Cestná doprava v Programe Slovensko 2021 – 2027: strategické investície do budúcnosti Slovenska
Využívanie finančných prostriedkov EÚ na rozvoj dopravnej infraštruktúry je pre Slovensko kľúčovým pilierom budovania modernej a efektívnej cestnej siete. V aktuálnom programovom období 2021 – 2027 sú finančné zdroje alokované aj na kľúčové diaľničné a cestné projekty, ktoré majú zásadný význam pre zlepšenie dopravnej priepustnosti, bezpečnosti a regionálneho rozvoja.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Celkovo je na cestnú infraštruktúru vyčlenených 1 080 380 000 eur (EÚ zdroj). Článok opisuje hlavné projekty a strategicky významné investície na rozvoj cestnej infraštruktúry, ktoré sú financované v rámci Programu Slovensko 2021 – 2027.
Diaľnice a rýchlostné cesty: kľúčové projekty
Jedným z najvýznamnejších cieľov Programu Slovensko v oblasti dopravy je dokončenie diaľničnej siete, ktorá je nevyhnutná pre efektívne prepojenie regiónov a urýchlenie tranzitnej dopravy. Medzi plánované projekty financované z európskych zdrojov patria tri úseky diaľnice D3, ktoré pomôžu odľahčiť preťažené cesty v regióne Kysúc, skrátiť cestovné časy a zabezpečiť bezpečnejšiu a plynulejšiu dopravu. Sú to úseky:
- Oščadnica – Čadca, Bukov (2. profil tunela Horelica, 5,329 km): prebieha verejná súťaž na zhotoviteľa stavby,
- Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (9,625 km): prebieha verejná súťaž na zhotoviteľa stavby,
- Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto (11,20 km): projekt je v štádiu prípravy verejného obstarávania na zhotoviteľa.
Na uvedené úseky je v rámci Programu Slovensko vyčlenených 769 miliónov eur z európskych zdrojov, zo štátneho rozpočtu budú projekty spolufinancované sumou 135 miliónov eur. Dokončenie diaľnice D3, ktorá je súčasťou Transeurópskeho dopravného koridoru, je významné nielen z hľadiska prepojenia regiónu, ale tiež dobudovania severojužného prepojenia európskej dopravnej siete.
Fázové projekty
V rámci Programu Slovensko sa realizujú aj tzv. fázované projekty, ktoré využívajú financovanie z dvoch programových období EÚ.
Projekt R2 Košice Šaca – Košické Oľšany (II. úsek)
Tento projekt výrazne prispeje k zlepšeniu dopravnej obslužnosti v košickom regióne. Po dokončení zabezpečí odľahčenie v súčasnosti zaťaženej dopravnej siete v okolí mesta Košice, ako aj v samotnom meste od tranzitnej dopravy. Zároveň sa vytvorením juhovýchodného obchvatu mesta s viacerými novými napojeniami na existujúci dopravný systém zabezpečí prerozdelenie zdrojovej a cieľovej dopravy, čím sa odľahčia v súčasnosti vyťažené vstupy do mesta.
Týmto sa zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť dopravy a výrazne sa zlepšia dopravno-prevádzkové podmienky pre tranzitnú dopravu.
Projekt R3 Tvrdošín – Nižná
Projekt pomôže riešiť problematiku bezpečnosti a efektivity dopravy na Orave. Cieľom je vybudovať ďalší úsek rýchlostnej cesty R3, ktorá je súčasťou celoštátnej cestnej siete. Vďaka tomu sa skvalitnia podmienky pre vnútroštátnu aj medzinárodnú dopravu, zvýši sa bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Zároveň sa prispeje k vytvoreniu lepších životných podmienok v danej lokalite.
Oba projekty výstavby úsekov rýchlostných ciest by mali byť dokončené v budúcom roku.
Cesty I. triedy: prioritou je výstavba ochvatov
Pre cesty I. triedy je v programovom období 2021 – 2027 vyčlenených približne 240 miliónov eur. Tieto finančné prostriedky sú určené na modernizáciu vybraných úsekov ciest, výstavbu mestských obchvatov a obnovu mostov. Medzi kľúčové projekty patria obchvaty miest Sabinov, Šaľa, Prievidza a Stropkov. Financovanie je plánované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR) cez Opatrenie 3.2.2, ktoré sa zameriava na odstránenie kľúčových dopravných prekážok a zvýšenie regionálnej mobility.
Obchvat Sabinova (preložka cesty I/68)
Zmluva o dielo bola uzavretá v októbri minulého roka, pričom celkové náklady na projekt sú 88 miliónov eur vrátane DPH.
Projekt, ktorý realizuje prijímateľ Slovenská správa ciest, prinesie značné odľahčenie tranzitnej dopravy v zastavanom území. Trasa obchvatu s celkovou dĺžkou 9,8 km sa začína za Pečovskou Novou Vsou a pokračuje cez Orkucany, pričom sa napája na hlavnú cestu smerujúcu do Prešova. Obsahuje 77 stavebných objektov (vrátane 17 mostov) a štyri mimoúrovňové križovatky, ktoré výrazne zlepšia plynulosť a bezpečnosť dopravy v tejto časti Prešovského kraja.
Obchvat Šale (preložka cesty I/75)
Zmluva s dodávateľom na tento projekt s rozpočtom takmer 95 miliónov eur s DPH bola uzavretá tento rok v júli. Financovanie je zabezpečené z EFRR.
Výstavba obchvatu Šale sa začala po viac ako tridsiatich rokoch očakávania. Tento strategický projekt s dĺžkou 12 km zahŕňa 119 stavebných objektov a 14 mostov. Najnáročnejšou časťou stavby je 700-metrový most ponad rieku Váh. Výstavba je plánovaná na 36 mesiacov, pričom dokončenie obchvatu a jeho otvorenie pre verejnosť sa očakáva na konci leta 2027.
Rekonštrukcia cesty I/64 Rajecká Lesná – Rajec
Z eurofondov sa zrealizovala aj rekonštrukcia cesty I/64 Rajecká Lesná – Rajec. Okrem výmeny asfaltového povrchu bola predmetom rekonštrukcie aj oprava dvoch mostov, troch priepustov, troch oporných múrov, zároveň sa vybudovalo osvetlenie priechodov pre chodcov.
Fázované projekty na cestách I. triedy
Na cestách I. triedy máme tiež dva fázované projekty, v rámci ktorých sa realizujú tri stavby:
- Modernizácia vybraných úsekov na cestách I. triedy v PO a KE kraji – 1. etapa, II. fáza (I/79 Veľaty – Slovenské Nové Mesto a I/79 Vranov nad Topľou – Parchovany);
- Modernizácia vybraných úsekov na cestách I. triedy v PO a KE kraji – 1. etapa – I/66 Popová – Hranovnica I. úsek Vernár, II. fáza;.
Výhľad a dosah na regióny
Program Slovensko 2021 – 2027 prináša jedinečnú príležitosť na realizáciu strategických projektov cestnej infraštruktúry, ktoré výrazne ovplyvnia ekonomický rast, zamestnanosť a životné podmienky obyvateľov v regiónoch.
Dokončenie diaľničnej siete, modernizácia ciest I. triedy a výstavba obchvatov významne prispejú k riešeniu dopravných výziev, zvýšia bezpečnosť a podporia udržateľný rozvoj regiónov. Sústredenie finančných prostriedkov na kľúčové projekty umožní vytvoriť ucelenú dopravnú sieť, ktorá bude spĺňať potreby moderného Slovenska a jeho občanov.
TEXT A FOTOGRAFIE: Ministerstvo dopravy SR, SSC