
Ako mageba oživila viadukty v Zürichu: Inovatívne ložiská a dilatačné závery pre budúcnosť železnice
Zásadná obnova jednej z najdôležitejších dopravných stavieb Zürichu je ukážkou prepojenia rešpektu k histórii s najmodernejšími technológiami. V spolupráci so spoločnosťou mageba boli štyri oceľové priehradové mosty renovované a vybavené novými ložiskami a dilatačnými závermi, ktoré zabezpečia ich dlhodobú stabilitu, flexibilitu a odolnosť voči náročnej prevádzke v srdci švajčiarskej železničnej siete.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Významný projekt modernizácie Švajčiarskych národných železníc (SBB) v meste Zürich zahŕňa renováciu 130-ročného murovaného viaduktu (Wipkingerové viadukty) spolu s rôznymi oceľovými mostmi.
Oceľové priehradové konštrukcie viaduktov prechádzajú rozsiahlou rekonštrukciou. S novými mostnými ložiskami a dilatačnými závermi od mageby budú mať mosty potrebnú „slobodu pohybu“, aby zvládli budúci nápor železničnej premávky.
Viadukt Wipkinger bol otvorený v roku 1894, aby prostredníctvom železničnej dopravy spojil sever Zürichu s hlavnou železničnou stanicou v centre mesta. Už 130 rokov je jednou z najvýznamnejších dopravných štruktúr mesta. V rámci širšieho projektu rekonštrukcie viaduktu boli v marci 2024 demontované štyri oceľové priehradové konštrukcie na rozsiahlu renováciu, ktoré vedú železničnú trať cez frekventovanú cestu a rieku Limmat – a spoločnosť mageba získala zmluvu na dodávku nových ložísk a požadovaných dilatačných záverov.
Technické riešenia montáže ložísk a záverov v obmedzených podmienkach rekonštrukcie
Okrem navrhovania a výroby týchto kľúčových konštrukčných komponentov sa miestny tím mageba tiež úzko podieľal na vývoji vhodných montážnych postupov. Od zníženia a zarovnania mosta až po špeciálne požiadavky vyplývajúce z veľmi obmedzeného dostupného montážneho priestoru, bola mageba zapojená do projektu v plánovacej a poradenskej funkcii od ranej fázy projektu.
Po renovácii boli priehradové konštrukcie nanovo nainštalované, pričom moderné kalotové ložiská RESTON®SPHERICAL nahradili staromódne valčekové, ktoré ich predtým podopierali na oboch koncoch. Okrem navrhovania nových ložísk tak, aby spĺňali požiadavky na pohyb a rotáciu konštrukcií, miestny tím mageba tiež venoval veľkú pozornosť tomu, aby nové ložiská presne zapadli na miesto.
Náš tím potom pokračoval v inštalácii novovyrobených dilatačných záverov vhodných pre železničné mosty, typu TENSA®RAIL RSU tak, aby sa prispôsobili pohybom konštrukcie. Boli vyrobené z nehrdzavejúcej ocele s cieľom predĺžiť ich životnosť, kým bude potrebná ich opätovná výmena – ktovie, možno až o 130 rokov?
Zdroj: PR článok mageba Slovakia s.r.o.