integrovany dopravny system vkosiciach
Galรฉria(6)

Integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm vย Koลกiciach

Partneri sekcie:

Mesto Koลกice sa uลพ dlhodobo usiluje rieลกiลฅ na svojom รบzemรญ potreby verejnej hromadnej osobnej dopravy (VHOD) prostrednรญctvom integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu. Jeho zรกklad mรก tvoriลฅ nosnรก koฤพajovรก doprava. Vychรกdza sa pritom zย minulosti, keฤ boli mestskรฉ koฤพaje sรบฤasลฅou celoลกtรกtnej ลพelezniฤnej siete (od roku 1913 do roku 1965). Vย sรบฤasnosti, keฤ je uลพ vstup na ลพelezniฤnรบ dopravnรบ sieลฅ liberalizovanรฝ aย Eurรณpska รบnia sa usiluje posilniลฅ konkurencieschopnosลฅ VHOD podporou budovania systรฉmov kombinujรบcich elektriฤkovรบ aย ลพelezniฤnรบ dopravu (tram-train) sย cieฤพom priviesลฅ ลพelezniฤnรบ dopravu bliลพลกie kย zdrojom aย cieฤพom ciest, je logickรฉ, ลพe mesto chce vyuลพiลฅ svoje technickรฉ podmienky zย minulosti aj pre sรบฤasnรฉ potreby modernรฉho dopravnรฉho systรฉmu.

03 ids kosice big image
a sarak 1 big image
a sarak 0 big image
integrovany dopravny system v kosiciach 5473 big image
a sarak 2 big image
Vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) 2007 โ€“ 2013, ktorรฝ reflektuje na spomรญnanรฉ rozvojovรฉ programy, sa uลพ vย prioritnej osiย 4 poฤรญta so spolufinancovanรญm vรฝstavby nosnej infraลกtruktรบry na prevรกdzkovanie integrovanรฝch systรฉmov vo dvoch mestรกch na Slovensku, aย to vย Bratislave aย Koลกiciach. Prรญprava stavieb do zรกsobnรญka projektov pre OPD uลพ bola ukonฤenรก aย mesto Koลกice bude vย I. etape realizovaลฅ koฤพajovรบ stavbu integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu (IDS): Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR aย sย investiฤnรฝmi nรกkladmi vo vรฝลกke 32 miliรณnov eur.

Novรก kultรบra mestskej mobility
รšsilie oย budovanie integrovanรฝch dopravnรฝch systรฉmov vย mestรกch na Slovensku trvรก uลพ niekoฤพko rokov. Rozvoj miest, zmeny ลพivotnรฉho ลกtรฝlu aย flexibilita sรบkromnรฝch automobilov vย spojenรญ sย neadekvรกtnou verejnou dopravou spรดsobili obrovskรฝ nรกrast prepravy. Hoci decentralizรกcia aktivรญt alebo novej bytovej vรฝstavby je prรญleลพitosลฅou na systรฉmovรฝ rozvoj verejnej osobnej dopravnej infraยญลกtruktรบry aย sluลพieb, nedostatok integrovanรฉho politickรฉho prรญstupu vย zabezpeฤenรญ dopravy umoลพลˆuje takmer รบplnรฝ monopol sรบkromnรฝch automobilov. Samozrejme, so vลกetkรฝmi dรดsledkami zย toho plynรบcimi vrรกtane zneฤistenia ลพivotnรฉho prostredia aย zniลพovania kvality ลพivota ฤพudรญ. Aj preto sa Eurรณpska รบnia usiluje poskytovaลฅ obrovskรฉ finanฤnรฉ prostriedky na premyslenรฉ rieลกenia dopravy v budรบcom obdobรญ. รšspech verejnej hromadnej prepravy osรดb sa nemรดลพe dostaviลฅ uplatลˆovanรญm lacnรฝch separรกtnych aktivรญt sย orientรกciou na vyrieลกenie len niektorรฝch prvkov prepravnรฉho procesu. Je potrebnรก zรกsadnรก zmena vย doprave, ktorรก bude zabezpeฤovaลฅ starostlivosลฅ oย potreby cestujรบcich. Vย sรบฤasnosti je formulovanรก ako novรก kultรบra mestskej mobility.

Charakteristika koฤพajovej siete
Elektriฤkovรก sieลฅ:
Dฤบลพka siete:ย ย ย  34 km
Rozchod koฤพajรญ:ย ย ย  1 435 mm
Napรคลฅovรก sรบstava:ย ย ย  600 V (plรกn 750 V) DC
Prepravnรฉ vรฝkony:ย ย ย  25,4 mil. cestujรบcich za rok

Koฤพajovรก sieลฅ ลฝSR:
Dฤบลพka siete:ย ย ย  16 km
Rozchod koฤพajรญ:ย ย ย  1 435 mm
Napรคลฅovรก sรบstava:ย ย ย  3 000 V DC

Integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm vย Koลกiciach
Mestskรฉ zรกstavby vย Koลกiciach sa vย sรบฤasnosti rozลกirujรบ aj mimo centra mesta, aย to do jeho okrajovรฝch ฤastรญ, respektรญve aลพ do regiรณnu. Uลพรญvateฤพskรฉ potreby sa tรฝm menia. Obyvatelia poลพadujรบ moลพnosลฅ ฤพahko sa pohybovaลฅ zย centra mesta do jeho okrajovรฝch ฤastรญ, ale aj do okolitรฝch miest bez toho, aby museli meniลฅ svoj spรดsob dopravy. Na uspokojenie tรฝchto potrieb spolu sย potrebou zvรฝลกiลฅ podiel ekologickej ลพelezniฤnej dopravy aย mestskej koฤพajovej hromadnej dopravy vziลกla vรฝzva na ich zlรบฤenie do spoloฤnej siete. Je to sรญce zรกsadnรก zmena vย doterajลกom organizovanรญ dopravy, ale poลพiadavka zรกkaznรญkov na ลพelezniฤnรบ dopravu je priviesลฅ ich bliลพลกie kย zdrojom aย cieฤพom ciest, takzvane zย domu do domu. Na takรฉto plynulรฉ cestovanie bez prestupovania aย sย kombinรกciou vรฝhod ลพelezniฤnej aย elektriฤkovej dopravy sa zaฤรญnajรบ vyuลพรญvaลฅ hybridnรฉ vozidlรก โ€“ vlako-elektriฤky (tram-train).

Vรฝstavba nosnej koฤพajovej dopravnej infraลกtruktรบry
Na zaฤiatku projektovej prรญpravy aย definovania podmienok na vรฝstavbu nosnej koฤพajovej dopravnej infraลกtruktรบry bola Dohoda oย spoluprรกci medzi Ministerstvom dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR, Koลกickรฝm samosprรกvnym krajom (KSK), ลฝeleznicami Slovenskej republiky (ลฝSR) aย mestom Koลกice. ลฝSR vย celom procese vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry pre potreby IDS zohrรกvajรบ dรดleลพitรบ รบlohu investora aย prijรญmateฤพa finanฤnej pomoci zย Eรš, pretoลพe realizรกciou stavieb sa mรก zabezpeฤiลฅ interoperabilita pri vรฝkone dopravy medzi ลพelezniฤnou aย elektriฤkovou sieลฅou vย meste. Tรฝmto spรดsobom si ลพeleznice zvyลกujรบ aj technickรบ spรดsobilosลฅ na uspokojovanie potrieb svojich zรกkaznรญkov โ€“ dopravcov na zlepลกenie prรญลฅaลพlivosti ลพelezniฤnej dopravy na dopravnom trhu.

Projektovรก prรญprava na realizรกciu integrovanรฉho systรฉmu sa zaฤala eลกte koncom roka 2006 aย nรกsledne vย roku 2009 vypracovanรญm Technicko-ekonomickej ลกtรบdie integrovanรฉho systรฉmu osobnej koฤพajovej dopravy vย regiรณne Koลกรญc (TEล ). Jej cieฤพom bolo zistiลฅ moลพnosti, nรกvrh technickรฉho rieลกenia jednotlivรฝch stavieb IDS Koลกรญc aย vytvoriลฅ podmienky na vznik modernรฉho fungujรบceho systรฉmu, ktorรฝ zabezpeฤรญ zรกsadnรบ zmenu aย vyลกลกiu kvalitu dopravnej obsluhy mesta Koลกice sย napojenรญm na regiรณny vรฝchodnรฉho Slovenska pri reลกpektovanรญ ekonomicky hospodรกrnej realizรกcie.

Pri spracovanรญ TEล  sa vychรกdzalo zย existujรบceho technickรฉho stavu aย rozloลพenia elektriฤkovej aย ลพelezniฤnej siete na รบzemรญ mesta Koลกice aย urฤenia zรกkladnรฝch prvkov aย formy zabezpeฤenia ich vzรกjomnej kompatibility. Rozdiely budรบ rieลกenรฉ hybridnรฝm vozidlom tram-train.

Na takto vybudovanej koฤพajovej sieti IDS sa plรกnuje zabezpeฤovaลฅ dopravnรบ obsluhu รบzemia tรฝmito dopravnรฝmi prostriedkami:

  • vlaky,
  • vlako-elektriฤky (tram-train),
  • elektriฤky.

Systรฉmom tram-train sa plรกnuje uskutoฤลˆovaลฅ pravidelnรก intervalovรก doprava zย centra Koลกรญc do regiรณnu na tรฝchto trasรกch:

  • T1: Koลกice โ€“ Preลกov,
  • T2: Koลกice โ€“ Trebiลกov โ€“ Humennรฉ,
  • T3: Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou,
  • T4: Koลกice โ€“ Kechnec,
  • T5: Koลกice โ€“ Moldava nad Bodvou-mesto.

Aktuรกlny stav
Do prรญpravy na ฤerpanie finanฤnej pomoci zย prostriedkov OPD boli na zรกklade TEล  zaradenรฉ tri stavby. Na vลกetky spracovรกva projektant Zdruลพenie SUDOP Brno โ€“ IKP projektovรบ dokumentรกciu.

Technickรฉ aย technologickรฉ rieลกenie stavieb
Stavba ฤ. 1: Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR
Rozpoฤtovรฉ nรกklady na stavbu sรบ 32,3 mil. eur aย stavba je zaradenรก do OPD 2007 โ€“ 2013. Traลฅ mรก vozidlami tram-train zabezpeฤiลฅ priamu dopravu zย regiรณnu (Humennรฉ, ฤŒierna nad Tisou, Kechnec) do centra mesta. Rieลกenie je zaloลพenรฉ na modernizรกcii existujรบcej elektriฤkovej trate sย dฤบลพkou 3,3 km vย intravilรกne mesta. Ide oย komplexnรบ rekonลกtrukciu trate Dopravnรฉho podniku mesta Koลกice spolu sย ostatnou infraลกtruktรบrou (trakฤnรฉ vedenie aย zabezpeฤovacie zariadenie, preloลพky prรญsluลกnรฝch inลพinierskych sietรญ, rozhlasovรฉ aย informaฤnรฉ zariadenia, inovaฤnรฉ prevรกdzkovรฉ aย riadiace zariadenia), zastรกvky aย nรกstupiลกลฅa. Traลฅ mรก byลฅ po modernizรกciรญ pripravenรก aj na zmenu napรกjacej sรบstavy zo sรบฤasnรฝch 600 Vย na 750 Vย DC. Koฤพajovรฉ prepojenie Staniฤnรฉho nรกmestia sย koฤพajou ลฝSR je oproti sรบฤasnรฉmu stavu novostavbou.
Traลฅ mรก maลฅ vย celom รบseku parametre na prevรกdzku vozidiel tram-train aย elektriฤiek. Vย mieste styku drรกh IDS aย ลฝSR mรก maลฅ traลฅ parametre ลพelezniฤnej trate so zabezpeฤovacรญm aย oznamovacรญm zariadenรญm pre stupeลˆ vlakovej dopravy. Miesto styku drรกh aย organizovanie dopravy medzi mestskou aย ลพelezniฤnou drรกhou bude riadiลฅ vรฝpravca ลพelezniฤnej stanice Koลกice.

Stavba ฤ. 2: Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Terminรกl Sever (sย plรกnom napojenia na ลฝSR)
Rozpoฤtovรฉ nรกklady na stavbu sรบ 47,2 mil. eur. Stavba bude zaradenรก do plรกnovacieho obdobia OPD 2014 โ€“ 2020. Funkciou trate mรก byลฅ vedenie priamej koฤพajovej dopravy zย centra mesta na sรญdlisko ลคahanovce aย na trase budรบceho linkovรฉho vedenie Koลกice (centrum) โ€“ Preลกov. Traลฅ je novostavbou dvojkoฤพajovej trate sย dฤบลพkou 2,70 km, ktorรก nadvรคzuje na stavbu ฤ. 1 (Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR). Predmetom stavby je aj vybudovanie novej zastรกvky Terminรกl Sever, cez ktorรฝ mรก byลฅ vย budรบcnosti zabezpeฤenรฉ priame prepojenie mestskej koฤพaje IDS sย celoลกtรกtnou koฤพajou ลฝSR na traลฅ Koลกice โ€“ Kysak. Miesto styku drรกh IDS aย ลฝSR bude zabezpeฤovaลฅ vรฝpravca vย ลพelezniฤnej stanici Koลกice. Na trati je plรกnovanรก vรฝstavba ลกtyroch zastรกvok โ€“ Masarykova, Alvinczyho, Terminรกl Sever aย zastรกvka Magnezitรกrska. Za zastรกvkou Terminรกl Sever traลฅ odboฤuje na sรญdlisko ลคahanovce (stavba ฤ. 3: Terminรกl Sever โ€“ ลคahanovce). Vย zastรกvke Terminรกl Sever sa vย prvej etape vybudujรบ spoloฤnรฉ nรกstupiลกtia na elektriฤkovรบ aย koridorovรบ traลฅ sย dฤบลพkou 250 m. Na posรบdenie sa pripravuje aj variantnรฉ rieลกenie, na zรกklade ktorรฉho by tรกto traลฅ viedla namiesto po Alvinczyho ulici ฤalej po Masarykovej ulici aย mimoรบrovลˆovรฝm kriลพovanรญm cez koฤพaje ลฝSR do Terminรกlu Sever.

Stavba ฤ. 3: Terminรกl Sever โ€“ sรญdlisko ลคahanovce
Rozpoฤtovรฉ nรกklady predstavujรบ 31,4 mil. eur aย stavba bude zaradenรก do plรกnovacieho obdobia OPD 2014 โ€“ 2020. Traลฅ mรก viesลฅ priamu koฤพajovรบ dopravu zย centra mesta na sรญdlisko ลคahanovce sย poฤtom 23 000 obyvateฤพov. Systรฉmom tram-train sa mรก obslรบลพiลฅ aj priame prepojenie sรญdliska sย priemyselnรฝmi centrami US Steel aย Kechnec aย regiรณnom. Traลฅ je novostavbou dvojkoฤพajovej trate sย dฤบลพku 2,80ย km aย nadvรคzuje na stavbu ฤ. 2 (Terminรกl Sever โ€“ Nรกmestie Maratรณnu mieru). Prvรก ฤasลฅ novostavby vย dฤบลพke 1,3 km je umiestnenรก na samostatnom telese. รšsek na sรญdlisku ลคahanovce vedie vย samostatnom strednom pรกse Americkej triedy. Traลฅ budรบ vyuลพรญvaลฅ vozidlรก tram-train aย elektriฤky aย bude na nej umiestnenรฝch pรคลฅ zastรกvok. Zaujรญmavosลฅou je, ลพe vย dฤบลพke 317 m bude traลฅ viesลฅ po estakรกde.

Realizรกciou uvedenรฝch stavieb zรญskajรบ Koลกice podmienky na vybudovanie IDS sย nosnou koฤพajovou dopravou aย moลพnosลฅou organizovaลฅ dopravu systรฉmom vlako-elektriฤiek, ako sa to veฤพmi intenzรญvne realizuje vย mnohรฝch vyspelรฝch mestรกch Eรš. Vย budรบcnosti sa poฤรญta sย ฤalลกรญmi mestskรฝmi koฤพajovรฝmi stavbami vย smere na letisko aย mestskรบ ฤasลฅ Krรกsna.


Plรกnovanรฉ rieลกenie terminรกlu IDS Koลกice vรฝchod

Terminรกly IDS
Vzhฤพadom na sรบฤasnรฉ poลพiadavky na kvalitu VHOD sรบ terminรกly zaloลพenรฉ na vysokej รบrovni poskytovanรฝch sluลพieb vย jednotlivรฝch dopravnรฝch uzloch. Projekt IDS vย Koลกiciach poฤรญta sย tรฝm, ลพe vย dopravnej infraลกtruktรบre sa vybuduje pรคลฅ dopravnรฝch terminรกlov verejnej osobnej dopravy. Ich funkciou je nielen komplexnรฉ zabezpeฤovanie dopravnรฝch sluลพieb, ale aj plnenie potrieb cestujรบcich vย rozsahu multifunkฤnรฉho centra.
Koฤพajovรฉ vozidlรก tram-train

Na รบspeลกnรฉ napฤบลˆanie programu IDS je veฤพmi dรดleลพitรฉ aj zabezpeฤenie novรฝch koฤพajovรฝch vozidiel systรฉmu tram-train. Spolu sย vรฝrobcami Bombardier, Siemens, Stadler aย Alstom, ktorรญ zvlรกdli, resp. pripravujรบ ich vรฝrobu, sa plรกnujรบ zabezpeฤiลฅ sรบvisiace legislatรญvne, technickรฉ, ekonomickรฉ aย organizaฤnรฉ podmienky tak, aby sa Koลกice mohli zaradiลฅ medzi mestรก ako Karlsruhe (Nemecko), Kassel (Nemecko), Chemnitz (Nemecko), Mulhouse (Francรบzsko) ฤi Nen Haag (Holandsko), kde sa uลพ takรฉto systรฉmy prevรกdzkujรบ.

Zรกver
Prebiehajรบci proces projektovej prรญpravy na tri stavby aย ich financovanie zย OPD dรกva predpoklad, ลพe sa plรกnovanรฉ ciele podarรญ ยญzrealizovaลฅ. Veฤพmi dรดleลพitรฉ je zabezpeฤenie potrebnรฝch finanฤnรฝch prostriedkov vย rรกmci relokรกcie OPD prebiehajรบcej vย sรบฤasnosti aย nastavenie OPD 2014 โ€“ 2020.

TEXT: Ing. Jรกn ล arรกk
FOTO: Magistrรกt mesta Koลกice

Jรกn ล arรกk je manaลพรฉrom projektu IDS vย Koลกiciach.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

–>–>

Najฤรญtanejลกie