image 92835 25 v1
Galรฉria(5)

Investรญcie do infraลกtruktรบry prinesรบ rast zamestnanosti a ลพivotnej รบrovne

Partneri sekcie:

Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII) je najvรคฤลกรญm operaฤnรฝm programom v rรกmci Partnerskej dohody medzi Eรš a SR o vyuลพรญvanรญ eurรณpskych fondov v rokoch 2014 aลพ 2020. Aลพ 4,6 miliardy eur mรดลพeme vyuลพiลฅ na zmysluplnรฉ investovanie do rastu a zamestnanosti cez modernizรกciu dopravnej infraลกtruktรบry a rozvoj informaฤnej spoloฤnosti. O tom, ฤo to v praxi znamenรก a ktorรฉ konkrรฉtne projekty majรบ k tomuto cieฤพu prispieลฅ, sme hovorili s Jurajom Mรฉrym, generรกlnym riaditeฤพom sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a vรฝstavby SR.

01 Mery
03 Ministerstvo
04 Ministerstvo
05 Ministerstvo

Od novembra minulรฉho roka vediete na ministerstve dopravy Sekciu riadenia projektov, ktorรก riadi najvรคฤลกรญ slovenskรฝ Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII). Programovรฉ obdobie beลพรญ od roku 2014. Nastรบpili ste do โ€žrozbehnutรฉho vlakuโ€œ alebo ste implementรกciu OPII nastavovali nanovo?
Nรกลก operaฤnรฝ program schvรกlila Eurรณpska komisia ako jeden z prvรฝch operaฤnรฝch programov uลพ v roku 2014. Dรก sa povedaลฅ, ลพe som nastรบpil do uลพ rozbehnutรฉho vlaku. Operaฤnรฝ program ako takรฝ je strategickรฝ dokument, prostrednรญctvom ktorรฉho dosiahneme do roku 2023 ciele stanovenรฉ v nรกrodnej dopravnej stratรฉgii. V rรกmci infraลกtruktรบry sa chceme priblรญลพiลฅ รบrovni rozvinutรฝch krajรญn Eurรณpskej รบnie.

Keฤลพe projekty v oblasti dopravy sa pripravujรบ dlhodobo, je znรกmym faktom, ลพe eurofondy v OPII sรบ uลพ viac-menej pridelenรฉ na konkrรฉtne projekty, ktorรฉ boli dokonca uลพ vopred prediskutovanรฉ s Eurรณpskou komisiou. Dajรบ sa tak eลกte vo vรฝbere projektov predpokladaลฅ nejakรฉ zmeny?
Je pravda, ลพe najmรค veฤพkรฉ, prioritnรฉ projekty bolo nevyhnutnรฉ uลพ vopred prediskutovaลฅ s naลกimi partnermi v Bruseli. Treba braลฅ do รบvahy aj fakt, ลพe prรญprava veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov trvรก pomerne dlho. Od prvotnรฉho plรกnu aลพ po realizรกciu to mรดลพe byลฅ sedem aลพ osem rokov. Zรกkladnรฝ vรฝber veฤพkรฝch projektov je uลพ stanovenรฝ, ale, samozrejme, do รบvahy musรญme braลฅ aj neoฤakรกvanรฉ udalosti. Zmena v zรกsobnรญku projektov mรดลพe poฤas implementรกcie operaฤnรฉho programu do istej miery nastaลฅ. V zรกsobnรญku mรกme pripravenรฉ aj ฤalลกie projekty, ktorรฉ mรดลพeme realizovaลฅ v prรญpade, ลพe budรบ zmeny nevyhnutnรฉ.

Juraj Méry, generálny riaditeฤพ sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a výstavby SR
Juraj Mรฉry, generรกlny riaditeฤพ sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a vรฝstavby SR

Nรกzov โ€žintegrovanรก infraลกtruktรบraโ€œ znamenรก zlรบฤenie viacerรฝch mรณdov dopravy a informatizรกciu spoloฤnosti. Ktorรฉ konkrรฉtne oblasti dopravy sรบ z OPII podporovanรฉ?
V rรกmci OPII sรบ podporovanรฉ projekty na modernizรกciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vrรกtane nรกkupu novรฝch vlakovรฝch jednotiek. ฤŽalลกou kฤพรบฤovou oblasลฅou je modernizรกcia a rozvoj cestnej infraลกtruktรบry. Je to predovลกetkรฝm o vรฝstavbe diaฤพnic, rรฝchlostnรฝch ciest a ciest I. triedy. Mรกme tieลพ prioritnรบ os, v ktorej sa realizujรบ projekty na rozvoj verejnej osobnej dopravy. Novinkou oproti predchรกdzajรบcemu programovรฉmu obdobiu je oblasลฅ vodnej dopravy.

Akรฉ vรฝsledky by naลกej krajine mali priniesลฅ realizovanรฉ projekty v roku 2023?
Ak sa nรกm podarรญ vyฤerpaลฅ celรบ alokรกciu, na Slovensku mรกme potenciรกl vybudovaลฅ 115 kilometrov novรฝch diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, 300 kilometrov novรฝch a zmodernizovanรฝch ciest I. triedy a 110 kilometrov zmodernizovanรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ. V slovenskรฝch regiรณnoch bude premรกvaลฅ 46 novรฝch vlakovรฝch sรบprav, v najvรคฤลกรญch mestรกch pribudne 78 vozidiel mestskej hromadnej dopravy.

Elektriฤkovรฉ trate v Bratislave a Koลกiciach prejdรบ modernizรกciou a mala by byลฅ vybudovanรก novรก elektriฤkovรก traลฅ cez Petrลพalku. Mal by byลฅ zmodernizovanรฝ aj verejnรฝ prรญstav Bratislave, takisto sa z prostriedkov Eรš snaลพรญme zabezpeฤiลฅ pokrytie vลกetkรฝch domรกcnostรญ na Slovensku ลกirokopรกsmovรฝm pripojenรญm s rรฝchlosลฅou minimรกlne 30 Mbit/s.
Vo vลกeobecnosti prinesรบ projekty jednak scelenie chรฝbajรบcich prepojenรญ transeurรณpskych dopravnรฝch sietรญ a tieลพ rast zamestnanosti a ลพivotnej รบrovne obyvateฤพov.

Ako sa rozbehla implementรกcia vรกลกho operaฤnรฉho programu? Ste spokojnรฝ s aktuรกlnym stavom zazmluvลˆovania projektov, resp. s ฤerpanรญm? Stihne sa podฤพa vรกs vyฤerpaลฅ celรก alokรกcia?
Nรกลก operaฤnรฝ program je z hฤพadiska ฤerpania eurรณpskych zdrojov aktuรกlne najรบspeลกnejลกรญm operaฤnรฝm programom na Slovensku. Do konca mรกja tohto roka sa vyuลพilo 403 miliรณnov eur zo zdrojov Eรš, ฤo predstavuje desaลฅ percent alokรกcie. Zazmluvnenรฝch je 859 miliรณnov eur, ฤiลพe 21,66 percenta. V najbliลพลกom ฤase oฤakรกvame skorรฉ zazmluvnenie vรฝznamnรฝch projektov, ktorรฉ nรกm skokovo zvรฝลกia ฤerpanie aj kontrahovanie.

V oblasti ลพeleznรญc hovorรญm o projektoch modernizรกcie na รบsekoch Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก a Dolnรฝ Hriฤov โ€“ ลฝilina. Z cestnรฝch projektov sme blรญzko pri zazmluvnenรญ projektu D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ, pripravujรบ sa tieลพ ลพiadosti o prรญspevok na tri novopodpรญsanรฉ diaฤพniฤnรฉ รบseky D1 Budimรญr โ€“ Bidovce, D3 ฤŒadca Bukov โ€“ Svrฤinovec a D1 Preลกov, zรกpad, Preลกov, juh.

Procesy sรบ nastavenรฉ na plynulรฉ kontrahovanie a ฤerpanie financiรญ na jednotlivรฉ projekty tak, aby sme eliminovali nรกrazovรฉ doฤerpรกvanie alokรกcie na konci programovรฉho obdobia. Niektorรฉ sektory majรบ uลพ teraz vyลกลกรญ potenciรกl ฤerpania, ako je disponibilnรก alokรกcia.

Jednou z kฤพúฤových oblastí OP II je modernizácia a rozvoj cestnej infraštruktúry.

Jednou z kฤพรบฤovรฝch oblastรญ OP II je modernizรกcia a rozvoj cestnej infraลกtruktรบry.

Cez Slovensko prechรกdzajรบ tri hlavnรฉ transeurรณpske dopravnรฉ koridory. Sme prepojenรญ na susednรฉ krajiny a ich dopravnรบ infraลกtruktรบru. Ako tento fakt ovplyvลˆuje naลกe plรกnovanรฉ dopravnรฉ projekty?
Ide o kฤพรบฤovรฝ fakt. Slovenskรก republika sa zaviazala splniลฅ vลกetky zรกvรคzky tรฝkajรบce sa budovania chรฝbajรบcich รบsekov dopravnej infraลกtruktรบry zaradenej do siete TEN-T. Celkovรก stratรฉgia nadvรคzuje na ciele opรญsanรฉ v Bielej knihe Komisie o dopravnej politike. Slovenskรก republika nemรก v sรบฤasnosti koridory zรกkladnej siete TEN-T plnohodnotne vybudovanรฉ patriฤnou dopravnou infraลกtruktรบrou, ฤo znamenรก, ลพe aj naลกe investรญcie sa prioritne orientujรบ na ich vybudovanie.

Vรคฤลกina Slovรกkov si pod investรญciami do dopravy predstavรญ vรฝstavbu diaฤพnic. Sรบ diaฤพnice naozaj hlavnรฝm bodom operaฤnรฉho programu?
Diaฤพnice sรบ naozaj najviditeฤพnejลกou oblasลฅou operaฤnรฉho programu a pri vzniku OPII sme od Eurรณpskej komisie poลพadovali zvรฝลกenie alokรกcie, respektรญve adekvรกtne zdroje na zabezpeฤenie kontinuรกlnej vรฝstavby cestnej infraลกtruktรบry. Je to aj vzhฤพadom na znaฤnรฉ zaostรกvanie voฤi vyspelรฝm eurรณpskym krajinรกm v oblasti cestnej dopravy, ktorรฉ sa nรกm nepodarรญ odstrรกniลฅ v priebehu jednรฉho ฤi dvoch programovรฝch obdobรญ.

Stรกle eลกte nemรกme dobudovanรฉ zรกkladnรฉ diaฤพniฤnรฉ prepojenie medzi vรฝchodom a zรกpadom, ฤo je jedna z naลกich najdรดleลพitejลกรญch รบloh. Je potrebnรฉ budovaลฅ aj ostatnรฉ mรณdy dopravy, hlavne z dรดvodu udrลพateฤพnejลกieho rastu mobility a znรญลพenia negatรญvnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a ฤพudskรฉ zdravie.

Ktorรฉ รบseky naลกich diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest budรบ v tomto programovom obdobรญ (do roku 2023) dokonฤenรฉ a odovzdanรฉ do uลพรญvania motoristom?
V oblasti diaฤพnic sa v SR do roku 2023 sรบstredรญme najmรค na dobudovanie diaฤพnice D1 medzi Bratislavou a Koลกicami. Aลพ na jeden veฤพmi nรกroฤnรฝ horskรฝ รบsek medzi Turanmi a Hubovou sรบ uลพ vลกetky chรฝbajรบce รบseky rozostavanรฉ: tri v ลพilinskom kraji a dva na vรฝchode. Na diaฤพnici D3, ktorรก je naลกou spojnicou s Poฤพskom, chceme dobudovaลฅ tri รบseky.  
Pracujeme tieลพ na vybudovanรญ kฤพรบฤovรฝch รบsekov rรฝchlostnรฝch ciest, najmรค medzi Zvolenom a Koลกicami.

Na Slovensku sรบ vลกak regiรณny, ktorรฉ nebudรบ diaฤพnice nikdy kriลพovaลฅ. Prispieva Eurรณpska รบnia na rozvoj dopravnej infraลกtruktรบry aj na takรฝchto miestach?
Nรกลก operaฤnรฝ program sa delรญ podฤพa oblastรญ, kde sa buduje infraลกtruktรบra. Popri diaฤพniciach kladieme veฤพkรฝ dรดraz aj na cesty prvej triedy, na ktorรฉ mรกme takisto vyฤlenenรฉ peniaze z fondov Eurรณpskej รบnie. Konkrรฉtne, takmer 350 miliรณnov eur je urฤenรฝch na modernizรกciu ciest I. triedy a na zlepลกenie parametrov ciest I. triedy. Slovenskรฉ cesty alebo mosty sรบ ฤasto v havarijnom stave, obchvaty miest neexistujรบ a obyvatelia nemajรบ moลพnosลฅ alternatรญvnej dopravy.

Preto je rozลกรญrenie a skvalitnenie regionรกlnych komunikรกcii rovnako dรดleลพitรฉ, keฤลพe na nich prebieha zatiaฤพ viac ako polovica dopravnรฝch vรฝkonov na Slovensku. Celkovo sa do konca programovรฉho obdobia mรก opraviลฅ viac ako 60 mostov a 190 km ciest prvej triedy na รบzemรญ Slovenska. Pripravujeme a realizujeme aj projekty na vรฝstavbu obchvatov miest, naprรญklad v Brezne, ล ali, Trnave, Senici, Komรกrne ฤi v Sabinove.

V aktuálnom OP II bude môcลฅ Slovensko vyuลพiลฅ na rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vrátane nákupu nových vlakov takmer miliardu eur.

V aktuรกlnom OP II bude mรดcลฅ Slovensko vyuลพiลฅ na rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vrรกtane nรกkupu novรฝch vlakov takmer miliardu eur.

Trendom vo vyspelรฝch krajinรกch Eรš je vลกak prechod od รกut k verejnej osobnej doprave. Akรฉ faktory prispejรบ podฤพa vรกs k tomu, ลพe si Slovรกci nechajรบ auto na dlhลกie trasy a dennรฉ cestovanie do centier miest absolvujรบ vlakom ฤi elektriฤkou? Alebo dokonca na bicykli?
Toto je veฤพmi komplexnรก otรกzka, ale v zรกsade rรฝchle rieลกenia sรบvisia so skvalitnenรญm vozovรฉho parku ลพeleznรญc a nรกkupom novรฝch vlakovรฝch sรบprav โ€“ aby ฤพudia nemali problรฉm sadnรบลฅ si do vlaku a odviezลฅ sa tam, kam potrebujรบ. Mali by to byลฅ vlaky modernej generรกcie, aby to pre ฤพudรญ predstavovalo ekvivalent cestovania autom. Druhรฝm krokom je nastaviลฅ grafikon vlakovej dopravy tak, aby ฤพudia neฤakali na vlak dlho. Toto je vลกak opatrenie mimo operaฤnรฉho programu.

Tretรญm predpokladom je postupnรฉ vybudovanie zรกchytnรฝch parkovรญsk typu Park & Ride. Na kaลพdej stanici by malo byลฅ moลพnรฉ zaparkovaลฅ auto a prejsลฅ zvyลกok cesty do svojho cieฤพa vlakom tak, ako to je v krajinรกch zรกpadnej Eurรณpy. Masรญvny presun ฤพudรญ k verejnej osobnej doprave sรบvisรญ so zahlcovanรญm ciest autami, ฤo bude gradovaลฅ. Naลกou vรญziou je, aby sme do roku 2023 zatraktรญvnili verejnรบ osobnรบ dopravu, naprรญklad v Bratislave vybudovanรญm novรฝch ลพelezniฤnรฝch zastรกvok a zรกchytnรฝch parkovรญsk v okolรญ hlavnรฉho mesta.

V prรญpade รบspechu sa v budรบcnosti bude podporovaลฅ takรฉto rieลกenie aj v okolรญ Koลกรญc, ลฝiliny a ostatnรฝch veฤพkรฝch miest s dobrou ลพelezniฤnou obsluhou. Splnenie cieฤพa prilรกkaลฅ ฤพudรญ k ekologickej verejnej hromadnej doprave dosiahneme aj ฤalลกou obnovou vozidiel mestskej hromadnej dopravy v najvรคฤลกรญch slovenskรฝch aglomerรกciรกch a modernizรกciou sรบvisiacej infraลกtruktรบry. Tam vidรญm priestor na komplementรกrne rieลกenia s Integrovanรฝm regionรกlnym operaฤnรฝm programom, ktorรฝ podporuje z eurรณpskych zdrojov naprรญklad vรฝstavbu cyklochodnรญkov.

Len na dokonฤenie zรกkladnej cestnej infraลกtruktรบry by Slovensko potrebovalo okolo 6 miliรกrd eur. Akรฉ sรบ okrem OPII ฤalลกie moลพnosti ฤerpaลฅ prostriedky z fondov Eรš na dopravu?
Medzi ฤalลกie prostriedky, ktorรฉ nรกm Eurรณpska รบnia ponรบka, patrรญ naprรญklad Nรกstroj na prepรกjanie Eurรณpy (CEF). Ide o novรฝ finanฤnรฝ nรกstroj Eurรณpskej komisie, z ktorรฉho mรก Slovensko moลพnosลฅ zรญskaลฅ aลพ 743 miliรณnov eur. Tรฝka sa to predovลกetkรฝm cezhraniฤnรฝch dopravnรฝch projektov a chรฝbajรบcich prepojenรญ v rรกmci zรกkladnej TEN-T siete. V rรกmci CEF-u je vรคฤลกina financiรญ urฤenรก na ekologickรฉ formy dopravy, naprรญklad ลพeleznice a vodnรบ dopravu, na financovanie cestnรฝch projektov sรบ len limitovanรฉ moลพnosti. Naลกou ambรญciou je tento pomer upraviลฅ v ฤalลกom viacroฤnom programovom obdobรญ.

Diaฤพnice sú najviditeฤพnejšou oblasลฅou operaฤného programu, na obrázku je úsek pri Suฤanoch.

Diaฤพnice sรบ najviditeฤพnejลกou oblasลฅou operaฤnรฉho programu, na obrรกzku je รบsek pri Suฤanoch.

ลฝelezniฤnรก doprava mรก veฤพkรบ podporu aj v Eurรณpskej รบnii. Akรฝ je vรฝznam modernizรกcie tohto mรณdu dopravy, vidรญte v ลˆom potenciรกl pre Slovensko?
ลฝelezniฤnรก doprava mรก veฤพkรฝ potenciรกl a urฤite bude maลฅ miesto v budรบcej eurรณpskej doprave. Zvyลกuje konkurencieschopnosลฅ regiรณnov, zlepลกuje mobilitu obyvateฤพov a potenciรกl rastu zamestnanosti. Je to mรณd dopravy, ktorรฝ zabezpeฤuje efektรญvny presun veฤพkรฉho poฤtu ฤพudรญ, ale aj tovaru, zรกroveลˆ ide o jednu z najbezpeฤnejลกรญch foriem dopravy. Vฤaka Eรš sa od roku 2004 zmodernizovalo okolo 130 km ลพeleznรญc, ฤalลกie desiatky sa modernizujรบ. Robรญme vลกetko pre to, aby sme postupne zmodernizovali vลกetky kฤพรบฤovรฉ trate na Slovensku.

V aktuรกlnom Operaฤnom programe Integrovanรก Infraลกtruktรบra 2014 โ€“ 2020 bude mรดcลฅ Slovensko vyuลพiลฅ na rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vrรกtane nรกkupu novรฝch vlakov takmer miliardu eur. ฤŽalลกie eurรณpske peniaze na modernizรกciu ลพeleznรญc, pribliลพne 420 mil. eur, mรดลพe Slovensko ฤerpaลฅ z finanฤnรฉho nรกstroja CEF. Spolu to predstavuje aลพ sumu 1,4 miliardy eur, ktorรฉ mรดลพu zรกsadne zmeniลฅ tvรกr slovenskรฝch ลพeleznรญc.

Bude podpora Eurรณpskej รบnie na modernizรกciu dopravy pokraฤovaลฅ aj po roku 2020? Akรฝ vplyv na kohรฉznu politiku bude maลฅ podฤพa vรกs vystรบpenie Veฤพkej Britรกnie z Eรš?

Toto je veฤพmi pรกlฤivรก otรกzka. Vnรญmame vรฝznamnรฝ vplyv Brexitu v tejto oblasti, ktorรฉho dรดsledkom je sรบฤasnรฝ stav โ€žhฤพadaniaโ€œ sa Eรš v novom prostredรญ a podmienkach post Brexitu. Podฤพa vลกetkรฝch indรญciรญ, ktorรฉ mรกme, bude istรก forma kohรฉznej politiky pokraฤovaลฅ, hoci moลพno uลพ v menลกom rozsahu.

Ako nรกhradnรฉ, resp. doplnkovรฉ rieลกenia sa uprednostลˆujรบ kombinรกcie fondov, najmรค nรกvratnรฉ formy financovania. S tรฝmto uลพ mรกme aj urฤitรฉ skรบsenosti โ€“ naprรญklad s vyuลพitรญm kombinovanรฝch foriem financovania pri prรญprave projektu vรฝstavby bratislavskรฉho obchvatu D4/R7. V tejto sรบvislosti vลกak treba podotknรบลฅ, ลพe pri pouลพitรญ nรกvratnรฝch prostriedkov existujรบ aj urฤitรฉ obmedzenia, hlavne kvรดli vplyvom na verejnรฝ dlh Slovenska.

Uลพ teraz sa na ministerstve dopravy pripravujeme na aplikรกciu nรกvratnรฝch foriem financovania ฤi kombinรกciu fondov a zdrojov sรบkromnรฝch subjektov aj pri inรฝch mรณdoch dopravy, naprรญklad pri ลพeleznici. Intenzรญvne vลกak rokujeme so zรกstupcami Eurรณpskej komisie o tom, ลพe aj nenรกvratnรฉ formy financovania majรบ svoje miesto a treba v nich pokraฤovaลฅ.

(sf)
FOTO: Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2017.

Najฤรญtanejลกie