente na ลพelezobetรณnovรฉ mosty typu Monier sa postupne objavujรบ aj ฤalลกie patenty na stavbu ลพelezobetรณnovรฝch mostov a stropov, ako naprรญklad patenty Wรผnsch, Melan, Hennebique, Coignet, Freytag, Wayss a pod. Tieto prvรฉ patenty z konca 19. storoฤia sa lรญลกia najmรค spรดsobmi vystuลพenia oblรบkov a trรกmov, neskรดr (zaฤiatkom 20. storoฤia) sa vลกak zaฤรญnajรบ objavovaลฅ aj mosty s vyฤพahฤenรฝmi stenami, ako je to naprรญklad v prรญpade mosta pri Krapine v dneลกnom Chorvรกtsku (obr. 1).
Obr. 1 Most s vyฤพahฤenรฝmi stenami komory v meste Krapina (Chorvรกtsko) zo zaฤiatku 20. storoฤia [4]
Medzi nevลกednรฉ patenty z tejto doby patrรญ aj nosnรญk Franza Visintiniho, ktorรฝ si dal patentovaลฅ ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ priehradovรฉ nosnรญky najskรดr v Rakรบsko-Uhorsku a neskรดr, v roku 1903, aj v Amerike (obr. 2). Vo svojom patente opisuje vรฝhody tohto systรฉmu tak, ลพe konลกtrukฤnรฝ materiรกl je len v tรฝch ฤastiach, kde je naozaj potrebnรฝ, zรกroveล otvory v stropoch umoลพลujรบ prestup potrubรญ. V tรฝchto nosnรญkoch sa pouลพรญvala klasickรก betonรกrska vรฝstuลพ, avลกak ฤasto v kombinรกcii s plochรฝmi valcovanรฝmi tyฤami [3].
Obr. 2 Visintiniho patent z roku 1903
Tieto nosnรญky sa pouลพรญvali aj na stavbu mostov, najmรค v rokoch 1910 aลพ 1920 [3]. Dobovรก fotografia z transportu takรฉhoto prefabrikovanรฉho mostnรฉho nosnรญka (obr. 3) sa zachovala v knihe Massivbrรผcken gestern und heute [2] a pochรกdza zo stavby mosta v nemeckom meste Erdmannsdorf v roku 1910.
Obr. 3 Transport nosnรญka typu Visintini pri stavbe mosta v Erdmannsdorfe (Nemecko) v roku 1910 [2]
Niekoฤพko mostov tohto typu bolo postavenรฝch aj v bรฝvalom Rakรบsko-Uhorsku, do dneลกnรฝch dnรญ sa z nich vลกak zachovalo len zopรกr. Jednรฝm z nich bol aj most pri maฤarskej obci Nyรญrszลlลs nad riekou รrpatak. Tento most bol pre nevyhovujรบce ลกรญrkovรฉ usporiadanie a nรญzku zaลฅaลพiteฤพnosลฅ v roku 2014 nahradenรฝ novรฝm mostom, priฤom jeden z originรกlnych nosnรญkov v rรกmci odbornej spoluprรกce Slovenska a Maฤarska previezli do Bratislavy, kde ho experimentรกlne odskรบลกali.
Struฤnรฝ opis mosta
V ฤase vรฝstavby mosta, ktorรก je datovanรก v obdobรญ rokov 1910 aลพ 1919, bolo Slovensko a Maฤarsko sรบฤasลฅou Rakรบsko-Uhorska. Takmer o 100 rokov neskรดr sa obe tieto krajiny na vรฝskume priehradovรฉho nosnรญka spolupodieฤพali.
