Bezpeฤnosลฅ cestnej infraลกtruktรบry โ nรกstroje sprรกvcu
Smernica Eurรณpskeho parlamentu oย riadenรญ bezpeฤnosti cestnej infraลกtruktรบry dรกva sprรกvcovi komunikรกciรญ tieto nรกstroje: riadenie kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญt (Black Spot management) aย bezpeฤnostnรฉ inลกpekcie ako preventรญvny prรญstup riadenia bezpeฤnosti cestnej infraลกtruktรบry. Dlho oฤakรกvanรฉ bezpeฤnostnรฉ audity budรบ vykonรกvaลฅ osoby nezรกvislรฉ od projektantov aย sprรกvcov predmetnej komunikรกcie.
Riadenie kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญtZo ลกtatistickej evidencie dopravnรฝch nehรดd na รบzemรญ Slovenska, evidovanรฝch vย databanke odboru dopravnej polรญcie Prezรญdia Policajnรฉho zboru SR, vyplรฝva, ลพe ฤasลฅ dopravnรฝch nehรดd je pomerne rovnomerne rozdelenรก po dฤบลพke cestnรฝch komunikรกcii, ฤalลกia ฤasลฅ sa vลกak koncentruje do takzvanรฝch nehodovรฝch lokalรญt โ dopravne alebo stavebne nevhodnรฝch miest aย รบsekov (vย ลกtรกtoch Eร pomenovanรฝch ฤierne miesta โ Black Spot).
Miesta alebo รบseky na cestรกch, kde sa kumulujรบ dopravnรฉ nehody, treba pokladaลฅ za lokality sย veฤพmi negatรญvnymi aลพ extrรฉmnymi vplyvmi zย hฤพadiska bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Relatรญvne vysoko pravdepodobnรบ prรญฤinu vzniku dopravnรฝch nehรดd treba hฤพadaลฅ okrem ฤพudskรฉho faktora aj vย nepriaznivรฝch stavebno-technickรฝch podmienkach, ako aj vย dopravno-organizaฤnom usporiadanรญ komunikรกcie. Kย takรฝmto miestam patria naprรญklad frekventovanรก kriลพovatka ciest bez usmernenia dopravy, neprehฤพadnรก dopravnรก situรกcia, nedostatoฤnรก alebo oneskorenรก informรกcia pre vodiฤa oย blรญลพiacej sa prekรกลพke na ceste, nevyhovujรบce smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ parametre cesty, nesprรกvne dopravnรฉ znaฤenie, nedostatoฤnรฉ alebo nevhodnรฉ osvetlenie ฤi chรฝbajรบce chodnรญky vย intravilรกne.
Problematika rieลกenia kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญt (miest aย รบsekov) je zaradenรก aj vย Nรกrodnom plรกne na zvรฝลกenie bezpeฤnosti cestnej premรกvky, ktorรฝ nadvรคzuje na akฤnรฝ program bezpeฤnosti na cestรกch, vydanรฝ Eร. Eurรณpsky akฤnรฝ program bezpeฤnosti na cestรกch zaraฤuje medzi prioritnรฉ ฤinnosti vย oblasti BECEP aj rieลกenie problematiky nehodovรฝch lokalรญt na cestnรฝch komunikรกciรกch aย odstraลovanie prรญฤin vzniku dopravnรฝch nehรดd.
Kritickรฉ nehodovรฉ lokality zย hฤพadiska poฤtu dopravnรฝch nehรดd
Kritickรก nehodovรก lokalita zย hฤพadiska poฤtu dopravnรฝch nehรดd je รบsek cesty (lokalita) vย maximรกlnej dฤบลพke 0,500 km sย kritickรฝm poฤtom dopravnรฝch nehรดd. Aby sa nehodovรก lokalita stala kritickou zย hฤพadiska poฤtu dopravnรฝch nehรดd, musรญ byลฅ splnenรก podmienka, ลพe skutoฤnรฝ poฤet dopravnรฝch nehรดd na nej vzniknutรฝ sa rovnรก alebo je vรคฤลกรญ ako kritickรฝ poฤet nehรดd vย priebehu jednรฉho kalendรกrneho roka. Kritickรฝ poฤet dopravnรฝch nehรดd sa urฤรญ exaktnรฝm postupom.
Kritickรฉ nehodovรฉ lokality podฤพa poฤtu dopravnรฝch nehรดd za rok 2010 neboli urฤenรฉ, pretoลพe vย zmysle zรกkona 8/2009 Z. z. zย 3. decembra 2008 oย cestnej premรกvke ยง 68 nastali zmeny vย poskytovanรญ รบdajov zย evidencie dopravnรฝch nehรดd. Vย ich dรดsledku sa obmedzilo poskytovanie รบdajov zย evidencie dopravnรฝch nehรดd niektorรฝm subjektom, okrem inรฉho aj Slovenskej sprรกve ciest (SSC). Vย sรบฤasnosti sa tรกto zรกleลพitosลฅ rieลกi medzi MDVRR aย PPZ โ odbor dopravnej polรญcie. Vย roku 2009 vzniklo na cestรกch I. triedy 22 kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญt (KNL), zย toho pรคลฅ vย intravilรกne aย 17 vย extravilรกne. Zย 22 KNL bolo 6 opakujรบcich sa KNL.
Na pomerne malej ฤasti cestnej siete ciest I. triedy vย dฤบลพke 9,29 km (0,28 %), ktorรบ tvoria KNL, sa kumuluje 230 dopravnรฝch nehรดd, ฤo predstavuje 4,18-percentnรฝ podiel nehรดd na cestรกch I. triedy.
Kritickรฉ nehodovรฉ lokality podฤพa nรกsledkov dopravnรฝch nehรดd
Vย roku 2009 vzniklo zย pohฤพadu nรกsledkov dopravnรฝch nehรดd na cestรกch I. triedy 55 KNL, zย toho sedem vย intravilรกne aย 48 vย extravilรกne. Zย tรฝchto 55 KNL boli ลกtyri opakujรบce sa lokality.
Tieto รบseky KNL na cestรกch I. triedy predstavujรบ spolu 16,840 km. Ich podiel kย celkovej dฤบลพke ciest I. triedy ฤinรญ 0,51 %. Na รบsekoch KNL zahynulo 70 osรดb, ฤo predstavuje 54,69 % zย celkovรฉho poฤtu usmrtenรฝch osรดb na celej dฤบลพke cesty I. triedy. Teda viac ako polovica poฤtu osรดb zomrie na รบseku KNL na cestรกch I. triedy.
Dopravnรก nehodovosลฅ na cestรกch I.ย triedy vย roku 2010
Na cestรกch I. triedy sย podielom 51 % dopravnรฝch vรฝkonov vznikรก 48,15 % dopravnรฝch nehรดd aย je usmrtenรฝch 51,48 % osรดb. Podiel na hospodรกrskych stratรกch zย cestnรฝch komunikรกciรญ je 50,1 %, podiel na hospodรกrskych stratรกch vo vzลฅahu kย stratรกm na pozemnรฝch komunikรกciรกch je 34,3 %.
Bezpeฤnostnรฉ inลกpekcie
Bezpeฤnostnรฉ inลกpekcie majรบ preventรญvny charakter aย vย podmienkach SSC sรบ zameranรฉ na kvalitu aย zrozumiteฤพnosลฅ dopravnรฉho znaฤenia. Tieto inลกpekcie sa vย roku 2011 vykonali na tรฝchto รบsekoch ciest:
- I/11 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/18 vย ลฝiline po hranicu sย ฤeskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Svrฤinovec โ Mosty uย Jablunkova) na รบsekoch, ktorรฉ mรก vo svojej sprรกve SSC, t. j. na รบseku od km 405,700 po km 443,000 staniฤenia cesty I/11 (37,3 km);
- I/12 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/11 pri ฤadci po hranicu sย Poฤพskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Skalitรฉ โ Zwardoล), t.ย j.ย po celej dฤบลพke cesty I/12 vย staniฤenรญ km 0,000 โ 15,400 (15,4 km);
- I/59 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/14 pri Harmanci po hranicu sย Poฤพskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Trstenรก โ Chyลพne), t. j. na รบseku od km 8,700 po km 114,200 staniฤenia cesty I/59 (105,5 km);
- I/70 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/18 vย obci Kraฤพovany po kriลพovatku sย cestou I/59 vย Dolnom Kubรญne, t. j.ย po celej dฤบลพke cesty I/70 vย staniฤenรญ km 0,000 โ 17,000 (17,0 km);
- I/78 โ vย รบseku od kriลพovatky sย cestou I/59 vย Oravskom Podzรกmku po hranicu sย Poฤพskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Oravskรก Polhora โ Korbielรณw), t. j. po celej dฤบลพke cesty I/78 vย staniฤenรญ km 0,000 โ 44,500;
- I/14 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/59 pri Banskej Bystrici po kriลพovatku sย cestou I/65 pri Turฤianskych Tepliciach, t. j. po celej dฤบลพke cesty I/14 vย staniฤenรญ km 0,000 โ 25,000;
- I/65 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/14 pri Turฤianskych Tepliciach po kriลพovatku sย cestou I/18 vย Martine, t. j. na รบseku od km 109,600 po km 142,000 staniฤenia cesty I/65;
- I/18 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/64 vย ลฝiline po kriลพovatku sย cestou I/61 pri Bytฤi, t. j. na รบseku od km 454,550 po km 439,700 cesty I/18;
- I/61 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/18 pri Bytฤi po vstup do Trenฤรญna, t. j. na รบseku od km 184,500 po km 131,000 staniฤenia cesty I/61;
- I/62 โ po celej jej dฤบลพke, t. j. od kriลพovatky sย cestou I/61 vย Senci po kriลพovatku sย cestou I/75 pri Slรกdkoviฤove vย dฤบลพke 21,100ย km;
- I/75 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/62 pri Slรกdkoviฤove po kriลพovatku sย cestou I/64 vย Novรฝch Zรกmkoch, t. j. od km 0,000 po km 49,400 staniฤenia cesty I/75;
- I/63 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/64 vย Komรกrne po vstup do obce Veฤพkรฝ Meder, t. j. od km 103,200 po km 69,500 staniฤenia cesty I/63.
Inลกpekcia vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek prebehla na cestรกch:
- I/2 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou III/002039 vย Stupave po kriลพovatku sย cestou I/51 vย Holรญฤi, t. j. od km 66,9 po km 0,000 staniฤenia cesty I/2;
- I/51 โ na รบseku od konca mesta Trnava po kriลพovatku sย cestou II/502 vย obci Trstรญn, t. j. od km 124,500 po km 109,000 staniฤenia cesty I/51;
- I/61 โ na รบseku od hranice okresov Bratislava II/Senec po zaฤiatok mesta Trnava, t. j od km 13,000 po km 47,000, aย na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/51 pri Trnave po zaฤiatok obce Trenฤianska Teplรก, t. j. od km 51,600 po km 131,000 staniฤenia cesty I/61;
- I/62 โ po celej dฤบลพke cesty I/62, t. j. vย dฤบลพke 21,100 km;
- I/63 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/64 vย Komรกrne po vstup do obce Veฤพkรฝ Meder, t. j. od km 103,200 po km 69,500 staniฤenia cesty I/63;
- I/64 โ na รบseku od hranice okresov Novรฉ Zรกmky/Komรกrno po kriลพovatku sย cestou I/63 pri Komรกrne, t. j. od km 24,300 po km 0,000;
- I/75 โ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/62 pri Slรกdkoviฤove po kriลพovatku sย cestou I/64 vย Novรฝch Zรกmkoch, t. j. od km 0,000 po km 49,400 staniฤenia cesty I/75.
Poฤas inลกpekcie sa na sledovanรฝch รบsekoch ciest I. triedy Bratislavskรฉho, Trnavskรฉho aย Nitrianskeho kraja zistilo asi 18 typov nedostatkov vย dopravnom znaฤenรญ pri ich celkovom poฤte 72. Najฤastejลกie sa vyskytujรบcim nedostatkom vย dopravnom znaฤenรญ bolo nevyhovujรบce vedenie trasy cesty pre chรฝbajรบce smerovรฉ stฤบpiky alebo odrazky na zvodidlรกch โ tvorilo 23,6ย % vลกetkรฝch nedostatkov. Druhou poฤetnou skupinou, tvoriacou 13,9 % zย celkovรฉho poฤtu nedostatkov, bolo chรฝbajรบce oznaฤenie priechodov pre chodcov informatรญvnou dopravnou znaฤkou IP 6 โ priechod pre chodcov. Dopravnรฉ znaฤky prekrytรฉ zeleลou sa podieฤพali na celkovom poฤte nedostatkov 13,9 %.
Nevyhovujรบca kvalita dopravnรฝch znaฤiek, zvalenรฉ alebo natoฤenรฉ dopravnรฉ znaฤky, ktorรฉ stratili svoj รบฤel, keฤลพe sa nedali zaregistrovaลฅ, tvorili 15,3 % vลกetkรฝch nedostatkov. ฤastรฝm nedostatkom bola takisto nevyhovujรบca kvalita vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek na vybranรฝch รบsekoch ciest I. triedy. Potvrdzujรบ to aj vรฝsledky meranรญ hodnรดt Qd (koeficient jasu pri difรบznom osvetlenรญ) aย RL (koeficient vratnรฉho odrazu), ktorรฉ sรบ uvedenรฉ vย protokoloch meranรญ ฤ. 1 โ 7.
Vย struฤnosti moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe zย celkovรฉho poฤtu 179 meranรญ kvality vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek zameranรฝch na zistenie hodnรดt koeficientu jasu pri difรบznom osvetlenรญ Qd (reflexia vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek poฤas dลa) nevyhovovalo 20ย % meranรญ ani minimรกlnym normovรฝm hodnotรกm. Minimรกlnym normovรฝm hodnotรกm koeficientu vratnรฉho odrazu RL (spรคtnรฝ odraz vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek poฤas noci) nevyhovovalo aลพ 41 % meranรญ. Poฤet nevyhovujรบcich meranรญ Qd aย RL na jednotlivรฝch cestรกch I. triedy, na ktorรฝch bola vykonanรก inลกpekcia, sa uvรกdza vย tabuฤพke.
Nevyhovujรบca kvalita vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek bola vย okresoch Malacky, Komรกrno aย Galanta.
Literatรบra
- Prezรญdium PZ-ODP: ล tatistickรก evidencia dopravnรฝch nehรดd vย SR.
- Meszรกroลก ล . (SSC Bratislava): Kritickรฉ nehodovรฉ lokality na cestรกch I. aย II. triedy. Referรกt BECEP.
- Komorovรก M. (SSC Bratislava): Kontrola dopravnรฉho znaฤenia na cestรกch I. triedy, 2011.
TEXT: Ing. Ivan Dohnal
Foto: Dano Veselskรฝ
Ivan Dohnal je vedรบci referรกtu BECEP Slovenskej sprรกvy ciest.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.