Igor Choma: Krรญzovรฉ situรกcie ma motivujรบ
Galรฉria(2)

Igor Choma: Krรญzovรฉ situรกcie ma motivujรบ

Partneri sekcie:

Jeho starรฝ otec patril kย povestnรฝm liptovskรฝm murรกrom, ktorรญ stavali Budapeลกลฅ. Otec toto remeslo prevzal aย bol dlhoroฤnรฝm riaditeฤพom veฤพkej stavebnej firmy. Aj zย maminej strany sa to hemลพilo stavbรกrmi aย tak ลฝilinฤanovi Igorovi Chomovi bolo vลกetko jasnรฉ: stavebnรก fakulta vย Bratislave. Stavbรกrsky fortieฤพ zรญskaval vย Nemecku iย Rusku, aby svoje skรบsenosti nรกsledne zรบลพitkoval na Slovensku. Uลพ vyลกe dva roky pรดsobรญ Ing.ย Igor Choma (1964) vo funkcii predsedu predstavenstva aย generรกlneho riaditeฤพa Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s., aย viac ako rok vo funkcii splnomocnenca vlรกdy SR pre urรฝchlenรบ vรฝstavbu nadradenej cestnej dopravnej infraลกtruktรบry, odkiaฤพ priamo vykonรกva prioritu vlรกdy โ€“ urรฝchlenรบ vรฝstavbu diaฤพnic. Ako sรกm tvrdรญ, vย sรบฤasnej situรกcii ovplyvnenej finanฤnou krรญzou sa pohybuje so zvรฝลกenou aktivitou, lebo prรกve to je pre neho stimul kย novรฝm vรฝzvam.


Zaฤnime od vaลกich vysokoลกkolskรฝch ลกtรบdiรญ. ฤŒo ste na stavebnej fakulte vyลกtudovali?
Takzvanรบ โ€žveฤพkรบ voduโ€œ na katedre geotechniky, to znamenรก priehrady, plavebnรฉ komory, รบpravy tokov aย vลกetko, ฤo sย tรฝm sรบvisรญ. Som telom aj duลกou stavbรกr, ฤo sa odvรญjalo aj od mรดjho rodinnรฉho zรกzemia. Po ลกkole som iลกiel rovno do terรฉnu โ€“ na stavbu vodnej nรกdrลพe Novรก Bystrica, kde som bol pri sypanรญ hrรกdze aลพ do jej ukonฤenia.

Vzรกpรคtรญ vลกak priลกiel november โ€™89 aย po ลˆom prvรก zahraniฤnรก prax vย Nemecku. ฤŒo ste tam konkrรฉtne robili?

Po spoloฤenskรฝch zmenรกch vย bรฝvalom vรฝchodnom bloku vznikla moลพnosลฅ pracovaลฅ za hranicami Slovenska. Vย tom ฤase sa tam vydalo veฤพkรฉ mnoลพstvo stavbรกrskych profesiรญ aย ja sรกm som sa ocitol na priemyselnรฝch stavbรกch. Bola to veฤพmi dobrรก skรบsenosลฅ aย preลกiel som na nich od majstra aย stavbyvedรบceho, aลพ po hlavnรฉho inลพiniera pre zahraniฤnรฉ stavby celej stavebnej spoloฤnosti.

ฤŒo vรกm tรกto skรบsenosลฅ priniesla?

Bola to veฤพkรก ลกkola, pretoลพe vย Nemecku som sa stretol vย tom ฤase s pre mลˆa nevรญdanรฝmi vecami. Nebolo to oย tom, ลพe by nemeckรญ robotnรญci robili lepลกie ako naลกi, ale novรฝmi boli pre mลˆa najmรค stavebnรฉ technolรณgie โ€“ spรดsoby debnenia, ale aj systรฉm stavby so svojou logistikou dodรกvok. Kaลพdรฝ deลˆ prichรกdzala na stavbu novรก projektovรก dokumentรกcia, vลกetko bolo vย neustรกlej dynamike.

