Infraลกtruktรบra elektriฤkovej dopravy v meste Koลกice a jej modernizรกcia
ฤlรกnok sa venuje elektriฤkovej doprave v Koลกiciach a jej vรฝvoju od pouliฤnej drรกhy k zmodernizovanej infraลกtruktรบre, ktorรก sa prispรดsobila tak, aby predbehla ฤas. Tรกto modernizรกcia mรดลพe byลฅ zรกroveล zaฤiatkom elektriฤkovej dopravy ako nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu v metropole vรฝchodu.
Nieฤo z histรณrie
Mestskรก hromadnรก doprava v Koลกiciach sa vyvรญja uลพ vyลกe 100 rokov. Najprv to bola linka konskej ลพeleznice zo ลพelezniฤnej stanice na Hlavnรบ ulicu sprevรกdzkovanรก 14. novembra 1891. Jej prevรกdzkovateฤพom bol dopravnรฝ podnik s nรกzvom Kassai kรถzรบti vasรบt, ฤo znamenรก Koลกickรฉ pouliฤnรฉ drรกhy. Neskรดr sa objavili parnรฉ โelektriฤkyโ โ medzi rokmi 1896 a 1913. Skutoฤnรฉ, elektrickรฉ, elektriฤky priลกli do koลกickรฝch ulรญc 28. februรกra 1914, tesne pred prvou svetovou vojnou. Po vzniku ฤSR sa prevรกdzkovateฤพ premenoval na Koลกickรฉ elektrickรฉ pouliฤnรฉ drรกhy. V medzivojnovom obdobรญ sa hromadnรก doprava nevyvรญjala, pribudla jedinรก traลฅ ku Gajdovรฝm kรบpeฤพom (Aniฤka). Poฤas maฤarskej okupรกcie sa zniฤili trate, vozidlรก a aj trolejovรฉ vedenie a vozovne. Prevรกdzka dopravy sa obnovila po oslobodenรญ v roku 1945, priฤom sa nasadili vozidlรก, ktorรฉ neboli prรญliลก poลกkodenรฉ. Dopravnรฝ podnik sa premenoval na Mestskรฉ verejnรฉ podniky โ doprava.
Obdobie najvรคฤลกieho rozvoja nastalo v 60. rokoch minulรฉho storoฤia. V roku 1964 vznikla rรฝchlodrรกhovรก traลฅ do Vรฝchodoslovenskรฝch ลพeleziarnรญ (dnes U. S. Steel Koลกice, s. r. o., ฤalej USS), sรบฤasne sa zruลกila nรกkladnรก elektriฤkovรก doprava (prevรกdzkovateฤพom s nรกzvom Dopravnรฝ podnik mesta Koลกรญc). Na rรฝchlodrรกhe do VSลฝ boli v prevรกdzke trojvozovรฉ sรบpravy, ฤo bolo v ฤeskoslovensku raritou. Takto zostavenรฉ vlaky mali dฤบลพku takmer 45 m. Vรฝstavbou rรฝchlodrรกhy sa predurฤil celkovรฝ veฤพkokapacitnรฝ charakter mestskej siete. Budovali sa trate na husto obรฝvanรฉ sรญdliskรก (Novรฉ Mesto, Nad Jazerom) a zรกroveล sa ruลกili spojenia do ฤermeฤพa a ลคahanoviec, ktorรฉ mali rekreaฤnรฝ charakter a nemali tam zachรกdzaลฅ ลพeleziarenskรฉ linky โRโ. Poslednรก dosiaฤพ postavenรก traลฅ je Alejovรก z roku 1989, ktorรก podstatne vylepลกila spojenie juลพnej a zรกpadnej ฤasti mesta. Takto fungoval mestskรฝ dopravnรฝ systรฉm aลพ do roku 1996, keฤ bol dopravnรฝ podnik uลพ po transformรกcii na akciovรบ spoloฤnosลฅ (rok 1994) nรบtenรฝ zruลกiลฅ prevรกdzku trojvozovรฝch sรบprav z dรดvodu vysokรฝch prevรกdzkovรฝch nรกkladov.
Schรฉma tratรญ v r. 1960
Sรบฤasnosลฅ
Na objektivizรกciu pohฤพadu na zrealizovanรบ a pripravovanรบ modernizรกciu elektriฤkovรฝch tratรญ v Koลกiciach je potrebnรฉ uviesลฅ, akรฝ bol pรดvodnรฝ stav infraลกtruktรบry. V roku 2012 sa v Koลกiciach prevรกdzkovali tri druhy MHD: elektriฤkovรก, autobusovรก a trolejbusovรก. Celรฝ prepravnรฝ objem cestujรบcich v rรกmci mesta dopฤบลala individuรกlna automobilovรก doprava. Podฤพa poฤtu prepravenรฝch osรดb sa elektriฤky radili aลพ na 3. miesto s 11,3-percentnรฝm podielom za autobusovรบ dopravu s 25,2-percentnรฝm podielom. Prvenstvo dosahovala individuรกlna vnรบtromestskรก doprava s podielom 60 %. Aj keฤ sa vo vรคฤลกine eurรณpskych miest, ktorรฉ disponujรบ elektriฤkovou dopravou, povaลพuje tento druh dopravy za nosnรฝ systรฉm hromadnej dopravy, v Koลกiciach je nosnรฝm systรฉmom mestskรก autobusovรก doprava.
