Igor Choma: Cez PPP projekty dokonฤรญme diaฤพnicu oveฤพa skรดr
Galรฉria(2)

Igor Choma: Cez PPP projekty dokonฤรญme diaฤพnicu oveฤพa skรดr

Partneri sekcie:

Verejno-sรบkromnรฉ partnerstvรก, takzvanรฉ public-private partnerships alebo PPP, sรบ dnes uลพ pomerne znรกmym pojmom, priฤom ich zรกkladnou ideou je rozsiahlejลกie vyuลพitie sรบkromnรฉho sektora (najmรค jeho skรบsenostรญ aย schopnosti efektรญvne hospodรกriลฅ) pri zabezpeฤenรญ verejnรฝch sluลพieb. Pritom vลกak nedochรกdza kย trvalรฉmu prechodu rozhodovania alebo vlastnรญctva na sรบkromnรฉho partnera. Hoci sa tento spรดsob spoluprรกce postupne rozลกiruje aj do ฤalลกรญch oblastรญ na Slovensku, zatiaฤพ sa oย ลˆom hovorรญ najmรค vย sรบvislosti sย diaฤพniฤnรฝmi projektmi. Naplno ho plรกnuje aplikovaลฅ aj sรบฤasnรก vlรกda, ktorรก chce urรฝchliลฅ dobudovanie diaฤพnice zย Bratislavy do Koลกรญc aย chรฝbajรบce รบseky rรฝchlostnej cesty R1. Oย aktuรกlnych otรกzkach pri vyuลพรญvanรญ PPP projektov sme sa porozprรกvali sย predsedom predstavenstva aย generรกlnym riaditeฤพom Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti Ing.ย Igorom Chomom.


Sย myลกlienkou vyuลพรญvania PPP projektov priลกla uลพ aj predchรกdzajรบca vlรกda, ale na zaฤiatku sรบฤasnej vlรกdy sa tento program utlmil. Preฤo sa teraz opรคลฅ stal aktuรกlnym?
Utlmenie spรดsobili nรกzory, ลพe PPP projekty nie sรบ celkom vhodnรฉ. Doลกlo vลกak kย prehodnoteniu tรฝchto nรกzorov, pretoลพe vznikla spoloฤenskรก objednรกvka urรฝchlenej vรฝstavby diaฤพnice. Ukรกzalo sa, ลพe prostriedky ลกtรกtneho rozpoฤtu ani prostriedky Eurรณpskej รบnie nie sรบ dostaฤujรบce na to, aby sme dostavali zรกkladnรบ sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku. Vrรกtili sme sa teda kย myลกlienke PPP projektov aย aj prostrednรญctvom nich by sme chceli do roku 2010 aลพ 2013 zrealizovaลฅ D1, ฤiลพe severnรบ trasu diaฤพnice Bratislava โ€“ Koลกice aย R1 โ€“ trasu medzi Bratislavou aย Banskou Bystricou

Najzdrลพanlivejลกie kย sรบhlasu sย PPP projektmi bolo ministerstvo financiรญ. ฤŒo ho presvedฤilo?

PPP projekty musia byลฅ veฤพmi precรญzne vyhodnotenรฉ zย hฤพadiska perspektรญvy vรฝvoja HDP. Je pravda, ลพe ministerstvo financiรญ bolo spoฤiatku veฤพmi opatrnรฉ, aย to najmรค ฤo sa tรฝka dosahu tรฝchto projektov na ลกtรกtny rozpoฤet vย budรบcich obdobiach. Nakoniec priลกlo sรบhlasnรฉ stanovisko aย povedalo sa: poฤme do toho aย uvidรญme, ฤo trh prinesie. Darmo budeme rozprรกvaลฅ, ลพe je to dobrรฉ, zlรฉ alebo prรญliลก drahรฉ, pokiaฤพ to reรกlne neskรบsime. Prirodzene, ministerstvo financiรญ sa bude kย PPP projektom priebeลพne vyjadrovaลฅ.

Ako sa budรบ tieto projekty analyzovaลฅ?
Pripravuje sa prvรฝ balรญk R1, vย ktorom sa vyhodnocujรบ reรกlne ponuky trhu. Na ich zรกklade budeme vedieลฅ, za koฤพko sa to uskutoฤnรญ sย koncesionรกrom vย PPP projektoch aย nรกsledne to porovnรกvame soย zvyฤajnรฝm spรดsobom โ€“ ฤiลพe zo ลกtรกtneho rozpoฤtu.

ฤŒo ak by bola cena cez PPP projekty vyลกลกia?
Som presvedฤenรฝ, ลพe nebude. Aย aj keby, mรดลพeme do nich รญsลฅ, pretoลพe diaฤพnica by tak bola vybudovanรก podstatne skรดr. Aย to je sรบฤasne najpodstatnejลกรญ prรญnos PPP projektov aย dรดvod, preฤo sa do toho pรบลกลฅame. Samozrejme, analรฝzy ukรกลพu rozdiely aj vrรกtane รบdrลพby, priฤom zohฤพadnia meniacu sa cenu peลˆazรญ vย obdobรญ najbliลพลกรญch tridsiatich rokov.

Mรดลพe sรบฤasnรก finanฤnรก krรญza negatรญvne ovplyvniลฅ tento postup?

Je len prirodzenรฉ, ลพe krรญza sa dotรฝka celรฉho procesu, aย to najmรค zย pohฤพadu financovania vรฝstavby. Ak predtรฝm boli koncesionรกri dohodnutรญ sย danรฝmi bankami pri zabezpeฤenรญ financovania, teraz rokujรบ sย vรคฤลกรญm poฤtom bรกnk. Zvรฝลกila sa teda opatrnosลฅ finanฤnรฝch inลกtitรบciรญ, ale to neplatรญ len oย Slovensku.

Darรญ sa koncesionรกrom daลฅ peniaze dohromady?

Zdรก sa, ลพe vย prvom balรญku to zatiaฤพ ide. Okrem toho vlรกda pozvala vstรบpiลฅ do tejto investรญcieย  aj EBRD aย EIB, ฤo urฤite zvรฝลกi kredibilitu celรฉho projektu zย pohฤพadu Eurรณpskej รบnie.

Spomenutรฉ banky Eurรณpskej รบnie vลกak mali svoje podmienky pri sociรกlnom aย environmentรกlnom dosahu na obyvateฤพstvo. Podarรญ sa ich prekonaลฅ?

Myslรญm, ลพe tento problรฉm sme uลพ vyrieลกili, pripravili sme spolu sย MDPaT viac ako 6ย 000 analรฝz dopadov na sociรกlne aย ลพivotnรฉ prostredie. Ostatne, aj tieto banky prehodnocujรบ svoje poลพiadavky aย chcรบ รญsลฅ do spoluprรกce na PPP projektoch. Peniaze na trhu sรบ, nestratili sa, hฤพadajรบ sa vลกak len dobrรฉ projekty so ลกtรกtnymi zรกrukami. Aย hoci krรญza do procesu vstupuje, ลกtรกt prรกve vย tomto obdobรญ vรญta prรญlev peลˆazรญ, ktorรฉ sa vloลพia do vรฝstavby infraลกtruktรบry. Ide totiลพ oย podstatnรบ vec, ktorรก na Slovensku trvalo zostane aj vย budรบcnosti.

Skรบsme teda zhrnรบลฅ rizikรก PPP projektov.
Riziko vรฝstavby, financovanie aย nรกslednรฉ udrลพanie prejazdnosti ciest โ€“ za to vลกetko zodpovedรก koncesionรกr. Riziko ลกtรกtu je vย splรกcanรญ, ale toto sa bude ฤiastoฤne eliminovaลฅ vyberanรญm mรฝta. ล tรกt bude musieลฅ kย mรฝtu doplรกcaลฅ iba vย prรญpade, ak sa zย neho nevyberie suma na celรบ splรกtku. Treba podotknรบลฅ, ลพe oย klasickรฝ PPP projekt ide vtedy, keฤ aj toto riziko berie na seba koncesionรกr aย on si spravuje vรฝber zย mรฝta. Pravda, nikde nemรก garanciu, ลพe tade pรดjde toฤพko รกut, koฤพko si naplรกnoval.

Vraj prรกve zย tohto dรดvodu zlyhali PPP projekty vย Maฤarsku. ฤŒo zย toho vyplรฝva pre nรกs?
รno, vย Maฤarsku zaฤalo cez danรฉ รบseky chodiลฅ menej รกut, ako sa naplรกnovalo. Koncesionรกri teda zdvihli cenu mรฝtneho, ale vรฝsledkom bolo eลกte menej รกut. Zhorลกujรบcu sa situรกciu musel nakoniec vyrieลกiลฅ ลกtรกt, ktorรฝ dialnice odkรบpil od koncesionรกra. Prvรฝ PPP projekt vย Maฤarsku teda padol, ale diaฤพnica sa prostrednรญctvom neho predsa len vybudovala. Riziko tu teda je, ale jednoznaฤne prevaลพujรบ vรฝhody โ€“ popri spomenutom urรฝchlenรญ nemusรญ ลกtรกt do toho vkladaลฅ finanฤnรฉ prostriedky.

Vย akรฝch horizontoch sa pohybuje ekonomickรก nรกvratnosลฅ diaฤพnic?
Oย vyhodnotenie prรญnosu diaฤพnice na maยญkroekonomiku ลกtรกtu mรกme รบdaje zย dopravnรฉho inลกtitรบtu vย Rakรบsku. Pozitรญvny dosah sa dรก odhadnรบลฅ na 0,7โ€‰% aลพ 0,9โ€‰% HDP roฤne. Pri takomto vnรญmanรญ je teda rozdiel menลกรญ, vย nejakom pรคtnรกstom roku splรกcania mรดลพe byลฅ vyrovnanรฝ. Potom je to uลพ len oย prรญnose. Oย podobnรฉ vyhodnotenie sme poลพiadali aj Vรฝskumnรฝ รบstav dopravy vย ลฝiline, ktorรฝ uvรกdza rast HDP na รบrovni okolo 0,6โ€‰% HDP roฤne. Potvrdil nรกm tak vรฝsledky rakรบskeho inลกtitรบtu.

ฤŒo keฤ analรฝza ukรกลพe, ลพe nastavenie PPP projektov nie je optimรกlne. Mรกte pripravenรฉ alternatรญvy pri realizรกcii diaฤพnic?
Ministerstvo financiรญ vย spoluprรกci sย ministerstvom dopravy eลกte stรกle spracovรกva svoje komplexnรฉ stanovisko. Ak povie, ลพe to nie je celkom vย poriadku, vlรกda mรดลพe kedykoฤพvek svoje rozhodnutie prehodnotiลฅ.

Diaฤพnice sรบ vลกak pre sรบฤasnรบ vlรกdu prioritou. Ktorรฉ sรบ najdรดleลพitejลกie argumenty na ich realizรกciu?

Diaฤพnica je dรดleลพitรก zย pohฤพadu prรญlevu investรญciรญ na Slovensko, aย to najmรค na vรฝchod. Sรบฤasnรฉ mapy totiลพ veฤพmi presvedฤivo ukazujรบ, ลพe kde je diaฤพnica, tam je aj zamestnanosลฅ. Aย tej smerom na vรฝchod ubรบda.
Dnes by som vลกak za podstatnรฝ argument povaลพoval fakt, ลพe rozbehnutie obrovskรฝch infraลกtruktรบrnych projektov na Slovensku vย roku, keฤ budรบ uย nรกs pravdepodobne kulminovaลฅ negatรญvne vplyvy finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy, mรดลพe zรกsadnรฝm spรดsobom pomรดcลฅ ekonomike ลกtรกtu.ย 

Vรฝber severnej trasy sรบvisel sย prรญtomnosลฅou priemyslu?
Urฤite, pretoลพe priemysel je tam danรฝ uลพ historicky aย pri budovanรญ diaฤพnic ideme po prirodzenรฝch obchodnรฝch aย priemyselnรฝch cestรกch, ฤo mรก svoju absolรบtnu logiku. Bolo by veฤพmi nesprรกvne umelo ich ลฅahaลฅ na juh, kde sa nikdy vรฝraznejลกie nebudoval priemysel. Pokraฤujme vลกak vย prรญnose diaฤพnice. Popri zvyลกovanรญ zamestnanosti sa stierajรบ rozdiely medzi regiรณnmi aย vย neposlednom rade je to vytvorenie kvalitnej infraลกtruktรบry, ktorรบ vyuลพรญvajรบ ฤพudia na komfortnรบ dopravu. Spoloฤenskรก objednรกvka vรฝstavby diaฤพnic stรกle existuje aย 85โ€‰% ฤพudรญ vย podstate nezaujรญma, zย akรฝch peลˆazรญ sa diaฤพnice stavajรบ.

Elektronickรฉ mรฝto je na Slovensku horรบcou tรฉmou. Nedรกvno ste podpรญsali zmluvu sย vรญลฅazom tendra spoloฤnosลฅou SanToll-Ibertax, ktorรฝ predloลพil ponuku sย najvyลกลกou cenou. Preฤo ste vybrali prรกve tรบto spoloฤnosลฅ?

Pretoลพe ako jedinรก splnila veฤพmi prรญsne podmienky verejnej sรบลฅaลพe. Je pravdou, ลพe sa nรกm fakt, ลพe jej ponuka bola najvyลกลกia, nekomunikuje dobre sย verejnosลฅou, ale vybrala ju odbornรก komisia, ktorรก predloลพenรฉ ponuky vyhodnotila veฤพmi dรดsledne . Podklady kย vรฝsledku tendra boli naozaj masรญvne aย pripravovali ich odbornรญci, ktorรญ robili poradcov aj pri inรฝch mรฝtnych systรฉmoch. Po prezentรกcii vรฝsledkov tendra som osobne presvedฤenรฝ, ลพe rozhodnutie komisie je sprรกvne. Vย hre ostal len jeden hrรกฤ, aย ten ponรบkal svoju cenu.

Mรฉdiรก ลกpekulujรบ, ลพe SanToll-Ibertax bol privilegovanรฝ รบฤastnรญk tendra. Preฤo ste vylรบฤili ostatnรฝch troch?
Privilegovanosลฅ je nezmysel aย zvyลกnรฝch troch uchรกdzaฤov sme vylรบฤili preto, ลพe jednoducho nesplnili podmienky tendra. My sme len dodrลพali literu zรกkona oย verejnom obstarรกvanรญ. Vลกetci zabรบdajรบ na fakt, ลพe NDS vย rรกmci kvalifikaฤnรฉho kola vylรบฤila aj spoloฤnosลฅ SanToll-Ibertax. Tรบto vrรกtil do hry รšrad pre verejnรฉ obstarรกvanie aย nakoniec nami vylรบฤenรฝ zรกujemca sรบลฅaลพ vyhral.

Ako vnรญmate situรกciu, ลพe na รšrade pre verejnรฉ obstarรกvanie skonฤilo 12 nรกmietok aย krajskรฝ sรบd sa zaoberรก รดsmimi ลพalobami vylรบฤenรฝch รบฤastnรญkov?

Pre mลˆa je to dรดkaz, ลพe NDS pri vyluฤovanรญ ponรบk, ktorรฉ nesplnili podmienky, postupovala sprรกvne aย รบrad to dvanรกsลฅkrรกt potvrdil. ฤŒo sa tรฝka krajskรฉho sรบdu, budeme ฤakaลฅ na jeho rozhodnutia.

Kedy mรก zaฤaลฅ fungovaลฅ elektronickรฉ mรฝto aย akรฉ sรบ jeho zรกkladnรฉ parametre?
Do prevรกdzky musรญ byลฅ vย zmysle zmluvy uvedenรฉ najneskรดr 1. 1. 2010. Pokryje pribliลพne dvetisรญc kilometrov diaฤพnic aย ciest aย prvรฉ ลกtyri roky budรบ mรฝto platiลฅ iba vozidlรก nad 3,5 tony. Potom by mali elektronickรฉ mรฝto platiลฅ aj osobnรฉ autรก.

Akรฉ prinesie vรฝnosy?
Vย prvom roku prevรกdzky sa oฤakรกva okolo 180 miliรณnov eur. Zmluva je uzatvorenรก na 14 rokov sย moลพnosลฅou predฤบลพenia oย ฤalลกรญch 5 rokov. SanToll-Ibertax mรก tento rok investovaลฅ asi 265 miliรณnov eur. Ak systรฉm nebude fungovaลฅ naฤas, musรญ platiลฅ vysokรฉ pokuty. Ak by systรฉm nefungoval vรดbec, prรญde oย svoje investiฤnรฉ prostriedky vย celej vรฝลกke.

ฤฝudia oฤakรกvajรบ, ลพe za spoplatnenie dostanรบ aj kvalitu. ฤŒo vลกetko sa robรญ pre skvalitลˆovanie diaฤพnic na Slovensku?
Je naลกou povinnosลฅou daลฅ รบฤastnรญkom cestnej premรกvky zodpovedajรบci komfort, ku ktorรฉmu patrรญ aj diaฤพnica sย kvalitnรฝm povrchom, znaฤenรญm, zรกzemรญm aย vรดbec so vลกetkรฝm, ฤo sย tรฝm sรบvisรญ. Pripravujeme vรฝmenu zvodidiel โ€“ oceฤพovรฉ vymenรญme za bezpeฤnejลกie betรณnovรฉ, ktorรฉ sa aj jednoduchลกie udrลพiavajรบ. Sย tรฝm sรบvisรญ aj doplnenie oplotenia vลกetkรฝch รบsekov diaฤพnic kvรดli divej zveri. Sรบฤasลฅou skvalitnenia diaฤพnic je aj vรฝstavba novรฝch zariadenรญ na odpoฤรญvadlรกch na D1 aj D2 sย kompletnรฝmi hygienickรฝmi, stravovacรญmi aย ubytovacรญmi sluลพbami, informaฤnรฝm centrom a, pochopiteฤพne, ฤerpacรญmi stanicami.

Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti sa tรฝka aj Prรญstavnรฝ most vย Bratislave, ktorรฝ je najvyลฅaลพenejลกou dopravnou komunikรกciou na Slovensku. Je most spรดsobilรฝ na vytvorenie avizovanรฉho trojpruhu?
Momentรกlne to nie je reรกlne. Podฤพa posudkov statikov je totiลพ most uลพ dnes na hranici medznรฝch stavov. Denne ide cezeลˆ okolo 120 tisรญc vozidiel, navyลกe, je tam neobmedzenรก ลพelezniฤnรก premรกvka.ย 

Nie je problรฉmom aj mostovรก konลกtrukcia?

Problematickรก je najmรค statika mosta. Uลพ dnes sย ลˆou treba nieฤo robiลฅ. ลฝeleznice Slovenskej republiky, ako majiteฤพ aย sprรกvca oceฤพovej konลกtrukcie mosta musia urobiลฅ podrobnรบ diagnostiku mosta sย meranรญm hrรบbok oceฤพovรฝch stien aย preverenia stupลˆov korรณzie, vรฝsledky eลกte raz doplniลฅ do statickรฝch vรฝpoฤtov aย navrhnรบลฅ zรกsadnรฉ rieลกenia, ktorรฉ by mali viesลฅ kย zosilneniu mosta aย tรฝm aj moลพnosti rozลกรญrenia cestnej komunikรกcie zo ลกtvorpruhu na ลกesลฅpruh. Stรกle je tu moลพnรก debata oย rozลกรญrenรญ, ale musel by sa prehodnotiลฅ vlakovรฝ grafikon aย kvรดli dynamike by nesmeli รญsลฅ po moste sรบฤasne dva vlaky. Samozrejme, rekonลกtrukciu by potrebovala aj oceฤพovรก konลกtrukcia.

Na zรกver sa eลกte vrรกtim kย PPP projektom. Viete si predstaviลฅ, ลพeby sa prostrednรญctvom nichย  dali financovaลฅ aj inรฉ inลพinierske diela ako diaฤพnice?

Samozrejme. PPP projekty sรบ vo svete odskรบลกanรฉ aj vย inรฝch oblastiach โ€“ pri vรฝstavbe ลพeleznรญc, ฤastรญ metra, nemocnรญc, vรคznรญc, atฤ.

ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: archรญv

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie