Betรณny na mostnรฉ konลกtrukcie na stavbe D1 Hubovรก โ Ivachnovรก
Diaฤพnica D1 predstavuje na Slovensku rozhodujรบcu dopravnรบ komunikรกciu, ktorรก umoลพลuje rรฝchle a bezpeฤnรฉ prepojenie jednotlivรฝch ฤastรญ krajiny, ale aj vรฝznamnรฝ medzinรกrodnรฝ tranzit. Jej kompletnรฉ dokonฤenie je preto kฤพรบฤovรฉ z hฤพadiska zabezpeฤenia trvalรฉho ekonomickรฉho a sociรกlneho rastu dotknutรฝch regiรณnov, ale aj celรฉho Slovenska.
V sรบฤasnosti prebieha na severnej ฤasti realizรกcia troch รบsekov, po dokonฤenรญ ktorรฝch by mala byลฅ tรกto ฤasลฅ ukonฤenรก (s vรฝnimkou poslednรฉho รบseku Turany โ Hubovรก). Jednรฝm z prรกve realizovanรฝch รบsekov je aj รบsek D1 Hubovรก โ Ivachnovรก, ktorรฝ vรฝznamne odฤพahฤรญ dopravnรฉ zaลฅaลพenie najmรค v meste Ruลพomberok a okolitรฝch obciach.
Stavba D1 Hubovรก โ Ivachnovรก
Diaฤพniฤnรฝ รบsek D1 Hubovรก โ Ivachnovรก sa zaฤรญna v kriลพovatke Hubovรก, kde nadvรคzuje na pripravovanรฝ รบsek Turany โ Hubovรก s plรกnovanรฝm zaฤiatkom realizรกcie v roku 2017. รsek sa konฤรญ v kriลพovatke Ivachnovรก, kde sa napรกja na uลพ existujรบci รบsek Ivachnovรก โ Liptovskรฝ Mikulรกลก. Celkovรก dฤบลพka รบseku je 15 272 m. Nachรกdza sa na ลom kriลพovatka Likavka, ktorou sa zabezpeฤรญ prepojenie diaฤพnice na cestu I/59 smerom na Oravu a Ruลพomberok. Sรบฤasลฅou รบseku je aj veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo Ivachnovรก, 22 mostov a tunel ฤebraลฅ. S vรฝstavbou sa zaฤalo v decembri 2013 a zmluvnรฉ ukonฤenie je naplรกnovanรฉ na jรบn 2017.
Vzhฤพadom na pozastavenie realizรกcie tunela ฤebraลฅ z dรดvodu nestabilnรฉho svahu pri zรกpadnom portรกli tunela a hฤพadanie vhodnรฉho technickรฉho rieลกenia je vลกak splnenie zmluvnรฉho termรญnu ukonฤenia vรฝstavby nepravdepodobnรฉ. Zhotoviteฤพom รบseku je zdruลพenie ฤebraลฅ v zloลพenรญ OHL ลฝS, a. s., a Vรกhostav โ SK, a. s. Projektovรบ dokumentรกciu stavby pripravila spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt, a. s. Dodรกvateฤพom betรณnov na betรณnovรฉ konลกtrukcie stavby je spoloฤnosลฅ CRH (Slovensko) a.s. Spoloฤnosลฅ BetรณnRacio, s. r. o., sa podieฤพa na tejto stavbe dodรกvanรญm prรญsad do betรณnov, ako aj skรบลกobnou ฤinnosลฅou a technologickou podporou vรฝroby betรณnov.
Obr. 1 Most na D1 v km 8,214 โ 8,968 nad prรญrodnรฝm รบdolรญm (SO 213-00)
Navrhovanรฉ betรณny
Hlavnรฉ dodรกvky betรณnov do betรณnovรฝch konลกtrukciรญ zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ CRH (Slovensko) a.s. svojou betonรกrลou lokalizovanou v zรกpadnej ฤasti mesta Ruลพomberok (ฤasลฅ Hrboltovรก) a betonรกrลou, ktorรก sa nachรกdza severozรกpadne od obce Liskovรก. Pred samotnou realizรกciou betรณnovรฝch konลกtrukciรญ sa na zรกklade projektovej dokumentรกcie navrhli vhodnรฉ betรณny. Ako vstupnรฉ materiรกly na vรฝrobu betรณnov sa pouลพรญvajรบ: prรญrodnรฉ hutnรฉ ลฅaลพenรฉ kamenivo s frakciami 0/4, 4/8, 8/16 a 11/22 z lokality Liskovรก, cement triedy CEM I 42,5 R z produkcie CRH (Slovensko) a.s., vรฝrobลa Rohoลพnรญk, resp. Turลa nad Bodvou, voda z miestnych zdrojov a prรญsady do betรณnov z produkcie spoloฤnosti BetรณnRacio, s. r. o., Trnava.
Na zlepลกenie spracovateฤพnosti ฤerstvรฉho betรณnu sa pouลพรญva vysokoรบฤinnรก plastifikaฤnรก prรญsada na bรกze polykarboxylรฉteru Beramentยฎ HT5621. Tento superplastifikรกtor tretej generรกcie bol ลกpeciรกlne vyvinutรฝ s ohฤพadom na ลกpecifickรฉ poลพiadavky na betรณny pri vรฝstavbe รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ Ivachnovรก. Jednou z hlavnรฝch vlastnostรญ prรญsady Beramentยฎ HT5621 je vรฝraznรฉ znรญลพenie mnoลพstva zรกmesovej vody, a teda aj znรญลพenie vodnรฉho sรบฤiniteฤพa, vฤaka ฤomu majรบ betรณny vรฝbornรฉ mechanickรฉ charakteristiky a zรกroveล vysokรบ trvanlivosลฅ pri sรบฤasne optimalizovanรฝch a efektรญvnych receptรบrach.
Pri vรฝvoji plastifikaฤnej prรญsady hrala vรฝznamnรบ รบlohu aj poลพiadavka na dostatoฤne dlhรฝ ฤas spracovania ฤerstvรฉho betรณnu. Vรฝsledkom je prรญsada Beramentยฎ HT5621, ktorรก dokรกลพe zabezpeฤiลฅ stabilnรบ spracovateฤพnosลฅ ฤerstvรฉho betรณnu poฤas minimรกlne 120 minรบt od zamieลกania, priฤom zmena (pokles) konzistencie sadnutรญm kuลพeฤพa ฤerstvรฉho betรณnu je max. 40 mm pri stupni konzistencie S4. Na zvรฝลกenie trvanlivosti mrazuvzdornรฝch betรณnov sa pouลพรญva navyลกe prevzduลกลovacia prรญsada Beraporยฎ R101.
Do betรณnovรฝch konลกtrukciรญ sa v rรกmci reaยญlizovanรฉho รบseku ลกtandardne dodรกvajรบ betรณny s triedou pevnosti C 8/10 aลพ C 45/55, priฤom do konลกtrukciรญ mostov sa v najvรคฤลกej miere pouลพรญvajรบ betรณny triedy C 30/37 a C 35/45, a to prevzduลกnenรฉ aj neprevzduลกnenรฉ โ podฤพa poลพiadaviek na danรบ konลกtrukciu.
Obr. 2 Most na D1 v km 9,814 โ 10,498 nad รบdolรญm (SO 214-00)
Realizรกcia
Keฤลพe vรฝstavba tunela ฤebraลฅ je v sรบฤasnosti pozastavenรก, na danom รบseku sa z hฤพadiska betรณnovรฝch konลกtrukciรญ vykonรกva hlavnรก ฤinnosลฅ pri realizรกciรญ mostov. Celkovo sa tu realizuje 22 mostov, priฤom 17 mรก ลพelezobetรณnovรบ nosnรบ konลกtrukciu, predovลกetkรฝm monolitickรบ. Jednotlivรฉ mosty sa v sรบฤasnosti nachรกdzajรบ v rรดznych stupลoch rozostavanosti.
Spolu pรคลฅ mostov mรก celkovรบ dฤบลพku nad 500 m, najdlhลกรญ z nich je most na D1 v km 8,214 โ 8,968 s oznaฤenรญm SO 213-00 s celkovou dฤบลพkou 756 m (ฤพavรฝ aj pravรฝ most) v katastrรกlnom รบzemรญ obce Likavka. Jeho nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ predpรคtรก monolitickรก konลกtrukcia, priamopรกsovรก, so ลกtandardnรฝm rozpรคtรญm a dvojtrรกmovou, jednokomorovou konลกtrukciou. Most je navrhnutรฝ ako pรคtnรกsลฅpoฤพovรฝ. Po dokonฤenรญ bude preklenovaลฅ prรญrodnรฉ รบdolie, v ktorom sa nachรกdza aj potok a viacerรฉ poฤพnรฉ cesty. Na obr. 1 vidieลฅ pohฤพad na rozostavanรฉ piliere a ฤasลฅ mostovky mosta 213-00.
Druhรฝm najdlhลกรญm mostom v rรกmci realizovanรฉho รบseku je most na D1 v km 9,814 โ 10,498 s oznaฤenรญm SO 214-00 s celkovou dฤบลพkou 694,78 m. Most sa nachรกdza v katastrรกlnom รบzemรญ obce Liskovรก. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ jednokomorovรก konลกtrukcia s premennou vรฝลกkou. Ide o desaลฅpoฤพovรฝ most, ktorรฝ vedie podobne ako most SO 213-00 ponad รบdolie, potok a poฤพnรฉ cesty. Rozostavanรฝ most SO 214-00 je zobrazenรฝ na obr. 2.
Medzi kratลกie, ale nemenej zaujรญmavรฉ mosty, patrรญ aj most nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 s oznaฤenรญm SO 218-00, ktorรฝ sa nachรกdza v katastrรกlnom รบzemรญ obce Ivachnovรก. Nosnรก konลกtrukcia mosta je navrhnutรก ako monolitickรก spojitรก z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu. Je to ลกesลฅpoฤพovรฝ most na pozemnej komunikรกcii. Na obr. 3 a 4 vidieลฅ priebeh betonรกลพe spriahajรบcej ลพelezobetรณnovej dosky a pohฤพad na hornรบ ฤasลฅ mosta SO 218-00.
Obr. 3 Betonรกลพ spriahajรบcej dosky mosta nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 (SO 218-00)
Zรกver
Dokonฤenie รบseku D1 Hubovรก โ Ivachnovรก zrรฝchli osobnรบ aj nรกkladnรบ dopravu v regiรณne zรกpadnรฉho Liptova a zรกroveล vรฝrazne odฤพahฤรญ miestne komunikรกcie od nadmernรฉho dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Vzhฤพadom na pomerne ฤlenitรฝ terรฉn treba na tomto รบseku vybudovaลฅ aลพ 22 mostov a tunel ฤebraลฅ. Pouลพitรญm betรณnov s optimรกlnymi vlastnosลฅami moลพno zrealizovaลฅ betรณnovรฉ konลกtrukcie a v koneฤnom dรดsledku aj celรบ stavbu v predpokladanom ฤase a kvalite pri sรบฤasnom racionรกlnom vyuลพitรญ zdrojov.
Termรญn ukonฤenia celรฉho รบseku sa vลกak posรบva aลพ na rok 2020, keฤลพe vรฝstavba tunela ฤebraลฅ a ฤalลกรญch technicky a technologicky nadvรคzujรบcich objektov je v sรบฤasnosti pre moลพnรฉ zosuvy pรดdy a nestabilnรฉ geologickรฉ pomery pri severom portรกli tunela pozastavenรก. Plรกnovanรก zmena poฤรญta oproti pรดvodnรฉmu nรกvrhu s predฤบลพenรญm tunela ฤebraลฅ z pรดvodnej dฤบลพky 2,026 km na 3,650 km. Pokraฤovanie vรฝstavby tunela je naplรกnovanรฉ na jar 2017.
Obr. 4 Pohฤพad na vrchnรบ ฤasลฅ mosta nad D1 v km 13,800 na ceste I/18 (SO 218-00)
TEXT: Ing. Matej ล pak, PhD., Ing. ล tefan Krรกฤพ
FOTO: BetรณnRacio, s. r. o., CRH (Slovensko) a.s.
Matej ล pak je technolรณg v spoloฤnosti BetรณnRacio, s. r. o., ล tefan Krรกฤพ je RMX regionรกlny manaลพรฉr v spoloฤnosti CRH (Slovensko) a.s.