image 81475 25 v1
Galรฉria(9)

Infraลกtruktรบra elektriฤkovej dopravy v meste Koลกice a jej modernizรกcia

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok sa venuje elektriฤkovej doprave v Koลกiciach a jej vรฝvoju od pouliฤnej drรกhy k zmodernizovanej infraลกtruktรบre, ktorรก sa prispรดsobila tak, aby predbehla ฤas. Tรกto modernizรกcia mรดลพe byลฅ zรกroveลˆ zaฤiatkom elektriฤkovej dopravy ako nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu v metropole vรฝchodu.

Toth obr 5
Toth obr 6
Toth obr 7
Toth obr 8
Toth obr 1
Toth obr 2
Toth obr 3
Toth obr 4

Nieฤo z histรณrie

Mestskรก hromadnรก doprava v Koลกiciach sa vyvรญja uลพ vyลกe 100 rokov. Najprv to bola linka konskej ลพeleznice zo ลพelezniฤnej stanice na Hlavnรบ ulicu sprevรกdzkovanรก 14. novembra 1891. Jej prevรกdzkovateฤพom bol dopravnรฝ podnik s nรกzvom Kassai kรถzรบti vasรบt, ฤo znamenรก Koลกickรฉ pouliฤnรฉ drรกhy. Neskรดr sa objavili parnรฉ โ€želektriฤkyโ€œ โ€“ medzi rokmi 1896 a 1913. Skutoฤnรฉ, elektrickรฉ, elektriฤky priลกli do koลกickรฝch ulรญc 28. februรกra 1914, tesne pred prvou svetovou vojnou. Po vzniku ฤŒSR sa prevรกdzkovateฤพ premenoval na Koลกickรฉ elektrickรฉ pouliฤnรฉ drรกhy. V medzivojnovom obdobรญ sa hromadnรก doprava nevyvรญjala, pribudla jedinรก traลฅ ku Gajdovรฝm kรบpeฤพom (Aniฤka). Poฤas maฤarskej okupรกcie sa zniฤili trate, vozidlรก a aj trolejovรฉ vedenie a vozovne. Prevรกdzka dopravy sa obnovila po oslobodenรญ v roku 1945, priฤom sa nasadili vozidlรก, ktorรฉ neboli prรญliลก poลกkodenรฉ. Dopravnรฝ podnik sa premenoval na Mestskรฉ verejnรฉ podniky โ€“ doprava.

Obdobie najvรคฤลกieho rozvoja nastalo v 60. rokoch minulรฉho storoฤia. V roku 1964 vznikla rรฝchlodrรกhovรก traลฅ do Vรฝchodoslovenskรฝch ลพeleziarnรญ (dnes U. S. Steel Koลกice, s. r. o., ฤalej USS), sรบฤasne sa zruลกila nรกkladnรก elektriฤkovรก doprava (prevรกdzkovateฤพom s nรกzvom Dopravnรฝ podnik mesta Koลกรญc). Na rรฝchlodrรกhe do VSลฝ boli v prevรกdzke trojvozovรฉ sรบpravy, ฤo bolo v ฤŒeskoslovensku raritou. Takto zostavenรฉ vlaky mali dฤบลพku takmer 45 m. Vรฝstavbou rรฝchlodrรกhy sa predurฤil celkovรฝ veฤพkokapacitnรฝ charakter mestskej siete. Budovali sa trate na husto obรฝvanรฉ sรญdliskรก (Novรฉ Mesto, Nad Jazerom) a zรกroveลˆ sa ruลกili spojenia do ฤŒermeฤพa a ลคahanoviec, ktorรฉ mali rekreaฤnรฝ charakter a  nemali tam zachรกdzaลฅ ลพeleziarenskรฉ linky โ€žRโ€œ. Poslednรก dosiaฤพ postavenรก traลฅ je Alejovรก z roku 1989, ktorรก podstatne vylepลกila spojenie juลพnej a zรกpadnej ฤasti mesta. Takto fungoval mestskรฝ dopravnรฝ systรฉm aลพ do roku 1996, keฤ bol dopravnรฝ podnik uลพ po transformรกcii na akciovรบ spoloฤnosลฅ (rok 1994) nรบtenรฝ zruลกiลฅ prevรกdzku trojvozovรฝch sรบprav z dรดvodu vysokรฝch prevรกdzkovรฝch nรกkladov.

Schéma tratí v r. 1960

Schรฉma tratรญ v r. 1960

Sรบฤasnosลฅ

Na objektivizรกciu pohฤพadu na zrealizovanรบ a pripravovanรบ modernizรกciu elektriฤkovรฝch tratรญ v Koลกiciach je potrebnรฉ uviesลฅ, akรฝ bol pรดvodnรฝ stav infraลกtruktรบry. V roku 2012 sa v Koลกiciach prevรกdzkovali tri druhy MHD: elektriฤkovรก, autobusovรก a trolejbusovรก. Celรฝ prepravnรฝ objem cestujรบcich v rรกmci mesta dopฤบลˆala individuรกlna automobilovรก doprava. Podฤพa poฤtu prepravenรฝch osรดb sa elektriฤky radili aลพ na 3. miesto s 11,3-percentnรฝm podielom za autobusovรบ dopravu s 25,2-percentnรฝm podielom. Prvenstvo dosahovala individuรกlna vnรบtromestskรก doprava s podielom 60 %. Aj keฤ sa vo vรคฤลกine eurรณpskych miest, ktorรฉ disponujรบ elektriฤkovou dopravou, povaลพuje tento druh dopravy za nosnรฝ systรฉm hromadnej dopravy, v Koลกiciach je nosnรฝm systรฉmom mestskรก autobusovรก doprava.

