Hodnotenie รบnosnosti letiskovรฝch vozoviek na zรกklade posรบdenia ich technickรฉho stavu
รdaj o รบnosnosti vozoviek pohybovรฝch plรดch letiska je dรดleลพitรฝm parametrom umoลพลujรบcim stanoviลฅ akceptovateฤพnรฉ druhy lietadiel z hฤพadiska optimalizรกcie prevรกdzky a zabezpeฤenia ลพivotnosti vozoviek.
V prรญpade letiskovรฝch vozoviek je ich รบnosnosลฅ charakterizovanรก parametrom PCN (Pavement Classification Number โ klasifikaฤnรฉ ฤรญslo vozovky). Jeho ฤรญslo ลกpecifikuje รบnosnosลฅ vozovky pre neobmedzenรฉ operรกcie a vyjadruje jednu pรคลฅstotinu zaลฅaลพenia, ktorรฉ dokรกลพe vozovka preniesลฅ pri zaลฅaลพenรญ jednรฝm kolesom s pneumatikou sย hustenรญm 1,25ย MPa.
Stanovenรก hodnota PCN sa obvykle pouลพรญva ako limit, ktorรฝ stanovuje, ลพe danรบ vozovku by mali pouลพรญvaลฅ iba lietadlรก, ktorรฝch parameter ACN (Aircraft Classification Number โ klasifikaฤnรฉ ฤรญslo lietadla), vyjadrujรบci รบฤinok danรฉho lietadla na vozovku, je rovnรฝ alebo menลกรญ ako hodnota PCN.
Hodnota PCN letiskovej vozovky sa zvyฤajne stanovuje metรณdou ACN-PCN. Tรกto metรณda je vลกak v [1] aj [2] urฤenรก iba ako metรณda, ktorรบ mรดลพu prevรกdzkovatelia letรญsk pouลพiลฅ len na vyhodnotenie prijateฤพnรฝch operรกciรญ lietadiel. Nie je urฤenรก na navrhovanie alebo hodnotenie vozovky. Princรญp stanovenia PCN letiskovej vozovky touto metรณdou spoฤรญva v urฤenรญ hodnoty ACN pre vลกetky lietadlรก, ktorรฉ majรบ dovolenรฉ pouลพรญvaลฅ vozovku, priฤom najvรคฤลกia hodnota ACN sa vykazuje ako PCN.
Metรณda ACN-PCN si nevyลพaduje podrobnรฉ znalosti oย konลกtrukcii vozovky aย parametroch jej vrstiev, ฤo mรดลพe viesลฅ kย nadhodnoteniu รบnosnosti vozovky aย jej rรฝchlej degradรกcii (ak stanovenรก hodnota PCN bude zodpovedaลฅ ACN lietadla nadmerne poลกkodzujรบceho vozovku), alebo kย podhodnoteniu รบnosnosti vozovky aย jej nehospodรกrnemu vyuลพitiu tรฝm, ลพe sa zabrรกni prevรกdzke prijateฤพnej dopravy, hoci by vozovka dokรกzala preniesลฅ vรคฤลกie zaลฅaลพenie ako to, ktorรฉ zodpovedรก najvรคฤลกej hodnote ACN lietadiel vyuลพรญยญvajรบcich vozovku vย danom ฤase.
Stanovenie hodnoty PCN letiskovรฝch vozoviek na zรกklade posรบdenia ich technickรฉho stavu umoลพลuje vyuลพiลฅ rovnakรฉ princรญpy, akรฉ sa pouลพรญvajรบ pri nรกvrhu vozoviek. Do รบvahy sa berรบ parametre vrstiev vozovky (ich hrรบbky, pevnostnรฉ aย deformaฤnรฉ charakteristiky) stanovenรฉ zย vรฝsledkov diagnostiky ฤi laboratรณrnych skรบลกok vย aktuรกlnom ฤase.
Na ich zรกklade sa vรฝpoฤtom stanovuje zaลฅaลพenie, ktorรฉ neprekroฤรญ prรญpustnรฉ รบrovne namรกhania (napรคtia) vo vrstvรกch vozovky aย vย jej podloลพรญ, stanovenรฉ sย prihliadnutรญm na poฤetnosลฅ pohybov lietadiel na vozovke.
Faktory ovplyvลujรบce PCN letiskovej vozovky
Stanovenie PCN letiskovej vozovky na zรกklade posรบdenia jej technickรฉho stavu sรบvisรญ so stanovenรญm napรคtia vznikajรบceho v kritickej polohe vo vozovke. Rozdelenie napรคtรญ vo vozovke a z toho vyplรฝvajรบca kritickรก poloha zรกvisรญ od druhu vozovky (obr. 1). Pri vozovke s cementobetรณnovรฝm krytom je rozhodujรบce ohybovรฉ napรคtie vznikajรบce na spodnej strane dosky krytu.
Pri vozovke s asfaltovรฝm krytom je kritickou polohou spodnรก strana najniลพลกej stmelenej vrstvy (stmelenej asfaltovรฝm alebo hydraulickรฝm spojivom), kde vznikajรบ najvรคฤลกie napรคtia v ลฅahu pri ohybe (ฯr v obr. 1). Pri podloลพรญ je rozhodujรบca veฤพkosลฅ zvislรฉho napรคtia (ฯz v obr. 1) na povrchu podloลพia (na jeho kontakte s najniลพลกou vrstvou vozovky).
Faktory ovplyvลujรบce veฤพkosลฅ napรคtรญ vย kritickej polohe vo vozovke sรบ teda zรกroveล faktormi ovplyvลujรบcimi PCN letiskovej vozovky. Najdรดleลพitejลกie sรบ:
- a) hrรบbka vrstiev vozovky,
- b) tuhosลฅ (modul) vrstiev vozovky,
- c) tuhosลฅ (modul) podloลพia vozovky charakterizujรบci jeho รบnosnosลฅ.
Na obr. 2 je zmena veฤพkosti ohybovรฝch radiรกlnych napรคtรญ (ฯr) na spodnej strane najniลพลกej stmelenej vrstvy aย zvislรฝch napรคtรญ (ฯz) na povrchu podloลพia modelovej vozovky sย hornou ฤasลฅou zย asfaltovรฝch vrstiev (tab. 1) spรดsobenรก vplyvom rรดzneho modulu pruลพnosti (rรดznej รบnosnosti) podloลพia.
Z napรคtรญ vypoฤรญtanรฝch pri zaลฅaลพovacej sile 50 kN a kontaktnom tlaku 1,25 MPa je evidentnรฉ, ลพe nรกrast รบnosnosti podloลพia vedie k zmenลกeniu namรกhania najniลพลกej stmelenej vrstvy vozovky a zvรคฤลกeniu zvislรฉho tlaku na podloลพรญ. Tuhosลฅ (modul) vrstiev asfaltovej vozovky mรก vplyv aj na hodnoty napรคtรญ v jednotlivรฝch vrstvรกch.
Napรคtia pre vozovku v tab. 1 pri รบnosnosti podloลพia 100 MPa doplnenรฉ o hodnoty modulov pruลพnosti asfaltovej vrstvy 3โฏ000 a 8โฏ000 MPa sรบ na obr.โฏ3. Podobne ako pri rozdielnej รบnosnosti podloลพia, aj v tomto prรญpade dochรกdza k prerozdeleniu napรคtรญ vo vozovke a v jej podloลพรญ. Zvyลกovanie modulu pruลพnosti asfaltovej vrstvy spรดsobuje nรกrast kladnรฝch radiรกlnych napรคtรญ na spodnej strane asfaltovej vrstvy a zniลพovanie zvislรฉho tlaku na povrchu podloลพia.
ฤalลกรญm faktorom ovplyvลujรบcim veฤพkosลฅ napรคtia vย kritickej polohe asfaltovej vozovky je hrรบbka jej vrstiev. Prรญklad vplyvu zmeny hrรบbky asfaltovej vrstvy vozovky zย tab.ย 1 na hodnoty ohybovรฝch radiรกlnych napรคtรญ pri รบnosnosti podloลพia 100 MPa je na obr.ย 4.
Pri vozovkรกch sย cementobetรณnovรฝm krytom je modul pruลพnosti dosky krytu oveฤพa vรคฤลกรญ ako modul pruลพnosti vrstiev pod doskou (vrรกtane podloลพia). Zย toho dรดvodu sa napรคtia od zaลฅaลพenia kolesom lietadla koncentrujรบ do cementobetรณnovej dosky krytu, ktorรก je po svojej hrรบbke namรกhanรก tlakovรฝmi aj ลฅahovรฝmi napรคtiami.
Pevnosลฅ cementobetรณnovej dosky vย tlaku je vรฝrazne vyลกลกia, ako sรบ vznikajรบce napรคtia vย tlaku, preto sa vykonรกva posรบdenie napรคtรญ vย ลฅahu pri ohybe, keฤลพe nevystuลพenรฝ betรณn dosky krytu mรก pri tomto spรดsobe namรกhania limitovanรบ pevnosลฅ.
Faktory ovplyvลujรบce veฤพkosลฅ napรคtia vย ลฅahu pri ohybe vย cementobetรณnovej doske krytu vozovky sรบ dokumentovanรฉ vรฝpoฤtami modelovej vozovky (tab. 2). Pri vรฝpoฤtoch sa nepoฤรญtalo sย jednotlivรฝmi vrstvami pod cementobetรณnovรฝm krytom aย sย podloลพรญm samostatne, ale sa zoskupili do tzv. podkladovรฉho systรฉmu pod cementobetรณnovou doskou.
Jeho tuhosลฅ reprezentoval modul reakcie podkladovรฉho systรฉmu, ktorรฝ bol v tab. 2 pouลพitรฝ namiesto modulu pruลพnosti podloลพia. Cementobetรณnovรฝ kryt vozovky je delenรฝ na jednotlivรฉ dosky, priฤom pri posudzovanรญ sa poฤรญta s napรคtiami v ลฅahu pri ohybe, ktorรฉ vyvodzuje zaลฅaลพenie umiestnenรฉ v strede dosky, na jej hrane a v rohu dosky. Obvykle je najnepriaznivejลกou situรกciou poloha zaลฅaลพenia na hrane dosky.
Na obr. 5 sรบ uvedenรฉ hodnoty ohybovรฝch napรคtรญ vypoฤรญtanรฉ pri zaลฅaลพovacej sile 50 kN a kontaktnom tlaku 1,25 MPa v zรกvislosti od modulu reakcie podkladovรฉho systรฉmu. Je vidieลฅ evidentnรฝ pozitรญvny รบฤinok vyลกลกieho modulu reakcie podkladovรฉho systรฉmu na zniลพovanie napรคtia v ลฅahu pri ohybe. Na obr. 5 moลพno sledovaลฅ aj vplyv modulu pruลพnosti (tuhosti) betรณnu dosky krytu.
Pri vรฝpoฤte sa pouลพili nรกvrhovรฉ hodnoty modulov pruลพnosti uvedenรฉ v [3]. Vรคฤลกie napรคtia vznikajรบ v kryte zhotovenom z betรณnu vyลกลกej kvalitatรญvnej triedy s vรคฤลกรญm nรกvrhovรฝm modulom pruลพnosti. Vplyv faktora hrรบbky dosky vyplรฝva z obr. 6, na ktorom sรบ napรคtia pri rรดznych hrรบbkach dosky vypoฤรญtanรฉ pri zaลฅaลพovacej sile 50 kN, kontaktnom tlaku 1,25 MPa a module reakcie podkladovรฉho systรฉmu 250 MN/m3.
Je zrejmรฉ, ลพe nรกrast hrรบbky dosky krytu redukuje veฤพkosลฅ napรคtรญ v ลฅahu pri ohybe. Rozdiel v napรคtiach pri dvoch kvalitatรญvnych triedach betรณnu dosky krytu je vลกak minimรกlny.
Vรฝpoฤet PCN letiskovej vozovky zย aktuรกlnych parametrov vrstiev aย podloลพia
Variabilita napรคtรญ vย ลฅahu pri ohybe vย kritickรฝch polohรกch konลกtrukcie asfaltovej alebo cementobetรณnovej vozovky spรดsobenรก najdรดleลพitejลกรญmi faktormi, ktorรก je prezentovanรก vย predchรกdzajรบcej ฤasti, jednoznaฤne poukazuje na dรดleลพitosลฅ potreby informรกciรญ oย reรกlnych parametroch konลกtrukcie vozovky hodnotenรฝch pohybovรฝch plรดch letiska.
Hrรบbky vrstiev zย prรญbuznรฝch materiรกlov (asfaltovรฉ zmesi, cementobetรณnovรฝ kryt, nestmelenรฉ ฤi stmelenรฉ vrstvy) sรบ podstatnรฝm vstupom pri stanovenรญ PCN vozovky. Akceptovateฤพnรฉ mรดลพu byลฅ รบdaje zย projektovej dokumentรกcie, veฤพmi vhodnรฉ sรบ nedeลกtruktรญvne stanovenia georadarom, doplnenรฉ oย vรฝvrty ฤi kopanรฉ sondy.
Tuhosลฅ (modul pruลพnosti) jednotlivรฝch ฤastรญ vozovky z prรญbuznรฝch materiรกlov moลพno odvodiลฅ z vรฝsledkov nedeลกtruktรญvnej diagnostiky รบnosnosti vozoviek (obr.ย 8). Pouลพitie vhodnรฝch deflektometrov FWD (zaลฅaลพenie je generovanรฉ padajรบcim zรกvaลพรญm) poskytuje ลกirokรบ ลกkรกlu pรดsobiaceho zaลฅaลพenia aย umoลพลuje vyvodiลฅ dostatoฤnรฉ deformรกcie aj na vozovkรกch sย cementobetรณnovรฝm krytom.
Zย priehybov povrchu vozovky vย rรดznych vzdialenostiach od osi zaลฅaลพenia (ลกtandardne meranรฉ deflektometrami FWD) sa dรก viacerรฝmi softvรฉrmi urฤiลฅ modul pruลพnosti materiรกยญlovo prรญbuznรฝch vrstiev vozovky. Pri podloลพรญ vozovky moลพno vyuลพiลฅ aj spรดsob stanovenia jeho modulu pruลพnosti na zรกklade hodnoty CBR materiรกlu tvoriaceho toto podloลพie.
Pretoลพe PCN vyjadruje podiel zaลฅaลพenia, pri ktorom nedรดjde kย prekroฤeniu dovolenรฉho namรกhania vย kritickej polohe, je nevyhnutnรฉ poznaลฅ aktuรกlne pevnosti vย ลฅahu pri ohybe materiรกlu kritickej vrstvy. Zย ich hodnรดt aย predpokladanรฉho poklesu zย dรดvodu รบnavy spรดsobenej oฤakรกvanรฝm opakovanรฝm zaลฅaลพovanรญm prejazdmi lietadiel sa urฤรญ maximรกlne dovolenรฉ napรคtie, ktorรฉ mรดลพe nastaลฅ vย kritickej polohe vo vozovke pri zaลฅaลพenรญ jej povrchu kolesom sย pneumatikou nahustenou na 1,25 MPa.
Pri vozovke sย cementobetรณnovรฝm krytom treba braลฅ eลกte do รบvahy napรคtia vย ลฅahu pri ohybe vyvolanรฉ teplotnรฝm gradientom medzi hornรฝm aย dolnรฝm povrchom cementobetรณnovej dosky krytu. Pokiaฤพ ide oย podloลพie, na zรกklade parametrov jeho materiรกlu je potrebnรฉ urฤiลฅ maximรกlne zvislรฉ tlakovรฉ napรคtie, ktorรฉ mรดลพe pรดsobiลฅ na povrchu podloลพia.
Vลกetky uvedenรฉ รบdaje umoลพลujรบ vo vรฝpoฤtovom modeli danรฉho typu vozovky stanoviลฅ, akรก sila pรดsobiaca na zaลฅaลพovacie koleso vyvodรญ vย prรญsluลกnej kritickej polohe maximรกlne dovolenรฉ napรคtie. Menลกia zย vypoฤรญtanรฝch sรญl sa pouลพije na stanovenie hodnoty PCN danej vozovky.
Na obr.โฏ7 moลพno vidieลฅ prรญklad rรดznorodosti hodnรดt PCN pri vozovke sย cementobetรณnovรฝm krytom zย dรดvodu zmien hrรบbky dosky, modulu pruลพnosti betรณnu krytu dosky (E) aย rozdielneho maximรกlneho dovolenรฉho napรคtia vย ลฅahu pri ohybe na spodnej strane cementobetรณnovรฉho krytu (na obr.ย 7 ako Sigmax). Hodnoty PCN na hrane dosky vypoฤรญtanรฉ pri module reakcie podkladu 80ย MNโ.โm3 poukazujรบ na vplyv jednotlivรฝch parametrov.
Vย prezentovanom prรญklade mรก najmenลกรญ vplyv modul pruลพnosti betรณnu krytu dosky.Jeho nรกrast vย rozsahu 20ย aลพ 40ย GPa spรดsobuje pribliลพne oย 8-percentnรฝ pokles PCN, priฤom pri nรกraste z 35 na 40 GPa je pokles PCN pribliลพne iba 1ย %. Vรฝznamnejลกรญ vplyv mรก hodnota dovolenรฉho napรคtia vย ลฅahu pri ohybe, kde nรกrast oย 1ย MPa vedie kย zvรฝลกeniu hodnoty PCN pribliลพne oย 40ย %. Najdรดleลพitejลกรญm faktorom ovplyvลujรบcim PCN tuhej vozovky je hrรบbka dosky krytu. Zvรคฤลกenie hrรบbky krytu oย 10 cm mรก za nรกsledok 1,7- aลพ 2,2-nรกsobnรบ hodnotu PCN.
Zรกvery
Hodnota PCN letiskovej vozovky je dรดleลพitรฝm รบdajom zย hฤพadiska prevรกdzky letiska aย stanovenia akceptovateฤพnรฉho zaลฅaลพenia lietadlami. Postup jej stanovenia metรณdou ACN-PCN vลกak nevyuลพรญva moลพnosti komplexnรฉho hodnotenia, ktorรฉ umoลพลujรบ podrobnรก diagnostika zameranรก na zistenie reรกlnej variability parametrov vrstiev vozovky na jednotlivรฝch plochรกch letiska aย posรบdenia aktuรกlneho technickรฉho stavu vozovky.
Takรฝto postup umoลพลuje stanoviลฅ hodnotu PCN zo zaลฅaลพenia, ktorรฉ nespรดsobรญ prekroฤenie dovolenรฉho namรกhania (napรคtia) vย kritickej polohe vo vozovke aย vย jej podloลพรญ. Vรฝhodou je tieลพ minimalizovanie nadhodnotenia alebo podhodnotenia รบnosnosti vozovky, ฤรญm sa zabrรกni buฤ rรฝchlej degradรกcii vozovky alebo jej nehospodรกrnemu vyuลพitiu.
Rรดznorodosลฅ parametrov vrstiev vozovky aย podloลพia na ploche hodnotenej vozovky ovplyvลuje stanovenรบ hodnotu PCN. Vplyv jednotlivรฝch parametrov (hrรบbka aย modul pruลพnosti vrstiev vozovky, druh aย รบnosnosลฅ zeminy podloลพia) na hodnotu PCN sa lรญลกi vย zรกvislosti od druhu krytu vozovky (asfaltovรฉ vrstvy, cementobetรณnovรก doska).
Vzhฤพadom na rozdielne hodnoty PCN vyplรฝvajรบce zย variability parametrov vozovky aย ich vplyvu umoลพลuje podrobnรก diagnostika objektรญvne stanoviลฅ hodnotu PCN zabezpeฤujรบcu optimรกlne vyuลพitie letiska pri zachovanรญ potrebnej ลพivotnosti jeho pohybovรฝch plรดch.
TEXT: Ing. Zsolt Boros, prof. Dr. Ing. Jozef Komaฤka, obaja pรดsobia v TPA Spoloฤnosti pre zabezpeฤenie kvality a inovรกcie, s. r. o.
FOTO Aย OBRรZKY: TPA Spoloฤnosลฅ pre zabezpeฤenie kvality aย inovรกcie, s. r. o.
Literatรบra:
- International Civil Aviation Organization (ICAO): Aerodrome design manual. Part 3 Pavements, druhรฉ vydanie, 1983.
- U.S. Department of Transportation Federal Aviation Administration: Standardized Method of Reporting Airport Pavement Strength โ PCN. Advisory Circular AC No: 150/5335-5C.
- TP 098 Navrhovanie cementobetรณnovรฝch vozoviek na cestnรฝch komunikรกciรกch. Technickรฉ podmienky. MDVRR SR, 2015.