Igor Choma: Cez PPP projekty dokonฤรญme diaฤพnicu oveฤพa skรดr
Verejno-sรบkromnรฉ partnerstvรก, takzvanรฉ public-private partnerships alebo PPP, sรบ dnes uลพ pomerne znรกmym pojmom, priฤom ich zรกkladnou ideou je rozsiahlejลกie vyuลพitie sรบkromnรฉho sektora (najmรค jeho skรบsenostรญ aย schopnosti efektรญvne hospodรกriลฅ) pri zabezpeฤenรญ verejnรฝch sluลพieb. Pritom vลกak nedochรกdza kย trvalรฉmu prechodu rozhodovania alebo vlastnรญctva na sรบkromnรฉho partnera. Hoci sa tento spรดsob spoluprรกce postupne rozลกiruje aj do ฤalลกรญch oblastรญ na Slovensku, zatiaฤพ sa oย ลom hovorรญ najmรค vย sรบvislosti sย diaฤพniฤnรฝmi projektmi. Naplno ho plรกnuje aplikovaลฅ aj sรบฤasnรก vlรกda, ktorรก chce urรฝchliลฅ dobudovanie diaฤพnice zย Bratislavy do Koลกรญc aย chรฝbajรบce รบseky rรฝchlostnej cesty R1. Oย aktuรกlnych otรกzkach pri vyuลพรญvanรญ PPP projektov sme sa porozprรกvali sย predsedom predstavenstva aย generรกlnym riaditeฤพom Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti Ing.ย Igorom Chomom.
Sย myลกlienkou vyuลพรญvania PPP projektov priลกla uลพ aj predchรกdzajรบca vlรกda, ale na zaฤiatku sรบฤasnej vlรกdy sa tento program utlmil. Preฤo sa teraz opรคลฅ stal aktuรกlnym?
Utlmenie spรดsobili nรกzory, ลพe PPP projekty nie sรบ celkom vhodnรฉ. Doลกlo vลกak kย prehodnoteniu tรฝchto nรกzorov, pretoลพe vznikla spoloฤenskรก objednรกvka urรฝchlenej vรฝstavby diaฤพnice. Ukรกzalo sa, ลพe prostriedky ลกtรกtneho rozpoฤtu ani prostriedky Eurรณpskej รบnie nie sรบ dostaฤujรบce na to, aby sme dostavali zรกkladnรบ sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku. Vrรกtili sme sa teda kย myลกlienke PPP projektov aย aj prostrednรญctvom nich by sme chceli do roku 2010 aลพ 2013 zrealizovaลฅ D1, ฤiลพe severnรบ trasu diaฤพnice Bratislava โ Koลกice aย R1 โ trasu medzi Bratislavou aย Banskou Bystricou
Najzdrลพanlivejลกie kย sรบhlasu sย PPP projektmi bolo ministerstvo financiรญ. ฤo ho presvedฤilo?
PPP projekty musia byลฅ veฤพmi precรญzne vyhodnotenรฉ zย hฤพadiska perspektรญvy vรฝvoja HDP. Je pravda, ลพe ministerstvo financiรญ bolo spoฤiatku veฤพmi opatrnรฉ, aย to najmรค ฤo sa tรฝka dosahu tรฝchto projektov na ลกtรกtny rozpoฤet vย budรบcich obdobiach. Nakoniec priลกlo sรบhlasnรฉ stanovisko aย povedalo sa: poฤme do toho aย uvidรญme, ฤo trh prinesie. Darmo budeme rozprรกvaลฅ, ลพe je to dobrรฉ, zlรฉ alebo prรญliลก drahรฉ, pokiaฤพ to reรกlne neskรบsime. Prirodzene, ministerstvo financiรญ sa bude kย PPP projektom priebeลพne vyjadrovaลฅ.
Ako sa budรบ tieto projekty analyzovaลฅ?
Pripravuje sa prvรฝ balรญk R1, vย ktorom sa vyhodnocujรบ reรกlne ponuky trhu. Na ich zรกklade budeme vedieลฅ, za koฤพko sa to uskutoฤnรญ sย koncesionรกrom vย PPP projektoch aย nรกsledne to porovnรกvame soย zvyฤajnรฝm spรดsobom โ ฤiลพe zo ลกtรกtneho rozpoฤtu.
ฤo ak by bola cena cez PPP projekty vyลกลกia?
Som presvedฤenรฝ, ลพe nebude. Aย aj keby, mรดลพeme do nich รญsลฅ, pretoลพe diaฤพnica by tak bola vybudovanรก podstatne skรดr. Aย to je sรบฤasne najpodstatnejลกรญ prรญnos PPP projektov aย dรดvod, preฤo sa do toho pรบลกลฅame. Samozrejme, analรฝzy ukรกลพu rozdiely aj vrรกtane รบdrลพby, priฤom zohฤพadnia meniacu sa cenu peลazรญ vย obdobรญ najbliลพลกรญch tridsiatich rokov.
Mรดลพe sรบฤasnรก finanฤnรก krรญza negatรญvne ovplyvniลฅ tento postup?
Je len prirodzenรฉ, ลพe krรญza sa dotรฝka celรฉho procesu, aย to najmรค zย pohฤพadu financovania vรฝstavby. Ak predtรฝm boli koncesionรกri dohodnutรญ sย danรฝmi bankami pri zabezpeฤenรญ financovania, teraz rokujรบ sย vรคฤลกรญm poฤtom bรกnk. Zvรฝลกila sa teda opatrnosลฅ finanฤnรฝch inลกtitรบciรญ, ale to neplatรญ len oย Slovensku.
Darรญ sa koncesionรกrom daลฅ peniaze dohromady?
Zdรก sa, ลพe vย prvom balรญku to zatiaฤพ ide. Okrem toho vlรกda pozvala vstรบpiลฅ do tejto investรญcieย aj EBRD aย EIB, ฤo urฤite zvรฝลกi kredibilitu celรฉho projektu zย pohฤพadu Eurรณpskej รบnie.
Spomenutรฉ banky Eurรณpskej รบnie vลกak mali svoje podmienky pri sociรกlnom aย environmentรกlnom dosahu na obyvateฤพstvo. Podarรญ sa ich prekonaลฅ?
Myslรญm, ลพe tento problรฉm sme uลพ vyrieลกili, pripravili sme spolu sย MDPaT viac ako 6ย 000 analรฝz dopadov na sociรกlne aย ลพivotnรฉ prostredie. Ostatne, aj tieto banky prehodnocujรบ svoje poลพiadavky aย chcรบ รญsลฅ do spoluprรกce na PPP projektoch. Peniaze na trhu sรบ, nestratili sa, hฤพadajรบ sa vลกak len dobrรฉ projekty so ลกtรกtnymi zรกrukami. Aย hoci krรญza do procesu vstupuje, ลกtรกt prรกve vย tomto obdobรญ vรญta prรญlev peลazรญ, ktorรฉ sa vloลพia do vรฝstavby infraลกtruktรบry. Ide totiลพ oย podstatnรบ vec, ktorรก na Slovensku trvalo zostane aj vย budรบcnosti.
Skรบsme teda zhrnรบลฅ rizikรก PPP projektov.
Riziko vรฝstavby, financovanie aย nรกslednรฉ udrลพanie prejazdnosti ciest โ za to vลกetko zodpovedรก koncesionรกr. Riziko ลกtรกtu je vย splรกcanรญ, ale toto sa bude ฤiastoฤne eliminovaลฅ vyberanรญm mรฝta. ล tรกt bude musieลฅ kย mรฝtu doplรกcaลฅ iba vย prรญpade, ak sa zย neho nevyberie suma na celรบ splรกtku. Treba podotknรบลฅ, ลพe oย klasickรฝ PPP projekt ide vtedy, keฤ aj toto riziko berie na seba koncesionรกr aย on si spravuje vรฝber zย mรฝta. Pravda, nikde nemรก garanciu, ลพe tade pรดjde toฤพko รกut, koฤพko si naplรกnoval.
Vraj prรกve zย tohto dรดvodu zlyhali PPP projekty vย Maฤarsku. ฤo zย toho vyplรฝva pre nรกs?
รno, vย Maฤarsku zaฤalo cez danรฉ รบseky chodiลฅ menej รกut, ako sa naplรกnovalo. Koncesionรกri teda zdvihli cenu mรฝtneho, ale vรฝsledkom bolo eลกte menej รกut. Zhorลกujรบcu sa situรกciu musel nakoniec vyrieลกiลฅ ลกtรกt, ktorรฝ dialnice odkรบpil od koncesionรกra. Prvรฝ PPP projekt vย Maฤarsku teda padol, ale diaฤพnica sa prostrednรญctvom neho predsa len vybudovala. Riziko tu teda je, ale jednoznaฤne prevaลพujรบ vรฝhody โ popri spomenutom urรฝchlenรญ nemusรญ ลกtรกt do toho vkladaลฅ finanฤnรฉ prostriedky.
Vย akรฝch horizontoch sa pohybuje ekonomickรก nรกvratnosลฅ diaฤพnic?
Oย vyhodnotenie prรญnosu diaฤพnice na maยญkroekonomiku ลกtรกtu mรกme รบdaje zย dopravnรฉho inลกtitรบtu vย Rakรบsku. Pozitรญvny dosah sa dรก odhadnรบลฅ na 0,7โ% aลพ 0,9โ% HDP roฤne. Pri takomto vnรญmanรญ je teda rozdiel menลกรญ, vย nejakom pรคtnรกstom roku splรกcania mรดลพe byลฅ vyrovnanรฝ. Potom je to uลพ len oย prรญnose. Oย podobnรฉ vyhodnotenie sme poลพiadali aj Vรฝskumnรฝ รบstav dopravy vย ลฝiline, ktorรฝ uvรกdza rast HDP na รบrovni okolo 0,6โ% HDP roฤne. Potvrdil nรกm tak vรฝsledky rakรบskeho inลกtitรบtu.
ฤo keฤ analรฝza ukรกลพe, ลพe nastavenie PPP projektov nie je optimรกlne. Mรกte pripravenรฉ alternatรญvy pri realizรกcii diaฤพnic?
Ministerstvo financiรญ vย spoluprรกci sย ministerstvom dopravy eลกte stรกle spracovรกva svoje komplexnรฉ stanovisko. Ak povie, ลพe to nie je celkom vย poriadku, vlรกda mรดลพe kedykoฤพvek svoje rozhodnutie prehodnotiลฅ.
Diaฤพnice sรบ vลกak pre sรบฤasnรบ vlรกdu prioritou. Ktorรฉ sรบ najdรดleลพitejลกie argumenty na ich realizรกciu?
Diaฤพnica je dรดleลพitรก zย pohฤพadu prรญlevu investรญciรญ na Slovensko, aย to najmรค na vรฝchod. Sรบฤasnรฉ mapy totiลพ veฤพmi presvedฤivo ukazujรบ, ลพe kde je diaฤพnica, tam je aj zamestnanosลฅ. Aย tej smerom na vรฝchod ubรบda.
Dnes by som vลกak za podstatnรฝ argument povaลพoval fakt, ลพe rozbehnutie obrovskรฝch infraลกtruktรบrnych projektov na Slovensku vย roku, keฤ budรบ uย nรกs pravdepodobne kulminovaลฅ negatรญvne vplyvy finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy, mรดลพe zรกsadnรฝm spรดsobom pomรดcลฅ ekonomike ลกtรกtu.ย
Vรฝber severnej trasy sรบvisel sย prรญtomnosลฅou priemyslu?
Urฤite, pretoลพe priemysel je tam danรฝ uลพ historicky aย pri budovanรญ diaฤพnic ideme po prirodzenรฝch obchodnรฝch aย priemyselnรฝch cestรกch, ฤo mรก svoju absolรบtnu logiku. Bolo by veฤพmi nesprรกvne umelo ich ลฅahaลฅ na juh, kde sa nikdy vรฝraznejลกie nebudoval priemysel. Pokraฤujme vลกak vย prรญnose diaฤพnice. Popri zvyลกovanรญ zamestnanosti sa stierajรบ rozdiely medzi regiรณnmi aย vย neposlednom rade je to vytvorenie kvalitnej infraลกtruktรบry, ktorรบ vyuลพรญvajรบ ฤพudia na komfortnรบ dopravu. Spoloฤenskรก objednรกvka vรฝstavby diaฤพnic stรกle existuje aย 85โ% ฤพudรญ vย podstate nezaujรญma, zย akรฝch peลazรญ sa diaฤพnice stavajรบ.
Elektronickรฉ mรฝto je na Slovensku horรบcou tรฉmou. Nedรกvno ste podpรญsali zmluvu sย vรญลฅazom tendra spoloฤnosลฅou SanToll-Ibertax, ktorรฝ predloลพil ponuku sย najvyลกลกou cenou. Preฤo ste vybrali prรกve tรบto spoloฤnosลฅ?
Pretoลพe ako jedinรก splnila veฤพmi prรญsne podmienky verejnej sรบลฅaลพe. Je pravdou, ลพe sa nรกm fakt, ลพe jej ponuka bola najvyลกลกia, nekomunikuje dobre sย verejnosลฅou, ale vybrala ju odbornรก komisia, ktorรก predloลพenรฉ ponuky vyhodnotila veฤพmi dรดsledne . Podklady kย vรฝsledku tendra boli naozaj masรญvne aย pripravovali ich odbornรญci, ktorรญ robili poradcov aj pri inรฝch mรฝtnych systรฉmoch. Po prezentรกcii vรฝsledkov tendra som osobne presvedฤenรฝ, ลพe rozhodnutie komisie je sprรกvne. Vย hre ostal len jeden hrรกฤ, aย ten ponรบkal svoju cenu.
Mรฉdiรก ลกpekulujรบ, ลพe SanToll-Ibertax bol privilegovanรฝ รบฤastnรญk tendra. Preฤo ste vylรบฤili ostatnรฝch troch?
Privilegovanosลฅ je nezmysel aย zvyลกnรฝch troch uchรกdzaฤov sme vylรบฤili preto, ลพe jednoducho nesplnili podmienky tendra. My sme len dodrลพali literu zรกkona oย verejnom obstarรกvanรญ. Vลกetci zabรบdajรบ na fakt, ลพe NDS vย rรกmci kvalifikaฤnรฉho kola vylรบฤila aj spoloฤnosลฅ SanToll-Ibertax. Tรบto vrรกtil do hry รrad pre verejnรฉ obstarรกvanie aย nakoniec nami vylรบฤenรฝ zรกujemca sรบลฅaลพ vyhral.
Ako vnรญmate situรกciu, ลพe na รrade pre verejnรฉ obstarรกvanie skonฤilo 12 nรกmietok aย krajskรฝ sรบd sa zaoberรก รดsmimi ลพalobami vylรบฤenรฝch รบฤastnรญkov?
Pre mลa je to dรดkaz, ลพe NDS pri vyluฤovanรญ ponรบk, ktorรฉ nesplnili podmienky, postupovala sprรกvne aย รบrad to dvanรกsลฅkrรกt potvrdil. ฤo sa tรฝka krajskรฉho sรบdu, budeme ฤakaลฅ na jeho rozhodnutia.
Kedy mรก zaฤaลฅ fungovaลฅ elektronickรฉ mรฝto aย akรฉ sรบ jeho zรกkladnรฉ parametre?
Do prevรกdzky musรญ byลฅ vย zmysle zmluvy uvedenรฉ najneskรดr 1. 1. 2010. Pokryje pribliลพne dvetisรญc kilometrov diaฤพnic aย ciest aย prvรฉ ลกtyri roky budรบ mรฝto platiลฅ iba vozidlรก nad 3,5 tony. Potom by mali elektronickรฉ mรฝto platiลฅ aj osobnรฉ autรก.
Akรฉ prinesie vรฝnosy?
Vย prvom roku prevรกdzky sa oฤakรกva okolo 180 miliรณnov eur. Zmluva je uzatvorenรก na 14 rokov sย moลพnosลฅou predฤบลพenia oย ฤalลกรญch 5 rokov. SanToll-Ibertax mรก tento rok investovaลฅ asi 265 miliรณnov eur. Ak systรฉm nebude fungovaลฅ naฤas, musรญ platiลฅ vysokรฉ pokuty. Ak by systรฉm nefungoval vรดbec, prรญde oย svoje investiฤnรฉ prostriedky vย celej vรฝลกke.
ฤฝudia oฤakรกvajรบ, ลพe za spoplatnenie dostanรบ aj kvalitu. ฤo vลกetko sa robรญ pre skvalitลovanie diaฤพnic na Slovensku?
Je naลกou povinnosลฅou daลฅ รบฤastnรญkom cestnej premรกvky zodpovedajรบci komfort, ku ktorรฉmu patrรญ aj diaฤพnica sย kvalitnรฝm povrchom, znaฤenรญm, zรกzemรญm aย vรดbec so vลกetkรฝm, ฤo sย tรฝm sรบvisรญ. Pripravujeme vรฝmenu zvodidiel โ oceฤพovรฉ vymenรญme za bezpeฤnejลกie betรณnovรฉ, ktorรฉ sa aj jednoduchลกie udrลพiavajรบ. Sย tรฝm sรบvisรญ aj doplnenie oplotenia vลกetkรฝch รบsekov diaฤพnic kvรดli divej zveri. Sรบฤasลฅou skvalitnenia diaฤพnic je aj vรฝstavba novรฝch zariadenรญ na odpoฤรญvadlรกch na D1 aj D2 sย kompletnรฝmi hygienickรฝmi, stravovacรญmi aย ubytovacรญmi sluลพbami, informaฤnรฝm centrom a, pochopiteฤพne, ฤerpacรญmi stanicami.
Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti sa tรฝka aj Prรญstavnรฝ most vย Bratislave, ktorรฝ je najvyลฅaลพenejลกou dopravnou komunikรกciou na Slovensku. Je most spรดsobilรฝ na vytvorenie avizovanรฉho trojpruhu?
Momentรกlne to nie je reรกlne. Podฤพa posudkov statikov je totiลพ most uลพ dnes na hranici medznรฝch stavov. Denne ide cezeล okolo 120 tisรญc vozidiel, navyลกe, je tam neobmedzenรก ลพelezniฤnรก premรกvka.ย
Nie je problรฉmom aj mostovรก konลกtrukcia?
Problematickรก je najmรค statika mosta. Uลพ dnes sย ลou treba nieฤo robiลฅ. ลฝeleznice Slovenskej republiky, ako majiteฤพ aย sprรกvca oceฤพovej konลกtrukcie mosta musia urobiลฅ podrobnรบ diagnostiku mosta sย meranรญm hrรบbok oceฤพovรฝch stien aย preverenia stupลov korรณzie, vรฝsledky eลกte raz doplniลฅ do statickรฝch vรฝpoฤtov aย navrhnรบลฅ zรกsadnรฉ rieลกenia, ktorรฉ by mali viesลฅ kย zosilneniu mosta aย tรฝm aj moลพnosti rozลกรญrenia cestnej komunikรกcie zo ลกtvorpruhu na ลกesลฅpruh. Stรกle je tu moลพnรก debata oย rozลกรญrenรญ, ale musel by sa prehodnotiลฅ vlakovรฝ grafikon aย kvรดli dynamike by nesmeli รญsลฅ po moste sรบฤasne dva vlaky. Samozrejme, rekonลกtrukciu by potrebovala aj oceฤพovรก konลกtrukcia.
Na zรกver sa eลกte vrรกtim kย PPP projektom. Viete si predstaviลฅ, ลพeby sa prostrednรญctvom nichย dali financovaลฅ aj inรฉ inลพinierske diela ako diaฤพnice?
Samozrejme. PPP projekty sรบ vo svete odskรบลกanรฉ aj vย inรฝch oblastiach โ pri vรฝstavbe ลพeleznรญc, ฤastรญ metra, nemocnรญc, vรคznรญc, atฤ.
ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: archรญv
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.