Inovatívne prístupy k správe a riadeniu stavebných reklamácií

Požiadavky na úpravy a reklamácie v oblasti stavebníctva, známe aj ako "claimy", sú neoddeliteľnou súčasťou väčšiny stavebných projektov. Nesprávne riadenie týchto požiadaviek pravidelne vedie k oneskoreniu, pričom sa to v súčasnej dobe týka až 70 % projektov.

Nedávno bola zverejnená správa spoločnosti PlanRadar, popredné európske platformy pre riadenie dokumentácie, procesov a komunikácie v stavebníctve, ktorá detailne analyzuje digitálny proces správy nárokov a reklamácií v rámci stavebných projektov, známych ako „Claim Management“. V snahe nájsť čo najefektívnejšie riešenia sa spoločnosť zameriava na identifikáciu optimálnych prístupov k týmto problémom.

Zdroj: PlanRadar

„Investori, projektoví manažéri, inžinieri, konzultanti i dodávatelia sa často musia stretávať s konfliktami, ktoré sú obvykle výsledkom nesprávnej interpretácie alebo rozdielnych očakávaní. Nedávne štúdie ukázali, že nedorozumenia a spory medzi odborníkmi v stavebníctve nie sú vôbec neobvyklé a majú za následok mnoho požiadaviek na prepracovanie. Tým sa nielen predlžuje doba výstavby o 10–30 %, ale tieto práce tiež tvoria v priemere 11 % celkového rozpočtu projektu. Okrem okamžitých finančných strát končí navyše mnoho sporov na súde, čo spôsobuje veľké nepríjemnosti všetkým zúčastneným,“ komentuje Ivan Petráš, expert na digitalizáciu v spoločnosti PlanRadar.

Zdroj: PlanRadar

Modernizácia: Digitálna cesta k prekonaniu súčasných prekážok

Digitalizácia procesov v stavebníctve a realitnom priemysle sa stala osvedčenou metódou, ako výrazne zlepšiť celý životný cyklus projektu. A tak nie je náhodou, že digitálne riešenia sú stále častejšie využívané aj na regulačnej úrovni vo výberových konaniach. Výhody sa prejavujú nielen v efektívnejšom vybavovaní reklamácií, ale predovšetkým v predchádzaní problémom.

„Ukazuje sa, že jeden z najkritickejších problémov v stavebníctve tvorí množstvo dokumentácie požadované v jednotlivých fázach projektu, ako sú povolenia, plány, dohody, zmluvy a reporty. Účastníci projektu teda musia mať neustále k dispozícii platné informácie o všetkých zmenách, a to ideálne v jednom digitálnom priestore, kde sú schopní ich tiež spravovať. Iba tak sú dáta aktuálne a vďaka tomu sa môže projekt efektívne posúvať vpred. To samozrejme zahŕňa aj možnosť sledovať chyby, vyskytujúce sa počas celého životného cyklu budovy,“ vysvetľuje Ivan Petráš.

Zdroj: PlanRadar

Čo dokáže aplikácia na efektívne riadenie stavebných projektov?

Jednou z hlavných úloh súčasných platforiem pre správu stavebných projektov, ako je aj PlanRadar, je zabezpečiť jednoduchú identifikáciu zmien a ich monitorovanie. Tieto zmeny možno označovať napríklad na 2D plánoch alebo v modeloch BIM. Pre získanie prehľadu o časovom pláne sa výborne hodí možnosť vytvárania Ganttovho diagramu priamo v aplikácii, čo zjednodušuje orientáciu v každej fáze projektu, identifikáciu potenciálnych prekážok a ich riešenie.

„Zo spolupráce s našimi zákazníkmi zo širokého spektra profesionálov v oblasti stavebníctva vieme, že k najkritickejším situáciám patrí práve vybavovanie reklamácií. Preto sme opatrili PlanRadar čo najkomplexnejšou sadou funkcií, ktoré používateľom umožňujú vidieť, keď je niečo v neporiadku, a rýchlo zasiahnuť. Najlepší spôsob, ako riešiť sťažnosti, je predchádzať problémom skôr, ako vôbec nastanú,“ uzatvára Ivan Petráš.

Zdroj: PR článok PlanRadar