Obr. 5 Inลกtalรกcia geomreลพe Tensar TriAx pod koฤพajovรฉ lรดลพko.

Geosyntetickรฉ materiรกly pri vรฝstavbe aย modernizรกcii koฤพajovรฝch stavieb

Partneri sekcie:

Geosyntetickรฉ materiรกly predstavujรบ pri sprรกvnom nรกvrhu technickรฝ a ekonomickรฝ prรญnos nielen pre investora, ale aj pre zhotoviteฤพa stavby. V mnohรฝch prรญpadoch zรกroveลˆ umoลพลˆujรบ vรฝznamne skrรกtiลฅ plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou stavebnรญctva, kde tieto materiรกly nachรกdzajรบ vรฝznamnรฉ uplatnenie, je aj oblasลฅ koฤพajovรฝch stavieb. Skรบsenosti z viacerรฝch stavieb po celom svete sรบ toho neklamnรฝm znakom.

Vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h bolo naย รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica potrebnรฉ vybudovaลฅ naย dฤบลพke 341,94 m preloลพku komunikรกcie III/1983, ktorรก sa dostala do kolรญzie sย prekladanou ลพelezniฤnou traลฅou vedenou na mostnom objekte.

Sรบฤasลฅou danรฉho stavebnรฉho objektu bolo aj vybudovanie opornรฉho mรบra zย vystuลพenej zeminy zo systรฉmu GEOMURยฎ โ€“ TW1 (obr. 1). Mรบr sa nachรกdza vฤพavo od osi komunikรกcie vย staniฤenรญ 0,230000 โ€“ 0,341939. Celkovรก dฤบลพka opornรฉho mรบra je 109,5 m.

Opornรฝ mรบr tvorรญ zemina vystuลพenรก tuhรฝmi monolitickรฝmi jednoosovรฝmi geomreลพami, ktorรฉ sรบ spojenรฉ sย pohฤพadovรฝmi betรณnovรฝmi tvarovkami pomocou certifikovanรฉho geosyntetickรฉho konektora. Ten zachytรกva geomreลพu vย kaลพdom otvore, takลพe spoj geomreลพe/tvarovky je priebeลพnรฝ. Konektor sa ukladรก do tvaroviek TW1 vย รบrovni, kde sรบ uloลพenรฉ geomreลพe.

Lรญce mรบra je zhotovenรฉ zย plnรฝch tvaroviek TW1 s rozmermi 400 ร— 150 ร— 205 (ลก ร— vย ร— h) zย vibrolisovanรฉho betรณnu sย hladkรฝm lรญcom, ide o betรณn triedy C30/37. Prvรก tvarovka (bez ozubu) sa ukladรก do malty, ฤalลกie vrstvy tvaroviek sa ukladajรบ na sucho. Lรญce mรบra je vย sklone 86ยฐ.

K betรณnovรฝm tvarovkรกm sรบ v rozstupoch po 450 mm kotvenรฉ certifikovanรฝm spojom (modrรฝm konektorom) tuhรฉ monolitickรฉ jednoosovรฉ geomreลพe z vysokohustotnรฉho polyetylรฉnu Tensar RE540 s dฤบลพkou 3,50/5,00 m a nรกvrhovou pevnosลฅou v ลฅahu (pevnosลฅ po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch parciรกlnych sรบฤiniteฤพov) 25,60 kN/m. Mรบr je ukonฤenรฝ betรณnovou rรญmsou, na ktorej je kotvenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo รบrovne zachytenia H3.

Obr. 1 Vystuลพenรฝ opornรฝ mรบr zo systรฉmu GEOMURยฎ โ€“ TW1
Obr. 1 Vystuลพenรฝ opornรฝ mรบr zo systรฉmu GEOMURยฎ โ€“ TW1 | Zdroj: CHS-GEO Servis, a. s., Tensar International

KRL Rail link Basoetta, Jakarta, Indonรฉzia

Sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ jednoduchลกรญ aย efektรญvnejลกรญ prรญstup zย centra mesta Jakarta na medzinรกrodnรฉ letisko Soekarno-Hatta (Basoetta) sa vybudovala elektrifikovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ, ktorรก bola uvedenรก do prevรกdzky vย roku 2017 a spรกja Batu Ceper, Tangerang, sย terminรกlmi letiska. Lokรกlny distribรบtor PT Multibangun Rekatama Patria navrhol rieลกenie pomocou vystuลพenej opornej konลกtrukcie TensarTechยฎ TW1.

Tรกto ฤasลฅ projektu predstavovala pre zhotoviteฤพa viacerรฉ vรฝzvy v podobe krรกtkeho ฤasu vรฝstavby ฤi obmedzenรฉho prรญstupu na stavenisko vedรบceho cez husto osรญdlenรฉ oblasti. Okrem toho nebolo zย dรดvodu oneskorenia pri zabezpeฤovanรญ pozemkov moลพnรฉ zabezpeฤiลฅ dodรกvku materiรกlov po celej dฤบลพke stavby hneฤ od jej zaฤiatku.

Vzhฤพadom na to, ลพe traลฅ viedla husto obรฝvanรฝm รบzemรญm, padla poลพiadavka, aby boli pri vรฝstavbe pouลพitรฉ technolรณgie, ktorรฉ vย ฤo najmenลกej miere prekraฤujรบ hlukovรฉ limity, aย sรบฤasne, aby sa minimalizovali vibrรกcie spรดsobovanรฉ premรกvkou ลฅaลพkรฝch mechanizmov. Keฤลพe vลกak bolo potrebnรฉ, aby konลกtrukcia zvlรกdla vysokรฉ zaลฅaลพenie od vlakov, bol nevyhnutnรฝ aj jej vysokรฝ ลกtandard.

PT Multibangun Rekatame Patria navrhol, dodal aย nainลกtaloval vystuลพenรบ opornรบ konลกtrukciu zo systรฉmu TensarTech TW1, ktorรฝ zabezpeฤuje stabilitu trate vybudovanej na vystuลพenom nรกsype vย dฤบลพke 2 km sย maximรกlnou vรฝลกkou mรบra 10 m (obr. 2).

Obr. 2 Vรฝstavba opornรฉho mรบra aย maฤพby miestnych umelcov na opornom mรบre.
Obr. 2 Vรฝstavba opornรฉho mรบra aย maฤพby miestnych umelcov na opornom mรบre. | Zdroj: CHS-GEO Servis, a. s., Tensar International

Sย vรฝstavbou sa zaฤalo vย marci 2017 aย ukonฤiลฅ sa ju podarilo za devรคลฅ mesiacov, ฤo bolo oย tri mesiace skรดr, ako bol plรกnovanรฝ termรญn ukonฤenia. Tento mรญฤพnik bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ aj napriek ฤasovรฝm aย priestorovรฝm obmedzeniam vฤaka flexibilnej povahe uchytenia vรฝstuลพnรฝch geomreลพรญ kย pohฤพadovรฝm tvarovkรกm aย dokonalรฉmu plรกnovaniu.

Uvedenรฝ systรฉm tvoria modulovรฉ betรณnovรฉ bloky mechanicky spojenรฉ sย jednoosovรฝmi geomreลพami Tensar, pouลพรญvanรฝmi na vystuลพenie zรกsypovรฉho materiรกlu. Pri tomto projekte sa pouลพila kvalitnรก zรกsypovรก zemina vย podobe piesฤitรฉho ลกtrku, ktorรก pomohla splniลฅ harmonogram vรฝstavby aย zabezpeฤila vysokรบ mieru zhutnenia sย minimรกlnymi deformรกciami po dokonฤenรญ stavby.

Nรกvrh opornej konลกtrukcie sa zrealizoval analytickou metรณdou pomocou nรกvrhovรฉho programu TensarSoil, ktorรฝ sa pouลพil aj na seizmickรบ analรฝzu. Pri nรกvrhu opornej steny podopierajรบcej ลพelezniฤnรบ traลฅ sa vyลพadoval vysokรฝ stupeลˆ odbornosti aย kvality na vลกetkรฝch รบrovniach โ€“ od nรกvrhu cez kvalitu dodanรฝch materiรกlov aลพ po precรญznu inลกtalรกciu.

Okrem vรฝznamnรฉho prรญnosu projektu zย hฤพadiska rozvoja infraลกtruktรบry sa niektorรฉ ฤasti projektu stali aj turistickou atrakciou sย รบฤasลฅou miestnej komunity mladรฝch umelcov, ktorรญ na opornรฉ mรบry pridรกvajรบ umeleckรฉ diela aย nรกstennรฉ maฤพby.

Elektriฤkovรก traลฅ Edinburgh, Spojenรฉ krรกฤพovstvo

Edinburskรฝ elektriฤkovรฝ systรฉm, ktorรฝ bol spustenรฝ do prevรกdzky v roku 2014, predstavuje 14 km dlhรฉ spojenie medzi letiskom Edinburgh a St. Andrewโ€™s Square. Vย okolรญ ลกtadiรณna Murrayfield vedie elektriฤkovรก traลฅ na nรกsype sรบbeลพne sย hlavnou ลพelezniฤnou traลฅou a prechรกdza ponad lokรกlne komunikรกcie aย slรกvnu Water of Leith.

Tensar bol zapojenรฝ do rieลกenia uลพ vย ranej fรกze projektu, keฤ uลพ vย prรญpravnej fรกze dokumentรกcie pre vรฝber zhotoviteฤพa pripravil koncepฤnรฉ rieลกenie na vรฝstavbu aลพ 7 m vysokรฝch vystuลพenรฝch opornรฝch konลกtrukciรญ sย vyuลพitรญm neลกtandardnรฝch ฤพahฤenรฝch zรกsypovรฝch materiรกlov (expandovanรฝ รญl).

Cieฤพom projektovรฉho rieลกenia bolo minimalizovaลฅ mnoลพstvo vรฝkopovรฝch prรกc spoฤรญvajรบcich vo vรฝmene neรบnosnรฝch podkladovรฝch vrstiev, resp. dosiahnuลฅ, aby boli schopnรฉ preniesลฅ zaลฅaลพenie zย novรฝch konลกtrukciรญ. Koneฤnรฝ nรกvrh konลกtrukciรญ pre generรกlneho dodรกvateฤพa zrealizovala projekฤnรก firma Parson Brincknerhoff vย รบzkej spoluprรกci sย firmou Tensar.

Viac ako 5ย 600 m2 pohฤพadovej plochy opornรฝch mรบrov zย modulรกrnych betรณnovรฝch blokov TensarTechยฎ TW3 sa pouลพilo na vรฝstavbu vystuลพenรฝch opornรฝch mรบrov a mostnรฝch opรดr, zastรกvky elektriฤky Murrayfield Stadium (obr. 3) a vertikรกlnych opornรฝch konลกtrukciรญ na miestach, kde bol priestor na vรฝstavbu obmedzenรฝ prรญtomnosลฅou ลพelezniฤnej trate aleboย existujรบcimi budovami.

Obr. 3 Zastรกvka elektriฤky Murrayfield Stadium zo systรฉmu TensarTechยฎ TW3.
Obr. 3 Zastรกvka elektriฤky Murrayfield Stadium zo systรฉmu TensarTechยฎ TW3. | Zdroj: CHS-GEO Servis, a. s., Tensar International

Opornรฝ systรฉm TensarTechยฎ TW3 tvoria prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ bloky sย rozmermi 200 ร— 455 ร— 305 (ลก ร— vย ร— h), ktorรฉ sรบ mechanicky spojenรฉ sย tuhรฝmi monolitickรฝmi jednosoovรฝmi geomreลพami Tensar typu RE500.

ฤŽalลกรญch viac ako 5ย 000 m2 pohฤพadovej plochy vystuลพenรฝch opornรฝch systรฉmov TensarTechยฎ GreenSlope aย TensarTechยฎ NaturalGreen sa pouลพilo na vรฝstavbu vystuลพenรฝch strmรฝch svahov pokrytรฝch vegetรกciou (obr. 4) pozdฤบลพ ragbyovรฝch ihrรญsk Murrayfield.

Opornรฝ systรฉm TensarTechยฎ GreenSlope je navrhnutรฝ pre svahy aลพ do sklonu 70ยฐ, priฤom vรฝstuลพnรก geomreลพa je spojenรก s dielcom zo zvรกranรฝch sietรญ. Na lรญci je nainลกtalovanรก ochrannรก protierรณzna georohoลพ, ktorรก sa opatrรญ hydroosevom na podporu rastu vegetรกcie. TensarTech NaturalGreen je vhodnรฝ na รบpravu svahov so sklonom do 45ยฐ. Geomreลพe sa ukladajรบ vย horizontรกlnych vrstvรกch bez pouลพitia lรญcovรฉho prvku. Povrch svahu je chrรกnenรฝ protierรณznou georohoลพou.

Obr. 4 Vystuลพenรฝ strmรฝ svah TensarTechยฎ GreenSlope pri Murrayfield Stadium.
Obr. 4 Vystuลพenรฝ strmรฝ svah TensarTechยฎ GreenSlope pri Murrayfield Stadium. | Zdroj: CHS-GEO Servis, a. s., Tensar International

Crewe Green Link Road, Cheshire, Spojenรฉ krรกฤพovstvo

Crewe Green Link Road je ลกtvorprรบdovรก cesta postavenรก sย cieฤพom podporiลฅ ekonomickรฝ rozvoj aย hospodรกrsky rast vย oblasti Crewe. Cesta sย dฤบลพkou 1,1 km spรกjajรบca cesty A500 aย A5020 bola otvorenรก vย roku 2015. Blรญzko jej severnรฉho konca prechรกdza popod ลพelezniฤnรบ traลฅ Crewe โ€“ Derby, ktorรก vedie na nรกsype. To znamenalo, ลพe hlavnรฝ dodรกvateฤพ stavby Morgan Sindall musel v telese existujรบcej ลพelezniฤnej trate postaviลฅ novรฝ most aย zรกroveลˆ postaviลฅ cestu vย zรกreze, aby bola zabezpeฤenรก potrebnรก svetlรก vรฝลกka.

Mostovka sย dฤบลพkou 30 m aย hmotnosลฅou 2ย 000 t aย รบloลพnรฉ prahy boli zhotovenรฉ mimo staveniska aย osadenรฉ poฤas 54-hodinovej vรฝluky spรดsobnej รบdrลพbou trate poฤas Veฤพkej noci vย roku 2015. Kฤพรบฤovou vรฝzvou bolo, ako vyrieลกiลฅ potenciรกlne pozdฤบลพne diferenciรกlne sadanie trate vย miestach, kde sa stretรกva mostovka aย nรกsypovรฉ teleso, aย to vzhฤพadom na rozdielne pevnosti materiรกlu mostovky aย nรกsypovรฝch zemรญn.

Na mechanickรบ stabilizรกciu koฤพajovรฉho lรดลพka na oboch koncoch mosta sa hlavnรฝ dodรกvateฤพ Morgan Sindall rozhodol pouลพiลฅ geomreลพe Tensar TriAx (obr. 5). Pouลพitie tรฝchto geomreลพรญ zvรฝลกilo tuhosลฅ podloลพia vย uvedenรฝch oblastiach, โ€žvyhladiloโ€œ prechod medzi mostovkou aย nรกsypovรฝm telesom aย takisto eliminovalo nerovnomernรฉ sadanie.

Obr. 5 Inลกtalรกcia geomreลพe Tensar TriAx pod koฤพajovรฉ lรดลพko.
Obr. 5 Inลกtalรกcia geomreลพe Tensar TriAx pod koฤพajovรฉ lรดลพko. | Zdroj: CHS-GEO Servis, a. s., Tensar International

Pouลพitie geomreลพe Tensar TriAx vytvorilo vย kombinรกcii so ลกtrkom mechanicky stabilizovanรบ vrstvu, vย ktorej sรบ jednotlivรฉ zrnรก ลกtrkovej vrstvy zaklinenรฉ do otvorov geomreลพe, ฤo zabraลˆuje boฤnรฉmu pohybu pri cyklickom zaลฅaลพenรญ vlakmi.

Vย dรดsledku toho bolo koฤพajovรฉ lรดลพko vรฝrazne odolnejลกie proti sadaniu, ฤรญm sa zabezpeฤilo, ลพe smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie koฤพaje bolo zachovanรฉ oveฤพa dlhลกie a prechod medzi mostom aย nรกsypom bol plynulejลกรญ, takลพe sa zmiernilo aj riziko nerovnomernรฉho sadania. Rieลกenie zรกroveลˆ zabezpeฤilo poลพiadavky na vรฝraznรฉ znรญลพenie nรกkladov na รบdrลพbu koฤพaje.

Zรกver

Pouลพitie geosyntetickรฝch materiรกlov pri sprรกvnom nรกvrhu prispieva k skvalitneniu vรฝslednรฉho stavebnรฉho diela. Ucelenรฉ certifikovanรฉ opornรฉ systรฉmy TensarTech kombinujรบ rรดzne typy pohฤพadovรฝch prvkov s tuhรฝmi monolitickรฝmi jednoosovรฝmi geomreลพami Tensar, ฤo umoลพลˆuje nรกjsลฅ prijateฤพnรฉ rieลกenie, ktorรฉ bude spฤบลˆaลฅ nielen technickรฉ, ale aj ekonomickรฉ a estetickรฉ poลพiadavky na projekt.

Geomreลพe Tensar TriAx prispievajรบ v podkladovรฝch vrstvรกch k znรญลพeniu potrebnej hrรบbky konลกtrukฤnej vrstvy, predฤบลพeniu ลพivotnosti konลกtrukcie a kontrole nerovnomernรฉho sadania. Dlhoroฤnรฉ skรบsenosti, neustรกly vรฝskum aย vรฝvoj podloลพenรฝ veฤพkรฝm mnoลพstvom nezรกvislรฝch skรบลกok aย testov predstavujรบ zรกkladnรฝ predpoklad dlhodobej ลพivotnosti konลกtrukcie sย minimรกlnymi nรกkladmi na รบdrลพbu.

Jรกn Hasenoviฤ je vedรบcim technickรฉho oddelenia a geotechnickรฝm aย projektovรฝm manaลพรฉrom vย spoloฤnosti CHS-GEO Servis, a. s.
Autor: Mgr. Jรกn Hasenoviฤ