Integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm vย Koลกiciach
Mesto Koลกice sa uลพ dlhodobo usiluje rieลกiลฅ na svojom รบzemรญ potreby verejnej hromadnej osobnej dopravy (VHOD) prostrednรญctvom integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu. Jeho zรกklad mรก tvoriลฅ nosnรก koฤพajovรก doprava. Vychรกdza sa pritom zย minulosti, keฤ boli mestskรฉ koฤพaje sรบฤasลฅou celoลกtรกtnej ลพelezniฤnej siete (od roku 1913 do roku 1965). Vย sรบฤasnosti, keฤ je uลพ vstup na ลพelezniฤnรบ dopravnรบ sieลฅ liberalizovanรฝ aย Eurรณpska รบnia sa usiluje posilniลฅ konkurencieschopnosลฅ VHOD podporou budovania systรฉmov kombinujรบcich elektriฤkovรบ aย ลพelezniฤnรบ dopravu (tram-train) sย cieฤพom priviesลฅ ลพelezniฤnรบ dopravu bliลพลกie kย zdrojom aย cieฤพom ciest, je logickรฉ, ลพe mesto chce vyuลพiลฅ svoje technickรฉ podmienky zย minulosti aj pre sรบฤasnรฉ potreby modernรฉho dopravnรฉho systรฉmu.
Vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) 2007 โ 2013, ktorรฝ reflektuje na spomรญnanรฉ rozvojovรฉ programy, sa uลพ vย prioritnej osiย 4 poฤรญta so spolufinancovanรญm vรฝstavby nosnej infraลกtruktรบry na prevรกdzkovanie integrovanรฝch systรฉmov vo dvoch mestรกch na Slovensku, aย to vย Bratislave aย Koลกiciach. Prรญprava stavieb do zรกsobnรญka projektov pre OPD uลพ bola ukonฤenรก aย mesto Koลกice bude vย I. etape realizovaลฅ koฤพajovรบ stavbu integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu (IDS): Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR aย sย investiฤnรฝmi nรกkladmi vo vรฝลกke 32 miliรณnov eur.Novรก kultรบra mestskej mobility
รsilie oย budovanie integrovanรฝch dopravnรฝch systรฉmov vย mestรกch na Slovensku trvรก uลพ niekoฤพko rokov. Rozvoj miest, zmeny ลพivotnรฉho ลกtรฝlu aย flexibilita sรบkromnรฝch automobilov vย spojenรญ sย neadekvรกtnou verejnou dopravou spรดsobili obrovskรฝ nรกrast prepravy. Hoci decentralizรกcia aktivรญt alebo novej bytovej vรฝstavby je prรญleลพitosลฅou na systรฉmovรฝ rozvoj verejnej osobnej dopravnej infraยญลกtruktรบry aย sluลพieb, nedostatok integrovanรฉho politickรฉho prรญstupu vย zabezpeฤenรญ dopravy umoลพลuje takmer รบplnรฝ monopol sรบkromnรฝch automobilov. Samozrejme, so vลกetkรฝmi dรดsledkami zย toho plynรบcimi vrรกtane zneฤistenia ลพivotnรฉho prostredia aย zniลพovania kvality ลพivota ฤพudรญ. Aj preto sa Eurรณpska รบnia usiluje poskytovaลฅ obrovskรฉ finanฤnรฉ prostriedky na premyslenรฉ rieลกenia dopravy v budรบcom obdobรญ. รspech verejnej hromadnej prepravy osรดb sa nemรดลพe dostaviลฅ uplatลovanรญm lacnรฝch separรกtnych aktivรญt sย orientรกciou na vyrieลกenie len niektorรฝch prvkov prepravnรฉho procesu. Je potrebnรก zรกsadnรก zmena vย doprave, ktorรก bude zabezpeฤovaลฅ starostlivosลฅ oย potreby cestujรบcich. Vย sรบฤasnosti je formulovanรก ako novรก kultรบra mestskej mobility.
Charakteristika koฤพajovej siete Elektriฤkovรก sieลฅ: Dฤบลพka siete:ย ย ย 34 km Rozchod koฤพajรญ:ย ย ย 1 435 mm Napรคลฅovรก sรบstava:ย ย ย 600 V (plรกn 750 V) DC Prepravnรฉ vรฝkony:ย ย ย 25,4 mil. cestujรบcich za rok Koฤพajovรก sieลฅ ลฝSR: |
Integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm vย Koลกiciach
Mestskรฉ zรกstavby vย Koลกiciach sa vย sรบฤasnosti rozลกirujรบ aj mimo centra mesta, aย to do jeho okrajovรฝch ฤastรญ, respektรญve aลพ do regiรณnu. Uลพรญvateฤพskรฉ potreby sa tรฝm menia. Obyvatelia poลพadujรบ moลพnosลฅ ฤพahko sa pohybovaลฅ zย centra mesta do jeho okrajovรฝch ฤastรญ, ale aj do okolitรฝch miest bez toho, aby museli meniลฅ svoj spรดsob dopravy. Na uspokojenie tรฝchto potrieb spolu sย potrebou zvรฝลกiลฅ podiel ekologickej ลพelezniฤnej dopravy aย mestskej koฤพajovej hromadnej dopravy vziลกla vรฝzva na ich zlรบฤenie do spoloฤnej siete. Je to sรญce zรกsadnรก zmena vย doterajลกom organizovanรญ dopravy, ale poลพiadavka zรกkaznรญkov na ลพelezniฤnรบ dopravu je priviesลฅ ich bliลพลกie kย zdrojom aย cieฤพom ciest, takzvane zย domu do domu. Na takรฉto plynulรฉ cestovanie bez prestupovania aย sย kombinรกciou vรฝhod ลพelezniฤnej aย elektriฤkovej dopravy sa zaฤรญnajรบ vyuลพรญvaลฅ hybridnรฉ vozidlรก โ vlako-elektriฤky (tram-train).
Vรฝstavba nosnej koฤพajovej dopravnej infraลกtruktรบry
Na zaฤiatku projektovej prรญpravy aย definovania podmienok na vรฝstavbu nosnej koฤพajovej dopravnej infraลกtruktรบry bola Dohoda oย spoluprรกci medzi Ministerstvom dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR, Koลกickรฝm samosprรกvnym krajom (KSK), ลฝeleznicami Slovenskej republiky (ลฝSR) aย mestom Koลกice. ลฝSR vย celom procese vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry pre potreby IDS zohrรกvajรบ dรดleลพitรบ รบlohu investora aย prijรญmateฤพa finanฤnej pomoci zย Eร, pretoลพe realizรกciou stavieb sa mรก zabezpeฤiลฅ interoperabilita pri vรฝkone dopravy medzi ลพelezniฤnou aย elektriฤkovou sieลฅou vย meste. Tรฝmto spรดsobom si ลพeleznice zvyลกujรบ aj technickรบ spรดsobilosลฅ na uspokojovanie potrieb svojich zรกkaznรญkov โ dopravcov na zlepลกenie prรญลฅaลพlivosti ลพelezniฤnej dopravy na dopravnom trhu.
Projektovรก prรญprava na realizรกciu integrovanรฉho systรฉmu sa zaฤala eลกte koncom roka 2006 aย nรกsledne vย roku 2009 vypracovanรญm Technicko-ekonomickej ลกtรบdie integrovanรฉho systรฉmu osobnej koฤพajovej dopravy vย regiรณne Koลกรญc (TEล ). Jej cieฤพom bolo zistiลฅ moลพnosti, nรกvrh technickรฉho rieลกenia jednotlivรฝch stavieb IDS Koลกรญc aย vytvoriลฅ podmienky na vznik modernรฉho fungujรบceho systรฉmu, ktorรฝ zabezpeฤรญ zรกsadnรบ zmenu aย vyลกลกiu kvalitu dopravnej obsluhy mesta Koลกice sย napojenรญm na regiรณny vรฝchodnรฉho Slovenska pri reลกpektovanรญ ekonomicky hospodรกrnej realizรกcie.
Pri spracovanรญ TEล sa vychรกdzalo zย existujรบceho technickรฉho stavu aย rozloลพenia elektriฤkovej aย ลพelezniฤnej siete na รบzemรญ mesta Koลกice aย urฤenia zรกkladnรฝch prvkov aย formy zabezpeฤenia ich vzรกjomnej kompatibility. Rozdiely budรบ rieลกenรฉ hybridnรฝm vozidlom tram-train.
Na takto vybudovanej koฤพajovej sieti IDS sa plรกnuje zabezpeฤovaลฅ dopravnรบ obsluhu รบzemia tรฝmito dopravnรฝmi prostriedkami:
- vlaky,
- vlako-elektriฤky (tram-train),
- elektriฤky.
Systรฉmom tram-train sa plรกnuje uskutoฤลovaลฅ pravidelnรก intervalovรก doprava zย centra Koลกรญc do regiรณnu na tรฝchto trasรกch:
- T1: Koลกice โ Preลกov,
- T2: Koลกice โ Trebiลกov โ Humennรฉ,
- T3: Koลกice โ ฤierna nad Tisou,
- T4: Koลกice โ Kechnec,
- T5: Koลกice โ Moldava nad Bodvou-mesto.
Aktuรกlny stav
Do prรญpravy na ฤerpanie finanฤnej pomoci zย prostriedkov OPD boli na zรกklade TEล zaradenรฉ tri stavby. Na vลกetky spracovรกva projektant Zdruลพenie SUDOP Brno โ IKP projektovรบ dokumentรกciu.
Technickรฉ aย technologickรฉ rieลกenie stavieb
Stavba ฤ. 1: Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR
Rozpoฤtovรฉ nรกklady na stavbu sรบ 32,3 mil. eur aย stavba je zaradenรก do OPD 2007 โ 2013. Traลฅ mรก vozidlami tram-train zabezpeฤiลฅ priamu dopravu zย regiรณnu (Humennรฉ, ฤierna nad Tisou, Kechnec) do centra mesta. Rieลกenie je zaloลพenรฉ na modernizรกcii existujรบcej elektriฤkovej trate sย dฤบลพkou 3,3 km vย intravilรกne mesta. Ide oย komplexnรบ rekonลกtrukciu trate Dopravnรฉho podniku mesta Koลกice spolu sย ostatnou infraลกtruktรบrou (trakฤnรฉ vedenie aย zabezpeฤovacie zariadenie, preloลพky prรญsluลกnรฝch inลพinierskych sietรญ, rozhlasovรฉ aย informaฤnรฉ zariadenia, inovaฤnรฉ prevรกdzkovรฉ aย riadiace zariadenia), zastรกvky aย nรกstupiลกลฅa. Traลฅ mรก byลฅ po modernizรกciรญ pripravenรก aj na zmenu napรกjacej sรบstavy zo sรบฤasnรฝch 600 Vย na 750 Vย DC. Koฤพajovรฉ prepojenie Staniฤnรฉho nรกmestia sย koฤพajou ลฝSR je oproti sรบฤasnรฉmu stavu novostavbou.
Traลฅ mรก maลฅ vย celom รบseku parametre na prevรกdzku vozidiel tram-train aย elektriฤiek. Vย mieste styku drรกh IDS aย ลฝSR mรก maลฅ traลฅ parametre ลพelezniฤnej trate so zabezpeฤovacรญm aย oznamovacรญm zariadenรญm pre stupeล vlakovej dopravy. Miesto styku drรกh aย organizovanie dopravy medzi mestskou aย ลพelezniฤnou drรกhou bude riadiลฅ vรฝpravca ลพelezniฤnej stanice Koลกice.
Stavba ฤ. 2: Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Terminรกl Sever (sย plรกnom napojenia na ลฝSR)
Rozpoฤtovรฉ nรกklady na stavbu sรบ 47,2 mil. eur. Stavba bude zaradenรก do plรกnovacieho obdobia OPD 2014 โ 2020. Funkciou trate mรก byลฅ vedenie priamej koฤพajovej dopravy zย centra mesta na sรญdlisko ลคahanovce aย na trase budรบceho linkovรฉho vedenie Koลกice (centrum) โ Preลกov. Traลฅ je novostavbou dvojkoฤพajovej trate sย dฤบลพkou 2,70 km, ktorรก nadvรคzuje na stavbu ฤ. 1 (Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR). Predmetom stavby je aj vybudovanie novej zastรกvky Terminรกl Sever, cez ktorรฝ mรก byลฅ vย budรบcnosti zabezpeฤenรฉ priame prepojenie mestskej koฤพaje IDS sย celoลกtรกtnou koฤพajou ลฝSR na traลฅ Koลกice โ Kysak. Miesto styku drรกh IDS aย ลฝSR bude zabezpeฤovaลฅ vรฝpravca vย ลพelezniฤnej stanici Koลกice. Na trati je plรกnovanรก vรฝstavba ลกtyroch zastรกvok โ Masarykova, Alvinczyho, Terminรกl Sever aย zastรกvka Magnezitรกrska. Za zastรกvkou Terminรกl Sever traลฅ odboฤuje na sรญdlisko ลคahanovce (stavba ฤ. 3: Terminรกl Sever โ ลคahanovce). Vย zastรกvke Terminรกl Sever sa vย prvej etape vybudujรบ spoloฤnรฉ nรกstupiลกtia na elektriฤkovรบ aย koridorovรบ traลฅ sย dฤบลพkou 250 m. Na posรบdenie sa pripravuje aj variantnรฉ rieลกenie, na zรกklade ktorรฉho by tรกto traลฅ viedla namiesto po Alvinczyho ulici ฤalej po Masarykovej ulici aย mimoรบrovลovรฝm kriลพovanรญm cez koฤพaje ลฝSR do Terminรกlu Sever.
Stavba ฤ. 3: Terminรกl Sever โ sรญdlisko ลคahanovce
Rozpoฤtovรฉ nรกklady predstavujรบ 31,4 mil. eur aย stavba bude zaradenรก do plรกnovacieho obdobia OPD 2014 โ 2020. Traลฅ mรก viesลฅ priamu koฤพajovรบ dopravu zย centra mesta na sรญdlisko ลคahanovce sย poฤtom 23 000 obyvateฤพov. Systรฉmom tram-train sa mรก obslรบลพiลฅ aj priame prepojenie sรญdliska sย priemyselnรฝmi centrami US Steel aย Kechnec aย regiรณnom. Traลฅ je novostavbou dvojkoฤพajovej trate sย dฤบลพku 2,80ย km aย nadvรคzuje na stavbu ฤ. 2 (Terminรกl Sever โ Nรกmestie Maratรณnu mieru). Prvรก ฤasลฅ novostavby vย dฤบลพke 1,3 km je umiestnenรก na samostatnom telese. รsek na sรญdlisku ลคahanovce vedie vย samostatnom strednom pรกse Americkej triedy. Traลฅ budรบ vyuลพรญvaลฅ vozidlรก tram-train aย elektriฤky aย bude na nej umiestnenรฝch pรคลฅ zastรกvok. Zaujรญmavosลฅou je, ลพe vย dฤบลพke 317 m bude traลฅ viesลฅ po estakรกde.
Realizรกciou uvedenรฝch stavieb zรญskajรบ Koลกice podmienky na vybudovanie IDS sย nosnou koฤพajovou dopravou aย moลพnosลฅou organizovaลฅ dopravu systรฉmom vlako-elektriฤiek, ako sa to veฤพmi intenzรญvne realizuje vย mnohรฝch vyspelรฝch mestรกch Eร. Vย budรบcnosti sa poฤรญta sย ฤalลกรญmi mestskรฝmi koฤพajovรฝmi stavbami vย smere na letisko aย mestskรบ ฤasลฅ Krรกsna.
Plรกnovanรฉ rieลกenie terminรกlu IDS Koลกice vรฝchod
Terminรกly IDS
Vzhฤพadom na sรบฤasnรฉ poลพiadavky na kvalitu VHOD sรบ terminรกly zaloลพenรฉ na vysokej รบrovni poskytovanรฝch sluลพieb vย jednotlivรฝch dopravnรฝch uzloch. Projekt IDS vย Koลกiciach poฤรญta sย tรฝm, ลพe vย dopravnej infraลกtruktรบre sa vybuduje pรคลฅ dopravnรฝch terminรกlov verejnej osobnej dopravy. Ich funkciou je nielen komplexnรฉ zabezpeฤovanie dopravnรฝch sluลพieb, ale aj plnenie potrieb cestujรบcich vย rozsahu multifunkฤnรฉho centra.
Koฤพajovรฉ vozidlรก tram-train
Na รบspeลกnรฉ napฤบลanie programu IDS je veฤพmi dรดleลพitรฉ aj zabezpeฤenie novรฝch koฤพajovรฝch vozidiel systรฉmu tram-train. Spolu sย vรฝrobcami Bombardier, Siemens, Stadler aย Alstom, ktorรญ zvlรกdli, resp. pripravujรบ ich vรฝrobu, sa plรกnujรบ zabezpeฤiลฅ sรบvisiace legislatรญvne, technickรฉ, ekonomickรฉ aย organizaฤnรฉ podmienky tak, aby sa Koลกice mohli zaradiลฅ medzi mestรก ako Karlsruhe (Nemecko), Kassel (Nemecko), Chemnitz (Nemecko), Mulhouse (Francรบzsko) ฤi Nen Haag (Holandsko), kde sa uลพ takรฉto systรฉmy prevรกdzkujรบ.
Zรกver
Prebiehajรบci proces projektovej prรญpravy na tri stavby aย ich financovanie zย OPD dรกva predpoklad, ลพe sa plรกnovanรฉ ciele podarรญ ยญzrealizovaลฅ. Veฤพmi dรดleลพitรฉ je zabezpeฤenie potrebnรฝch finanฤnรฝch prostriedkov vย rรกmci relokรกcie OPD prebiehajรบcej vย sรบฤasnosti aย nastavenie OPD 2014 โ 2020.
TEXT: Ing. Jรกn ล arรกk
FOTO: Magistrรกt mesta Koลกice
Jรกn ล arรกk je manaลพรฉrom projektu IDS vย Koลกiciach.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.
–>–>