Pรดvodnรฝ most (obr. 4) pozostรกval z desiatich paralelnรฝch priehradovรฝch nosnรญkov s rozpรคtรญm pรคลฅ metrov, priฤom nosnรญky boli vลพdy zdvojenรฉ a uloลพenรฉ v piatich pรกroch. ลฝelezobetรณnovรก mostovka s hrรบbkou 200 mm bola ฤiastoฤne spojenรก s hlavnรฝmi nosnรญkmi oceฤพovรฝmi prvkami. Vรฝลกka nosnรญkov bola 690 mm, hrรบbka hornej pรกsnice 140 mm, hrรบbka spodnej pรกsnice a diagonรกl 90 mm.
Obr. 4 Jeden z nosnรญkov mosta pri obci Nyรญrszลlลs (Maฤarsko) poฤas demolaฤnรฝch prรกc
Vystuลพenie nosnรญka bolo vcelku unikรกtne, zhotovenรฉ so zรกmoฤnรญckou precรญznosลฅou. Hornรฝ pรกs a diagonรกly boli vystuลพenรฉ klasickou betonรกrskou vรฝstuลพou s hladkรฝm povrchom a s rรดznymi priemermi (v zรกvislosti od zaลฅaลพenia jednotlivรฝch prvkov), priฤom tlaฤenรฉ prvky boli vystuลพenรฉ len konลกtrukฤne. Spodnรฝ pรกs bol vystuลพenรฝ dvomi plochรฝmi valcovanรฝmi tyฤami s rozmerom 60 ร 10 mm. K spodnรฉmu oceฤพovรฉmu pรกsu bola vรฝstuลพ diagonรกl pripojenรก pomocou hรกkov prechรกdzajรบcich otvormi vyvลtanรฝmi v strede vรฝลกky pรกsu (obr. 5). Vรฝstuลพ zvislรญc bola takisto ukonฤenรก hรกkom, ktorรฝ prechรกdzal popod plochรบ valcovanรบ tyฤ spodnรฉho pรกsu. V priemere sa nameralo krytie vรฝstuลพe v hrรบbke 25 mm.
Obr. 5 Detail napojenia vรฝstuลพe diagonรกl na spodnรฝ pรกs
Po odskรบลกanรญ nosnรญka sa betรณn mechanicky odstrรกnil a vรฝstuลพ sa oฤistila a zakonzervovala nรกterom. ฤasลฅ takto zakonzervovanej vรฝstuลพe nosnรญka je vystavenรก na katedre BKM Stavebnej fakulty STU v Bratislave (obr. 6).
Obr. 6 Oฤistenรก vรฝstuลพ nosnรญka
Zistenรฉ vlastnosti ลพelezobetรณnovรฉho priehradovรฉho nosnรญka
Nedeลกtruktรญvne skรบลกky
Pevnosลฅ betรณnu sa v prvej fรกze stanovila nedeลกtruktรญvnym spรดsobom pomocou Schmidtovho tvrdomeru. Nameranรฉ hodnoty sa upravili takรฝmito sรบฤiniteฤพmi: vplyv veku betรณnu ฮฑt = 0,90, vplyv vlhkosti betรณnu ฮฑwโฏ=โฏ0,85 a vplyv tvaru vzorky ฮบe = 1,00. Priemernรก hodnota informatรญvnej pevnosti z vรฝsledkov skรบลกok bola 56,9 ยฑ 7,4 MPa. Rozdiely medzi jednotlivรฝmi meraniami boli 13 %. Zaruฤenรก pevnosลฅ v tlaku stanovenรก touto metรณdou bola 40,6 MPa.
Na nosnรญku sa vykonali aj merania permeability povrchu betรณnu pomocou Torrentovej metรณdy. Betรณn sa z hฤพadiska permeability klasifikoval touto skรบลกkou v priemere ako โzlรฝโ โ trieda 4 (z 5 moลพnรฝch tried).
Priฤพnavosลฅ povrchovรฝch vrstiev betรณnu k hlbลกรญm vrstvรกm je definovanรก ako pevnosลฅ v ลฅahu povrchovej vrstvy. Pevnosลฅ v ลฅahu dosahovala relatรญvne vysokรฉ hodnoty v rozmedzรญ 3 a 4 MPa. Poslednรฝm nedeลกtruktรญvnym meranรญm bolo meranie dynamickรฉho modulu pruลพnosti ultrazvukovou metรณdou. S vรฝnimkou troch meranรญ sa hodnoty dynamickรฉho modulu pruลพnosti pohybujรบ medzi 24,9 a 34,9โฏGPa.
Zaลฅaลพovacia skรบลกka nosnรญka
Priehradovรฝ nosnรญk bol prevezenรฝ na Slovensko z Maฤarska v rรกmci cezhraniฤnej odbornej spoluprรกce. Zaลฅaลพovaciu skรบลกku nosnรญka vykonali v laboratรณriu TSรS v Bratislave. Pred samotnou zaลฅaลพovacou skรบลกkou vykonali statickรบ analรฝzu nosnรญka, pri ktorej sa ukรกzalo, ลพe najvhodnejลกรญ spรดsob zaลฅaลพenia nosnรญka predstavuje rovnomernรฉ zaลฅaลพenie cez styฤnรฉ uzly v hornom pรกse. Tento typ zaลฅaลพenia vyvodzuje vo vลกetkรฝch prvkoch nosnรญka napรคtosลฅ รบmernรบ ich vystuลพeniu. Vychรกdzajรบc z materiรกlovรฝch vlastnostรญ zรญskanรฝch vรฝskumom na inรฝch podobne starรฝch mostoch bolo moลพnรฉ predpovedaลฅ maximรกlnu รบnosnosลฅ nosnรญka a urฤiลฅ jednotlivรฉ zaลฅaลพovacie stupne. Poฤas zaลฅaลพovacej skรบลกky (obr. 7) sa okrem priehybu (obr. 8 a 9) sledovali aj pomernรฉ pretvorenia vo vyznaฤenรฝch miestach a zaznamenรกval sa rozvoj a ลกรญrka trhlรญn.
Obr. 7 Zaลฅaลพovacia sรบstava nosnรญka
Prvรฉ trhliny sa objavili na spodnej pรกsnici takmer okamลพite na zaฤiatku zaลฅaลพovacej skรบลกky, ku koncu dosiahli aลพ 1,5 mm. Drobnรฉ trhliny sa v sรบlade s predpokladmi objavili aj v rรกmci ลฅahanรฝch diagonรกl.
Obr. 8 Pretvorenie poฤas prvej fรกzy zaลฅaลพovania nosnรญka
Po รดsmom kroku (obr. 8), keฤ zaลฅaลพenie prekroฤilo 80 % predpokladanej รบnosnosti nosnรญka, je z priebehu pretvorenรญ zrejmรฉ, ลพe vรฝstuลพ dosiahla medzu klzu, a teda ฤasลฅ deformรกcie bola uลพ trvalรก, o ฤom svedฤรญ aj zostatkovรฝ priehyb po odฤพahฤenรญ nosnรญka.
Obr. 9 Pretvorenie poฤas druhej fรกzy zaลฅaลพovania nosnรญka
Pomernรฉ pretvorenia sa merali na krajnรฝch diagonรกlach a na hornej a spodnej pรกsnici v strede rozpรคtia. Po odฤพahฤenรญ nosnรญka z รบrovne 90 % vypoฤรญtanej รบnosnosti sa vลกetky pomernรฉ pretvorenia vrรกtili na pรดvodnรฉ hodnoty, okrem spodnej pรกsnice. Priehradovรฝ nosnรญk sa poฤas zaลฅaลพovania sprรกval presne tak, ako sa predpokladalo na zรกklade numerickej analรฝzy. Vลกetky uzly mali dostatoฤnรบ kapacitu a ich statickรฉ pรดsobenie moลพno oznaฤiลฅ za kฤบbovรฉ.
Obr. 10 Priehradovรฝ nosnรญk tesne po poruลกenรญ a celkovรฝ kolaps nosnรญka
K poruลกeniu nosnรญka doลกlo roztrhnutรญm vรฝstuลพe spodnรฉho pรกsu v mieste oslabenom otvorom, cez ktorรฝ sa napรกjali vรฝstuลพe diagonรกl (obr. 11). Skutoฤnรก nameranรก รบnosnosลฅ priehradovรฉho nosnรญka bola 102 % z vopred vypoฤรญtanej hodnoty. K takรฉmuto presnรฉmu odhadu รบnosnosti pomohol jednak fakt, ลพe tok sรญl v priehradovom nosnรญku je jednoznaฤnรฝ a uzly sa pri vysokรฝch hodnotรกch zaลฅaลพenia sprรกvali ako kฤบby, a takisto skutoฤnosลฅ, ลพe vlastnosti materiรกlov sa na zรกklade predoลกlรฉho vรฝskumu podobne starรฝch mostov dobre odhadli.
Obr. 11 Roztrhnutie vรฝstuลพe spodnรฉho pรกsu (pred celkovรฝm kolapsom nosnรญka)
Hฤบbka karbonatรกcie
Karbonatรกcia sa stanovovala na ลกtyroch jadrovรฝch odvrtoch z priehradovรฉho nosnรญka pomocou fenolftaleรญnu. Nameranรก hฤบbka karbonatรกcie sa pohybovala v rozmedzรญ 13โฏaลพ 33 mm, ฤo moลพno pri betรณne starom pribliลพne 100 rokov povaลพovaลฅ za relatรญvne nรญzku hodnotu.
Mechanickรฉ vlastnosti
Po zaลฅaลพovacej skรบลกke nosnรญka sa zmerali mechanickรฉ vlastnosti betรณnu a vรฝstuลพe. Vรฝsledky skรบลกok mechanickรฝch vlastnostรญ na ลกtyroch jadrovรฝch odvrtoch sรบ zhrnutรฉ v tab.โฏ1. Valcovรก pevnosลฅ v tlaku sa prepoฤรญtala na kocky s hranou 150 mm z dรดvodu pribliลพnรฉho zatriedenia do sรบฤasnรฝch tried podฤพa STN EN 13791 [13].
Tab. 1 Objemovรก hmotnosลฅ, modul pruลพnosti a pevnosลฅ v tlaku stanovenรก na jadrovรฝch odvrtoch
Na zรกklade uvedenรฝch vรฝsledkov deลกtruktรญvnych skรบลกok bol betรณn podฤพa tabuฤพky 1 STN EN 13791 [13] zatriedenรฝ do pevnostnej triedy C 12/15 podฤพa STN EN 206 [14]. Celkovo sa odskรบลกalo osem kusov vรฝstuลพe odobratรฝch z nosnรญka. Povrchovรก รบprava vลกetkรฝch vรฝstuลพรญ bola hladkรก (obr. 5).
Tab. 2 Mechanickรฉ vlastnosti betonรกrskej ocele priehradovรฉho nosnรญka
Zรกvery
Z dosiahnutรฝch vรฝsledkov plynรบ tieto zรกvery:
Vlastnosti betรณnu
Betรณn pribliลพne 100-roฤnรฉho priehradovรฉho nosnรญka mรก takรฉto vlastnosti:
- Priemernรก pevnosลฅ betรณnu stanovenรก nedeลกtruktรญvne Schmidtovรฝm tvrdomerom (na skarbonatovanom povrchu s hrรบbkou 2 aลพ 3 cm) bola aลพ 57 MPa, ฤo je takmer trojnรกsobok oproti pevnostiam nameranรฝm na odvrtoch (21 MPa po prepoฤte na kockovรบ pevnosลฅ). V rรกmci realizovanรฉho vรฝskumu 100 rokov starรฝch mostov sa viackrรกt pozoroval vรฝraznรฝ rozdiel medzi pevnosลฅami stanovenรฝmi Schmidtovรฝm tvrdomerom na skarbonatovanom povrchu a pevnosลฅou stanovenou na odvrtoch. Nedeลกtruktรญvne skรบลกky ฤasto vรฝrazne precenili reรกlnu pevnosลฅ betรณnu v konลกtrukcii [17], takลพe bez doplnenia skรบลกok na vรฝvrtoch mรดลพu byลฅ veฤพmi zavรกdzajรบce.
- ลคahovรก pevnosลฅ 3 aลพ 4 MPa stanovenรก na zรกklade prรญdrลพnosti v rรกmci odtrhovej skรบลกky je pomerne vysokรก a koreluje s vysokou pevnosลฅou v tlaku stanovenou nedeลกtruktรญvnym spรดsobom. Obe tieto nameranรฉ pevnosti sรบ vลกak v rozpore s pevnosลฅami stanovenรฝmi na odvrtoch. Tieto odchรฝlky moลพno zrejme pripรญsaลฅ hrubej vrstve skarbonatovanรฉho betรณnu (13 aลพ 33 mm).
- Hฤบbka karbonatรกcie v rozmedzรญ 13 aลพ 33 mm (priemerne 25 mm) je pri uvรกลพenรญ veku betรณnu (100 rokov), jeho nรญzkej pevnosti (C 12/15) a vysokej permeability, ako aj prostredia, akรฉmu bol nosnรญk vystavenรฝ (XC3), pomerne nรญzka.
- Betรณn vykazoval vysokรบ permeabilitu povrchovรฝch vrstiev.
- Priemernรฝ dynamickรฝ modul pruลพnosti zistenรฝ nedeลกtruktรญvne ultrazvukovou metรณdou (19,6 GPa po prepoฤte zmenลกovacรญm sรบฤiniteฤพom podฤพa ฤSN 732011) je pribliลพne o 20 % vyลกลกรญ ako normovรฝ modul pruลพnosti zistenรฝ na odvrtoch (16,0 GPa).
Sprรกvanie nosnรญka
Poฤas zaลฅaลพovacej skรบลกky sa priehradovรฝ nosnรญk sprรกval tak, ako sa predpokladalo na zรกklade predchรกdzajรบcej numerickej analรฝzy. Jasnรฝ tok sรญl, ktorรฝ moลพno pri takejto konลกtrukcii predpokladaลฅ, umoลพnil stanoviลฅ veฤพmi presne predpokladanรบ รบnosnosลฅ pomocou jednoduchรฉho vรฝpoฤtovรฉho modelu. Rozdiel medzi predpokladanou a skutoฤnou รบnosnosลฅou bol pribliลพne 2 %. Veฤพkรฝ priehyb a nadmernรฝ rozvoj trhlรญn svedฤรญ o poลพadovanom ลฅaลพnom charaktere sprรกvania nosnรญka.
Stanovenia parametrov
Pri posudzovanรญ starรฝch mostov sa odporรบฤa vykonaลฅ vลพdy odvrty z konลกtrukcie a nespoliehaลฅ sa len na nedeลกtruktรญvne stanovenie mechanickรฝch parametrov betรณnu.
Experimental evaluation of a 100 years old truss bridge girder of Visintini type
Today, more than a 100 years are gone since the beginning of wide use of reinforced concrete in bridge construction. For this reason, we are more and more often requested to evaluate the remaining service life of existing reinforced concrete bridges and to consider possibilities of their reconstruction. However it is not always possible to save the original structures because of the increased demands on their load bearing capacity, or their insufficient width not satisfying increased traffic demands. From the beginning of 20-th century only few bridges were preserved until today, and only a small fraction of them have their superstructure made of reinforced concrete truss girders. One such a bridge, having the superstructure made of reinforced concrete truss girders of Visintini type was located in Hungarian district Nyiregyhรกza.
TEXT: Peter Paulรญk, Patrik ล evฤรญk, Katarรญna Gajdoลกovรก, Michal Baฤuvฤรญk, Jaroslav Halvonik
FOTO A OBRรZKY: archรญv autorov
Peter Paulรญk, Katarรญna Gajdoลกovรก, Michal Baฤuvฤรญk a Jaroslav Halvonik pรดsobia na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov SvF STU v Bratislave. Patrik ล evฤรญk pรดsobรญ na v TSรS v Bratislave.
Tรกto prรกca bola podporovanรก Agentรบrou na podporu vรฝskumu a vรฝvoja na zรกklade Zmluvy ฤ. APVV-0442-12 a Univerzitnรฉho vedeckรฉho parku STU Bratislava (ITMS: 26240220084).
Literatรบra
- WELLER, B. โ TACHE, M.: Massive Brรผcken in Mitteldeutschland. Beton- und Stahlbetonbau, 101: 292โ297, 2006, Nemecko.
- DEINHARD, J.-M.: Massivbrรผcken gestern und heuยญte. Vom Caementum zum Spannbeton. Band II. 1964. Wiesbaden/Berlin: Bauverlag.
- BECHYNฤ, S.: Betonovรฉ mosty trรกmovรฉ a rรกmovรฉ. Technickรฝ prลฏvodce 12 โ Mostnรญ stavitelstvรญ, 1954. Praha.
- BEKE, J. โ RICHTER, K. Vasbetรฉtes betonszerkezetek, Budapeลกลฅ, Maฤarsko, 1906.
- STN EN 12504-2: 2013 Skรบลกanie betรณnu v konลกtrukciรกch. ฤasลฅ 2: Nedeลกtruktรญvne skรบลกanie. Stanovenie tvrdosti odrazovรฝm tvrdomerom.
- STN EN 12504-4: 2005 Skรบลกanie betรณnu. ฤasลฅ 4: Urฤenie rรฝchlosti ultrazvukovรฉho impulzu.
- STN EN 1015-12: 2001 Metรณdy skรบลกania mรกlt na murovanie. ฤasลฅ 12: Stanovenie prรญdrลพnosti zatvrdnutรฝch spodnรฝch a krycรญch omietkovรฝch mรกlt k podkladom.
- Torrent, R. โ Frenzer, G.: Study on methods to determine and judge characteristic values of the cover concrete on site. Bundesamt fรผr Strassenbau, Bern, 1995.
- STN 73 2030: 1977 A-1/88 Zaลฅaลพovacie skรบลกky stavebnรฝch konลกtrukciรญ. Spoloฤnรฉ ustanovenia.
- STN EN 14 630: 2007 Vรฝrobky a systรฉmy na ochranu a opravu betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. Skรบลกobnรฉ metรณdy. Skรบลกanie hฤบbky karbonatizรกcie v zatvrdnutom betรณne fenolftaleรญnovou metรณdou.
- STN ISO 6784: 1993 Betรณn. Stanovenie statickรฉho modelu pruลพnosti v tlaku.
- STN EN 12504-1: 2010 Skรบลกanie betรณnu v konลกtrukciรกch. ฤasลฅ 1: Vzorky z jadrovรฉho vลtania. Odber, preskรบmanie a skรบลกka pevnosti v tlaku.
- STN EN 13791: 2012 Stanovenie pevnosti betรณnu v tlaku v konลกtrukciรกch a v betรณnovรฝch prefabrikรกtoch.
- STN EN 206: 2015 Cor. 1 – 2/15, NA – 11/15 Betรณn. ล pecifikรกcia, vlastnosti, vรฝroba a zhoda.
- Paulรญk, P.: Historickรฉ aspekty hodnotenia spoฤพahlivosti betรณnovรฝch mostov. Habilitaฤnรก prรกca, 2017. Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 6/2017.