Inลพinierska geodรฉzia spoloฤnosti na vybranรฝch stavebnรฝch projektoch
Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o. zaฤala pรดsobiลฅ ako samostatnรก firma v oblasti geodetickรฝch sluลพieb 1. 1. 2019. Cieฤพom ฤlรกnku je priblรญลพiลฅ ฤinnosลฅ spoloฤnosti na vybranรฝch aktuรกlnych stavebnรฝch projektoch.
TERRAcontrol, s. r. o. je dcรฉrskou spoloฤnosลฅou firmy Doprastav, a. s., priฤom zdruลพuje geodetov pรดsobiacich predtรฝm v jednotlivรฝch zloลพkรกch tejto spoloฤnosti. Dlhoroฤnรฉ skรบsenosti zรญskanรฉ na vรฝznamnรฝch stavebnรฝch dielach sรบ tak hlavnou devรญzou, ktorรบ vie spoloฤnosลฅ TERRAcontrol ponรบknuลฅ na aktuรกlnom geodetickom trhu.
Diaฤพnica D1 Bratislava โ Triblavina, Most D1/D4
รฤelom stavby je vybudovaลฅ mostnรฝ objekt na existujรบcej diaฤพnici D1 tak, aby sa umoลพnilo spojenie รบsekov diaฤพnice D4 Jarovce โ Ivanka, sever a D4 Ivanka, sever โ Raฤa. Stavba sa realizuje tak, aby most vyhovoval existujรบcemu stavu diaฤพnice D1 bez dosahu na jej niveletu a aby zรกroveล vyhovoval poลพiadavkรกm rekonลกtrukcie diaฤพnice D1 s plรกnovanรฝm rozลกรญrenรญm a s nรญm sรบvisiacim navรฝลกenรญm nivelety v mieste mosta. Zรกroveล sa zohฤพadลuje ฤo najkratลกie obmedzenie cestnej premรกvky, jej bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ v sรบlade s platnรฝmi prรกvnymi predpismi [1].
Mostnรฝ objekt pozostรกva z dvoch samostatnรฝch dilataฤnรฝch celkov, kaลพdรฝ celok prevรกdza jeden jazdnรฝ pรกs diaฤพnice D1. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ dvojpoฤพovรฝ zdruลพenรฝ predpรคtรฝ priamo pojazdnรฝ monolitickรฝ rรกm s rozpรคtรญm 16,30 + 16,10 m. ล รญrka NK je 37,90 m. Most je zaloลพenรฝ ploลกne. Na jeho vรฝstavbu je nutnรฉ realizovaลฅ paลพenie ลกtetovnicami na zaistenie stability telesa D1 poฤas zรกsunu [1].
Stavbu mosta moลพno rozdeliลฅ na dve samostatnรฉ etapy, a to etapu vรฝroby mostnรฉho objektu a etapu jeho zรกsunu. Vรฝroba prebiehala v druhej polovici roka 2020 sรบฤasne na obidvoch stranรกch diaฤพnice D1. Bolo potrebnรฉ vybudovaลฅ kvalitnรบ a konzistentnรบ vytyฤovaciu sieลฅ, a to bez moลพnosti priamej viditeฤพnosti medzi vรฝrobลami oboch ฤastรญ mosta, ktorรฉ oddeฤพoval nรกsyp diaฤพnice D1.
Realizรกcia kaลพdรฉho dilataฤnรฉho celku sa skladala z piatich samostatnรฝch betonรกลพรญ (obr. 1), priฤom ลกpecifikom bolo vytyฤovanie kotviacich prvkov, ktorรฉ boli potrebnรฉ na neskorลกie zdvihnutie a zรกsun objektu. Vytyฤovacie prรกce prebiehali neobvyklรฝm spรดsobom, keฤลพe sa, zjednoduลกene povedanรฉ, nevytyฤovalo z pรดdorysu objektu, ale z pohฤพadov jednotlivรฝch stien.
Zdvih mosta sa realizoval pomocou hydraulickรฝch lisov, posun do projektovanej polohy v diaฤพnici D1 potom s vyuลพitรญm oceฤพovรฝch klznรฝch drรกh (technolรณgia APS) umiestnenรฝch po stranรกch mosta. Vzhฤพadom na to, ลพe hydraulickรฉ lisy boli umiestenรฉ len na okrajoch mosta, boli dovnรบtra konลกtrukcie umiestnenรฉ vzpery, ktorรฉ pรดsobili proti nadmernรฉmu prehnutiu konลกtrukcie pod vlastnou hmotnosลฅou pri zdvihu.
Dฤบลพka presunu ฤพavej (severnej) ฤasti mosta bola 36 m (obr. 2). Celรฝ proces trval 6 dnรญ โ v tom ฤase sa presmerovala doprava, odkopalo sa teleso diaฤพnice (7 500 m3), zrealizovala sa vรฝmena podloลพia v mieste uloลพenia mostnรฉho objektu (1 000 m3), uloลพili sa klznรฉ drรกhy, presunul sa most, zrealizovali sa kanalizรกcie DN 1200 a celkovรฝ obsyp mosta, osadili prefabrikovanรฉ krรญdla mosta a prechodovรฉ dosky, spรคtne vyhotovili konลกtrukcie vozovky diaฤพnice a nรกsledne sa znovu obnovila premรกvka.
ลคaลพisko geodetickรฝch prรกc spoฤรญvalo v prรญprave klznรฝch drรกh a v sledovanรญ a korigovanรญ pohybu mostnรฉho objektu pri zรกsune. Trajektรณriu, po ktorej sa most posรบval, definovali klznรฉ drรกhy, preto bola pri ich vytyฤovanรญ nevyhnutnรก mimoriadna dรดkladnosลฅ. Poฤas zรกsunu sa sledovala aktuรกlna poloha mosta, ktorรก sa vyhodnocovala v porovnanรญ s projektovanou trajektรณriou.
Dรดleลพitรฉ bolo monitorovanie pozdฤบลพnej polohy mosta, aby sa prediลกlo jeho nadmernรฉmu skrรญลพeniu poฤas presunu. Aktuรกlne prebiehajรบ prรญpravy na zรกsun pravej (juลพnej) ฤasti mosta. Po jeho realizรกcii bude moลพnรฉ spojiลฅ รบseky budovanej diaฤพnice D4 a รบspeลกne ukonฤiลฅ stavbu prvรฉho mosta na Slovensku, ktorรฝ sa zasรบval do โลพivejโ diaฤพnice s vyuลพitรญm technolรณgie APS.
Prรญpravnรก fรกza stavby R2 Krivรกล โ Mรฝtna
Navrhovanรฝ รบsek rรฝchlostnej komunikรกcie R2 bude predstavovaลฅ vรฝznamnรฉ predฤบลพenie sรบvislej siete rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ v novom smere na vรฝchod od Zvolena v polohe juลพnรฉho rรฝchlostnรฉho cestnรฉho ลฅahu na vรฝchodnรฉ Slovensko. รsek rรฝchlostnej cesty mรก celkovรบ dฤบลพku 9,296 55 km a je navrhnutรฝ v kategรณrii R 24,5/100.
Rรฝchlostnรก cesta R2 sa zaฤรญna v staniฤenรญ km -0,310 v mimoรบrovลovej kriลพovatke Krivรกล, kde sa napรกja na predchรกdzajรบci รบsek R2 Pstruลกa โ Krivรกล. Koniec รบseku v km 8,986 55 je situovanรฝ pred obcou Mรฝtna, kde sa napรกja na budovanรฝ รบsek R2 Mรฝtna โ Lovinobaลa โ Tomรกลกovce. Stavba rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกล โ Mรฝtna je rozdelenรก na tieto stavebnรฉ ฤasti:
- Prรญprava รบzemia,
- Meliorรกcie,
- Mostnรฉ objekty,
- Opornรฉ mรบry a PH steny,
- รpravy tokov,
- Informaฤnรฝ systรฉm rรฝchlostnej cesty,
- Kanalizรกcie a vodovody,
- Silnoprรบdovรฉ vedenia VN,
- Slaboprรบdovรฉ vedenia ลฝSR,
- Slaboprรบdovรฉ vedenia OK, DK ST,
- รpravy komunikรกciรญ po vรฝstavbe.
Po stavebnej a hlavne geodetickej strรกnke bude veฤพmi zloลพitรก realizรกcia dvoch mostnรฝch estakรกd, a to SO 209-01 a SO 209-02. Obidve mostnรฉ estakรกdy, vรฝstavba ktorรฝch by mala trvaลฅ 36 mesiacov (2021 aลพ 2023), na seba nadvรคzujรบ a vo finรกlnom ลกtรกdiu bude ich celkovรก dฤบลพka 4 362 m, ฤo bude predstavovaลฅ pravdepodobne najdlhลกรญ premostenรฝ รบsek v SR.
Zloลพitosลฅ geodetickรฝch prรกc zaprรญฤiลuje nielen samotnรก dฤบลพka estakรกd, ale hlavne ฤlenitรฝ terรฉn, blรญzkosลฅ cesty I. triedy, ako aj absencia bodov zรกkladnej vytyฤovacej siete stavby (ZVS). V sรบฤasnosti realizujeme dobudovanie bodov ZVS, nรกsledne sa vyhotovรญ lokรกlna vytyฤovacia sieลฅ stavby (LVS), ktorรก je potrebnรก na realizรกciu vลกetkรฝch geodetickรฝch prรกc na estakรกdach.
Pรดjde najmรค o vytyฤovanie, kontrolnรฉ meranie, merania k mesaฤnรฝm fakturรกciรกm, merania na dlhodobรฉ sledovanie mostov poฤas vรฝstavby a po nej a merania pre objednรกvateฤพa stavby.
D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh, ฤinnosลฅ hlavnรฉho geodeta stavby
Diaฤพnica D1 v รบseku Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh bude po dokonฤenรญ sรบฤasลฅou zรกpadnรฉho obchvatu mesta Preลกov a spolu s rรฝchlostnou cestou R4 Kapuลกany โ Preลกov bude tvoriลฅ zรกkladnรฝ dopravnรฝ koridor mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Preลกov. Celkovรก dฤบลพka รบseku je 7 870 m, z toho tunel Preลกov mรก dฤบลพku 2 244 m. Zhotoviteฤพom stavby je zdruลพenie firiem Eurovia, a. s., Doprastav, a. s., a Metrostav, a. s.
Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o., zastรกva pozรญciu hlavnรฉho geodeta zhotoviteฤพa (HGZ), ako aj vykonรกvateฤพa geodetickรฝch a kartografickรฝch prรกc pri vรฝstavbe ฤasti รบseku diaฤพnice. ฤinnosลฅ hlavnรฉho geodeta stavby D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh sa zaฤala na jar v roku 2017 a spoฤรญvala hlavne v rekognoskรกcii terรฉnu, zameranรญ jestvujรบceho stavu terรฉnu, dobudovanรญ zรกkladnej vytyฤovacej siete odlesnenรฝch ฤastรญ รบzemia a v tvorbe komplexnej situรกcie stavu inลพinierskych sietรญ.
Zรกkladnรก a lokรกlna vytyฤovacia sieลฅ sa kaลพdoroฤne reviduje. HGZ zabezpeฤuje aj tvorbu dokumentรกcie skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby โ geodetickรบ ฤasลฅ, porealizaฤnรฉ geometrickรฉ plรกny stavby, ako aj zรกkladnรบ mapu diaฤพnice. Medzi nosnรฉ objekty, na ktorรฝch sa podieฤพame, patria mostnรฉ objekty 201-00 a 206- 00.
Mostnรฝ objekt 201-00 (obr. 3) sa nachรกdza v km 97,95 D1, mรก dฤบลพku 563 m a 12 polรญ, v poliach 7 a 8 je zavesenรฝ na nรญzkom pylรณne. Most sa realizuje technolรณgiou na pevnej skruลพi. Dominantnรฝm prvkom mosta 201-00 je bezpochyby 29 m vysokรฝ pylรณn v strede mosta v tvare pรญsmena W. Je postavenรฝ na ลพelezobetรณnovom zรกklade s objemom 915 m3 a na 60 veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 1200 mm s dฤบลพkou 12 m.
Mostnรฝ objekt 206-00 (obr. 4) sa nachรกdza v km 102,65 โ 103,3 D1. Most mรก dฤบลพku 673 m a 14 polรญ, je realizovanรฝ technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie. Metรณda vรฝstavby postupnรฝm vรฝsuvom spoฤรญva v zhotovovanรญ jednotlivรฝch ฤastรญ konลกtrukcie vo vรฝrobni situovanej za mostnou oporou ฤ. 15.
Zhotovenรก konลกtrukcia sa pomocou vysรบvacieho zariadenia (hydraulickรฝch lanovรฝch jednotiek) vysunie o dฤบลพku zodpovedajรบcu zhotovenej lamele. Pri tejto metรณde vรฝstavby je dรดleลพitรฝ monitoring stavu pozdฤบลพnych a prieฤnych nรกklonov pilierov a opรดr v reรกlnom ฤase poฤas kaลพdรฉho vรฝsuvu. Na tento รบฤel sa pouลพil ลกpecializovanรฝ monitorovacรญ systรฉm AMON-ILB (AMON โ Automated Measurement of Object Network, ILB โ Incremental Launching Bridge).
Serverovรฉ rieลกenie AMON (obr. 5) slรบลพi na automatizovanรฝ zber, ukladanie, archivovanie a publikovanie monitorovanรฝch dรกt v reรกlnom ฤase.
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho รบseku Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก z pohฤพadu geodeta zhotoviteฤพa
Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o., sa podieฤพa na modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho รบseku Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก, ktorรฉho vรฝstavbou sa dosiahne skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry SR homogenizรกciou ลฅahu Bratislava โ ลฝilina. Nรกvrh modernizรกcie ลพelezniฤnej trate na รบseku Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก zohฤพadnil poลพiadavky na dosiahnutie poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov, t. j. rรฝchlosti 160 km/h.
Z tohto dรดvodu si trasovanie vyลพiadalo takmer รบplnรบ preloลพku existujรบcej trate na รบseku Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, priฤom navrhovanรก trasa modernizรกcie ลพelezniฤnej trate si vyลพiadala vybudovanie dvoch tunelov (Diel a Milochov) a prekonanie vodnej nรกdrลพe Nimnica mostnรฝm objektom (obr. 6).
Prรกve spomรญnanรฝ mostnรฝ objekt s oznaฤenรญm SO 44.33.21.1 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou bol najvรคฤลกou vรฝzvou nielen pre stavbรกrov, ale aj geodetov. Nรกroฤnรฝ je nielen po technickej a vรฝrobnej strรกnke, ale aj svojรญm umiestnenรญm a prรญrodnรฝmi podmienkami. Z jedenรกstich medziฤพahlรฝch pilierov sa desaลฅ nachรกdza priamo v priehrade.
Pri realizรกcii zakladania mosta sa vyuลพil doฤasnรฝ nรกsyp, prรญpadne prebiehali prรกce z plรกvajรบcich pontรณnov (piliere ฤ. 3, 4, 5 a 6). Po realizรกcii pilรณt sa zabaranili ลกtetovnicovรฉ steny, betonรกลพ zรกkladov podpier prebiehala priamo do ลกtetovnรญc. Piliere medziฤพahlรฝch podpier majรบ valcovรฝ tvar s priemerom 4,0 m, vรฝnimkou sรบ piliere ฤ. 6 a 7, ktorรฉ majรบ priemer 5,0 m.
Vรฝstavba mostovky pozostรกvala z desiatich etรกp, realizovanรฝch pomocou vรฝsuvnej skruลพe, a z jednรฉho vahadla realizovanรฉho letmou betonรกลพou. Nรกroฤnรฉ vytyฤovacie prรกce boli spestrenรฉ zameriavanรญm dna priehrady po odstrรกnenรญ doฤasnรฉho nรกsypu. Meranie prebiehalo z ฤlnu a vyuลพila sa kombinรกcia prรญstrojov GNSS a sonaru.
ลคaลพiskovรฝmi รบlohami spoloฤnosti TERRAcontrol je komunikรกcia s partnermi, predovลกetkรฝm s geodetom objednรกvateฤพa a geodetom zhotoviteฤพa, a nรกslednรฉ zabezpeฤenie plnenia poลพiadaviek v spoluprรกci s objednรกvateฤพom geodetickรฝch prรกc. Podฤพa aktuรกlnych potrieb si zรกstupca zhotoviteฤพa objednรกva geodetickรฉ vรฝkony vลพdy na nsledujรบci deล.ย Ide o vytyฤovanie (obr. 7), zameranie, kontrolnรฉ meranie alebo sledovanie pohybov a deformรกciรญ.
ฤasovรฝ predstih je veฤพmi dรดleลพitรฝ. Geodet musรญ maลฅ priestor oboznรกmiลฅ sa s projektovou dokumentรกciou a pripraviลฅ charakteristickรฉ body potrebnรฉ na รบspeลกnรฉ zrealizovanie vรฝkonu v terรฉne. Nevyhnutnou ฤinnosลฅou je prรญprava podkladov na fakturรกciu vykonanรฝch stavebnรฝch prรกc v danom kalendรกrnom mesiaci.
Predmetnรฉ poloลพky musรญ geodet zameraลฅ a meranie spracovaลฅ. Spravidla ide o dฤบลพky, plochy a kubatรบry zloลพitรฝch geometrickรฝch tvarov, ktorรฉ sa nedajรบ jednoducho matematicky vypoฤรญtaลฅ. Nรกsledne sa vyhotovรญ geodetickรฝ protokol v troch vyhotoveniach, ktorรฉ sa odovzdรกvajรบ stavebnรฉmu dozoru, objednรกvateฤพovi a zhotoviteฤพovi.
Po ukonฤenรญ stavebnรฝch prรกc si zhotoviteฤพ objednรกva dokumentรกciu skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby โ geodetickรบ ฤasลฅ, a to pre jednotlivรฉ stavebnรฉ objekty samostatne. Tรกto dokumentรกcia je neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou dokumentรกcie, ktorรก je potrebnรก na odovzdanie a kolaudรกciu stavebnรฉho objektu.
Zรกver
Spoloฤnosลฅ TERRAcontrol, s. r. o., sa podieฤพa na viacerรฝch vรฝznamnรฝch stavebnรฝch projektoch na Slovensku aj v ฤeskej republike prostrednรญctvom zriadenej organizaฤnej jednotky TERRAcontrol, organizaฤnรญ sloลพka. Aktuรกlne ide v ฤeskej republike o stavbu diaฤพnice D3 0310/II Hodฤjovice โ Tลebonรญn a ลพeleznice s nรกzvom Rekonstrukce traลฅovรฉho รบseku Kลiลพanov โ Sklenรฉ nad Oslavou.
Od vzniku spoloฤnosti sรญce ubehlo len niekoฤพko rokov, no stihla si uลพ vybudovaลฅ stabilnรบ pozรญciu na poli inลพinierskej geodรฉzie a vฤaka skรบsenรฝm pracovnรญkom a najmodernejลกej technike dokรกลพe zabezpeฤiลฅ akรฉkoฤพvek geodetickรฉ prรกce vo vytรฝฤenom termรญne a v plnohodnotnej kvalite.
Literatรบra
1. SHP SK s. r. o.: Dokumentรกcia pre realizรกciu stavby, 2020.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 01/2021.