Bezpeฤnostnรฉ prvky na cestรกch ako sรบฤasลฅ projektu
Pre Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ, a. s., (NDS) predstavuje bezpeฤnosลฅ na cestnรฝch komunikรกciรกch jednu zย priorรญt. Ako sprรกvca aย vlastnรญk diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry si spoloฤnosลฅ tรบto otรกzku na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch uvedomuje aย usiluje sa rozลกirovaลฅ zavรกdzanie bezpeฤnostnรฝch prvkov. Oย moลพnostiach ich vyuลพitia sme sa porozprรกvali sย generรกlnym riaditeฤพom NDS Ing.ย Igorom Chomom.
Akรฉ sรบ moลพnosti zvyลกovania bezpeฤnosti cestnej siete na Slovensku zย pohฤพadu Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti?Bezpeฤnosลฅ je pre Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ dรดleลพitรก. Jej zvyลกovanie vย porovnanรญ sย cestami I. triedy je napokon aj jeden zย dรดvodov, preฤo sa budujรบ diaฤพnice. Dรดraz kladieme na to, aby sa ฤo najviac bezpeฤnostnรฝch prvkov zapracovalo uลพ do projektu. Dnes sรบ sรบฤasลฅou projektu nielen protihlukovรฉ opatrenia, ale predovลกetkรฝm betรณnovรฉ zvodidlรก vย strede vozoviek, ktorรฉ majรบ omnoho vyลกลกรญ ลกtandard ako oceฤพovรฉ zvodidlรก. ฤalลกรญm bezpeฤnostnรฝm prvkom je oplotenie diaฤพnic, ktorรฉ je uลพ takisto sรบฤasลฅou projektovej dokumentรกcie. Pristupujeme kย tomu, aby sa oplotili aj starรฉ diaฤพnice.
Predtรฝm sa tieto prvky do projektov nezahลลali?
Predtรฝm sa projekty vyhotovovali podฤพa inรฝch noriem. Betรณnovรฉ zvodidlรก sa na zรกklade normy mรดลพu aj nemusia pouลพiลฅ, ale napriek tomu, ลพe sรบ investiฤne nรกroฤnejลกie ako oceฤพovรฉ zvodidlรก, tรกto investรญcia sa vย priebehu tridsiatich rokov vracia. Okrem toho majรบ zย pohฤพadu bezpeฤnosti neporovnateฤพne vyลกลกรญ stupeล zadrลพania. Na pravej strane vozovky sa pouลพรญvajรบ beลพnรฉ zvodidlรก.
Bezpeฤnosลฅ na cestรกch zvyลกujรบ aj informaฤnรฉ systรฉmy. Vย akej miere sรบ diaฤพnice monitorovanรฉ?
Vyuลพรญvajรบ sa najmรค kamerovรฉ systรฉmy, vฤaka ktorรฝm vieme monitorovaลฅ stav na diaฤพniciach aย vย sรบฤinnosti sย polรญciou mรดลพeme robiลฅ opatrenia. Vย prรญpade nรบdze moลพno okamลพite zmeniลฅ dopravnรฉ znaฤenie. Vย budรบcnosti chceme zaviesลฅ ฤo najviac informaฤnรฝch systรฉmov, je to vลกak finanฤne nรกroฤnรฉ. Momentรกlne je potrebnรฉ sรบstrediลฅ sa na dobudovanie zรกkladnej infraลกtruktรบry aย neskรดr bude viac priestoru na zlepลกovanie informaฤnรฝch systรฉmov diaฤพnic (ISD). Kaลพdรฝ รบsek diaฤพnice by mal byลฅ monitorovanรฝ. Zatiaฤพ je to nevyhnutnรฉ len vย tuneloch aย ฤalลกรญch exponovanรฝch miestach, ako sรบ Bratislava aย niektorรฉ diaฤพniฤnรฉ kriลพovatky.
Akรก je ลพivotnosลฅ povrchu vozoviek? ฤo robรญte vย rรกmci ich รบdrลพby?
Povrch diaฤพniฤnรฝch vozoviek mรกme vย uspokojivom stave, ktorรฝ je zย pohฤพadu bezpeฤnosti vย poriadku. Vย rรกmci jeho รบdrลพby realizujeme mikrokoberce alebo povrch menรญme. Vย prรญpade mikrokoberca ide oย asi polcentimetrovรบ povrchovรบ vrstvu, ktorรก mรก danรฉ protiลกmykovรฉ parametre. Je predpoklad, ลพe vydrลพรญ pribliลพne 10 rokov. Klasickรฉ povrchy vozoviek majรบ ลพivotnosลฅ minimรกlne 15 rokov. Existujรบ aj tzv. skรบลกobnรฉ povrchy, naprรญklad vย Bratislave na Viedenskej ceste, kde sa vybudoval drenรกลพny koberec. Ide oย prvรฝ vรคฤลกรญ projekt, ktorรฝ sa realizoval zย prostriedkov Eurรณpskej รบnie. Jeho funkciou je ฤo najrรฝchlejลกie odviesลฅ vodu pomocou pรณrovรฉho asfaltu. Vย hustom daลพdi voda vsiakne do jeho ลกtruktรบry aย neodtekรก po povrchu.
Sรบ zย hฤพadiska Eurรณpskej รบnie signรกly, ลพe by sa mali na trh zavรกdzaลฅ novรฉ bezpeฤnostnรฉ prvky?
Nejde oย niฤ zรกsadnรฉ, sรบ to viac-menej prvky, ktorรฉ pravidelne obnovujeme na zรกklade eurรณpskych vyhlรกลกok. Tรฝka sa to najmรค novรฉho dopravnรฉho znaฤenia, ktorรฉ sa musรญ zaviesลฅ vย kaลพdom novom รบseku diaฤพnice. Znaฤenie vย starรฝch รบsekoch sa bude meniลฅ priebeลพne.
Akรฝ je bezpeฤnostnรฝ ลกtandard vย naลกich tuneloch?
Bezpeฤnosลฅ tunelov je zloลพitรก otรกzka, ktorรก mรก veฤพa aspektov. Vย porovnanรญ sย krajinami Eurรณpskej รบnie je ลกtandard na Slovensku oveฤพa vyลกลกรญ, ฤo mรก vplyv aj na cenu diela. Bezpeฤnostnรฉ technolรณgie sรบ nรกroฤnรฉ, no nemoลพno povedaลฅ, ลพe ide oย zle vynaloลพenรฉ prostriedky. Okrem kamerovรฉho systรฉmu vย tuneloch existujรบ systรฉmy, ktorรฉ hovoria oย zvรฝลกenej teplote, hlรกsia automatickรฝ poลพiar, sรบ tu meraฤe splodรญn atฤ. Vย zรกsade ide oย prvky, ktorรฉ sรบvisia sย poลพiarnou ochranou, teda sรบstavou vetrania aย sรบstavou hasenia.
Zย tohto pohฤพadu pripravujeme pilotnรฝ projekt, aย to systรฉm nevyลพadujรบci vysokรฝ tlak vย rozvodnรฝch poลพiarnych potrubiach. Ide oย akรฝsi vodovod sย rozpraลกovacรญmi ruลพicami, vฤaka ktorรฝm vodnรก hmla nehasรญ oheล, ale zabraลuje prรญstupu kyslรญka kย ohลu. Najvรคฤลกรญm problรฉmom vย tuneloch je kulminรกcia poลพiaru do siedmich minรบt, keฤ sa uลพ oheล nedรก zahasiลฅ. Preto je veฤพmi dรดleลพitรฉ zasiahnuลฅ poลพiar vย ฤase, keฤ vznikรก alebo vo veฤพmi krรกtkom ฤase po vzniku.
Kedy by sa mal projekt pouลพiลฅ?
Tento projekt plรกnujeme pripraviลฅ ako pokusnรฝ vย najkratลกom tuneli, vย Horelici. Ak testovanie potvrdรญ jeho spoฤพahlivosลฅ, zapracujeme ho do projektovej dokumentรกcie vลกetkรฝch tunelov. Keฤลพe nie je potrebnรฉ vybudovaลฅ novรฉ vedenia vody, dรก sa doplniลฅ dodatoฤne. Chceli by sme ho zaviesลฅ vย priebehu tohto roka.
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.