Integrovanรฝ systรฉm osobnej koฤพajovej dopravy vย regiรณne Koลกรญc โ€“ prรญprava projektu
Galรฉria(2)

Integrovanรฝ systรฉm osobnej koฤพajovej dopravy vย regiรณne Koลกรญc โ€“ prรญprava projektu

Partneri sekcie:

Veฤพkรฉ mestรก aย ich aglomerรกcie rieลกia problรฉmy sย dopravou vytvรกranรญm integrovanรฝch dopravnรฝch systรฉmov, ktorรฝch cieฤพom je vytvoriลฅ efektรญvnu alternatรญvu kย individuรกlnej osobnej doprave. Integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm predstavuje spรดsob, ako zosรบladiลฅ tarify, trasy aย ฤasovรฉ harmonogramy viacerรฝch foriem hromadnej prepravy tak, aby cestujรบci mohol jednoducho, pohodlne aย rรฝchlo cestovaลฅ vย rรกmci aglomerรกcie, aย to sย pouลพitรญm viacerรฝch nadvรคzujรบcich druhov dopravy โ€“ vlaku, mestskej hromadnej dopravy ฤi linky prรญmestskej dopravy na jeden cestovnรฝ lรญstok za rovnakรฝch prepravnรฝch podmienok. Integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm mรก ponรบknuลฅ obyvateฤพom kvalitnรบ, pohodlnรบ, rรฝchlu aย intervalovรบ verejnรบ dopravu, ktorรก by mohla nahradiลฅ individuรกlnu dopravu.

Na Slovensku sรบ vย prevรกdzke zatiaฤพ dva integrovanรฉ dopravnรฉ systรฉmy โ€“ Bratislavskรก integrovanรก doprava (BID), ktorรก zahล•ลˆa mestskรบ hromadnรบ dopravu, osobnรฉ aย zrรฝchlenรฉ vlaky aย prรญmestskรบ autobusovรบ dopravu (len vย smere na Zรกhorie) na รบzemรญ mesta Bratislavy aย ลฝilinskรฝ regionรกlny integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm (ลฝRIDS) โ€“ integrรกcia osobnej ลพelezniฤnej dopravy na trati ลฝilina โ€“ Rajec sย mestskou hromadnou dopravou vย ลฝiline.

Koลกice aย Koลกickรฝ samosprรกvny kraj sa tieลพ usilujรบ oย sprevรกdzkovanie integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu, aย to hlavne ako integrovanรฉho systรฉmu osobnej koฤพajovej dopravy (ISKD). Prรญprava ISKD vย regiรณne Koลกรญc sa zaฤala vย 90. rokoch 20. storoฤia overovacou prevรกdzkou Koลกickรฉho integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu (KIDS) vย roku 1999 za รบฤasti ลพelezniฤnej, autobusovej aย mestskej hromadnej dopravy na zabezpeฤenie zvozu zamestnancov U.ย S. Steel Koลกice do ลพelezniฤnej stanice (ลพst.) Haniska pri Koลกiciach na jeden prepravnรฝ doklad. Prvรก etapa KIDS fungovala vย rokoch 2001 aลพ 2005.

Vย roku 2004 sa zaฤala pripravovaลฅ druhรก etapa KIDS, ktorรก vychรกdzala aj zย koncepcie tvorby regionรกlnej dopravnej politiky na zvรฝraznenie podpory rozvoja integrovanรฝch dopravnรฝch systรฉmov (MDPaT SR, 2002). Mesto Koลกice aย Koลกickรฝ samosprรกvny kraj (KSK) prรญpravu projektu smerovali ku komplexnรฉmu rieลกeniu integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu tak, aby sa vybudovala potrebnรก infraลกtruktรบra vย meste Koลกice aย jeho ลกirลกom okolรญ, ฤo bolo zรกkladom vzniku Koลกickej koฤพajovej osobnej regionรกlnej integrovanej dopravy (KORID).
Vย decembri 2006 sa podpรญsala dohoda oย spoluprรกci medzi Ministerstvom dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR, KSK, mestom Koลกice aย ลฝeleznicami Slovenskej republiky, Bratislava (ลฝSR), vรฝsledkom ktorej bolo zaฤatie projektovej prรญpravy spracovanรญm ล tรบdie integrovanรฉho systรฉmu osobnej koฤพajovej dopravy vย regiรณne Koลกรญc (ฤalej len ล tรบdia IDS Koลกรญc). Jej vรฝstupom je prรญprava projektov na dopravnรฉ stavby aย technolรณgie KORID-u.

Prvou etapou ล tรบdie IDS Koลกรญc bolo vypracoยญvanie Technicko-ekonomickej ลกtรบdie integrovanรฉho systรฉmu osobnej koฤพajovej dopravy vย regiรณne Koลกรญc (ฤalej len TEล  IDS Koลกรญc) vย roku 2009 vย zmysle poลพiadaviek objednรกvateฤพa โ€“ ลฝSR. Jej cieฤพom bolo zistiลฅ moลพnosti, navrhnรบลฅ technickรฉ rieลกenie jednotlivรฝch stavieb IDS Koลกรญc aย vytvoriลฅ podmienky na vznik modernรฉho fungujรบceho systรฉmu integrovanej koฤพajovej osobnej dopravy, ktorรฝ zabezpeฤรญ vyลกลกiu kvalitu dopravnej obsluhy mesta Koลกice sย napojenรญm na regiรณny vรฝchodnรฉho Slovenska, pri reลกpektovanรญ ekonomicky hospodรกrnej realizรกcie projektu. Generรกlnym projektantom technicko-ekonomickej ลกtรบdie bol Sudop TRADE, s. r. o., Koลกice, vย spoluprรกci so spoloฤnosลฅou PRODEX, spol. sย r. o., Bratislava.

Integrovanรก koฤพajovรก doprava

Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia integrovanรฉho systรฉmu osobnej koฤพajovej dopravy vย regiรณne Koลกรญc
TEล  IDS Koลกรญc bola spracovanรก pre tieto stavby:

  • 1. stavba: ลฝSR, elektrifikรกcia trate Haniska pri Koลกiciach โ€“ Moldava nad Bodvou-mesto,
  • 2. stavba: IKD Koลกice, terminรกl Sever โ€“ Nรกm. Maratรณnu mieru,
  • 3. stavba: IKD Koลกice, Nรกm. Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR,
  • 4. stavba: IKD Koลกice, terminรกl Sever โ€“ sรญdlisko ลคahanovce,
  • 5. stavba: ลฝSR, koฤพajovรฉ napojenie PZ Boฤiar aย PP Kechnec,
  • 6. stavba: IKD Koลกice, ล tรบrova/Kuzmรกnyho โ€“ PP Pereลก โ€“ letisko Koลกice.

Umiestnenie stavieb je predovลกetkรฝm urฤenรฉ polohou dneลกnej koฤพajovej infraลกtruktรบry mesta Koลกice aย ลฝSR, ktorรก je navrhovanรก na zaradenie do integrovanรฉho systรฉmu koฤพajovej dopravy. Vรฝhodou Koลกรญc, naprรญklad oproti nรกvrhu IDS vย Bratislave je, ลพe rozchod koฤพajรญ elektriฤkovรฝch tratรญ Dopravnรฉho podniku mesta Koลกice (DPMK) je rovnakรฝ ako vย sieti ลฝSR, teda 1ย 435 mm. Situovanie novonavrhovanรฝch trรกs vychรกdza zย poลพiadavky spรกjania lokalรญt, ktorรฉ sรบ zdrojom aย cieฤพom ciest obyvateฤพov regiรณnu KSK aย vย rozhodujรบcej ฤasti stavieb priamo obyvateฤพov mesta Koลกice.

Stavebnรฉ aย technickรฉ rieลกenie stavieb
1. stavba: ลฝSR, elektrifikรกcia trate Haniska pri Koลกiciach โ€“ Moldava nadย Bodvou-mesto
Stavba rieลกi elektrifikรกciu ฤasti prevรกdzkovanej trate juลพnรฉho ลฅahu vย รบseku Haniska pri Koลกiciach โ€“ Moldava nad Bodvou-mesto, sย vybudovanรญm terminรกlu pre osobnรบ dopravu vย lokalite mesta Moldava nad Bodvou.
Cieฤพovรฝm stavom rieลกenia je ukonฤenie regionรกlnych liniek autobusovej dopravy zo zรกpadnej ฤasti okresu Moldava nad Bodvou vย navrhovanom terminรกli Moldava nad Bodvou-mesto, ktorรฝ umoลพnรญ priamy prestup cestujรบcich na nosnรบ koฤพajovรบ dopravu smerujรบcu do ลพst. Koลกice sย moลพnosลฅou priameho prechodu jednotiek Tram โ€“ Train do centra mesta Koลกรญc sย obsluลพnosลฅou prรญstupovรฝch centier areรกlu U. S. Steel Koลกice, PZ Boฤiar, PP Kechnec aย ostatnรฝch stanรญc aย zastรกvok na ลพelezniฤnej trati ฤ. 111D.

I. etapa: Rieลกi elektrifikรกciu doฤasnou jednosmernou trakฤnou sรบstavou sย trolejovรฝm vedenรญm 3 kV, vybudovanรฝm vย napรคลฅovej hladine 25 kV, doฤasne napรกjanรฝm zย trakฤnej meniarne Haniska pri Koลกiciach aย zย prenosnรฝch kontajnerovรฝch trakฤnรฝch meniarnรญ (KTM) vo Veฤพkej Ide aย vย Moldave nad Bodvou. Stavba vย tejto etape si mimo koฤพajovรฉho rozvetvenia pre terminรกl Moldava nad Bodvou-mesto nevyลพaduje novรฉ koฤพajovรฉ rieลกenie.

II. etapa: Dokumentuje nutnรฝ rozsah prรกc, ktorรฉ sa musia realizovaลฅ pri akceptovanรญ poลพiadavky elektrifikรกcie traลฅovรฉho รบseku Haniska pri Koลกiciach โ€“ Moldava nad Bodvou striedavou trakฤnou sรบstavou 25kV, 50Hz (AC).

2. stavba: IKD Koลกice, terminรกl Sever โ€“ Nรกm. Maratรณnu mieru
Stavba svojou obsahovou nรกplลˆou aย rozsahom rieลกi vรฝstavbu integrovanej koฤพajovej infraลกtruktรบry terminรกlu Sever po Nรกm. Maratรณnu mieru sย napojenรญm na ลฝSR vย km 99,0 โ€“ 102,0 staniฤenia trate Koลกice โ€“ Kysak vย lokalite Tesco โ€“ Magnezitka. Stavba vedie od Terminรกlu Sever vย sรบbehu sย traลฅovรฝmi koฤพajami ลฝSR na samostatnom telese aย po mimoรบrovลˆovom kriลพovanรญ traลฅovรฝch koฤพajรญ vย oblasti Rampovej ulice je dvojkoฤพajnรก traลฅ IKD vedenรก vย รบrovni cestnรฝch komunikรกciรญ Alvinczyho aย Masarykovej ulice.

Vย cieฤพovom stave po ukonฤenรญ tejto stavby bude zย prevรกdzkovรฉho hฤพadiska umoลพnenรฝ priamy prechod vozidiel Tram โ€“ Train zย dneลกnej koฤพajovej infraลกtruktรบry ลฝSR do vybranej koฤพajovej infraลกtruktรบry DP mesta Koลกice, ktorรก bude po rekonลกtrukcii spรดsobilรก pre integrovanรบ dopravu.

Uvedenรฝ priamy prechod vozidiel Tram โ€“ Train zabezpeฤรญ dopravu cestujรบcich do centra mesta bez prestupu, ฤo vรฝznamne skrรกti cestovnรฝ ฤas do cieฤพovรฉho bodu, prispeje kย atraktivite, aย tรฝm aj vyuลพiteฤพnosti tohto dopravnรฉho systรฉmu.

3. stavba: IKD Koลกice, Nรกm. Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR
Stavba rieลกi รบpravu aย rekonลกtrukciu existujรบcich koฤพajรญ DP mesta Koลกรญc vย intravilรกne mesta od Nรกmestia Maratรณnu mieru po Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm do juลพnรฉho zhlavia osobnej stanice Koลกice vย celkovej dฤบลพke 3,29ย km. Jej realizรกcia vย cieฤพovom stave umoลพnรญ prevรกdzku IKD od terminรกlu Sever po Staniฤnรฉ nรกmestie sย moลพnosลฅou prechodu na infraลกtruktรบru ลฝSR vย oboch koncovรฝch bodoch, priฤom vย uvedenom รบseku bude aj naฤalej prevรกdzkovanรก klasickรก elektriฤkovรก doprava sย inรฝm smerovanรญm.

รšprava pozostรกva zย miernej รบpravy smerovรฝch pomerov trate, rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho spodku vrรกtane odvodnenia trate, predฤบลพeยญnia aย รบpravy nรกstupรญลกลฅ, rekonลกtrukcie รบrovลˆovรฝch kriลพovanรญ trate IKD sย pozemnรฝmi komunikรกciami, rekonลกtrukcie aย รบpravy trakฤnรฉho vedenia aย elektrickรฝch prรญpojok, elektricยญkรฉho ohrevu vรฝhybiek, elektrickรฉho ovlรกdania vรฝhybiek. Vย rรกmci rekonลกtrukcie sa ochrรกnia, preloลพia alebo upravia vลกetky inลพinierske siete vrรกtane verejnรฉho osvetlenia.

Komplexnรก rekonลกtrukcia existujรบcej trate DP mesta Koลกรญc sa navrhla sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ vลกetky kvalitatรญvne parametre zย dรดvodu zavedenia vozidiel Tram โ€“ Train.

Na Staniฤnom nรกmestรญ sa zrekonลกtruuje existujรบce obratisko elektriฤiek aย kย tomu prรญsluลกnรฉ nรกstupiลกtia tak, aby bolo moลพnรฉ zapojiลฅ traลฅ IKD do siete ลฝSR bez obmedzenia nรกstupรญลกลฅ aย vรฝstupรญลกลฅ, obratisko sa navrhlo sย rozลกรญrenรญm oย jednu koฤพaj.

4. stavba: IKD Koลกice, terminรกl Sever โ€“ sรญdlisko ลคahanovce
Obsahovou nรกplลˆou 4. stavby je novonavrhovanรก traลฅ IKD zย terminรกlu Sever na sรญdlisko ลคahanovce sย ukonฤenรญm vย jeho severnej ฤasti na zastรกvke Madridskรก. Nรกvrh vychรกdza zย koncepcie verejnej hromadnej dopravy na bรกze koฤพajovej dopravy ako nosnรฉho systรฉmu. Jej cieฤพom je zabezpeฤiลฅ kvalitnejลกie, dopravne efektรญvnejลกie aย ekologicky optimรกlne rieลกenie dopravnej obsluhy sรญdliska ลคahanovce koฤพajovou dopravou, ktorรก nahradรญ, resp. doplnรญ dneลกnรบ autobusovรบ dopravu.

Vย rozhodujรบcej ฤasti je navrhovanรก traลฅ IKD situovanรก vย intravilรกne mesta Koลกice. Zย terminรกlu Sever prechรกdza pozdฤบลพ Dopravnej ulice cez Magnezitรกrsku aย pokraฤuje Americkou triedou, ktorรก je smerovo rozdelenรก sย vynechanรญm voฤพnรฉho dopravnรฉho pรกsu pre koฤพajovรบ dopravu. Zย dรดvodu vylรบฤenia รบvraลฅovej jazdy zo sรญdliska ลคahanovce do oblasti Magnezitky aย predpokladanรฉho depa vozidiel IKD sa navrhlo samostatnรฉ prepojenie, ktorรฉ vytvรกra tzv. triangel.

Trasovanie aย technickรก nรกroฤnosลฅ dvojkoฤพajnej trate sรบ podmienenรฉ predovลกetkรฝm vรฝลกkovรฝm rozdielom medzi terminรกlom Sever aย Americkou triedou, ktorรฝ je pribliลพne 37ย m. Pripojenie sรญdliska ลคahanovce na terminรกl Sever sa vย priebehu spracovania ลกtรบdie rieลกilo zย hฤพadiska smerovรฉho vedenia variantne. Celkove sa vypracovali tri zรกkladnรฉ variantnรฉ nรกvrhy. Predovลกetkรฝm bola trasa dvojkoฤพajnej trate zย terminรกlu Sever predฤบลพenรก severne do lokality Magnezitky aย spรคลฅ na sรญdlisko ลคahanovce sa viedla pozdฤบลพ Magnezitรกrskej ulice. Podobne sa navrhol skrรกtenรฝ variant deliaci รบzemie vรฝchodne od terminรกlu Sever vรฝchodno-zรกpadnรฝm smerom. Vรฝslednรฝ nรกvrh sa odporรบฤal aย je dokumentovanรฝ vย ลกtรบdiรญ na zรกklade kritรฉria minimalizรกcie cestovnรฉho ฤasu zย Americkej triedy do cieฤพa cesty, ktorรฝ vedie pozdฤบลพ Dopravnej ulice sย estakรกdnym mostnรฝm objektom, kriลพujรบcim mimoรบrovลˆovo Magnezitรกrsku ulicu.

Na trase sa navrhlo celkove pรคลฅ zastรกvok, ktorรฉ reลกpektujรบ potrebu dopravnej obsluลพnosti danej lokality.

5. stavba: ลฝSR, koฤพajovรฉ napojenie PZ Boฤiar aย PP Kechnec

Stavba rieลกi nรกvrh novej jednokoฤพajnej elektrifikovanej trate ลฝSR na napojenie priemyselnej zรณny Boฤiar aย priemyselnรฉho parku Kechnec na ลพelezniฤnรบ sieลฅ ลฝSR, priฤom zohฤพadลˆuje aj vรฝhฤพadovรฉ aktivity Globรกlneho logistickรฉho aย industriรกlneho parku Koลกice (GLIP).

Navrhovanรก traลฅ je urฤenรก na prevรกdzku osobnej dopravy sย moลพnosลฅou vyuลพitia pre nรกkladnรบ dopravu, ฤo vลกak nebolo nรกplลˆou ลกtรบdie. Navrhovanรก traลฅ odboฤuje zo smeru od Moldavy nad Bodvou vย ลพst. Veฤพkรก Ida, zo smeru od Koลกรญc vย medzistaniฤnom รบseku Haniska pri Koลกiciach โ€“ Veฤพkรก Ida. Uvedenรฉ odboฤnรฉ vetvy sa spรกjajรบ vย odboฤke Interport. Medzi odboฤkou Interport aย ลพst. Kechnec je situovanรก zast. Interport aย vรฝh. Boฤiar. Sรบฤasลฅou nรกvrhu je aj koncovรฝ terminรกl PP Kechnec ako ลพst. Kechnec.

6. stavba: IKD Koลกice, ล tรบrova/Kuzmรกnyho โ€“ PP Pereลก โ€“ Letisko Koลกice
Nรกplลˆou stavby je rekonลกtrukcia existujรบcej elektriฤkovej trate od kriลพovatky ล tรบrova/Kuzmรกnyho po lokalitu Pereลก, odkiaฤพ sa novou dvojkoฤพajnou trasou popri priemyselnom parku Pereลก napรกja areรกl Letiska Koลกice sย hlavovรฝm ukonฤenรญm navrhnutรฝm aย oznaฤenรฝm ako terminรกl Letisko. Navrhovanรก stavba je pokraฤovanรญm stavby ฤ. 3 IKD, terminรกl Sever โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie sย napojenรญm na ลฝSR. Stavba je rozdelenรก na tri samostatnรฉ ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤŒS):

  • UฤŒS 61 rieลกi รบpravu aย rekonลกtrukciu existujรบcej trate DPMK vย รบseku od kriลพovatky ล tรบrova/Kuzmรกnyho po Pereลก. รšprava pozostรกva zย miernej รบpravy smerovรฝch pomerov trate, rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho spodku vrรกtane odvodnenia trate, rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, predฤบลพenia aย รบpravy nรกstupรญลกลฅ, rekonลกtrukcie รบrovลˆovรฝch kriลพovanรญ trate sย pozemnรฝmi komunikรกciami, rekonลกtrukcie aย รบpravy trakฤnรฉho vedenia aย elektrickรฝch prรญpojok, elektrickรฉho ohrevu vรฝhybiek, elektrickรฉho ovlรกdania vรฝhybiek;
  • UฤŒS 62, vย rรกmci ktorej sa na zvรฝลกenie rรฝchlosti na trati DPMK, tzv. rรฝchlodrรกhy, navrhuje preloลพka trate vย รบseku pri Pereลกi vrรกtane vรฝstavby novรฉho mimoรบrovลˆovรฉho kriลพovania sย cestou I/50. Traลฅ IKD sa vย รบseku zast. Pereลกskรก navrhuje vรฝลกkovo na รบroveลˆ cesty I/50, aย to zย dรดvodu vybudovania podchodu pre mimoรบrovลˆovรฝ priechod cestujรบcich;
  • UฤŒS 63 obsahuje vรฝstavbu novej dvojkoฤพajnej elektrifikovanej trate IKD vย รบseku Pereลก โ€“ Letisko Koลกice vrรกtane dopravnej obsluhy uvaลพovanรฉho priemyselnรฉho parku Pereลก. Sรบฤasลฅou UฤŒS je aj trakฤnรก meniareลˆ Pereลก, zabezpeฤujรบca napรกjanie priฤพahlรฝch รบsekov trakฤnรฉho vedenia, predovลกetkรฝm novรฝch koฤพajรญ.

Cieฤพom rekonลกtrukฤnรฝch รบprav existujรบcich tratรญ DPMK je po ich ukonฤenรญ dosiahnuลฅ parametre spฤบลˆajรบce vลกestrannรฉ technickรฉ poลพiadavky pre trate IKD.

Zรกver

Zรกstupcovia mesta Koลกice a MDPaT SR prerokovali so zรกstupcami Eurรณpskej komisie vย Bruseli TEล  IDS Koลกรญc, aย to hlavne zย hฤพadiska posรบdenia technicko-technologickรฉho rieลกenia pripravovanรฝch stavieb IDS, zabezpeฤenia podmienok interoperability, poลพiadaviek na hybridnรฉ vozidlรก vย rรกmci IDS aย spรดsobilosti na ฤerpanie eurofondov. Vรฝsledkom prerokovania je, ลพe TEล  IDS Koลกรญc vyhovuje podmienkam Operaฤnรฉho programu Doprava 2007 โ€“ 2013 pre finanฤnรบ pomoc zย Kohรฉzneho fondu โ€“ Prioritnรก os 4 โ€“ Infraลกtruktรบra integrovanรฝch dopravnรฝch systรฉmov aย pre uvedenรฉ stavby bude moลพnรฉ ฤerpaลฅ zย eurรณpskych fondov finanฤnรฉ prostriedky. Preto by uลพ niฤ nemalo stรกลฅ vย ceste kย prรญprave stavby aย ani samotnej realizรกcii integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu vย koลกickom regiรณne.

TEXT: Jรกn Buลกovskรฝ
Schรฉma: PRODEX

Jรกn Buลกovskรฝ je hlavnรฝ inลพinier projektu v spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o., Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie