Externรฝ dozor โ jedna zย ciest kย lacnejลกรญm tunelom
Vย roku 2003 sa Slovenskรก sprรกva ciest (SSC) rozhodla zabezpeฤovaลฅ ฤinnosลฅ stavebnรฉho dozoru pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest formou verejnej sรบลฅaลพe. Znamenalo to, ลพe namiesto internรฉho stavebnรฉho dozoru SSC preลกla kย uzatvรกraniu zmlรบv sย externรฝm stavebnรฝmยญ dozorom.
Pred zaฤiatkom obstarรกvania stavebnรฉho dozoru cez verejnรฉ sรบลฅaลพe bol stavebnรฝ dozor sรบฤasลฅou ลกtruktรบry investora. Vรฝhodou externรฉho stavebnรฉho dozoru vย zmysle podmienok FIDIC (Medzinรกrodnej federรกcie inลพinierov pre poradenskรบ ฤinnosลฅ) je to, ลพe je nezรกvislรฝ, lebo nie je vย pracovnoprรกvnom vzลฅahu sย obstarรกvateฤพom, vย tomto prรญpade sย Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou, ลฝeleznicami Slovenskej republiky (ลฝSR), vodรกrenskรฝmi spoloฤnosลฅami aย podobne. Vย sรบฤasnosti preลกli na systรฉm nezรกvislรฉho dozoru vลกetci hlavnรญ investori, ktorรญ budujรบ inลพinierske diela sย finanฤnou podporou zo ลกtrukturรกlnych fondov Eร.Dozorovanie stavieb spolufinancovanรฝch zย tรฝchto fondov sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok FIDIC. Zรกkladnou vรฝhodou pri uplatลovanรญ podmienok FIDIC je skutoฤnosลฅ, ลพe sa ลกtandardizujรบ sรบลฅaลพnรฉ podmienky, ฤo zjednoduลกuje aย zrรฝchฤพuje proces zรญskavania financiรญ na projekty zย eurรณpskych fondov aย uฤพahฤuje sa prรญstup zahraniฤnรฝch subjektov na slovenskรฝ trh โ to znamenรก, ลพe sa rozลกiruje spektrum potenciรกlnych konkurentov, ฤo by sa malo odraziลฅ aj na znรญลพenรญ cien.
รloha stavebnรฉho dozoru
รlohou stavebnรฉho dozoru je kontrolovaลฅ kvalitu aย kvantitu prรกc, sledovaลฅ ich priebeh aย zabezpeฤiลฅ plynulรบ realizรกciu projektu vย rรกmci danรฉho ฤasovรฉho obdobia aย pridelenรฉho rozpoฤtu. Stavebnรฝ dozor priebeลพne predkladรก obstarรกvateฤพovi mesaฤnรฉ sprรกvy oย priebehu ฤinnosti. Pred zaฤatรญm prรกc predloลพรญ poฤiatoฤnรบ sprรกvu aย do troch mesiacov po ukonฤenรญ stavby zรกvereฤnรบ sprรกvu sumarizujรบcu stavebnรฉ ฤinnosti, celkovรฉ รบฤinky zmien zmluvy, nรกroky alebo spory aย inรฉ zรกleลพitosti vplรฝvajรบce na nรกklady aย priebeh prรกc.
Akรฉ vรฝhody teda prinรกลกa systรฉm externรฉho stavebnรฉho dozoru? Pri uplatลovanรญ tohto systรฉmu dozorovania aย podmienok FIDIC na Slovensku som vย sledovanรฝch prรญpadoch vychรกdzal zo skรบsenostรญ spoloฤnosti Ambergย Engineering Slovakia aย porovnรกval som vรฝstavbu troch tunelov โ Branisko, Sitina aย Bรดrik.
Tunel Branisko
Tunel Branisko patrรญ (aย aj vย budรบcnosti bude patriลฅ) medzi najdlhลกie diaฤพniฤnรฉ tunely na Slovensku. Jeho celkovรก dฤบลพka vrรกtane portรกlovรฝch objektov je 4ย 975 m. Tunel je koncepฤne rieลกenรฝ pre diaฤพniฤnรบ dopravu โ sย dvoma tunelovรฝmi rรบrami. Vย sรบฤasnosti je vybudovanรก aย uvedenรก do prevรกdzky pravรก (juลพnรก) tunelovรก rรบra, ktorรก bude slรบลพiลฅ na obojsmernรบ dopravu aลพ do naplnenia jej dopravnej kapacity aย vybudovania druhej (severnej) tunelovej rรบry.
Nรกklady na vรฝstavbu รบseku D1 Beharovce โ Branisko vrรกtane tunela boli pรดvodne vyฤรญslenรฉ na 187,5 mil. eur (5,648 mld. Sk). Prestavalo sa vyลกe 255,6 mil. eur (7,7 mld. Sk). Zvรฝลกenie nรกkladov oย 36,8โ% spรดsobilo podฤพa oficiรกlnej verzie najmรค zvรฝลกenie bezpeฤnostnรฝch ลกtandardov vย tuneli poฤas samotnej vรฝstavby. Len pri inลกtalovanรญ technolรณgiรญ sa oproti pรดvodne sฤพubovanรฝm 22,44 mil. eur (676 mil. Sk) rozpoฤet zdvihol viac ako oย 33,2 mil. eur, teda asi oย miliardu korรบn, ฤo predstavuje zvรฝลกenie ceny oย 159,2 %.
Keฤลพe navรฝลกenie nรกkladov na vรฝstavbu diaฤพnice aย mostov, respektรญve na Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic (SSรD) Beharovce je nepodstatnรฉ, vรคฤลกina financiรญ sa investovala do tunela aย jeho technologickรฉho vybavenia. Orientaฤne sa nรกklady na vรฝstavbu tunelov vลกeobecne odhadujรบ pribliลพne na 33,2 mil. eur (1 mld. Sk) na 1โkm dvojrรบrovรฉho tunela. Kย tomu treba eลกte pripoฤรญtaลฅ asi 20โ% na jeho technologickรฉ vybavenie. Pri realizรกcii iba jednej tunelovej rรบry sa mรดลพe poฤรญtaลฅ sย nรกkladmi pribliลพne 60โ% aย viac zย finanฤnรฉho objemu potrebnรฉho na vรฝstavbu oboch tunelovรฝch rรบr. Pri porovnanรญ tรฝchto ฤรญsiel sย finanฤnรฝmi nรกkladmi na vรฝstavbu tunela Branisko je zrejmรฉ, ลพe najmรค technologickรก ฤasลฅ tunela bola znaฤne predraลพenรก.
Vย nijakom prรญpade by som sa ale neodvรกลพil povedaลฅ, ลพe za uvedenรฝ nรกrast stavebnรฝch nรกkladov je zodpovednรฝ stavebnรฝ dozor. Pri vtedajลกom systรฉme internรฉho stavebnรฉho dozoru jednotlivรญ zamestnanci obstarรกvateฤพa nemohli ani pri najlepลกej vรดli ovplyvniลฅ neprehฤพadnรบ medzinรกrodnรบ zhotoviteฤพskรบ ลกtruktรบru sย rozhodujรบcim vplyvom na navรฝลกenie nรกkladov. Takรฝmto spรดsobom niekto zneuลพil to, ลพe nรกm vย tom ฤase na Slovensku chรฝbali skรบsenosti sย vรฝstavbou tunelov, aย to tak uย investora, ako aj uย zhotoviteฤพa.
Uลพ vย tom ฤase sme upozorลovali obstarรกvateฤพa, ลพe moลพnรฝm rieลกenรญm do budรบcnosti je externรฝ geotechnickรฝ aย stavebnรฝ dozor. Aspoล ฤiastoฤne sa to podarilo zrealizovaลฅ pri vรฝstavbe tunela Sitina, ktorรฝ je sรบฤasลฅou diaฤพnice D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ Grunty. Pri vรฝstavbe tunela Branisko bol prรญtomnรฝ internรฝ stavebnรฝ dozor kontrolujรบci kvalitu prรกc aย financie, ktorรฝ tvorili zamestnancami SSC; pri vรฝstavbe tunela Sitina sa zvolil kompromis: za financie bol zodpovednรฝ stavebnรฝ dozor obstarรกvateฤพa aย kvalitu stavebnรฝch prรกc okrem technolรณgie strรกลพili asistenti stavebnรฉho dozoru, to znamenรก externรฝ geotechnickรฝ aย stavebnรฝ dozor.
Zabezpeฤovalo ho Inลพinierske zdruลพenie Sitina vedenรฉ spoloฤnosลฅou Amberg Engineering Slovakia. Nepretrลพite 24 hodรญn denne aย 7 dnรญ vย tรฝลพdni sa zabezpeฤovali ฤinnosti sรบvisiace sย vรฝkonom stavebnรฉho dozoru na vลกetkรฝch tunelovรฝch objektoch tak, aby sa dosiahla kvalita prรกc, ktorรก bola predpรญsanรก vย TKP (technicko-kvalitatรญvnych podmienkach) aย ZTKP (zvlรกลกtnych technickรฝch kvalitatรญvnych podmienkach) stavby.
Tab. 1: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu tunela Branisko
Tunel Sitina
Tunel Sitina je prvรฝm slovenskรฝm diaฤพniฤnรฝm tunelom vย intravilรกne. Jeho dฤบลพka je 1ย 415โm, respektรญve 1ย 440 m. Nรกklady na vรฝstavbu tunela Sitina bez jeho technologickรฉho vybavenia boli vย zmysle zmluvy oย dielo vyฤรญslenรฉ na 37,54 mil. eur (1,131 mld. Sk). Prestavalo sa vyลกe 73,03 mil. eur (2,2 mld. Sk) vrรกtane indexรกcie. Toto zvรฝลกenie stavebnรฝch nรกkladov oย 94,5โ% spรดsobili najmรค zhorลกenรฉ inลพiniersko-geologickรฉ podmienky vย trase razenรฉho tunela aย zvรฝลกenie bezpeฤnostnรฝch ลกtandardov vย tuneli poฤas samotnรฉho razenia.
Do uvedenรฉho navรฝลกenia ceny nie sรบ zahrnutรฉ dodatoฤnรฉ poลพiadavky zhotoviteฤพa, ako sรบ naprรญklad kurzovรฉ rozdiely (asi 25,82 mil. eur, teda 778 mil. Sk). Pri inลกtalovanรญ technolรณgiรญ sa oproti pรดvodnej investรญcii urฤenej sรบลฅaลพou 17,17 mil. eur (517,4 mil. Sk) rozpoฤet zdvihol na 25,97 mil. eur (782,5 mil. Sk), aย to na zรกklade nutnรฉho zvรฝลกenia bezpeฤnostnรฉho ลกtandardu vย zmysle poลพiadaviek obstarรกvateฤพa, respektรญve Ministerstva vnรบtra SR. To predstavuje zvรฝลกenie ceny oย 51,2 %. Pri posudzovanรญ ceny technologickรฉho vybavenie tunela Sitina treba zohฤพadniลฅ aj skutoฤnosลฅ, ลพe ide oย mestskรฝ tunel, ฤo kladie zvรฝลกenรฉ nรกroky na rieลกenie jeho technolรณgie.
Tab. 2: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu tunela Sitina
Tunel Bรดrik
Sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 Mengusovce โ Jรกnovce, I. รบsek km 0,000 โ 8,000, je aj tunel Bรดrik. Dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel je dlhรฝ 1ย 001โm, respektรญve 995 m. Stavebnรฝ aย geotechnickรฝ dozor pri vรฝstavbe tunela Bรดrik zabezpeฤuje Inลพinierske zdruลพenie (IZ) Mengusovce zastรบpenรฉ spoloฤnosลฅou Amberg Engineering Slovakia. IZ Mengusovce sa stalo vรญลฅazom verejnej sรบลฅaลพe vypรญsanej obstarรกvateฤพom Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou. Stavebnรฝ dozor je prvรฝ raz plne zodpovednรฝ za dohฤพad nad kvalitou diela, ako aj za dodrลพiavanie finanฤnรฉho aย ฤasovรฉho harmonogramu vรฝstavby tunela. Aย akรฉ sรบ ฤรญsla na porovnanie?
Tab. 3: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu tunela Bรดrik
Nรกklady na vรฝstavbu tunela Bรดrik boli vย zmysle zmluvy oย dielo podpรญsanej medzi obstarรกvateฤพom aย zhotoviteฤพom vyฤรญslenรฉ na 36,61 mil. eur (1,103 mld. Sk). Pri vรฝstavbe tunela Bรดrik sa prestavalo pribliลพne 39,17 mil. eur (1,180 mld. Sk). Zvรฝลกenie nรกkladov asi oย 7 % spรดsobili najmรค sลฅaลพenรฉ geologickรฉ podmienky aย zmeny projektu poลพadovanรฉ NDS. Keฤลพe technolรณgia tunela sa vย sรบฤasnosti zaฤรญna montovaลฅ, to, ฤi sa podarรญ dodrลพaลฅ zmluvnรบ cenu, eลกte nie je jasnรฉ. Pred nami, t. j. pred stavebnรฝm dozorom, stojรญ neฤพahkรก รบloha โ poฤiatoฤnรบ cenu urฤenรบ sรบลฅaลพou jednoznaฤne udrลพaลฅ, nepripustiลฅ jej navรฝลกenie, aย tak napraviลฅ poลกramotenรบ povesลฅ tunelov aย dodรกvateฤพov ich technologickรฉho vybavenia.
Aby sa finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu vลกetkรฝch troch tunelov mohli ฤพahลกie porovnaลฅ, vย tab. 4 sรบ vyฤรญslenรฉ nรกklady prepoฤรญtanรฉ na 1โkm dvojrรบrovรฉho tunela, priฤom pri tuneli Branisko som uvaลพoval, ลพe sa prestavalo 60 % zย finanฤnรฉho objemu potrebnรฉho na vรฝstavbu dvojrรบrovรฉho tunela.
Zย uvedenรฉho porovnania jednotlivรฝch ฤรญsiel jednoznaฤne vyplรฝva, ลพe zvolenรก cesta externรฉho stavebnรฉho dozoru je pri vรฝstavbe tunelov, ale nielen pri nich, sprรกvna.
Tab. 4: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu 1โkm dvojrรบrovรฉho tunela
Nevรฝhodou tohto systรฉmu sรบ na prvรฝ pohฤพad prozaickรฉ problรฉmy, ktorรฉ zย toho vyplรฝvajรบ. Vย minulosti sme museli na pozรญciu vedรบceho tรญmu (inลพiniera FIDIC), resp. jeho zรกstupcov nasadiลฅ takmer vรฝhradne iba zahraniฤnรฝch odbornรญkov. Preto nรกsledne vyvstal problรฉm komunikรกcie medzi nรญm aย obstarรกvateฤพom, prรญpadne zhotoviteฤพom, resp. medzi nรญm aย ostatnรฝmi ฤlenmi jeho tรญmu. Je poteลกiteฤพnรฉ, ลพe po zรญskanรญ skรบsenostรญ na takto dozorovanรฝch stavbรกch sa postupne aj pracovnรญci stavebnรฉho dozoru na Slovensku stรกvajรบ hlavnรฝmi kฤพรบฤovรฝmi odbornรญkmi.
Naopak, za nespornรบ vรฝhodu moลพno povaลพovaลฅ skutoฤnosลฅ, ลพe takรญto odbornรญci nie sรบ zaลฅaลพenรญ podmienkami na Slovensku aย kontaktmi zย minulosti. Vลกetci si uvedomujeme, ลพe aj nadลกtandardnรฉ vzลฅahy medzi stavebnรฝm dozorom aย zhotoviteฤพmi mohli viesลฅ vย minulosti kย predraลพovaniu diaฤพnic.
Zรกver
Pozรญcia stavebnรฉho dozoru, ฤi uลพ internรฉho alebo externรฉho je na kaลพdej stavbe veฤพmi nevฤaฤnรก. Na jednej strane je stavebnรฝ dozor tlaฤenรฝ investorom, aby sa na stavbe dodrลพal termรญn, finanฤnรฝ rozpoฤet a, samozrejme, kvalita diela aย na strane druhej je konfrontovanรฝ sย rรดznymi poลพiadavkami zhotoviteฤพov. Dรดkazom toho, ลพe externรฝ stavebnรฝ dozor dokรกลพe uvedenรบ neฤพahkรบ pozรญciu ustรกลฅ aย ลพe systรฉm externรฉho dozorovania je sprรกvny, je aj stavba rรฝchlostnej cesty R1 ลฝarnovica โ Rudno nad Hronom, kde sa podarilo ustrรกลพiลฅ finanฤnรฉ nรกklady.
ฤalลกรญmi stavbami, vย prรญpade ktorรฝch sme si ako vykonรกvateฤพ stavebnรฉho dozoru stanovili rovnakรฝ cieฤพ, je diaฤพnica D1 Mengusovce โ Jรกnovce sย tunelom Bรดrik, diaฤพnica D1 Jablonov โ Studenec ฤi rรฝchlostnรก cesta R1 ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie. Ak sa nรกm to podarรญ, bude to dรดkaz toho, ลพe inej cesty pri dozorovanรญ nielen tunelov, ale aj ostatnรฝch technicky aย finanฤne nรกroฤnรฝch inลพinierskych diel niet, aย to bez ohฤพadu na to, ฤi sa financujรบ zย eurรณpskych fondov, ลกtรกtneho rozpoฤtu alebo formou PPP projektov.
Na prahu novej รฉry vรฝstavby diaฤพnic na Slovensku nemรดลพem pritom nepripomenรบลฅ, ลพe ani pri tejto forme budovania diaฤพnic by sa nemalo zabudnรบลฅ na vhodne zvolenรบ formu stavebnotechnickรฉho dozoru dohliadajรบceho na plnenie poลพiadaviek obstarรกvateฤพa.
Ing.ย Martin Bakoลก, PhD.
Foto: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Martin Bakoลก je konateฤพom aย generรกlnym riaditeฤพom spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.