Informačný systém diaľnic Slovenska
Diaľnice, ktoré sú súčasťou automobilovej cestnej siete, sa na Slovensku budujú tak, aby čo najlepšie vyhovovali medzinárodným európskym štandardom z hľadiska bezpečnosti a plynulosti premávky. Významnou mierou k tomu dnes prispievajú technologické zariadenia určené na monitorovanie a riadenie cestnej premávky, ktoré sú súčasťou informačného systému diaľnice.
Vybavenie informačného systému diaľnice
Informačný systém diaľnice prispieva k bezpečnosti a plynulosti premávky aj tým, že meteorologické údaje umožňujú predpovedať vznik námrazy v priestore diaľnice s následnou väzbou na výjazd odhŕňacej a posýpacej techniky, prípadne s väzbou na technológiu automatických postrekov nemrznúcich kvapalín na povrch vozovky. Kamerový dohľad neustále zobrazuje a zaznamenáva reálny obraz života diaľnice. Video v reálnom čase je k dispozícii operátorom zabezpečujúcim prevádzkyschopnosť a údržbu, diaľničnej polícii sa ním rozširuje možnosť o vizuálnu bezpečnostnú kontrolu. V núdzi je pre účastníkov cestnej premávky k dispozícii tiesňové telefonické spojenie na políciu. Pomocou zariadení informačného systému sa priebežne dynamicky zisťujú aj hmotnosti vozidiel spolu s intenzitou dopravného prúdu a poskytujú sa tak údaje na preventívnu ochranu vozovky. Z nich možno zisťovať korelácie s konštrukčnými parametrami vozovky a potom usudzovať ako, na ktorých miestach a v ktorých lokalitách dochádza k vyjazdeniu koľají, resp. inej degradácii v dôsledku nadmerného zaťaženia intenzitou, preťaženia náprav a prekračovania celkovej povolenej hmotnosti vozidiel.
Automatické sčítače dopravy môžu byť rozmiestnené tak, aby hodnoty dopravných intenzít reprezentovali miesta v danom regióne rozhodujúce pre hodnotenie aktuálneho stavu dopravného zaťaženia a umožnili predpovedať vývoj dopravy z krátkodobého a dlhodobého hľadiska. Krátkodobé hľadisko je dôležité na identifikáciu dopravnej zápchy a hľadania možných riešení na odľahčenie príslušnej komunikácie, či už ide o diaľnicu, alebo iný typ cestnej komunikácie. Dlhodobé hľadisko je dôležité pre plánovanie rozvoja cestnej siete. Prognózy umožnia predpovedať, kedy treba zväčšiť kapacitu cestnej komunikácie alebo včas rozhodnúť o vhodnej alternatíve, napr. rýchlostnom alebo diaľničnom obchvate. Technológie monitorovania a riadenia dopravy pri vhodnej konfigurácii parametrov majú schopnosť za cenu regulovania dopravných prúdov zabezpečiť ich plynulosť.
Tunely
Mosty
Na diaľniciach je dôležité zachovať možnosť primerane rýchlej prepravy. Všetky monitorovacie systémy a ich diagnostika poskytujú informácie v reálnom čase. To znamená, že nasnímanie údajov a ich prenos prebiehajú v čase tak, aby neobmedzovali rýchlosť premávky na diaľnici pre žiadny druh prepravy z hľadiska kvality snímania údajov a diagnostiky a včas sa dostali na určené miesto v systéme a prostredníctvom vizualizácie boli operátorovi v dispečingu alebo na inom príslušnom mieste v dosahu technologickej siete. Zozbierané údaje sú k dispozícii pri možnom automatickom, prípadne ručnom, ovládaní a rozhodovaní o výbere najvhodnejšieho dopravného stavu. Dopravný stav predstavuje súbor dopravných značení a svetelných návestí optimalizovaný z hľadiska aktuálnej situácie na ceste alebo diaľnici. Signály pre riadenie dopravy musia prejsť systémom tak rýchlo, aby boli neodkladne k dispozícii pre vnemové aparáty (zrak, sluch, hmat vrátane korektnej priestorovej identifikácie) vodičov a ostatných účastníkov cestnej premávky.
Informačný systém slovenských diaľnic, ktorého výstavbu riadi Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Bratislava, sa projektuje a buduje v súlade s možným rozšírením napr. o monitorovanie znečistenia životného prostredia exhalátmi produkovanými cestnou dopravou, turistický informačný systém a budúci centrálny národný dispečing. Rozšírenie systému vytvára predpoklady na budúcu možnú implementáciu systému elektronického automatického spoplatnenia účastníkov cestnej premávky, a to najmä ťažkej nákladnej automobilovej dopravy a ďalšie rozšírenia pre inteligentné dopravné systémy budúcich generácií, ako napr. opto-elektro-akusticko-vibračných navádzacích systémov a zlepšenia súčasného navigačného a integrovaného záchranného systému. Prepojenie monitorovania a riadenia dopravy ciest prvej a nižšej kategórie s monitorovaním a riadením dopravy diaľnic a rýchlostných komunikácií v budúcnosti môže byť spôsobom zlepšenia plynulosti cestnej dopravy najmä tunelov a veľkých miest.
Text a foto: doc. RNDr. Stanislav Urgela, PhD.
Autor článku je riaditeľom technického úseku spoločnosti BETAMONT s. r. o. Zvolen