Externรฝ dozor โ€“ jedna zย ciest kย lacnejลกรญm tunelom
Galรฉria(6)

Externรฝ dozor โ€“ jedna zย ciest kย lacnejลกรญm tunelom

Partneri sekcie:

Vย roku 2003 sa Slovenskรก sprรกva ciest (SSC) rozhodla zabezpeฤovaลฅ ฤinnosลฅ stavebnรฉho dozoru pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest formou verejnej sรบลฅaลพe. Znamenalo to, ลพe namiesto internรฉho stavebnรฉho dozoru SSC preลกla kย uzatvรกraniu zmlรบv sย externรฝm stavebnรฝmยญ dozorom.

Pred zaฤiatkom obstarรกvania stavebnรฉho dozoru cez verejnรฉ sรบลฅaลพe bol stavebnรฝ dozor sรบฤasลฅou ลกtruktรบry investora. Vรฝhodou externรฉho stavebnรฉho dozoru vย zmysle podmienok FIDIC (Medzinรกrodnej federรกcie inลพinierov pre poradenskรบ ฤinnosลฅ) je to, ลพe je nezรกvislรฝ, lebo nie je vย pracovnoprรกvnom vzลฅahu sย obstarรกvateฤพom, vย tomto prรญpade sย Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou, ลฝeleznicami Slovenskej republiky (ลฝSR), vodรกrenskรฝmi spoloฤnosลฅami aย podobne. Vย sรบฤasnosti preลกli na systรฉm nezรกvislรฉho dozoru vลกetci hlavnรญ investori, ktorรญ budujรบ inลพinierske diela sย finanฤnou podporou zo ลกtrukturรกlnych fondov Eรš.

Dozorovanie stavieb spolufinancovanรฝch zย tรฝchto fondov sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok FIDIC. Zรกkladnou vรฝhodou pri uplatลˆovanรญ podmienok FIDIC je skutoฤnosลฅ, ลพe sa ลกtandardizujรบ sรบลฅaลพnรฉ podmienky, ฤo zjednoduลกuje aย zrรฝchฤพuje proces zรญskavania financiรญ na projekty zย eurรณpskych fondov aย uฤพahฤuje sa prรญstup zahraniฤnรฝch subjektov na slovenskรฝ trh โ€“ to znamenรก, ลพe sa rozลกiruje spektrum potenciรกlnych konkurentov, ฤo by sa malo odraziลฅ aj na znรญลพenรญ cien.

รšloha stavebnรฉho dozoru
รšlohou stavebnรฉho dozoru je kontrolovaลฅ kvalitu aย kvantitu prรกc, sledovaลฅ ich priebeh aย zabezpeฤiลฅ plynulรบ realizรกciu projektu vย rรกmci danรฉho ฤasovรฉho obdobia aย pridelenรฉho rozpoฤtu. Stavebnรฝ dozor priebeลพne predkladรก obstarรกvateฤพovi mesaฤnรฉ sprรกvy oย priebehu ฤinnosti. Pred zaฤatรญm prรกc predloลพรญ poฤiatoฤnรบ sprรกvu aย do troch mesiacov po ukonฤenรญ stavby zรกvereฤnรบ sprรกvu sumarizujรบcu stavebnรฉ ฤinnosti, celkovรฉ รบฤinky zmien zmluvy, nรกroky alebo spory aย inรฉ zรกleลพitosti vplรฝvajรบce na nรกklady aย priebeh prรกc.

Akรฉ vรฝhody teda prinรกลกa systรฉm externรฉho stavebnรฉho dozoru? Pri uplatลˆovanรญ tohto systรฉmu dozorovania aย podmienok FIDIC na Slovensku som vย sledovanรฝch prรญpadoch vychรกdzal zo skรบsenostรญ spoloฤnosti Ambergย  Engineering Slovakia aย porovnรกval som vรฝstavbu troch tunelov โ€“ Branisko, Sitina aย Bรดrik.

Tunel Branisko
Tunel Branisko patrรญ (aย aj vย budรบcnosti bude patriลฅ) medzi najdlhลกie diaฤพniฤnรฉ tunely na Slovensku. Jeho celkovรก dฤบลพka vrรกtane portรกlovรฝch objektov je 4ย 975 m. Tunel je koncepฤne rieลกenรฝ pre diaฤพniฤnรบ dopravu โ€“ sย dvoma tunelovรฝmi rรบrami. Vย sรบฤasnosti je vybudovanรก aย uvedenรก do prevรกdzky pravรก (juลพnรก) tunelovรก rรบra, ktorรก bude slรบลพiลฅ na obojsmernรบ dopravu aลพ do naplnenia jej dopravnej kapacity aย vybudovania druhej (severnej) tunelovej rรบry.

Nรกklady na vรฝstavbu รบseku D1 Beharovce โ€“ Branisko vrรกtane tunela boli pรดvodne vyฤรญslenรฉ na 187,5 mil. eur (5,648 mld. Sk). Prestavalo sa vyลกe 255,6 mil. eur (7,7 mld. Sk). Zvรฝลกenie nรกkladov oย 36,8โ€‰% spรดsobilo podฤพa oficiรกlnej verzie najmรค zvรฝลกenie bezpeฤnostnรฝch ลกtandardov vย tuneli poฤas samotnej vรฝstavby. Len pri inลกtalovanรญ technolรณgiรญ sa oproti pรดvodne sฤพubovanรฝm 22,44 mil. eur (676 mil. Sk) rozpoฤet zdvihol viac ako oย 33,2 mil. eur, teda asi oย miliardu korรบn, ฤo predstavuje zvรฝลกenie ceny oย 159,2 %.

Keฤลพe navรฝลกenie nรกkladov na vรฝstavbu diaฤพnice aย mostov, respektรญve na Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic (SSรšD) Beharovce je nepodstatnรฉ, vรคฤลกina financiรญ sa investovala do tunela aย jeho technologickรฉho vybavenia. Orientaฤne sa nรกklady na vรฝstavbu tunelov vลกeobecne odhadujรบ pribliลพne na 33,2 mil. eur (1 mld. Sk) na 1โ€‰km dvojrรบrovรฉho tunela. Kย tomu treba eลกte pripoฤรญtaลฅ asi 20โ€‰% na jeho technologickรฉ vybavenie. Pri realizรกcii iba jednej tunelovej rรบry sa mรดลพe poฤรญtaลฅ sย nรกkladmi pribliลพne 60โ€‰% aย viac zย finanฤnรฉho objemu potrebnรฉho na vรฝstavbu oboch tunelovรฝch rรบr. Pri porovnanรญ tรฝchto ฤรญsiel sย finanฤnรฝmi nรกkladmi na vรฝstavbu tunela Branisko je zrejmรฉ, ลพe najmรค technologickรก ฤasลฅ tunela bola znaฤne predraลพenรก.

Vย nijakom prรญpade by som sa ale neodvรกลพil povedaลฅ, ลพe za uvedenรฝ nรกrast stavebnรฝch nรกkladov je zodpovednรฝ stavebnรฝ dozor. Pri vtedajลกom systรฉme internรฉho stavebnรฉho dozoru jednotlivรญ zamestnanci obstarรกvateฤพa nemohli ani pri najlepลกej vรดli ovplyvniลฅ neprehฤพadnรบ medzinรกrodnรบ zhotoviteฤพskรบ ลกtruktรบru sย rozhodujรบcim vplyvom na navรฝลกenie nรกkladov. Takรฝmto spรดsobom niekto zneuลพil to, ลพe nรกm vย tom ฤase na Slovensku chรฝbali skรบsenosti sย vรฝstavbou tunelov, aย to tak uย investora, ako aj uย zhotoviteฤพa.

Uลพ vย tom ฤase sme upozorลˆovali obstarรกvateฤพa, ลพe moลพnรฝm rieลกenรญm do budรบcnosti je externรฝ geotechnickรฝ aย stavebnรฝ dozor. Aspoลˆ ฤiastoฤne sa to podarilo zrealizovaลฅ pri vรฝstavbe tunela Sitina, ktorรฝ je sรบฤasลฅou diaฤพnice D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ Grunty. Pri vรฝstavbe tunela Branisko bol prรญtomnรฝ internรฝ stavebnรฝ dozor kontrolujรบci kvalitu prรกc aย financie, ktorรฝ tvorili zamestnancami SSC; pri vรฝstavbe tunela Sitina sa zvolil kompromis: za financie bol zodpovednรฝ stavebnรฝ dozor obstarรกvateฤพa aย kvalitu stavebnรฝch prรกc okrem technolรณgie strรกลพili asistenti stavebnรฉho dozoru, to znamenรก externรฝ geotechnickรฝ aย stavebnรฝ dozor.

Zabezpeฤovalo ho Inลพinierske zdruลพenie Sitina vedenรฉ spoloฤnosลฅou Amberg Engineering Slovakia. Nepretrลพite 24 hodรญn denne aย 7 dnรญ vย tรฝลพdni sa zabezpeฤovali ฤinnosti sรบvisiace sย vรฝkonom stavebnรฉho dozoru na vลกetkรฝch tunelovรฝch objektoch tak, aby sa dosiahla kvalita prรกc, ktorรก bola predpรญsanรก vย TKP (technicko-kvalitatรญvnych podmienkach) aย ZTKP (zvlรกลกtnych technickรฝch kvalitatรญvnych podmienkach) stavby.

Tab. 1: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu tunela Branisko



Tunel Sitina

Tunel Sitina je prvรฝm slovenskรฝm diaฤพniฤnรฝm tunelom vย intravilรกne. Jeho dฤบลพka je 1ย 415โ€‰m, respektรญve 1ย 440 m. Nรกklady na vรฝstavbu tunela Sitina bez jeho technologickรฉho vybavenia boli vย zmysle zmluvy oย dielo vyฤรญslenรฉ na 37,54 mil. eur (1,131 mld. Sk). Prestavalo sa vyลกe 73,03 mil. eur (2,2 mld. Sk) vrรกtane indexรกcie. Toto zvรฝลกenie stavebnรฝch nรกkladov oย 94,5โ€‰% spรดsobili najmรค zhorลกenรฉ inลพiniersko-geologickรฉ podmienky vย trase razenรฉho tunela aย zvรฝลกenie bezpeฤnostnรฝch ลกtandardov vย tuneli poฤas samotnรฉho razenia.

Do uvedenรฉho navรฝลกenia ceny nie sรบ zahrnutรฉ dodatoฤnรฉ poลพiadavky zhotoviteฤพa, ako sรบ naprรญklad kurzovรฉ rozdiely (asi 25,82 mil. eur, teda 778 mil. Sk). Pri inลกtalovanรญ technolรณgiรญ sa oproti pรดvodnej investรญcii urฤenej sรบลฅaลพou 17,17 mil. eur (517,4 mil. Sk) rozpoฤet zdvihol na 25,97 mil. eur (782,5 mil. Sk), aย to na zรกklade nutnรฉho zvรฝลกenia bezpeฤnostnรฉho ลกtandardu vย zmysle poลพiadaviek obstarรกvateฤพa, respektรญve Ministerstva vnรบtra SR. To predstavuje zvรฝลกenie ceny oย 51,2 %. Pri posudzovanรญ ceny technologickรฉho vybavenie tunela Sitina treba zohฤพadniลฅ aj skutoฤnosลฅ, ลพe ide oย mestskรฝ tunel, ฤo kladie zvรฝลกenรฉ nรกroky na rieลกenie jeho technolรณgie.

Tab. 2: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu tunela Sitina

Tunel Bรดrik
Sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 Mengusovce โ€“ Jรกnovce, I. รบsek km 0,000 โ€“ 8,000, je aj tunel Bรดrik. Dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel je dlhรฝ 1ย 001โ€‰m, respektรญve 995 m. Stavebnรฝ aย geotechnickรฝ dozor pri vรฝstavbe tunela Bรดrik zabezpeฤuje Inลพinierske zdruลพenie (IZ) Mengusovce zastรบpenรฉ spoloฤnosลฅou Amberg Engineering Slovakia. IZ Mengusovce sa stalo vรญลฅazom verejnej sรบลฅaลพe vypรญsanej obstarรกvateฤพom Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou. Stavebnรฝ dozor je prvรฝ raz plne zodpovednรฝ za dohฤพad nad kvalitou diela, ako aj za dodrลพiavanie finanฤnรฉho aย ฤasovรฉho harmonogramu vรฝstavby tunela. Aย akรฉ sรบ ฤรญsla na porovnanie?

Tab. 3: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu tunela Bรดrik

Nรกklady na vรฝstavbu tunela Bรดrik boli vย zmysle zmluvy oย dielo podpรญsanej medzi obstarรกvateฤพom aย zhotoviteฤพom vyฤรญslenรฉ na 36,61 mil. eur (1,103 mld. Sk). Pri vรฝstavbe tunela Bรดrik sa prestavalo pribliลพne 39,17 mil. eur (1,180 mld. Sk). Zvรฝลกenie nรกkladov asi oย 7 % spรดsobili najmรค sลฅaลพenรฉ geologickรฉ podmienky aย zmeny projektu poลพadovanรฉ NDS. Keฤลพe technolรณgia tunela sa vย sรบฤasnosti zaฤรญna montovaลฅ, to, ฤi sa podarรญ dodrลพaลฅ zmluvnรบ cenu, eลกte nie je jasnรฉ. Pred nami, t. j. pred stavebnรฝm dozorom, stojรญ neฤพahkรก รบloha โ€“ poฤiatoฤnรบ cenu urฤenรบ sรบลฅaลพou jednoznaฤne udrลพaลฅ, nepripustiลฅ jej navรฝลกenie, aย tak napraviลฅ poลกramotenรบ povesลฅ tunelov aย dodรกvateฤพov ich technologickรฉho vybavenia.

Aby sa finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu vลกetkรฝch troch tunelov mohli ฤพahลกie porovnaลฅ, vย tab. 4 sรบ vyฤรญslenรฉ nรกklady prepoฤรญtanรฉ na 1โ€‰km dvojrรบrovรฉho tunela, priฤom pri tuneli Branisko som uvaลพoval, ลพe sa prestavalo 60 % zย finanฤnรฉho objemu potrebnรฉho na vรฝstavbu dvojrรบrovรฉho tunela.

Zย uvedenรฉho porovnania jednotlivรฝch ฤรญsiel jednoznaฤne vyplรฝva, ลพe zvolenรก cesta externรฉho stavebnรฉho dozoru je pri vรฝstavbe tunelov, ale nielen pri nich, sprรกvna.

Tab. 4: Finanฤnรฉ nรกklady na vรฝstavbu 1โ€‰km dvojrรบrovรฉho tunela

Nevรฝhodou tohto systรฉmu sรบ na prvรฝ pohฤพad prozaickรฉ problรฉmy, ktorรฉ zย toho vyplรฝvajรบ. Vย minulosti sme museli na pozรญciu vedรบceho tรญmu (inลพiniera FIDIC), resp. jeho zรกstupcov nasadiลฅ takmer vรฝhradne iba zahraniฤnรฝch odbornรญkov. Preto nรกsledne vyvstal problรฉm komunikรกcie medzi nรญm aย obstarรกvateฤพom, prรญpadne zhotoviteฤพom, resp. medzi nรญm aย ostatnรฝmi ฤlenmi jeho tรญmu. Je poteลกiteฤพnรฉ, ลพe po zรญskanรญ skรบsenostรญ na takto dozorovanรฝch stavbรกch sa postupne aj pracovnรญci stavebnรฉho dozoru na Slovensku stรกvajรบ hlavnรฝmi kฤพรบฤovรฝmi odbornรญkmi.

Naopak, za nespornรบ vรฝhodu moลพno povaลพovaลฅ skutoฤnosลฅ, ลพe takรญto odbornรญci nie sรบ zaลฅaลพenรญ podmienkami na Slovensku aย kontaktmi zย minulosti. Vลกetci si uvedomujeme, ลพe aj nadลกtandardnรฉ vzลฅahy medzi stavebnรฝm dozorom aย zhotoviteฤพmi mohli viesลฅ vย minulosti kย predraลพovaniu diaฤพnic.

Zรกver
Pozรญcia stavebnรฉho dozoru, ฤi uลพ internรฉho alebo externรฉho je na kaลพdej stavbe veฤพmi nevฤaฤnรก. Na jednej strane je stavebnรฝ dozor tlaฤenรฝ investorom, aby sa na stavbe dodrลพal termรญn, finanฤnรฝ rozpoฤet a, samozrejme, kvalita diela aย na strane druhej je konfrontovanรฝ sย rรดznymi poลพiadavkami zhotoviteฤพov. Dรดkazom toho, ลพe externรฝ stavebnรฝ dozor dokรกลพe uvedenรบ neฤพahkรบ pozรญciu ustรกลฅ aย ลพe systรฉm externรฉho dozorovania je sprรกvny, je aj stavba rรฝchlostnej cesty R1 ลฝarnovica โ€“ Rudno nad Hronom, kde sa podarilo ustrรกลพiลฅ finanฤnรฉ nรกklady.

ฤŽalลกรญmi stavbami, vย prรญpade ktorรฝch sme si ako vykonรกvateฤพ stavebnรฉho dozoru stanovili rovnakรฝ cieฤพ, je diaฤพnica D1 Mengusovce โ€“ Jรกnovce sย tunelom Bรดrik, diaฤพnica D1 Jablonov โ€“ Studenec ฤi rรฝchlostnรก cesta R1 ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie. Ak sa nรกm to podarรญ, bude to dรดkaz toho, ลพe inej cesty pri dozorovanรญ nielen tunelov, ale aj ostatnรฝch technicky aย finanฤne nรกroฤnรฝch inลพinierskych diel niet, aย to bez ohฤพadu na to, ฤi sa financujรบ zย eurรณpskych fondov, ลกtรกtneho rozpoฤtu alebo formou PPP projektov.

Na prahu novej รฉry vรฝstavby diaฤพnic na Slovensku nemรดลพem pritom nepripomenรบลฅ, ลพe ani pri tejto forme budovania diaฤพnic by sa nemalo zabudnรบลฅ na vhodne zvolenรบ formu stavebnotechnickรฉho dozoru dohliadajรบceho na plnenie poลพiadaviek obstarรกvateฤพa.

Ing.ย Martin Bakoลก, PhD.
Foto: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Martin Bakoลก je konateฤพom aย generรกlnym riaditeฤพom spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie