Dokončovacie práce aj posledné testy pred ostrou prevádzkou. Hlavné mesto spúšťa skúšobné jazdy električky v Petržalke
Výstavba druhej etapy petržalskej trate nejeden raz narazila na problémy. Prví cestujúci sa ňou mali previezť ku koncu roka 2023, potom v roku 2024, no prevezú sa ňou až v roku 2025. A keďže sa blíži termín spustenia ostrej prevádzky, bratislavský magistrát pripravuje skúšobné jazdy električky na novej trati, pričom na radiále sa uskutočňuje aj dokončovanie priľahlej infraštruktúry. Po rokoch „bojov" je spustenie trate otázka len pár týždňov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Koľaje položené, stožiare osadené, časť chodníkov vyasfaltovaná a zvyšky staveniska postupne nahrádza zeleň. Vyvrcholenie snáh o dokončenie električkovej trate v Petržalke prebieha v posledných týždňoch a projekt sa postupne blíži ku koncu. Svedčia o tom nielen práce na stavbe, ale aj naplánované testy pred ostrou prevádzkou.
Prvá skúšobná jazda sa uskutočnila ešte v decembri minulého roka, o čom sme informovali v tomto článku. Len pár dní pred Vianocami prešla úspešne za 12 minút celou traťou električka s Petržalčanmi, predstaviteľmi mesta, ale aj médiami. Išlo o vianočne vyzdobenú električku Dopravného podniku Bratislavy a symbolickú prvú lastovičku problematického projektu hlavného mesta, ktorý počítal s dokončením už v roku 2023, ale aj v roku 2024.
Aby mohla električka prejsť, bolo osadených 233 trakčných stĺpov, naťahaných 10,5 kilometra trolejového vedenia a položených 8 kilometrov koľají (4 km v každom smere). Po trati sa onedlho prejde električka opäť. „Magistrát spúšťa testovacie jazdy novej električky,” informovala mestská časť Petržalka na sociálnej sieti.
„Technicko-bezpečnostné skúšky v gescii Bratislava – hlavné mesto SR a Dopravného podniku Bratislava sa začnú v pondelok 14. apríla od 10.00. Skúšobné jazdy budú prebiehať po celej dĺžke novej trate v smere od Jungmannovej po konečnú. Naspäť sa električka vráti vysokou rýchlosťou až 75 km/hod., pričom rovnakú trasu vykoná niekoľkokrát za sebou a počas jazdy nebude nikde zastavovať,” uviedla mestská časť.
Predpokladaný koniec testovania trate je odhadovaný na 13.00. „Zatiaľ, čo bezpečnosť peších priechodov bude počas testovania zabezpečená zhotoviteľom stavby, o bezpečnosť križovatiek sa postará Mestská polícia Bratislava,” dodala Petržalka. Ďalšie testy budú prebiehať aj v noci, o čom detailnejšie informoval bratislavský magistrát.
„V druhej fáze prebehnú hlukové skúšky so začiatkom o 22.00 s predpokladaným koncom v utorok o 06.00. Počas nej sa budú merať hladiny hluku pri rôznych rýchlostiach vozidla. Meranie bude realizované v noci, aby boli zabezpečené čo najpresnejšie výsledky bez ruchov inej dopravy.” Rýchlosť električky však nemá presiahnuť 60 km/hod.
Spustenie trate koncom mája
Fakt, že spustenie trate je skutočne blízko, dosvedčuje aj začatie kolaudačného konania prvých stavieb projektu vo februári tohto roka, ale aj ďalšie začatie kolaudačného konania zverejnené pred pár dňami.
Najdôležitejšiu informáciu o spustení ostrej prevádzky však priniesol primátor Bratislavy Matúš Vallo 20. marca tohto roka. „V závislosti od povoľovacích procesov a vydania licencie na prevádzku novej trate počítame s tým, že električka bude do plnej prevádzky spustená koncom mája,” skonštatoval primátor.
Matúš Vallo rovnako priblížil stavebné práce na infraštruktúre novej petržalskej električky, ktoré prebiehajú aj v súčasnosti: „Momentálne prebieha a ďalej bude prebiehať asfaltovanie všetkých chodníkov a cyklochodníkov pozdĺž trate električky a tiež všetkých ciest a križovatiek, ktoré sme kvôli jej stavbe museli prekladať. Stavebný ruch pozdĺž stavby by mal v priebehu apríla postupne utíchnuť a práce sa presunú na inštaláciu prístreškov MHD a najmä na terénne úpravy, aby zbytky staveniska v okolí trate postupne nahrádzala zeleň.”
Posledným cestným úsekom, ktorý sa bude realizovať aj po spustení električky, bude úsek Kutlíkovej. „Jeho náročnosť je daná stavbou dvoch nových mostov cez Chorvátske rameno, kde aj dnes prebiehajú najintenzívnejšie stavebné práce. Tento úsek by mal byť dokončený do konca augusta,” povedal primátor Bratislavy.
Dnes je už na celej trati položený rozchodník a mesto začalo 28. marca s druhou fázou výsadby. „Tá sa týka bezprostredného okolia samotnej trate a nadväzuje na prvú fázu výsadby, keď sme sadili stromy v náhradných lokalitách mimo stavby, napríklad v okolí Ekonomickej univerzity alebo na stredových pásoch na Kutlíkovej či Dolnozemskej,“ priblížil primátor Matúš Vallo vo vyjadrení na sociálnej sieti.
Zrekonštruujú aj Jantárovu cestu
V súvislosti s novou električkou bude zrekonštruovaná aj Jantárova cesta, ktorá je v katastrofálnom stave. „Rekonštrukcia tejto dôležitej cesty síce nebola súčasťou stavby petržalskej električky, ale pre jej katastrofálny stav sme sa ju rozhodli realizovať skôr, ako bola zaradená v predbežnom pláne opráv,” ozrejmil Matúš Vallo.
Plán rekonštrukcie Jantárovej cesty je rozdelený do troch úsekov, začne sa úsekom od Pajštúnskej po Šintavskú, pokračovať sa bude úsekmi od Šintavskej po napojenie na novú vozovku pri obchodnom dome Billa a úsekom od novej vozovky za Betliarskou ulicou po konečnú zastávku Vyšehradská.
Nová električka sa blíži. Konečne
V spustenie električky verí aj starosta Petržalky Ján Hrčka, ktorý tak pre našu redakciu povedal v podcaste Na betón pred niekoľkými týždňami. Kritik magistrátu niekoľkokrát spochybnil termíny spustenia novej električky, pričom všetky predpoklady Hrčku boli správne a električka nebola spustená v žiadnom z plánovaných termínov v minulosti.
Tento scenár už dnes nehrozí. Stomiliónový zámer prepojí najväčšie sídlisko na Slovensku s centrom mesta i mestskou časťou Rača, pričom cesta od konečnej zastávky Janíkov dvor v Petržalke po koniec Rače potrvá 41 minút. Z konečnej v Petržalke do centra potrvá cesta 12 minút.
Predĺženie trate je dlhé 3,9 kilometra od Jungmanovej ulice po Janíkov dvor. Projekt doplní sedem bezbariérových zastávok, ale aj štyri mostné objekty a deväť nových križovatiek riadených dopravnou signalizáciou. Okrem toho pribudne až šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Cestujúci budú na spoje čakať v 33 moderných prístreškoch a trať bude obsahovať aj nové prestupné uzly, ktoré spoja električkovú a autobusovú dopravu.
Petržalská radiála bude skutočne zelená. Väčšinu priestoru koľajísk pokryje zelený rozchodník s rozlohou 22 755 m². Pozdĺž celej trate pribudne 1 512 vysadených stromov, v rámci náhradnej výsadby sa vysádza ďalších 725 stromov a 4 108 m² kríkov. Okrem toho pribudne aj nová vozovňa v depe Janíkov dvor. Pre najväčšie slovenské sídlisko pôjde o veľkú výhru a električka pomôže k lepšiemu životu obyvateľov mestskej časti Petržalka.