Ako udrลพovaลฅ ลพeleznice na Slovensku v pohybe
Veฤพkokapacitnรก, spoฤพahlivรก, rรฝchla, komfortnรก, bezpeฤnรก aย ekologickรก. Takรฉ sรบ vรฝhody modernej ลพelezniฤnej dopravy. Sรบฤasnรก vlรกda SR vลกak urฤila inรฉ priority โ vรฝstavbu ciest. Inรฝmi slovami, ลพeleznice na Slovensku sรบ odkรกzanรฉ na sรบboj sย nedostatkom financiรญ. Aย to je naplรกnovanรก ich komplexnรก modernizรกcia, aby boli kompatibilnรฉ so ลพelezniฤnรฝmi traลฅami krajรญn Eurรณpskej รบnie.
ฤas na rozhodnutie
Celkovรก stavebnรก dฤบลพka tratรญ ลฝeleznรญc SR je 3ย 658โkm, zย toho jednokoฤพajnรฉ trate majรบ dฤบลพku 2ย 640โkm, dvoj- aย viackoฤพajnรฉ 1ย 019โkm, trate normรกlneho rozchodu merajรบ 3ย 509โkm, ลกirokorozchodnรฉ 99โkm, รบzkorozchodnรฉ 50โkm, poฤet vรฝhybiek je 8ย 767, poฤet mostov 2ย 283, tunelov 76. Pravda, takto by sme mohli vย ฤรญslach pokraฤovaลฅ, ale dรดleลพitejลกie je, koฤพko kilometrov koฤพajรญ naozaj mรดลพe vstรบpiลฅ do Eurรณpy.
Dopravnรก politika Eurรณpskej รบnie je danรก Bielou knihou Eurรณpskej komisie zย roku 2001 sย nรกzvom Dopravnรก politika do roku 2010: ฤas na rozhodnutie. Strednodobรฉmu preskรบmaniu Bielej knihy sa venuje materiรกl nazvanรฝ Udrลพujte Eurรณpu vย pohybe โ trvalo udrลพateฤพnรก mobilita pre nรกลก kontinent. Materiรกl konลกtatuje, ลพe vย zรกmeroch Bielej knihy sa pokraฤuje, ale napr. oฤakรกvanรฝ hospodรกrsky rast Eร sa nedosiahol. โCieฤพom opatrenรญ je, aby sa nezvรคฤลกoval podiel cestnej dopravy na prepravnom trhu, aby sa zabrรกnilo zรกpcham na cestรกch, รบzkym miestam na ลพelezniciach aย meลกkaniam leteckรฝch spojov,โ upozorลuje ล tefan Baลกลฅovanskรฝ. โCiele dopravnej politiky opรญsanรฉ vย Bielej knihe sa majรบ ยญsplniลฅ pomocou 60 ลกpecifickรฝch opatrenรญ pre dopravnรบ politiku รบnie. Medzi zรกkladnรฉ smery patrรญ revitalizรกcia ลพeleznรญc. ลฝeleznice sa povaลพujรบ za strategickรฝ sektor, ktorรฝ mรดลพe ozdraviลฅ najmรค nรกkladnรบ dopravu na รบzemรญ Eurรณpskej รบnie.โ
Zaฤlenenie ลฝSR do eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov |
Modernizรกcia
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov je sรบฤasลฅou schvรกlenej Dopravnej politiky SR do roku 2015 uznesenรญm vlรกdy SR ฤ.ย 445 zย 8. jรบna 2005 vrรกtane realizรกcie prioritnรฉho projektu ฤ. 17 aย rovnako je aj sรบฤasลฅou Programovรฉho vyhlรกsenia vlรกdy SR na roky 2006 aลพ 2010. So zaฤlenenรญm siete ลฝeleznรญc Slovenskej republiky do eurรณpskych dopravnรฝch ciest Slovenskรก republika zรกroveล prevzala prostrednรญctvom ลฝeleznรญc Slovenskej republiky povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody aย technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ zaruฤujรบ moลพnosลฅ ฤalลกieho rozvoja aย kompatibilitu sย okolitรฝmi ลพelezniฤnรฝmi sprรกvami.
Modernizujรบ sa jestvujรบce konvenฤnรฉ ลพelezniฤnรฉ trate vย trasรกch urฤenรฝch transeurรณpskou dopravnou sieลฅou TEN-T. Obsah modernizรกcie aย jej vรฝslednรฝ efekt moลพno charakterizovaลฅ podฤพa Ing.ย Slavomรญra Podmanickรฉho, generรกlneho riaditeฤพa spoloฤnosti Reming Consult, a.ย s. (vย sรบฤasnosti spoloฤnosลฅ pรดsobรญ najmรค vย oblasti prรญpravy projektov modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ V. paneurรณpskeho koridoru), zย dvoch uhlov pohฤพadu โ zย odbornรฉho aย laickรฉho.
โZ odbornรฉho hฤพadiska je zรกkladnรฝm kritรฉriom modernizรกcie smerovรก รบprava trate pre rรฝchlosลฅ do 160โkm/hod. sย prรญpustnรฝm poklesom rรฝchlosti len vย odรดvodnenรฝch prรญpadoch na 140โkm/hod. Vย sรบฤasnosti vลกak iniciatรญva ISK 200 vyvolala odbornรบ diskusiu oย รบprave doterajลกej koncepcie modernizรกcie aลพ na rรฝchlosลฅ do 200โkm/hod. podฤพa legislatรญvy Eร. Momentรกlne oย tom prebieha diskusia na รบrovni Ministerstva dopravy SR aย Generรกlneho riaditeฤพstva ลฝSR,โ hovorรญ pre ASB Slavomรญr Podmanickรฝ. โDruhรฝm dรดleลพitรฝm kritรฉriom je bezpeฤnosลฅ dopravy, aย to nielen bezpeฤnosลฅ vlastnej ลพelezniฤnej dopravy, ale aj vo vzลฅahu ku kriลพovaniu sย peลกรญmi aย cestnรฝmi komunikรกciami. Vย rรกmci modernizรกcie sa odstraลujรบ vลกetky รบrovลovรฉ krรญลพenia aย nahrรกdzajรบ sa mimoรบrovลovรฝmi peลกรญmi podchodmi aย nadchodmi, resp. cestnรฝmi nadjazdmi alebo podjazdmi.โ
Modernizรกciou sa ฤalej zabezpeฤujรบ jednotnรฉ prevรกdzkovรฉ parametre vybranรฝch eurokoridorov, akรฝmi sรบ prechodovรฝ prierez, maximรกlny nรกpravovรฝ tlak, jednotnรฝ systรฉm zabezpeฤovacieho zariadenia vย staniciach aย na ลกรญrej trati, jednotnรก dฤบลพka dopravnรฝch koฤพajรญ aย nรกstupรญsk vย ลพelezniฤnรฝch staniciach aย zastรกvkach, dispeฤerskรฉ ovlรกdanie silnoprรบdovรฝch zariadenรญ, trakฤnรฉho vedenia aย napรกjacรญch stanรญc aย dispeฤerskรฉ ovlรกdanie samotnej dopravy, aย to nielen vย ลพelezniฤnรฝch staniciach, ale aj priamou komunikรกciou aย ovlรกdanรญm pozรญcie ruลกลovodiฤa.
Stav modernizรกcie na Slovensku
Podฤพa Slavomรญra Podmanickรฉho Slovensko zatiaฤพ nenastรบpilo na pozitรญvny trend ako napr. vย ฤeskej republike, kde uลพ majรบ prakticky ukonฤenรบ modernizรกciu vลกetkรฝch koridorov patriacich do siete TEN-T.
โProjektovรก prรญprava sa sรญce zaฤala na prvom รบseku Bratislava-Raฤa โ Trnava vย rรกmci koridoru ฤ.Va Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice โ ฤierna nad Tisou uลพ vย roku 1994, ale stavba sa zaฤala realizovaลฅ aลพ koncom roku 1999,โ hovorรญ Slavomรญr Podmanickรฝ. โPrvรฝ sรบvislรฝ modernizovanรฝ รบsek dlhรฝ necelรฝch 40โkm Raฤa โ Trnava bude uvedenรฝ do prevรกdzky aลพ v tomto roku. ฤiastkovรฉ รบseky sa sรญce dokonฤovali priebeลพne, ale nemohli byลฅ danรฉ do prevรกdzky vย plnรฝch parametroch modernizovanej trate, teda sย rรฝchlosลฅou 160โkm/hod.โ
Vย ostatnรฝch rokoch nabrala projektovรก prรญprava, ale aj realizรกcia rรฝchlejลกie tempo โ vย roku 2004 sa zaฤali prรกce na ฤalลกom รบseku Trnava โ Pieลกลฅany aย vlani na รบseku Pieลกลฅany โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom. Predpokladรก sa, ลพe tieto dva รบseky sย celkovou dฤบลพkou 53โkm sa dokonฤia aย uvedรบ do prevรกdzky koncom roka 2007, resp. koncom roka 2008. ลฝeleznice Slovenskej republiky predpokladajรบ, ลพe modernizรกcia trate na koridore ฤ. Vaย od Bratislavy po ลฝilinu (192โkm) sa skonฤรญ do roku 2012.
Situรกcia sย prรญpravou stavieb modernizรกcie trate sa vรฝrazne zlepลกila aย vย sรบฤasnosti sa uskutoฤลuje prรญprava aj na ฤalลกom ucelenom รบseku ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ.Va (Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Poprad โ Kysak โ Koลกice) aย na koridore ฤ. VI (ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou). Na koridore ฤ. IV (Kรบty โ Bratislava โ ล tรบrovo) sa eลกte nezaฤala realizovaลฅ ucelenรก projektovรก prรญprava aย modernizujรบ sa len niektorรฉ ฤiastkovรฉ รบseky, resp. kritickรฉ body trate.
Jednรฝm zย veฤพkรฝch hendikepov modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov je nevyhnutnosลฅ realizรกcie vรฝstavby za nepretrลพitej prevรกdzky. To znaฤรญ, ลพe vลพdy musรญ byลฅ minimรกlne jedna koฤพaj prejazdnรก, aย to oboma smermi. Tรกto skutoฤnosลฅ predlลพuje lehotu vรฝstavby aย vรฝrazne zvyลกuje investiฤnรฉ aย prevรกdzkovรฉ nรกklady stavby. Navyลกe, marketingovo pรดsobรญ negatรญvne na cestujรบcu verejnosลฅ. Meลกkanie vlakov zย dรดvodu modernizรกcie trate za plnej prevรกdzky aย predฤบลพenie cestovnรฝch ฤasov mรกloktorรญ cestujรบci vnรญmajรบ sย porozumenรญm, je to pre nich znรญลพenie kvality sluลพieb, preto mnohรญ zaฤรญnajรบ vyuลพรญvaลฅ inรฝ druh dopravy. โDostaลฅ cestujรบcich spรคลฅ na ลพeleznicu bude marketingovo veฤพmi nรกroฤnรฉ,โ dodรกva Slavomรญr Podmanickรฝ. โMusรญ ich presvedฤiลฅ nielen skrรกtenie cestovnรฝch ฤasov, ale aj kvalitnรฝ aย ลกirokรฝ sortiment sluลพieb prepravcov.โ
(pet)
Foto: Dano Veselskรฝ