Investรญcie do infraลกtruktรบry prinesรบ rast zamestnanosti a ลพivotnej รบrovne
Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII) je najvรคฤลกรญm operaฤnรฝm programom v rรกmci Partnerskej dohody medzi Eร a SR o vyuลพรญvanรญ eurรณpskych fondov v rokoch 2014 aลพ 2020. Aลพ 4,6 miliardy eur mรดลพeme vyuลพiลฅ na zmysluplnรฉ investovanie do rastu a zamestnanosti cez modernizรกciu dopravnej infraลกtruktรบry a rozvoj informaฤnej spoloฤnosti. O tom, ฤo to v praxi znamenรก a ktorรฉ konkrรฉtne projekty majรบ k tomuto cieฤพu prispieลฅ, sme hovorili s Jurajom Mรฉrym, generรกlnym riaditeฤพom sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a vรฝstavby SR.
Od novembra minulรฉho roka vediete na ministerstve dopravy Sekciu riadenia projektov, ktorรก riadi najvรคฤลกรญ slovenskรฝ Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII). Programovรฉ obdobie beลพรญ od roku 2014. Nastรบpili ste do โrozbehnutรฉho vlakuโ alebo ste implementรกciu OPII nastavovali nanovo?
Nรกลก operaฤnรฝ program schvรกlila Eurรณpska komisia ako jeden z prvรฝch operaฤnรฝch programov uลพ v roku 2014. Dรก sa povedaลฅ, ลพe som nastรบpil do uลพ rozbehnutรฉho vlaku. Operaฤnรฝ program ako takรฝ je strategickรฝ dokument, prostrednรญctvom ktorรฉho dosiahneme do roku 2023 ciele stanovenรฉ v nรกrodnej dopravnej stratรฉgii. V rรกmci infraลกtruktรบry sa chceme priblรญลพiลฅ รบrovni rozvinutรฝch krajรญn Eurรณpskej รบnie.
Keฤลพe projekty v oblasti dopravy sa pripravujรบ dlhodobo, je znรกmym faktom, ลพe eurofondy v OPII sรบ uลพ viac-menej pridelenรฉ na konkrรฉtne projekty, ktorรฉ boli dokonca uลพ vopred prediskutovanรฉ s Eurรณpskou komisiou. Dajรบ sa tak eลกte vo vรฝbere projektov predpokladaลฅ nejakรฉ zmeny?
Je pravda, ลพe najmรค veฤพkรฉ, prioritnรฉ projekty bolo nevyhnutnรฉ uลพ vopred prediskutovaลฅ s naลกimi partnermi v Bruseli. Treba braลฅ do รบvahy aj fakt, ลพe prรญprava veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov trvรก pomerne dlho. Od prvotnรฉho plรกnu aลพ po realizรกciu to mรดลพe byลฅ sedem aลพ osem rokov. Zรกkladnรฝ vรฝber veฤพkรฝch projektov je uลพ stanovenรฝ, ale, samozrejme, do รบvahy musรญme braลฅ aj neoฤakรกvanรฉ udalosti. Zmena v zรกsobnรญku projektov mรดลพe poฤas implementรกcie operaฤnรฉho programu do istej miery nastaลฅ. V zรกsobnรญku mรกme pripravenรฉ aj ฤalลกie projekty, ktorรฉ mรดลพeme realizovaลฅ v prรญpade, ลพe budรบ zmeny nevyhnutnรฉ.
Juraj Mรฉry, generรกlny riaditeฤพ sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a vรฝstavby SR |
Nรกzov โintegrovanรก infraลกtruktรบraโ znamenรก zlรบฤenie viacerรฝch mรณdov dopravy a informatizรกciu spoloฤnosti. Ktorรฉ konkrรฉtne oblasti dopravy sรบ z OPII podporovanรฉ?
V rรกmci OPII sรบ podporovanรฉ projekty na modernizรกciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vrรกtane nรกkupu novรฝch vlakovรฝch jednotiek. ฤalลกou kฤพรบฤovou oblasลฅou je modernizรกcia a rozvoj cestnej infraลกtruktรบry. Je to predovลกetkรฝm o vรฝstavbe diaฤพnic, rรฝchlostnรฝch ciest a ciest I. triedy. Mรกme tieลพ prioritnรบ os, v ktorej sa realizujรบ projekty na rozvoj verejnej osobnej dopravy. Novinkou oproti predchรกdzajรบcemu programovรฉmu obdobiu je oblasลฅ vodnej dopravy.
Akรฉ vรฝsledky by naลกej krajine mali priniesลฅ realizovanรฉ projekty v roku 2023?
Ak sa nรกm podarรญ vyฤerpaลฅ celรบ alokรกciu, na Slovensku mรกme potenciรกl vybudovaลฅ 115 kilometrov novรฝch diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, 300 kilometrov novรฝch a zmodernizovanรฝch ciest I. triedy a 110 kilometrov zmodernizovanรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ. V slovenskรฝch regiรณnoch bude premรกvaลฅ 46 novรฝch vlakovรฝch sรบprav, v najvรคฤลกรญch mestรกch pribudne 78 vozidiel mestskej hromadnej dopravy.
Elektriฤkovรฉ trate v Bratislave a Koลกiciach prejdรบ modernizรกciou a mala by byลฅ vybudovanรก novรก elektriฤkovรก traลฅ cez Petrลพalku. Mal by byลฅ zmodernizovanรฝ aj verejnรฝ prรญstav Bratislave, takisto sa z prostriedkov Eร snaลพรญme zabezpeฤiลฅ pokrytie vลกetkรฝch domรกcnostรญ na Slovensku ลกirokopรกsmovรฝm pripojenรญm s rรฝchlosลฅou minimรกlne 30 Mbit/s.
Vo vลกeobecnosti prinesรบ projekty jednak scelenie chรฝbajรบcich prepojenรญ transeurรณpskych dopravnรฝch sietรญ a tieลพ rast zamestnanosti a ลพivotnej รบrovne obyvateฤพov.
Ako sa rozbehla implementรกcia vรกลกho operaฤnรฉho programu? Ste spokojnรฝ s aktuรกlnym stavom zazmluvลovania projektov, resp. s ฤerpanรญm? Stihne sa podฤพa vรกs vyฤerpaลฅ celรก alokรกcia?
Nรกลก operaฤnรฝ program je z hฤพadiska ฤerpania eurรณpskych zdrojov aktuรกlne najรบspeลกnejลกรญm operaฤnรฝm programom na Slovensku. Do konca mรกja tohto roka sa vyuลพilo 403 miliรณnov eur zo zdrojov Eร, ฤo predstavuje desaลฅ percent alokรกcie. Zazmluvnenรฝch je 859 miliรณnov eur, ฤiลพe 21,66 percenta. V najbliลพลกom ฤase oฤakรกvame skorรฉ zazmluvnenie vรฝznamnรฝch projektov, ktorรฉ nรกm skokovo zvรฝลกia ฤerpanie aj kontrahovanie.
V oblasti ลพeleznรญc hovorรญm o projektoch modernizรกcie na รบsekoch Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก a Dolnรฝ Hriฤov โ ลฝilina. Z cestnรฝch projektov sme blรญzko pri zazmluvnenรญ projektu D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ, pripravujรบ sa tieลพ ลพiadosti o prรญspevok na tri novopodpรญsanรฉ diaฤพniฤnรฉ รบseky D1 Budimรญr โ Bidovce, D3 ฤadca Bukov โ Svrฤinovec a D1 Preลกov, zรกpad, Preลกov, juh.
Procesy sรบ nastavenรฉ na plynulรฉ kontrahovanie a ฤerpanie financiรญ na jednotlivรฉ projekty tak, aby sme eliminovali nรกrazovรฉ doฤerpรกvanie alokรกcie na konci programovรฉho obdobia. Niektorรฉ sektory majรบ uลพ teraz vyลกลกรญ potenciรกl ฤerpania, ako je disponibilnรก alokรกcia.
Jednou z kฤพรบฤovรฝch oblastรญ OP II je modernizรกcia a rozvoj cestnej infraลกtruktรบry.
Cez Slovensko prechรกdzajรบ tri hlavnรฉ transeurรณpske dopravnรฉ koridory. Sme prepojenรญ na susednรฉ krajiny a ich dopravnรบ infraลกtruktรบru. Ako tento fakt ovplyvลuje naลกe plรกnovanรฉ dopravnรฉ projekty?
Ide o kฤพรบฤovรฝ fakt. Slovenskรก republika sa zaviazala splniลฅ vลกetky zรกvรคzky tรฝkajรบce sa budovania chรฝbajรบcich รบsekov dopravnej infraลกtruktรบry zaradenej do siete TEN-T. Celkovรก stratรฉgia nadvรคzuje na ciele opรญsanรฉ v Bielej knihe Komisie o dopravnej politike. Slovenskรก republika nemรก v sรบฤasnosti koridory zรกkladnej siete TEN-T plnohodnotne vybudovanรฉ patriฤnou dopravnou infraลกtruktรบrou, ฤo znamenรก, ลพe aj naลกe investรญcie sa prioritne orientujรบ na ich vybudovanie.
Vรคฤลกina Slovรกkov si pod investรญciami do dopravy predstavรญ vรฝstavbu diaฤพnic. Sรบ diaฤพnice naozaj hlavnรฝm bodom operaฤnรฉho programu?
Diaฤพnice sรบ naozaj najviditeฤพnejลกou oblasลฅou operaฤnรฉho programu a pri vzniku OPII sme od Eurรณpskej komisie poลพadovali zvรฝลกenie alokรกcie, respektรญve adekvรกtne zdroje na zabezpeฤenie kontinuรกlnej vรฝstavby cestnej infraลกtruktรบry. Je to aj vzhฤพadom na znaฤnรฉ zaostรกvanie voฤi vyspelรฝm eurรณpskym krajinรกm v oblasti cestnej dopravy, ktorรฉ sa nรกm nepodarรญ odstrรกniลฅ v priebehu jednรฉho ฤi dvoch programovรฝch obdobรญ.
Stรกle eลกte nemรกme dobudovanรฉ zรกkladnรฉ diaฤพniฤnรฉ prepojenie medzi vรฝchodom a zรกpadom, ฤo je jedna z naลกich najdรดleลพitejลกรญch รบloh. Je potrebnรฉ budovaลฅ aj ostatnรฉ mรณdy dopravy, hlavne z dรดvodu udrลพateฤพnejลกieho rastu mobility a znรญลพenia negatรญvnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a ฤพudskรฉ zdravie.
Ktorรฉ รบseky naลกich diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest budรบ v tomto programovom obdobรญ (do roku 2023) dokonฤenรฉ a odovzdanรฉ do uลพรญvania motoristom?
V oblasti diaฤพnic sa v SR do roku 2023 sรบstredรญme najmรค na dobudovanie diaฤพnice D1 medzi Bratislavou a Koลกicami. Aลพ na jeden veฤพmi nรกroฤnรฝ horskรฝ รบsek medzi Turanmi a Hubovou sรบ uลพ vลกetky chรฝbajรบce รบseky rozostavanรฉ: tri v ลพilinskom kraji a dva na vรฝchode. Na diaฤพnici D3, ktorรก je naลกou spojnicou s Poฤพskom, chceme dobudovaลฅ tri รบseky.
Pracujeme tieลพ na vybudovanรญ kฤพรบฤovรฝch รบsekov rรฝchlostnรฝch ciest, najmรค medzi Zvolenom a Koลกicami.
Na Slovensku sรบ vลกak regiรณny, ktorรฉ nebudรบ diaฤพnice nikdy kriลพovaลฅ. Prispieva Eurรณpska รบnia na rozvoj dopravnej infraลกtruktรบry aj na takรฝchto miestach?
Nรกลก operaฤnรฝ program sa delรญ podฤพa oblastรญ, kde sa buduje infraลกtruktรบra. Popri diaฤพniciach kladieme veฤพkรฝ dรดraz aj na cesty prvej triedy, na ktorรฉ mรกme takisto vyฤlenenรฉ peniaze z fondov Eurรณpskej รบnie. Konkrรฉtne, takmer 350 miliรณnov eur je urฤenรฝch na modernizรกciu ciest I. triedy a na zlepลกenie parametrov ciest I. triedy. Slovenskรฉ cesty alebo mosty sรบ ฤasto v havarijnom stave, obchvaty miest neexistujรบ a obyvatelia nemajรบ moลพnosลฅ alternatรญvnej dopravy.
Preto je rozลกรญrenie a skvalitnenie regionรกlnych komunikรกcii rovnako dรดleลพitรฉ, keฤลพe na nich prebieha zatiaฤพ viac ako polovica dopravnรฝch vรฝkonov na Slovensku. Celkovo sa do konca programovรฉho obdobia mรก opraviลฅ viac ako 60 mostov a 190 km ciest prvej triedy na รบzemรญ Slovenska. Pripravujeme a realizujeme aj projekty na vรฝstavbu obchvatov miest, naprรญklad v Brezne, ล ali, Trnave, Senici, Komรกrne ฤi v Sabinove.
V aktuรกlnom OP II bude mรดcลฅ Slovensko vyuลพiลฅ na rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vrรกtane nรกkupu novรฝch vlakov takmer miliardu eur.
Trendom vo vyspelรฝch krajinรกch Eร je vลกak prechod od รกut k verejnej osobnej doprave. Akรฉ faktory prispejรบ podฤพa vรกs k tomu, ลพe si Slovรกci nechajรบ auto na dlhลกie trasy a dennรฉ cestovanie do centier miest absolvujรบ vlakom ฤi elektriฤkou? Alebo dokonca na bicykli?
Toto je veฤพmi komplexnรก otรกzka, ale v zรกsade rรฝchle rieลกenia sรบvisia so skvalitnenรญm vozovรฉho parku ลพeleznรญc a nรกkupom novรฝch vlakovรฝch sรบprav โ aby ฤพudia nemali problรฉm sadnรบลฅ si do vlaku a odviezลฅ sa tam, kam potrebujรบ. Mali by to byลฅ vlaky modernej generรกcie, aby to pre ฤพudรญ predstavovalo ekvivalent cestovania autom. Druhรฝm krokom je nastaviลฅ grafikon vlakovej dopravy tak, aby ฤพudia neฤakali na vlak dlho. Toto je vลกak opatrenie mimo operaฤnรฉho programu.
Tretรญm predpokladom je postupnรฉ vybudovanie zรกchytnรฝch parkovรญsk typu Park & Ride. Na kaลพdej stanici by malo byลฅ moลพnรฉ zaparkovaลฅ auto a prejsลฅ zvyลกok cesty do svojho cieฤพa vlakom tak, ako to je v krajinรกch zรกpadnej Eurรณpy. Masรญvny presun ฤพudรญ k verejnej osobnej doprave sรบvisรญ so zahlcovanรญm ciest autami, ฤo bude gradovaลฅ. Naลกou vรญziou je, aby sme do roku 2023 zatraktรญvnili verejnรบ osobnรบ dopravu, naprรญklad v Bratislave vybudovanรญm novรฝch ลพelezniฤnรฝch zastรกvok a zรกchytnรฝch parkovรญsk v okolรญ hlavnรฉho mesta.
V prรญpade รบspechu sa v budรบcnosti bude podporovaลฅ takรฉto rieลกenie aj v okolรญ Koลกรญc, ลฝiliny a ostatnรฝch veฤพkรฝch miest s dobrou ลพelezniฤnou obsluhou. Splnenie cieฤพa prilรกkaลฅ ฤพudรญ k ekologickej verejnej hromadnej doprave dosiahneme aj ฤalลกou obnovou vozidiel mestskej hromadnej dopravy v najvรคฤลกรญch slovenskรฝch aglomerรกciรกch a modernizรกciou sรบvisiacej infraลกtruktรบry. Tam vidรญm priestor na komplementรกrne rieลกenia s Integrovanรฝm regionรกlnym operaฤnรฝm programom, ktorรฝ podporuje z eurรณpskych zdrojov naprรญklad vรฝstavbu cyklochodnรญkov.
Len na dokonฤenie zรกkladnej cestnej infraลกtruktรบry by Slovensko potrebovalo okolo 6 miliรกrd eur. Akรฉ sรบ okrem OPII ฤalลกie moลพnosti ฤerpaลฅ prostriedky z fondov Eร na dopravu?
Medzi ฤalลกie prostriedky, ktorรฉ nรกm Eurรณpska รบnia ponรบka, patrรญ naprรญklad Nรกstroj na prepรกjanie Eurรณpy (CEF). Ide o novรฝ finanฤnรฝ nรกstroj Eurรณpskej komisie, z ktorรฉho mรก Slovensko moลพnosลฅ zรญskaลฅ aลพ 743 miliรณnov eur. Tรฝka sa to predovลกetkรฝm cezhraniฤnรฝch dopravnรฝch projektov a chรฝbajรบcich prepojenรญ v rรกmci zรกkladnej TEN-T siete. V rรกmci CEF-u je vรคฤลกina financiรญ urฤenรก na ekologickรฉ formy dopravy, naprรญklad ลพeleznice a vodnรบ dopravu, na financovanie cestnรฝch projektov sรบ len limitovanรฉ moลพnosti. Naลกou ambรญciou je tento pomer upraviลฅ v ฤalลกom viacroฤnom programovom obdobรญ.
Diaฤพnice sรบ najviditeฤพnejลกou oblasลฅou operaฤnรฉho programu, na obrรกzku je รบsek pri Suฤanoch.
ลฝelezniฤnรก doprava mรก veฤพkรบ podporu aj v Eurรณpskej รบnii. Akรฝ je vรฝznam modernizรกcie tohto mรณdu dopravy, vidรญte v ลom potenciรกl pre Slovensko?
ลฝelezniฤnรก doprava mรก veฤพkรฝ potenciรกl a urฤite bude maลฅ miesto v budรบcej eurรณpskej doprave. Zvyลกuje konkurencieschopnosลฅ regiรณnov, zlepลกuje mobilitu obyvateฤพov a potenciรกl rastu zamestnanosti. Je to mรณd dopravy, ktorรฝ zabezpeฤuje efektรญvny presun veฤพkรฉho poฤtu ฤพudรญ, ale aj tovaru, zรกroveล ide o jednu z najbezpeฤnejลกรญch foriem dopravy. Vฤaka Eร sa od roku 2004 zmodernizovalo okolo 130 km ลพeleznรญc, ฤalลกie desiatky sa modernizujรบ. Robรญme vลกetko pre to, aby sme postupne zmodernizovali vลกetky kฤพรบฤovรฉ trate na Slovensku.
V aktuรกlnom Operaฤnom programe Integrovanรก Infraลกtruktรบra 2014 โ 2020 bude mรดcลฅ Slovensko vyuลพiลฅ na rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vrรกtane nรกkupu novรฝch vlakov takmer miliardu eur. ฤalลกie eurรณpske peniaze na modernizรกciu ลพeleznรญc, pribliลพne 420 mil. eur, mรดลพe Slovensko ฤerpaลฅ z finanฤnรฉho nรกstroja CEF. Spolu to predstavuje aลพ sumu 1,4 miliardy eur, ktorรฉ mรดลพu zรกsadne zmeniลฅ tvรกr slovenskรฝch ลพeleznรญc.
Bude podpora Eurรณpskej รบnie na modernizรกciu dopravy pokraฤovaลฅ aj po roku 2020? Akรฝ vplyv na kohรฉznu politiku bude maลฅ podฤพa vรกs vystรบpenie Veฤพkej Britรกnie z Eร?
Toto je veฤพmi pรกlฤivรก otรกzka. Vnรญmame vรฝznamnรฝ vplyv Brexitu v tejto oblasti, ktorรฉho dรดsledkom je sรบฤasnรฝ stav โhฤพadaniaโ sa Eร v novom prostredรญ a podmienkach post Brexitu. Podฤพa vลกetkรฝch indรญciรญ, ktorรฉ mรกme, bude istรก forma kohรฉznej politiky pokraฤovaลฅ, hoci moลพno uลพ v menลกom rozsahu.
Ako nรกhradnรฉ, resp. doplnkovรฉ rieลกenia sa uprednostลujรบ kombinรกcie fondov, najmรค nรกvratnรฉ formy financovania. S tรฝmto uลพ mรกme aj urฤitรฉ skรบsenosti โ naprรญklad s vyuลพitรญm kombinovanรฝch foriem financovania pri prรญprave projektu vรฝstavby bratislavskรฉho obchvatu D4/R7. V tejto sรบvislosti vลกak treba podotknรบลฅ, ลพe pri pouลพitรญ nรกvratnรฝch prostriedkov existujรบ aj urฤitรฉ obmedzenia, hlavne kvรดli vplyvom na verejnรฝ dlh Slovenska.
Uลพ teraz sa na ministerstve dopravy pripravujeme na aplikรกciu nรกvratnรฝch foriem financovania ฤi kombinรกciu fondov a zdrojov sรบkromnรฝch subjektov aj pri inรฝch mรณdoch dopravy, naprรญklad pri ลพeleznici. Intenzรญvne vลกak rokujeme so zรกstupcami Eurรณpskej komisie o tom, ลพe aj nenรกvratnรฉ formy financovania majรบ svoje miesto a treba v nich pokraฤovaลฅ.
(sf)
FOTO: Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2017.