Inovatรญvne lรกvky pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch a v Senici
ฤlรกnok sa venuje lรกvkam pre peลกรญch, ktorรฉ boli postavenรฉ v rokoch 2020 aลพ 2022. Obe lรกvky sรบ vo svojej kategรณrii inovatรญvne. Lรกvka pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch je prvou extradosed lรกvkou pre peลกรญch na Slovensku a lรกvka v Senici je prvรฝm mostom na Slovensku, pri ktorom sa v rรกmci nosnej konลกtrukcie vyuลพila GFRP vรฝstuลพ.
Okrem technickรฝch inovรกciรญ sa pri oboch lรกvkach venovala pozornosลฅ detailom, ktorรฉ si nevyลพadujรบ takmer ลพiadnu รบdrลพbu a mali by zaruฤiลฅ dlhรบ ลพivotnosลฅ konลกtrukcie. Pri nรกvrhu sa venovala veฤพkรก pozornosลฅ aj architektonickej ฤasti, ktorรก zahลลala vรฝber tvaru zรกbradlia, farieb a osvetlenia.
Lรกvka v Topoฤพฤanoch Koncepฤnรฝ nรกvrh vychรกdzal z poลพiadavky na premostenie rieky Nitra pri Topoฤพฤanoch s nasledujรบcimi danรฝmi a zvaลพovanรฝmi okrajovรฝmi podmienkami:
- lรกvka nesmie ovplyvniลฅ prietokovรบ kapacitu koryta pri 100-roฤnรฝch prietokoch
- nรกsypy za oporami sa minimalizujรบ tak, aby sa dodrลพali maximรกlne prรญpustnรฉ pozdฤบลพne sklony pre cyklotrasu
- lรกvka bude navrhnutรก s minimรกlnymi poลพiadavkami na รบdrลพbu
- vรฝsledkom bude vytvorenie architektonicky zaujรญmavej konลกtrukcie pre danรฉ okolitรฉ prostredie
Prvotnรก poลพiadavka bola aj preklenรบลฅ celรฉ koryto vrรกtane inundaฤnรฉho รบzemia bez medziฤพahlรฝch podpier, ฤo by vลกak viedlo k rozpรคtiu lรกvky takmer 100 metrov. Takรกto poลพiadavka bola pritom neopodstatnenรก, keฤลพe vรฝstavba dvoch subtรญlnych pilierov v inundaฤnom รบzemรญ v kombinรกcii so spevnenou plochou pod mostom v tejto ฤasti neovplyvลuje vzdutie hladiny rieky.
Tรกto skutoฤnosลฅ sa preukรกzala aj hydrotechnickรฝm vรฝpoฤtom. Zmenลกenie maximรกlneho rozpรคtia na 38 m tak vรฝrazne prispelo k zjednoduลกeniu konลกtrukcie, ako aj jej vรฝstavby. Pri 38-metrovom rozpรคtรญ moลพno stรกle pouลพiลฅ pri vรฝstavbe pevnรบ skruลพ, a teda geometriu mosta plne prispรดsobiลฅ statickรฝm poลพiadavkรกm v koneฤnom ลกtรกdiu uลพรญvania konลกtrukcie.
Takisto je moลพnรฉ vylรบฤiลฅ pracovnรฉ ลกkรกry v pozdฤบลพnom smere, ktorรฉ bรฝvajรบ ฤasto zdrojom konลกtrukฤnรฝch komplikรกciรญ. V rรกmci nรกvrhu hornej stavby bolo vzhฤพadom na poลพiadavku minimalizovania nรกsypov za oporami potrebnรฉ navrhnรบลฅ ฤo najsubtรญlnejลกiu konลกtrukciu.
V kombinรกcii s poลพiadavkou na minimรกlnu nutnรบ รบdrลพbu sa ako najoptimรกlnejลกรญ variant javil uลพ od zaฤiatku projekcie predpรคtรฝ most s vyuลพitรญm externe vedenรฉho predpรคtia (extradosed). Pre externรฉ predpรคtie sa v realizaฤnej fรกze zvolili tyฤovรฉ zรกvesy kotvenรฉ do oceฤพovรฝch prvkov, ktorรฉ prenรกลกajรบ silu zo zรกvesu k spodnรฉmu povrchu mostovky.
Projekty lรกvok: ProPonti, s. r. o.
Zhotoviteฤพ stavieb: Swietelsky โ Slovakia, spol. s r. o
Tieto kotevnรฉ tyฤovรฉ prvky sรบ po dฤบลพke separovanรฉ od betรณnu tak, aby sa prenos sily realizoval vรฝhradne cez kotevnรบ platลu pri spodnom povrchu, ฤรญm sa tyฤovรฉ zรกvesy stรกvajรบ รบฤinnejลกรญmi. V hornej ฤasti kotevnรฉho prvku je medzera medzi oceฤพou a betรณnom vyplnenรก trvalo pruลพnou zรกlievkou.
Na minimalizovanie moลพnรฉho zatekania kotevnรฉho prvku tyฤovรฉho zรกvesu bol v strede mostovky navrhnutรฝ vyvรฝลกenรฝ betรณnovรฝ pรกs, ktorรฝ sa zรกroveล vyuลพil na vedenie elektrickรฝch kรกblov osvetlenia, ako aj na osadenie osvetฤพovacieho LED pรกsu. Tyฤovรฉ zรกvesy sรบ kotvenรฉ do oceฤพovej hlavice pylรณnu, ktorรก je spriahnutรก s betรณnovou ฤasลฅou.
V hornej ฤasti je oceฤพovรก hlavica zรบลพenรก a vyฤnieva nad betรณnovรบ ฤasลฅ, priฤom jej funkcia je v tejto ฤasti ฤisto architektonickรก โ nesie erb mesta Topoฤพฤany. Prieฤny rez lรกvkou pre peลกรญch tvorรญ doskovรก konลกtrukcia s rebrovanรญm v miestach konzol, ktorรฉ dotvรกra architektรบru diela pri boฤnom a spodnom pohฤพade na lรกvku. Odvodnenie lรกvky je vytvorenรฉ pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom a bezรบdrลพbovรฝmi pozinkovanรฝmi odvodลovaฤmi s odkvapovรฝm nosom.
Lรกvka je na pilieroch uloลพenรก formou vrubovรฝch kฤบbov, ktorรฉ si nevyลพadujรบ ลพiadnu รบdrลพbu. Uloลพenie lรกvky na oporรกch je rieลกenรฉ formou elastomรฉrovรฝch posuvnรฝch loลพรญsk. Lรกvka pre peลกรญch je zaloลพenรก na ihlanovรฝch baranenรฝch pilรณtach, priฤom opory sรบ zaloลพenรฉ na 6 ks pilรณt s dฤบลพkou 6 m a piliere na 10 ks pilรณt s dฤบลพkou 6 m. Rozmer ihlanovรฝch pilรณt je 0,5 ร 0,5 m v hornej ฤasti a 0,12 ร 0,12 m v spodnej ฤasti.
Zmena zakladania sa robila aลพ v realizaฤnej fรกze, priฤom pรดvodnรฝ nรกvrh poฤรญtal so zakladanรญm pilierov na 6 ks vลtanรฝch pilรณt s priemerom 0,9 m a s dฤบลพkou aลพ 17,5 m. Vozovku tvorรญ priamo pochรดdzne izolaฤnรฉ sรบvrstvie. Pri nรกvrhu lรกvky sa veฤพkรก pozornosลฅ venovala aj nรกvrhu zรกbradlia a spรดsobu osvetlenia. Zรกbradlie tvoria oceฤพovรฉ prvky v tvare trojuholnรญka so spojmi na bรกze skrutky a gumovej vloลพky.
Takรฉto rieลกenie umoลพลuje jednoduchรบ montรกลพ aj na lรกvku so zakrivenejลกou niveletou s pomerne veฤพkรฝmi toleranciami pre prรญpadnรฉ vรฝrobnรฉ imperfekcie. Osvetlenie malo za รบlohu vytvoriลฅ zaujรญmavรฝ architektonickรฝ efekt, ฤo sa dosiahlo osadenรญm LED pรกsu do stredovรฉho pruhu, ktorรฝ osvetฤพuje mostovku a protiฤพahlรฉ zรกbradlie.
Nasvietenรฉ sรบ aj zรกvesy a erb mesta na vrchu pylรณnov. Lรกvka je vybavenรก bezpeฤnostnรฝm kamerovรฝm systรฉmom. Predpรญnanie tyฤovรฝch zรกvesov sa realizovalo v troch etapรกch, keฤลพe nosnรก konลกtrukcia je pomerne โmรคkkรกโ a napรญnanie zรกvesov vรฝrazne ovplyvลuje silu v susednรฝch zรกvesoch. Poฤas predpรญnania sa merala jednak sila a jednak sa merali pomernรฉ pretvorenia tak, aby sa vรฝslednรฉ sily ฤo najviac priblรญลพili teoretickรฝm hodnotรกm.
Tenzometre nรกsledne ostali osadenรฉ aลพ po zaลฅaลพovaciu skรบลกku lรกvky, vฤaka ฤomu bolo moลพnรฉ sledovaลฅ zmeny v napรคtosti zรกvesov, ako aj ich odozvu na postupnรฉ zaลฅaลพovanie a prejazd vozidla pri zaลฅaลพovacej skรบลกke. Deformรกcie konลกtrukcie od napรญnania zรกvesov dobre koreลกpondovali s teoretickรฝmi hodnotami s odchรฝlkou do 10 %.
Vรฝstavba
S vรฝstavbou lรกvky sa zaฤalo v jรบni 2020 zhotovenรญm zarรกลพanรฝch ihlanovรฝch pilรณt. Nรกsledne sa zhotovili opory a piliere lรกvky, ktorรฝch zรกklady sa vyuลพili aj pre podpery debnenia. Nasledovalo armovanie, osadenie kotevnรฝch prvkov tyฤovรฝch zรกvesov, betonรกลพ a predpรญnanie hornej stavby.
ฤalej sa zhotovili pylรณny, na ktorรฉ sa osadili oceฤพovรฉ kotevnรฉ hlavice zรกvesov. Osadenie kotevnรฝch prvkov do mostovky, ako aj na pylรณny si vyลพadovalo presnรบ kontrolu geometrie, ktorรก sa niekoฤพkokrรกt geodeticky overovala. V ฤalลกej fรกze doลกlo napnutรญm tyฤovรฝch zรกvesov k odskruลพeniu konลกtrukcie.
V poslednej fรกze sa zhotovili zรกbradlia a vrstvy vozovky. Vรฝstavba sa vลกak nezaobiลกla bez komplikรกciรญ, a to pre viacerรฉ povodne, ktorรฉ zatopili inundaฤnรฉ รบzemie. Na lรกvke sa vykonala statickรก aj dynamickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka. V rรกmci statickej zaลฅaลพovacej skรบลกky sa na stred hlavnรฉho poฤพa uloลพilo 8 ks paliet s celkovou hmotnosลฅou 13 ton.
V rรกmci dynamickej skรบลกky sa sledovala odozva konลกtrukcie na pomalรฝ prejazd osobnรฉho automobilu s celkovou hmotnosลฅou 2,15 tony. Deformรกcie lรกvky koreลกpondovali s teoretickรฝmi hodnotami, a to aj pri plnom zaลฅaลพenรญ, aj po odฤพahฤenรญ lรกvky.
Lรกvka pre peลกรญch v Senici
Pri projekte lรกvky pre peลกรญch v Senici bolo snahou vytvoriลฅ predovลกetkรฝm trvanlivรฝ most s minimรกlnymi nรกrokmi na รบdrลพbu. Na tento รบฤel sa vyuลพil modernรฝ materiรกl GFRP vรฝstuลพรญ, ktorรฉ nie sรบ nรกchylnรฉ na korรณziu, vฤaka ฤomu bolo moลพnรฉ minimalizovaลฅ aj hrรบbku konzoly prieฤneho rezu.
Elegantnรก lรกvka pre peลกรญch by mala slรบลพiลฅ verejnosti s takmer nulovรฝmi nรกrokmi na รบdrลพbu nosnej konลกtrukcie (GFRP vรฝstuลพ v prieฤnom smere v hornej doske, predpรคtรฝ prierez v pozdฤบลพnom smere, bez dilatรกcie, elastomรฉrovรฉ loลพiskรก).
Zรกver
Lรกvka pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch bola otvorenรก pre verejnosลฅ zaฤiatkom jรบna 2021 a vytvorila vรฝraznรฝ architektonickรฝ prvok novej cyklotrasy, ako aj celรฉho priฤพahlรฉho prostredia. Netypickรฉ osvetlenie lรกvky spolu s atypickรฝm zรกbradlรญm vytvรกra v noci elegantnรบ lรญniu klenรบcu sa ponad rieku Nitra a prejazd cez lรกvku v noฤnรฝch hodinรกch je netradiฤnรฝm zรกลพitkom.
Keฤลพe na lรกvku pre peลกรญch vedia cyklotrasa kolmรก na smerย premostenia, je lรกvka viditeฤพnรก aj z boฤnรฝch pohฤพadov a vฤaka svojej ลกtรญhlej lรญnii a organickรฉmu tvaru s vรฝraznรฝm vรฝลกkovรฝm oblรบkom vhodne zapadรก do prรญrodnรฉho prostredia. Lรกvka v Senici je dรดkazom toho, ลพe aj jednoduchรฝ most mรดลพe byลฅ zaujรญmavรฝ nielen architektonicky, ale aj technicky. Je to zรกroveล prvรฝ mostnรฝ objekt na Slovensku, pri ktorom sa vyuลพila GFRP vรฝstuลพ v nosnej konลกtrukcii.
Literatรบra
1. Dokumentรกcia z realizรกcie stavby, DSRS, ProPonti, s. r. o., 2020