Inovatívne prístupy k správe a riadeniu stavebných reklamácií
Požiadavky na úpravy a reklamácie v oblasti stavebníctva, známe aj ako "claimy", sú neoddeliteľnou súčasťou väčšiny stavebných projektov. Nesprávne riadenie týchto požiadaviek pravidelne vedie k oneskoreniu, pričom sa to v súčasnej dobe týka až 70 % projektov.
Nedávno bola zverejnená správa spoločnosti PlanRadar, popredné európske platformy pre riadenie dokumentácie, procesov a komunikácie v stavebníctve, ktorá detailne analyzuje digitálny proces správy nárokov a reklamácií v rámci stavebných projektov, známych ako „Claim Management“. V snahe nájsť čo najefektívnejšie riešenia sa spoločnosť zameriava na identifikáciu optimálnych prístupov k týmto problémom.
„Investori, projektoví manažéri, inžinieri, konzultanti i dodávatelia sa často musia stretávať s konfliktami, ktoré sú obvykle výsledkom nesprávnej interpretácie alebo rozdielnych očakávaní. Nedávne štúdie ukázali, že nedorozumenia a spory medzi odborníkmi v stavebníctve nie sú vôbec neobvyklé a majú za následok mnoho požiadaviek na prepracovanie. Tým sa nielen predlžuje doba výstavby o 10–30 %, ale tieto práce tiež tvoria v priemere 11 % celkového rozpočtu projektu. Okrem okamžitých finančných strát končí navyše mnoho sporov na súde, čo spôsobuje veľké nepríjemnosti všetkým zúčastneným,“ komentuje Ivan Petráš, expert na digitalizáciu v spoločnosti PlanRadar.
Modernizácia: Digitálna cesta k prekonaniu súčasných prekážok
Digitalizácia procesov v stavebníctve a realitnom priemysle sa stala osvedčenou metódou, ako výrazne zlepšiť celý životný cyklus projektu. A tak nie je náhodou, že digitálne riešenia sú stále častejšie využívané aj na regulačnej úrovni vo výberových konaniach. Výhody sa prejavujú nielen v efektívnejšom vybavovaní reklamácií, ale predovšetkým v predchádzaní problémom.
„Ukazuje sa, že jeden z najkritickejších problémov v stavebníctve tvorí množstvo dokumentácie požadované v jednotlivých fázach projektu, ako sú povolenia, plány, dohody, zmluvy a reporty. Účastníci projektu teda musia mať neustále k dispozícii platné informácie o všetkých zmenách, a to ideálne v jednom digitálnom priestore, kde sú schopní ich tiež spravovať. Iba tak sú dáta aktuálne a vďaka tomu sa môže projekt efektívne posúvať vpred. To samozrejme zahŕňa aj možnosť sledovať chyby, vyskytujúce sa počas celého životného cyklu budovy,“ vysvetľuje Ivan Petráš.
Čo dokáže aplikácia na efektívne riadenie stavebných projektov?
Jednou z hlavných úloh súčasných platforiem pre správu stavebných projektov, ako je aj PlanRadar, je zabezpečiť jednoduchú identifikáciu zmien a ich monitorovanie. Tieto zmeny možno označovať napríklad na 2D plánoch alebo v modeloch BIM. Pre získanie prehľadu o časovom pláne sa výborne hodí možnosť vytvárania Ganttovho diagramu priamo v aplikácii, čo zjednodušuje orientáciu v každej fáze projektu, identifikáciu potenciálnych prekážok a ich riešenie.
„Zo spolupráce s našimi zákazníkmi zo širokého spektra profesionálov v oblasti stavebníctva vieme, že k najkritickejším situáciám patrí práve vybavovanie reklamácií. Preto sme opatrili PlanRadar čo najkomplexnejšou sadou funkcií, ktoré používateľom umožňujú vidieť, keď je niečo v neporiadku, a rýchlo zasiahnuť. Najlepší spôsob, ako riešiť sťažnosti, je predchádzať problémom skôr, ako vôbec nastanú,“ uzatvára Ivan Petráš.
Zdroj: PR článok PlanRadar