Financovanie obnovy výťahu v bytovom dome
Bezpečnosť výťahu by mala byť v bytovom dome na prvom mieste. Za akých podmienok možno získať finančné prostriedky na jeho výmenu alebo obnovu od Štátneho fondu rozvoja bývania SR, sme sa porozprávali s Ing. Jurajom Bartošom, riaditeľom odboru posudzovania a schvaľovania.
Na aký účel môžu žiadatelia použiť poskytnuté finančné prostriedky – vzťahuje sa úver len na výmenu výťahu alebo aj na čiastočné obnovy?
Poskytujeme podporu vo forme úveru aj na kompletnú výmenu výťahu, kde je stanovená vyššia jeho maximálna možná výška. Zároveň poskytujeme podporu aj na modernizáciu výťahu, kde je možné financovať len vybrané časti, ktoré je potrebné v prípade daného výťahu vymeniť.
Akú dokumentáciu je potrebné predložiť k žiadosti pri obnove výťahu?
V prípade podania žiadosti o podporu na výmenu alebo modernizáciu výťahu je potrebné predložiť projektovú dokumentáciu vyhotovenú odborne spôsobilou osobou.
Úver poskytujeme buď na kompletnú výmenu výťahu, alebo na modernizáciu vybraných častí, ktoré je potrebné vymeniť.
Kto môže byť žiadateľom o úvery na tieto účely?
Žiadateľom o podporu vo forme úveru môžu byť vlastníci bytov a nebytových priestorov v zastúpení správcom alebo spoločenstvom, mesto, obec alebo samosprávny kraj, prípadne právnická osoba so sídlom na území SR alebo fyzická osoba reštituent.
Aké požiadavky musia spĺňať dodávatelia a montážne/realizačné firmy výťahov? Zhotovitelia výmeny alebo modernizácie výťahov musia mať oprávnenie na vykonávanie týchto prác v obchodnom registri.
Ako musí žiadateľ splnenie týchto požiadaviek preukázať?
V zozname príloh, ktorý máme uvedený na webovom sídle fondu, sú presne uvedené všetky doklady, ako aj to, ako je potrebné jednotlivé prílohy predkladať, alebo či ich sleduje fond z verejne dostupných registrov.
Čo je potrebné uviesť v žiadosti, ak má byť predmetom financovania obnova výťahu alebo stúpačiek?
Na získanie podpory na výmenu či modernizáciu výťahu je potrebné predložiť žiadosť, ktorej súčasťou musia byť aj povinné prílohy. Všetky doklady sú vyhotovené tak, že navedú žiadateľa, ako má uviesť informácie týkajúce sa jednotlivých prác, na ktorých realizáciu požaduje podporu.
V akej forme (písomná/elektronická) a kam sa žiadosť predkladá?
Momentálne sa žiadosti predkladajú v písomnej podobe na mestský úrad v sídle okresu podľa miesta stavby. Aktuálne však pracujeme na tom, aby bolo možné žiadosti predkladať aj v elektronickej podobe, ale vzhľadom na to, že projektové dokumentácie overené stavebným úradom majú v súčasnosti len papierovú podobu, bude potrebné aj naďalej predkladať súčasti žiadosti v papierovej podobe.
Kedy a na základe akých dokladov budú vyplatené schválené finančné prostriedky z úveru?
Podmienky pre čerpanie sú obsiahnuté v úverovej zmluve. Po splnení kumulatívnych podmienok sú finančné prostriedky uhrádzané na základe predloženej faktúry a protokolu uskutočnených prác na mestský úrad.
Aké sú termíny na predkladanie žiadostí o úver? Môžu získať vlastníci úver ešte do konca tohto roka alebo by mali obnovu plánovať až na budúci rok?
Žiadosti o podporu na obnovu bytového domu je možné predkladať od 15. 1. do 30. 9. kalendárneho roka. Z tohoto dôvodu už do konca roka nie je možné o finančné prostriedky požiadať. Vlastníci bytov si však môžu nechať do konca roka spracovať potrebné podklady a začiatkom roka o úver požiadať.
Podľa akých podmienok sa postupuje pri schvaľovaní žiadosti?
Všetky podmienky poskytnutia podpory stanovuje zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania. Žiadosti je potrebné predkladať v súlade s týmto zákonom, v zmysle ktorého sa
aj schvaľujú.
Aké zmeny predpokladáte vo výške úveru a v úrokových sadzbách na dané účely v budúcom roku?
Novela vyhlášky MDVRR SR č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti, bude platná od 1. 1. 2024. Podrobnosti nájdete na www.sfrb.sk.
Zdroj: PR článok Štátny fond rozvoja bývania