Bezpeฤnostnรฉ prvky na cestรกch ako sรบฤasลฅ projektu
Galรฉria(3)

Bezpeฤnostnรฉ prvky na cestรกch ako sรบฤasลฅ projektu

Partneri sekcie:

Pre Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ, a. s., (NDS) predstavuje bezpeฤnosลฅ na cestnรฝch komunikรกciรกch jednu zย priorรญt. Ako sprรกvca aย vlastnรญk diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry si spoloฤnosลฅ tรบto otรกzku na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch uvedomuje aย usiluje sa rozลกirovaลฅ zavรกdzanie bezpeฤnostnรฝch prvkov. Oย moลพnostiach ich vyuลพitia sme sa porozprรกvali sย generรกlnym riaditeฤพom NDS Ing.ย Igorom Chomom.

Akรฉ sรบ moลพnosti zvyลกovania bezpeฤnosti cestnej siete na Slovensku zย pohฤพadu Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti?
Bezpeฤnosลฅ je pre Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ dรดleลพitรก. Jej zvyลกovanie vย porovnanรญ sย cestami I. triedy je napokon aj jeden zย dรดvodov, preฤo sa budujรบ diaฤพnice. Dรดraz kladieme na to, aby sa ฤo najviac bezpeฤnostnรฝch prvkov zapracovalo uลพ do projektu. Dnes sรบ sรบฤasลฅou projektu nielen protihlukovรฉ opatrenia, ale predovลกetkรฝm betรณnovรฉ zvodidlรก vย strede vozoviek, ktorรฉ majรบ omnoho vyลกลกรญ ลกtandard ako oceฤพovรฉ zvodidlรก. ฤŽalลกรญm bezpeฤnostnรฝm prvkom je oplotenie diaฤพnic, ktorรฉ je uลพ takisto sรบฤasลฅou projektovej dokumentรกcie. Pristupujeme kย tomu, aby sa oplotili aj starรฉ diaฤพnice.

Predtรฝm sa tieto prvky do projektov nezahล•ลˆali?
Predtรฝm sa projekty vyhotovovali podฤพa inรฝch noriem. Betรณnovรฉ zvodidlรก sa na zรกklade normy mรดลพu aj nemusia pouลพiลฅ, ale napriek tomu, ลพe sรบ investiฤne nรกroฤnejลกie ako oceฤพovรฉ zvodidlรก, tรกto investรญcia sa vย priebehu tridsiatich rokov vracia. Okrem toho majรบ zย pohฤพadu bezpeฤnosti neporovnateฤพne vyลกลกรญ stupeลˆ zadrลพania. Na pravej strane vozovky sa pouลพรญvajรบ beลพnรฉ zvodidlรก.

Bezpeฤnosลฅ na cestรกch zvyลกujรบ aj informaฤnรฉ systรฉmy. Vย akej miere sรบ diaฤพnice monitorovanรฉ?
Vyuลพรญvajรบ sa najmรค kamerovรฉ systรฉmy, vฤaka ktorรฝm vieme monitorovaลฅ stav na diaฤพniciach aย vย sรบฤinnosti sย polรญciou mรดลพeme robiลฅ opatrenia. Vย prรญpade nรบdze moลพno okamลพite zmeniลฅ dopravnรฉ znaฤenie. Vย budรบcnosti chceme zaviesลฅ ฤo najviac informaฤnรฝch systรฉmov, je to vลกak finanฤne nรกroฤnรฉ. Momentรกlne je potrebnรฉ sรบstrediลฅ sa na dobudovanie zรกkladnej infraลกtruktรบry aย neskรดr bude viac priestoru na zlepลกovanie informaฤnรฝch systรฉmov diaฤพnic (ISD). Kaลพdรฝ รบsek diaฤพnice by mal byลฅ monitorovanรฝ. Zatiaฤพ je to nevyhnutnรฉ len vย tuneloch aย ฤalลกรญch exponovanรฝch miestach, ako sรบ Bratislava aย niektorรฉ diaฤพniฤnรฉ kriลพovatky.

Akรก je ลพivotnosลฅ povrchu vozoviek? ฤŒo robรญte vย rรกmci ich รบdrลพby?
Povrch diaฤพniฤnรฝch vozoviek mรกme vย uspokojivom stave, ktorรฝ je zย pohฤพadu bezpeฤnosti vย poriadku. Vย rรกmci jeho รบdrลพby realizujeme mikrokoberce alebo povrch menรญme. Vย prรญpade mikrokoberca ide oย asi polcentimetrovรบ povrchovรบ vrstvu, ktorรก mรก danรฉ protiลกmykovรฉ parametre. Je predpoklad, ลพe vydrลพรญ pribliลพne 10 rokov. Klasickรฉ povrchy vozoviek majรบ ลพivotnosลฅ minimรกlne 15 rokov. Existujรบ aj tzv. skรบลกobnรฉ povrchy, naprรญklad vย Bratislave na Viedenskej ceste, kde sa vybudoval drenรกลพny koberec. Ide oย prvรฝ vรคฤลกรญ projekt, ktorรฝ sa realizoval zย prostriedkov Eurรณpskej รบnie. Jeho funkciou je ฤo najrรฝchlejลกie odviesลฅ vodu pomocou pรณrovรฉho asfaltu. Vย hustom daลพdi voda vsiakne do jeho ลกtruktรบry aย neodtekรก po povrchu.

Sรบ zย hฤพadiska Eurรณpskej รบnie signรกly, ลพe by sa mali na trh zavรกdzaลฅ novรฉ bezpeฤnostnรฉ prvky?
Nejde oย niฤ zรกsadnรฉ, sรบ to viac-menej prvky, ktorรฉ pravidelne obnovujeme na zรกklade eurรณpskych vyhlรกลกok. Tรฝka sa to najmรค novรฉho dopravnรฉho znaฤenia, ktorรฉ sa musรญ zaviesลฅ vย kaลพdom novom รบseku diaฤพnice. Znaฤenie vย starรฝch รบsekoch sa bude meniลฅ priebeลพne.

Akรฝ je bezpeฤnostnรฝ ลกtandard vย naลกich tuneloch?

Bezpeฤnosลฅ tunelov je zloลพitรก otรกzka, ktorรก mรก veฤพa aspektov. Vย porovnanรญ sย krajinami Eurรณpskej รบnie je ลกtandard na Slovensku oveฤพa vyลกลกรญ, ฤo mรก vplyv aj na cenu diela. Bezpeฤnostnรฉ technolรณgie sรบ nรกroฤnรฉ, no nemoลพno povedaลฅ, ลพe ide oย zle vynaloลพenรฉ prostriedky. Okrem kamerovรฉho systรฉmu vย tuneloch existujรบ systรฉmy, ktorรฉ hovoria oย zvรฝลกenej teplote, hlรกsia automatickรฝ poลพiar, sรบ tu meraฤe splodรญn atฤ. Vย zรกsade ide oย prvky, ktorรฉ sรบvisia sย poลพiarnou ochranou, teda sรบstavou vetrania aย sรบstavou hasenia.

Zย tohto pohฤพadu pripravujeme pilotnรฝ projekt, aย to systรฉm nevyลพadujรบci vysokรฝ tlak vย rozvodnรฝch poลพiarnych potrubiach. Ide oย akรฝsi vodovod sย rozpraลกovacรญmi ruลพicami, vฤaka ktorรฝm vodnรก hmla nehasรญ oheลˆ, ale zabraลˆuje prรญstupu kyslรญka kย ohลˆu. Najvรคฤลกรญm problรฉmom vย tuneloch je kulminรกcia poลพiaru do siedmich minรบt, keฤ sa uลพ oheลˆ nedรก zahasiลฅ. Preto je veฤพmi dรดleลพitรฉ zasiahnuลฅ poลพiar vย ฤase, keฤ vznikรก alebo vo veฤพmi krรกtkom ฤase po vzniku.

Kedy by sa mal projekt pouลพiลฅ?

Tento projekt plรกnujeme pripraviลฅ ako pokusnรฝ vย najkratลกom tuneli, vย Horelici. Ak testovanie potvrdรญ jeho spoฤพahlivosลฅ, zapracujeme ho do projektovej dokumentรกcie vลกetkรฝch tunelov. Keฤลพe nie je potrebnรฉ vybudovaลฅ novรฉ vedenia vody, dรก sa doplniลฅ dodatoฤne. Chceli by sme ho zaviesลฅ vย priebehu tohto roka.

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie