bezpecnost cestnej infrastruktury nastroje spravcu
Galรฉria(2)

Bezpeฤnosลฅ cestnej infraลกtruktรบry โ€“ nรกstroje sprรกvcu

Partneri sekcie:

Smernica Eurรณpskeho parlamentu oย riadenรญ bezpeฤnosti cestnej infraลกtruktรบry dรกva sprรกvcovi komunikรกciรญ tieto nรกstroje: riadenie kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญt (Black Spot management) aย bezpeฤnostnรฉ inลกpekcie ako preventรญvny prรญstup riadenia bezpeฤnosti cestnej infraลกtruktรบry. Dlho oฤakรกvanรฉ bezpeฤnostnรฉ audity budรบ vykonรกvaลฅ osoby nezรกvislรฉ od projektantov aย sprรกvcov predmetnej komunikรกcie.

bezpecnost cestnej infrastruktury nastroje spravcu 5503 big image
Riadenie kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญt
Zo ลกtatistickej evidencie dopravnรฝch nehรดd na รบzemรญ Slovenska, evidovanรฝch vย databanke odboru dopravnej polรญcie Prezรญdia Policajnรฉho zboru SR, vyplรฝva, ลพe ฤasลฅ dopravnรฝch nehรดd je pomerne rovnomerne rozdelenรก po dฤบลพke cestnรฝch komunikรกcii, ฤalลกia ฤasลฅ sa vลกak koncentruje do takzvanรฝch nehodovรฝch lokalรญt โ€“ dopravne alebo stavebne nevhodnรฝch miest aย รบsekov (vย ลกtรกtoch Eรš pomenovanรฝch ฤierne miesta โ€“ Black Spot).
Miesta alebo รบseky na cestรกch, kde sa kumulujรบ dopravnรฉ nehody, treba pokladaลฅ za lokality sย veฤพmi negatรญvnymi aลพ extrรฉmnymi vplyvmi zย hฤพadiska bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Relatรญvne vysoko pravdepodobnรบ prรญฤinu vzniku dopravnรฝch nehรดd treba hฤพadaลฅ okrem ฤพudskรฉho faktora aj vย nepriaznivรฝch stavebno-technickรฝch podmienkach, ako aj vย dopravno-organizaฤnom usporiadanรญ komunikรกcie. Kย takรฝmto miestam patria naprรญklad frekventovanรก kriลพovatka ciest bez usmernenia dopravy, neprehฤพadnรก dopravnรก situรกcia, nedostatoฤnรก alebo oneskorenรก informรกcia pre vodiฤa oย blรญลพiacej sa prekรกลพke na ceste, nevyhovujรบce smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ parametre cesty, nesprรกvne dopravnรฉ znaฤenie, nedostatoฤnรฉ alebo nevhodnรฉ osvetlenie ฤi chรฝbajรบce chodnรญky vย intravilรกne.

Problematika rieลกenia kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญt (miest aย รบsekov) je zaradenรก aj vย Nรกrodnom plรกne na zvรฝลกenie bezpeฤnosti cestnej premรกvky, ktorรฝ nadvรคzuje na akฤnรฝ program bezpeฤnosti na cestรกch, vydanรฝ Eรš. Eurรณpsky akฤnรฝ program bezpeฤnosti na cestรกch zaraฤuje medzi prioritnรฉ ฤinnosti vย oblasti BECEP aj rieลกenie problematiky nehodovรฝch lokalรญt na cestnรฝch komunikรกciรกch aย odstraลˆovanie prรญฤin vzniku dopravnรฝch nehรดd.

Kritickรฉ nehodovรฉ lokality zย hฤพadiska poฤtu dopravnรฝch nehรดd
Kritickรก nehodovรก lokalita zย hฤพadiska poฤtu dopravnรฝch nehรดd je รบsek cesty (lokalita) vย maximรกlnej dฤบลพke 0,500 km sย kritickรฝm poฤtom dopravnรฝch nehรดd. Aby sa nehodovรก lokalita stala kritickou zย hฤพadiska poฤtu dopravnรฝch nehรดd, musรญ byลฅ splnenรก podmienka, ลพe skutoฤnรฝ poฤet dopravnรฝch nehรดd na nej vzniknutรฝ sa rovnรก alebo je vรคฤลกรญ ako kritickรฝ poฤet nehรดd vย priebehu jednรฉho kalendรกrneho roka. Kritickรฝ poฤet dopravnรฝch nehรดd sa urฤรญ exaktnรฝm postupom.

Kritickรฉ nehodovรฉ lokality podฤพa poฤtu dopravnรฝch nehรดd za rok 2010 neboli urฤenรฉ, pretoลพe vย zmysle zรกkona 8/2009 Z. z. zย 3. decembra 2008 oย cestnej premรกvke ยง 68 nastali zmeny vย poskytovanรญ รบdajov zย evidencie dopravnรฝch nehรดd. Vย ich dรดsledku sa obmedzilo poskytovanie รบdajov zย evidencie dopravnรฝch nehรดd niektorรฝm subjektom, okrem inรฉho aj Slovenskej sprรกve ciest (SSC). Vย sรบฤasnosti sa tรกto zรกleลพitosลฅ rieลกi medzi MDVRR aย PPZ โ€“ odbor dopravnej polรญcie. Vย roku 2009 vzniklo na cestรกch I. triedy 22 kritickรฝch nehodovรฝch lokalรญt (KNL), zย toho pรคลฅ vย intravilรกne aย 17 vย extravilรกne. Zย 22 KNL bolo 6 opakujรบcich sa KNL.

Na pomerne malej ฤasti cestnej siete ciest I. triedy vย dฤบลพke 9,29 km (0,28 %), ktorรบ tvoria KNL, sa kumuluje 230 dopravnรฝch nehรดd, ฤo predstavuje 4,18-percentnรฝ podiel nehรดd na cestรกch I. triedy.

Kritickรฉ nehodovรฉ lokality podฤพa nรกsledkov dopravnรฝch nehรดd
Vย roku 2009 vzniklo zย pohฤพadu nรกsledkov dopravnรฝch nehรดd na cestรกch I. triedy 55 KNL, zย toho sedem vย intravilรกne aย 48 vย extravilรกne. Zย tรฝchto 55 KNL boli ลกtyri opakujรบce sa lokality.

Tieto รบseky KNL na cestรกch I. triedy predstavujรบ spolu 16,840 km. Ich podiel kย celkovej dฤบลพke ciest I. triedy ฤinรญ 0,51 %. Na รบsekoch KNL zahynulo 70 osรดb, ฤo predstavuje 54,69 % zย celkovรฉho poฤtu usmrtenรฝch osรดb na celej dฤบลพke cesty I. triedy. Teda viac ako polovica poฤtu osรดb zomrie na รบseku KNL na cestรกch I. triedy.

Dopravnรก nehodovosลฅ na cestรกch I.ย triedy vย roku 2010
Na cestรกch I. triedy sย podielom 51 % dopravnรฝch vรฝkonov vznikรก 48,15 % dopravnรฝch nehรดd aย je usmrtenรฝch 51,48 % osรดb. Podiel na hospodรกrskych stratรกch zย cestnรฝch komunikรกciรญ je 50,1 %, podiel na hospodรกrskych stratรกch vo vzลฅahu kย stratรกm na pozemnรฝch komunikรกciรกch je 34,3 %.

Bezpeฤnostnรฉ inลกpekcie
Bezpeฤnostnรฉ inลกpekcie majรบ preventรญvny charakter aย vย podmienkach SSC sรบ zameranรฉ na kvalitu aย zrozumiteฤพnosลฅ dopravnรฉho znaฤenia. Tieto inลกpekcie sa vย roku 2011 vykonali na tรฝchto รบsekoch ciest:

  • I/11 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/18 vย ลฝiline po hranicu sย ฤŒeskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Svrฤinovec โ€“ Mosty uย Jablunkova) na รบsekoch, ktorรฉ mรก vo svojej sprรกve SSC, t. j. na รบseku od km 405,700 po km 443,000 staniฤenia cesty I/11 (37,3 km);
  • I/12 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/11 pri ฤŒadci po hranicu sย Poฤพskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Skalitรฉ โ€“ Zwardoลˆ), t.ย j.ย  po celej dฤบลพke cesty I/12 vย staniฤenรญ km 0,000 โ€“ 15,400 (15,4 km);
  • I/59 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/14 pri Harmanci po hranicu sย Poฤพskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Trstenรก โ€“ Chyลพne), t. j. na รบseku od km 8,700 po km 114,200 staniฤenia cesty I/59 (105,5 km);
  • I/70 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/18 vย obci Kraฤพovany po kriลพovatku sย cestou I/59 vย Dolnom Kubรญne, t. j.ย  po celej dฤบลพke cesty I/70 vย staniฤenรญ km 0,000 โ€“ 17,000 (17,0 km);
  • I/78 โ€“ vย รบseku od kriลพovatky sย cestou I/59 vย Oravskom Podzรกmku po hranicu sย Poฤพskou republikou (hraniฤnรฝ priechod Oravskรก Polhora โ€“ Korbielรณw), t. j. po celej dฤบลพke cesty I/78 vย staniฤenรญ km 0,000 โ€“ 44,500;
  • I/14 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/59 pri Banskej Bystrici po kriลพovatku sย cestou I/65 pri Turฤianskych Tepliciach, t. j. po celej dฤบลพke cesty I/14 vย staniฤenรญ km 0,000 โ€“ 25,000;
  • I/65 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/14 pri Turฤianskych Tepliciach po kriลพovatku sย cestou I/18 vย Martine, t. j. na รบseku od km 109,600 po km 142,000 staniฤenia cesty I/65;
  • I/18 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/64 vย ลฝiline po kriลพovatku sย cestou I/61 pri Bytฤi, t. j. na รบseku od km 454,550 po km 439,700 cesty I/18;
  • I/61 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/18 pri Bytฤi po vstup do Trenฤรญna, t. j. na รบseku od km 184,500 po km 131,000 staniฤenia cesty I/61;
  • I/62 โ€“ po celej jej dฤบลพke, t. j. od kriลพovatky sย cestou I/61 vย Senci po kriลพovatku sย cestou I/75 pri Slรกdkoviฤove vย dฤบลพke 21,100ย km;
  • I/75 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/62 pri Slรกdkoviฤove po kriลพovatku sย cestou I/64 vย Novรฝch Zรกmkoch, t. j. od km 0,000 po km 49,400 staniฤenia cesty I/75;
  • I/63 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/64 vย Komรกrne po vstup do obce Veฤพkรฝ Meder, t. j. od km 103,200 po km 69,500 staniฤenia cesty I/63.

Inลกpekcia vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek prebehla na cestรกch:

  • I/2 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou III/002039 vย Stupave po kriลพovatku sย cestou I/51 vย Holรญฤi, t. j. od km 66,9 po km 0,000 staniฤenia cesty I/2;
  • I/51 โ€“ na รบseku od konca mesta Trnava po kriลพovatku sย cestou II/502 vย obci Trstรญn, t. j. od km 124,500 po km 109,000 staniฤenia cesty I/51;
  • I/61 โ€“ na รบseku od hranice okresov Bratislava II/Senec po zaฤiatok mesta Trnava, t. j od km 13,000 po km 47,000, aย na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/51 pri Trnave po zaฤiatok obce Trenฤianska Teplรก, t. j. od km 51,600 po km 131,000 staniฤenia cesty I/61;
  • I/62 โ€“ po celej dฤบลพke cesty I/62, t. j. vย dฤบลพke 21,100 km;
  • I/63 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/64 vย Komรกrne po vstup do obce Veฤพkรฝ Meder, t. j. od km 103,200 po km 69,500 staniฤenia cesty I/63;
  • I/64 โ€“ na รบseku od hranice okresov Novรฉ Zรกmky/Komรกrno po kriลพovatku sย cestou I/63 pri Komรกrne, t. j. od km 24,300 po km 0,000;
  • I/75 โ€“ na รบseku od kriลพovatky sย cestou I/62 pri Slรกdkoviฤove po kriลพovatku sย cestou I/64 vย Novรฝch Zรกmkoch, t. j. od km 0,000 po km 49,400 staniฤenia cesty I/75.

Poฤas inลกpekcie sa na sledovanรฝch รบsekoch ciest I. triedy Bratislavskรฉho, Trnavskรฉho aย Nitrianskeho kraja zistilo asi 18 typov nedostatkov vย dopravnom znaฤenรญ pri ich celkovom poฤte 72. Najฤastejลกie sa vyskytujรบcim nedostatkom vย dopravnom znaฤenรญ bolo nevyhovujรบce vedenie trasy cesty pre chรฝbajรบce smerovรฉ stฤบpiky alebo odrazky na zvodidlรกch โ€“ tvorilo 23,6ย % vลกetkรฝch nedostatkov. Druhou poฤetnou skupinou, tvoriacou 13,9 % zย celkovรฉho poฤtu nedostatkov, bolo chรฝbajรบce oznaฤenie priechodov pre chodcov informatรญvnou dopravnou znaฤkou IP 6 โ€“ priechod pre chodcov. Dopravnรฉ znaฤky prekrytรฉ zeleลˆou sa podieฤพali na celkovom poฤte nedostatkov 13,9 %.

Nevyhovujรบca kvalita dopravnรฝch znaฤiek, zvalenรฉ alebo natoฤenรฉ dopravnรฉ znaฤky, ktorรฉ stratili svoj รบฤel, keฤลพe sa nedali zaregistrovaลฅ, tvorili 15,3 % vลกetkรฝch nedostatkov. ฤŒastรฝm nedostatkom bola takisto nevyhovujรบca kvalita vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek na vybranรฝch รบsekoch ciest I. triedy. Potvrdzujรบ to aj vรฝsledky meranรญ hodnรดt Qd (koeficient jasu pri difรบznom osvetlenรญ) aย RL (koeficient vratnรฉho odrazu), ktorรฉ sรบ uvedenรฉ vย protokoloch meranรญ ฤ. 1 โ€“ 7.

Vย struฤnosti moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe zย celkovรฉho poฤtu 179 meranรญ kvality vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek zameranรฝch na zistenie hodnรดt koeficientu jasu pri difรบznom osvetlenรญ Qd (reflexia vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek poฤas dลˆa) nevyhovovalo 20ย % meranรญ ani minimรกlnym normovรฝm hodnotรกm. Minimรกlnym normovรฝm hodnotรกm koeficientu vratnรฉho odrazu RL (spรคtnรฝ odraz vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek poฤas noci) nevyhovovalo aลพ 41 % meranรญ. Poฤet nevyhovujรบcich meranรญ Qd aย RL na jednotlivรฝch cestรกch I. triedy, na ktorรฝch bola vykonanรก inลกpekcia, sa uvรกdza vย tabuฤพke.

Nevyhovujรบca kvalita vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek bola vย okresoch Malacky, Komรกrno aย Galanta.

Literatรบra

  1. Prezรญdium PZ-ODP: ล tatistickรก evidencia dopravnรฝch nehรดd vย SR.
  2. Meszรกroลก ล . (SSC Bratislava): Kritickรฉ nehodovรฉ lokality na cestรกch I. aย II. triedy. Referรกt BECEP.
  3. Komorovรก M. (SSC Bratislava): Kontrola dopravnรฉho znaฤenia na cestรกch I. triedy, 2011.

TEXT: Ing. Ivan Dohnal
Foto: Dano Veselskรฝ

Ivan Dohnal je vedรบci referรกtu BECEP Slovenskej sprรกvy ciest.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie