Ako udrลพovaลฅ ลพeleznice na Slovensku v pohybe
Galรฉria(5)

Ako udrลพovaลฅ ลพeleznice na Slovensku v pohybe

Partneri sekcie:

Veฤพkokapacitnรก, spoฤพahlivรก, rรฝchla, komfortnรก, bezpeฤnรก aย ekologickรก. Takรฉ sรบ vรฝhody modernej ลพelezniฤnej dopravy. Sรบฤasnรก vlรกda SR vลกak urฤila inรฉ priority โ€“ vรฝstavbu ciest. Inรฝmi slovami, ลพeleznice na Slovensku sรบ odkรกzanรฉ na sรบboj sย nedostatkom financiรญ. Aย to je naplรกnovanรก ich komplexnรก modernizรกcia, aby boli kompatibilnรฉ so ลพelezniฤnรฝmi traลฅami krajรญn Eurรณpskej รบnie.

ย 

ฤŒas na rozhodnutie

Aj Ministerstvo dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR รบstami vedรบceho oddelenia implementรกcie projektov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry Ing.ย ล tefana Baลฅovanskรฉho konลกtatuje, ลพe ลพelezniฤnรฉ trate nie sรบ vย ideรกlnom stave aย nevyhnutne potrebujรบ ฤalลกie impulzy na modernizรกciu. Stav infraลกtruktรบry ลพeleznรญc na Slovensku opisujรบ nasledujรบce รบdaje, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou zbornรญka zย konferencie 3. fรณrum koฤพajovej dopravy (marec 2007, Bratislava).

Celkovรก stavebnรก dฤบลพka tratรญ ลฝeleznรญc SR je 3ย 658โ€‰km, zย toho jednokoฤพajnรฉ trate majรบ dฤบลพku 2ย 640โ€‰km, dvoj- aย viackoฤพajnรฉ 1ย 019โ€‰km, trate normรกlneho rozchodu merajรบ 3ย 509โ€‰km, ลกirokorozchodnรฉ 99โ€‰km, รบzkorozchodnรฉ 50โ€‰km, poฤet vรฝhybiek je 8ย 767, poฤet mostov 2ย 283, tunelov 76. Pravda, takto by sme mohli vย ฤรญslach pokraฤovaลฅ, ale dรดleลพitejลกie je, koฤพko kilometrov koฤพajรญ naozaj mรดลพe vstรบpiลฅ do Eurรณpy.

Dopravnรก politika Eurรณpskej รบnie je danรก Bielou knihou Eurรณpskej komisie zย roku 2001 sย nรกzvom Dopravnรก politika do roku 2010: ฤas na rozhodnutie. Strednodobรฉmu preskรบmaniu Bielej knihy sa venuje materiรกl nazvanรฝ Udrลพujte Eurรณpu vย pohybe โ€“ trvalo udrลพateฤพnรก mobilita pre nรกลก kontinent. Materiรกl konลกtatuje, ลพe vย zรกmeroch Bielej knihy sa pokraฤuje, ale napr. oฤakรกvanรฝ hospodรกrsky rast Eรš sa nedosiahol. โ€žCieฤพom opatrenรญ je, aby sa nezvรคฤลกoval podiel cestnej dopravy na prepravnom trhu, aby sa zabrรกnilo zรกpcham na cestรกch, รบzkym miestam na ลพelezniciach aย meลกkaniam leteckรฝch spojov,โ€œ upozorลˆuje ล tefan Baลกลฅovanskรฝ. โ€žCiele dopravnej politiky opรญsanรฉ vย Bielej knihe sa majรบ ยญsplniลฅ pomocou 60 ลกpecifickรฝch opatrenรญ pre dopravnรบ politiku รบnie. Medzi zรกkladnรฉ smery patrรญ revitalizรกcia ลพeleznรญc. ลฝeleznice sa povaลพujรบ za strategickรฝ sektor, ktorรฝ mรดลพe ozdraviลฅ najmรค nรกkladnรบ dopravu na รบzemรญ Eurรณpskej รบnie.โ€œ

Zaฤlenenie ลฝSR do eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov

Modernizรกcia

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov je sรบฤasลฅou schvรกlenej Dopravnej politiky SR do roku 2015 uznesenรญm vlรกdy SR ฤ.ย 445 zย 8. jรบna 2005 vrรกtane realizรกcie prioritnรฉho projektu ฤ. 17 aย rovnako je aj sรบฤasลฅou Programovรฉho vyhlรกsenia vlรกdy SR na roky 2006 aลพ 2010. So zaฤlenenรญm siete ลฝeleznรญc Slovenskej republiky do eurรณpskych dopravnรฝch ciest Slovenskรก republika zรกroveลˆ prevzala prostrednรญctvom ลฝeleznรญc Slovenskej republiky povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody aย technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ zaruฤujรบ moลพnosลฅ ฤalลกieho rozvoja aย kompatibilitu sย okolitรฝmi ลพelezniฤnรฝmi sprรกvami.

Modernizujรบ sa jestvujรบce konvenฤnรฉ ลพelezniฤnรฉ trate vย trasรกch urฤenรฝch transeurรณpskou dopravnou sieลฅou TEN-T. Obsah modernizรกcie aย jej vรฝslednรฝ efekt moลพno charakterizovaลฅ podฤพa Ing.ย Slavomรญra Podmanickรฉho, generรกlneho riaditeฤพa spoloฤnosti Reming Consult, a.ย s. (vย sรบฤasnosti spoloฤnosลฅ pรดsobรญ najmรค vย oblasti prรญpravy projektov modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ V. paneurรณpskeho koridoru), zย dvoch uhlov pohฤพadu โ€“ zย odbornรฉho aย laickรฉho.

โ€žZ odbornรฉho hฤพadiska je zรกkladnรฝm kritรฉriom modernizรกcie smerovรก รบprava trate pre rรฝchlosลฅ do 160โ€‰km/hod. sย prรญpustnรฝm poklesom rรฝchlosti len vย odรดvodnenรฝch prรญpadoch na 140โ€‰km/hod. Vย sรบฤasnosti vลกak iniciatรญva ISK 200 vyvolala odbornรบ diskusiu oย รบprave doterajลกej koncepcie modernizรกcie aลพ na rรฝchlosลฅ do 200โ€‰km/hod. podฤพa legislatรญvy Eรš. Momentรกlne oย tom prebieha diskusia na รบrovni Ministerstva dopravy SR aย Generรกlneho riaditeฤพstva ลฝSR,โ€œ hovorรญ pre ASB Slavomรญr Podmanickรฝ. โ€žDruhรฝm dรดleลพitรฝm kritรฉriom je bezpeฤnosลฅ dopravy, aย to nielen bezpeฤnosลฅ vlastnej ลพelezniฤnej dopravy, ale aj vo vzลฅahu ku kriลพovaniu sย peลกรญmi aย cestnรฝmi komunikรกciami. Vย rรกmci modernizรกcie sa odstraลˆujรบ vลกetky รบrovลˆovรฉ krรญลพenia aย nahrรกdzajรบ sa mimoรบrovลˆovรฝmi peลกรญmi podchodmi aย nadchodmi, resp. cestnรฝmi nadjazdmi alebo podjazdmi.โ€œ

Modernizรกciou sa ฤalej zabezpeฤujรบ jednotnรฉ prevรกdzkovรฉ parametre vybranรฝch eurokoridorov, akรฝmi sรบ prechodovรฝ prierez, maximรกlny nรกpravovรฝ tlak, jednotnรฝ systรฉm zabezpeฤovacieho zariadenia vย staniciach aย na ลกรญrej trati, jednotnรก dฤบลพka dopravnรฝch koฤพajรญ aย nรกstupรญsk vย ลพelezniฤnรฝch staniciach aย zastรกvkach, dispeฤerskรฉ ovlรกdanie silnoprรบdovรฝch zariadenรญ, trakฤnรฉho vedenia aย napรกjacรญch stanรญc aย dispeฤerskรฉ ovlรกdanie samotnej dopravy, aย to nielen vย ลพelezniฤnรฝch staniciach, ale aj priamou komunikรกciou aย ovlรกdanรญm pozรญcie ruลกลˆovodiฤa.

Stav modernizรกcie na Slovensku

Podฤพa Slavomรญra Podmanickรฉho Slovensko zatiaฤพ nenastรบpilo na pozitรญvny trend ako napr. vย ฤŒeskej republike, kde uลพ majรบ prakticky ukonฤenรบ modernizรกciu vลกetkรฝch koridorov patriacich do siete TEN-T.
โ€žProjektovรก prรญprava sa sรญce zaฤala na prvom รบseku Bratislava-Raฤa โ€“ Trnava vย rรกmci koridoru ฤ.Va Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou uลพ vย roku 1994, ale stavba sa zaฤala realizovaลฅ aลพ koncom roku 1999,โ€œ hovorรญ Slavomรญr Podmanickรฝ. โ€žPrvรฝ sรบvislรฝ modernizovanรฝ รบsek dlhรฝ necelรฝch 40โ€‰km Raฤa โ€“ Trnava bude uvedenรฝ do prevรกdzky aลพ v tomto roku. ฤŒiastkovรฉ รบseky sa sรญce dokonฤovali priebeลพne, ale nemohli byลฅ danรฉ do prevรกdzky vย plnรฝch parametroch modernizovanej trate, teda sย rรฝchlosลฅou 160โ€‰km/hod.โ€œ

Vย ostatnรฝch rokoch nabrala projektovรก prรญprava, ale aj realizรกcia rรฝchlejลกie tempo โ€“ vย roku 2004 sa zaฤali prรกce na ฤalลกom รบseku Trnava โ€“ Pieลกลฅany aย vlani na รบseku Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom. Predpokladรก sa, ลพe tieto dva รบseky sย celkovou dฤบลพkou 53โ€‰km sa dokonฤia aย uvedรบ do prevรกdzky koncom roka 2007, resp. koncom roka 2008. ลฝeleznice Slovenskej republiky predpokladajรบ, ลพe modernizรกcia trate na koridore ฤ. Vaย od Bratislavy po ลฝilinu (192โ€‰km) sa skonฤรญ do roku 2012.

Situรกcia sย prรญpravou stavieb modernizรกcie trate sa vรฝrazne zlepลกila aย vย sรบฤasnosti sa uskutoฤลˆuje prรญprava aj na ฤalลกom ucelenom รบseku ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ.Va (Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad โ€“ Kysak โ€“ Koลกice) aย na koridore ฤ. VI (ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou). Na koridore ฤ. IV (Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo) sa eลกte nezaฤala realizovaลฅ ucelenรก projektovรก prรญprava aย modernizujรบ sa len niektorรฉ ฤiastkovรฉ รบseky, resp. kritickรฉ body trate.

Jednรฝm zย veฤพkรฝch hendikepov modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov je nevyhnutnosลฅ realizรกcie vรฝstavby za nepretrลพitej prevรกdzky. To znaฤรญ, ลพe vลพdy musรญ byลฅ minimรกlne jedna koฤพaj prejazdnรก, aย to oboma smermi. Tรกto skutoฤnosลฅ predlลพuje lehotu vรฝstavby aย vรฝrazne zvyลกuje investiฤnรฉ aย prevรกdzkovรฉ nรกklady stavby. Navyลกe, marketingovo pรดsobรญ negatรญvne na cestujรบcu verejnosลฅ. Meลกkanie vlakov zย dรดvodu modernizรกcie trate za plnej prevรกdzky aย predฤบลพenie cestovnรฝch ฤasov mรกloktorรญ cestujรบci vnรญmajรบ sย porozumenรญm, je to pre nich znรญลพenie kvality sluลพieb, preto mnohรญ zaฤรญnajรบ vyuลพรญvaลฅ inรฝ druh dopravy. โ€žDostaลฅ cestujรบcich spรคลฅ na ลพeleznicu bude marketingovo veฤพmi nรกroฤnรฉ,โ€œ dodรกva Slavomรญr Podmanickรฝ. โ€žMusรญ ich presvedฤiลฅ nielen skrรกtenie cestovnรฝch ฤasov, ale aj kvalitnรฝ aย ลกirokรฝ sortiment sluลพieb prepravcov.โ€œ

(pet)
Foto: Dano Veselskรฝ

Najฤรญtanejลกie