Hydroizolรกcia tunelov v ล kandinรกvii
Vย ล kandinรกvii sa pri razenรญ podzemnรฝch diel aplikuje takzvanรก Nรณrska tunelovacia metรณda. Sย Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou, pouลพรญvanou vย strednej Eurรณpe, mรก sรญce na prvรฝ pohฤพad veฤพa spoloฤnรฉ, no vย skutoฤnosti sa od nej principiรกlne lรญลกi. Rozdiel je vย hodnotenรญ geolรณgie (Q-system), vย spรดsobe vystuลพovania vyrazenรฉho diela aย vย neposlednom rade vย spรดsobe izolรกcie diela proti priesakom vody.
Izolovanie priesakov vody vย zmysle Nรณrskej tunelovacej metรณdyFilozofiou Nรณrskej tunelovacej metรณdy je izolovaลฅ priesaky do podzemnรฝch diel uลพ pri samotnom razenรญ systematickou injektรกลพou predpolia. Rozsah injektรกลพe aย jej parametre pritom vลพdy urฤuje investor podฤพa konkrรฉtnych poลพiadaviek definitรญvneho diela. Asi najprรญsnejลกie poลพiadavky sa kladรบ na priesaky vody vย ลพelezniฤnรฝch tuneloch. Injektรกลพ mรก vย podstate dva hlavnรฉ dรดvody:
- izolovaลฅ tunel od prรญtokov vody,
- zabrรกniลฅ poklesu hladiny spodnej vody vย masรญve.
Systematickou injektรกลพou moลพno izolovaลฅ 70 aลพ 90 % priesakov, vรฝsledok, samozrejme, zรกvisรญ od geologickรฝch podmienok, vรฝลกky nadloลพia, ako aj od dodrลพiavania technolรณgie injektรกลพe. Sย ohฤพadom na ลพivotnรฉ prostredie sa vย drvivej vรคฤลกine pouลพรญva cementovรก injektรกลพ; injektรกลพ polyuretรกnovรฝmi ลพivicami sa pouลพรญva veฤพmi zriedka vย ลกpeciรกlnych prรญpadoch.
Prรญtoky vody do diela sa merajรบ systรฉmom betรณnovรฝch hrรกdzรญ vย poฤve tunela, ktorรฉ sa budujรบ vย intervaloch podฤพa celkovej dฤบลพky diela (kaลพdรฝch 100, 300 m atฤ.). Prรญtok vody zย danej dฤบลพky diela sa vyhodnocuje pri vylรบฤenรญ technologickej vody. Projektom, respektรญve technickรฝmi poลพiadavkami investora sa stanovuje maximรกlny prรญtok vody prepoฤรญtanรฝ na 100 m diela.
Pri Nรณrskej tunelovacej metรณde sa nepouลพรญva systรฉm primรกrneho aย sekundรกrneho ostenia. Striekanรฝ betรณn aย svornรญky zabudovรกvanรฉ poฤas razenia sรบ aktรญvnou sรบฤasลฅou definitรญvneho ostenia. Aj preto sa vย ล kandinรกvii nepouลพรญva medziฤพahlรก izolรกcia. Vย prรญpade, ลพe injektรกลพ zย rรดznych dรดvodov nedokรกลพe dostatoฤne eliminovaลฅ priesaky do diela, po dokonฤenรญ razenia sa inลกtaluje vnรบtornรก โ izolaฤnรก ฤasลฅ ostenia (inner lining). Uplatลuje sa niekoฤพko typov vnรบtornรฉho ostenia:
- PE pena + striekanรฝ betรณn sย polypropylรฉnovรฝmi vlรกknami (pouลพitรฉ vย Nรณrsku aย na Islande),
- hlinรญkovรฉ, respektรญve oceฤพovรฉ ostenie sย hydroizolaฤnou membrรกnou aย tepelnou izolรกciou proti premลzaniu (pouลพitรฉ na ยญFaerskรฝch ostrovoch, vย Nรณrsku aย Dรกnsku),
- montovanรก membrรกna + oceฤพovรก vรฝstuลพ (oceฤพovรฉ siete) + striekanรฝ betรณn sย PP vlรกknami (pouลพitรฉ vย Nรณrsku aย vo ล vรฉdsku),
- striekanรก membrรกna + oceฤพovรก vรฝstuลพ + striekanรฝ betรณn sย PP vlรกknami (pouลพitรฉ vo Fรญnsku aย ล vรฉdsku),
- prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ elementy sย izolรกciou (pouลพitรฉ vo ล vรฉdsku aย vย Nรณrsku, predovลกetkรฝm vย tuneloch sย veฤพkou premรกvkou),
- kombinรกcia typov (prefabrikovanรฉ betรณยญnovรฉ elementy vย stenรกch + PE pena aย striekanรฝ betรณn atฤ.) (pouลพitรฉ vo ล vรฉdsku aย vย Nรณrsku).
Vลกetky pouลพรญvanรฉ druhy vnรบtornรฉho ostenia majรบ svoje vรฝhody aย nevรฝhody. Odliลกujรบ sa cenou, nรกroฤnosลฅou vรฝstavby, poลพiarnou odolnosลฅou, รบฤinnosลฅou izolรกcie proti vode ฤi proti mrazu, ako aj ลพivotnosลฅou. Vลกetky parametre spฤบลa prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ ostenie vย prรญpadnej kombinรกcii sย montovanou membrรกnou aย striekanรฝm betรณnom. Jedinou jeho nevรฝhodou je nรกroฤnosลฅ vรฝstavby aย vysokรก obstarรกvacia cena. Preto sa toto ostenie aplikuje predovลกetkรฝm vย tuneloch sย veฤพkou premรกvkou. Projektanti aย spoloฤnosti zaoberajรบce sa touto problematikou hฤพadajรบ neustรกle novรฉ optimรกlne rieลกenia [1].
Projekt Norra Lรคnken NL11 vย ล tokholme
Norra Lรคnken (severnรก linka) je pokraฤovanรญm zรกpadnรฉho cestnรฉho spojenia Essingeleden, ktorรฉ po prepojenรญ sย juลพnรฝm spojenรญm Sรถdra Lรคnken budรบ tvoriลฅ veฤพkรฝ obchvat ล tokยญholmu. Takto vytvorenรฝ obchvat bude prepรกjaลฅ morskรฉ prรญstavy Vรคrtahamnen aย Frihamnen, tvoriace brรกny lodnej dopravy do Fรญnska aย Ruska. Po sprevรกdzkovanรญ mรก toto dopravnรฉ spojenie odฤพahฤiลฅ pozemnรบ dopravu vย ลกirลกom centre ล tokholmu aลพ oย polovicu. Prรกce na projekte sa zaฤali vย roku 2007 aย dokonฤenie sa plรกnuje na rok 2015.
Norra Lรคnken prechรกdza vย prevaลพnej dฤบลพke cez tunely. Geologickรฉ podmienky predurฤili spรดsob realizรกcie tunelov vย danej lokalite aย rozdelili ich na hฤบbenรฉ aย razenรฉ. Celkovรก dฤบลพka tunelov je 11 km, zย toho 9 km je razenรฝch aย 2 km sรบ hฤบbenรฉ (cut & cover). Spoloฤnosลฅ Skanska pracovala na razenom tuneli 111 Karoliner, ktorรฝ mรก dฤบลพku 345 m sย plochou vรฝrubu vย priemere 90 m2 (od 88 do 104ย m2). Vรฝลกka nadloลพia sa pohybovala od 4ย do 20 m. Naลกe prรกce zahลลali razenie aย zaistenie tunela aย realizรกciu vnรบtornรฉho ostenia.
Obr. 1 Inลกtalรกcia kombinovanรฉho vnรบtornรฉho ostenia โ betรณnovรฝ prefabrikรกt + PE pena + striekanรฝ betรณn sย polypropylรฉnovรฝmi vlรกknami
Izolรกcia tunela proti priesakom vody poฤas razenia
Hydroizolรกcia tunela poฤas razenia spoฤรญvala vย systematickej injektรกลพi predpolia. Tento systรฉm vyuลพรญva nรณrska tunelovacia metรณda na stavbรกch vลกetkรฝch tunelov sย vรฝnimkou vodnรฝch privรกdzaฤov pre hydroelektrรกrne. Celรฝ systรฉm injektรกลพe je optimalizovanรฝ: od nรกvrhu rozloลพenia injektรกลพnych vrtov cez kontrolu vลtania, technologickรฝ postup injektรกลพe, injektรกลพne ฤerpadlรก aลพ po meranie prรญtokov vody po injektรกลพi. Vลกetko je navrhnutรฉ na konkrรฉtny tunel vzhฤพadom na geologickรฉ aย hydrogeologickรฉ podmienky, polohu aย รบฤel diela.
Vย prรญpade stavby Norra Lรคnken NL11 iลกlo oย cestnรฝ tunel sย predpokladom veฤพkej premรกvky vย intravilรกne mesta ล tokholm. Tunel sa vรฝลกkovo viedol pod รบrovลou hladiny mora, necelรฝ kilometer od pobreลพia. Injektรกลพne vrty sa vลtali po celom obvode profilu tunela na dฤบลพku 21 m. Priemernรฝ poฤet vรฝvrtov bol 23. Prekrytie injektรกลพnych vรฝvrtov bolo 6 m, t. j. injektรกลพ sa pri 5-metrovรฝch zรกberoch realizovala kaลพdรฝ tretรญ zรกber. Na vลtanie sa pouลพรญval vrtnรฝ voz Atlas Copco XL3C navigovanรฝ systรฉmom Bever Control. Kvalita aย presnosลฅ vลtania sa kontrolovala po kaลพdej injektรกลพi. Bolo nevyhnutnรฉ dodrลพaลฅ uhly aj vzdialenosti vรฝvrtov. Predovลกetkรฝm vย blรญzkosti objektov na povrchu aย tunela Eugenia bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ dodrลพiavaลฅ presnosลฅ vลtania, aby nedoลกlo kย prerazeniu na povrch, respektรญve do susediaceho tunela.
Obr. 3 Pohฤพad na NL11
Obr. 4 Vลtanie injektรกลพnych vrtov
Kontrolovali sa vรฝstupy (log file) zย vrtnรฉho voza aย priamosลฅ vรฝvrtov. Po kaลพdej tretej injektรกลพi sa pred zainjektovanรญm osadila do vรฝvrtov ลกpeciรกlna sonda, ktorรก vyhodnocovala priamosลฅ vรฝvrtov. Vรฝvrty nesmeli smerovo kolรญsaลฅ viac neลพ ยฑ2 % zย dฤบลพky vรฝvrtu.
Na samotnรบ injektรกลพ sa pouลพรญvala injektรกลพna sรบprava Atlas Copco Unigrout na podvozku Scania. Injektรกลพna sรบprava sa skladala zo ลกtyroch vysokotlakovรฝch injektรกลพnych ฤerpadiel Atlas Copco, ovlรกdacej automatiky (celรก injektรกลพ, tlak aย mnoลพstvo injektรกลพnej zmesi sa zaznamenรกvali na pamรคลฅovรบ kartu), dvoch zรกsobnรญkov na cement, dvoch aktivaฤnรฝch mieลกaฤiek aย mobilnej ploลกiny. Sรบprava bola navrhnutรก tak, aby bola รบplne nezรกvislรก od inรฝch mechanizmov. Injektรกลพ vykonรกvali dvaja pracovnรญci: jeden obsluhoval injektรกลพnu sรบpravu aย jeden vย ploลกine zavรกdzal obturรกtory do vรฝvrtov.
Na injektรกลพ sa pouลพรญval cement Cementa INJ 30. Spolu sa na zainjektovanie hlavnรฉho tunela s dฤบลพkou 345 m pouลพilo 130 t cementu.
Pri tomto tuneli bolo podmienkou utesniลฅ ho injektรกลพou tak, aby prรญtoky vody nepresiahli 4 l/sย zo 100 m tunela. Tento ukazovateฤพ sa meral tak, ลพe kaลพdรฝch 100 m sa zabetรณnovala aย zainjektovala stena (kolmรก na os tunela) vย poฤve tunela. Po dokonฤenรญ razenia 100ย m รบseku sa pravidelne (raz za tรฝลพdeล) meral prietok vody cez tรบto stenu pri eliminรกcii technologickej vody zย razenia. Ak limit nebol splnenรฝ, bolo nutnรฉ vykonaลฅ dodatoฤnรบ injektรกลพ (post-grouting) vย miestach sย prรญtokmi vody. Vย naลกom prรญpade sa dodatoฤnรก injektรกลพ realizovala na dvoch miestach sย najmenลกรญm nadloลพรญm. Po ukonฤenรญ razenia bol limit dodrลพanรฝ po celej dฤบลพke tak tunela, ako aj ostatnรฝch razenรฝch objektov.
Izolรกcia tunela proti priesakom vody po jeho vyrazenรญ
Ako bolo uvedenรฉ, รบlohou systematickej injektรกลพe bolo utesniลฅ tunel len sฤasti (4 l/sย zo 100 m tunela). Aby nevznikali problรฉmy poฤas prevรกdzky tunela vytvรกranรญm ฤพadu na ยญostenรญ, respektรญve na vozovke navrhlo sa vnรบtornรฉ ostenie. Vย prรญpade stavby Norra Lรคnken sa zvolil tento typ ostenia: montovanรก membrรกna + oceฤพovรก vรฝstuลพ + striekanรฝ betรณn sย polypropylรฉnovรฝmi vlรกknami.
Uchytenie membrรกny na ostenie
Uchytenie membrรกny sa realizovalo pomocou svornรญkov. Svornรญky bolo nevyhnutnรฉ navลtaลฅ aย osadiลฅ radiรกlne tak, aby membrรกna vytvorila ideรกlny profil tunela, ฤo vzhฤพadom na vystrelenรฝ tvar tunela nebolo jednoduchรฉ. Poฤas razenia sa osadilo mnoลพstvo svornรญkov slรบลพiacich na zaistenie tunela. Geodeti vลกetky zamerali. Svornรญky na osadenie membrรกny bolo potrebnรฉ umiestniลฅ tak, aby nekolidovali so svornรญkmi na zaistenie. Zaistenie tunela poฤas razenia je vย ล kandinรกvii definitรญvnym zaistenรญm, preto nebolo moลพnรฉ dopustiลฅ akรฉkoฤพvek oslabenie ostenia budovanรฉho poฤas razenia. Po vyhodnotenรญ polohy svornรญkov sa vypoฤรญtala poloha novรฝch svornรญkov aย nรกsledne sa vyznaฤili vย tuneli. Pri kaลพdom svornรญku bolo potrebnรฉ vyznaฤiลฅ aj jeho dฤบลพku. Dฤบลพka osadenia bola ลกtandardnรก โ 1,0ย m. Na konci svornรญkov bol zรกvit, ktorรฝ ฤiastoฤne korigoval dฤบลพku osadenia membrรกny, no napriek tomu boli potrebnรฉ tri rรดzne dฤบลพky svornรญkov (140, 160, 180 cm), aby sa dala vytvoriลฅ sieลฅ bodov na ideรกlny tvar ostenia. ฤalลกou komplikรกciou pri definovanรญ ideรกlneho tvaru ostenia bolo umiestnenie kรกblovรฝch chrรกniฤiek, ktorรฉ sa nachรกdzali na membrรกne. Vย miestach ich vedenia sa preto musela skrรกtiลฅ dฤบลพka svornรญkov tak, aby sa vytvoril kanรกl na ich osadenie. Tento kanรกl mal tvar, respektรญve veฤพkosลฅ zรกvislรบ od poฤtu chrรกniฤiek vย ลom osadenรฝch. Aj na tรฝchto miestach musela maลฅ membrรกna ideรกlny tvar tunela (obr. 6 aย 7).
Obr. 6 Vลtanie vรฝvrtov na svornรญky
Vลtalo sa ลกpeciรกlnym vrtnรฝm vozom AMV na svornรญkovanie, ktorรฝ bol vybavenรฝ lafetou sย dvoma paralelnรฝmi vลtacรญmi kladivami, takลพe bol schopnรฝ vลtaลฅ dva svornรญky sรบฤasne. Po navลtanรญ sa zaฤali osรกdzaลฅ svornรญky. Podฤพa znaฤiek na stenรกch tunela sa osadzovali svornรญky urฤenej dฤบลพky. Na konce svornรญkov sa nรกsledne osadili ลกpeciรกlne platniฤky vybavenรฉ systรฉmom waterstop. Ten zabraลuje prieniku vody cez telo svornรญka za membrรกnu.
Keฤลพe tunel sa musel po dobudovanรญ vybaviลฅ technologickรฝmi zariadeniami osadenรฝmi na ostenรญ, bolo potrebnรฉ pripraviลฅ prostriedky na ich upevnenie. Na osadenie ventilรกtorov sa vybudovali betรณnovรฉ bloky, ktorรฉ vystupovali zย membrรกny โ membrรกna bola ukonฤenรก na ich boฤnรฝch hranรกch (obr.ย 8). Na uchytenie dopravnรฉho znaฤenia sa zabudovali extra svornรญky, a to podobnรฝm spรดsobom ako svornรญky na membrรกnu.
Osadenie membrรกny
Ako vidieลฅ na obr. 7, zย platniฤiek vystupujรบ zรกvitovรฉ tyฤe, na ktorรฉ sa membrรกna uchytรกvala, priฤom po pritlaฤenรญ na zรกvitovรบ tyฤ sa prevลtala aย pritlaฤila protikusom platniฤky. Na osadenie membrรกny sa pouลพil ลกpeciรกlยญny mechanizovanรฝ voz (obr. 9), ktorรฉho pomocou bolo moลพnรฉ fรณliu natiahnuลฅ tak, aby nevznikali previsy aย aby dostatoฤne kopรญrovala ideรกlยญny tvar tunela. Ak bola membrรกna dostatoฤne napnutรก, jej tuhosลฅ zabraลovala vzniku kmitov, respektรญve vibrรกciรญ pri aplikรกcii striekanรฉho betรณnu.
Zย mechanizovanรฉho voza sa membrรกna upevลovala vย ลกtvormetrovรฝch baloch. Tie nรกsledne pracovnรญci spรกjali extrudovanรฝm zvรกranรญm zย mobilnรฝch pracovnรฝch ploลกรญn. Tรกto osรกdka zabezpeฤovala aj napรกjanie membrรกny na betรณnovรฉ konลกtrukcie vystupujรบce zย membrรกny โ betรณnovรฉ bloky na osadenie ventilรกtorov, vstupy do รบnikovรฝch tunelov aย portรกlovรฉ รบseky.
Obr. 7 Svornรญky na osadenie membrรกny
Obr. 8 Betรณnovรฝ blok na ventilรกtor
Obr. 9 Mechanizovanรฝ voz na osadenie membrรกny
Obr. 10 Kรกblovรฉ chrรกniฤky
Osadenie oceฤพovej siete aย striekanรฝ betรณn
Oceฤพovรฉ siete sa osadzovali vย troch etapรกch. Vย prvej bolo potrebnรฉ na zรกvitovรฉ tyฤe svornรญkov osadiลฅ diลกtanฤnรฉ telesรก vย tvare kruhov, ktorรฉ zabraลovali dotyku siete aย membrรกny. Vย druhej etape sa osadili siete vย miestach kรกblovรฝch kanรกlov aย nรกsledne sa na ne montovali kรกblovรฉ chrรกniฤky. Vย tretej etape sa montovali oceฤพovรฉ siete 100 ร 100 ร 6 mm ploลกne po celom obvode tunela. Montovalo sa zย mobilnรฝch ploลกรญn AMV.
Po montรกลพi siete po celom obvode aย dฤบลพke tunela nasledovala prรญprava na striekanรฝ betรณn. Na siete sa osadili takzvanรญ ลกpiรณni โ plastovรฉ diลกtanฤnรฉ telesรก sย ihlou oznaฤujรบcou poลพadovanรบ hrรบbku betรณnu. Striekanรฝ betรณn vย hrรบbke 110 mm sa aplikoval striekacou sรบpravou Meyco Potenza. Najprv sa nanรกลกal vo vertikรกlnych pรกsoch na hrรบbku 80 aลพ 100 mm na รบsekoch dlhรฝch asi 20 m. รlohou pรกsov bolo vystuลพiลฅ membrรกnu, aby sa minimalizovalo vibrovanie, respektรญve kmitanie membrรกny pri ploลกnom striekanรญ. Tieto รบseky sa nรกsledne dostriekavali na celรบ plochu. Striekanรฝ betรณn sa dovรกลพal po 7 m3 aย za jednu pracovnรบ zmenu sa spotreboval materiรกl zo ลกtyroch aลพ piatich autodomieลกavaฤov, podฤพa komplikovanosti danรฉho รบseku. Komplikovanejลกie boli รบseky sย vystupujรบcimi betรณnovรฝmi konลกtrukciami. Proces aplikรกcie sa tu musel spomaliลฅ, aby sa konลกtrukcie nezneฤistili striekanรฝm betรณnom. Po dokonฤenรญ 20-metrovรฉho รบseku sa kontrolovalo prekrytie โลกpiรณnovโ aย nasledovalo prรญpadnรฉ dostriekanie รบseku.
Striekanรฝ betรณn sa oลกetroval poฤas ลกtyroch dnรญ vlhฤenรญm vodou dvakrรกt denne. Pracovnรญci mali kย dispozรญcii cisternu, zย ktorej sa voda striekala na ostenie. Zย dรดvodu zvรฝลกenia poลพiarnej bezpeฤnosti ostenia sa vย striekanom betรณne rozptรฝlila polypropylรฉnovรก vรฝstuลพ.
Obr. 12 Aplikรกcia striekanรฉho betรณnu
Obr. 13 Definitรญvne ostenie
Zรกver
Spรดsob izolรกcie proti priesakom vody je vย ล kandinรกvii diametrรกlne odliลกnรฝ od ลกtandardnรฉho spรดsobu vย strednej Eurรณpe. Keฤลพe vย naลกich zemepisnรฝch ลกรญrkach nรกm geologickรฉ podmienky neumoลพลujรบ aplikรกciu Nรณrskej tunelovacej metรณdy, nemoลพno uvaลพovaลฅ oย vyuลพitรญ systรฉmu inner linning. Zย ฤoho si vลกak mรดลพeme od naลกich ลกkandinรกvskych kolegov vziaลฅ prรญklad, je injektรกลพ predpolia na eliminรกciu vplyvu podzemnรฉho diela na รบroveล spodnej vody. Predovลกetkรฝm vย prรญpade tunelov umiestnenรฝch vย pรกsmach ochrany prรญrody by bolo veฤพmi uลพitoฤnรฉ aplikovaลฅ tento spรดsob pri vรฝstavbe.
Literatรบra
1.ย Haug, R. G.: Introduction to and experiences with Norwegian Tunneling. Statens Vegvesen, 2008.
TEXT: Ing. Peter Baluลกรญk
FOTO: autor, Skanska Sverige AB, Statens Vegvesen, Trafikverket
Peter Baluลกรญk je projektovรฝ manaลพรฉr vย spoloฤnosti Skanska SK, a. s. Momentรกlne pracuje na stavbe ลพelezniฤnรฉho obchvatu mesta Holmestrand vย Nรณrsku.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.