Hliníkové okná v dizajnovom showroome
Na Slovensku sa už roky sústreďujú na hliníkové a sklenené konštrukcie, ktoré nielen projektujú, ale aj sami vyrábajú. Firma Almon pritom ako jediná svojho druhu vznikla priamo z projekčnej kancelárie. Pavol Németh, Miroslav Kozák a Peter Kubis nás previedli svojím moderným showroomom a vysvetlili nám, prečo môžu byť súčasné hliníkové konštrukcie ekologické.
Firma Almon pôvodne vznikla z inej spoločnosti. Aká bola vízia nového zoskupenia spoločníkov?
P. NÉMETH: Dodnes čerpáme z našich bohatých projekčných skúseností, ktoré zahŕňajú veľké developerské projekty, ako Eurovea, Riverpark, Vienna Gate, ale aj ďalšie stavby vo Viedni či v Prahe. Naše know-how vyrástlo na riešeniach, ktoré už v tom čase neboli úplne štandardné.
S novým trojlístkom konateľov nastal vo firme ešte výraznejší rozvoj. Naším cieľom bolo urobiť zmeny, ktoré by nás v danom segmente posunuli ďalej. Kľúčovým krokom bol redizajn a rozšírenie showroomu, ktorý slúži ako reprezentatívny priestor pre našich klientov.
Značný posun nastal aj v tom, že máme vlastnú výrobnú halu. Vývojom sme prosto dospeli do bodu, že budeme projektovať len veci, ktoré aj sami zrealizujeme. V tomto ohľade sme dnes sebestační a nezávislí od externých dodávateľov, čo nám značne uľahčilo prácu.
Ako máte rozdelené úlohy vo firme?
P. NÉMETH: Firma je rozdelená na dve samostatné časti. Jedna sa sústreďuje na fasádne riešenia a hliníkové konštrukcie, druhá na sklo v interiéri, čo zahŕňa napríklad sklené zábradlia, zasklené priečky a dvere či sprchové kúty na mieru. Práve túto divíziu pomohol vybudovať Peťo, ktorý ju má na starosti. Miro zastrešuje technickú stránku divízie hliníkových konštrukcií. Podstatné je, že sa vzájomne skvelo dopĺňame.
P. KUBIS: Divízia interiérového skla v podstate dopĺňa celý koncept, vďaka ktorému vieme pod jednou strechou riešiť exteriér stavby aj značnú časť interiéru. Šírku sortimentu a služieb berieme ako zásadnú výhodu našej spoločnosti. Toto nastavenie vyhovuje aj architektom. Naučili sme ich, že majú k dispozícii aj náš showroom, v ktorom si môžu buď sami, alebo spoločne s klientom pozrieť jednotlivé možnosti. Keď rastú architekti, my rastieme spolu s nimi. Nemusia sa báť prísť so zadaniami, ktoré pre projektanta predstavujú veľkú výzvu.
Čo je aktuálne najväčším trendom vo vašom segmente?
M. KOZÁK: Hliník sa stáva dostupnejším, minimálne pre segment strednej a vyššej triedy ľudí. Absolútnym trendom sú najmä minimalistické okenné systémy, čiže bezrámové zasklenie alebo neviditeľné okná. Širokému uplatneniu hliníka nahráva tiež predstava architektov, ktorá je iná než v minulosti. Zvyšujú sa požiadavky po obrovských sklenených plochách a veľkých otváravých výrobkoch, čo by plast jednoducho nezvládol.
Spracúvate výlučne hliníkový systém Wicona. Prečo ste sa tak rozhodli?
M. KOZÁK: S nemeckou spoločnosťou Wicona spolupracujeme už niekoľko rokov a osvedčila sa nám. Sú svetovými priekopníkmi v mnohých riešeniach, ktoré sme uplatnili aj pri našich zákazkách, napríklad prerušené tepelné mosty z ekologicky recyklovaných plastov. Aktuálne vlastnia ako jediní na svete aj patent na výrobu recyklovaného hliníka, tzv. circalu. Ten výrazne znižuje uhlíkovú stopu materiálu v porovnaní s čistým hliníkom ako primárnej suroviny – bavíme sa o 97 % poklese. Napríklad v roku 2022 sme na našich zákazkách použili 17 ton cirkalu, vďaka čomu sa nám podarilo ušetriť 106 ton emisií CO2. Práve preto sme sa s nimi dohodli na dlhodobej spolupráci.
Je vidieť, že ste obzvlášť hrdí práve na svoj showroom. Prečo je pre vás kľúčový?
P. NÉMETH: Svojím dizajnom a riešením v podstate definuje našu klientelu, ktorá je náročná a nemá, obrazne povedané, hlboko do vrecka. Investovali sme do jeho rozšírenia a modernizácie nemálo prostriedkov. Túžili sme totiž vytvoriť naozaj exkluzívny priestor, v ktorom si môžete riešenia a výrobky pozrieť na vlastné oči. Podstatou je, že nejde o žiadne „kufríkové“ vzorky, ale praktické ukážky v mierke jedna k jednej. Návštevníci nám potvrdzujú, že showroom pôsobí naozaj krásne a nadčasovo – v našom segmente nemá na Slovensku obdobu.
Čo všetko tu klienti môžu vidieť?
P. KUBIS: Nie je to iba prezentácia výrobkov, ale ukážka našich schopností. Vystavený je tu napríklad systém, ktorého sme výhradným dodávateľom na Slovensku – ide o výrez rodinného domu s prevetrávanou fasádou, minimal windows system so zaskleným balkónom a skleným zábradlím. Vidíme tu tiež časť rodinného domu s klasickými hliníkovými oknami so sklom, ktoré obsahuje stmievateľnú fóliu, a s exteriérovou tieniacou technikou, integrovanou do prevetrávanej fasády. Sklenený kubus uprostred, ktorý zároveň slúži ako zasadačka, pre zmenu ukazuje rôzne typy otvárateľných systémov, či už interiérových, alebo exteriérových. Záujemcovia si môžu všetko prezrieť, ohmatať, manipulovať s posuvnými systémami alebo ďalšími otváracími prvkami, porovnať si ich a ľahšie sa rozhodnúť pre vhodné riešenie.
P. NÉMETH: A koniec koncov, najväčšou „vzorkou“ je aj samotná fasáda budovy, v ktorej sídlime, pretože ju kompletne realizovala naša firma.
Váš showroom tvoria dokonca dve podlažia. Čo sa nachádza o poschodie nižšie?
P. NÉMETH: Tento priestor má podtitul Celý rok na terase. Ide o studené zasklievacie systémy, vhodné na umiestnenie v exteriéri či medzi interiérom a exteriérom, kde nie sú potrebné prerušené tepelné mosty, ako zimné záhrady, zasklenie terás a pod. Klienti tu môžu vidieť naživo najväčší sortiment zasklievacích systémov na Slovensku.
Čo považujete za najväčšiu pridanú hodnotu svojej firmy?
P. KUBIS: Myslím si, že spočíva v našom prístupe. Nechceme zákazku rýchlo naceniť, expresne dodať a potom dať od nej ruky preč. Nesnažíme sa ani podliezť ostatné ponuky najlacnejším riešením. U nás služba spočíva v úsilí vyladiť predstavy investora či architekta na maximum, poskytnúť mu aj riešenia, ktoré mu nikto iný nedodá.
P. NÉMETH: S tým súvisí aj pozáručný servis. Naši klienti vedia, že sa na nás môžu obrátiť napríklad aj o päť rokov. Vďaka vysokej kvalite, ľudskosti a férovému prístupu sa k nám mnohí klienti radi vracajú. Navyše, sme hrdí na to, že sme si všetko vybudovali vlastnými silami.
Zdroj: PR článok Almon