Cez nemeckรบ firmu ste sa neskรดr dostali aj do Ruska. To ste sa asi vrรกtili do postsocialistickej reality…
Urฤite, stavba vย Rusku vย roku 1993 sa nedรก porovnรกvaลฅ sย Nemeckom… Vย tom ฤase som robil vo Vรกhostave, ktorรฝ si na zรกklade referenciรญ vybrala veฤพkรก nemeckรก stavebnรก firma Bilfinger Berger pre svoju zรกkazku vย meste Millerovo vย Rostovskej oblasti. Spoฤiatku sme robili vย rรกmci vรคฤลกieho konzorcia slovenskรฝch firiem, neskรดr uลพ len samostatne.

Oย ฤo konkrรฉtne iลกlo?
Stavalo sa tam 760 bytov sย kompletnou infraลกtruktรบrou โ€“ so ลกkolami, ลกkรดlkami, zdravotnรฝmi zariadeniami, priฤom celรก ลกtvrลฅ bola takmer nezรกvislรก od zdrojov. Bola tam kanalizรกcia, teplรกreลˆ, od 12 kilometrov vzdialenรฝch studnรญ sme natiahli vodovody. Chรฝbala iba elektrรกreลˆ. Pri samotnej stavbe sme vลกak mali veฤพkรฉ problรฉmy sย miestnou klรญmou, vย ktorej sa striedali obrovskรฉ zimy s horรบฤavami. Kvalitu prรกce nรกm tieลพ komplikovali ruskรฉ materiรกly, ktorรฉ nespฤบลˆali nรกroky Nemcov. Poriadne sme sa sย tรฝm natrรกpili.

Ako to dopadlo?

Dobre, mesteฤko bolo dokonฤenรฉ vย termรญne aย poลพadovanej kvalite vย roku 1996. Odvtedy som tam nebol.

Aย potom priลกla Moskva?
รno, pre Vรกhostav som vย Moskve kreoval obchodnรฉ zastรบpenie, sย ktorรฝm sme sa zรบฤastnili vรฝstavby veฤพkรฉho obytnรฉho monolitickรฉho domu vย Moskve. Po ฤalลกรญch troch rokoch som sa vrรกtil na Slovensko, kde som nastรบpil do stavebnej firmy BCI. Spoฤiatku som bol vedรบcim ลพilinskรฉho zรกvodu aย po pribliลพne dvoch rokoch som sa stal obchodnรฝm riaditeฤพom spoloฤnosti. Po ลกiestich rokoch pรดsobenia vย BCI priลกla ponuka zo ลพilinskej projekฤnej spoloฤnosti Proma, kde som robil vรฝkonnรฉho riaditeฤพa. Zaujรญmavรก prรกca, zรญskal som veฤพmi dobrรฝ prehฤพad oย fungovanรญ vย projekcii.

Uลพ vtedy bola vaลกa ฤinnosลฅ aj vย znamenรญ politickej aktivity vย ลพilinskom okrese, ktorรก vรกs katapultovala do sรบฤasnej pozรญcie. ฤŒo pre vรกs znamenala ponuka od novej vlรกdy Roberta Fica?
Po voฤพbรกch vย roku 2006 sa hฤพadali ฤพudia na rozliฤnรฉ posty aย predo mnou sa zrazu objavila obrovskรก vรฝzva. Spoฤiatku som bol zaskoฤenรฝ, ale myslรญm, ลพe som typ ฤloveka, ktorรฉho takรฉto ลพivotnรฉ situรกcie nevyฤพakajรบ. Samozrejme, na zaฤiatku som musel vnikaลฅ do nรกroฤnej problematiky, ktorรก bola vย nรกplni ฤinnosti Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS). Musel som sa oboznรกmiลฅ sย cestnรฝm inลพinierstvom, predprรญpravnou fรกzou, stratรฉgiou vรฝstavby diaฤพnic, spoluprรกcou sย ministerstvom dopravy aย mnoลพstvom ฤalลกรญch vecรญ.

Urฤite ste mali pri nรกstupe predstavy, ktorรฉ samotnรก prax pravdepodobne korigovala. Ako vyzerala cesta zreรกlnenia vรญziรญ?

Priznรกm sa, ลพe predtรฝm som si nevedel celkom predstaviลฅ, ฤo je to Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ. Nemal som ani potuchu oย cestรกch, lebo vย mojom profesijnom ลพivote som sa sย nimi dovtedy nestretol zย pohฤพadu investorskej prรญpravy ani realizรกcie. ฤŒiastoฤnรบ neistotu som sa snaลพil eliminovaลฅ ลกtรบdiom aย pozornรฝm pozorovanรญm vลกetkรฉho, ฤo sa len dalo.

Ako rรฝchlo ste sa dostali do komplexnรฉho obrazu?

Nejakรฝ ฤas to trvalo, ale domnievam sa, ลพe dnes som vย tejto problematike doma. Kaลพdรฝ deลˆ mรกm vลกak vรคฤลกรญ reลกpekt pred vรฝstavbou diaฤพnic. Popri samotnej realizรกcii treba totiลพ hฤพadieลฅ aj ฤaleko dopredu. Uลพ dnes by malo byลฅ zreteฤพne zadefinovanรฉ, ฤo bude oย 10, 15 aย viac rokov. Je uลพ sรญce viacmenej jasnรฉ, kadiaฤพ diaฤพnice povedรบ, ale treba zรกroveลˆ povedaลฅ ฤi ideme stavaลฅ 4- alebo 6-pruhovรฉ diaฤพnice aย na ktorรฝch รบsekoch. Myslรญm, ลพe ลกtรกt by mal jednoznaฤne povedaลฅ, ฤo je jeho stratรฉgiou vย oblasti vรฝstavby diaฤพnic na Slovensku aย kaลพdรก ฤalลกia vlรกda by sa mala tejto stratรฉgie drลพaลฅ.

Do akej miery mรดลพe NDS tรบto stratรฉgiu ovplyvลˆovaลฅ?

Tvorcom stratรฉgie vรฝstavby diaฤพnic je ministerstvo dopravy. Musรญm vลกak potvrdiลฅ, ลพe nรกvrhy NDS, ktorรก รบzko sย ministerstvom spolupracuje, sรบ nรญm korektne posudzovanรฉ.

Akรฉ ste si stanovili ciele?
Na vลกetkรฝch stavbรกch, ktorรฉ sa realizovali, sa nรกm podarilo zdynamizovaลฅ aย dokonฤiลฅ stavby, ktorรฉ sa zaฤali poฤas bรฝvalรฝch vlรกd โ€“ zdedili sme ลกtyri nedokonฤenรฉ stavby, ktorรฉ sa zaฤali stavaลฅ eลกte vย obdobรญ Meฤiarovej vlรกdy. Zostala neukonฤenรก uลพ iba jedinรก โ€“ รบsek Skalitรฉ โ€“ hranica sย Poฤพskom, ktorรก sa stavia uลพ 12 rokov, tento rok ju ukonฤรญme. Dokonฤili sme aj ฤalลกiu takรบto dlhoroฤnรบ stavbu Vaลพec โ€“ Mengusovce, no aย vย tomto roku dokonฤรญme vลกetky stavby, ktorรฉ zaฤala predchรกdzajรบca vlรกda. Vย naลกich prioritรกch sme sa zaฤali viac venovaลฅ prรญprave novรฝch รบsekov, ktorรก bola veฤพmi zanedbanรก. Uplynulรฉ dva roky sme tomu venovali ฤas aย finanฤnรฉ prostriedky. Do prรญpravy sme vloลพili oย 300โ€‰% peลˆazรญ viac ako vย roku 2006 vloลพila minulรก vlรกda aย zvรฝลกili tak dynamiku prรญpravy novรฝch รบsekov diaฤพnic. Naลกe dvojroฤnรฉ รบsilie by malo priniesลฅ ovocie tohto roku, keฤ mรกme zรกmer rozbehnรบลฅ vรฝstavbu 15 novรฝch รบsekov vrรกtane PPP projektov.

Mohli ste sa pri tom oprieลฅ oย kolektรญv vย NDS?
รno, pretoลพe jeho podstatnรก ฤasลฅ tu zostala. Sย mojรญm nรกstupom sa zmenilo len predstavenstvo spoloฤnosti. Veฤพa som sa pรฝtal aย moji kolegovia mi ochotne odpovedali. Tak som postupne vstrebรกval vลกetky informรกcie aย postupne zaฤal robiลฅ veฤพkรฉ kontrolnรฉ dni po stavbรกch. Mรดj predchodca takรฉto nรกvลกtevy nevykonรกval aย aj zhotovovatelia boli spoฤiatku ลกokovanรญ, keฤ som vybehol vย ฤiลพmรกch na stavbu. Vลกetci si vลกak uลพ zvykli a kontrolnรฉ dni na รบrovni generรกlnych riaditeฤพov fungujรบ ako treba.

Hovorili ste, ลพe pri nรกstupe vรกm pomohli ฤพudia. Na ฤo kladiete dรดraz pri vedenรญ takรฉho veฤพkรฉho kolektรญvu?
Podstatnou zรกsadou je sprรกvna komunikรกcia sย ฤพuฤmi. Komunikรกcia bez arogancie, avลกak kvalitnรก aย dรดslednรก. Kaลพdรฝ zย nรกs je ฤlovek, aย preto mu treba preukazovaลฅ primeranรบ sluลกnosลฅ. Odmietol som po nรกstupe robiลฅ politickรฉ ฤistky, kaลพdรฝ mal ลกancu. Aลพ po nejakom ฤase som zaฤal pristupovaลฅ kย personรกlnym vรฝmenรกm niektorรฝch ฤพudรญ. Zmenu obฤas priniesol ลพivot (materskรฉ dovolenky), inokedy si to zase vynรบtila potreba kvalitnejลกej prรกce.

Teda ลพiadne razantnรฉ seky?
Hoci sa poฤas mรดjho pรดsobenia vymenilo uลพ veฤพa ฤพudรญ, nikdy som nepristupoval kย radikรกlnym rieลกeniam. Najprv hฤพadรกm pre danรฉho ฤloveka priliehavejลกie miesto vย spoloฤnosti aย snaลพรญm sa vytiahnuลฅ ฤo najviac zย jeho schopnostรญ. Ak ich nemรก, potom sa treba rozlรบฤiลฅ โ€“ Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ nie je sociรกlny รบstav. A NDS mรก po celom Slovensku vyลกe tisรญc zamestnancov.

Vyberali ste si riaditeฤพov na jednotlivรฝch รบsekoch?
Nie, ฤlenov predstavenstva menuje akcionรกr spoloฤnosti โ€“ ministerstvo dopravy. Vย NDS sa vลกak ziลกiel veฤพmi dobrรฝ tรญm riaditeฤพov, ktorรฝ sme dlhลกรญ ฤas nevedeli doplniลฅ oย kvalitnรฉho finanฤnรฉho riaditeฤพa. Na tomto mieste musรญ stรกลฅ profesionรกl, ktorรฝ bude maลฅ spoฤพahlivรฝ prehฤพad aย bude riadiลฅ รบsek spoloฤnosti, ktorรฝm prejde 20 miliรกrd korรบn roฤne.

Aj vaลกa pozรญcia je pod tlakom politiky. Neznepokojuje vรกs tรกto neistota?
รno, som vย pozรญcii, vย ktorej neviete, ฤo bude zajtra. Je to aj oย politike, aย teda aj oย tlakoch aย kompromisoch. Na druhej strane je to vลกak predovลกetkรฝm oย vรฝstavbe diaฤพnic, aย teลกรญ ma, ลพe sa veci dynamicky posรบvajรบ dopredu.

Stali ste sa aj vlรกdnym splnomocnencom pre vรฝstavbu diaฤพnic. Pomohla vรกm tรกto funkcia pri napฤบลˆanรญ cieฤพov?
Rozhodne รกno. Spoฤiatku som nechรกpal ako sa budรบ funkcie splnomocnenca aย generรกlneho riaditeฤพa dopฤบลˆaลฅ. Postupne som prรญnos splnomocnenca pochopil aย reลกpektoval som rozhodnutie vlรกdy vytvoriลฅ takรฝto inลกtitรบt. Vytvoril som medzirezortnรบ komisiu splnomocnenca vlรกdy, ktorรก rieลกi veci na medzirezortnej รบrovni, rieลกi veci na รบrovni samosprรกv aย regionรกlnych ลกtรกtnych sprรกv.

Komunikujete sย rezortnรฝmi ministrami na spoloฤnej vlne?
Pri ministroch zo strany Smer โ€“ sociรกlna demokracia sme politici zย jednej strany aย mรกme tak rovnakรฉ zรกmery. Nemรดลพeme sa predsa stretรกvaลฅ vย kontraproduktรญvnych diskusiรกch, iย keฤ pripรบลกลฅam, ลพe sa vyskytujรบ nรกzorovรฉ rozdiely na odbornej รบrovni. Musรญme vลกak hฤพadaลฅ spoloฤnรฉ cesty aย myslรญm, ลพe sa nรกm aj darรญ. Sย ministrom dopravy ฤฝubomรญrom Vรกลพnym sme vย kontakte aย nech sa ฤokoฤพvek deje, mรกm tam dvere vลพdy otvorenรฉ. Pod ministrom vnรบtra sรบ ฤalลกie zloลพky โ€“ hasiฤi, policajti, dnes uลพ aj mรฝtna polรญcia โ€“ bez pomoci ktorรฝch by sme nevedeli niektorรฉ veci dorieลกiลฅ. Tรกto priama komunikรกcia nรกm naprรญklad pomรกha pri organizovanรญ dopravy pri opravรกch aย rekonลกtrukciรกch vozoviek.

ลฝivot vลกak nie je len oย prรกci. Kde si dobรญjate vitรกlne baterky?
Predovลกetkรฝm doma sย rodinou vย ลฝiline. Do Bratislavy chodรญm na tรฝลพdลˆovky. Vย ลฝiline mรกm dom, vย ktorom vลพdy treba nieฤo rieลกiลฅ, opravovaลฅ atฤ. Kedysi som celkom dobre lyลพoval aย dodnes som tomuto zimnรฉmu ลกportu vernรฝ. Rรกno sa snaลพรญm pravidelne plรกvaลฅ, no aย minulรฝ rok som zaฤal sย golfom. Hoci predtรฝm som sa mu brรกnil, vidรญm, ลพe celkom neopodstatnene. Je to ลกport, ktorรฝ predstavuje psychickรฝ relax, ฤlovek tam buฤ celkom vypne alebo vย pokoji predumรก niektorรฉ veci.

Vyuลพรญvate golf aj na uzatvรกranie obchodov?
Zatiaฤพ nie, ale isto je to vhodnรก prรญleลพitosลฅ na obchodnรฉ rokovania. Priznรกm sa, eลกte sย nรญm len zaฤรญnam, ale pevne dรบfam, ลพe tento rok uลพ budem maลฅ na golf viac ฤasu aย podarรญ sa mi รญsลฅ na nejakรฝ turnaj.

Kultรบra?

Na tรบ nie je veฤพa ฤasu, hoci mi prichรกdza veฤพmi veฤพa pozvรกnok na rรดzne kultรบrne podujatia. Kaลพdรฝ veฤer dlho pracujem, no aย vย piatok poobede sa uลพ snaลพรญm รญsลฅ za rodinou. Som fotograf-amatรฉr aย veฤพmi intenzรญvne sa snaลพรญm โ€“ pravda, len pre svoju radosลฅ โ€“ venovaลฅ tejto ฤinnosti ฤas. Snaลพรญm sa veฤพa ฤรญtaลฅ. Samozrejme, na prvรฉ miesto patrรญ odbornรก literatรบra sรบvisiaca sย mojou prรกcou, ale aj knihy, ktorรฉ sรบvisia sย histรณriou. Naposledy som doฤรญtal memoรกre Winstona Churchilla oย druhej svetovej vojne, ktorรฉ mi ponรบkli fakty zย histรณrie zย inรฉho uhla pohฤพadu, ale aj pรบtavรฉ ฤรญtanie. Vyhฤพadรกvam vลกak aj literatรบru faktu zo slovenskรฝch dejรญn.

Spomรญnali ste, ลพe ลพivotnรฉ vรฝzvy treba vyuลพiลฅ. Ako sa cรญtite poฤas krรญzovรฝch situรกciรญ?

Motivujรบ ma. Pravda, ฤloveka vลพdy neteลกรญ, ลพe musรญ rieลกiลฅ mimoriadne nรกroฤnรฉ situรกcie, ale na druhej strane nie je ฤas pred vecami sa schovรกvaลฅ. Snaลพรญm sa kย problรฉmu postaviลฅ priamo aย hฤพadaลฅ rieลกenia. Krรญzovรฝ moment ma ลกtartuje do aktivity, snaลพรญm sa problรฉm zadefinovaลฅ, prรญsลฅ na rieลกenia. Potom treba dobre manaลพovaลฅ vรฝkon na splnenie รบloh aย dotiahnuลฅ veci do konca.

Darรญ sa to?

Nie vลพdy som spokojnรฝ, pretoลพe po vyrieลกenรญ problรฉmu niekedy prรญdem kย nรกzoru, ลพe sa to dalo spraviลฅ aj inak. Avลกak v tom ฤase, keฤ sa problรฉm vyskytol, robรญte na zรกklade poznania, ktorรฉ vย tom ฤase mรกte. Veci sa vลกak posรบvajรบ dopredu aย mลˆa teลกรญ, ลพe aj vย oblasti slovenskรฝch diaฤพnic.

ฤŒo bude ฤalej?
Dnes som zorientovanรฝ vย diaฤพniฤnej problematike aย chcel by som na tom mieste vydrลพaลฅ dlhลกรญ ฤas. Chcel by som byลฅ pri tom v okamihu, keฤ sa na diaฤพnici D1 aย R1 budรบ prestrihรกvaลฅ pรกsky poslednรฝch ukonฤenรฝch รบsekov. Vtedy sa bude daลฅ obzrieลฅ aย skonลกtatovaลฅ, ลพe za nami zostal kus dobrej roboty. Netvrdรญm, ลพe niekto inรฝ by to nevedel lepลกie, ale ja som dostal tรบto moลพnosลฅ aย snaลพรญm sa ju vyuลพiลฅ. Aย ฤo bude potom… to eลกte neviem. Urฤite vลกak zostanem pri stavbรกrฤine.

Ing. Igor Choma
Narodenรฝ: 1964, Martin

Vzdelanie:
1978 โ€“ 1982 Gymnรกzium, Veฤพkรก Okruลพnรก, ลฝilina
1982 โ€“ 1987 Stavebnรก fakulta STU, Bratislava

Priebeh zamestnania:
1987 โ€“ 1999 VรHOSTAV a. s., ลฝilina
1999 โ€“ 2005 BCI, a. s. ลฝilina (riaditeฤพ stavebnรฉho zรกvodu v ลฝiline, neskรดr obchodno-technickรฝ riaditeฤพ)
2005 โ€“ 2006 PROMA s. r. o., ลฝilina (vรฝkonnรฝ riaditeฤพ)

Sรบฤasnรฉ pรดsobenie:
predseda predstavenstva a generรกlny riaditeฤพ NDS, a. s., Bratislava

ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: archรญv Ing.ย Igora Chomu

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie