image 84773 25 v1
Galรฉria(5)

Betรณny na mostnรฉ konลกtrukcie na stavbe D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก

Partneri sekcie:

Diaฤพnica D1 predstavuje na Slovensku rozhodujรบcu dopravnรบ komunikรกciu, ktorรก umoลพลˆuje rรฝchle a bezpeฤnรฉ prepojenie jednotlivรฝch ฤastรญ krajiny, ale aj vรฝznamnรฝ medzinรกrodnรฝ tranzit. Jej kompletnรฉ dokonฤenie je preto kฤพรบฤovรฉ z hฤพadiska zabezpeฤenia trvalรฉho ekonomickรฉho a sociรกlneho rastu dotknutรฝch regiรณnov, ale aj celรฉho Slovenska.

Obr 1
Obr 2
Obr 3
Obr 4

V sรบฤasnosti prebieha na severnej ฤasti realizรกcia troch รบsekov, po dokonฤenรญ ktorรฝch by mala byลฅ tรกto ฤasลฅ ukonฤenรก (s vรฝnimkou poslednรฉho รบseku Turany โ€“ Hubovรก). Jednรฝm z prรกve realizovanรฝch รบsekov je aj รบsek D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, ktorรฝ vรฝznamne odฤพahฤรญ dopravnรฉ zaลฅaลพenie najmรค v meste Ruลพomberok a okolitรฝch obciach.

Stavba D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก

Diaฤพniฤnรฝ รบsek D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก sa zaฤรญna v kriลพovatke Hubovรก, kde nadvรคzuje na pripravovanรฝ รบsek Turany โ€“ Hubovรก s plรกnovanรฝm zaฤiatkom realizรกcie v roku 2017. รšsek sa konฤรญ v kriลพovatke Ivachnovรก, kde sa napรกja na uลพ existujรบci รบsek Ivachnovรก โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก. Celkovรก dฤบลพka รบseku je 15 272 m. Nachรกdza sa na ลˆom kriลพovatka Likavka, ktorou sa zabezpeฤรญ prepojenie diaฤพnice na cestu I/59 smerom na Oravu a Ruลพomberok. Sรบฤasลฅou รบseku je aj veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo Ivachnovรก, 22 mostov a tunel ฤŒebraลฅ. S vรฝstavbou sa zaฤalo v decembri 2013 a zmluvnรฉ ukonฤenie je naplรกnovanรฉ na jรบn 2017.

Vzhฤพadom na pozastavenie realizรกcie tunela ฤŒebraลฅ z dรดvodu nestabilnรฉho svahu pri zรกpadnom portรกli tunela a hฤพadanie vhodnรฉho technickรฉho rieลกenia je vลกak splnenie zmluvnรฉho termรญnu ukonฤenia vรฝstavby nepravdepodobnรฉ. Zhotoviteฤพom รบseku je zdruลพenie ฤŒebraลฅ v zloลพenรญ OHL ลฝS, a. s., a Vรกhostav โ€“ SK, a. s. Projektovรบ dokumentรกciu stavby pripravila spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt, a. s. Dodรกvateฤพom betรณnov na betรณnovรฉ konลกtrukcie stavby je spoloฤnosลฅ CRH (Slovensko) a.s. Spoloฤnosลฅ BetรณnRacio, s. r. o., sa podieฤพa na tejto stavbe dodรกvanรญm prรญsad do betรณnov, ako aj skรบลกobnou ฤinnosลฅou a technologickou podporou vรฝroby betรณnov.

Obr. 1  Most na D1 v km 8,214 – 8,968 nad prírodným údolím (SO 213-00)

Obr. 1  Most na D1 v km 8,214 โ€“ 8,968 nad prรญrodnรฝm รบdolรญm (SO 213-00)

Navrhovanรฉ betรณny

Hlavnรฉ dodรกvky betรณnov do betรณnovรฝch konลกtrukciรญ zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ CRH (Slovensko) a.s. svojou betonรกrลˆou lokalizovanou v zรกpadnej ฤasti mesta Ruลพomberok (ฤasลฅ Hrboltovรก) a betonรกrลˆou, ktorรก sa nachรกdza severozรกpadne od obce Liskovรก. Pred samotnou realizรกciou betรณnovรฝch konลกtrukciรญ sa na zรกklade projektovej dokumentรกcie navrhli vhodnรฉ betรณny. Ako vstupnรฉ materiรกly na vรฝrobu betรณnov sa pouลพรญvajรบ: prรญrodnรฉ hutnรฉ ลฅaลพenรฉ kamenivo s frakciami 0/4, 4/8, 8/16 a 11/22 z lokality Liskovรก, cement triedy CEM I 42,5 R z produkcie CRH (Slovensko) a.s., vรฝrobลˆa Rohoลพnรญk, resp. Turลˆa nad Bodvou, voda z miestnych zdrojov a prรญsady do betรณnov z produkcie spoloฤnosti BetรณnRacio, s. r. o., Trnava.

Na zlepลกenie spracovateฤพnosti ฤerstvรฉho betรณnu sa pouลพรญva vysokoรบฤinnรก plastifikaฤnรก prรญsada na bรกze polykarboxylรฉteru Beramentยฎ HT5621. Tento superplastifikรกtor tretej generรกcie bol ลกpeciรกlne vyvinutรฝ s ohฤพadom na ลกpecifickรฉ poลพiadavky na betรณny pri vรฝstavbe รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก. Jednou z hlavnรฝch vlastnostรญ prรญsady Beramentยฎ HT5621 je vรฝraznรฉ znรญลพenie mnoลพstva zรกmesovej vody, a teda aj znรญลพenie vodnรฉho sรบฤiniteฤพa, vฤaka ฤomu majรบ betรณny vรฝbornรฉ mechanickรฉ charakteristiky a zรกroveลˆ vysokรบ trvanlivosลฅ pri sรบฤasne optimalizovanรฝch a efektรญvnych receptรบrach.

Pri vรฝvoji plastifikaฤnej prรญsady hrala vรฝznamnรบ รบlohu aj poลพiadavka na dostatoฤne dlhรฝ ฤas spracovania ฤerstvรฉho betรณnu. Vรฝsledkom je prรญsada Beramentยฎ HT5621, ktorรก dokรกลพe zabezpeฤiลฅ stabilnรบ spracovateฤพnosลฅ ฤerstvรฉho betรณnu poฤas minimรกlne 120 minรบt od zamieลกania, priฤom zmena (pokles) konzistencie sadnutรญm kuลพeฤพa ฤerstvรฉho betรณnu je max. 40 mm pri stupni konzistencie S4. Na zvรฝลกenie trvanlivosti mrazuvzdornรฝch betรณnov sa pouลพรญva navyลกe prevzduลกลˆovacia prรญsada Beraporยฎ R101.

Do betรณnovรฝch konลกtrukciรญ sa v rรกmci reaยญlizovanรฉho รบseku ลกtandardne dodรกvajรบ betรณny s triedou pevnosti C 8/10 aลพ C 45/55, priฤom do konลกtrukciรญ mostov sa v najvรคฤลกej miere pouลพรญvajรบ betรณny triedy C 30/37 a C 35/45, a to prevzduลกnenรฉ aj neprevzduลกnenรฉ โ€“ podฤพa poลพiadaviek na danรบ konลกtrukciu.

Obr. 2  Most na D1 v km 9,814 – 10,498 nad údolím (SO 214-00)

Obr. 2  Most na D1 v km 9,814 โ€“ 10,498 nad รบdolรญm (SO 214-00)

Realizรกcia

Keฤลพe vรฝstavba tunela ฤŒebraลฅ je v sรบฤasnosti pozastavenรก, na danom รบseku sa z hฤพadiska betรณnovรฝch konลกtrukciรญ vykonรกva hlavnรก ฤinnosลฅ pri realizรกciรญ mostov. Celkovo sa tu realizuje 22 mostov, priฤom 17 mรก ลพelezobetรณnovรบ nosnรบ konลกtrukciu, predovลกetkรฝm monolitickรบ. Jednotlivรฉ mosty sa v sรบฤasnosti nachรกdzajรบ v rรดznych stupลˆoch rozostavanosti.

Spolu pรคลฅ mostov mรก celkovรบ dฤบลพku nad 500 m, najdlhลกรญ z nich je most na D1 v km 8,214 โ€“ 8,968 s oznaฤenรญm SO 213-00 s celkovou dฤบลพkou 756 m (ฤพavรฝ aj pravรฝ most) v katastrรกlnom รบzemรญ obce Likavka. Jeho nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ predpรคtรก monolitickรก konลกtrukcia, priamopรกsovรก, so ลกtandardnรฝm rozpรคtรญm a dvojtrรกmovou, jednokomorovou konลกtrukciou. Most je navrhnutรฝ ako pรคtnรกsลฅpoฤพovรฝ. Po dokonฤenรญ bude preklenovaลฅ prรญrodnรฉ รบdolie, v ktorom sa nachรกdza aj potok a viacerรฉ poฤพnรฉ cesty. Na obr. 1 vidieลฅ pohฤพad na rozostavanรฉ piliere a ฤasลฅ mostovky mosta 213-00.

Druhรฝm najdlhลกรญm mostom v rรกmci realizovanรฉho รบseku je most na D1 v km 9,814 โ€“ 10,498 s oznaฤenรญm SO 214-00 s celkovou dฤบลพkou 694,78 m. Most sa nachรกdza v katastrรกlnom รบzemรญ obce Liskovรก. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ jednokomorovรก konลกtrukcia s premennou vรฝลกkou. Ide o desaลฅpoฤพovรฝ most, ktorรฝ vedie podobne ako most SO 213-00 ponad รบdolie, potok a poฤพnรฉ cesty. Rozostavanรฝ most SO 214-00 je zobrazenรฝ na obr. 2.

Medzi kratลกie, ale nemenej zaujรญmavรฉ mosty, patrรญ aj most nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 s oznaฤenรญm SO 218-00, ktorรฝ sa nachรกdza v katastrรกlnom รบzemรญ obce Ivachnovรก. Nosnรก konลกtrukcia mosta je navrhnutรก ako monolitickรก spojitรก z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu. Je to ลกesลฅpoฤพovรฝ most na pozemnej komunikรกcii. Na obr. 3 a 4 vidieลฅ priebeh betonรกลพe spriahajรบcej ลพelezobetรณnovej dosky a pohฤพad na hornรบ ฤasลฅ mosta SO 218-00.

Obr. 3  Betonáลพ spriahajúcej dosky mosta nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 (SO 218-00)

Obr. 3  Betonรกลพ spriahajรบcej dosky mosta nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 (SO 218-00)

Zรกver

Dokonฤenie รบseku D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก zrรฝchli osobnรบ aj nรกkladnรบ dopravu v regiรณne zรกpadnรฉho Liptova a zรกroveลˆ vรฝrazne odฤพahฤรญ miestne komunikรกcie od nadmernรฉho dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Vzhฤพadom na pomerne ฤlenitรฝ terรฉn treba na tomto รบseku vybudovaลฅ aลพ 22 mostov a tunel ฤŒebraลฅ. Pouลพitรญm betรณnov s optimรกlnymi vlastnosลฅami moลพno zrealizovaลฅ betรณnovรฉ konลกtrukcie a v koneฤnom dรดsledku aj celรบ stavbu v predpokladanom ฤase a kvalite pri sรบฤasnom racionรกlnom vyuลพitรญ zdrojov.

Termรญn ukonฤenia celรฉho รบseku sa vลกak posรบva aลพ na rok 2020, keฤลพe vรฝstavba tunela ฤŒebraลฅ a ฤalลกรญch technicky a technologicky nadvรคzujรบcich objektov je v sรบฤasnosti pre moลพnรฉ zosuvy pรดdy a nestabilnรฉ geologickรฉ pomery pri severom portรกli tunela pozastavenรก. Plรกnovanรก zmena poฤรญta oproti pรดvodnรฉmu nรกvrhu s predฤบลพenรญm tunela ฤŒebraลฅ z pรดvodnej dฤบลพky 2,026 km na 3,650 km. Pokraฤovanie vรฝstavby tunela je naplรกnovanรฉ na jar 2017.

Obr. 4  Pohฤพad na vrchnú ฤasลฅ mosta nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 (SO 218-00)

Obr. 4  Pohฤพad na vrchnรบ ฤasลฅ mosta nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 (SO 218-00)

TEXT: Ing. Matej ล pak, PhD., Ing. ล tefan Krรกฤพ
FOTO: BetรณnRacio, s. r. o., CRH (Slovensko) a.s.

Matej ล pak je technolรณg v spoloฤnosti BetรณnRacio, s. r. o., ล tefan Krรกฤพ je RMX regionรกlny manaลพรฉr v spoloฤnosti CRH (Slovensko) a.s.

Najฤรญtanejลกie