Obr. 1 Pohฤพad na lรกvku pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch

Inovatรญvne lรกvky pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch a v Senici

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok sa venuje lรกvkam pre peลกรญch, ktorรฉ boli postavenรฉ v rokoch 2020 aลพ 2022. Obe lรกvky sรบ vo svojej kategรณrii inovatรญvne. Lรกvka pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch je prvou extradosed lรกvkou pre peลกรญch na Slovensku a lรกvka v Senici je prvรฝm mostom na Slovensku, pri ktorom sa v rรกmci nosnej konลกtrukcie vyuลพila GFRP vรฝstuลพ.

Okrem technickรฝch inovรกciรญ sa pri oboch lรกvkach venovala pozornosลฅ detailom, ktorรฉ si nevyลพadujรบ takmer ลพiadnu รบdrลพbu a mali by zaruฤiลฅ dlhรบ ลพivotnosลฅ konลกtrukcie. Pri nรกvrhu sa venovala veฤพkรก pozornosลฅ aj architektonickej ฤasti, ktorรก zahล•ลˆala vรฝber tvaru zรกbradlia, farieb a osvetlenia.

Lรกvka v Topoฤพฤanoch Koncepฤnรฝ nรกvrh vychรกdzal z poลพiadavky na premostenie rieky Nitra pri Topoฤพฤanoch s nasledujรบcimi danรฝmi a zvaลพovanรฝmi okrajovรฝmi podmienkami:

  • lรกvka nesmie ovplyvniลฅ prietokovรบ kapacitu koryta pri 100-roฤnรฝch prietokoch
  • nรกsypy za oporami sa minimalizujรบ tak, aby sa dodrลพali maximรกlne prรญpustnรฉ pozdฤบลพne sklony pre cyklotrasu
  • lรกvka bude navrhnutรก s minimรกlnymi poลพiadavkami na รบdrลพbu
  • vรฝsledkom bude vytvorenie architektonicky zaujรญmavej konลกtrukcie pre danรฉ okolitรฉ prostredie

Prvotnรก poลพiadavka bola aj preklenรบลฅ celรฉ koryto vrรกtane inundaฤnรฉho รบzemia bez medziฤพahlรฝch podpier, ฤo by vลกak viedlo k rozpรคtiu lรกvky takmer 100 metrov. Takรกto poลพiadavka bola pritom neopodstatnenรก, keฤลพe vรฝstavba dvoch subtรญlnych pilierov v inundaฤnom รบzemรญ v kombinรกcii so spevnenou plochou pod mostom v tejto ฤasti neovplyvลˆuje vzdutie hladiny rieky.

Obr. 2 Pohฤพad na oceฤพovรฉ prvky, do ktorรฝch sa nรกsledne kotvia tyฤovรฉ zรกvesy
Obr. 2 Pohฤพad na oceฤพovรฉ prvky, do ktorรฝch sa nรกsledne kotvia tyฤovรฉ zรกvesy | Zdroj: Archรญv autorov

Tรกto skutoฤnosลฅ sa preukรกzala aj hydrotechnickรฝm vรฝpoฤtom. Zmenลกenie maximรกlneho rozpรคtia na 38 m tak vรฝrazne prispelo k zjednoduลกeniu konลกtrukcie, ako aj jej vรฝstavby. Pri 38-metrovom rozpรคtรญ moลพno stรกle pouลพiลฅ pri vรฝstavbe pevnรบ skruลพ, a teda geometriu mosta plne prispรดsobiลฅ statickรฝm poลพiadavkรกm v koneฤnom ลกtรกdiu uลพรญvania konลกtrukcie.

Takisto je moลพnรฉ vylรบฤiลฅ pracovnรฉ ลกkรกry v pozdฤบลพnom smere, ktorรฉ bรฝvajรบ ฤasto zdrojom konลกtrukฤnรฝch komplikรกciรญ. V rรกmci nรกvrhu hornej stavby bolo vzhฤพadom na poลพiadavku minimalizovania nรกsypov za oporami potrebnรฉ navrhnรบลฅ ฤo najsubtรญlnejลกiu konลกtrukciu.

V kombinรกcii s poลพiadavkou na minimรกlnu nutnรบ รบdrลพbu sa ako najoptimรกlnejลกรญ variant javil uลพ od zaฤiatku projekcie predpรคtรฝ most s vyuลพitรญm externe vedenรฉho predpรคtia (extradosed). Pre externรฉ predpรคtie sa v realizaฤnej fรกze zvolili tyฤovรฉ zรกvesy kotvenรฉ do oceฤพovรฝch prvkov, ktorรฉ prenรกลกajรบ silu zo zรกvesu k spodnรฉmu povrchu mostovky.

Projekty cyklotrรกs: Cykloprojekt, s. r. o.
Projekty lรกvok: ProPonti, s. r. o.
Zhotoviteฤพ stavieb: Swietelsky โ€“ Slovakia, spol. s r. o

Tieto kotevnรฉ tyฤovรฉ prvky sรบ po dฤบลพke separovanรฉ od betรณnu tak, aby sa prenos sily realizoval vรฝhradne cez kotevnรบ platลˆu pri spodnom povrchu, ฤรญm sa tyฤovรฉ zรกvesy stรกvajรบ รบฤinnejลกรญmi. V hornej ฤasti kotevnรฉho prvku je medzera medzi oceฤพou a betรณnom vyplnenรก trvalo pruลพnou zรกlievkou.

Na minimalizovanie moลพnรฉho zatekania kotevnรฉho prvku tyฤovรฉho zรกvesu bol v strede mostovky navrhnutรฝ vyvรฝลกenรฝ betรณnovรฝ pรกs, ktorรฝ sa zรกroveลˆ vyuลพil na vedenie elektrickรฝch kรกblov osvetlenia, ako aj na osadenie osvetฤพovacieho LED pรกsu. Tyฤovรฉ zรกvesy sรบ kotvenรฉ do oceฤพovej hlavice pylรณnu, ktorรก je spriahnutรก s betรณnovou ฤasลฅou.

Obr. 3 Pohฤพad na lรกvku pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch spod mosta
Obr. 3 Pohฤพad na lรกvku pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch spod mosta | Zdroj: Archรญv autorov

V hornej ฤasti je oceฤพovรก hlavica zรบลพenรก a vyฤnieva nad betรณnovรบ ฤasลฅ, priฤom jej funkcia je v tejto ฤasti ฤisto architektonickรก โ€“ nesie erb mesta Topoฤพฤany. Prieฤny rez lรกvkou pre peลกรญch tvorรญ doskovรก konลกtrukcia s rebrovanรญm v miestach konzol, ktorรฉ dotvรกra architektรบru diela pri boฤnom a spodnom pohฤพade na lรกvku. Odvodnenie lรกvky je vytvorenรฉ pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom a bezรบdrลพbovรฝmi pozinkovanรฝmi odvodลˆovaฤmi s odkvapovรฝm nosom.

Lรกvka je na pilieroch uloลพenรก formou vrubovรฝch kฤบbov, ktorรฉ si nevyลพadujรบ ลพiadnu รบdrลพbu. Uloลพenie lรกvky na oporรกch je rieลกenรฉ formou elastomรฉrovรฝch posuvnรฝch loลพรญsk. Lรกvka pre peลกรญch je zaloลพenรก na ihlanovรฝch baranenรฝch pilรณtach, priฤom opory sรบ zaloลพenรฉ na 6 ks pilรณt s dฤบลพkou 6 m a piliere na 10 ks pilรณt s dฤบลพkou 6 m. Rozmer ihlanovรฝch pilรณt je 0,5 ร— 0,5 m v hornej ฤasti a 0,12 ร— 0,12 m v spodnej ฤasti.

Zmena zakladania sa robila aลพ v realizaฤnej fรกze, priฤom pรดvodnรฝ nรกvrh poฤรญtal so zakladanรญm pilierov na 6 ks vล•tanรฝch pilรณt s priemerom 0,9 m a s dฤบลพkou aลพ 17,5 m. Vozovku tvorรญ priamo pochรดdzne izolaฤnรฉ sรบvrstvie. Pri nรกvrhu lรกvky sa veฤพkรก pozornosลฅ venovala aj nรกvrhu zรกbradlia a spรดsobu osvetlenia. Zรกbradlie tvoria oceฤพovรฉ prvky v tvare trojuholnรญka so spojmi na bรกze skrutky a gumovej vloลพky.

Takรฉto rieลกenie umoลพลˆuje jednoduchรบ montรกลพ aj na lรกvku so zakrivenejลกou niveletou s pomerne veฤพkรฝmi toleranciami pre prรญpadnรฉ vรฝrobnรฉ imperfekcie. Osvetlenie malo za รบlohu vytvoriลฅ zaujรญmavรฝ architektonickรฝ efekt, ฤo sa dosiahlo osadenรญm LED pรกsu do stredovรฉho pruhu, ktorรฝ osvetฤพuje mostovku a protiฤพahlรฉ zรกbradlie.

Obr. 4 Pohฤพad na lรกvku pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch v noci
Obr. 4 Pohฤพad na lรกvku pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch v noci | Zdroj: Archรญv autorov

Nasvietenรฉ sรบ aj zรกvesy a erb mesta na vrchu pylรณnov. Lรกvka je vybavenรก bezpeฤnostnรฝm kamerovรฝm systรฉmom. Predpรญnanie tyฤovรฝch zรกvesov sa realizovalo v troch etapรกch, keฤลพe nosnรก konลกtrukcia je pomerne โ€žmรคkkรกโ€œ a napรญnanie zรกvesov vรฝrazne ovplyvลˆuje silu v susednรฝch zรกvesoch. Poฤas predpรญnania sa merala jednak sila a jednak sa merali pomernรฉ pretvorenia tak, aby sa vรฝslednรฉ sily ฤo najviac priblรญลพili teoretickรฝm hodnotรกm.

Tenzometre nรกsledne ostali osadenรฉ aลพ po zaลฅaลพovaciu skรบลกku lรกvky, vฤaka ฤomu bolo moลพnรฉ sledovaลฅ zmeny v napรคtosti zรกvesov, ako aj ich odozvu na postupnรฉ zaลฅaลพovanie a prejazd vozidla pri zaลฅaลพovacej skรบลกke. Deformรกcie konลกtrukcie od napรญnania zรกvesov dobre koreลกpondovali s teoretickรฝmi hodnotami s odchรฝlkou do 10 %.

Obr. 5 Pohฤพad na tyฤovรฉ zรกves
Obr. 5 Pohฤพad na tyฤovรฉ zรกves | Zdroj: Archรญv autorov

Vรฝstavba

S vรฝstavbou lรกvky sa zaฤalo v jรบni 2020 zhotovenรญm zarรกลพanรฝch ihlanovรฝch pilรณt. Nรกsledne sa zhotovili opory a piliere lรกvky, ktorรฝch zรกklady sa vyuลพili aj pre podpery debnenia. Nasledovalo armovanie, osadenie kotevnรฝch prvkov tyฤovรฝch zรกvesov, betonรกลพ a predpรญnanie hornej stavby.

ฤŽalej sa zhotovili pylรณny, na ktorรฉ sa osadili oceฤพovรฉ kotevnรฉ hlavice zรกvesov. Osadenie kotevnรฝch prvkov do mostovky, ako aj na pylรณny si vyลพadovalo presnรบ kontrolu geometrie, ktorรก sa niekoฤพkokrรกt geodeticky overovala. V ฤalลกej fรกze doลกlo napnutรญm tyฤovรฝch zรกvesov k odskruลพeniu konลกtrukcie.

Obr. 6 Povodeลˆ poฤas vรฝstavby lรกvky v Topoฤพฤanoch
Obr. 6 Povodeลˆ poฤas vรฝstavby lรกvky v Topoฤพฤanoch | Zdroj: Archรญv autorov

V poslednej fรกze sa zhotovili zรกbradlia a vrstvy vozovky. Vรฝstavba sa vลกak nezaobiลกla bez komplikรกciรญ, a to pre viacerรฉ povodne, ktorรฉ zatopili inundaฤnรฉ รบzemie. Na lรกvke sa vykonala statickรก aj dynamickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka. V rรกmci statickej zaลฅaลพovacej skรบลกky sa na stred hlavnรฉho poฤพa uloลพilo 8 ks paliet s celkovou hmotnosลฅou 13 ton.

V rรกmci dynamickej skรบลกky sa sledovala odozva konลกtrukcie na pomalรฝ prejazd osobnรฉho automobilu s celkovou hmotnosลฅou 2,15 tony. Deformรกcie lรกvky koreลกpondovali s teoretickรฝmi hodnotami, a to aj pri plnom zaลฅaลพenรญ, aj po odฤพahฤenรญ lรกvky.

Obr. 7 Pozdฤบลพny rez lรกvkou v Topoฤพฤanoch
Obr. 7 Pozdฤบลพny rez lรกvkou v Topoฤพฤanoch | Zdroj: Archรญv autorov

Lรกvka pre peลกรญch v Senici

Pri projekte lรกvky pre peลกรญch v Senici bolo snahou vytvoriลฅ predovลกetkรฝm trvanlivรฝ most s minimรกlnymi nรกrokmi na รบdrลพbu. Na tento รบฤel sa vyuลพil modernรฝ materiรกl GFRP vรฝstuลพรญ, ktorรฉ nie sรบ nรกchylnรฉ na korรณziu, vฤaka ฤomu bolo moลพnรฉ minimalizovaลฅ aj hrรบbku konzoly prieฤneho rezu.

Elegantnรก lรกvka pre peลกรญch by mala slรบลพiลฅ verejnosti s takmer nulovรฝmi nรกrokmi na รบdrลพbu nosnej konลกtrukcie (GFRP vรฝstuลพ v prieฤnom smere v hornej doske, predpรคtรฝ prierez v pozdฤบลพnom smere, bez dilatรกcie, elastomรฉrovรฉ loลพiskรก).

Obr. 9 Nosnรก GFRP vรฝstuลพ v rรกmci konzol prieฤneho rezu, lรกvka v Senici.
Obr. 9 Nosnรก GFRP vรฝstuลพ v rรกmci konzol prieฤneho rezu, lรกvka v Senici. | Zdroj: Archรญv autorov

Zรกver

Lรกvka pre peลกรญch v Topoฤพฤanoch bola otvorenรก pre verejnosลฅ zaฤiatkom jรบna 2021 a vytvorila vรฝraznรฝ architektonickรฝ prvok novej cyklotrasy, ako aj celรฉho priฤพahlรฉho prostredia. Netypickรฉ osvetlenie lรกvky spolu s atypickรฝm zรกbradlรญm vytvรกra v noci elegantnรบ lรญniu klenรบcu sa ponad rieku Nitra a prejazd cez lรกvku v noฤnรฝch hodinรกch je netradiฤnรฝm zรกลพitkom.

Obr. 10 Vizualizรกcia lรกvky pre peลกรญch v Senici
Obr. 10 Vizualizรกcia lรกvky pre peลกรญch v Senici. | Zdroj: Archรญv autorov

Keฤลพe na lรกvku pre peลกรญch vedia cyklotrasa kolmรก na smerย  premostenia, je lรกvka viditeฤพnรก aj z boฤnรฝch pohฤพadov a vฤaka svojej ลกtรญhlej lรญnii a organickรฉmu tvaru s vรฝraznรฝm vรฝลกkovรฝm oblรบkom vhodne zapadรก do prรญrodnรฉho prostredia. Lรกvka v Senici je dรดkazom toho, ลพe aj jednoduchรฝ most mรดลพe byลฅ zaujรญmavรฝ nielen architektonicky, ale aj technicky. Je to zรกroveลˆ prvรฝ mostnรฝ objekt na Slovensku, pri ktorom sa vyuลพila GFRP vรฝstuลพ v nosnej konลกtrukcii.

Obr. 8 Prieฤny rez lรกvkou v Topoฤพฤanoch
Obr. 8 Prieฤny rez lรกvkou v Topoฤพฤanoch | Zdroj: Archรญv autorov

Literatรบra

1. Dokumentรกcia z realizรกcie stavby, DSRS, ProPonti, s. r. o., 2020

Peter Paulรญk, Andrej Prรญtula, Peter Havlรญฤek, Katarรญna Gajdoลกovรก, Daniel Hanusz
Najฤรญtanejลกie