Investiฤnรก ฤinnosลฅ Slovenskej sprรกvy ciest
Galรฉria(4)

Investiฤnรก ฤinnosลฅ Slovenskej sprรกvy ciest

Partneri sekcie:

Slovenskรก sprรกva ciest spravuje cesty I. triedy vย dฤบลพke asi 3ย 137 km. Aj keฤ vย ostatnรฝch rokoch sa pozornosลฅ sรบstreฤuje najmรค na diaฤพnice aย rรฝchlostnรฉ cesty, vย sรบฤasnosti aย najbliลพลกej budรบcnosti zostรกvajรบ zย hฤพadiska dopravnรฝch vรฝkonov najvรฝznamnejลกou ฤasลฅou cestnej siete prรกve cesty I. triedy.

Investiฤnรก ฤinnosลฅ SSC je financovanรก buฤ zo zdrojov ลกtรกtneho rozpoฤtu, alebo zย Eurรณpskych fondov regionรกlneho rozvoja (ERDF). Takto moลพno uskutoฤลˆovaลฅ investiฤnรฉ zรกmery obsiahnutรฉ vย Programe rozvoja cestnej siete. Proces vรฝberu investiฤnรฝch akciรญ podlieha prรญsnemu odsรบhlasovaniu vย rรกmci SSC, ale najmรค zo strany Ministerstva dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR (MDPaT SR).

Rok 2009
Vย roku 2009 mala SSC na kapitรกlovรฉ vรฝdavky zo ลกtรกtneho rozpoฤtu na investiฤnรบ ฤinnosลฅ vyฤlenenรฝch takmer 70 mil. โ‚ฌ, zย toho na spolufinancovanie projektov, ktorรฉ sรบ financovanรฉ zย fondov ERDF sa vynaloลพilo viac ako 4 mil.ย โ‚ฌ. Zย fondov ERDF bolo vyฤerpanรฝch takmer 13 mil. โ‚ฌ.

Vย tomto roku sa odovzdalo do pouลพรญvania viac ako 35โ€‰km novรฝch aย zrekonลกtruovanรฝch ciest I. triedy aย ich sรบฤastรญ.

Rok 2010
Vย tomto roku bolo zo ลกtรกtneho rozpoฤtu na kapitรกlovรฉ vรฝdavky na investiฤnรบ ฤinnosลฅ SSC pridelenรฝch vyลกe 43 mil. โ‚ฌ. Na spolufinancovanie stavieb je vyฤlenenรฝch vyลกe 20ย mil.ย โ‚ฌ. Zย fondov ERDF je naplรกnovanรฉ vyฤerpaลฅ 55ย mil. โ‚ฌ.

Finanฤnรฉ prostriedky zo ลกtรกtneho rozpoฤtu vย porovnanรญ sย rokom 2009 poklesli oย pribliลพne 20 mil. โ‚ฌ. Toto znรญลพenie viedlo kย znรญลพeniu objemu stavebnรฝch prรกc, moลพnostรญ prรญpravy novรฝch akciรญ aย podobne. Zย toho dรดvodu sa SSC zamerala najmรค na dokonฤenie rozostavanรฝch akciรญ, kde sa investuje podstatnรก ฤasลฅ pridelenรฉho balรญka peลˆazรญ, asi 32 mil. โ‚ฌ.

Tab. 2 Dokonฤenรฉ stavby, resp. stavby danรฉ do pouลพรญvania vย roku 2009, hradenรฉ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu

Medzi priority investiฤnรฉho procesu financovanรฝch zo ลกtรกtneho rozpoฤtu vย sรบฤasnosti patria:

  • I/75 Demandice โ€“ zosuv
  • I/64 Topoฤพฤany โ€“ preloลพka, 2. stavba, 2. etapa
  • I/51 Trnava, Nitrianska
  • I/63 Rovinka, BOย 
  • I/65 Nitra โ€“ Hronskรฝ Beลˆadik, BO, lokalita Beladice aย Zlatรฉ Moravceย 
  • I/63, I/64 Komรกrno โ€“ kriลพovatka
  • I/75 Slรกdkoviฤovo โ€“ kriลพovatkaย 
  • I/64 aย III/06460 Kruลกovce, MOK
  • I/50 Lovฤica โ€“ hranica kraja, sanรกcia, 3. รบsekย 
  • I/59 Starรฉ hory โ€“ Jelenec
  • I/75 Dolnรฉ Plachtince โ€“ most 052
  • I/73 โ€“ 024 Svidnรญk โ€“ most
  • I/15 Stropkov โ€“ rekonลกtrukcia vozovky
  • I/18 Makov โ€“ zosuv
  • I/18 Kolรกrovice pod ฤŒiakovom
  • I/50 Handlovรก โ€“ centrum
  • I/18 โ€“ II/584 Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ kriลพovatka
  • I/11 ฤŒadca โ€“ most 204
  • I/65 Prรญbovce โ€“ most 088
  • I/59 Ruลพomberok โ€“ most 062
  • I/11 Budatรญn โ€“ kriลพovatka
  • I/18 โ€“ II/507 Bytฤa โ€“ kriลพovatkaย 
  • I/66 Zรกmostie โ€“ rekonลกtrukcia mostnรฝch objektov 093, 093a
  • I/69 Rakytovce โ€“ rekonลกtrukcia mostnรฉho objektu ฤ. 013
  • I/50 Zvolen โ€“ Neresnica, mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka
  • I/75 ฤŒebovce โ€“ AZ, Slovenskรฉ Kฤพaฤany
  • I/68 Mnรญลกek nad Popradom โ€“ ลกt. hr. SR/PR
  • I/67 Dubina โ€“ Hranovnica, zosuv
  • I/59 Tvrdoลกรญn โ€“ most
  • I/18 ลฝilina โ€“ most 260
  • I/18 Ivachnovรก โ€“ most 335
  • I/72 Krรกฤพova Lehota โ€“ most 036
  • I/59 Kลˆaลพia โ€“ zosuv

Projektovo sa pripravuje:

  • I/51 Trnava โ€“ juลพnรฝ obchvat
  • I/51,ย I/64,ย I/65 Nitra โ€“ kriลพovatky
  • I/61 Kaplnรก โ€“ most ฤ. 61-015
  • I/61 ฤŒervenรญk โ€“ most ฤ. 61-032
  • I/63 Kรบtniky โ€“ most ฤ. 63-012
  • I/64 Nitra โ€“ most ฤ. 64-019
  • I/51 Levice โ€“ most ฤ. 51-146
  • I/72 Tisovec, mesto โ€“ Tisovec, ฤŒertova dolina
  • I/66 Podbrezovรก โ€“ prieลฅah, rekonลกtrukcia
  • I/51 Banskรก ล tiavnica โ€“ Banskรก Belรก
  • I/72 Zbojskรก sedlo โ€“ Tisovec, ฤŒertova dolina
  • I/65 Kremnickรฉ Bane โ€“ hranica kraja
  • I/66 Brezno โ€“ obchvat, 1. etapa
  • I/18 aย I/50 Michalovce โ€“ kriลพovatka
  • I/70 Pรกrnica โ€“ zosuv vย km 4,963 โ€“ 5,631
  • I/50 Trenฤianske Mitice โ€“ zosuv vย km 127,380 โ€“ 128,380

Zย fondov ERDF vย programovacom obdobรญ na roky 2007 โ€“ 2013 navrhla Slovenskรก sprรกva ciest tieto projekty:

  • I/51 Trnava โ€“ severnรฝ obchvat, 2. aย 3. etapa
  • I/75 Galanta โ€“ obchvat, 2. aย 3. stavbaI/67 Poprad โ€“ Keลพmarok, 1. etapa
  • I/68 Preลกov odb. ล kultรฉtyho โ€“ ZVL
  • I/61 Trenฤรญn โ€“ most
  • I/68 Mnรญลกek n/Popradom, ลกtรกtna hranica SR/PR, preloลพka
  • I/59 Dolnรฝ Kubรญn โ€“ pruh pre pomalรฉ vozidlรก
  • I/11 ฤŒadca โ€“ preloลพka cesty
  • I/18 ลฝilina โ€“ juhovรฝchod
  • I/50 Zvolen โ€“ Neresnica, mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka
  • Nรกrodnรฉ dopravnรฉ informaฤnรฉ centrum
  • odstraลˆovanie nevyhovujรบcich technicยญkรฝch parametrov na cestรกch I. triedy โ€“ย vย rรกmci tejto akcie sa opravรญ 33 รบsekov ciest I. triedy vย celkovej dฤบลพke 98,2โ€‰km

Priority vย rozvoji ciest I. triedy:

  • odstraลˆovanie nehodovรฝch lokalรญt (I/59 Dolnรฝ Kubรญn, pruh pre pomalรฉ vozidlรก, I/63 Rovinka โ€“ BO, I/65 Nitra โ€“ Hronskรฝ Beลˆadik (4 lokality), I/64 Bytฤica โ€“ bodovรก zรกvada),
  • odstraลˆovanie nevyhovujรบceho, havarijnรฉho stavu mostnรฝch objektov (I/66 B. Bystrica โ€“ most ฤ. 66-069, I/72 Brezno โ€“ most ฤ.ย 72-045, I/50 ลฝiar nad Hronom โ€“ most nad ลพeleznicou ฤ. 50-158, I/18 โ€“ 378 Tatranskรก ล trba โ€“ most ฤ. 18-378, I/50 Michalovce โ€“ nadjazd ฤ. 50-359, I/18 Vranov โ€“ most ฤ. 18-485, I/65 Moลกovce โ€“ most 086),
  • budovanie obchvatov miest aย obcรญ tam, kde sa neplรกnuje vรฝstavba diaฤพnice ani rรฝchlostnej cesty aย pre bezpeฤnosลฅ obyvateฤพstva aย ochranu ลพivotnรฉho prostredia je potrebnรฝ odklon tranzitnej dopravy (I/62 Senec โ€“ Sereฤ, ลกtvorpruh, I/72 Zbojskรฉ sedlo โ€“ Tisovec, ฤŒertova dolina, I/66 Brezno, obchvat I. aย II. etapa, I/18 Niลพnรฝ Hrabovec โ€“ย Petrovce n/Laborcom, preloลพka, I/15 Stropkov, obchvat, I/18 Sabinov, obchvat, I/77 Bardejov, juhozรกpadnรฝ obchvat, I/64 obchvat Prievidze, 1. etapa, 2. stavba),
  • vรฝnimoฤne budovanie preloลพiek ciest I.ย triedy vย lokalitรกch, kde sa plรกnuje vรฝstavba diaฤพnice ฤi rรฝchlostnej cesty, pri rekonลกtrukciรกch kriลพovatiek vย extravilรกne uplatลˆovaลฅ takรฉ typy รบrovลˆovรฝch kriลพovatiek, ktorรฉ zabezpeฤia plynulosลฅ dopravy vย hlavnom smere, najmรค na medzinรกrodnรฝch ลฅahoch sย tranzitnou dopravou (za takรฉto rieลกenie nemoลพno povaลพovaลฅ malรฉ okruลพnรฉ kriลพovatky),
  • zachovรกvanie sรบฤasnej celistvosti siete ciest I. triedy aย pri zabratรญ jej ฤasti na diaฤพnicu alebo rรฝchlostnรบ cestu zabratรบ ฤasลฅ nahradiลฅ novou alebo doplnenรญm zo siete ciest II. alebo III. triedy,
  • pre nevyhovujรบcu dopravnรบ vรฝkonnosลฅ aย dopravnรบ nehodovosลฅ rekonลกtruovaลฅ aย prestavovaลฅ kriลพovatky (I/75 aย I/64 Novรฉ Zรกmky โ€“ kriลพovatka, I/51 Levice โ€“ kriลพovatka sย Tabakovou, I/50 Zvolen โ€“ Neresnica, mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka, I/50 Luฤenec โ€“ย kriลพovatka Vidinรก, I/67 aย II/526 Roลพลˆava โ€“ย kriลพovatka โ€“ mesto, I/68 Preลกov, Solivarskรก โ€“ okruลพnรก kriลพovatka, I/61 Trenฤianska Teplรก โ€“ kriลพovatka, I/61 aย I/57 Dubnica n/Vรกยญhom โ€“ kriลพovatka),
  • realizรกcia privรกdzaฤov.

Prioritami vย sprรกve aย รบdrลพbe ciest I. triedy je zlepลกenie stavebno-technickรฉho stavu vozoviek, mostov aย ostatnรฝch sรบฤastรญ cestnรฉho telesa, zabezpeฤenie stavu รบdrลพby aย oprรกv ciest I. triedy na รบrovni ลกtandardov รบdrลพby, zabezpeฤenie sรบvislรฝch oprรกv povrchov vozoviek aย nรกslednรฉ zabezpeฤenie cykliฤnosti ich รบdrลพby aย oprรกv (vypratรฝ povrch, prieฤne aย pozdฤบลพne nerovnosti, sieลฅovรฝ rozpad vozovky atฤ.).

Vybranรฉ stavby realizovanรฉ vย rokoch 2009 โ€“ 2010

I/51 Trnava, Nitrianska ul.
Vย sรบฤasnosti je prรญjazd do Trnavy od diaฤพnice D1 zabezpeฤenรฝ po ceste, ktorรก je po juhovรฝchodnรฝ obchvat rieลกenรก ako ลกtvorpruhovรก komunikรกcia. Tento ลกtvorpruh od zaฤiatku Nitrianskej cesty prechรกdzal do dvojpruhu, ktorรฝ uลพ nevyhovoval nadmernรฉmu zaลฅaลพeniu. Vย tomto roku sa plรกnuje dokonฤenie stavby.

I/64 Topoฤพฤany โ€“ preloลพka, 2. stavba, 2.ย etapa
Trasa cesty I/64 je spojnicou medzi priemyselnou oblasลฅou hornรฉho Ponitria aย juลพnรฝm Slovenskom. Vย okrese Topoฤพฤany prechรกdza husto osรญdlenou oblasลฅou aย prieลฅah cez mesto je najnevhodnejลกรญ รบsek celej trasy. Vyznaฤuje sa mnohรฝmi miestnymi nedostatkami, negatรญvnym vplyvom na ลพivotnรฉ prostredie, zvรฝลกenou spotrebou pohonnรฝch lรกtok, nehodovosลฅou aย dopravnou preลฅaลพenosลฅou.
Cieฤพom obchvatu je vytvoriลฅ dopravnรบ trasu cesty I/64 mimo mesta Topoฤพฤian, aย tรฝm odstrรกniลฅ negatรญvne vplyvy dopravy na ลพivotnรฉ prostredie obyvateฤพstva, odฤleniลฅ tranzitnรบ aย rozdeliลฅ regionรกlnu dopravu, ktorรก vย sรบฤasnosti vedie cez mesto.

Stavby financovanรฉ zย eurofondov
I/18 ลฝilina โ€“ Strรกลพov, diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ
Stavba mรก vรฝznam vย medzinรกrodnom meradle. Nachรกdza sa vย multimodรกlnom dopravnom koridore Vย aย VIa. Vย sรบฤasnosti po nej vedรบ tri cesty medzinรกrodnรฉho vรฝznamu E50 vย smere zรกpad โ€“ vรฝchod, E75 vย smere sever โ€“ juh aย E442.

Projekt vytvoril podmienky na vybudovanie komunikรกcie, ktorรก plynulo, rรฝchlo aย bezpeฤne prevedie diaฤพniฤnรบ, regionรกlnu, prรญmestskรบ aย mestskรบ dopravu medzi komunikรกciami vย severozรกpadnom regiรณne Slovenska aย intravilรกnom mesta ลฝiliny (vytvorila ฤasลฅ chรฝbajรบceho spojenia zย plรกnovanej diaฤพnice D3 na komunikaฤnรบ sieลฅ mesta ลฝilina) pri nรกvrhu opatrenรญ zvyลกujรบcich bezpeฤnosลฅ nemotoristov. To bolo potrebnรฉ dosiahnuลฅ pri minimalizรกcii nรกkladov stavby, zabezpeฤenรญ ochrany ลพivotnรฉho prostredia aย bezpeฤnosti nemotoristov ako รบฤastnรญkov dopravy.

Poprad โ€“ Keลพmarok, 1. etapa
Cesta I/67 je sรบฤasลฅou vybranej cestnej siete, ktorรก plnรญ vรฝznamnรบ รบlohu pre dopravu vย oblasti Vysokรฝch Tatier aย Pienin, aย to vnรบtroลกtรกtne aj medzinรกrodne. Zรกroveลˆ plnรญ funkciu spojnice dvoch vรฝznamnรฝch aglomerรกcii โ€“ Popradu aย Keลพmarku aย ako kapacitnรก dopravnรก tepna bude sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa kย diaฤพniฤnej kriลพovatke Poprad-Matejovce.

Poloha stavby je danรก Smernรฝm รบzemnรฝm plรกnom mesta Popradu. Vรฝstavbu diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa si vynucuje dopravnรก situรกcia vย meste Poprad, ฤalej nevyhovujรบci prieลฅah mestskou ฤasลฅou Matejovce, ktorรบ novรก trasa obchรกdza po juhovรฝchodnej strane, ako aj nevyhovujรบci รบsek cesty I/67 po veฤพkรบ Lomnicu. Terajลกia cesta I/67 vย รบseku od ลพelezniฤnรฉho nadjazdu, kde sa konฤรญ uลพ zrealizovanรก ฤasลฅ privรกdzaฤa po ฤŒOV Poprad โ€“ Matejovce, sa vyznaฤuje mnohรฝmi miestnymi nedostatkami, negatรญvnym vplyvom na ลพivotnรฉ prostredie celรฉho mesta aย mestskรฝch ฤastรญ, zvรฝลกenou spotrebou ฤasu, pohonnรฝch lรกtok, nehodovosลฅou aย dopravnou preลฅaลพenosลฅou. Na hlavnรบ trasu sa napรกjajรบ miestne komunikรกcie, kde dochรกdza kย znaฤnรฉmu obmedzeniu dopravy. Realizรกciou stavby rozdelenou na tri รบseky sa vyrieลกi nevyhovujรบci prieลฅah mestskou ฤasลฅou Popradu, vytvoria sa podmienky na odklon tranzitnej dopravy vย mestskej ฤasti Poprad-Matejovce, aย tรฝm sa prispeje kย vรคฤลกej plynulosti, bezpeฤnosti aย hospodรกrnosti dopravy aj kย zlepลกeniu ลพivotnรฉho prostredia obyvateฤพov.

Prestavbou cesty zย dvojpruhovej na ลกtvorpruhovรบ aย jej novรฝm smerovรฝm aย vรฝลกkovรฝm vedenรญm sa podstatne zlepลกia dopravno-inลพinierske podmienky, zvรฝลกi sa vรฝkonnosลฅ cestnej komunikรกcie, plynulosลฅ aย bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky aย podstatne sa znรญลพia nepriaznivรฉ รบฤinky dopravy na ลพivotnรฉ prostredie vย danom รบseku.

Cesta I/51 Trnava โ€“ severnรฝ obchvat, 2.ย aย 3. etapa
Nรกvrh trasy aย kriลพovatiek cesty I/51 severnรฉho obchvatu mesta Trnavy sleduje odstrรกnenie prieลฅahov vย meste, ฤรญm sa prispeje kย znรญลพeniu negatรญvnych รบฤinkov dopravy na ลพivotnรฉ prostredie aย zvรฝลกeniu bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Na urรฝchlenie vรฝstavby sa vย projekte na stavebnรฉ povolenie stavba rozdelila na tri etapy.
Vรฝznam obchvatu je vย odbremenenรญ dopravy vย meste Trnava, aย to najmรค tranzitnej aย nรกkladnej dopravy. Tranzit nรกkladnej dopravy mestom spรดsobuje dopravnรฉ problรฉmy aย nadmernรฉ zaลฅaลพenie hlukom.

Tab. 3 Investiฤnรฉ akcie vย rokoch 2009 โ€“ 2010

TEXT: Mgr.ย Iveta Fedorovรก

Iveta Fedorovรก je hovorkyลˆou Slovenskej sprรกvy ciest.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie