Garážové brány
Už ste postavili dom a zariadili si s vyberaným vkusom interiér? Všetko sa uberá správnym smerom, len tie garážové vráta akosi nie a nie doladiť s ostatnými výplňami stavebných otvorov... Vstupné dvere do domu i okná sa ponúkali samy, dokonca aj predstava o zabezpečení proti nevítaným hosťom je samozrejmá, ale ako sa postarať o bezpečný prístrešok pre štvorkolesového tátoša a pritom neuraziť architektonický vzhľad domu?
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Hliník a oceľ sú v obľube, najmä ak ich povrch u výrobcu pozinkovali a ošetrili kvalitnou práškovou farbou. Takto dlhodobo odolávajú korózii.
Sú domy a majitelia, ktorí si inú ako drevenú bránu nevedia predstaviť. Bez impregnácie dreveného povrchu či úpravy v podobe pigmentovej lazúry by brána ťažko odolávala vlhku a UV žiareniu. Pri výbere materiálu nájdete v ponuke smrekové drevo alebo drevo z orecha, borovice, v luxusnejšom vyhotovení brány z exotických drevín. Garážové dvere farebne upravené a s primeraným dezénom (plné, lamelové, kazetové alebo aj sčasti zasklené) môžu citlivo – v architektonických súvislostiach – dopĺňať vzhľad celého objektu.
Systém otvárania
Dvere, vráta či brány – výrobcovia vždy hovoria o jednom: o vstupe do garáže. Podstatné je skôr to, pre aký systém otvárania sa rozhodnete:
Výklopné brány
O plynulosť chodu krídla v širokom stabilnom ráme sa stará pružinový mechanizmus, ktorý krídlo vyklopí po celej ploche a súčasne zasunie do vodorovnej polohy pod strop garáže. Na vyklopenie stačí 10 cm rozdiel výšky v priestore medzi stropom a prekladom brány. Výhodou je tichá a jednoduchá manipulácia aj v garážach s obmedzenými priestorovými možnosťami. Takýto systém sa osvedčil aj pri rekonštrukciách garáží v starších domoch.
Sekcionálne brány
Jednotlivé lamelové alebo kazetové sekcie sú navzájom spojené pántmi, vnútro lamiel či kaziet vypĺňa pena, ktorá zároveň tepelne izoluje. Kolieska umiestnené vo vodiacich koľajniciach po bokoch garážového otvoru umožňujú pohyb sekcií. Tie sa pri otváraní preklápajú do vodorovnej polohy a postupne sa presúvajú pod strop. Koľajnice (dráhy) sa montujú do steny garáže pomocou rozperiek a skrutiek. Dvere sa otvárajú vďaka mechanizmu torznej pružiny umiestnenej nad garážovým otvorom. V stiesnených priestoroch zabezpečia pohodlné mechanické otváranie ťažné pružiny umiestnené vedľa vodiacich koľajníc. Pred montážou musí povedľa garážového otvoru ostať voľných 10 až 15 cm a nad otvorom 20 až 30 cm. Takéto brány sa montujú zvnútra otvoru. Výhodou je spratnosť systému – nezasahuje do priestoru garáže. Poteší aj variabilnosť: na bežné výšky garážových vstupov stačí päť sekcií vysokých okolo 50 cm. Bežná šírka brány môže byť 2 až 6 m, výška 2 až 3 m. Ako súčasť brány sa môžu nainštalovať dvere. Poslúžia pre ľudí bez toho, aby sa musela otvárať celá garážová brána.
Tepelne izolovaná Zatepliť garážovú bránu polystyrénom alebo polyuretánom sa už dávno nepovažuje za luxus. Výrobky s koeficientom prechodu tepla U = 1,3 až 1,8 W/(m2 . K) (množstvo tepla, ktoré uniká cez plochu jedného štvorcového metra materiálu pri konkrétnom rozdiele teplôt) nie sú výnimkou. Pri takej veľkej ploche, akú zaberá v obvodovom múre garážová brána, môže bez jej zateplenia narásť únik tepla až na hodnotu U = 6,5 W/(m2 . K). Neizolovanú bránu si môžete dovoliť azda už len v nevykurovanej, samostatne stojacej garáži. |
Rolovacie brány
Úzke hliníkové lamely (10 až 13 cm) sa pri otváraní garážovej brány širokej aj 10 m pohybujú po vodiacich lištách a postupne sa zrolujú do navíjacieho boxu. Ten možno inštalovať pred stavebný otvor, zaň alebo priamo do otvoru. Výška boxu súvisí s výškou brány, a preto nie je ničím výnimočným, ak pri vyšších bránach bude aj väčšia výška prekladu (od 40 do 65 cm). Montáž nevyžaduje nijaké špeciálne zásahy do stropu alebo podlahy, a tak brány s rolovacím systémom vyhovujú nárokom na dodatočnú inštaláciu pri rekonštrukciách garáží. Pohyb brány zväčša zabezpečuje elektrický pohon.
Krídlové brány
Napriek tomu, že takéto garážové dvere zaberajú pri otváraní veľa priestoru, niekedy nájdu svoje uplatnenie tam, kde tvarovo korešpondujú so vzhľadom budovy. Krídla brány sú ukotvené v stene garáže pomocou pántov.
Čo všetko môže zvýšiť bezpečnosť garážovej brány
|
Ovládajte ich
Mechanicky alebo automaticky otvoríte výklopné, sekcionálne i krídlové brány – rozhodnutie, samozrejme, závisí od vašich finančných možností. Mechanické otváranie sekcionálnych dverí funguje vďaka systému torzných alebo ťažných pružín. Bránu zatvoríte kľučkou so zámkom. Elektrický a automatický pohon možno nainštalovať aj dodatočne. Kľúčom sa zamyká pri manuálnom zatváraní, inak zamknutie brány vykoná samosvorný pohonný mechanizmus. Tí náročnejší si zaobstarajú diaľkové ovládanie brány s elektrickým pohonom – ovládač pracuje na princípe rádiových vĺn, čo umožní otvoriť garáž aj priamo z auta zo vzdialenosti minimálne 30 m. Ovládanie brány je zdokonalené kódovacím systémom.
Niekoľko rád k montáži
- Opýtajte sa na termín dodania garážovej brány. Podľa typu výrobku a možností dodávateľa to môže trvať jeden až šesť týždňov.
- S dodávateľom si vopred dohodnite rozmery stavebného otvoru na montáž brány (šírku, výšku, tvar ostenia, druh prekladu).
- Pred montážou brány musí mať garáž definitívnu podlahu, omietka v garáži musí byť hladká a vyzretá.
- Na mieste montáže musí byť zabezpečená funkčná elektrická prípojka so striedavým prúdom 230 V/50 Hz, aby bolo možné používať ručné elektrické náradie.
- Ak ste investovali do brány s automatickým otváraním, pred jej montážou nezabudnite zabezpečiť elektrickú zásuvku na 220 V.
- Nezabudnite, že aj pri najmodernejších typoch brán treba z času na čas premazať ich pohyblivé časti.
Text: Marína Ungerová
Foto: Dano Veselský, carTeck, Hörmann, Olymps Door