image 97512 25 v2
Galรฉria(15)

Experimentรกlna analรฝza 100 rokov starรฉho priehradovรฉho mostnรฉho nosnรญka typu Visintini

Partneri sekcie:

V sรบฤasnosti ubehlo od zaฤiatku rozmachu ลพelezobetรณnovรฉho mostnรฉho staviteฤพstva uลพ viac ako jedno storoฤie, takลพe sa veฤพmi ฤasto stretรกvame s poลพiadavkami na stanovenie zostatkovej ลพivotnosti existujรบcich mostov a na moลพnosti ich rekonลกtrukcie. ลฝiaฤพ, nie vลพdy moลพno zachovaลฅ pรดvodnรบ konลกtrukciu mosta, a to najmรค z dรดvodu zvรฝลกenรฝch poลพiadaviek na zaลฅaลพiteฤพnosลฅ ฤi ลกรญrkovรฉ usporiadanie. 

08
09
01
02
03
04
05
06

Z obdobia zaฤiatku 20. storoฤia sa v strednej Eurรณpe zachovalo uลพ len veฤพmi mรกlo mostov a eลกte menej je medzi nimi takรฝch, ktorรฝch konลกtrukciu tvoria priehradovรฉ nosnรญky. Jeden takรฝto raritnรฝ most, tvorenรฝ ลพelezobetรณnovรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi typu Visintini, sa nachรกdzal v maฤarskom okrese Nรฝiregyhรกza.

Most uลพ nevyhovoval dneลกnรฝm poลพiadavkรกm a musel byลฅ kompletne prestavanรฝ. Jeden z jeho nosnรญkov sa vลกak podarilo v rรกmci spoluprรกce s Maฤarskom previezลฅ do Technickรฉho a skรบลกobnรฉho รบstavu stavebnรฉho v Bratislave a podrobiลฅ experimentรกlnej analรฝze. Most, ktorรฉho sรบฤasลฅou bol skรบmanรฝ nosnรญk, bol postavenรฝ niekedy v obdobรญ rokov 1910 a 1919 na ceste tretej triedy nad riekou ร‰rpatak pri obci Nyรญrszล‘lล‘s, kde slรบลพil na dopravu aลพ do roku 2012. Vรฝsledky experimentรกlnych meranรญ poskytujรบ hodnotnรฝ sรบhrn poznatkov o fyzikรกlnom a chemickom stave ojedinelรฉho, pribliลพne 100 rokov starรฉho ลพelezobetรณnovรฉho priehradovรฉho mostnรฉho nosnรญka typu Visintini.

Trochu z histรณrie

Prvรฉ patenty tรฝkajรบce sa betรณnu vystuลพenรฉho oceฤพovรฝmi prรบtmi pochรกdzajรบ z 50. a 60. rokov 19. storoฤia, priฤom prvรฝ ลพelezobetรณnovรฝ most sveta bol postavenรฝ v roku 1875 J. Monierom, ktorรฝ predtรฝm vlastnil patent na vรฝrobu kvetinรกฤov vystuลพenรฝch drรดtovรฝm pletivom. Po prvom patente na ลพelezobetรณnovรฉ mosty typu Monier sa postupne objavujรบ aj ฤalลกie patenty na stavbu ลพelezobetรณnovรฝch mostov a stropov, ako naprรญklad patenty Wรผnsch, Melan, Hennebique, Coignet, Freytag, Wayss a pod. Tieto prvรฉ patenty z konca 19. storoฤia sa lรญลกia najmรค spรดsobmi vystuลพenia oblรบkov a trรกmov, neskรดr (zaฤiatkom 20. storoฤia) sa vลกak zaฤรญnajรบ objavovaลฅ aj mosty s vyฤพahฤenรฝmi stenami, ako je to naprรญklad v prรญpade mosta pri Krapine v dneลกnom Chorvรกtsku (obr. 1).

Obr. 1 Most s vyฤพahฤenými stenami komory v meste Krapina (Chorvátsko) zo zaฤiatku 20. storoฤia [4]

Obr. 1 Most s vyฤพahฤenรฝmi stenami komory v meste Krapina (Chorvรกtsko) zo zaฤiatku 20. storoฤia [4]

Medzi nevลกednรฉ patenty z tejto doby patrรญ aj nosnรญk Franza Visintiniho, ktorรฝ si dal patentovaลฅ ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ priehradovรฉ nosnรญky najskรดr v Rakรบsko-Uhorsku a neskรดr, v roku 1903, aj v Amerike (obr. 2). Vo svojom patente opisuje vรฝhody tohto systรฉmu tak, ลพe konลกtrukฤnรฝ materiรกl je len v tรฝch ฤastiach, kde je naozaj potrebnรฝ, zรกroveลˆ otvory v stropoch umoลพลˆujรบ prestup potrubรญ. V tรฝchto nosnรญkoch sa pouลพรญvala klasickรก betonรกrska vรฝstuลพ, avลกak ฤasto v kombinรกcii s plochรฝmi valcovanรฝmi tyฤami [3].

Obr. 2 Visintiniho patent z roku 1903

Obr. 2 Visintiniho patent z roku 1903

Tieto nosnรญky sa pouลพรญvali aj na stavbu mostov, najmรค v rokoch 1910 aลพ 1920 [3]. Dobovรก fotografia z transportu takรฉhoto prefabrikovanรฉho mostnรฉho nosnรญka (obr. 3) sa zachovala v knihe Massivbrรผcken gestern und heute [2] a pochรกdza zo stavby mosta v nemeckom meste Erdmannsdorf v roku 1910.

Obr. 3 Transport nosníka typu Visintini pri stavbe mosta v Erdmannsdorfe (Nemecko) v roku 1910 [2]

Obr. 3 Transport nosnรญka typu Visintini pri stavbe mosta v Erdmannsdorfe (Nemecko) v roku 1910 [2]

Niekoฤพko mostov tohto typu bolo postavenรฝch aj v bรฝvalom Rakรบsko-Uhorsku, do dneลกnรฝch dnรญ sa z nich vลกak zachovalo len zopรกr. Jednรฝm z nich bol aj most pri maฤarskej obci Nyรญrszล‘lล‘s nad riekou ร‰rpatak. Tento most bol pre nevyhovujรบce ลกรญrkovรฉ usporiadanie a nรญzku zaลฅaลพiteฤพnosลฅ v roku 2014 nahradenรฝ novรฝm mostom, priฤom jeden z originรกlnych nosnรญkov v rรกmci odbornej spoluprรกce Slovenska a Maฤarska previezli do Bratislavy, kde ho experimentรกlne odskรบลกali.

Struฤnรฝ opis mosta

V ฤase vรฝstavby mosta, ktorรก je datovanรก v obdobรญ rokov 1910 aลพ 1919, bolo Slovensko a Maฤarsko sรบฤasลฅou Rakรบsko-Uhorska. Takmer o 100 rokov neskรดr sa obe tieto krajiny na vรฝskume priehradovรฉho nosnรญka spolupodieฤพali.

Pรดvodnรฝ most (obr. 4) pozostรกval z desiatich paralelnรฝch priehradovรฝch nosnรญkov s rozpรคtรญm pรคลฅ metrov, priฤom nosnรญky boli vลพdy zdvojenรฉ a uloลพenรฉ v piatich pรกroch. ลฝelezobetรณnovรก mostovka s hrรบbkou 200 mm bola ฤiastoฤne spojenรก s hlavnรฝmi nosnรญkmi oceฤพovรฝmi prvkami. Vรฝลกka nosnรญkov bola 690 mm, hrรบbka hornej pรกsnice 140 mm, hrรบbka spodnej pรกsnice a diagonรกl 90 mm.

Obr. 4 Jeden z nosníkov mosta pri obci Nyírszล‘lล‘s (Maฤarsko) poฤas demolaฤných prác

Obr. 4 Jeden z nosnรญkov mosta pri obci Nyรญrszล‘lล‘s (Maฤarsko) poฤas demolaฤnรฝch prรกc

Vystuลพenie nosnรญka bolo vcelku unikรกtne, zhotovenรฉ so zรกmoฤnรญckou precรญznosลฅou. Hornรฝ pรกs a diagonรกly boli vystuลพenรฉ klasickou betonรกrskou vรฝstuลพou s hladkรฝm povrchom a s rรดznymi priemermi (v zรกvislosti od zaลฅaลพenia jednotlivรฝch prvkov), priฤom tlaฤenรฉ prvky boli vystuลพenรฉ len konลกtrukฤne. Spodnรฝ pรกs bol vystuลพenรฝ dvomi plochรฝmi valcovanรฝmi tyฤami s rozmerom 60 ร— 10 mm. K spodnรฉmu oceฤพovรฉmu pรกsu bola vรฝstuลพ diagonรกl pripojenรก pomocou hรกkov prechรกdzajรบcich otvormi vyvล•tanรฝmi v strede vรฝลกky pรกsu (obr. 5). Vรฝstuลพ zvislรญc bola takisto ukonฤenรก hรกkom, ktorรฝ prechรกdzal popod plochรบ valcovanรบ tyฤ spodnรฉho pรกsu. V priemere sa nameralo krytie vรฝstuลพe v hrรบbke 25 mm.

Obr. 5 Detail napojenia výstuลพe diagonál na spodný pás

Obr. 5 Detail napojenia vรฝstuลพe diagonรกl na spodnรฝ pรกs

Po odskรบลกanรญ nosnรญka sa betรณn mechanicky odstrรกnil a vรฝstuลพ sa oฤistila a zakonzervovala nรกterom. ฤŒasลฅ takto zakonzervovanej vรฝstuลพe nosnรญka je vystavenรก na katedre BKM Stavebnej fakulty STU v Bratislave (obr. 6).

Obr. 6 Oฤistená výstuลพ nosníka

Obr. 6 Oฤistenรก vรฝstuลพ nosnรญka

Zistenรฉ vlastnosti ลพelezobetรณnovรฉho priehradovรฉho nosnรญka

Nedeลกtruktรญvne skรบลกky

Pevnosลฅ betรณnu sa v prvej fรกze stanovila nedeลกtruktรญvnym spรดsobom pomocou Schmidtovho tvrdomeru. Nameranรฉ hodnoty sa upravili takรฝmito sรบฤiniteฤพmi: vplyv veku betรณnu ฮฑt = 0,90, vplyv vlhkosti betรณnu ฮฑwโ€ฏ=โ€ฏ0,85 a vplyv tvaru vzorky ฮบe = 1,00. Priemernรก hodnota informatรญvnej pevnosti z vรฝsledkov skรบลกok bola 56,9 ยฑ 7,4 MPa. Rozdiely medzi jednotlivรฝmi meraniami boli 13 %. Zaruฤenรก pevnosลฅ v tlaku stanovenรก touto metรณdou bola 40,6 MPa.

Na nosnรญku sa vykonali aj merania permeability povrchu betรณnu pomocou Torrentovej metรณdy. Betรณn sa z hฤพadiska permeability klasifikoval touto skรบลกkou v priemere ako โ€žzlรฝโ€œ โ€“ trieda 4 (z 5 moลพnรฝch tried).

Priฤพnavosลฅ povrchovรฝch vrstiev betรณnu k hlbลกรญm vrstvรกm je definovanรก ako pevnosลฅ v ลฅahu povrchovej vrstvy. Pevnosลฅ v ลฅahu dosahovala relatรญvne vysokรฉ hodnoty v rozmedzรญ 3 a 4 MPa. Poslednรฝm nedeลกtruktรญvnym meranรญm bolo meranie dynamickรฉho modulu pruลพnosti ultrazvukovou metรณdou. S vรฝnimkou troch meranรญ sa hodnoty dynamickรฉho modulu pruลพnosti pohybujรบ medzi 24,9 a 34,9โ€ฏGPa.

 

Zaลฅaลพovacia skรบลกka nosnรญka

Priehradovรฝ nosnรญk bol prevezenรฝ na Slovensko z Maฤarska v rรกmci cezhraniฤnej odbornej spoluprรกce. Zaลฅaลพovaciu skรบลกku nosnรญka vykonali v laboratรณriu TSรšS v Bratislave. Pred samotnou zaลฅaลพovacou skรบลกkou vykonali statickรบ analรฝzu nosnรญka, pri ktorej sa ukรกzalo, ลพe najvhodnejลกรญ spรดsob zaลฅaลพenia nosnรญka predstavuje rovnomernรฉ zaลฅaลพenie cez styฤnรฉ uzly v hornom pรกse. Tento typ zaลฅaลพenia vyvodzuje vo vลกetkรฝch prvkoch nosnรญka napรคtosลฅ รบmernรบ ich vystuลพeniu. Vychรกdzajรบc z materiรกlovรฝch vlastnostรญ zรญskanรฝch vรฝskumom na inรฝch podobne starรฝch mostoch bolo moลพnรฉ predpovedaลฅ maximรกlnu รบnosnosลฅ nosnรญka a urฤiลฅ jednotlivรฉ zaลฅaลพovacie stupne. Poฤas zaลฅaลพovacej skรบลกky (obr. 7) sa okrem priehybu (obr. 8 a 9) sledovali aj pomernรฉ pretvorenia vo vyznaฤenรฝch miestach a zaznamenรกval sa rozvoj a ลกรญrka trhlรญn.

Obr. 7 Zaลฅaลพovacia sústava nosníka

Obr. 7 Zaลฅaลพovacia sรบstava nosnรญka

Prvรฉ trhliny sa objavili na spodnej pรกsnici takmer okamลพite na zaฤiatku zaลฅaลพovacej skรบลกky, ku koncu dosiahli aลพ 1,5 mm. Drobnรฉ trhliny sa v sรบlade s predpokladmi objavili aj v rรกmci ลฅahanรฝch diagonรกl.

Obr. 8 Pretvorenie poฤas prvej fázy zaลฅaลพovania nosníka

Obr. 8 Pretvorenie poฤas prvej fรกzy zaลฅaลพovania nosnรญka

Po รดsmom kroku (obr. 8), keฤ zaลฅaลพenie prekroฤilo 80 % predpokladanej รบnosnosti nosnรญka, je z priebehu pretvorenรญ zrejmรฉ, ลพe vรฝstuลพ dosiahla medzu klzu, a teda ฤasลฅ deformรกcie bola uลพ trvalรก, o ฤom svedฤรญ aj zostatkovรฝ priehyb po odฤพahฤenรญ nosnรญka.

Obr. 9 Pretvorenie poฤas druhej fázy zaลฅaลพovania nosníka

Obr. 9 Pretvorenie poฤas druhej fรกzy zaลฅaลพovania nosnรญka

Pomernรฉ pretvorenia sa merali na krajnรฝch diagonรกlach a na hornej a spodnej pรกsnici v strede rozpรคtia. Po odฤพahฤenรญ nosnรญka z รบrovne 90 % vypoฤรญtanej รบnosnosti sa vลกetky pomernรฉ pretvorenia vrรกtili na pรดvodnรฉ hodnoty, okrem spodnej pรกsnice. Priehradovรฝ nosnรญk sa poฤas zaลฅaลพovania sprรกval presne tak, ako sa predpokladalo na zรกklade numerickej analรฝzy. Vลกetky uzly mali dostatoฤnรบ kapacitu a ich statickรฉ pรดsobenie moลพno oznaฤiลฅ za kฤบbovรฉ.

Obr. 10 Priehradový nosník tesne po porušení a celkový kolaps nosníka Obr. 10 Priehradový nosník tesne po porušení a celkový kolaps nosníka

Obr. 10 Priehradovรฝ nosnรญk tesne po poruลกenรญ a celkovรฝ kolaps nosnรญka

K poruลกeniu nosnรญka doลกlo roztrhnutรญm vรฝstuลพe spodnรฉho pรกsu v mieste oslabenom otvorom, cez ktorรฝ sa napรกjali vรฝstuลพe diagonรกl (obr. 11). Skutoฤnรก nameranรก รบnosnosลฅ priehradovรฉho nosnรญka bola 102 % z vopred vypoฤรญtanej hodnoty. K takรฉmuto presnรฉmu odhadu รบnosnosti pomohol jednak fakt, ลพe tok sรญl v priehradovom nosnรญku je jednoznaฤnรฝ a uzly sa pri vysokรฝch hodnotรกch zaลฅaลพenia sprรกvali ako kฤบby, a takisto skutoฤnosลฅ, ลพe vlastnosti materiรกlov sa na zรกklade predoลกlรฉho vรฝskumu podobne starรฝch mostov dobre odhadli.

Obr. 11 Roztrhnutie výstuลพe spodného pásu (pred celkovým kolapsom nosníka)

 Obr. 11 Roztrhnutie vรฝstuลพe spodnรฉho pรกsu (pred celkovรฝm kolapsom nosnรญka)

Hฤบbka karbonatรกcie

Karbonatรกcia sa stanovovala na ลกtyroch jadrovรฝch odvrtoch z priehradovรฉho nosnรญka pomocou fenolftaleรญnu. Nameranรก hฤบbka karbonatรกcie sa pohybovala v rozmedzรญ 13โ€ฏaลพ 33 mm, ฤo moลพno pri betรณne starom pribliลพne 100 rokov povaลพovaลฅ za relatรญvne nรญzku hodnotu.

 

Mechanickรฉ vlastnosti

Po zaลฅaลพovacej skรบลกke nosnรญka sa zmerali mechanickรฉ vlastnosti betรณnu a vรฝstuลพe. Vรฝsledky skรบลกok mechanickรฝch vlastnostรญ na ลกtyroch jadrovรฝch odvrtoch sรบ zhrnutรฉ v tab.โ€ฏ1. Valcovรก pevnosลฅ v tlaku sa prepoฤรญtala na kocky s hranou 150 mm z dรดvodu pribliลพnรฉho zatriedenia do sรบฤasnรฝch tried podฤพa STN EN 13791 [13].

Tab. 1 Objemovรก hmotnosลฅ, modul pruลพnosti a pevnosลฅ v tlaku stanovenรก na jadrovรฝch odvrtoch

Tab. 1 Objemová hmotnosลฅ, modul pruลพnosti a pevnosลฅ v tlaku stanovená na jadrových odvrtoch

Na zรกklade uvedenรฝch vรฝsledkov deลกtruktรญvnych skรบลกok bol betรณn podฤพa tabuฤพky 1 STN EN 13791 [13] zatriedenรฝ do pevnostnej triedy C 12/15 podฤพa STN EN 206 [14]. Celkovo sa odskรบลกalo osem kusov vรฝstuลพe odobratรฝch z nosnรญka. Povrchovรก รบprava vลกetkรฝch vรฝstuลพรญ bola hladkรก (obr. 5).

Tab. 2  Mechanickรฉ vlastnosti betonรกrskej ocele priehradovรฉho nosnรญka

Tab. 2  Mechanické vlastnosti betonárskej ocele priehradového nosníka

Zรกvery

Z dosiahnutรฝch vรฝsledkov plynรบ tieto zรกvery:

Vlastnosti betรณnu

Betรณn pribliลพne 100-roฤnรฉho priehradovรฉho nosnรญka mรก takรฉto vlastnosti:

  • Priemernรก pevnosลฅ betรณnu stanovenรก nedeลกtruktรญvne Schmidtovรฝm tvrdomerom (na skarbonatovanom povrchu s hrรบbkou 2 aลพ 3 cm) bola aลพ 57 MPa, ฤo je takmer trojnรกsobok oproti pevnostiam nameranรฝm na odvrtoch (21 MPa po prepoฤte na kockovรบ pevnosลฅ). V rรกmci realizovanรฉho vรฝskumu 100 rokov starรฝch mostov sa viackrรกt pozoroval vรฝraznรฝ rozdiel medzi pevnosลฅami stanovenรฝmi Schmidtovรฝm tvrdomerom na skarbonatovanom povrchu a pevnosลฅou stanovenou na odvrtoch. Nedeลกtruktรญvne skรบลกky ฤasto vรฝrazne precenili reรกlnu pevnosลฅ betรณnu v konลกtrukcii [17], takลพe bez doplnenia skรบลกok na vรฝvrtoch mรดลพu byลฅ veฤพmi zavรกdzajรบce. 
  • ลคahovรก pevnosลฅ 3 aลพ 4 MPa stanovenรก na zรกklade prรญdrลพnosti v rรกmci odtrhovej skรบลกky je pomerne vysokรก a koreluje s vysokou pevnosลฅou v tlaku stanovenou nedeลกtruktรญvnym spรดsobom. Obe tieto nameranรฉ pevnosti sรบ vลกak v rozpore s pevnosลฅami stanovenรฝmi na odvrtoch. Tieto odchรฝlky moลพno zrejme pripรญsaลฅ hrubej vrstve skarbonatovanรฉho betรณnu (13 aลพ 33 mm).
  • Hฤบbka karbonatรกcie v rozmedzรญ 13 aลพ 33 mm (priemerne 25 mm) je pri uvรกลพenรญ veku betรณnu (100 rokov), jeho nรญzkej pevnosti (C 12/15) a vysokej permeability, ako aj prostredia, akรฉmu bol nosnรญk vystavenรฝ (XC3), pomerne nรญzka. 
  • Betรณn vykazoval vysokรบ permeabilitu povrchovรฝch vrstiev. 
  • Priemernรฝ dynamickรฝ modul pruลพnosti zistenรฝ nedeลกtruktรญvne ultrazvukovou metรณdou (19,6 GPa po prepoฤte zmenลกovacรญm sรบฤiniteฤพom podฤพa ฤŒSN 732011) je pribliลพne o 20 % vyลกลกรญ ako normovรฝ modul pruลพnosti zistenรฝ na odvrtoch (16,0 GPa).

 

Sprรกvanie nosnรญka

Poฤas zaลฅaลพovacej skรบลกky sa priehradovรฝ nosnรญk sprรกval tak, ako sa predpokladalo na zรกklade predchรกdzajรบcej numerickej analรฝzy. Jasnรฝ tok sรญl, ktorรฝ moลพno pri takejto konลกtrukcii predpokladaลฅ, umoลพnil stanoviลฅ veฤพmi presne predpokladanรบ รบnosnosลฅ pomocou jednoduchรฉho vรฝpoฤtovรฉho modelu. Rozdiel medzi predpokladanou a skutoฤnou รบnosnosลฅou bol pribliลพne 2 %. Veฤพkรฝ priehyb a nadmernรฝ rozvoj trhlรญn svedฤรญ o poลพadovanom ลฅaลพnom charaktere sprรกvania nosnรญka.

 

Stanovenia parametrov

Pri posudzovanรญ starรฝch mostov sa odporรบฤa vykonaลฅ vลพdy odvrty z konลกtrukcie a nespoliehaลฅ sa len na nedeลกtruktรญvne stanovenie mechanickรฝch parametrov betรณnu.

Experimental evaluation of a 100 years old truss bridge girder of Visintini type

Today, more than a 100 years are gone since the beginning of wide use of reinforced concrete in bridge construction. For this reason, we are more and more often requested to evaluate the remaining service life of existing reinforced concrete bridges and to consider possibilities of their reconstruction. However it is not always possible to save the original structures because of the increased demands on their load bearing capacity, or their insufficient width not satisfying increased traffic demands. From the beginning of 20-th century only few bridges were preserved until today, and only a small fraction of them have their superstructure made of reinforced concrete truss girders. One such a bridge, having the superstructure made of reinforced concrete truss girders of Visintini type was located in Hungarian district Nyiregyhรกza.

 

TEXT: Peter Paulรญk, Patrik ล evฤรญk, Katarรญna Gajdoลกovรก, Michal Baฤuvฤรญk, Jaroslav Halvonik
FOTO A OBRรZKY: archรญv autorov

Peter Paulรญk, Katarรญna Gajdoลกovรก, Michal Baฤuvฤรญk a Jaroslav Halvonik pรดsobia na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov SvF STU v Bratislave. Patrik ล evฤรญk pรดsobรญ na v TSรšS v Bratislave.
Tรกto prรกca bola podporovanรก Agentรบrou na podporu vรฝskumu a vรฝvoja na zรกklade Zmluvy ฤ. APVV-0442-12 a Univerzitnรฉho vedeckรฉho parku STU Bratislava (ITMS: 26240220084).

 

Literatรบra

  1. WELLER, B. โ€“ TACHE, M.: Massive Brรผcken in Mitteldeutschland. Beton- und Stahlbetonbau, 101: 292โ€“297, 2006, Nemecko.
  2. DEINHARD, J.-M.: Massivbrรผcken gestern und heuยญte. Vom Caementum zum Spannbeton. Band II. 1964. Wiesbaden/Berlin: Bauverlag.
  3. BECHYNฤš, S.: Betonovรฉ mosty trรกmovรฉ a rรกmovรฉ. Technickรฝ prลฏvodce 12 โ€“ Mostnรญ stavitelstvรญ, 1954. Praha.
  4. BEKE, J. โ€“ RICHTER, K. Vasbetรฉtes betonszerkezetek, Budapeลกลฅ, Maฤarsko, 1906.
  5. STN EN 12504-2: 2013 Skรบลกanie betรณnu v konลกtrukciรกch. ฤŒasลฅ 2: Nedeลกtruktรญvne skรบลกanie. Stanovenie tvrdosti odrazovรฝm tvrdomerom.
  6. STN EN 12504-4: 2005 Skรบลกanie betรณnu. ฤŒasลฅ 4: Urฤenie rรฝchlosti ultrazvukovรฉho impulzu.
  7. STN EN 1015-12: 2001 Metรณdy skรบลกania mรกlt na murovanie. ฤŒasลฅ 12: Stanovenie prรญdrลพnosti zatvrdnutรฝch spodnรฝch a krycรญch omietkovรฝch mรกlt k podkladom.
  8. Torrent, R. โ€“ Frenzer, G.: Study on methods to determine and judge characteristic values of the cover concrete on site. Bundesamt fรผr Strassenbau, Bern, 1995.
  9. STN 73 2030: 1977 A-1/88 Zaลฅaลพovacie skรบลกky stavebnรฝch konลกtrukciรญ. Spoloฤnรฉ ustanovenia.
  10. STN EN 14 630: 2007 Vรฝrobky a systรฉmy na ochranu a opravu betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. Skรบลกobnรฉ metรณdy. Skรบลกanie hฤบbky karbonatizรกcie v zatvrdnutom betรณne fenolftaleรญnovou metรณdou. 
  11. STN ISO 6784: 1993 Betรณn. Stanovenie statickรฉho modelu pruลพnosti v tlaku.
  12. STN EN 12504-1: 2010 Skรบลกanie betรณnu v konลกtrukciรกch. ฤŒasลฅ 1: Vzorky z jadrovรฉho vล•tania. Odber, preskรบmanie a skรบลกka pevnosti v tlaku.
  13. STN EN 13791: 2012 Stanovenie pevnosti betรณnu v tlaku v konลกtrukciรกch a v betรณnovรฝch prefabrikรกtoch.
  14. STN EN 206: 2015 Cor. 1 – 2/15, NA – 11/15 Betรณn. ล pecifikรกcia, vlastnosti, vรฝroba a zhoda.
  15. Paulรญk, P.: Historickรฉ aspekty hodnotenia spoฤพahlivosti betรณnovรฝch mostov. Habilitaฤnรก prรกca, 2017. Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 6/2017.

Najฤรญtanejลกie