Zรกkladnรฉ faktory, preฤo je to tak, sa dajรบ zjednoduลกene zhrnรบลฅ v troch bodoch:
- nevyhovujรบci stav existujรบcej infraลกtruktรบry elektriฤkovej dopravy,
- zastaranรฉ dopravnรฉ prostriedky,
- dlhotrvajรบci, zatiaฤพ neรบspeลกnรฝ proces rozลกรญrenia obsluลพnosti รบzemia mesta a prรญmestskรฝch oblastรญ elektriฤkovou dopravou.
Elektriฤkovรบ sieลฅ v Koลกiciach moลพno charakterizovaลฅ ako prirodzenรบ โ voฤพnรบ. Danรฉ usporiadanie vychรกdza z historickรฉho vรฝvoja mesta a jeho cestnej siete. Podฤพa รบdajov z Programovรฉho rozvoja mesta Koลกice je celkovรก dฤบลพka priamej koฤพajovej trate 60,78 km, z toho na รบzemรญ mesta je 40,74 km a mimo mesta 20,04 km. Celkovรก dฤบลพka koฤพajรญ v sieti je 80,74 km vrรกtane vลกetkรฝch koฤพajรญ vo vozovni a obratiskรกch.
Trate leลพiace mimo intravilรกnu mesta sรบ vo vyhovujรบcom stave. Z tratรญ na รบzemรญ mesta je 21,63 km (53,09 %) vo vyhovujรบcom stave a 19,11 km (46,91%) v nevyhovujรบcom stave. V nevyhovujรบcom stave sรบ nielen z pohฤพadu geometrie koฤพajovรฉho zvrลกku, ale aj z hฤพadiska bezpeฤnosti, zastaranej technologickej infraลกtruktรบry, kapacitne a majetkovoprรกvne. Na tratiach sa realizovali len miestne, ฤiastoฤnรฉ opravy najkritickejลกรญch รบsekov. Najhorลกie na tom boli kriลพovatky a obratiskรก.
Dopravnรฝ podnik prevรกdzkuje sedem elektriฤkovรฝch liniek v rรกmci mesta a osem elektriฤkovรฝch liniek na rรฝchlodrรกhe do areรกlu ลพeleziarnรญ USS. Pred modernizรกciou vozลovรฉho parku disponoval DPMK 117 vozidlami. Priemernรฝ skutoฤnรฝ vek vozidiel bol 24,50 roka. Po modernizรกcii sa tento stav vylepลกil nรกkupom 33 ks novรฝch elektriฤiek typu VARIO LF2 v rokoch 2014 a 2015, ktorรฉ nahradili najstarลกie prevรกdzkovanรฉ vozidlรก.
V rรกmci existujรบcej koฤพajovej siete chรฝbajรบ trasy, resp. prepojenia trรกs, ktorรฉ by umoลพnili lepลกiu dostupnosลฅ a lepลกie vyuลพitie vรฝhod elektriฤkovej dopravy. รplne chรฝbajรบ obratiskรก koฤพajovej a cestnej dopravy (najmรค Sรญdlisko ลคahanovce โ Austrรกlska, Sรญdlisko KVP โ stred, Sรญdlisko KVP โ juh, letisko, Barca โ juh pre autobusy).
Schรฉma tratรญ โ pรดvodnรฝ plรกn do r. 2000
โModernizรกciaโ
Podstatnรก ฤasลฅ koฤพajovรฝch tratรญ v nevyhovujรบcom stave sa v rรกmci operaฤnรฝch programov zmodernizovala, modernizuje, alebo sa bude modernizovaลฅ (v zmysle modernizรกcia = prispรดsobiลฅ sa najnovลกรญm vymoลพenostiam) v rรกmci stavieb IKD, MEU, MET a MED, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou budovania integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu v meste a sรบ uvedenรฉ aj v Plรกne udrลพateฤพnej mestskej mobility mesta Koลกice 2014.
Aj keฤ sa v nรกzve vลกetkรฝch stavieb nachรกdza slovo modernizรกcia, nejde o รบplnรฉ naplnenie jeho vรฝznamu a aj konลกtatovanie v programovom rozvoji mesta o chรฝbajรบcich trasรกch a prepojeniach ostรกva akosi nepovลกimnutรฉ. Tรกto modernizรกcia je zameranรก na skvalitnenie existujรบcej infraลกtruktรบry a prispรดsobenie sa vลกetkรฝm vonkajลกรญm podnetom tak, aby mali Koลกice aspoล kรบsok z modernรฉho kolรกฤa, ktorรฝ sรญce zasรฝti, no nie je BIO ani RAW โ len s malou vรฝลพivnou hodnotou a vitamรญnmi, ktorรฉ nenasรฝtia poลพiadavky rozvoja, ale pri ฤasovom tlaku to uลพ ani lepลกie nemohlo byลฅ.
Dotknutรฉ trate a potrebnรฉ technologickรฉ vybavenie sรบ zrealizovanรฉ na zรกklade najnovลกรญch poznatkov, materiรกlov a technolรณgiรญ, obsluลพnosลฅ vลกak zostรกva takรก ako pred 100 rokmi. Stavby sa opรคลฅ stretli s fenomรฉnom neschopnosti plnohodnotnรฉho rozvoja z dรดvodu zloลพitosti a ฤasovej nรกroฤnosti vybavovania majetkovoprรกvnych pomerov, prispรดsobovania rieลกenia tak, aby sa nekomplikoval legislatรญvny proces a v neposlednom rade aj sฤasti zohฤพadลovala predpokladanรก vรฝลกka investiฤnรฝch nรกkladov. To vลกetko preto, aby sme predbehli ฤas, lebo na ฤas sรบ viazanรฉ peniaze.
IKD โ integrovanรก koฤพajovรก doprava
Stavby IKD majรบ prioritne โ a dรก sa povedaลฅ aj primรกrne โ rieลกiลฅ systรฉm integrovanej dopravy a prepojenia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry s elektriฤkovou infraลกtruktรบrou v meste Koลกice. Cieฤพom je dosiahnuลฅ kvalitnejลกiu dopravnรบ obsluลพnosลฅ รบzemia a v neposlednom rade zatraktรญvniลฅ danรฝ druh dopravy pre cestujรบcich. Stavby sรบ sรบฤasลฅou dlhodobo pripravovanรฉho integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu (IDS) v Koลกickom samosprรกvnom kraji s vyuลพitรญm sรบprav TRAM-TRAIN.
Celkovรฝ rozsah vรฝstavby IKD obsahuje tieto stavby:
- Terminรกl integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Moldava nad Bodvou mesto (zrealizovanรฝ v rรกmci investรญciรญ ลฝSR),
- ลฝSR, Elektrifikรกcia trate Haniska pri Koลกiciach โ Veฤพkรก Ida โ Moldava nad Bodvou mesto (projektovรก prรญprava v rรกmci investรญciรญ ลฝSR v stupni DRS),
- IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ Nรกmestie Maratรณnu mieru (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),
- IKD Koลกice, Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Staniฤnรฉ nรกmestie s napojenรญm na ลฝSR (zrealizovanรก v investรญcii mesta Koลกice),
- IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ Sรญdlisko ลคahanovce (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),
- TIOP Trebiลกov โ projektovรก prรญprava v rรกmci investรญciรญ ลฝSR (projektovรก prรญprava v rรกmci investรญciรญ ลฝSR v stupni DUR).
V sรบฤasnosti je z danรฉho rozsahu vรฝstavby IKD, ktorรฝ sa dotรฝka elektriฤkovej infraลกtruktรบry, ฤiastoฤne zrealizovanรก stavba IKD Koลกice, Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Staniฤnรฉ nรกmestie s napojenรญm na ลฝSR. Samotnรฉ napojenie na sieลฅ ลฝSR sa vลกak nezrealizovalo. Dรดvodom je nevyhnutnรฉ spracovanie technicko-ekonomickej ลกtรบdie udrลพateฤพnosti prevรกdzky vozidiel typu TRAM-TRAIN a preukรกzanie ich efektivity.
Realizovanรก stavba IKD bola rozdelenรก na dve samostatne realizovateฤพnรฉ ฤasti:
- UฤS 31 Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Staniฤnรฉ nรกmestie (bez napojenia na traลฅ ลฝSR),
- UฤS 32 Staniฤnรฉ nรกmestie โ napojenie na ลฝSR, priฤom UฤS 32/A umoลพnรญ zapojenie obratiska na Staniฤnom nรกmestรญ a UฤS 32/B, ktorรก sa bude realizovaลฅ v budรบcom obdobรญ, predstavuje samotnรฉ prepojenie s traลฅou ลฝSR Kysak โ Koลกice.
Stavebnรญk (Mesto Koลกice) doplnil do prรญpravy a realizรกcie stavby IKD ฤalลกie dve stavby โ Obratisko na Staniฤnom nรกmestรญ a Obratisko na Nรกmestรญ Maratรณnu mieru โ, ฤรญm sa zabezpeฤila plnohodnotnรก funkฤnosลฅ ucelenรฉho modernizovanรฉho รบseku trate od Nรกmestia Maratรณnu mieru po Staniฤnรฉ nรกmestie. V rรกmci stavby IKD sa zmodernizoval รบsek s rozvinutou dฤบลพkou koฤพaje 7 105 m vrรกtane รดsmich zastรกvok a trakฤnรฉho vedenia. Do konลกtrukciรญ koฤพajovรฉho spodku a zvrลกku sa pouลพili prvky zabraลujรบce ลกรญreniu hluku a vibrรกciรญ z dopravy.
V potrebnรฝch miestach sรบ umiestnenรฉ maznรญky na znรญลพenie opotrebovania koฤพajรญ a kolies vozidiel a na znรญลพenie hluฤnosti prejazdu. Vybudovala sa aj novรก trakฤnรก meniareล C, kabelizรกcia napรกjacieho a spรคtnรฉho vedenia. Traลฅ je zabezpeฤenรก modernรฝm systรฉmom diaฤพkovรฉho monitorovania a ovlรกdania s novรฝm informaฤnรฝm, prenosovรฝm a kamerovรฝm systรฉmom. Novรฉ systรฉmy sa monitorujรบ a riadia z dopravnรฉho a energetickรฉho dispeฤingu DPMK.
Schรฉma tratรญ โ pรดvodnรฝ plรกn do r. 2000
MEU โ modernizรกcia elektriฤkovรฝch uzlov
Stavba bola pรดvodne z vรคฤลกej ฤasti zadefinovanรก v technicko-ekonomickej ลกtรบdii modernizรกcie elektriฤkovรฝch tratรญ v meste Koลกice. Sรบhrnne sa v danom sรบbore navrhla a realizovala modernizรกcia troch kriลพovatiek, dvoch obratรญsk, doplnenie koฤพajovรฉho prepojenia sรบvisiaceho so stavbou IKD a spojovacieho รบseku medzi rieลกenรฝmi uzlami. Hlavnรฝm cieฤพom MEU bolo vybudovaลฅ novรบ koฤพajovรบ infraลกtruktรบru s vylepลกenรฝmi parametrami na prejazd elektriฤkovรฝch vozidiel so zohฤพadnenรญm sรบฤasnรฝch a vรฝhฤพadovรฝch prevรกdzkovรฝch potrieb DPMK. Danรฝ cieฤพ teda v sebe zahลลal skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry mesta, zrรฝchlenie a skvalitnenie kultรบry cestovania, zvรฝลกenie bezpeฤnosti รบrovลovรฝch krรญลพenรญ รบpravou CSS a v neposlednom rade aj zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia vyuลพitรญm materiรกlov obmedzujรบcich ลกรญrenie hluku a vibrรกciรญ. V rรกmci modernizรกcie bolo zรกroveล รบlohou zrealizovaลฅ รบpravy a zabudovaลฅ technologickรฉ prvky potrebnรฉ na cieฤพovรบ modernizรกciu tratรญ, ktorรก mรก byลฅ ukonฤenรก nasledujรบcou stavbou MET.
Rozsah rieลกenia MEU ovplyvnili viacerรฉ faktory:
- reลกpektovanie hlavnรฝch cieฤพov,
- obmedzenรฉ priestorovรฉ moลพnosti z dรดvodu podmienky nerozลกirovania zรกberov mimo pozemkov mesta,
- existujรบce priestorovรฉ usporiadanie,
- urbรกnne nรกroky vyplรฝvajรบce zo situovania stavby v ลกirลกom centre mesta zastavanom cestnou a technickou infraลกtruktรบrou,
- prรญprava na MET,
- predpokladanรฉ nรกklady stavby.
Z praktickรฝch dรดvodov a s ohฤพadom na poลพiadavku realizรกcie modernizรกcie elektriฤkovรฝch uzlov pri sรบฤasnej obmedzenej prevรกdzke sa jednotlivรฉ UฤS realizovali ako samostatnรฉ stavby. Rieลกenie UฤS 01 a UฤS 07 nadvรคzovalo na stavbu IKD UฤS 31. Dostavbou stavby IKD bola podmienenรก aj dostavba uzlov UฤS 01 a UฤS 07, ktorรฉ na danรบ stavbu priamo nadvรคzujรบ.
V rรกmci stavby MEU sa rieลกili tieto kriลพovatky a obratiskรก:
- UฤS 01 Kriลพovatka Nรกmestie ยญosloboditeฤพov โ Juลพnรก trieda s napojenรญm naโฏยญrekonลกtruovanรบ traลฅ na Juลพnej triede,
- UฤS 02 Obratisko Amfiteรกter,
- UฤS 03 รsek trate obratisko Amfiteรกter โ kriลพovatka TIP TOP,
- UฤS 04 Kriลพovatka TIP TOP po kriลพovatku ฤsl. armรกdy โ Zimnรก ulica,
- UฤS 05 Obratisko Havlรญฤkova,
- UฤS 06 Kriลพovatka Trieda SNP โ Bardejovskรก a Bardejovskรก ulica po DPMK,
- UฤS 07 Kriลพovatka Nรกmestie Maratรณnu mieru โ รบsek โฤพavรฉ odboฤenieโ z Komenskรฉho ulice, smer Hviezdoslavova โ Masarykova ulica.
Zรกkladnรฉ parametre realizovanej modernizรกcie MEU sรบ:
- najvyลกลกia nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ elektriฤkovej trate: 65km/h,
- priechodnรฝ prierez: podฤพa STN 28 0318 Priechodnรฉ prierezy elektriฤkovรฝch tratรญ,
- typ koฤพajnรญc: S49, ลพliabkovรฉ NT3, vo vรฝhybkรกch 57R1 (pรดvodnรฉ oznaฤenie PH37),
- nรกpravovรฝ tlak: 12 t,
- nรกstupnรก hrana na zastรกvkach: dฤบลพka max. 50 m, vรฝลกka 200 mm nad TK,
- prรบdovรก a napรคลฅovรก sรบstava: 2 DC 600 V (750 V),
- elektrickรฉ ovlรกdanie a ohrev vรฝhybiek,
- diaฤพkovรฉ monitorovanie a ovlรกdanie,
- รบpravy cestnej svetelnej signalizรกcie s cieฤพom dosiahnuลฅ preferenciu koฤพajovej dopravy,
- nรกvrh ลพelezobetรณnovej dosky v kriลพovatkรกch a miestach cestnรฝch prejazdov.
V rรกmci stavby MEU sa zmodernizoval รบsek s rozvinutou dฤบลพkou koฤพaje 5 174 m vrรกtane ลกtyroch zastรกvok a ฤiastoฤne trakฤnรฉho vedenia. Do konลกtrukciรญ koฤพajovรฉho spodku a zvrลกku sa pouลพili prvky zabraลujรบce ลกรญreniu hluku a vibrรกciรญ z dopravy. V potrebnรฝch miestach sรบ umiestnenรฉ maznรญky na znรญลพenie opotrebovania koฤพajรญ a kolies vozidiel, ako aj na znรญลพenie hluฤnosti prejazdu. V UฤS 01 a UฤS 07 sa rieลกila celkovรก modernizรกcia vrรกtane vybavenia systรฉmami monitorovania a riadenia. V rรกmci ostatnรฝch UฤS sa do rozsahu modernizรกcie zahrnula potrebnรก prรญprava na ฤalลกiu etapu modernizรกcie v rรกmci MET. Novรฉ systรฉmy sa monitorujรบ a riadia z dopravnรฉho a energetickรฉho dispeฤingu DPMK.
Kriลพovatka TIP TOP
MET โ modernizรกcia elektriฤkovรฝch tratรญ
Stavba sa v sรบฤasnosti pripravuje a jej cieฤพom je zabezpeฤiลฅ doplnenie modernizรกcie o รบseky, ktorรฉ sa nerieลกili v rรกmci stavieb IKD a MEU, a tak uzatvoriลฅ modernizรกcie nosnรฝch centrรกlnych elektriฤkovรฝch tratรญ v meste Koลกice. Rieลกenie MET priamo nadvรคzuje na stavby IKD a MEU. Celkovรฝm rozsahom ide o najrozsiahlejลกiu a najzloลพitejลกiu ฤasลฅ modernizรกcie.
V rรกmci stavby MET sa rieลกia tieto trate, kriลพovatky a obratiskรก:
- UฤS 08 Moldavskรก ulica , รบsek trate Krajskรฝ sรบd โ kruhovรฝ objazd Moldavskรก (mimo),
- UฤS 09 Kruhovรก kriลพovatka Moldavskรก,
- UฤS 10 Trieda SNP, รบsek trate kriลพovatka Bardejovskรก (mimo) โ kriลพovatka Laboreckรก (mimo),
- UฤS 11 Trieda SNP, รบsek trate kriลพovatka Laboreckรก โ obratisko Amfiteรกter (mimo),
- UฤS 12 Zimnรก ulica, รบsek trate od kriลพovatky TIP TOP โ obratisko Botanickรก zรกhrada (mimo),
- UฤS 13 Obratisko Botanickรก zรกhrada,
- UฤS 14 Komenskรฉho ulica, รบsek trate NMM (mimo) โ obratisko Havlรญฤkova (mimo),
- UฤS 15 Kriลพovatka VSS.
Stavba MET sa tak, ako aj predchรกdzajรบce ฤasti modernizรกcie snaลพรญ v maximรกlne moลพnej miere vyuลพรญvaลฅ existujรบcu elektriฤkovรบ traลฅ a jej koridor v existujรบcej zรกstavbe a infraลกtruktรบre mesta. Nevyhnutnรฉ odchรฝlky si vyลพadujรบ technickรฉ podmienky pri rieลกenรญ smerovรฝch รบprav oblรบkov na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov trate. Rozsah zรกberov je obmedzenรฝ na pozemky vo vlastnรญctve Mesta Koลกice. Najvรคฤลกรญmi zmenami prejde kriลพovatka na Moldavskej ulici, kde sa elektriฤkovรก kriลพovatka menรญ z pรดvodnรฉho priameho krรญลพenia s odboฤeniami na kruhovรบ kriลพovatku s jednรฝm okruhom. Zmenami prejde aj kriลพovatka VSS, kde sa vylepลกia parametre krรญลพenรญ a odboฤenรญ. V rรกmci stavby sa navrhuje modernizรกcia troch meniarnรญ, z ฤoho dve sa rieลกia spolu s novรฝmi budovami.
Zรกkladnรฝmi parametrami pripravovanej modernizรกcie MET sรบ okrem parametrov uvedenรฝch v stavbe MEU aj:
- novรก technolรณgia troch meniarnรญ A, D a E,
- vรฝstavba budov novรฝch meniarnรญ A, E,
- diaฤพkovรฉ monitorovanie a ovlรกdanie,
- prenosovรฝ, informaฤnรฝ a kamerovรฝ systรฉm.
V rรกmci stavby MET sa zmodernizuje รบsek s rozvinutou dฤบลพkou koฤพaje 14 580 m so 16 zastรกvkami a trakฤnรฝm vedenรญm. Do konลกtrukciรญ koฤพajovรฉho spodku a zvrลกku sa pouลพijรบ prvky na zabraลujรบce ลกรญreniu hluku a vibrรกciรญ z dopravy. V plnom rozsahu sa rieลกi celkovรก modernizรกcia infraลกtruktรบry vrรกtane vybavenia systรฉmami monitorovania a riadenia. Novรฉ systรฉmy sa budรบ monitorovaลฅ a riadiลฅ z dopravnรฉho a energetickรฉho dispeฤingu DPMK. Stavba MET zรกroveล obsahuje doplnenie danรฝch systรฉmov do รบsekov rieลกenรฝch v rรกmci MEU.
Obratisko Amfiteรกter
MED โ modernizรกcia elektriฤkovรฉho depa
Depo bolo postavenรฉ v 60. rokoch minulรฉho storoฤia na Bardejovskej ulici, keฤ sa v Koลกiciach rozลกirovala elektriฤkovรก doprava z centra aj do ostatnรฝch mestskรฝch ฤastรญ. Zahลลa koฤพajisko s celkovou dฤบลพkou koฤพajรญ 7,5 km a so 67 vรฝhybkami. Areรกl je napojenรฝ na Bardejovskรบ ulicu dvomi koฤพajami โ vjazdovou a vรฝjazdovou. Na opaฤnej strane depa je zadnรฝ vรฝjazd, ktorรฝ je napojenรฝ jednou koฤพajou do elektriฤkovej trate z kruhovรฉho objazdu smerom na ลพeleziarne, komplex U. S. Steel Koลกice, s. r. o.
Areรกl nebol zรกsadne rekonลกtruovanรฝ, vลพdy sa rieลกili len akรบtne problรฉmy v konkrรฉtnych prevรกdzkach. Z uลพรญvateฤพskรฉho pohฤพadu je areรกl morรกlne opotrebovanรฝ a zastaranรฝ. To sa tรฝka jednak koฤพajovej ฤasti, ale aj stavebnรฉho ฤi technologickรฉho vybavenia jednotlivรฝch prevรกdzok. Pracoviskรก hygienickej a technickej รบdrลพby nevyhovujรบ ani dฤบลพke elektriฤiek prevรกdzkovanรฝch eลกte pred nรกkupom novรฝch (ide o elektriฤky typu KT8 s dฤบลพkou 30,3 m prevรกdzkovanรฉ pribliลพne 25 rokov), ani novododรกvanรฝm vozidlรกm dlhรฝm 22,6 m. Ide o pracoviskรก na umรฝvanie vozidiel a ลฅaลพkรฉ opravy. Nevyhovujรบca je aj dฤบลพka kanรกlov na prรญstup k podvozkom v jestvujรบcej dielni ลฅaลพkรฝch oprรกv, ktorรฉ sa stavali pre ลกtandardnรฉ 15-metrovรฉ sรณlo elektriฤky. Novรฉ 22,6-metrovรฉ elektriฤky nie je moลพnรฉ zdvihnรบลฅ na ลกtandardnรฝch zdvihรกkoch, pri รบdrลพbe sa preto musรญ improvizovaลฅ v priestoroch s inรฝm zameranรญm (klampiarska dielลa, vรฝpravnรก hala a podobne).
Vozidlรก modernizovanรฉho elektriฤkovรฉho vozovรฉho parku sรบ dlhลกie (22,6 m), neลพ je vรคฤลกina dnes pouลพรญvanรฝch vozidiel (15 m). Keฤลพe dฤบลพka vozidla je limitujรบcim faktorom pri vรคฤลกine prevรกdzok v rรกmci areรกlu DPMK, novรฉ vozidlรก si vyลพadujรบ aj รบpravy v tรฝchto prevรกdzkach. Z tohto dรดvodu treba depo modernizovaลฅ. V rรกmci stavby MED sa rieลกi spolu 49 prevรกdzkovรฝch sรบborov a stavebnรฝch objektov.
Medzi novopostavenรฉ objekty patria:
- hala ลฅaลพkรฝch oprรกv s technolรณgiou na รบdrลพbu a opravy,
- hala na umรฝvaฤ s technolรณgiou na umรฝvanie elektriฤiek a ฤistenie odpadovรฝch vรดd,
- novรฉ zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska,
- trafostanica a elektrickรก prรญpojka VN,
- kรกblovod a chrรกniฤkovรก trasa,
- kompresorovลa.
Medzi rekonลกtruovanรฉ objekty patria:
- hala dennej รบdrลพby s technolรณgiou dopฤบลania piesku a ลพeriavom,
- rekonลกtrukcia zastreลกenia odstavnรฉho koฤพajiska.
Sรบvisiaca infraลกtruktรบra
Z koฤพajovej ฤasti je nutnรฉ vybudovaลฅ koฤพajovรฉ napojenie novรฝch objektov a zmodernizovaลฅ hlavnรฉ koฤพaje prejazdnรฉho okruhu vo vozovni s koฤพajovรฝmi vetveniami, ktorรฉ sรบ najviac zaลฅaลพovanรฉ a tรฝm aj opotrebovanรฉ. To si vyลพaduje prislรบchajรบcu infraลกtruktรบru (trakฤnรฉ vedenie, osvetlenie, ukoฤพajnenie, elektrickรฉ maznรญky, ohrev a ovlรกdanie vรฝhybiek, odvodnenie, rozvody vody, elektrickรฉ rozvody, rozvody pre oznamovacie zariadenia, rozvody stlaฤenรฉho vzduchu…). Takisto sa zmodernizujรบ vรฝhybky v areรกli a vybuduje sa novรก koฤพajovรก spojka v oblรบku pred vstupom do vozovne na Bardejovskej ulici. Upravia sa aj spevnenรฉ plochy a prรญstupovรฉ komunikรกcie.
Vรฝhฤพadovรฉ trasovanie liniek โ rok 2030
Hala ลฅaลพkรฝch oprรกv s technolรณgiou na รบdrลพbu a opravy
Novรฝ objekt haly je navrhnutรฝ na mieste existujรบcej voฤพnej plochy v juhovรฝchodnom rohu areรกlu DPMK. Hala mรก obdฤบลพnikovรฝ pรดdorys s celkovรฝmi rozmermi pribliลพne 90 ร 60 m a skladรก sa z dvoch lodรญ a dvojpodlaลพnej prรญstavby. Hlavnรบ loฤ tvorรญ konลกtrukฤne sรบstava prieฤnych vรคzieb vzรกjomne vzdialenรฝch najฤastejลกie po 6 m, max. po 9 m. Rozpรคtie vรคzby je 35 m. Vedฤพajลกia loฤ s vรฝลกkou asi 12,5 m nad terรฉnom je konลกtrukฤne analogickรก s hlavnou loฤou. Rozpรคtie prieฤnej vรคzby je pribliลพne 16 m. V hale sรบ navrhovanรฉ technologickรฉ pracoviskรก na รบdrลพbu a opravy elektriฤkovรฝch vozidiel, a to tak, aby boli univerzรกlne, t. j., aby bolo moลพnรฉ na ktoromkoฤพvek pracovisku opravovaลฅ ktorรฉkoฤพvek vozidlo z vozovรฉho parku. Ide o tieto pracoviskรก:
Pracoviskรก na technickรฉ prehliadky elektriฤiek
Budรบ sa v nich vykonรกvaลฅ tieto prรกce:
- vyviazane a montรกลพ podvozkov,
- demontรกลพ zberaฤov prรบdu, spriahadiel, osvetlenia, zrkadiel a elektronickรฝch skrรญล zo strechy vozidla,
- demontรกลพ a montรกลพ sedadiel, dverรญ, nรกraznรญkov, skiel, drลพadiel, elektrickej vรฝzbroje a elektrickรฝch agregรกtov,
- opravy podlรกh, elektrickej inลกtalรกcie, opravy vnรบtornรฉho obloลพenia stien skrine elektriฤiek.
Pracovisko na opravy karosรฉriรญ
Okrem oprรกv karosรฉriรญ sa v ลom budรบ vykonรกvaลฅ aj:
- prรญpravnรฉ prรกce na opravy karosรฉriรญ vozidiel โ ohรฝbanie profilov a plechov, strihanie plechov,
- prรญruฤnรฉ skladovanie plechov a profilov,
- zvรกraฤskรฉ, pรกliace, brรบsiace a rezacie prรกce.
Sรบฤasลฅou pracoviska je aj stolรกrska dielลa a dielลa na opravu plastov โ plastovรฝch ฤastรญ karosรฉriรญ elektriฤiek.
Pracovisko na povrchovรบ รบpravu
Bude slรบลพiลฅ na prรญpravu povrchu karosรฉrie vozidla pred samotnou povrchovou รบpravou:
- maskovanie povrchov karosรฉriรญ,
- nanรกลกanie nรกterovรฝch lรกtok na pripravenรฝ povrch karosรฉrie โ v striekacej kabรญne,
- suลกenie (vypaฤพovanie) nanesenรฝch nรกterovรฝch lรกtok na povrchu karosรฉrie vozidla v striekacej kabรญne,
- ฤistenie a skladovanie striekacej techniky,
- skladovanie, mieลกanie a kompletnรก prรญprava nรกterovรฝch lรกtok.
Hala ลฅaลพkรฝch oprรกv โ exteriรฉr
Pracovisko na sรบstruลพenie dvojkolies
Bude sa v ลom vykonรกvaลฅ bezdemontรกลพne sรบstruลพenie kolies podvozkov elektriฤiek na podรบrovลovom sรบstruhu inลกtalovanom v pracovnej jame.
Skรบลกobลa motorov
Je urฤenรก na skรบลกky elektrickรฝch motorov, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ vo vรฝzbroji elektriฤiek, a to trakฤnรฝch motorov, motogenerรกtorov, zrรฝchฤพovaฤov, dvernรฝch motorฤekov, radiฤov, linkovรฉho stรฝkaฤa ฤi obmedzovacieho relรฉ a na skรบลกky brzdiฤov.
Hala na umรฝvaฤ s technolรณgiou na umรฝvanie elektriฤiek a ฤistenie odpadovรฝch vรดd
Objekt je rieลกenรฝ ako jednoloฤovรก jednopodlaลพnรก oceฤพovรก hala s prรญstavkom, v ktorom sรบ situovanรฉ miestnosti zรกzemia zamestnancov obsluhujรบcich umรฝvaciu linku a vykonรกvajรบcich ฤistenie interiรฉru. Nachรกdzajรบ sa tu ลกatne s hygienickรฝm zรกzemรญm, dennรก miestnosลฅ, technickรก miestnosลฅ, sklady a strojovลa. Svetlรฝ rozmer budovy bude 2 ร 48 m ร 6 m a svetlรก vรฝลกka 6 m. V hale sรบ umiestnenรฉ dve nezรกvislรฉ linky na umytie a stredovรฉ ovlรกdacie centrum na vรฝjazde z haly. Umรฝvanie nรญzkopodlaลพnรฝch elektriฤiek sa vykonรกva dvomi boฤnรฝmi rotaฤnรฝmi kefami a jednou delenou ฤelnou, resp. hornou kefou, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ na dvoch postrannรฝch pohyblivรฝch rรกmoch, priฤom vozidlo stojรญ.
Novรฉ zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska
Zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska bude chrรกniลฅ elektriฤky pred nepriaznivรฝmi poveternostnรฝmi vplyvmi. Zastreลกenie je navrhnutรฉ ako jednoloฤovรก jednopodlaลพnรก oceฤพovรก hala, ktorรก zastreลกuje pรคลฅ koฤพajรญ. Objekt bude maลฅ pรดdorysnรฝ tvar obdฤบลพnika s vonkajลกรญmi rozmermi 145,24 ร 20,62 + 3,44 m (konzolovitรฉ vyloลพenie na zastreลกenie priestoru medzi budovami). Skelet haly budรบ tvoriลฅ priehradovรฉ rรกmovรฉ konลกtrukcie, ktorรฝch osovรก vzdialenosลฅ bude 6,0 m a rozpรคtie 20 m. Svetlรก vรฝลกka konลกtrukcie bude minimรกlne 4,8 m.
Hala ลฅaลพkรฝch oprรกv โ interiรฉr
A ฤo ฤalej?
Zostanรบ โKoลกickรฉ pouliฤnรฉ drรกhyโ iba pouliฤnรฉ? Kedy sa reรกlne zaฤnรบ napฤบลaลฅ poลพiadavky rozvoja elektriฤkovej dopravy? Dobuduje sa malรฝ vnรบtornรฝ okruh z Nรกmestia Maratรณnu mieru po Masarykovej ulici so zapojenรญm do sluฤky pri ลพelezniฤnej stanici? Bude do elektriฤkovej siete napojenรฉ aj Sรญdlisko ลคahanovce s poฤtom 22 427 obyvateฤพov, z ktorรฝch je podฤพa vekovej ลกtruktรบry 17 066 v aktรญvnom veku 18 aลพ 62 rokov? Napojรญ sa Lunรญk VIII ako predฤบลพenie Bardejovskej ulice s napojenรญm na rรฝchlodrรกhu, ฤรญm by sa odฤพahฤil terajลกรญ kruhovรฝ objazd na Moldavskej ulici?
Alebo sa stanรบ koลกickรฉ drรกhy aj viac โmimouliฤnรฉโ a budรบ zapojenรฉ do siete ลฝSR a prinajmenลกom jedna z liniek bude privedenรก aลพ k terminรกlu zmodernizovanรฉho medzinรกrodnรฉho civilnรฉho letiska? Letiskom preลกlo v roku 2015 spolu 358 050 cestujรบcich, priฤom kapacita letiska je 700 000 osรดb roฤne. โPredฤบลพi sa rรฝchlodrรกha od ลพeleziarnรญ USS ฤalej do ล ace s koneฤnou pri nemocnici? To vลกetko sa malo stihnรบลฅ zrealizovaลฅ do roku 2000. Bude aj ฤalลกia modernizรกcia elektriฤkovej siete iba โprispรดsobovanรญm sa najnovลกรญm vymoลพenostiamโ? Toto sรบ uลพ iba reฤnรญcke otรกzky a podnety z minulosti do Programovรฉho rozvoja mesta Koลกice na ฤalลกie roky.
TEXT: Ing. Jรกn Tรณth, Ing. Alojz Filipek
FOTO A OBRรZKY: SUDOP Koลกice, a. s.
Jรกn Tรณth je riaditeฤพom spoloฤnosti SUDOP Koลกice, a. s. Alojz Filipek je vedรบcim vรฝrobnรฉho strediska a manaลพรฉr projektov v SUDOP Koลกice, a. s.
Literatรบra
- Projektovรก dokumentรกcia stavieb.
- Online: https://sk.wikipedia.org/wiki/Elektri%C4%8Dkov%C3%A1_doprava_v_Ko%C5%A1iciach.
- Programovรฝ rozvoj mesta Koลกice 2015 โ 2020.
- Online: http://www.tahanovce.eu/.
- Online: https://sk.wikipedia.org/wiki/Letisko_Koลกice.
- DPMK: 100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Koลกiciach, 199.
- DPMK: Vรฝroฤnรก sprรกva za rok 2012.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby