Inteligentnรฝ dopravnรฝ systรฉm v Trnave
Cestnรก doprava prechรกdza vย sรบฤasnosti dynamickรฝm vรฝvojom. Dlhodobejลกรญm trendom je neรบmernรฝ nรกrast poฤtov vozidiel aย nรกsledne zvyลกovanie zaลฅaลพenia dopravnej infraลกtruktรบry. Rรฝchlo pribรบdajรบ dopravnรฉ kongescie aย predลพuje sa ich trvanie. Je to realita uลพ aj vย strednรฝch aย menลกรญch mestรกch. Historicky bola logickou odpoveฤou na narastajรบci dopyt zvรฝลกenรก ponuka prostrednรญctvom vรฝstavby novรฝch komunikรกciรญ. Jednoduchรก vรฝstavba dopravnej infraลกtruktรบry vลกak nie je dlhodobo udrลพateฤพnรก.
Vย dopravnom inลพinierstve sa ฤoraz viac uplatลuje rรฝchlo sa rozvรญjajรบci odbor dopravnej telematiky. Sprรกvna implementรกcia dopravnej telematiky je pomerne zloลพitou รบlohou. Treba zohฤพadniลฅ prevรกdzkovรฉ, ekonomickรฉ, organizaฤnรฉ aย legislatรญvne hฤพadiskรก. Ako vo vลกetkรฝch odboroch, aj tu by mali byลฅ investiฤnรฉ zรกmery realizovanรฉ uvรกลพlivo aย financie vynakladanรฉ efektรญvne.Na naplnenie tohto cieฤพa musรญme zohฤพadniลฅ tieto ลกpecifikรก podmieลujรบce implementรกciu dopravnej telematiky:
- dopravnรก telematika sa nerealizuje naraz, ale ide oย postupnรบ vรฝstavbu; vedฤพa seba je osadenรฝch viacero aplikรกciรญ,
- dopravnรก telematika vย drvivej vรคฤลกine prรญpadov nie je jednoรบฤelovรก,
- odbor dopravnej telematiky zaznamenรกva vย poslednรฝch rokoch bรบrlivรฝ technologickรฝ rozvoj, ktorรฝ logicky vyplรฝva zย rรฝchlosti pokroku vย IT oblasti vลกeobecne.
Tieto aspekty moลพno reflektovaลฅ najmรค otvorenosลฅou jednotlivรฝch rieลกenรญ, teda schopnosลฅou systรฉmov komunikovaลฅ sย okolitรฝmi aplikรกciami alebo systรฉmami, aย ฤalej modulรกrnosลฅou rieลกenรญ, keฤ moลพno jednotlivรฉ komponenty vymeniลฅ alebo doplniลฅ bez nevyhnutnosti vรฝmeny celรฉho systรฉmu. Tรกto vรฝmena mรดลพe vyplรฝvaลฅ zย morรกlneho alebo technickรฉho zastarania danej ฤasti rieลกenia, prรญpadne zย koncepcie postupnej vรฝstavby rieลกenia, keฤ sa postupne dopฤบลajรบ novรฉ funkcionality. Tieto potreby by mala reลกpektovaลฅ prรญsluลกnรก legislatรญva aย jej vykonรกvacie predpisy. Ide najmรค oย podporu viacnรกsobnรฉho vyuลพรญvania รบdajov, otvorenosลฅ aย modularitu jednotlivรฝch rieลกenรญ. Zย dรดvodov rรฝchleho pokroku moลพno len veฤพmi ลฅaลพko presnejลกie predpisovaลฅ konkrรฉtne technologickรฉ rieลกenia.
Eurรณpska รบnia sa touto problematikou zaoberรก uลพ dlhลกรญ ฤas. Implementรกcia aย interoperabilita telematickรฝch aplikรกciรญ vย doprave je celoeurรณpskou tรฉmou. Jednou zย nedรกvnych aktivรญt eurรณpskej รบnie na legislatรญvnej รบrovni bolo vydanie smernice Eurรณpskeho parlamentu aย Rady 2010/40/Eร zo 7. jรบla 2010 oย rรกmci na zavedenie inteligentnรฝch dopravnรฝch systรฉmov vย oblasti cestnej dopravy aย na rozhrania sย inรฝmi druhmi dopravy.
Pilotnรฝ NDIC aย IDS โ predstavenie projektu
Jednรฝm zย prรญkladov pouลพitia dopravnej telematiky vย uplynulom obdobรญ bol projekt implementรกcie pilotnรฝch rieลกenรญ โ Nรกrodnรฉho dopravnรฉho informaฤnรฉho centra (NDIC) aย Inteligentnรฉho dopravnรฉho systรฉmu (IDS), aย to vย rรกmci realizรกcie prvej fรกzy projektu Nรกrodnรฉho systรฉmu dopravnรฝch informรกciรญ (NSDI). Vย ฤalลกej ฤasti prรญspevku vย krรกtkosti opisujeme vรฝstupy zย pilotnรฉho projektu NSDI aย IDS vย meste Trnava. Hlavnรบ pozornosลฅ venujeme najmรค rieลกeniu implementovanรฉmu vย meste Trnava.
Cieฤพom celรฉho pilotnรฉho projektu bolo najmรค:
- vytvoriลฅ celoลกtรกtnu aย lokรกlnu รบroveล rieลกenia NSDI,
- zistiลฅ pripravenosลฅ vลกetkรฝch prรญsluลกnรฝch subjektov na integrรกciu aย spoluprรกcu vย NSDI,
- preveriลฅ spoluprรกcu lokรกlneho IDS sย centrรกlnou รบrovลou NSDI.
Rieลกenie vย Trnave bolo zameranรฉ na:
- ploลกnรฝ zber dopravnรฝch รบdajov aย vytvorenie dopravnej informรกcie sย modernรฝmi prรญstupmi spracovania ako zรกkladnรฝ informaฤnรฝ vstup pre pilotnรฝ NDIC,
- overenie spoluprรกce sย centrรกlnym NDIC aย okolitรฝmi systรฉmami,
- dobrรฉ aย dlhodobรฉ zmapovanie sรบฤasnรฉho stavu pre potreby sprรกvneho nรกvrhu dopravno-inลพinierskych opatrenรญ naย prรญsluลกnom รบzemรญ alebo vย nรกvrhu implementรกcie ฤalลกรญch vrstiev dopravnej telematiky, respektรญve synergickรฉho rieลกenia obidvoch.
Vรฝchodiskovรฝ stav dopravnej telematiky vย Trnave
Pred realizรกciou pilotnรฉho projektu existovala vย Trnave cestnรก svetelnรก signalizรกcia (CSS). Iลกlo celkovo oย 13 CSS, priฤom vรคฤลกina zย nich sa riadi pevnรฝmi signรกlnymi plรกnmi. Niektorรฉ CSS sa historicky lokรกlne koordinovali do zelenej vlny. Dopravnรก รบstredลa vย Trnave nebola. Pilotnรฝ systรฉm nevytvรกral novรบ dopravnรบ รบstredลu, zahrnul vลกak do svojich vstupov priepustnosti jednotlivรฝch CSS.
Opis rieลกenia
Ide oย systรฉm vyuลพรญvajรบci dopravnรฉ รบdaje zย vlastnรฝch telematickรฝch zariadenรญ, ktorรฝ je navyลกe schopnรฝ prijรญmaลฅ dopravnรฉ informรกcie zย integrovanรฝch aj okolitรฝch dopravnรฝch systรฉmov. Komunikรกcia sย NDIC aย okolitรฝmi systรฉmami sa zabezpeฤuje primรกrne vย DATEX 2.
Vย rรกmci rieลกenia projektu sa vytvoril uzlovo-lรญniovรฝ model rozhodujรบcej dopravnej siete mesta sย podrobnosลฅou aลพ na jednotlivรฉ jazdnรฉ pruhy. Tento model je prispรดsobenรฝ na sieลฅ cestnej databanky. Vย reรกli sa nad nรญm osadili strategickรฉ dopravnรฉ detektory, ktorรฉ sรบ typicky umiestnenรฉ vย medzikriลพovatkovรฝch รบsekoch. Ich รบlohou je zรญskavaลฅ zรกkladnรฉ charakteristiky dopravnรฉho prรบdu aย posielaลฅ do centrรกlnej aplikรกcie ฤasovรฉ znรกmky prejazdov, rรฝchlosti aย dฤบลพky vozidiel. Vฤaka polohe detektorov moลพno zo zรญskanรฝch charakteristรญk indikovaลฅ poruchy dopravnรฉho prรบdu vย danom รบseku.
Tรกto strategickรก vrstva sa vย Trnave realizovala prostrednรญctvom neinvazรญvnych duรกlยญnych detektorov vyuลพรญvajรบcich Dopplerov princรญp aย infraฤervenรฉ lรบฤe. Dรดraz sa pritom klรกdol na nezรกvislosลฅ inลกtalรกciรญ aย jednoduchรบ moลพnosลฅ ich premiestลovania. Napรกjanie sa preto rieลกilo zo stฤบpov verejnรฉho osvetlenia alebo solรกrnymi panelmi. Prenos dopravnรฝch aย servisnรฝch รบdajov do centrรกlnej aplikรกcie je cez GSM GPRS. Fyzickรก vrstva detektorov aย ich riadiacich jednotiek mรก veฤพmi nรญzke nรกroky na spotrebu elektrickej energie.
Dispeฤerskรฉ pracovisko aย rozhranie pre verejnosลฅ sรบ realizovanรฉ na bรกze tenkรฉho klienta. Systรฉm teda moลพno prevรกdzkovaลฅ aj ako cloudovรฉ rieลกenie. Ukรกลพka rozhrania pre operรกtora je na obr. 1.
Obr. 1 Ukรกลพka operรกtorskรฉho pracoviska vo forme tenkรฉho klienta
Modulรกrne usporiadanie systรฉmu umoลพลuje postupnรฉ zvyลกovanie jeho funkcionality. Systรฉm na zรกklade zรญskavanรฝch dopravnรฝch aย sย dopravou sรบvisiacich รบdajov dokรกลพe stanoviลฅ stupeล dopravy, aย navyลกe je schopnรฝ predikcie dopravy. Zย vyuลพรญvanรฝch sย dopravou sรบvisiacich informรกciรญ je vhodnรฉ naprรญklad spomenรบลฅ, ลพe systรฉm preberรก on-line informรกcie oย aktuรกlnom stave poฤasia zย najbliลพลกรญch meteostanรญc systรฉmu Borrma aย zย jednej vlastnej nainลกtalovanej meteostanice. Na zรกklade informรกciรญ oย celej dopravnej sieti je schopnรฝ generovaลฅ inลกtrukcie pre strategickรฉ riadenie informovanรญm, navigovanรญm alebo priamo zastavovanรญm. Je teda vyลกลกou รบrovลou nad dynamickรฝm taktickรฝm riadenรญm prebiehajรบcim na รบrovni kriลพovatiek alebo oblastรญ vย reรกlnom ฤase. Vychรกdza zย vyhodnotenia flexibilne nastaviteฤพnรฝch dlhลกรญch ฤasovรฝch รบsekov aย zasahuje do riadenia dopravy vo vรฝnimoฤnรฝch situรกciรกch. Generovanรฉ inลกtrukcie sรบ pre CSS, ale aj priamo pre PDZ aย ZPI, keฤ zohฤพadลujรบ poznatky expertnej skupiny programu EasyWay ESG4 VMS Harmonisation (Mare-Nostrum).
Systรฉm komunikรกcie sย centrรกlnou platformou NDIC aย sย okolitรฝmi systรฉmami je primรกrne prostrednรญctvom DATEX 2, teda celoeurรณpsky podporovanรฝm komunikaฤnรฝm ลกtandardom. Na Slovensku sa vย sรบฤasnosti neprevรกdzkuje ลพiadny inรฝ dopravnรฝ systรฉm, ktorรฝ by generoval dopravnรฉ informรกcie aย bol schopnรฝ komunikovaลฅ sย okolรญm vย tomto protokole, ide tak oย dรดleลพitรฝ precedens vย kontexte potrebnej spoluprรกce jednotlivรฝch aplikรกciรญ dopravnej telematiky.
Dรดleลพitรฉ vลกak je vyuลพitie vรฝstupov systรฉmu zย dlhodobรฉho hฤพadiska. Okrem okamลพitรฉho vyuลพitia vรฝstupov systรฉmu vo forme dopravnรฝch informรกciรญ aย inลกtrukciรญ tรฝkajรบcich sa strategickรฉho riadenia vย mimoriadnych siยญtuรกciรกch totiลพ systรฉm poskytuje veฤพmi cennรฉ vรฝstupy zย ploลกnรฉho nepretrลพitรฉho dopravnรฉho prieskumu. Tie sรบ zaujรญmavรฉ zย pohฤพadu posรบdenia skutoฤnรฉho zaลฅaลพenia dopravnej infraลกtruktรบry mesta vย ฤase aย priestore. Vย ลกirลกรญch sรบvislostiach moลพno sledovaลฅ lokรกlne poruchy dopravnรฉho prรบdu, aย to jednotlivo, kordรณnovo alebo celoploลกne, aย dennรฉ, tรฝลพdennรฉ, mesaฤnรฉ, roฤnรฉ variรกcie dopravy aย inรฉ dรดleลพitรฉ ukazovatele.
Vลกetky tieto vรฝstupy sรบ cennรฉ pre rozhodovanie oย implementรกcii ฤalลกรญch telematickรฝch aplikรกciรญ na dopravnej infraลกtruktรบre mesta aย jeho okolia. Sย ich pomocou moลพno najmรค:
- posรบdiลฅ stupeล vyลฅaลพenia dopravnej infraยญลกtruktรบry vย priestore aย vย ฤase,
- objektรญvne vyhฤพadaลฅ aย podฤพa zรกvaลพnosti zoradiลฅ problรฉmovรฉ miesta vย dopravnej infraลกtruktรบre,
- posรบdiลฅ jednotlivรฉ miesta vย kontexte sย okolรญm, teda alternatรญvnymi obchรกdzkovรฝmi trasami aย ich vyลฅaลพenรญm,
- spracovaลฅ kvalitnรฉ simulรกcie zaloลพenรฉ na reรกlnych, dlhodobo sledovanรฝch vstupoch,
- vyฤรญsliลฅ prรญnosy jednotlivรฝch zamรฝลกฤพanรฝch implementรกciรญ dopravnej telematiky, po implementรกcii toto objektรญvne doloลพiลฅ.
Prรญklad skvalitnenia vstupov na rozhodovanie vidieลฅ na obr. 2, kde je ukรกลพka vรฝstupu zo systรฉmu. Na stฤบpcovom diagrame na obr. 3 sรบ relatรญvne dฤบลพky ฤasu, keฤ sa na danom reze dosiahla funkฤnรก รบroveล E aย F.
Hodnoty sรบ vypoฤรญtanรฉ zย kontinuรกlne sledovanรฉho aย vyhodnocovanรฉho celoroฤnรฉho obdobia od jรบna 2011 aลพ do jรบna 2012. ฤasovรก zรกkladลa, nad ktorou sa funkฤnรฉ รบrovne vyhodnocovali, bola aย vย systรฉme stรกle je 5 minรบt sย pevnรฝmi ฤasmi zaฤiatkov. Tabuฤพka aj obr. 3 sรบ zoradenรฉ od najvรคฤลกej relatรญvnej dฤบลพky aย obsahujรบ pre prehฤพadnosลฅ iba prvรฝch 14 rezov. Navyลกe je vย poslednรฝch dvoch stฤบpcoch tabuฤพky uvedenรฉ relatรญvne rozdelenie medzi funkฤnรฉ รบrovne E aย F.
Obr. 2 Mapa sย vyznaฤenรฝmi polohami rezov
Obr. 3 Relatรญvny podiel ฤasu stupลa premรกvky E, F na danom reze za obdobie jรบn 2011 aลพ jรบn 2012
Zย tabuฤพky aย obr. 2 aย 3 sรบ zrejmรฉ najproblรฉmovejลกie miesta, ktorรฉ sรบ logicky priamo alebo vย blรญzkosti komunikรกciรญ obchรกdzajรบcich neprejazdnรฉ centrum mesta aย prenรกลกajรบce aj znaฤnรฝ podiel tranzitnej dopravy. Zย pomeru medzi relatรญvnou dฤบลพkou prevรกdzky na Fร E aย F moลพno vyฤรญtaลฅ ฤalลกie indรญcie nastavenia siete aย jej รบzkych hrdiel. Vรฝstupy ukazujรบ aj charakteristickรฉ eskalovanie problรฉmu na hlavnej komunikaฤnej sieti na priฤพahlรฉ vedฤพajลกie komunikรกcie.
Tabuฤพka Miesta dopravnej infraลกtruktรบry podฤพa podielu ฤasu sย premรกvkou funkฤnej รบrovne E aย F za obdobie od jรบna 2011 do jรบna 2012
Zรกver
Vย ฤlรกnku sme len veฤพmi struฤne predstavili ฤasลฅ realizovanรฉho pilotnรฉho projektu NSDI na Slovensku. Pilot ako celok sa snaลพil vytvoriลฅ reรกlne vรฝstupy aย vyskรบลกaลฅ modernรฉ prรญstupy sย dรดrazom na trendy Eร. Zย centrรกlneho pohฤพadu NDIC aย ani zย lokรกlneho uhla pohฤพadu IDS Trnava nebolo ambรญciou vytvoriลฅ koneฤnรฉ rieลกenie, ale ukรกzaลฅ prรญstupy, ktorรฉ moลพno nasledovaลฅ. Realizaฤnรก fรกza projektu ukรกzala celรฝ rad รบskalรญ aย otvorila otรกzky, na ktorรฉ sa nesmie pri realizรกcii ฤalลกรญch rieลกenรญ zabudnรบลฅ. Sรบ to otรกzky poฤnรบc podporou legislatรญvy aย jej vykonรกvacรญch predpisov aลพ po rรดzne stupne pripravenosti dรดleลพitรฝch prรญsluลกnรฝch agendovรฝch systรฉmov.
Napriek vลกetkรฝm รบskaliam sa podarilo vytvoriลฅ reรกlne fungujรบci aย sย pilotnรฝm centrรกlnym NDIC spolupracujรบci systรฉm, ktorรฝ generuje dopravnรฉ informรกcie, strategickรฉ inลกtrukcie, predikuje, poskytuje vstupy do dopravnoinลพinierskych analรฝz, na dopravnรฉ modelovanie aย mรก celรฝ rad ฤalลกรญch funkcionalรญt. Je schopnรฝ komunikovaลฅ prostrednรญctvom DATEX II sย ฤพubovoฤพnรฝm ฤalลกรญm systรฉmom podporujรบcim tรบto komunikaฤnรบ platformu. Dรดleลพitรฝ je aj fakt, ลพe tento systรฉm vย meste Trnava stรกle ลพije aย poskytuje cennรฉ informรกcie. Aktuรกlne ide oย รบdaje vรฝvoja dopravy vย kontexte sย dokonฤenรญm severnej ฤasti obchvatu mesta.
TEXT: Patrik Bลeฤka
OBRรZKY: Asseco Central Europe
Patrik Bลeฤka je business consultant pre oblasลฅ telematiky vย spoloฤnosti Asseco Central Europe, a. s. Od roku 1996 do roku 2010 pรดsobil vย oblasti dopravnรฉho inลพinierstva, verejnej dopravy aย vรฝskumu vย ฤeskej republike.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.