Obr. 6 Preklenutie vodnej nรกdrลพe Nimnica
Galรฉria(8)

Inลพinierska geodรฉzia spoloฤnosti na vybranรฝch stavebnรฝch projektoch

Partneri sekcie:

Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o. zaฤala pรดsobiลฅ ako samostatnรก firma v oblasti geodetickรฝch sluลพieb 1. 1. 2019. Cieฤพom ฤlรกnku je priblรญลพiลฅ ฤinnosลฅ spoloฤnosti na vybranรฝch aktuรกlnych stavebnรฝch projektoch.

TERRAcontrol, s. r. o. je dcรฉrskou spoloฤnosลฅou firmy Doprastav, a. s., priฤom zdruลพuje geodetov pรดsobiacich predtรฝm v jednotlivรฝch zloลพkรกch tejto spoloฤnosti. Dlhoroฤnรฉ skรบsenosti zรญskanรฉ na vรฝznamnรฝch stavebnรฝch dielach sรบ tak hlavnou devรญzou, ktorรบ vie spoloฤnosลฅ TERRAcontrol ponรบknuลฅ na aktuรกlnom geodetickom trhu.

Obr. 1 Vรฝroba pravรฉho mosta
Obr. 2 ฤฝavรฝ most poฤas zรกsuvu technolรณgiou APS
Obr. 3 Kriลพovatka Preลกov, zรกpad, Vydumanec, SO 201-00
Obr. 4 Meraฤskรฉ prรกce, SO 206-00
Obr. 5 Ukรกลพka webovรฉho rozhrania aplikรกcie AMON
Obr. 6 Preklenutie vodnej nรกdrลพe Nimnica
Obr. 7 Vytyฤovanie hrany nรกstupiลกลฅa

Diaฤพnica D1 Bratislava โ€“ Triblavina, Most D1/D4

รšฤelom stavby je vybudovaลฅ mostnรฝ objekt na existujรบcej diaฤพnici D1 tak, aby sa umoลพnilo spojenie รบsekov diaฤพnice D4 Jarovce โ€“ Ivanka, sever a D4 Ivanka, sever โ€“ Raฤa. Stavba sa realizuje tak, aby most vyhovoval existujรบcemu stavu diaฤพnice D1 bez dosahu na jej niveletu a aby zรกroveลˆ vyhovoval poลพiadavkรกm rekonลกtrukcie diaฤพnice D1 s plรกnovanรฝm rozลกรญrenรญm a s nรญm sรบvisiacim navรฝลกenรญm nivelety v mieste mosta. Zรกroveลˆ sa zohฤพadลˆuje ฤo najkratลกie obmedzenie cestnej premรกvky, jej bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ v sรบlade s platnรฝmi prรกvnymi predpismi [1].

Mostnรฝ objekt pozostรกva z dvoch samostatnรฝch dilataฤnรฝch celkov, kaลพdรฝ celok prevรกdza jeden jazdnรฝ pรกs diaฤพnice D1. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ dvojpoฤพovรฝ zdruลพenรฝ predpรคtรฝ priamo pojazdnรฝ monolitickรฝ rรกm s rozpรคtรญm 16,30 + 16,10 m. ล รญrka NK je 37,90 m. Most je zaloลพenรฝ ploลกne. Na jeho vรฝstavbu je nutnรฉ realizovaลฅ paลพenie ลกtetovnicami na zaistenie stability telesa D1 poฤas zรกsunu [1].

Stavbu mosta moลพno rozdeliลฅ na dve samostatnรฉ etapy, a to etapu vรฝroby mostnรฉho objektu a etapu jeho zรกsunu. Vรฝroba prebiehala v druhej polovici roka 2020 sรบฤasne na obidvoch stranรกch diaฤพnice D1. Bolo potrebnรฉ vybudovaลฅ kvalitnรบ a konzistentnรบ vytyฤovaciu sieลฅ, a to bez moลพnosti priamej viditeฤพnosti medzi vรฝrobลˆami oboch ฤastรญ mosta, ktorรฉ oddeฤพoval nรกsyp diaฤพnice D1.

Realizรกcia kaลพdรฉho dilataฤnรฉho celku sa skladala z piatich samostatnรฝch betonรกลพรญ (obr. 1), priฤom ลกpecifikom bolo vytyฤovanie kotviacich prvkov, ktorรฉ boli potrebnรฉ na neskorลกie zdvihnutie a zรกsun objektu. Vytyฤovacie prรกce prebiehali neobvyklรฝm spรดsobom, keฤลพe sa, zjednoduลกene povedanรฉ, nevytyฤovalo z pรดdorysu objektu, ale z pohฤพadov jednotlivรฝch stien.

Obr. 1 Vรฝroba pravรฉho mosta
Obr. 1 Vรฝroba pravรฉho mosta | Zdroj: TERRAcontrol, s. r. o.

Zdvih mosta sa realizoval pomocou hydraulickรฝch lisov, posun do projektovanej polohy v diaฤพnici D1 potom s vyuลพitรญm oceฤพovรฝch klznรฝch drรกh (technolรณgia APS) umiestnenรฝch po stranรกch mosta. Vzhฤพadom na to, ลพe hydraulickรฉ lisy boli umiestenรฉ len na okrajoch mosta, boli dovnรบtra konลกtrukcie umiestnenรฉ vzpery, ktorรฉ pรดsobili proti nadmernรฉmu prehnutiu konลกtrukcie pod vlastnou hmotnosลฅou pri zdvihu.

Dฤบลพka presunu ฤพavej (severnej) ฤasti mosta bola 36 m (obr. 2). Celรฝ proces trval 6 dnรญ โ€“ v tom ฤase sa presmerovala doprava, odkopalo sa teleso diaฤพnice (7 500 m3), zrealizovala sa vรฝmena podloลพia v mieste uloลพenia mostnรฉho objektu (1 000 m3), uloลพili sa klznรฉ drรกhy, presunul sa most, zrealizovali sa kanalizรกcie DN 1200 a celkovรฝ obsyp mosta, osadili prefabrikovanรฉ krรญdla mosta a prechodovรฉ dosky, spรคtne vyhotovili konลกtrukcie vozovky diaฤพnice a nรกsledne sa znovu obnovila premรกvka.

ลคaลพisko geodetickรฝch prรกc spoฤรญvalo v prรญprave klznรฝch drรกh a v sledovanรญ a korigovanรญ pohybu mostnรฉho objektu pri zรกsune. Trajektรณriu, po ktorej sa most posรบval, definovali klznรฉ drรกhy, preto bola pri ich vytyฤovanรญ nevyhnutnรก mimoriadna dรดkladnosลฅ. Poฤas zรกsunu sa sledovala aktuรกlna poloha mosta, ktorรก sa vyhodnocovala v porovnanรญ s projektovanou trajektรณriou.

Dรดleลพitรฉ bolo monitorovanie pozdฤบลพnej polohy mosta, aby sa prediลกlo jeho nadmernรฉmu skrรญลพeniu poฤas presunu. Aktuรกlne prebiehajรบ prรญpravy na zรกsun pravej (juลพnej) ฤasti mosta. Po jeho realizรกcii bude moลพnรฉ spojiลฅ รบseky budovanej diaฤพnice D4 a รบspeลกne ukonฤiลฅ stavbu prvรฉho mosta na Slovensku, ktorรฝ sa zasรบval do โ€žลพivejโ€œ diaฤพnice s vyuลพitรญm technolรณgie APS.

Obr. 2 ฤฝavรฝ most poฤas zรกsuvu technolรณgiou APS
Obr. 2 ฤฝavรฝ most poฤas zรกsuvu technolรณgiou APS | Zdroj: TERRAcontrol, s. r. o.

Prรญpravnรก fรกza stavby R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna

Navrhovanรฝ รบsek rรฝchlostnej komunikรกcie R2 bude predstavovaลฅ vรฝznamnรฉ predฤบลพenie sรบvislej siete rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ v novom smere na vรฝchod od Zvolena v polohe juลพnรฉho rรฝchlostnรฉho cestnรฉho ลฅahu na vรฝchodnรฉ Slovensko. รšsek rรฝchlostnej cesty mรก celkovรบ dฤบลพku 9,296 55 km a je navrhnutรฝ v kategรณrii R 24,5/100.

Rรฝchlostnรก cesta R2 sa zaฤรญna v staniฤenรญ km -0,310 v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Krivรกลˆ, kde sa napรกja na predchรกdzajรบci รบsek R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ. Koniec รบseku v km 8,986 55 je situovanรฝ pred obcou Mรฝtna, kde sa napรกja na budovanรฝ รบsek R2 Mรฝtna โ€“ Lovinobaลˆa โ€“ Tomรกลกovce. Stavba rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna je rozdelenรก na tieto stavebnรฉ ฤasti:

  • Prรญprava รบzemia,
  • Meliorรกcie,
  • Mostnรฉ objekty,
  • Opornรฉ mรบry a PH steny,
  • รšpravy tokov,
  • Informaฤnรฝ systรฉm rรฝchlostnej cesty,
  • Kanalizรกcie a vodovody,
  • Silnoprรบdovรฉ vedenia VN,
  • Slaboprรบdovรฉ vedenia ลฝSR,
  • Slaboprรบdovรฉ vedenia OK, DK ST,
  • รšpravy komunikรกciรญ po vรฝstavbe.

Po stavebnej a hlavne geodetickej strรกnke bude veฤพmi zloลพitรก realizรกcia dvoch mostnรฝch estakรกd, a to SO 209-01 a SO 209-02. Obidve mostnรฉ estakรกdy, vรฝstavba ktorรฝch by mala trvaลฅ 36 mesiacov (2021 aลพ 2023), na seba nadvรคzujรบ a vo finรกlnom ลกtรกdiu bude ich celkovรก dฤบลพka 4 362 m, ฤo bude predstavovaลฅ pravdepodobne najdlhลกรญ premostenรฝ รบsek v SR.

Zloลพitosลฅ geodetickรฝch prรกc zaprรญฤiลˆuje nielen samotnรก dฤบลพka estakรกd, ale hlavne ฤlenitรฝ terรฉn, blรญzkosลฅ cesty I. triedy, ako aj absencia bodov zรกkladnej vytyฤovacej siete stavby (ZVS). V sรบฤasnosti realizujeme dobudovanie bodov ZVS, nรกsledne sa vyhotovรญ lokรกlna vytyฤovacia sieลฅ stavby (LVS), ktorรก je potrebnรก na realizรกciu vลกetkรฝch geodetickรฝch prรกc na estakรกdach.

Pรดjde najmรค o vytyฤovanie, kontrolnรฉ meranie, merania k mesaฤnรฝm fakturรกciรกm, merania na dlhodobรฉ sledovanie mostov poฤas vรฝstavby a po nej a merania pre objednรกvateฤพa stavby.

D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh, ฤinnosลฅ hlavnรฉho geodeta stavby

Diaฤพnica D1 v รบseku Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh bude po dokonฤenรญ sรบฤasลฅou zรกpadnรฉho obchvatu mesta Preลกov a spolu s rรฝchlostnou cestou R4 Kapuลกany โ€“ Preลกov bude tvoriลฅ zรกkladnรฝ dopravnรฝ koridor mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Preลกov. Celkovรก dฤบลพka รบseku je 7 870 m, z toho tunel Preลกov mรก dฤบลพku 2 244 m. Zhotoviteฤพom stavby je zdruลพenie firiem Eurovia, a. s., Doprastav, a. s., a Metrostav, a. s.

Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o., zastรกva pozรญciu hlavnรฉho geodeta zhotoviteฤพa (HGZ), ako aj vykonรกvateฤพa geodetickรฝch a kartografickรฝch prรกc pri vรฝstavbe ฤasti รบseku diaฤพnice. ฤŒinnosลฅ hlavnรฉho geodeta stavby D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh sa zaฤala na jar v roku 2017 a spoฤรญvala hlavne v rekognoskรกcii terรฉnu, zameranรญ jestvujรบceho stavu terรฉnu, dobudovanรญ zรกkladnej vytyฤovacej siete odlesnenรฝch ฤastรญ รบzemia a v tvorbe komplexnej situรกcie stavu inลพinierskych sietรญ.

Zรกkladnรก a lokรกlna vytyฤovacia sieลฅ sa kaลพdoroฤne reviduje. HGZ zabezpeฤuje aj tvorbu dokumentรกcie skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby โ€“ geodetickรบ ฤasลฅ, porealizaฤnรฉ geometrickรฉ plรกny stavby, ako aj zรกkladnรบ mapu diaฤพnice. Medzi nosnรฉ objekty, na ktorรฝch sa podieฤพame, patria mostnรฉ objekty 201-00 a 206- 00.

Mostnรฝ objekt 201-00 (obr. 3) sa nachรกdza v km 97,95 D1, mรก dฤบลพku 563 m a 12 polรญ, v poliach 7 a 8 je zavesenรฝ na nรญzkom pylรณne. Most sa realizuje technolรณgiou na pevnej skruลพi. Dominantnรฝm prvkom mosta 201-00 je bezpochyby 29 m vysokรฝ pylรณn v strede mosta v tvare pรญsmena W. Je postavenรฝ na ลพelezobetรณnovom zรกklade s objemom 915 m3 a na 60 veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 1200 mm s dฤบลพkou 12 m.

Obr. 3 Kriลพovatka Preลกov, zรกpad, Vydumanec, SO 201-00
Obr. 3 Kriลพovatka Preลกov, zรกpad, Vydumanec, SO 201-00 | Zdroj: TERRAcontrol, s. r. o.

Mostnรฝ objekt 206-00 (obr. 4) sa nachรกdza v km 102,65 โ€“ 103,3 D1. Most mรก dฤบลพku 673 m a 14 polรญ, je realizovanรฝ technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie. Metรณda vรฝstavby postupnรฝm vรฝsuvom spoฤรญva v zhotovovanรญ jednotlivรฝch ฤastรญ konลกtrukcie vo vรฝrobni situovanej za mostnou oporou ฤ. 15.

Zhotovenรก konลกtrukcia sa pomocou vysรบvacieho zariadenia (hydraulickรฝch lanovรฝch jednotiek) vysunie o dฤบลพku zodpovedajรบcu zhotovenej lamele. Pri tejto metรณde vรฝstavby je dรดleลพitรฝ monitoring stavu pozdฤบลพnych a prieฤnych nรกklonov pilierov a opรดr v reรกlnom ฤase poฤas kaลพdรฉho vรฝsuvu. Na tento รบฤel sa pouลพil ลกpecializovanรฝ monitorovacรญ systรฉm AMON-ILB (AMON โ€“ Automated Measurement of Object Network, ILB โ€“ Incremental Launching Bridge).

Serverovรฉ rieลกenie AMON (obr. 5) slรบลพi na automatizovanรฝ zber, ukladanie, archivovanie a publikovanie monitorovanรฝch dรกt v reรกlnom ฤase.

Obr. 5 Ukรกลพka webovรฉho rozhrania aplikรกcie AMON
Obr. 5 Ukรกลพka webovรฉho rozhrania aplikรกcie AMON | Zdroj: TERRAcontrol, s. r. o.

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก z pohฤพadu geodeta zhotoviteฤพa

Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o., sa podieฤพa na modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก, ktorรฉho vรฝstavbou sa dosiahne skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry SR homogenizรกciou ลฅahu Bratislava โ€“ ลฝilina. Nรกvrh modernizรกcie ลพelezniฤnej trate na รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก zohฤพadnil poลพiadavky na dosiahnutie poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov, t. j. rรฝchlosti 160 km/h.

Z tohto dรดvodu si trasovanie vyลพiadalo takmer รบplnรบ preloลพku existujรบcej trate na รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, priฤom navrhovanรก trasa modernizรกcie ลพelezniฤnej trate si vyลพiadala vybudovanie dvoch tunelov (Diel a Milochov) a prekonanie vodnej nรกdrลพe Nimnica mostnรฝm objektom (obr. 6).

Prรกve spomรญnanรฝ mostnรฝ objekt s oznaฤenรญm SO 44.33.21.1 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou bol najvรคฤลกou vรฝzvou nielen pre stavbรกrov, ale aj geodetov. Nรกroฤnรฝ je nielen po technickej a vรฝrobnej strรกnke, ale aj svojรญm umiestnenรญm a prรญrodnรฝmi podmienkami. Z jedenรกstich medziฤพahlรฝch pilierov sa desaลฅ nachรกdza priamo v priehrade.

Pri realizรกcii zakladania mosta sa vyuลพil doฤasnรฝ nรกsyp, prรญpadne prebiehali prรกce z plรกvajรบcich pontรณnov (piliere ฤ. 3, 4, 5 a 6). Po realizรกcii pilรณt sa zabaranili ลกtetovnicovรฉ steny, betonรกลพ zรกkladov podpier prebiehala priamo do ลกtetovnรญc. Piliere medziฤพahlรฝch podpier majรบ valcovรฝ tvar s priemerom 4,0 m, vรฝnimkou sรบ piliere ฤ. 6 a 7, ktorรฉ majรบ priemer 5,0 m.

Vรฝstavba mostovky pozostรกvala z desiatich etรกp, realizovanรฝch pomocou vรฝsuvnej skruลพe, a z jednรฉho vahadla realizovanรฉho letmou betonรกลพou. Nรกroฤnรฉ vytyฤovacie prรกce boli spestrenรฉ zameriavanรญm dna priehrady po odstrรกnenรญ doฤasnรฉho nรกsypu. Meranie prebiehalo z ฤlnu a vyuลพila sa kombinรกcia prรญstrojov GNSS a sonaru.

ลคaลพiskovรฝmi รบlohami spoloฤnosti TERRAcontrol je komunikรกcia s partnermi, predovลกetkรฝm s geodetom objednรกvateฤพa a geodetom zhotoviteฤพa, a nรกslednรฉ zabezpeฤenie plnenia poลพiadaviek v spoluprรกci s objednรกvateฤพom geodetickรฝch prรกc. Podฤพa aktuรกlnych potrieb si zรกstupca zhotoviteฤพa objednรกva geodetickรฉ vรฝkony vลพdy na nsledujรบci deลˆ.ย Ide o vytyฤovanie (obr. 7), zameranie, kontrolnรฉ meranie alebo sledovanie pohybov a deformรกciรญ.

ฤŒasovรฝ predstih je veฤพmi dรดleลพitรฝ. Geodet musรญ maลฅ priestor oboznรกmiลฅ sa s projektovou dokumentรกciou a pripraviลฅ charakteristickรฉ body potrebnรฉ na รบspeลกnรฉ zrealizovanie vรฝkonu v terรฉne. Nevyhnutnou ฤinnosลฅou je prรญprava podkladov na fakturรกciu vykonanรฝch stavebnรฝch prรกc v danom kalendรกrnom mesiaci.

Predmetnรฉ poloลพky musรญ geodet zameraลฅ a meranie spracovaลฅ. Spravidla ide o dฤบลพky, plochy a kubatรบry zloลพitรฝch geometrickรฝch tvarov, ktorรฉ sa nedajรบ jednoducho matematicky vypoฤรญtaลฅ. Nรกsledne sa vyhotovรญ geodetickรฝ protokol v troch vyhotoveniach, ktorรฉ sa odovzdรกvajรบ stavebnรฉmu dozoru, objednรกvateฤพovi a zhotoviteฤพovi.

Po ukonฤenรญ stavebnรฝch prรกc si zhotoviteฤพ objednรกva dokumentรกciu skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby โ€“ geodetickรบ ฤasลฅ, a to pre jednotlivรฉ stavebnรฉ objekty samostatne. Tรกto dokumentรกcia je neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou dokumentรกcie, ktorรก je potrebnรก na odovzdanie a kolaudรกciu stavebnรฉho objektu.

Obr. 7 Vytyฤovanie hrany nรกstupiลกลฅa
Obr. 7 Vytyฤovanie hrany nรกstupiลกลฅa | Zdroj: TERRAcontrol, s. r. o.

Zรกver

Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o., sa podieฤพa na viacerรฝch vรฝznamnรฝch stavebnรฝch projektoch na Slovensku aj v ฤŒeskej republike prostrednรญctvom zriadenej organizaฤnej jednotky TERRAcontrol, organizaฤnรญ sloลพka. Aktuรกlne ide v ฤŒeskej republike o stavbu diaฤพnice D3 0310/II Hodฤ›jovice โ€“ Tล™ebonรญn a ลพeleznice s nรกzvom Rekonstrukce traลฅovรฉho รบseku Kล™iลพanov โ€“ Sklenรฉ nad Oslavou.

Od vzniku spoloฤnosti sรญce ubehlo len niekoฤพko rokov, no stihla si uลพ vybudovaลฅ stabilnรบ pozรญciu na poli inลพinierskej geodรฉzie a vฤaka skรบsenรฝm pracovnรญkom a najmodernejลกej technike dokรกลพe zabezpeฤiลฅ akรฉkoฤพvek geodetickรฉ prรกce vo vytรฝฤenom termรญne a v plnohodnotnej kvalite.

Literatรบra

1. SHP SK s. r. o.: Dokumentรกcia pre realizรกciu stavby, 2020.

Ing. Richard Szabรณ, Ing. Michal Doleลพal, Ing. Viliam Gregor, Ing. Pavol Seman, Bc. Ladislav Kynฤรกk
Richard Szabรณ, Michal Doleลพal, Viliam Gregor, Pavol Seman a Ladislav Kynฤรกk pรดsobia v spoloฤnosti TERRAcontrol, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 01/2021.

Najฤรญtanejลกie