Aktuรกlna situรกcia vย stavebnรญctve nie je vย sรบฤasnosti ideรกlna. ฤakajรบ na nรกs novรฉ vรฝzvy, ozรฝva sa z KAMI PROFIT
ฤo moลพno vย najbliลพลกom obdobรญ oฤakรกvaลฅ aย ako ovplyvnรญ novรก stavebnรก legislatรญva vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov, sme sa porozprรกvali sย Ing. Milรญnom Kaลuลกฤรกkom, konateฤพom spoloฤnosti KAMI PROFIT, s. r. o.
Vย ฤom vidรญte vย sรบฤasnosti najvรคฤลกรญ problรฉm slovenskรฉho stavebnรญctva?
Je to predovลกetkรฝm skokovรฉ, nepredvรญdateฤพnรฉ zvyลกovanie cien stavebnรฝch materiรกlov v nรกsobkoch ich predchรกdzajรบcej hodnoty v kombinรกcii s neistotou na strane investorov. Do toho nรกm zaฤiatkom roka 2021 skokovรฝ dopyt po materiรกloch prakticky vykรบpil celรฉ zรกsoby a uลพ kรบpiลฅ naprรญklad len tehlu nebola otรกzka ceny, ale jej jednoducho nebolo, a to v celej strednej Eurรณpe.
V takรฝch situรกciรกch moลพno cรญtiลฅ na trhu bezmocnosลฅ. Tรกto neistota, ako aj pretrvรกvajรบci vojenskรฝ konflikt sa budรบ prejavovaลฅ v postupnom รบtlme dopytu a celkovom รบtlme stavebnรญctva. Sme nรบtenรญ hฤพadaลฅ novรฉ trhy aj dodรกvateฤพov mimo doteraz zauลพรญvanรฝch zvyklostรญ.
Naลกou vรฝhodou je schopnosลฅ spolupracovaลฅ v krajinรกch, kde pรดsobรญme alebo plรกnujeme pรดsobiลฅ. To nรกm umoลพลuje byลฅ o trochu flexibilnejลกรญ, reagovaลฅ tak na neoฤakรกvanรฉ zmeny a prispรดsobiลฅ sa im. Na druhej strane vysokรบ inflรกciu musรญme aj my kompenzovaลฅ zamestnancom v nรกraste mzdy a nรกsledne aj zvyลกovanรญm naลกej ceny pre investorov.
Problรฉmom ostรกva, ako garantovaลฅ cenu pre investora poฤas vรฝstavby. Chรกpeme, ลพe investor mรก svoj podnikateฤพskรฝ plรกn a ten mรดลพe poฤas realizรกcie meniลฅ len veฤพmi ลฅaลพko. No vzhฤพadom na skutoฤnรบ nepredvรญdateฤพnosลฅ nรกrastu cien je potrebnรฉ do cenotvorby a aj do podnikateฤพskรฝch investiฤnรฝch plรกnov zakomponovaลฅ istรบ oฤakรกvanรบ dynamiku a taktieลพ zvyลกovaลฅ rezervy na plรกny.
Napriek tejto nelichotivej situรกcii je potrebnรฉ realizovaลฅ vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov, ktorรฝch je vย Bratislave nedostatok. Ako by sa mala tรกto situรกcia rieลกiลฅ?
ลฝiaฤพ, v naลกom hlavnom meste je vรฝstavba nรกjomnรฝch bytov mimoriadne zanedbanรก โ v porovnanรญ hlavnรฝch miest V4 sme na tom najhorลกie a mรกme najniลพลกรญ poฤet mestskรฝch nรกjomnรฝch bytov. Bratislava mรก iba pribliลพne 1 % vลกetkรฝch bytov, ktorรฉ moลพno oznaฤiลฅ ako mestskรฉ nรกjomnรฉ byty.
Na porovnanie, vo Viedni je to aลพ 30 %, ale ฤalลกรญch 30 % sรบ byty s regulovanรฝm nรกjmom vo vlastnรญctve neziskovรฝch spoloฤnostรญ. Na druhej strane som zaregistroval nรกzor, ลพe prevlรกdajรบce osobnรฉ vlastnรญctvo bytov, akรฉ mรกme na Slovensku, je znakom ekonomicky nezรกvislejลกieho obyvateฤพstva.
ฤo by mohlo byลฅ pre ekonomiku zdravลกie. Problรฉm je, ลพe nepomer medzi osobnรฝm vlastnรญctvom bytu verzus ลกtรกtnym alebo mestskรฝm nรกjomnรฝm bรฝvanรญm je spรดsobenรฝ zanedbateฤพnou ponukou nรกjomnรฝch bytov. Pre sรบkromnรฝch investorov sรบ podmienky nรกjomnรฉho bรฝvania v metropole ekonomicky absolรบtne nezaujรญmavรฉ.
V sรบฤasnosti sa cena bytov v Bratislave zaฤรญna na 4 ย 000โฌ/m2 a ลกtรกtna podpora nรกjomnรฉho bรฝvania je v sรบฤasnosti maximรกlne 1 540 โฌ/m2 podlahovej plochy bytu. Teda kaลพdรฝ sรบkromnรฝ investor v Bratislave nezavรกha a vyberie si vรฝnosnejลกรญ a menej rizikovรฝ variant s vysokou mierou nรกvratnosti vloลพenรฉho kapitรกlu za krรกtky ฤas.
Pritom prรกve Bratislava ako metropola potrebuje najviac nรกjomnรฝch bytov. Pretoลพe tu ลพije vysokรฝ poฤet obyvateฤพov, ktorรญ si nemรดลพu dovoliลฅ vlastniลฅ nehnuteฤพnosลฅ a financovaลฅ ju prostrednรญctvom hypotรฉky, ktorรบ od banky nevedia zรญskaลฅ. Nรกjomnรฉ bรฝvanie je tak jedinรก moลพnosลฅ, ako tรฝmto ฤพuฤom zabezpeฤiลฅ dรดstojnรฉ bรฝvanie.
Aย ako zย toho von?
ลฝiaฤพ, nรกjomnรฉ bรฝvanie musรญ rieลกiลฅ samosprรกva, t. j. mesto Bratislava, ktorรฉ v tom zatiaฤพ robรญ stรกle mรกlo. Povoฤพuje vลกak naprรญklad meniลฅ รบzemnรฉ plรกny vybranรฝch lokalรญt mesta, priฤom dochรกdza k zmene funkcie alebo zvรฝลกeniu zastavanosti รบzemia mesta. Na revanลก oฤakรกva novรฉ nรกjomnรฉ byty po dokonฤenรญ projektu.
Vย princรญpe mesto vymieลa verejnรฝ zรกujem รบzemnรฉho plรกnu za nepeลaลพnรฉ plnenie hotovรฝch nรกjomnรฝch bytov. Je to podฤพa mรดjho nรกzoru veฤพmi neลกtandardnรฝ prรญstup na hrane zรกkona. Inรฝmi slovami, developer mรดลพe vย Bratislave stavaลฅ byty tak, aby sa mu to oplatilo, len ak ฤasลฅ zย nich odovzdรก mestu.
Vhodnejลกie by podฤพa mรดjho nรกzoru bolo vyฤleniลฅ celรฉ novรฉ lokality v รบzemnom plรกne na vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov v kombinรกcii s relevantnou podporou ลกtรกtu. Tak by sme dokรกzali prilรกkaลฅ renomovanรฝch investorov. Mesto nepotrebuje vlastniลฅ byty, naopak, mรก vytvรกraลฅ stabilnรฉ prostredie na podnikanie s nรกjomnรฝmi bytmi.
Budรบcnosลฅ vidรญm aj v segmente bytov urฤenรฝch na plne komerฤnรฝ prenรกjom s komplexnรฝmi sluลพbami. Postupne bude ubรบdaลฅ takzvanรฝch individuรกlnych investiฤnรฝch bytov a bude pribรบdaลฅ investorov, ktorรญ budรบ celkovรฝ servis spojenรฝ s prenรกjom bytov vykonรกvaลฅ na profesionรกlnej รบrovni. Zvรฝลกenรก kvalita prenajรญmanรฝch bytov zase prilรกka novรฝch klientov, ktorรญ ocenia benefity novej kvality.
Ako tento proces ovplyvnรญ novรก stavebnรก legislatรญva?
Zatiaฤพ je to len holub na streche. Osobne sa na novรบ legislatรญvu teลกรญm, a to napriek tomu, ลพe situรกcia v praxi mรดลพe byลฅ omnoho horลกia, ako teoreticky zo zรกkona oฤakรกvame. Od 1. aprรญla 2024 by sรบฤasnรฝ stavebnรฝ zรกkon mali nahradiลฅ dva novรฉ zรกkony: zรกkon ฤ. 200/2022 Z. z. o รบzemnom plรกnovanรญ a zรกkon ฤ. 201/2022 Z. z. o vรฝstavbe.
Keฤลพe je ich รบฤinnosลฅ stanovenรก fakticky aลพ po parlamentnรฝch voฤพbรกch, uvidรญme, ako sa k tomu postavรญ novรก vlรกda. Osobne predpokladรกm, ลพe dรดjde skรดr k posunutiu รบฤinnosti zรกkonov eลกte na neskorลกie obdobie, aby bolo moลพnรฉ k zรกkonom pripraviลฅ vykonรกvacie vyhlรกลกky, ale aj potrebnรฝ softvรฉr a hardvรฉr potrebnรฝ na novรบ zรกkonnรบ elektronizรกciu celรฉho procesu รบzemnรฉho plรกnovania a povoฤพovania.
Za veฤพkรฉ pozitรญvum povaลพujem, ลพe obec bude povinnรก vydaลฅ zรกvรคznรฉ stanovisko k รบzemnรฉmu plรกnu do 60 dnรญ, pri jednoduchรฝch stavbรกch do 30 dnรญ. To je predovลกetkรฝm pre Bratislavu prelomovรฉ, keฤลพe magistrรกt v sรบฤasnosti nemรก stanovenรฉ ลพiadne lehoty na vydรกvanie zรกvรคznรฝch stanovรญsk.
Na zรกklade mojich skรบsenostรญ sa tieto konania ลฅahajรบ niekoฤพko rokov a lehota vydania zรกvรคznรฉho stanoviska sa neprimerane predlลพuje. Presnรฉ lehoty by mohli koneฤne prispieลฅ k transparentnejลกรญm procesom na bratislavskom magistrรกte, ktorรฉ sรบ pre mลa momentรกlne nepochopiteฤพnรฉ.
Tieลพ je podฤพa mลa ลกkoda, ลพe z novรฉho zรกkona o รบzemnom plรกnovanรญ vypadli ustanovenia, podฤพa ktorรฝch mohli vlastnรญci pozemkov sami iniciovaลฅ zmenu รบzemnรฉho plรกnu. Zdรก sa mi to veฤพmi logickรฉ. Veฤ preฤo by si poslanci samosprรกvy nemohli vypoฤuลฅ nรกzor samotnรฉho majiteฤพa pozemku?
Myslรญm si, ลพe toto treba eลกte doladiลฅ. Vรญtam posilnenie kompetenciรญ projektantov, vฤaka ktorรฝm mรดลพe samotnรฝ projektant prerokovaลฅ vลกetky poลพiadavky dotknutรฝch orgรกnov v stavebnom konanรญ a preukรกzaลฅ stavebnรฉmu รบradu, ako sa so vลกetkรฝmi poลพiadavkami, prรญpadne nรกmietkami vyrovnal.
Tรกto kompetencia spolu s novozavedenou domnienkou sรบhlasu po mรกrnom uplynutรญ zรกkonnรฝch lehรดt bude kฤพรบฤovรก pre zrรฝchlenie procesov v povoฤพovanรญ stavieb. Taktieลพ vรญtam kฤพรบฤovรฉ povinnosti obcรญ k spracovaniu รบzemnรฝch plรกnov, ale aj ku koncepcii รบzemnรฉho rozvoja regiรณnu, mikroregiรณnu, kraja, alebo koncepciu รบzemnรฉho rozvoja Slovenska. Zรกroveล logicky platรญ, ลพe ฤรญm vรคฤลกรญ regiรณn, tรฝm vyลกลกia zรกvรคznosลฅ pre รบzemnรฉ plรกny menลกรญch celkov a zรณn. Toto dodnes absentovalo, ฤรญm vznikali paradoxnรฉ spory v รบzemnom plรกnovanรญ VรC, obcรญ a ลกtรกtu.
V Bratislave sa roky hovorรญ o metre. Je podฤพa vรกs moลพnรฉ, aby Bratislava
mala metro?
Nielenลพe to povaลพujem za moลพnรฉ, ale dokonca pre Bratislavu za veฤพmi potrebnรฉ. Po prvรฉ, Bratislava uลพ mala v roku 1986 vypracovanรบ projektovรบ dokumentรกciu a platnรฉ stavebnรฉ povolenia na metro a v roku 1988 sa dokonca zaฤalo so samotnou vรฝstavbou. Pod pojmom metro sa rozumie podzemnรก ลพelezniฤnรก rรฝchlodrรกha.
Stavaลฅ v metropole podzemnรฝ verejnรฝ dopravnรฝ systรฉm vลกak vyลพaduje investรญciu nadregionรกlneho aลพ ลกtรกtneho vรฝznamu. Aj v prรญpade bratislavskรฉho metra to boli za ฤSSR schvรกlenรฉ vlรกdne investรญcie v hodnote 15 mld. Kฤs. Prvรก ฤasลฅ metra Dolnรฉ Lรบky
โ Duna mala byลฅ dokonca hotovรก uลพ vย roku 1997 aย federรกlna vlรกda na ลu vyฤlenila 5 mld. Kฤs.
Po revolรบcii vย roku 1990 sme zatรบลพili po zmene koncepcie metra zย ruskรฉho na takzvanรฉ ฤพahkรฉ metro VAL aย projekt sme pozastavili. Do toho priลกlo rozdelenie ฤeskoslovenska aย vย roku 1994 novรก slovenskรก vlรกda sรญce uznesenรญm vlรกdy odsรบhlasila metro pre Bratislavu ako potrebnรฉ, ale financovanie nechala na samotnรฉ mesto.
To sa ukรกzalo ako nemoลพnรฉ aย vรฝstavba metra sa uลพ nikdy neobnovila. Sย vybudovanรญm metra donedรกvna poฤรญtal aj platnรฝ รบzemnรฝ plรกn. Vย praxi je to zloลพitejลกie aย nรกzory odbornรญkov sa veฤพmi lรญลกia. Mesto preferuje vย sรบฤasnosti len koncepciu nadzemnรฝch elektriฤkovรฝch radiรกl sย รบrovลovรฝm kriลพovanรญm.
Hlavnรก dopravnรก inลพinierka Bratislavy aย sรบฤasnรก viceprimรกtorka sa vyjadrila, ลพe vรฝstavba aย prevรกdzka metra je nรกkladnรก zรกleลพitosลฅ, ktorรก mรก ekonomickรฝ zmysel len pre mestรก sย poฤtom obyvateฤพov vyลกลกรญm ako 1 miliรณn. Pritom existuje viacero miest vo svete sย metrom aj sย niลพลกรญm poฤtom, naprรญklad ลกvajฤiarske Lausanne alebo vย susednom Rakรบsku vย obci Serfaus, kde je jeden zย najmenลกรญch systรฉmov metra na svete, Dorfbahn Serfaus sย dฤบลพkou 1 280 m.
Myลกlienku metra v Bratislave nedรกvno vrรกtil do pozornosti projekt Bramet (Bratislavskรฉ METro). Jeho autor, profesor architektรบry Zdravko Rusev, v minulosti vypracoval metodiku o vplyve metra na rozvoj Prahy. V novom nรกvrhu pre Bratislavu tvrdรญ, ลพe je tu efektรญvna moลพnosลฅ postaviลฅ metro s vyuลพitรญm najmodernejลกรญch technolรณgiรญ, ktorรฉ by mohli byลฅ dokonca vzorom pre budรบcnosลฅ inteligentnรฝch eurรณpskych miest.
Financie na tento projekt by mali byลฅ aลพ do 80 % dostupnรฉ z eurofondov a รบverov EIB (Eurรณpskej investiฤnej banky). Osobne zastรกvam nรกzor, ลพe Bratislava mรดลพe byลฅ strategickรฝm mestom a sรบฤasnรฝm prรญkladom hodnotnรฝch miest zajtrajลกka. Na rozdiel od inรฝch miest mรก obrovskรฝ potenciรกl predovลกetkรฝm v tom, ลพe mรดลพe stavaลฅ na zelenej lรบke a vyuลพรญvaลฅ pri tom najmodernejลกie technolรณgie.
Akรฉ kroky treba teda podniknรบลฅ, aby sa metro stalo realitou?
Rozhodne treba nadviazaลฅ na mnoลพstvo ลกtรบdiรญ, analรฝz, projektov a prieskumov, ktorรฉ sa uลพ pre bratislavskรฉ metro realizovali. Je potrebnรฉ ich zhromaลพdiลฅ a opรญsaลฅ ciele pre bezkonfliktnรฝ dlhodobรฝ rozvoj mesta a verejnej prepravy, ktorรก patrรญ do modernรฉho sveta novรฉho tisรญcroฤia.
Pozvaลฅ do sรบลฅaลพe svetovรฉ kapacity urbanistov aย dopravnรฝch plรกnovaฤov, aby navrhli modernรฝ systรฉm podzemnej verejnej dopravy, aย to formou prezentรกcie modelov. Zรกroveล spolu sย expertmi JASPERS nรกjsลฅ vhodnรฉ hodnotiace multikritรฉria nรกkladov aย benefitov pre Bratislavu, Slovensko, ale aj Eร.
Vybraลฅ najvhodnejลกรญ variant z nรกvrhov a zadefinovaลฅ podmienky ลกtรบdie realizovateฤพnosti, jej spracovanie a spolu s autorskรฝm tรญmom nรกjsลฅ formou verejnรฉho obstarรกvania vhodnรฉho projektanta na spracovanie koncepcie projekฤnรฉho rieลกenia tak, aby sa dal vytvoriลฅ dopravnรฝ a technickรฝ model, spracovaลฅ finanฤnรฝ odhad nรกkladov a pripraviลฅ nรกvrh potreby financovania rozloลพenรฝ v ฤase.
Nieฤo ako podnikateฤพskรฝ plรกn. S tรฝmto plรกnom osloviลฅ predovลกetkรฝm vlรกdu SR, ale aj Eurรณpsku komisiu s poลพiadavkou na vhodnรฝ model financovania, prรญpadne zistiลฅ vhodnosลฅ verejno-sรบkromnรฉho partnerstva takรฉho projektu formou PPP (kombinรกcie privรกtnych, dotaฤnรฝch, ale aj bankovรฝch zdrojov z EIB a EBRD).
Po rozhodnutรญ vybraลฅ sprรกvny variant, spracovateฤพov projektu, povolenรญ a realizรกtorov stavby a zaฤaลฅ s vรฝstavbou. Je to proces minimรกlne na pรคลฅ rokov, s ktorรฝm je vลกak urฤite potrebnรฉ strategicky a koncepฤne zaฤaลฅ a systematicky posรบvaลฅ dopredu.
Dlhodobรก vรญzia pomรดลพe Bratislave aj z hฤพadiska kvality investorov do inรฝch oblastรญ hospodรกrstva, vzdelรกvania, zdravotnรญctva, kultรบry, umenia ฤi cestovnรฉho ruchu. Pre kaลพdรฉho investora je potrebnรฉ vidieลฅ strategickรฉ svetlo modernรฉho mesta budรบcnosti.
TEXT A FOTO: Kami Profit, redakฤnรก รบprava Andrea Dingovรก
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly 6/2022