Geosyntetickรฉ materiรกly pri vรฝstavbe aย modernizรกcii koฤพajovรฝch stavieb
Geosyntetickรฉ materiรกly predstavujรบ pri sprรกvnom nรกvrhu technickรฝ a ekonomickรฝ prรญnos nielen pre investora, ale aj pre zhotoviteฤพa stavby. V mnohรฝch prรญpadoch zรกroveล umoลพลujรบ vรฝznamne skrรกtiลฅ plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou stavebnรญctva, kde tieto materiรกly nachรกdzajรบ vรฝznamnรฉ uplatnenie, je aj oblasลฅ koฤพajovรฝch stavieb. Skรบsenosti z viacerรฝch stavieb po celom svete sรบ toho neklamnรฝm znakom.
Vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ ลฝilina na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h bolo naย รบseku Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica potrebnรฉ vybudovaลฅ naย dฤบลพke 341,94 m preloลพku komunikรกcie III/1983, ktorรก sa dostala do kolรญzie sย prekladanou ลพelezniฤnou traลฅou vedenou na mostnom objekte.
Sรบฤasลฅou danรฉho stavebnรฉho objektu bolo aj vybudovanie opornรฉho mรบra zย vystuลพenej zeminy zo systรฉmu GEOMURยฎ โ TW1 (obr. 1). Mรบr sa nachรกdza vฤพavo od osi komunikรกcie vย staniฤenรญ 0,230000 โ 0,341939. Celkovรก dฤบลพka opornรฉho mรบra je 109,5 m.
Opornรฝ mรบr tvorรญ zemina vystuลพenรก tuhรฝmi monolitickรฝmi jednoosovรฝmi geomreลพami, ktorรฉ sรบ spojenรฉ sย pohฤพadovรฝmi betรณnovรฝmi tvarovkami pomocou certifikovanรฉho geosyntetickรฉho konektora. Ten zachytรกva geomreลพu vย kaลพdom otvore, takลพe spoj geomreลพe/tvarovky je priebeลพnรฝ. Konektor sa ukladรก do tvaroviek TW1 vย รบrovni, kde sรบ uloลพenรฉ geomreลพe.
Lรญce mรบra je zhotovenรฉ zย plnรฝch tvaroviek TW1 s rozmermi 400 ร 150 ร 205 (ลก ร vย ร h) zย vibrolisovanรฉho betรณnu sย hladkรฝm lรญcom, ide o betรณn triedy C30/37. Prvรก tvarovka (bez ozubu) sa ukladรก do malty, ฤalลกie vrstvy tvaroviek sa ukladajรบ na sucho. Lรญce mรบra je vย sklone 86ยฐ.
K betรณnovรฝm tvarovkรกm sรบ v rozstupoch po 450 mm kotvenรฉ certifikovanรฝm spojom (modrรฝm konektorom) tuhรฉ monolitickรฉ jednoosovรฉ geomreลพe z vysokohustotnรฉho polyetylรฉnu Tensar RE540 s dฤบลพkou 3,50/5,00 m a nรกvrhovou pevnosลฅou v ลฅahu (pevnosลฅ po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch parciรกlnych sรบฤiniteฤพov) 25,60 kN/m. Mรบr je ukonฤenรฝ betรณnovou rรญmsou, na ktorej je kotvenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo รบrovne zachytenia H3.
KRL Rail link Basoetta, Jakarta, Indonรฉzia
Sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ jednoduchลกรญ aย efektรญvnejลกรญ prรญstup zย centra mesta Jakarta na medzinรกrodnรฉ letisko Soekarno-Hatta (Basoetta) sa vybudovala elektrifikovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ, ktorรก bola uvedenรก do prevรกdzky vย roku 2017 a spรกja Batu Ceper, Tangerang, sย terminรกlmi letiska. Lokรกlny distribรบtor PT Multibangun Rekatama Patria navrhol rieลกenie pomocou vystuลพenej opornej konลกtrukcie TensarTechยฎ TW1.
Tรกto ฤasลฅ projektu predstavovala pre zhotoviteฤพa viacerรฉ vรฝzvy v podobe krรกtkeho ฤasu vรฝstavby ฤi obmedzenรฉho prรญstupu na stavenisko vedรบceho cez husto osรญdlenรฉ oblasti. Okrem toho nebolo zย dรดvodu oneskorenia pri zabezpeฤovanรญ pozemkov moลพnรฉ zabezpeฤiลฅ dodรกvku materiรกlov po celej dฤบลพke stavby hneฤ od jej zaฤiatku.
Vzhฤพadom na to, ลพe traลฅ viedla husto obรฝvanรฝm รบzemรญm, padla poลพiadavka, aby boli pri vรฝstavbe pouลพitรฉ technolรณgie, ktorรฉ vย ฤo najmenลกej miere prekraฤujรบ hlukovรฉ limity, aย sรบฤasne, aby sa minimalizovali vibrรกcie spรดsobovanรฉ premรกvkou ลฅaลพkรฝch mechanizmov. Keฤลพe vลกak bolo potrebnรฉ, aby konลกtrukcia zvlรกdla vysokรฉ zaลฅaลพenie od vlakov, bol nevyhnutnรฝ aj jej vysokรฝ ลกtandard.
PT Multibangun Rekatame Patria navrhol, dodal aย nainลกtaloval vystuลพenรบ opornรบ konลกtrukciu zo systรฉmu TensarTech TW1, ktorรฝ zabezpeฤuje stabilitu trate vybudovanej na vystuลพenom nรกsype vย dฤบลพke 2 km sย maximรกlnou vรฝลกkou mรบra 10 m (obr. 2).
Sย vรฝstavbou sa zaฤalo vย marci 2017 aย ukonฤiลฅ sa ju podarilo za devรคลฅ mesiacov, ฤo bolo oย tri mesiace skรดr, ako bol plรกnovanรฝ termรญn ukonฤenia. Tento mรญฤพnik bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ aj napriek ฤasovรฝm aย priestorovรฝm obmedzeniam vฤaka flexibilnej povahe uchytenia vรฝstuลพnรฝch geomreลพรญ kย pohฤพadovรฝm tvarovkรกm aย dokonalรฉmu plรกnovaniu.
Uvedenรฝ systรฉm tvoria modulovรฉ betรณnovรฉ bloky mechanicky spojenรฉ sย jednoosovรฝmi geomreลพami Tensar, pouลพรญvanรฝmi na vystuลพenie zรกsypovรฉho materiรกlu. Pri tomto projekte sa pouลพila kvalitnรก zรกsypovรก zemina vย podobe piesฤitรฉho ลกtrku, ktorรก pomohla splniลฅ harmonogram vรฝstavby aย zabezpeฤila vysokรบ mieru zhutnenia sย minimรกlnymi deformรกciami po dokonฤenรญ stavby.
Nรกvrh opornej konลกtrukcie sa zrealizoval analytickou metรณdou pomocou nรกvrhovรฉho programu TensarSoil, ktorรฝ sa pouลพil aj na seizmickรบ analรฝzu. Pri nรกvrhu opornej steny podopierajรบcej ลพelezniฤnรบ traลฅ sa vyลพadoval vysokรฝ stupeล odbornosti aย kvality na vลกetkรฝch รบrovniach โ od nรกvrhu cez kvalitu dodanรฝch materiรกlov aลพ po precรญznu inลกtalรกciu.
Okrem vรฝznamnรฉho prรญnosu projektu zย hฤพadiska rozvoja infraลกtruktรบry sa niektorรฉ ฤasti projektu stali aj turistickou atrakciou sย รบฤasลฅou miestnej komunity mladรฝch umelcov, ktorรญ na opornรฉ mรบry pridรกvajรบ umeleckรฉ diela aย nรกstennรฉ maฤพby.
Elektriฤkovรก traลฅ Edinburgh, Spojenรฉ krรกฤพovstvo
Edinburskรฝ elektriฤkovรฝ systรฉm, ktorรฝ bol spustenรฝ do prevรกdzky v roku 2014, predstavuje 14 km dlhรฉ spojenie medzi letiskom Edinburgh a St. Andrewโs Square. Vย okolรญ ลกtadiรณna Murrayfield vedie elektriฤkovรก traลฅ na nรกsype sรบbeลพne sย hlavnou ลพelezniฤnou traลฅou a prechรกdza ponad lokรกlne komunikรกcie aย slรกvnu Water of Leith.
Tensar bol zapojenรฝ do rieลกenia uลพ vย ranej fรกze projektu, keฤ uลพ vย prรญpravnej fรกze dokumentรกcie pre vรฝber zhotoviteฤพa pripravil koncepฤnรฉ rieลกenie na vรฝstavbu aลพ 7 m vysokรฝch vystuลพenรฝch opornรฝch konลกtrukciรญ sย vyuลพitรญm neลกtandardnรฝch ฤพahฤenรฝch zรกsypovรฝch materiรกlov (expandovanรฝ รญl).
Cieฤพom projektovรฉho rieลกenia bolo minimalizovaลฅ mnoลพstvo vรฝkopovรฝch prรกc spoฤรญvajรบcich vo vรฝmene neรบnosnรฝch podkladovรฝch vrstiev, resp. dosiahnuลฅ, aby boli schopnรฉ preniesลฅ zaลฅaลพenie zย novรฝch konลกtrukciรญ. Koneฤnรฝ nรกvrh konลกtrukciรญ pre generรกlneho dodรกvateฤพa zrealizovala projekฤnรก firma Parson Brincknerhoff vย รบzkej spoluprรกci sย firmou Tensar.
Viac ako 5ย 600 m2 pohฤพadovej plochy opornรฝch mรบrov zย modulรกrnych betรณnovรฝch blokov TensarTechยฎ TW3 sa pouลพilo na vรฝstavbu vystuลพenรฝch opornรฝch mรบrov a mostnรฝch opรดr, zastรกvky elektriฤky Murrayfield Stadium (obr. 3) a vertikรกlnych opornรฝch konลกtrukciรญ na miestach, kde bol priestor na vรฝstavbu obmedzenรฝ prรญtomnosลฅou ลพelezniฤnej trate aleboย existujรบcimi budovami.
Opornรฝ systรฉm TensarTechยฎ TW3 tvoria prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ bloky sย rozmermi 200 ร 455 ร 305 (ลก ร vย ร h), ktorรฉ sรบ mechanicky spojenรฉ sย tuhรฝmi monolitickรฝmi jednosoovรฝmi geomreลพami Tensar typu RE500.
ฤalลกรญch viac ako 5ย 000 m2 pohฤพadovej plochy vystuลพenรฝch opornรฝch systรฉmov TensarTechยฎ GreenSlope aย TensarTechยฎ NaturalGreen sa pouลพilo na vรฝstavbu vystuลพenรฝch strmรฝch svahov pokrytรฝch vegetรกciou (obr. 4) pozdฤบลพ ragbyovรฝch ihrรญsk Murrayfield.
Opornรฝ systรฉm TensarTechยฎ GreenSlope je navrhnutรฝ pre svahy aลพ do sklonu 70ยฐ, priฤom vรฝstuลพnรก geomreลพa je spojenรก s dielcom zo zvรกranรฝch sietรญ. Na lรญci je nainลกtalovanรก ochrannรก protierรณzna georohoลพ, ktorรก sa opatrรญ hydroosevom na podporu rastu vegetรกcie. TensarTech NaturalGreen je vhodnรฝ na รบpravu svahov so sklonom do 45ยฐ. Geomreลพe sa ukladajรบ vย horizontรกlnych vrstvรกch bez pouลพitia lรญcovรฉho prvku. Povrch svahu je chrรกnenรฝ protierรณznou georohoลพou.
Crewe Green Link Road, Cheshire, Spojenรฉ krรกฤพovstvo
Crewe Green Link Road je ลกtvorprรบdovรก cesta postavenรก sย cieฤพom podporiลฅ ekonomickรฝ rozvoj aย hospodรกrsky rast vย oblasti Crewe. Cesta sย dฤบลพkou 1,1 km spรกjajรบca cesty A500 aย A5020 bola otvorenรก vย roku 2015. Blรญzko jej severnรฉho konca prechรกdza popod ลพelezniฤnรบ traลฅ Crewe โ Derby, ktorรก vedie na nรกsype. To znamenalo, ลพe hlavnรฝ dodรกvateฤพ stavby Morgan Sindall musel v telese existujรบcej ลพelezniฤnej trate postaviลฅ novรฝ most aย zรกroveล postaviลฅ cestu vย zรกreze, aby bola zabezpeฤenรก potrebnรก svetlรก vรฝลกka.
Mostovka sย dฤบลพkou 30 m aย hmotnosลฅou 2ย 000 t aย รบloลพnรฉ prahy boli zhotovenรฉ mimo staveniska aย osadenรฉ poฤas 54-hodinovej vรฝluky spรดsobnej รบdrลพbou trate poฤas Veฤพkej noci vย roku 2015. Kฤพรบฤovou vรฝzvou bolo, ako vyrieลกiลฅ potenciรกlne pozdฤบลพne diferenciรกlne sadanie trate vย miestach, kde sa stretรกva mostovka aย nรกsypovรฉ teleso, aย to vzhฤพadom na rozdielne pevnosti materiรกlu mostovky aย nรกsypovรฝch zemรญn.
Na mechanickรบ stabilizรกciu koฤพajovรฉho lรดลพka na oboch koncoch mosta sa hlavnรฝ dodรกvateฤพ Morgan Sindall rozhodol pouลพiลฅ geomreลพe Tensar TriAx (obr. 5). Pouลพitie tรฝchto geomreลพรญ zvรฝลกilo tuhosลฅ podloลพia vย uvedenรฝch oblastiach, โvyhladiloโ prechod medzi mostovkou aย nรกsypovรฝm telesom aย takisto eliminovalo nerovnomernรฉ sadanie.
Pouลพitie geomreลพe Tensar TriAx vytvorilo vย kombinรกcii so ลกtrkom mechanicky stabilizovanรบ vrstvu, vย ktorej sรบ jednotlivรฉ zrnรก ลกtrkovej vrstvy zaklinenรฉ do otvorov geomreลพe, ฤo zabraลuje boฤnรฉmu pohybu pri cyklickom zaลฅaลพenรญ vlakmi.
Vย dรดsledku toho bolo koฤพajovรฉ lรดลพko vรฝrazne odolnejลกie proti sadaniu, ฤรญm sa zabezpeฤilo, ลพe smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie koฤพaje bolo zachovanรฉ oveฤพa dlhลกie a prechod medzi mostom aย nรกsypom bol plynulejลกรญ, takลพe sa zmiernilo aj riziko nerovnomernรฉho sadania. Rieลกenie zรกroveล zabezpeฤilo poลพiadavky na vรฝraznรฉ znรญลพenie nรกkladov na รบdrลพbu koฤพaje.
Zรกver
Pouลพitie geosyntetickรฝch materiรกlov pri sprรกvnom nรกvrhu prispieva k skvalitneniu vรฝslednรฉho stavebnรฉho diela. Ucelenรฉ certifikovanรฉ opornรฉ systรฉmy TensarTech kombinujรบ rรดzne typy pohฤพadovรฝch prvkov s tuhรฝmi monolitickรฝmi jednoosovรฝmi geomreลพami Tensar, ฤo umoลพลuje nรกjsลฅ prijateฤพnรฉ rieลกenie, ktorรฉ bude spฤบลaลฅ nielen technickรฉ, ale aj ekonomickรฉ a estetickรฉ poลพiadavky na projekt.
Geomreลพe Tensar TriAx prispievajรบ v podkladovรฝch vrstvรกch k znรญลพeniu potrebnej hrรบbky konลกtrukฤnej vrstvy, predฤบลพeniu ลพivotnosti konลกtrukcie a kontrole nerovnomernรฉho sadania. Dlhoroฤnรฉ skรบsenosti, neustรกly vรฝskum aย vรฝvoj podloลพenรฝ veฤพkรฝm mnoลพstvom nezรกvislรฝch skรบลกok aย testov predstavujรบ zรกkladnรฝ predpoklad dlhodobej ลพivotnosti konลกtrukcie sย minimรกlnymi nรกkladmi na รบdrลพbu.