Zรกkladnรฉ faktory, preฤo je to tak, sa dajรบ zjednoduลกene zhrnรบลฅ v troch bodoch:

  1. nevyhovujรบci stav existujรบcej infraลกtruktรบry elektriฤkovej dopravy,
  2. zastaranรฉ dopravnรฉ prostriedky,
  3. dlhotrvajรบci, zatiaฤพ neรบspeลกnรฝ proces rozลกรญrenia obsluลพnosti รบzemia mesta a prรญmestskรฝch oblastรญ elektriฤkovou dopravou.

Elektriฤkovรบ sieลฅ v Koลกiciach moลพno charakterizovaลฅ ako prirodzenรบ โ€“ voฤพnรบ. Danรฉ usporiadanie vychรกdza z historickรฉho vรฝvoja mesta a jeho cestnej siete. Podฤพa รบdajov z Programovรฉho rozvoja mesta Koลกice je celkovรก dฤบลพka priamej koฤพajovej trate 60,78 km, z toho na รบzemรญ mesta je 40,74 km a mimo mesta 20,04 km. Celkovรก dฤบลพka koฤพajรญ v sieti je 80,74 km vrรกtane vลกetkรฝch koฤพajรญ vo vozovni a obratiskรกch.

Trate leลพiace mimo intravilรกnu mesta sรบ vo vyhovujรบcom stave. Z tratรญ na รบzemรญ mesta je 21,63 km (53,09 %) vo vyhovujรบcom stave a 19,11 km (46,91%) v nevyhovujรบcom stave. V nevyhovujรบcom stave sรบ nielen z pohฤพadu geometrie koฤพajovรฉho zvrลกku, ale aj z hฤพadiska bezpeฤnosti, zastaranej technologickej infraลกtruktรบry, kapacitne a majetkovoprรกvne. Na tratiach sa realizovali len miestne, ฤiastoฤnรฉ opravy najkritickejลกรญch รบsekov. Najhorลกie na tom boli kriลพovatky a obratiskรก.

Dopravnรฝ podnik prevรกdzkuje sedem elektriฤkovรฝch liniek v rรกmci mesta a osem elektriฤkovรฝch liniek na rรฝchlodrรกhe do areรกlu ลพeleziarnรญ USS. Pred modernizรกciou vozลˆovรฉho parku disponoval DPMK 117 vozidlami. Priemernรฝ skutoฤnรฝ vek vozidiel bol 24,50 roka. Po modernizรกcii sa tento stav vylepลกil nรกkupom 33 ks novรฝch elektriฤiek typu VARIO LF2 v rokoch 2014 a 2015, ktorรฉ nahradili najstarลกie prevรกdzkovanรฉ vozidlรก.

V rรกmci existujรบcej koฤพajovej siete chรฝbajรบ trasy, resp. prepojenia trรกs, ktorรฉ by umoลพnili lepลกiu dostupnosลฅ a lepลกie vyuลพitie vรฝhod elektriฤkovej dopravy. รšplne chรฝbajรบ obratiskรก koฤพajovej a cestnej dopravy (najmรค Sรญdlisko ลคahanovce โ€“ Austrรกlska, Sรญdlisko KVP โ€“ stred, Sรญdlisko KVP โ€“ juh, letisko, Barca โ€“ juh pre autobusy).

Schéma tratí – pôvodný plán do r. 2000

Schรฉma tratรญ โ€“ pรดvodnรฝ plรกn do r. 2000

โ€žModernizรกciaโ€œ

Podstatnรก ฤasลฅ koฤพajovรฝch tratรญ v nevyhovujรบcom stave sa v rรกmci operaฤnรฝch programov zmodernizovala, modernizuje, alebo sa bude modernizovaลฅ (v zmysle modernizรกcia = prispรดsobiลฅ sa najnovลกรญm vymoลพenostiam) v rรกmci stavieb IKD, MEU, MET a MED, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou budovania integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu v meste a sรบ uvedenรฉ aj v Plรกne udrลพateฤพnej mestskej mobility mesta Koลกice 2014.

Aj keฤ sa v nรกzve vลกetkรฝch stavieb nachรกdza slovo modernizรกcia, nejde o รบplnรฉ naplnenie jeho vรฝznamu a aj konลกtatovanie v programovom rozvoji mesta o chรฝbajรบcich trasรกch a prepojeniach ostรกva akosi nepovลกimnutรฉ. Tรกto modernizรกcia je zameranรก na skvalitnenie existujรบcej infraลกtruktรบry a prispรดsobenie sa vลกetkรฝm vonkajลกรญm podnetom tak, aby mali Koลกice aspoลˆ kรบsok z modernรฉho kolรกฤa, ktorรฝ sรญce zasรฝti, no nie je BIO ani RAW โ€“ len s malou vรฝลพivnou hodnotou a vitamรญnmi, ktorรฉ nenasรฝtia poลพiadavky rozvoja, ale pri ฤasovom tlaku to uลพ ani lepลกie nemohlo byลฅ.

Dotknutรฉ trate a potrebnรฉ technologickรฉ vybavenie sรบ zrealizovanรฉ na zรกklade najnovลกรญch poznatkov, materiรกlov a technolรณgiรญ, obsluลพnosลฅ vลกak zostรกva takรก ako pred 100 rokmi. Stavby sa opรคลฅ stretli s fenomรฉnom neschopnosti plnohodnotnรฉho rozvoja z dรดvodu zloลพitosti a ฤasovej nรกroฤnosti vybavovania majetkovoprรกvnych pomerov, prispรดsobovania rieลกenia tak, aby sa nekomplikoval legislatรญvny proces a v neposlednom rade aj sฤasti zohฤพadลˆovala predpokladanรก vรฝลกka investiฤnรฝch nรกkladov. To vลกetko preto, aby sme predbehli ฤas, lebo na ฤas sรบ viazanรฉ peniaze.

IKD โ€“ integrovanรก koฤพajovรก doprava

Stavby IKD majรบ prioritne โ€“ a dรก sa povedaลฅ aj primรกrne โ€“ rieลกiลฅ systรฉm integrovanej dopravy a prepojenia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry s elektriฤkovou infraลกtruktรบrou v meste Koลกice. Cieฤพom je dosiahnuลฅ kvalitnejลกiu dopravnรบ obsluลพnosลฅ รบzemia a v neposlednom rade zatraktรญvniลฅ danรฝ druh dopravy pre cestujรบcich. Stavby sรบ sรบฤasลฅou dlhodobo pripravovanรฉho integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu (IDS) v Koลกickom samosprรกvnom kraji s vyuลพitรญm sรบprav TRAM-TRAIN.

Celkovรฝ rozsah vรฝstavby IKD obsahuje tieto stavby:

  • Terminรกl integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Moldava nad Bodvou mesto (zrealizovanรฝ v rรกmci investรญciรญ ลฝSR),
  • ลฝSR, Elektrifikรกcia trate Haniska pri Koลกiciach โ€“ Veฤพkรก Ida โ€“ Moldava nad Bodvou mesto (projektovรก prรญprava v rรกmci investรญciรญ ลฝSR v stupni DRS),
  • IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ€“ Nรกmestie Maratรณnu mieru (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),
  • IKD Koลกice, Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie s napojenรญm na ลฝSR (zrealizovanรก v investรญcii mesta Koลกice),
  • IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ€“ Sรญdlisko ลคahanovce (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),
  • TIOP Trebiลกov โ€“ projektovรก prรญprava v rรกmci investรญciรญ ลฝSR (projektovรก prรญprava v rรกmci investรญciรญ ลฝSR v stupni DUR).

V sรบฤasnosti je z danรฉho rozsahu vรฝstavby IKD, ktorรฝ sa dotรฝka elektriฤkovej infraลกtruktรบry, ฤiastoฤne zrealizovanรก stavba IKD Koลกice, Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie s napojenรญm na ลฝSR. Samotnรฉ napojenie na sieลฅ ลฝSR sa vลกak nezrealizovalo. Dรดvodom je nevyhnutnรฉ spracovanie technicko-ekonomickej ลกtรบdie udrลพateฤพnosti prevรกdzky vozidiel typu TRAM-TRAIN a preukรกzanie ich efektivity.

Realizovanรก stavba IKD bola rozdelenรก na dve samostatne realizovateฤพnรฉ ฤasti:

  • UฤŒS 31 Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie (bez napojenia na traลฅ ลฝSR),
  • UฤŒS 32 Staniฤnรฉ nรกmestie โ€“ napojenie na ลฝSR, priฤom UฤŒS 32/A umoลพnรญ zapojenie obratiska na Staniฤnom nรกmestรญ a UฤŒS 32/B, ktorรก sa bude realizovaลฅ v budรบcom obdobรญ, predstavuje samotnรฉ prepojenie s traลฅou ลฝSR Kysak โ€“ Koลกice.

Stavebnรญk (Mesto Koลกice) doplnil do prรญpravy a realizรกcie stavby IKD ฤalลกie dve stavby โ€“ Obratisko na Staniฤnom nรกmestรญ a Obratisko na Nรกmestรญ Maratรณnu mieru โ€“, ฤรญm sa zabezpeฤila plnohodnotnรก funkฤnosลฅ ucelenรฉho modernizovanรฉho รบseku trate od Nรกmestia Maratรณnu mieru po Staniฤnรฉ nรกmestie. V rรกmci stavby IKD sa zmodernizoval รบsek s rozvinutou dฤบลพkou koฤพaje 7 105 m vrรกtane รดsmich zastรกvok a trakฤnรฉho vedenia. Do konลกtrukciรญ koฤพajovรฉho spodku a zvrลกku sa pouลพili prvky zabraลˆujรบce ลกรญreniu hluku a vibrรกciรญ z dopravy.

V potrebnรฝch miestach sรบ umiestnenรฉ maznรญky na znรญลพenie opotrebovania koฤพajรญ a kolies vozidiel a na znรญลพenie hluฤnosti prejazdu. Vybudovala sa aj novรก trakฤnรก meniareลˆ C, kabelizรกcia napรกjacieho a spรคtnรฉho vedenia. Traลฅ je zabezpeฤenรก modernรฝm systรฉmom diaฤพkovรฉho monitorovania a ovlรกdania s novรฝm informaฤnรฝm, prenosovรฝm a kamerovรฝm systรฉmom. Novรฉ systรฉmy sa monitorujรบ a riadia z dopravnรฉho a energetickรฉho dispeฤingu DPMK.

Schéma tratí – pôvodný plán do r. 2000

Schรฉma tratรญ โ€“ pรดvodnรฝ plรกn do r. 2000

MEU โ€“ modernizรกcia elektriฤkovรฝch uzlov

Stavba bola pรดvodne z vรคฤลกej ฤasti zadefinovanรก v technicko-ekonomickej ลกtรบdii modernizรกcie elektriฤkovรฝch tratรญ v meste Koลกice. Sรบhrnne sa v danom sรบbore navrhla a realizovala modernizรกcia troch kriลพovatiek, dvoch obratรญsk, doplnenie koฤพajovรฉho prepojenia sรบvisiaceho so stavbou IKD a spojovacieho รบseku medzi rieลกenรฝmi uzlami. Hlavnรฝm cieฤพom MEU bolo vybudovaลฅ novรบ koฤพajovรบ infraลกtruktรบru s vylepลกenรฝmi parametrami na prejazd elektriฤkovรฝch vozidiel so zohฤพadnenรญm sรบฤasnรฝch a vรฝhฤพadovรฝch prevรกdzkovรฝch potrieb DPMK. Danรฝ cieฤพ teda v sebe zahล•ลˆal skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry mesta, zrรฝchlenie a skvalitnenie kultรบry cestovania, zvรฝลกenie bezpeฤnosti รบrovลˆovรฝch krรญลพenรญ รบpravou CSS a v neposlednom rade aj zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia vyuลพitรญm materiรกlov obmedzujรบcich ลกรญrenie hluku a vibrรกciรญ. V rรกmci modernizรกcie bolo zรกroveลˆ รบlohou zrealizovaลฅ รบpravy a zabudovaลฅ technologickรฉ prvky potrebnรฉ na cieฤพovรบ modernizรกciu tratรญ, ktorรก mรก byลฅ ukonฤenรก nasledujรบcou stavbou MET.

Rozsah rieลกenia MEU ovplyvnili viacerรฉ faktory:

  1. reลกpektovanie hlavnรฝch cieฤพov,
  2. obmedzenรฉ priestorovรฉ moลพnosti z dรดvodu podmienky nerozลกirovania zรกberov mimo pozemkov mesta,
  3. existujรบce priestorovรฉ usporiadanie,
  4. urbรกnne nรกroky vyplรฝvajรบce zo situovania stavby v ลกirลกom centre mesta zastavanom cestnou a technickou infraลกtruktรบrou,  
  5. prรญprava na MET,
  6. predpokladanรฉ nรกklady stavby.

Z praktickรฝch dรดvodov a s ohฤพadom na poลพiadavku realizรกcie modernizรกcie elektriฤkovรฝch uzlov pri sรบฤasnej obmedzenej prevรกdzke sa jednotlivรฉ UฤŒS realizovali ako samostatnรฉ stavby. Rieลกenie UฤŒS 01 a UฤŒS 07 nadvรคzovalo na stavbu IKD UฤŒS 31. Dostavbou stavby IKD bola podmienenรก aj dostavba uzlov UฤŒS 01 a UฤŒS 07, ktorรฉ na danรบ stavbu priamo nadvรคzujรบ.

V rรกmci stavby MEU sa rieลกili tieto kriลพovatky a obratiskรก:

  • UฤŒS 01    Kriลพovatka Nรกmestie ยญosloboditeฤพov โ€“ Juลพnรก trieda s napojenรญm naโ€ฏยญrekonลกtruovanรบ traลฅ na Juลพnej triede,
  • UฤŒS 02     Obratisko Amfiteรกter,
  • UฤŒS 03     รšsek trate obratisko Amfiteรกter โ€“ kriลพovatka TIP TOP,
  • UฤŒS 04     Kriลพovatka TIP TOP po kriลพovatku ฤŒsl. armรกdy โ€“ Zimnรก ulica,
  • UฤŒS 05     Obratisko Havlรญฤkova,
  • UฤŒS 06     Kriลพovatka Trieda SNP โ€“ Bardejovskรก a Bardejovskรก ulica po DPMK,
  • UฤŒS 07     Kriลพovatka Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ รบsek โ€žฤพavรฉ odboฤenieโ€œ z Komenskรฉho ulice, smer Hviezdoslavova โ€“ Masarykova ulica.

Zรกkladnรฉ parametre realizovanej modernizรกcie MEU sรบ:

  • najvyลกลกia nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ elektriฤkovej trate: 65km/h,
  • priechodnรฝ prierez: podฤพa STN 28 0318 Priechodnรฉ prierezy elektriฤkovรฝch tratรญ,
  • typ koฤพajnรญc: S49, ลพliabkovรฉ NT3, vo vรฝhybkรกch 57R1 (pรดvodnรฉ oznaฤenie PH37),
  • nรกpravovรฝ tlak: 12 t,
  • nรกstupnรก hrana na zastรกvkach: dฤบลพka max. 50 m, vรฝลกka 200 mm nad TK,
  • prรบdovรก a napรคลฅovรก sรบstava: 2 DC 600 V (750 V),
  • elektrickรฉ ovlรกdanie a ohrev vรฝhybiek,
  • diaฤพkovรฉ monitorovanie a ovlรกdanie,
  • รบpravy cestnej svetelnej signalizรกcie s cieฤพom dosiahnuลฅ preferenciu koฤพajovej dopravy,
  • nรกvrh ลพelezobetรณnovej dosky v kriลพovatkรกch a miestach cestnรฝch prejazdov.

V rรกmci stavby MEU sa zmodernizoval รบsek s rozvinutou dฤบลพkou koฤพaje 5 174 m vrรกtane ลกtyroch zastรกvok a ฤiastoฤne trakฤnรฉho vedenia. Do konลกtrukciรญ koฤพajovรฉho spodku a zvrลกku sa pouลพili prvky zabraลˆujรบce ลกรญreniu hluku a vibrรกciรญ z dopravy. V potrebnรฝch miestach sรบ umiestnenรฉ maznรญky na znรญลพenie opotrebovania koฤพajรญ a kolies vozidiel, ako aj na znรญลพenie hluฤnosti prejazdu. V UฤŒS 01 a UฤŒS 07 sa rieลกila celkovรก modernizรกcia vrรกtane vybavenia systรฉmami monitorovania a riadenia. V rรกmci ostatnรฝch UฤŒS sa do rozsahu modernizรกcie zahrnula potrebnรก prรญprava na ฤalลกiu etapu modernizรกcie v rรกmci MET. Novรฉ systรฉmy sa monitorujรบ a riadia z dopravnรฉho a energetickรฉho dispeฤingu DPMK.

Kriลพovatka TIP TOP

Kriลพovatka TIP TOP

MET โ€“ modernizรกcia elektriฤkovรฝch tratรญ

Stavba sa v sรบฤasnosti pripravuje a jej cieฤพom je zabezpeฤiลฅ doplnenie modernizรกcie o รบseky, ktorรฉ sa nerieลกili v rรกmci stavieb IKD a MEU, a tak uzatvoriลฅ modernizรกcie nosnรฝch centrรกlnych elektriฤkovรฝch tratรญ v meste Koลกice. Rieลกenie MET priamo nadvรคzuje na stavby IKD a MEU. Celkovรฝm rozsahom ide o najrozsiahlejลกiu a najzloลพitejลกiu ฤasลฅ modernizรกcie.

V rรกmci stavby MET sa rieลกia tieto trate, kriลพovatky a obratiskรก:

  • UฤŒS 08 Moldavskรก ulica , รบsek trate Krajskรฝ sรบd โ€“ kruhovรฝ objazd Moldavskรก (mimo),
  • UฤŒS 09 Kruhovรก kriลพovatka Moldavskรก,
  • UฤŒS 10 Trieda SNP, รบsek trate kriลพovatka Bardejovskรก (mimo) โ€“ kriลพovatka Laboreckรก (mimo),
  • UฤŒS 11 Trieda SNP, รบsek trate kriลพovatka Laboreckรก โ€“ obratisko Amfiteรกter (mimo),
  • UฤŒS 12 Zimnรก ulica, รบsek trate od kriลพovatky TIP TOP โ€“ obratisko Botanickรก zรกhrada (mimo),
  • UฤŒS 13 Obratisko Botanickรก zรกhrada,
  • UฤŒS 14 Komenskรฉho ulica, รบsek trate NMM (mimo) โ€“ obratisko Havlรญฤkova (mimo),
  • UฤŒS 15 Kriลพovatka VSS.

Stavba MET sa tak, ako aj predchรกdzajรบce ฤasti modernizรกcie snaลพรญ v maximรกlne moลพnej miere vyuลพรญvaลฅ existujรบcu elektriฤkovรบ traลฅ a jej koridor v existujรบcej zรกstavbe a infraลกtruktรบre mesta. Nevyhnutnรฉ odchรฝlky si vyลพadujรบ technickรฉ podmienky pri rieลกenรญ smerovรฝch รบprav oblรบkov na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov trate. Rozsah zรกberov je obmedzenรฝ na pozemky vo vlastnรญctve Mesta Koลกice. Najvรคฤลกรญmi zmenami prejde kriลพovatka na Moldavskej ulici, kde sa elektriฤkovรก kriลพovatka menรญ z pรดvodnรฉho priameho krรญลพenia s odboฤeniami na kruhovรบ kriลพovatku s jednรฝm okruhom. Zmenami prejde aj kriลพovatka VSS, kde sa vylepลกia parametre krรญลพenรญ a odboฤenรญ. V rรกmci stavby sa navrhuje modernizรกcia troch meniarnรญ, z ฤoho dve sa rieลกia spolu s novรฝmi budovami.

Zรกkladnรฝmi parametrami pripravovanej modernizรกcie MET sรบ okrem parametrov uvedenรฝch v stavbe MEU aj:

  • novรก technolรณgia troch meniarnรญ A, D a E,
  • vรฝstavba budov novรฝch meniarnรญ A, E,
  • diaฤพkovรฉ monitorovanie a ovlรกdanie,
  • prenosovรฝ, informaฤnรฝ a kamerovรฝ systรฉm.

V rรกmci stavby MET sa zmodernizuje รบsek s rozvinutou dฤบลพkou koฤพaje 14 580 m so 16 zastรกvkami a trakฤnรฝm vedenรญm. Do konลกtrukciรญ koฤพajovรฉho spodku a zvrลกku sa pouลพijรบ prvky na zabraลˆujรบce ลกรญreniu hluku a vibrรกciรญ z dopravy. V plnom rozsahu sa rieลกi celkovรก modernizรกcia infraลกtruktรบry vrรกtane vybavenia systรฉmami monitorovania a riadenia. Novรฉ systรฉmy sa budรบ monitorovaลฅ a riadiลฅ z dopravnรฉho a energetickรฉho dispeฤingu DPMK. Stavba MET zรกroveลˆ obsahuje doplnenie danรฝch systรฉmov do รบsekov rieลกenรฝch v rรกmci MEU.

Obratisko Amfiteáter

Obratisko Amfiteรกter

MED โ€“ modernizรกcia elektriฤkovรฉho depa

Depo bolo postavenรฉ v 60. rokoch minulรฉho storoฤia na Bardejovskej ulici, keฤ sa v Koลกiciach rozลกirovala elektriฤkovรก doprava z centra aj do ostatnรฝch mestskรฝch ฤastรญ. Zahล•ลˆa koฤพajisko s celkovou dฤบลพkou koฤพajรญ 7,5 km a so 67 vรฝhybkami. Areรกl je napojenรฝ na Bardejovskรบ ulicu dvomi koฤพajami โ€“ vjazdovou a vรฝjazdovou. Na opaฤnej strane depa je zadnรฝ vรฝjazd, ktorรฝ je napojenรฝ jednou koฤพajou do elektriฤkovej trate z kruhovรฉho objazdu smerom na ลพeleziarne, komplex U. S. Steel Koลกice, s. r. o.

Areรกl nebol zรกsadne rekonลกtruovanรฝ, vลพdy sa rieลกili len akรบtne problรฉmy v konkrรฉtnych prevรกdzkach. Z uลพรญvateฤพskรฉho pohฤพadu je areรกl morรกlne opotrebovanรฝ a zastaranรฝ. To sa tรฝka jednak koฤพajovej ฤasti, ale aj stavebnรฉho ฤi technologickรฉho vybavenia jednotlivรฝch prevรกdzok. Pracoviskรก hygienickej a technickej รบdrลพby nevyhovujรบ ani dฤบลพke elektriฤiek prevรกdzkovanรฝch eลกte pred nรกkupom novรฝch (ide o elektriฤky typu KT8 s dฤบลพkou 30,3 m prevรกdzkovanรฉ pribliลพne 25 rokov), ani novododรกvanรฝm vozidlรกm dlhรฝm 22,6 m. Ide o pracoviskรก na umรฝvanie vozidiel a ลฅaลพkรฉ opravy. Nevyhovujรบca je aj dฤบลพka kanรกlov na prรญstup k podvozkom v jestvujรบcej dielni ลฅaลพkรฝch oprรกv, ktorรฉ sa stavali pre ลกtandardnรฉ 15-metrovรฉ sรณlo elektriฤky. Novรฉ 22,6-metrovรฉ elektriฤky nie je moลพnรฉ zdvihnรบลฅ na ลกtandardnรฝch zdvihรกkoch, pri รบdrลพbe sa preto musรญ improvizovaลฅ v priestoroch s inรฝm zameranรญm (klampiarska dielลˆa, vรฝpravnรก hala a podobne).

Vozidlรก modernizovanรฉho elektriฤkovรฉho vozovรฉho parku sรบ dlhลกie (22,6 m), neลพ je vรคฤลกina dnes pouลพรญvanรฝch vozidiel (15 m). Keฤลพe dฤบลพka vozidla je limitujรบcim faktorom pri vรคฤลกine prevรกdzok v rรกmci areรกlu DPMK, novรฉ vozidlรก si vyลพadujรบ aj รบpravy v tรฝchto prevรกdzkach. Z tohto dรดvodu treba depo modernizovaลฅ. V rรกmci stavby MED sa rieลกi spolu 49 prevรกdzkovรฝch sรบborov a stavebnรฝch objektov.

Medzi novopostavenรฉ objekty patria:

  • hala ลฅaลพkรฝch oprรกv s technolรณgiou na รบdrลพbu a opravy,
  • hala na umรฝvaฤ s technolรณgiou na umรฝvanie elektriฤiek a ฤistenie odpadovรฝch vรดd,
  • novรฉ zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska,
  • trafostanica a elektrickรก prรญpojka VN,
  • kรกblovod a chrรกniฤkovรก trasa,
  • kompresorovลˆa.

Medzi rekonลกtruovanรฉ objekty patria:

  • hala dennej รบdrลพby s technolรณgiou dopฤบลˆania piesku a ลพeriavom,
  • rekonลกtrukcia zastreลกenia odstavnรฉho koฤพajiska.

Sรบvisiaca infraลกtruktรบra
Z koฤพajovej ฤasti je nutnรฉ vybudovaลฅ koฤพajovรฉ napojenie novรฝch objektov a zmodernizovaลฅ hlavnรฉ koฤพaje prejazdnรฉho okruhu vo vozovni s koฤพajovรฝmi vetveniami, ktorรฉ sรบ najviac zaลฅaลพovanรฉ a tรฝm aj opotrebovanรฉ. To si vyลพaduje prislรบchajรบcu infraลกtruktรบru (trakฤnรฉ vedenie, osvetlenie, ukoฤพajnenie, elektrickรฉ maznรญky, ohrev a ovlรกdanie vรฝhybiek, odvodnenie, rozvody vody, elektrickรฉ rozvody, rozvody pre oznamovacie zariadenia, rozvody stlaฤenรฉho vzduchu…). Takisto sa zmodernizujรบ vรฝhybky v areรกli a vybuduje sa novรก koฤพajovรก spojka v oblรบku pred vstupom do vozovne na Bardejovskej ulici. Upravia sa aj spevnenรฉ plochy a prรญstupovรฉ komunikรกcie.

Výhฤพadové trasovanie liniek – rok 2030

Vรฝhฤพadovรฉ trasovanie liniek โ€“ rok 2030

Hala ลฅaลพkรฝch oprรกv s technolรณgiou na รบdrลพbu a opravy
Novรฝ objekt haly je navrhnutรฝ na mieste existujรบcej voฤพnej plochy v juhovรฝchodnom rohu areรกlu DPMK. Hala mรก obdฤบลพnikovรฝ pรดdorys s celkovรฝmi rozmermi pribliลพne 90 ร— 60 m a skladรก sa z dvoch lodรญ a dvojpodlaลพnej prรญstavby. Hlavnรบ loฤ tvorรญ konลกtrukฤne sรบstava prieฤnych vรคzieb vzรกjomne vzdialenรฝch najฤastejลกie po 6 m, max. po 9 m. Rozpรคtie vรคzby je 35 m. Vedฤพajลกia loฤ s vรฝลกkou asi 12,5 m nad terรฉnom je konลกtrukฤne analogickรก s hlavnou loฤou. Rozpรคtie prieฤnej vรคzby je pribliลพne 16 m. V hale sรบ navrhovanรฉ technologickรฉ pracoviskรก na รบdrลพbu a opravy elektriฤkovรฝch vozidiel, a to tak, aby boli univerzรกlne, t. j., aby bolo moลพnรฉ na ktoromkoฤพvek pracovisku opravovaลฅ ktorรฉkoฤพvek vozidlo z vozovรฉho parku. Ide o tieto pracoviskรก:

Pracoviskรก na technickรฉ prehliadky elektriฤiek
Budรบ sa v nich vykonรกvaลฅ tieto prรกce:

  • vyviazane a montรกลพ podvozkov,
  • demontรกลพ zberaฤov prรบdu, spriahadiel, osvetlenia, zrkadiel a elektronickรฝch skrรญลˆ zo strechy vozidla,
  • demontรกลพ a montรกลพ sedadiel, dverรญ, nรกraznรญkov, skiel, drลพadiel, elektrickej vรฝzbroje a elektrickรฝch agregรกtov,
  • opravy podlรกh, elektrickej inลกtalรกcie, opravy vnรบtornรฉho obloลพenia stien skrine elektriฤiek.

Pracovisko na opravy karosรฉriรญ
Okrem oprรกv karosรฉriรญ sa v ลˆom budรบ vykonรกvaลฅ aj:

  • prรญpravnรฉ prรกce na opravy karosรฉriรญ vozidiel โ€“ ohรฝbanie profilov a plechov, strihanie plechov,
  • prรญruฤnรฉ skladovanie plechov a profilov,
  • zvรกraฤskรฉ, pรกliace, brรบsiace a rezacie prรกce.

Sรบฤasลฅou pracoviska je aj stolรกrska dielลˆa a dielลˆa na opravu plastov โ€“ plastovรฝch ฤastรญ karosรฉriรญ elektriฤiek.

Pracovisko na povrchovรบ รบpravu
Bude slรบลพiลฅ na prรญpravu povrchu karosรฉrie vozidla pred samotnou povrchovou รบpravou:

  • maskovanie povrchov karosรฉriรญ,
  • nanรกลกanie nรกterovรฝch lรกtok na pripravenรฝ povrch karosรฉrie โ€“ v striekacej kabรญne,
  • suลกenie (vypaฤพovanie) nanesenรฝch nรกterovรฝch lรกtok na povrchu karosรฉrie vozidla v striekacej kabรญne,
  • ฤistenie a skladovanie striekacej techniky,
  • skladovanie, mieลกanie a kompletnรก prรญprava nรกterovรฝch lรกtok.

Hala ลฅaลพkých opráv – exteriér

Hala ลฅaลพkรฝch oprรกv โ€“ exteriรฉr

Pracovisko na sรบstruลพenie dvojkolies
Bude sa v ลˆom vykonรกvaลฅ bezdemontรกลพne sรบstruลพenie kolies podvozkov elektriฤiek na podรบrovลˆovom sรบstruhu inลกtalovanom v pracovnej jame.

Skรบลกobลˆa motorov
Je urฤenรก na skรบลกky elektrickรฝch motorov, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ vo vรฝzbroji elektriฤiek, a to trakฤnรฝch motorov, motogenerรกtorov, zrรฝchฤพovaฤov, dvernรฝch motorฤekov, radiฤov, linkovรฉho stรฝkaฤa ฤi obmedzovacieho relรฉ a na skรบลกky brzdiฤov.

Hala na umรฝvaฤ s technolรณgiou na umรฝvanie elektriฤiek a ฤistenie odpadovรฝch vรดd
Objekt je rieลกenรฝ ako jednoloฤovรก jednopodlaลพnรก oceฤพovรก hala s prรญstavkom, v ktorom sรบ situovanรฉ miestnosti zรกzemia zamestnancov obsluhujรบcich umรฝvaciu linku a vykonรกvajรบcich ฤistenie interiรฉru. Nachรกdzajรบ sa tu ลกatne s hygienickรฝm zรกzemรญm, dennรก miestnosลฅ, technickรก miestnosลฅ, sklady a strojovลˆa. Svetlรฝ rozmer budovy bude 2 ร— 48 m ร— 6 m a svetlรก vรฝลกka 6 m. V hale sรบ umiestnenรฉ dve nezรกvislรฉ linky na umytie a stredovรฉ ovlรกdacie centrum na vรฝjazde z haly. Umรฝvanie nรญzkopodlaลพnรฝch elektriฤiek sa vykonรกva dvomi boฤnรฝmi rotaฤnรฝmi kefami a jednou delenou ฤelnou, resp. hornou kefou, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ na dvoch postrannรฝch pohyblivรฝch rรกmoch, priฤom vozidlo stojรญ.

Novรฉ zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska
Zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska bude chrรกniลฅ elektriฤky pred nepriaznivรฝmi poveternostnรฝmi vplyvmi. Zastreลกenie je navrhnutรฉ ako jednoloฤovรก jednopodlaลพnรก oceฤพovรก hala, ktorรก zastreลกuje pรคลฅ koฤพajรญ. Objekt bude maลฅ pรดdorysnรฝ tvar obdฤบลพnika s vonkajลกรญmi rozmermi 145,24 ร— 20,62 + 3,44 m (konzolovitรฉ vyloลพenie na zastreลกenie priestoru medzi budovami). Skelet haly budรบ tvoriลฅ priehradovรฉ rรกmovรฉ konลกtrukcie, ktorรฝch osovรก vzdialenosลฅ bude 6,0 m a rozpรคtie 20 m. Svetlรก vรฝลกka konลกtrukcie bude minimรกlne 4,8 m.

Hala ลฅaลพkých opráv – interiér

Hala ลฅaลพkรฝch oprรกv โ€“ interiรฉr

A ฤo ฤalej?

Zostanรบ โ€žKoลกickรฉ pouliฤnรฉ drรกhyโ€œ iba pouliฤnรฉ? Kedy sa reรกlne zaฤnรบ napฤบลˆaลฅ poลพiadavky rozvoja elektriฤkovej dopravy? Dobuduje sa malรฝ vnรบtornรฝ okruh z Nรกmestia Maratรณnu mieru po Masarykovej ulici so zapojenรญm do sluฤky pri ลพelezniฤnej stanici? Bude do elektriฤkovej siete napojenรฉ aj Sรญdlisko ลคahanovce s poฤtom 22 427 obyvateฤพov, z ktorรฝch je podฤพa vekovej ลกtruktรบry 17 066 v aktรญvnom veku 18 aลพ 62 rokov? Napojรญ sa Lunรญk VIII ako predฤบลพenie Bardejovskej ulice s napojenรญm na rรฝchlodrรกhu, ฤรญm by sa odฤพahฤil terajลกรญ kruhovรฝ objazd na Moldavskej ulici?

Alebo sa stanรบ koลกickรฉ drรกhy aj viac โ€žmimouliฤnรฉโ€œ a budรบ zapojenรฉ do siete ลฝSR a prinajmenลกom jedna z liniek bude privedenรก aลพ k terminรกlu zmodernizovanรฉho medzinรกrodnรฉho civilnรฉho letiska? Letiskom preลกlo v roku 2015 spolu 358 050 cestujรบcich, priฤom kapacita letiska je 700 000 osรดb roฤne. โ€žPredฤบลพi sa rรฝchlodrรกha od ลพeleziarnรญ USS ฤalej do ล ace s koneฤnou pri nemocnici? To vลกetko sa malo stihnรบลฅ zrealizovaลฅ do roku 2000. Bude aj ฤalลกia modernizรกcia elektriฤkovej siete iba โ€žprispรดsobovanรญm sa najnovลกรญm vymoลพenostiamโ€œ? Toto sรบ uลพ iba reฤnรญcke otรกzky a podnety z minulosti do Programovรฉho rozvoja mesta Koลกice na ฤalลกie roky.

TEXT: Ing. Jรกn Tรณth, Ing. Alojz Filipek
FOTO A OBRรZKY: SUDOP Koลกice, a. s.

Jรกn Tรณth je riaditeฤพom spoloฤnosti SUDOP Koลกice, a. s. Alojz Filipek je vedรบcim vรฝrobnรฉho strediska a manaลพรฉr projektov v SUDOP Koลกice, a. s.

Literatรบra

  1. Projektovรก dokumentรกcia stavieb.
  2. Online: https://sk.wikipedia.org/wiki/Elektri%C4%8Dkov%C3%A1_doprava_v_Ko%C5%A1iciach.
  3. Programovรฝ rozvoj mesta Koลกice 2015 โ€“ 2020.
  4. Online: http://www.tahanovce.eu/.
  5. Online: https://sk.wikipedia.org/wiki/Letisko_Koลกice.
  6. DPMK: 100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Koลกiciach, 199.
  7. DPMK: Vรฝroฤnรก sprรกva za rok 2012.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie