Ing. Jรกn ล edivรฝ: Podpora vedy aย vรฝskumu na Slovensku stรกle nie je dostatoฤnรก
Vลพdy obdivoval ฤพudรญ, ktorรญ nieฤo vรฝznamnรฉ dosiahli aย preslรกvili tรฝm svoju krajinu. Duลกou je cestรกr aย ฤlovek, ktorรฝ je doma vย oblasti vzdelรกvania, vedy aย vรฝskumu. Upevลuje cestรกrsku komunitu aย vo svete ho poznajรบ nielen ako odbornรญka, ale aj ako ฤloveka, ktorรฝ neustรกle podporuje medzinรกrodnรบ spoluprรกcu aย presadzuje รบฤasลฅ Slovenska vย medzinรกrodnรฝch projektoch aย organizรกciรกch. Predseda Slovenskej cestnej spoloฤnosti Ing. Jรกn ล edivรฝ, CSc.
Kde ste ลกtudovali?Vลพdy som inklinoval kย technike aย mal som rรกd dopravu. Vย ฤase, keฤ som konฤil zรกkladnรบ ลกkolu, otvรกrali na Strednej priemyselnej ลกkole stavebnej vย Trenฤรญne odbor dopravnรฉ stavby aย presne to som chcel. Tam som zรญskal prvรฉ poznatky oย dopravnรฝch stavbรกch โ cestรกch, ลพelezniciach, letiskรกch atฤ. Na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave som potom pokraฤoval vย odbore konลกtrukcie aย dopravnรฉ stavby.
Spomรญnate si na profesorov, ktorรญ vรกs poฤas ลกtรบdia ovplyvnili?
Osobne ma veฤพmi ovplyvnili najmรค prof. ล .ย Choยญchol, ale aj Ing. I. Poliaฤek, doc. V. Medelskรก aย prof. ฤฝ. Rondoลก, vลกetko uznรกvanรญ odbornรญci. Sย prof. ล .ย Chocholom sa doteraz veฤพmi rรกd stretรกvam. Ku koncu ลกtรบdia mi ponรบkol, aby som pokraฤoval ฤalej ako internรฝ vedeckรฝ aลกpirant. Po krรกtkej รบvahe som sa rozhodol venovaลฅ vede aย vรฝskumu. Vedeckรบ aลกpirantรบru som konฤil veฤพmi zaujรญmavou prรกcou na tรฉmu, ktorรก bola vย tom ฤase vย naลกich podmienkach novรก โ Vedenie trasy cestnej komunikรกcie aย bezpeฤnosลฅ premรกvky zย hฤพadiska psychofyziologickรฉho stavu vodiฤov. Iลกlo oย interdisciplinรกrnu tรฉmu vย oblasti cestnej problematiky, ale aj lekรกrskych vied aย psycholรณgie. Prรกca sa vtedy stretla sย veฤพkรฝm ohlasom, najmรค vo vedenรญ spoloฤnosti Dopravoprojekt, pretoลพe zย jej vรฝsledkov vyplรฝvali aj moลพnรฉ nรกvrhy na รบpravu technickรฝch noriem aย predpisov na projektovanie ciest.
To bola vedeckรก aลกpirantรบra. Kde ste potom zaฤali pracovaลฅ?
Uลพ vย priebehu aลกpirantรบry som mal dohodu sย รstavom cestnรฉho hospodรกrstva aย dopravy (รCHD), kam som potom vย roku 1990 nastรบpil. Vย tom ฤase bol รบstav doslova pravou rukou ministerstva dopravy. Teda vรฝznamnรก organizรกcia, ktorรก pripravovala koncepฤnรฉ materiรกly, analรฝzy, ลกtatistiky aย rรดzne odbornรฉ podklady aย rieลกila viacerรฉ vรฝznamnรฉ รบlohy pre cestnรฉ hospodรกrstvo. Prรกve vย ฤase, keฤ som nastรบpil, sa rozbiehala ลกtรกtna vรฝskumnรก รบloha sย nรกzvom Zvyลกovanie vรฝkonnosti aย kvality dopravy na cestnej sieti SR. Jednou zย hlavnรฝch tรฉm bol informaฤnรฝ systรฉm oย cestnej sieti. Odbornรบ problematiku som ovlรกdal, kย poฤรญtaฤom som mal blรญzko, preto som sa oduลกevnene pustil do prรกce. Na tรบ dobu to bola skutoฤne ลกiroko zameranรก aย pomerne dobre koncipovanรก vรฝskumnรก รบloha. Prebiehala tri roky. Spolupracovali sme so ลฝilinskou univerzitou vย ลฝiline, konkrรฉtne sย kolektรญvom doc. J. Mikolaja, ktorรฝ sa stal neskรดr profesorom, aย so Stavebnou fakultou STU vย Bratislave, najmรค sย prof.ย I.ย Gschwendtom. Doteraz si nesmierne vรกลพim spoluprรกcu sย tรฝmito vysokรฝmi ลกkolami. Vฤaka nej som sa dostal kย mnohรฝm novรฝm informรกciรกm aย poznatkom aย veฤพa som sa nauฤil. Vย roku 1993 sa รบloha skonฤila โ dosiahli sme sluลกnรฉ vรฝsledky, ale boli len vย polohe teรณrie. Chรฝbalo ich zavedenie do praxe, ฤo sa ale podarilo neskรดr.
Rok 1993 bol plnรฝ zmien, vznikla samostatnรก Slovenskรก republika. Ako sa tieto zmeny prejavili vo vaลกej profesii?
Vย roku 1994 vznikla Slovenskรก sprรกva ciest (SSC), vย ktorej sa spojili vtedajลกie รCHD aย Riaditeฤพstvo diaฤพnic. Postupne sa zย nej vytvorila veฤพkรก organizรกcia sย centrรกlnym riadenรญm, ktorรก spravovala celรบ cestnรบ sieลฅ od diaฤพnic aลพ po cesty III.ย triedy. Malo to svoj vรฝznam, pretoลพe cestnรก sieลฅ je jeden celok, jeden organizmus. Prรกve tu bolo vhodnรฉ aย potrebnรฉ implementovaลฅ vรฝsledky nรกลกho vรฝskumu aย uplatniลฅ ich vย praxi, aย tak bola zaloลพenรก Cestnรก databanka. Generรกlnym riaditeฤพom sa stal vtedy uลพ prof. J. Mikolaj aย vytvoril sa tu veฤพkรฝ priestor na realizรกciu zanietenรฝch ฤพudรญ. Vย tom ฤase bolo moลพnรฉ vyuลพiลฅ aj vรฝhodnรฉ pรดลพiฤky na rekonลกtrukcie aย opravy cestnej siete zย rรดznych bรกnk, naprรญklad zย Eurรณpskej banky pre obnovu aย rozvoj. Keฤ sme sa vลกak oย ne uchรกdzali, vznikol problรฉm, lebo banky poลพadovali, aby sme projekty oprรกv podloลพili exaktnรฝmi รบdajmi oย stave ciest.
Dospeli sme vtedy kย rozhodnutiu, ลพe radลกej neopravรญme niekoฤพko kilometrov ciest, ale zย pรดลพiฤky najskรดr zaobstarรกme techniku, pomocou ktorej budeme vedieลฅ kvalifikovanejลกie zistiลฅ, ฤo treba sย naลกimi vozovkami robiลฅ, aย na zรกklade toho predloลพiลฅ kvalitnรฉ projekty. Vrhli sme sa teda na nรกkup techniky na diagnostiku vozoviek aย mรดลพem povedaลฅ, ลพe vย roku 1998 sme patrili kย eurรณpskej ลกpiฤke zย hฤพadiska vybavenia diagnostickou technikou aย vo vyuลพรญvanรญ nameranรฝch รบdajov vย praxi vย tzv. systรฉme hospodรกrenia sย vozovkami.
Ako bola na tom ฤeskรก republika โ nรกลก veฤnรฝ rival?
Vย tejto oblasti mali ฤesi bohatลกiu histรณriu aย vo vรฝvoji databanky boli pred nami. Vย spomรญnanom ฤase sme sa vลกak stรกle viac venovali zรญskavaniu aย uplatลovaniu poznatkov zo zahraniฤia aย postupne sme sa vย tejto oblasti ฤeskej republike vyrovnali. Vย oblasti diagnostiky vozoviek sme ich dokonca predbiehali. Na Slovensko prichรกdzali konzultaฤnรฉ firmy zo Spojenรฉho krรกฤพovstva aย ล vรฉdska, ktorรฉ oceลovali naลกu prรกcu. Pracovisko Cestnej databanky dokonca hodnotili ako excelentnรฉ pracovisko SSC.
Akรก bola vaลกa pozรญcia vย Slovenskej sprรกve ciest?
Vย SSC som pracoval ako vedรบci odboru Cestnej databanky, keฤ priลกiel pre mลa prelomovรฝ rok 2002 aย zย veฤera do rรกna som sa stal generรกlnym riaditeฤพom. Na krรกtke obdobie som prijal tรบto pozรญciu vย zรกujme stabilizovaลฅ tรบto organizรกciu aย preklenรบลฅ jej zloลพitรฉ obdobie. ฤalej som potom pokraฤoval ako nรกmestnรญk generรกlneho riaditeฤพa aย bol som zodpovednรฝ za dopravnรฉ plรกnovanie aย technickรฝ rozvoj.
Po ฤase sa zaฤalo ลกtiepenie SSC. Nesรบhlasil som ani sย jej rozdelenรญm na viacerรฉ celky, ani sย decentralizรกciou cestnรฉho hospodรกrstva, aย to zย odbornรฝch aย ekonomickรฝch dรดvodov. Poznal som totiลพ aj dobrรฉ modely sprรกvy ciest naprรญklad vย ลกkandinรกvskych krajinรกch, kde si rozsiahlu cestnรบ sieลฅ ponechal ลกtรกt vo svojich rukรกch, lebo ju povaลพuje za strategicky dรดleลพitรบ. Nepovaลพoval som za dobrรฝ krok prechod vlastnรญctva aย sprรกvy ciest II. aย III.ย triedy na samosprรกvne kraje. Aย to aj napriek tomu, ลพe sme oฤakรกvali, ลพe samosprรกvne kraje sa budรบ snaลพiลฅ vย rรกmci svojich moลพnostรญ ฤo najlepลกie pracovaลฅ. Obavy vyplรฝvali aj zย toho, ลพe nebola dostatoฤne pripravenรก legislatรญva na zabezpeฤenie niektorรฝch prierezovรฝch ฤinnostรญ vย cestnom hospodรกrstve. Preto sme urรฝchlene museli pripraviลฅ dodatky kย cestnรฉmu zรกkonu, aby sa podarilo naprรญklad zabezpeฤiลฅ prรญsun dรกt do databanky aย vykonรกvanie potrebnรฝch ฤinnostรญ na zabezpeฤenie kontinuity jej prevรกdzky.
Nรกsledne priลกiel druhรฝ krok โ rozdelenie cestnej sprรกvy medzi SSC aย Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ. Takisto som bol zรกsadne proti, pretoลพe to bol podฤพa mรดjho nรกzoru รบฤelovรฝ aย zle pripravenรฝ aย nekoncepฤnรฝ krok. Tรฝm sa ฤalej skomplikovali podmienky vykonรกvania prierezovรฝch ฤinnostรญ vย cestnom hospodรกrstve, aย teda aj ฤalลกej prevรกdzky cestnej databanky. Rozhodol som sa, ลพe moja kariรฉra vย SSC sa konฤรญ, aย vyuลพil som ponuku pracovaลฅ vo Vรฝskumnom รบstave dopravnom (VรD).
Vrรกtili ste sa teda opรคลฅ kย vรฝskumu. Mal vtedajลกรญ VรD dobrรบ kvalitatรญvnu รบroveล?
VรD nebol vย tom ฤase vย najlepลกej situรกcii, ale na jeho ฤele uลพ stรกl ฤlovek, ktorรฉho povaลพujem za schopnรฉho, pragmatickรฉho aย komunikatรญvneho manaลพรฉra โ Ing. ฤฝ. Palฤรกk. Dokรกzal postupne nรกjsลฅ priestor na aktivity aย uplatnenie potenciรกlu VรD. Ja som poznal cestnรฉ hospodรกrstvo, mal som veฤพa nรกmetov na rieลกenie problรฉmov, aย preto som zaฤal pripravovaลฅ projekty aย snaลพil sa zรญskavaลฅ financie na ich rieลกenie. Pripravili sme naprรญklad legislatรญvny zรกmer novรฉho cestnรฉho zรกkona. Veฤพkรฝ priestor na svoju realizรกciu som videl najmรค vย budovanรญ informaฤnรฉho systรฉmu miestnych komunikรกciรญ, pretoลพe lokalizรกcia รบdajov aย รบdaje oย tรฝchto komunikรกciรกch boli nedostatoฤnรฉ. Snaลพil som sa pri tom vyuลพiลฅ svoje poznatky nadobudnutรฉ pri budovanรญ Cestnej databanky. Zรกroveล som rozbiehal spoluprรกcu so zahraniฤรญm vย rรกmci Eurรณpy, ale aj sย USA, aย hฤพadal moลพnosti รบฤasti na medzinรกrodnรฝch projektoch.
ฤo ovplyvnilo vaลกe rozhodnutie odรญsลฅ zย VรD?
Vย roku 2006 sa zmenila vlรกda aย prof. J. Mikolaj sa stal ministrom ลกkolstva. Presvedฤila ma jeho ponuka riadiลฅ Agentรบru na podporu vรฝskumu aย vรฝvoja, ฤo bola grantovรก agentรบra podporujรบca vedu aย vรฝskum zo ลกtรกtnych zdrojov. Netรฝkalo sa to len dopravy, ale vลกetkรฝch oblastรญ vedy aย vรฝskumu. Okrem toho sa tu podporovala medzinรกrodnรก spoluprรกca โ รบฤasลฅ Slovenska vย medzinรกrodnรฝch organizรกciรกch, grantovรฝch programoch โ aย popularizovala sa veda aย vรฝskum vย spoloฤnosti.
Tu som sa zo zaฤiatku zameral na vytvorenie inลกtitucionรกlneho systรฉmu organizรกcie aย spracovanie smernรญc aย predpisov na jej ฤinnosลฅ. Postupne sa podarilo zvรฝลกiลฅ roฤnรฝ rozpoฤet zย 20 na 40 miliรณnov eur aย vytvoriลฅ novรฉ grantovรฉ schรฉmy, naprรญklad na podporu vรฝskumu vย malรฝch aย strednรฝch podnikoch, podporu mladรฝch vedeckรฝch pracovnรญkov aย podobne.
Napriek tomu podpora vedy aย vรฝskumu na Slovensku vย porovnanรญ sย inรฝmi krajinami stรกle nie je dostatoฤnรก. Je to ลกkoda, pretoลพe sme krajina sย dobrรฝmi vรฝskumnรฝm potenciรกยญlom, aย myslรญm si, ลพe naลกa รบloha aย moลพnosti sรบ niekde inde, ako len poskytovaลฅ pracovnรบ silu na montรกลพ รกut alebo elektrotechniky. ล tรกt nesmie zabรบdaลฅ, ลพe veda aย vรฝskum potrebujรบ vรคฤลกiu prioritu, lebo mรดลพu byลฅ motorom, ktorรฝ dokรกลพe generovaลฅ vรฝznamnรฝ ekonomickรฝ rast krajiny.
Nedรกvno ste sa vrรกtili zย Bruselu, kde ste pรดsobili ako radca pre vedu aย vรฝskum. ฤo bolo vaลกou รบlohou?
Na miesto ataลกรฉ pre vedu aย vรฝskum vย Bruseli som nastรบpil vย mรกji 2010, pretoลพe som chcel vyuลพiลฅ svoje poznatky zย tejto oblasti zรญskanรฉ poฤas mรดjho pรดsobenia vย agentรบre. Mojou รบlohou bolo presadzovaลฅ zรกujmy SR vย oblasti vedy aย techniky vย Rade Eร, pripomienkovaลฅ materiรกly, ktorรฉ pripravila Eurรณpska komisia, aย podporovaลฅ medzinรกrodnรบ spoluprรกcu aย รบฤasลฅ Slovenska vย medzinรกrodnรฝch projektoch, rรกmcovรฝch programoch aย podobne. Po urฤitom ฤase sa zmenila vlรกda aย ja som sa opรคลฅ vrรกtil do Vรฝskumnรฉho รบstavu dopravnรฉho.
Zรกroveล ste predsedom Slovenskej cestnej spoloฤnosti. Ako vnรญmate tรบto organizรกciu?
Vย momente, keฤ som sa zaฤal venovaลฅ cestรกrskej problematike, akosi automaticky som bol hneฤ aj ฤlenom Slovenskej cestnej spoloฤnosti (SCS). Postupne som sa stal predsedom poboฤky, ฤlenom predsednรญctva, podpredsedom aย nakoniec aj predsedom, aย to aลพ do roku 2010. Odchodom do Bruselu som sa rozhodol preruลกiลฅ svoje pรดsobenie vo vedenรญ tejto spoloฤnosti. Po nรกvrate zย Bruselu sa mi ale dostalo veฤพkej dรดvery aย cti aย bol som opรคลฅ zvolenรฝ za jej predsedu. Som presvedฤenรฝ, ลพe SCS je ideรกlnou platformou na vytvรกranie jednotnej cestรกrskej komunity aย zvyลกovanie povedomia oย nej. Cez ลu sa vlastne snaลพรญm aj ja realizovaลฅ svoje predstavy vย tejto oblasti. Dรดleลพitรฝmi รบlohami spoloฤnosti sรบ ลกรญrenie novรฝch poznatkov aย zvyลกovanie odbornej รบrovne ฤlenskej zรกkladne, rozvoj medzinรกrodnej spoluprรกce aย podpora vedecko-technickรฉho rozvoja vย oblasti cestnรฉho hospodรกrstva aย cestnรฉho staviteฤพstva. Raz za ลกtyri roky sa konajรบ svetovรฉ cestnรฉ kongresy aย treba ukรกzaลฅ svetu, ลพe sme tu. Mรกme preto vytvorenรฉ odbornรฉ sekcie, ktorรฉ sa venujรบ parยญciรกlnym odbornรฝm tรฉmam aย ich cieฤพom je prezentovaลฅ dosiahnutรฉ vรฝsledky na tรฝchto kongresoch.
Vย poslednom ฤase sa ale zaoberรกm รบvahami, ลพe SCS potrebuje zmenu. Vย sรบฤasnosti je to totiลพ neziskovรฉ stavovskรฉ zdruลพenie aย vลกetko sa tu deje na bรกze dobrovoฤพnosti. ฤas, keฤ vย pรคลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia dobrovoฤพnรญci budovali veฤพkรฉ priehrady aย ลพeleznice, je uลพ nenรกvratne preฤ aย otvorene hovorรญm, ลพe je najvyลกลกรญ ฤas zaoberaลฅ sa zmenou filozofie aย ekonomickรฉho modelu tejto organizรกcie.
Akรฉ sรบ vaลกe รบvahy vย tomto smere?
Mรดลพem ลฅaลพiลฅ zย toho, ลพe som mal moลพnosลฅ veฤพa cestovaลฅ. Videl som, ako fungujรบ cestnรฉ spoloฤnosti vย mnohรฝch krajinรกch. Netreba รญsลฅ ฤaleko. Naprรญklad aj vย Rakรบsku ฤi Maฤarsku uลพ tieลพ odiลกli zย bรกzy neziskovosti aย dobrovoฤพnosti. Konkrรฉtne Rakรบลกania pripravujรบ technickรฉ normy aย predpisy. Majรบ vytvorenรบ sieลฅ odbornรญkov na urฤitรฉ tรฉmy, aย keฤ sa objavรญ potreba pripraviลฅ predpis alebo rieลกiลฅ odbornรฝ problรฉm, oslovia podฤพa zamerania svojich expertov aย pripravia nezรกvislรฝ dokument alebo stanovisko. Na finanฤnรฉ ocenenie majรบ vytvorenรฝ presnรฝ model. To im umoลพลuje zรญskavaลฅ finanฤnรฉ prostriedky aย รบฤinnejลกie napฤบลaลฅ svoje poslanie aย dosiahnuลฅ aj nรกroฤnejลกie ciele aย predstavy.
ฤo robรญte alebo by ste chceli robiลฅ pre to, aby ste dvรญhali povedomie oย cestรกroch?
Oย cestรกroch na Slovensku, ale ani vo svete nie je dobrรก mienka. Historicky bol ale cestรกr โniektoโ โ mal uniformu, preukaz, poลพรญval rรดzne vรฝhody aย mal podporu vย legislatรญve. Vย sรบฤasnosti to povedomie chรฝba. My sa to snaลพรญme zmeniลฅ naprรญklad tรฝm, ลพe kaลพdรฝ rok na jar organizujeme Cestnรบ konferenciu, kde vytvรกrame priestor na otvorenรบ diskusiu oย zรกsadnรฝch otรกzkach cestnรฉho hospodรกrstva. Na jeseล zasa organizujeme Dni slovenskรฝch cestรกrov, vย rรกmci ktorรฝch sa okrem odbornej ฤasti konรก futbalovรฝ turnaj aย aj takzvanรฉ cestรกrske rodeo, ktorรฉ sme priniesli zย USA. Usilujeme sa spojiลฅ odbornรบ strรกnku so zรกbavou aย ลกportom. Cestรกrske rodeo je vlastne sรบลฅaลพ vodiฤov vozidiel zimnej รบdrลพby โ sypaฤov. Ide oย to ukรกzaลฅ aj verejnosti, ลพe riadiลฅ takรฉto vozidlo vรดbec nie je jednoduchรฉ aย vyลพaduje si to veฤพkรบ jazdeckรบ zruฤnosลฅ.
ฤalลกou aktivitou na zviditeฤพลovanie cestรกrskej profesie je oceลovanie najlepลกรญch diplomovรฝch aย doktorandskรฝch prรกc sย udelenรญm finanฤnej odmeny aย moลพnosลฅou prezentovaลฅ svoju prรกcu na vรฝznamnej konferencii. Myslรญm si tieลพ, ลพe SCS by sa mala aktรญvnejลกie vyjadrovaลฅ kย aktuรกlnym tรฉmam aย problรฉmom cestnรฉho hospodรกrstva ako nezรกvislรก aย objektรญvna stavovskรก organizรกcia.
Kย cestรกrskej profesii treba aj vychovรกvaลฅ โ aย to uลพ deti odmaliฤka. Vย USA naprรญklad organizujรบ letnรฉ tรกbory, kde deลฅom jednoduchรฝm spรดsobom vysvetฤพujรบ rรดzne odbornรฉ veci. Deti si naprรญklad vedia sย pouลพitรญm jednoduchรฉho softvรฉru naprojektovaลฅ most aย potom si aj poskladaลฅ jeho model aย vyskรบลกaลฅ jeho รบnosnosลฅ. Pre stredoลกkolskรบ mlรกdeลพ organizujรบ tzv. kariรฉrne dni, kde sa ich zรกbavnou formou tieลพ snaลพia pritiahnuลฅ kย tejto profesii. Uvaลพujem oย tom, ลพe by som nieฤo podobnรฉ zorganizoval aj na Slovensku. Oย predstavรกch by som vลกak mohol veฤพa hovoriลฅ.
Akรฝm zรกฤพubรกm sa venujete vo svojom voฤพnom ฤase?
Mojรญm konรญฤkom je cestovanie, ลกport, hudba aย chalupa. Vลกetko sa snaลพรญm robiลฅ naplno. Mojou zรกฤพubou je aj organizaฤnรก prรกca โ skrรกtka, rรกd nieฤo organizujem. Momentรกlne naprรญklad pripravujem stretnutie spoluลพiakov zo strednej ลกkoly aย aj zย vysokej ลกkoly aย rรกd na to obetujem nejakรฝ svoj voฤพnรฝ ฤas. Bola by veฤnรก ลกkoda nestretnรบลฅ sa, neporozprรกvaลฅ aย nezabaviลฅ len preto, ลพe vย tejto uponรกhฤพanej dobe nemรกme ฤas.
Ing. Jรกn ล edivรฝ, CSc. Narodenรฝ:ย ย ย 3. 5. 1962 vย Trenฤรญne Vzdelanie: Priebeh zamestnania: |
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
FOTO: archรญv Jรกna ล edivรฉho
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.